Biosolar Forum  =>  Hőtárolás  =>  Pufferlapozz: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2023-05-30
12:43:44
#54934
Kicsit más puffer, de itt is van rétegződés
www.solarpowerworldonline.com/2011/11/discussing-solar-thermal-storage-at-spi-2011/


2023-05-30
11:08:44
Előzmény: robert #54932#54933

Robert,

A pufferben való keveredést viszonylag könnyen meg lehet oldani.
A villanybojlereknél a bemenő hideg víz csonk végén van egy kis lemez, ami nem engedi, hogy a hideg víz nagy erővel fel irányba zúduljon be a tartályba. Laposan szétterül egy vékony rétegben, a fajsúlyánál fogva feláramlani nem tud. Egyre lassulva eléri a tartály falát és ott lesüllyed a tartály fenekére.
Másik egyszerű módszer, hogy le kell lassítani a beáramló visszatérőt, a hideg vizet. Ehhez csak annyi kell, hogy a puffer előtt méterekkel meg kell növelni a visszatérő keresztmetszetét. lehetőleg fokozatosan, több lépcsőben. Nem szégyen az ha a vékony visszatérő 2" csatlakozással találkozik a pufferal. Ha esetleg még egy egyszerű perdítőt is tud lehetőleg még hatásos távolságra a puffer előtt beépíteni a növekvő keresztmetszetbe, akkor a még javul a helyzet. A csőfalnál áramló víz hidegebb, mint középen, ezt kell egyenletesre hozni. A hőegyenlegen nem változtat, viszont stabilizálja a beömlő víz hőmérsékletét. Nem alakulnak ki ki a hőmérsékletkülönbségből adódó örvények. Lényeg, hogy a csővég belógjon a pufferba, és lehetőleg a puffer feneke felé nézzen. Ha ez nem megy, akkor a szisztéma hatásfoka növelhető a villanybojlerhez hasonló terelőlemezzel. A lelassult víz nem tud a fenékről visszafordulni és felfelé áramlani. A terelőlemez irányíthatja a vizet az oldalfalról akár lefelé is.

Soha nem értettem, hogy a puffer gyártó nagyokosok miért "lövik" be a vizet a tartályba. Mindenki megy a saját feje után, úgy tesznek, mintha nem tudnának arról, hogy egy szabályozott fűtési rendszerben változó tömegáramok vannak, lehetnek.
Az Atmos rendszere ezt megoldotta a három 1m3-es puffer soros kapcsolásával. Mindig van olyan puffer alj, ahová külön gépészeti szabályzók nélkül be tud áramolni a visszatérő víz anélkül, hogy felborítaná a rétegződést.
2023-05-04
15:32:24
Előzmény: forrest #54931#54932
forrest,


Grano erre mutatott rá: ha valahogy megoldható, hogy ne keveredjen a tárolt víz hőmérséklete a fűtési körből visszatérő vízzel, akkor több energia nyerhető ki a rendszerből, mintha térfogatában egyenletes lenne a puffer hőmérséklete.


Sok mindentől függ, hogy mennyi ideig fűthetsz a pufferból.
Valóban, az elmúlt télen extrém kevés energiára volt szükség, de ki tudja mit hoz a következő idény?
2023-05-04
10:54:23
Előzmény: robert #54929#54931
robert,

Szerintem még a motoros keverőre sincs feltétlen szükség. Az elmúlt télen teszteltem, hogy képes-e 38-40 fokos radiátorköri előremenővel kifűteni az átlagnál talán picit jobban szigetelt kádárkockánkat, működött. Nem kellett a keverőszelepet feljebb tekernem. Természetesen sokat ment a keringető (Wilo Yonos Pico), napi 6-8 órát is. Tömegáramot sajna nem tudok mérni, és nekem a régebbi fajta van, ez még nem írja ki.

7/24-ben ment két szellőztető is, számomra eléggé kérdéses hővisszanyerési hatásfokkal :)

Egyszer hagytam lehűlni a falakat, utána ideiglenesen nagyobb emelőmagasságra tekertem, de nem volt szükség az előremenő hőfok emelésére.
Örülök, hogy működött így a fűtés, mert talán hőszivattyúval is menni fog majd (a vegyest megtartom mellé az tuti).

Mondjuk a tesztet ettől még nem tartom túlzottan sikeresnek, mert igazán hideg az nem nagyon volt...

2023-05-01
18:35:42
Előzmény: robert #54929#54930
robert:
igen, ilyesmire.
De nem feltétlen fix szivattyúval, hanem egy autoadaptossal. Abban ugye van térfogatáram kompenzáció, tehát jobban tartható dT.
2023-05-01
10:27:14
Előzmény: grano #54928#54929
grano,

Tehát a termosztáttal szabályozott motoros keverőszelepen kertesztül állandó tömegárammal nyomnád a radiátorok felé a fűtővizet?

Ilyen kapcsolásra gondolsz?



Igazad van, úgy tényleg lényegesen több hőt vehetsz ki a pufferből, mintha a teljes térfogatában egyenletes hőmérséklet lenne.
2023-05-01
10:10:42
Előzmény: robert #54927#54928
robert:
Részben. A tartályban a víz minimálisan keveredik, lévén a fűtéskörben keverőszeleppel állítjuk be az előremenő hőfokot, ami a puffer felé lényegesen kisebb térfogatáramot eredményez.
A visszatérő hőfoka lehet magasabb is mint 30, de egy fűtés indításkor alig haladja meg a 20 fokot.
Én 40-45 fokos előremenővel fűtök 25-35 között mozog a visszatérő.
2023-05-01
09:00:31
Előzmény: grano #54926#54927
grano,


Ha jól értem abból indulsz ki, hogy a tartályban nem keveredik a víz, és a radiátorok felé áramoltatott fűtővíz tömegárama pontosan annyi, hogy a visszatérő mindig 30 fokos legyen (legalábbis ne legyen több, mint 30).


Szerinted állandó teljesítményigény mellett ez hogy valósítható meg?
2023-04-30
18:09:14
Előzmény: robert #49779#54926
robert:
"A ház fűtéséhez szükséges maximális kazánteljesítmény 100% hatásfok mellett 6.8kW, vagyis 1 óra alatt a legnagyobb téli hidegben 6.8kWh hőre van szükség.
Tudjuk, hogy 1m3 víz hőmérséklete közelítőleg 1 fokkal csökken, ha 1kWh hőt elvonunk.
Ha a kazánod egyenletesen 70 fokra fűti fel a puffert és a radiátorok 50 fokos előremenőre vannak méretezve, akkor 20 fok hőmérséklet-különbség miatt 20/6,8=2.94 óra, közelítőleg 3 órára elég tartalékkal rendelkezel."

Szerintem ez így ebben a formában nem igaz. A puffer nem úgy hül, hogy 70-60-50-40-30..
Hanem úgy, hogy a kilépő csonkon 70 fok jön amíg a felső részben van 70 fokos víz.
Ezáltal nem 20 fokos a dT-je, hanem a 70-visszatérő vízhőfok (ideális esetben ez ugye 30), tehát nem 3 órára elegendő, hanem 6-ra. Kb.
2023-04-27
12:13:58
Előzmény: gaspa #54919#54925


Nem rémlik, hogy ismerném a rendszered. Meglehet, hogy itt van a fórumon, csak én felejtek. A puffert, bár nekem sem nagyon hiszi el senki, ma is használom (na nem a lakás fűtésére), de alkalmanként temperálására. Ez annyit jelent, hogy az esti órákban külön fűtés nélkül felviszi a beállított értékre a hőfokot, vagy, és ez a gyakoribb, kellemesebbé teszi a lakás hőmérsékletét. Napkollektor+8m3 puffer+direkt radiátoros fűtés.

A paksi, vagy az import áram értékét ne vedd szószerintinek akárki írja. Különösen ne a hivatalos híradásokat. Az import és az export az energiarendszerek elengedhetetlen részei. Ez nem gazdasági értelemben vett kereskedés, hanem rendszerirányítási létszükséglet. Az ára a mínusztól a csillagos égig alakulhat, de mindenkinek megéri. Eladónak és vevőnek is.

A "felköhögésre" ne várj, hiszen látod, hogy mi megy most is napról napra. Az ország (EGYIK SEM) nem tudja a HMKE-ket befogadni. Le kell szerződni, mint áram-őstermelőnek a szolgáltatóval, és akkor már néhány KWh energiád is értékes lesz. Nem HMKE szerződésről van szó! Az felejtendő. Önellátás kell, valami hasonló, mint amit a rendszeredről feltételezek.

A "kitáplálás/betáplálás" esetében feltételezem értelmezési zavar van. Az én tudomásom szerint egy HMKE-s kitáplál a hálózatba és nem betáplál a hálózatba. A szolgáltató áramát fogadod be mint hozzád betáplált áramot. Vedd amolyan nagy folyó és kis patak hasonlatnak. A félrevezető az, hogy a kispatak beömlik a folyóba. De ki táplálja a nagy folyót a keletkezési helyén? Az áram esetén a tömeget gyártani kell.
2023-04-15
18:22:55
Előzmény: sándor #54917#54919
Félteni engem se kell,több mint 12 éve csináltam a rendszeremet,már sok éve megtérült, minden évben kijött nulla körül fűtéssel együtt és még sokáig sok hasznot fog hajtani.
Szerintem a paksi 3 Ft-hoz nem kéne hasonlítgatni,a vill energia nagy részét állítólag importálják és nem hinném,hogy ennyiért.Megvárom amíg felköhögik mit akarnak,sok jóra nem számítok nagyjainktól bárkik is lesznek.Igyekszem bármire felkészülni,én nem vagyok védtelen,ha nem lehet normálisan betáplálni,akkor nem fogok.Nem értettem a kitáplálási díjat,vételezésre vagy betáplálásra gondolod,mert már arról is hallottam.
2023-04-12
00:48:38
Előzmény: gaspa #54910#54917

Gaspa,

A kitáplálási rendszerhasználati díjat biztosra veheted.
A nem leszerződhető eladó áramod (mert nem tudsz éves, napi szinten negyedórás terved leadni vételre és eladásra), a piacon semmit sem ér. A feltételezett 5-6 Ft/KWh szerintem optimista érték. (Paks 3-ért csinálja.)
A szaldó biztosan kivezetésre kerül. Senki nem ad annyi pénzt, amiből egy ország KIF-KÖF hálózatát olyanná lehessen pik-pakk átépíteni, hogy a mai építési szabályok szerint az egymás mellé épülő összes házra kitermelő HMKE-t lehessen szerelni.
Marad a szigetüzem és a hozzá vásárlás az államtól. Még mindig olcsóbb, mintha vízben akarnál érdemleges mennyiségű energiát a víz hőfokával játszva tárolni és hőszivattyúval kinyerni. A H tarifa is megszűnik, marad az éjszakai áram, amiért viszont az akksidból kitáplálva már tisztességesebb összeget kaphatsz.
Ezt már 2013-ban eldöntötték, mi üldögéltünk rajta 2016-ig. Addig és azóta is jó sok tulajt behúztak a HMKE-ba.
A nagy naperőműveket ne féltsd, ők egészen olcsó átadási árakon is rentábilisek lesznek, mert kiszámíthatók.



2023-04-08
17:18:00
Előzmény: gaspa #54914#54915
"... nézek sokáig egy programot és nem jövök rá mit kellene tennem..."
Nekem ehhez még program sem kell :)

Kíváncsi vagyok, hogy végül miként döntesz!
2023-04-08
12:35:57
Előzmény: robert #54913#54914
Persze ezeket én is tudom,de úgy tűnik öreg koromra kicsit meggárgyultam.
Gyakran nézek sokáig egy programot és nem jövök rá mit kellene tennem,fél óra múlva rápillantok és rájövök milyen egyszerű volt.
2023-04-07
19:07:52
Előzmény: gaspa #54912#54913
gaspa,

A hővezetési tényező független az időtől, mértékegysége W/m2K.
A felület és a hőfokkülönbség ismeretében kapott eredmény mértékegysége Watt (teljesítmény) szintén időfüggetlen.
Viszont, amikor egy adott idő alatt vesztett hőenergiát szeretnéd kiszámítani, akkor meg kell szoroznod az idővel. Energia=Teljesítmény*Idő
2023-04-07
18:42:51
Előzmény: robert #54911#54912
Persze most csak előre gondolkodom,előbb utóbb kiizzadják mit akarnak,addig ráérek.
A meglévőkkel is még sokáig sok energiát lehet megspórólni,de azért majd próbálkozom.
A hőveszteség képletben hol van az idő elrejtve,még kíváncsi vagyok?
2023-04-07
13:23:56
Előzmény: gaspa #54910#54911
gaspa,

Én is többször gondolkodtam már egy hasonló megoldáson, de mindig arra a következtetésre jutottam, hogy nagyon nagy ráfizetés lenne.

Jó sok tanulópénzt fizettem, mire megértettem, hogy télen nem süt a nap eleget ahhoz, hogy a bármennyire is feljavított hőszigetésű házunkat a jelenlegi napenergiás-technikák bármelyike képes legyen kifűteni a megszokott szinten.
2023-04-07
12:58:36
Előzmény: robert #54909#54910
Szerintem októbertől márciusig nincs sok esély még akku-ba sem eltárolni,havi néhány napot kivéve.Hiába nyomatják most az akkus dolgokat,az én 7,5 kW-os rendszerem is éppen el tudná látni fűtés nélkül ezt az időszakot(na de erre 7kW-ot telepíteni akkuval?).
Én inkább az augusztus-szeptember hónapokat és áprilisig a lehetséges napokat tárolnám.Most még márciusban is fűtöttem,pár naponként változott a hőmérséklet és volt,hogy napi 40 kWh termelés mellett 15 kWh fűtés.Persze havi szaldó mellet nem lenne értelme,de a szolgáltatók olyan szinten harácsolnak,könnyen "rávehetik" nagyjainkat a bruttó elszámolásra.Olyan rémálmot is hallottam már,hogy a betáplálásért is kell majd rendszer használatot fizetni.Piszkosul kíváncsi lennék a 2 MW-os rendszereknél hogyan számolják el a betáplálást manapság,mert nekem 5-6 Ft/kWh-t fizetnének,a nem is olyan rég 27 Ft helyett,mínusz adóelőleg.
Túl sokat nem fektetnék ebbe,csak bruttó esetén és a meglévő eszközökkel.



2023-04-07
11:45:59
Előzmény: gaspa #54908#54909
gaspa,

Az idő akkor jön be a képletbe, amikor kíváncsi vagy pl egy nap alatt vesztett hőenergiára (Watt * 24óra). Ebből lehet azután hőfokcsökkenést számolni.

Jegesedés: mivel egyes víz-víz hőszivattyúk a primer körben fagyállóval működnek, ezért képesek 0 fok alá hűteni a környezetüket.

A nyári időszak indiferens, akkor csak nem fűtesz? Szerintem csak október és áprlis között lenne értelme egy ilyen berendezés használatáról gondolkodni, mert a szezonális tárolásnak semmi esélye, két hét alatt teljesen lemerül a tároló.
2023-04-07
09:12:52
Előzmény: robert #54906#54908
A szigetelésben nem látok problémát,akár lehet dübelezni is kívül vékony fólia,az alján megfelelő mennyiségű beton járólap.A hőveszteséget én is kiszámoltam,matekban sosem voltam erős,de a képletben nem láttam idő mértékegységet.Gondolkodtam medence hőszivattyúban,azok is csak 40 fok körül tudnak bár jobb COP-al mint a mostani és nagyon olcsók.A nyár közepétől kb 30-40 kWh felesleg van naponta,meg lehetne emelni a hőfokot 40 fok felett egy villany kazánnal,abban jó vagyok.
A jegesedés dolgot nem egészen értem, a víz-víz Hsz is bizonyos hőlépcsővel működik,nem hiszem,hogy 10 fok alatt fog működni.
2023-04-06
20:36:51
Előzmény: gaspa #54905#54906
gaspa,

"""
A tartály szögletes,fölbe van ásva 10-14 fok között változik a hőmérséklete évszaktól függően,20-as szalukőből pvc-vel szigetelve.A belső teljes felületét tudom szigetelni
kb 30m2,talán 45 fokra tudom a hőszivattyúval felfűteni.Nyáron a hűtésre egész jó volt,sokszor ment a HSZ nélkül is csak keringetve.Nyilván nem számítok teljes fűtésre,de ősszel talán rásegíthet.Azt lenne jó tudni mennyit veszíthet pl naponta.
"""

Tegyük fel, hogy úgy le tudod szigetlni a ciszternát, hogy nem jut víz a szigetelés alá és a hőszigetelőbe se jut nedvesség, valamint nem úszik fel.
Nem lehet egyszerű... de, ha mégis sikerül:

10cm EPS szigeteléssel a hővesztés kb 0,4W/m2K*30m2*30K=360W.
10m3 viz ilyen ütemben óránként 0,04 fokot hűl, vagyis 10 óra alatt nagyjából fél fokot.

Ha direktben akarsz fűteni a tartályból, akkor valószínűleg nem lehet hidegebb a közeg 30 foknál, a 45 fokos maximumhoz képest a kapacitás 150kWh alatt várható napi 6% veszteség mellett.

Gondolkodtál már víz-víz hőszivattyúban? A ciszterna hőmérséklete lemehetne addig, amíg nem kezd jegesedni, hőszigetelésre se lenne szükség, ha a föld melegebb, mint a víz, így is nagyjából 100kWh-t lehetne eltárolni gyakorlatilag veszteség nélkül.

2016-01-24
16:29:14
#49779
Kérdés:

1) Van egy kb 100-110 m2 nettó alapterületű egyszintes lakásunk. Az enercal szerint hőigényre ezt kaptam eredményül: (abban sem vagyok biztos, hogy jól adtam meg az adatokat....)
Nettó energiaszükséglet =14923 kWh
Épület hőtechnikai jellemzője =136 kWh/m2a
Maximális kazánteljesítmény =6.8 kW

2) A kazánházam elég kicsi, max egy 1000-1500 l-es tartályt tudok beállítani. Mire lehet ez elég? Mennyi időszakot tudok áthidalni ezzel?

3) Jelenleg egy házilag gyártott régi kazánnal tüzelek, illetve van még mellette egy Westen típusú 24 kw-os tartályos (HMV) turbós kazán is.

Tervezem a kazáncserét. Ekkora pufferhez milyen teljesítményű vegyes tüzelésű kazánt érdemes tenni?





Válasz:

A ház fűtéséhez szükséges maximális kazánteljesítmény 100% hatásfok mellett 6.8kW, vagyis 1 óra alatt a legnagyobb téli hidegben 6.8kWh hőre van szükség.
Tudjuk, hogy 1m3 víz hőmérséklete közelítőleg 1 fokkal csökken, ha 1kWh hőt elvonunk.
Ha a kazánod egyenletesen 70 fokra fűti fel a puffert és a radiátorok 50 fokos előremenőre vannak méretezve, akkor 20 fok hőmérséklet-különbség miatt 20/6,8=2.94 óra, közelítőleg 3 órára elég tartalékkal rendelkezel.

Ha -13 fokra méreteztél 20C belső hőmérséklet mellett (dT=33C), akkor 0 fokos külső hőmérséklet mellett (dT=20C) 33/20*3óra, közelítőleg 5 órára elegendő tartalékod van.
1.5m3-es puffer esetén 1.5-szer hosszabb időre elég a betárolt hő.


Ez egy durva számítás volt, a hatásfok miatt ennél gyengébb eredmény várható.



A puffer feltöltését is a fentiek alapján lehet kalkulálni.
30kW-os kazán 70% hatásfokkal 1 óra alatt 21kWh-al ~21 fokot emel a puffer hőmérsékletén.
A puffer méretét úgy kell megválasztani, hogy a kazán egy leégésekor keletkező hőt képes legyen eltárolni, ha nincs hőelvonás.
Ezért, a példa szerint, ha két óra alatt ég le a tűz, akkor olyan kazánt választanék, amelyik 10kW átlagos teljesítményt produkál.
70% hatásfoknál nem nagyobb, mint 15-20kW névleges teljesítményű kazánt terveznék.



Később Grano írt kritikát ehhez a hozzászólásomhoz: https://biosolar.hu/forum/show/54926#54926

2016-01-24
09:14:03
#49775
erre en is kivancsi vagyok
engem anno mindenki lebeszelt rola.
barmifele uzemi baleset tortenik es azik az egesz lakas

2016-01-22
23:21:05
Előzmény: theb01 #49763#49771
Szia.
Nekem van kérdezz nyugodtan.
2016-01-21
16:04:34
#49763
Sziasztok,

érdeklődnék, hogy van-e valakinek tapasztalata padlásra tett puffertartállyal kapcsolatosan? Lenne egy pár kérdésem ezzel kapcsolatosan...

fa födémem van, tervolin szigetelés van a gerendák között, a tetején pedig perlitbeton. a fő kérdésem az lenne, hogy ha a főfalra teszem a pufit, az megbírja-e szerintetek azt a 1,5-2 tonnát...
Biosolar Forum  =>  Hőtárolás  =>  Pufferlapozz: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   következő »
Copyright © 2005-2023 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva