Biosolar Forum  =>  SZELLŐZÉS  =>  Hővisszanyerős szellőztetéslapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2013-12-14
10:16:46
Előzmény: takyka #44251#44261
eppenseggel a vekonyabb reteg jobban at is adja talan a hot.
megkerdezem, tudnak-e ilyen lemezt hozni mert egyelore meg a beszerzes is problemas itt nalunk
2013-12-13
18:41:32
Előzmény: zsezse #44244#44251
Nem, mert a sziló összetartja a szélén körbe. Egy szendvicsszerkezet lesz az egész. A távtartók szerepe (összeépítés után), hogy középen ne rogyjon be a nagy felület. A 6db/réteg szerintem túlzó. Lehet, hogy kevesebb is elég lenne.

T.
2013-12-13
15:46:26
Előzmény: robert #44220#44244
robert
ezt eredetileg is igy terveztuk!

takyka:
nem lesz nagyon vekony a 0.45-os lemez? sulyban elvileg meg konnyebb is lenne akkor, mint a tied.

nekem egy konnyebb kezelhetoseg (emeles, falra szereles) lesz meg fontos, de mar van ra otletem.
2013-12-13
13:37:47
Előzmény: zsezse #44205#44235
Szia,

Azon gondolkodtam, hogy hogyan lehetne egyszerűbben, olcsóbban (de legalábbis nem drágábban) megépíteni egy hasonló konstrukciójú, de jobb hőcserélőt.

Két ponton látok egyszerűsítési lehetőséget. Az egyik, a lemezek belső, menetesszáras összerögzítésének kiváltása külső szögvas kerettel, a másik az oldalfalak és elválasztók egyszerűbb elkészítése.

Ha nem menetesszárral fogatod össze a lemezeket, akkor nem kell őket kifúrkálni és gumigyűrűkkel nyüglődni. Simán csak M4-es rozsdamentes anyákat kell odaszilózni a lemezhez, majd az egész gundelpalacsintát kívülről két kerettel összeszorítani.

Az M4-es anya kb. 3mm hézagot eredményez. Ez azért jó, mert a lemez szélére nyomott szilóhurkával meg tudod oldani az oldaltömítést is. Mivel kisebb a lemezek közötti távolság, ezért érdemes a lemezek számát megnövelni, hogy az áramlási keresztmetszet (ezáltal a légsebesség) ne változzon.
Nálam a keresztmetszet 60db 5mm-es hézaggal 0,1m2 ehhez 3mm-es hézaggal 101db lemez kell.

Ha ilyet csinálsz, akkor várhatóan jobb hatásfokot tudsz elérni olcsóbban, egyszerűbben megépíthetően mint az enyém. A hatásfok növekedés egyrészt a kisebb lemezek közötti távolság miatt, másrészt a nagyobb hőátadó felület miatt várható. 17m2 vs. 26m2 Ehhez a cucchoz kellene 17 tábla 0,45-ös horganyzott vaslemez, 606db M4 rozsdamentes anya, kb. hat kartus sziló, némi szögvas és 2db 10-es menetesszár.

T.





2013-12-13
08:16:25
Előzmény: zsezse #44189#44220
zsezse,

Szerintem nem szükséges minden helységbe a légcsatornák elszívó és befúvó ágát is kiépíteni, evvel lényegesen lecsökkenthető a légjáratok hossza.

Elszívás a mellékhelységekből, befúvás a lakóhelységekbe.

2013-12-12
20:30:43
Előzmény: takyka #44192#44205
koszi, megnezem

meg most mondd, milyenre csinaljam:) mert ma kertem arajanlatot a lemezek levagasara! ;)
2013-12-12
14:26:49
#44194
Köszönöm mindenkinek!

Igazából ez csak egy próba. Rel. kevés pénzből lehet-e használhatót kihozni.. Nem modelleztem semmit, kerestem egy anyagot, ötleteltem, olvastam, összeraktam, aztán ez lett belőle. :)

Félreértettetek, nem vagyok mérges, meg semmi, mert csak a beleölt munkaóra sok, a hőcserélő költsége nem vészes, csak jobbat vártam, mint mindenki. De nézem a jó oldalát, ilyen hatásfoknál nem kell páralecsapódással bajlódni.. Aztán majd lemérem másik hőmérővel is. A hőcserélő összköltsége volt talán 30e dobozzal, csőcsonkokkal, anyaggal, motorok nélkül. Szóval nem vártam csodát. :) Amíg eljut a szobákig a levegő, úgyis felmelegszik valamennyire.

Füst kapcsán: emeleten vagyunk, tehát a földközeli beszívás nem járható, szélirány figyelembe vétele is mindegy, mert ha nem a lakás egyik oldalán van füst, akkor a másikon. Félre ne értsetek, ez nem látható füst, csak a szaga bántó. Azért van lekapcsolva estére/éjszakára, mert az emberek estére megpakolják a kazánt, aztán utána kínlódik éjjelig. Én meg nem fogok éjjel azon stresszelni, hogy épp megfulladunk-e a bűzben alvás közben, vagy sem. Emiatt a füstérzékelő is mindegy, mert rengeteg ember állt át gazdaságos fűtésre a környéken, pár éve még nem volt gond... Pedig ez megyeszékhely, szinte belváros.

Mindenesetre tapasztalatokkal gazdagodom, drágább berendezésre nincs pénz, a hőcserélő amúgy is másodlagos, a levegő szűrése lenne az első, hogy megvalósuljon..
2013-12-12
13:30:53
Előzmény: sándor #44191#44193
A hatásfokszámításom alapja a HCS négy csonkján közvetlenül mért hőmérséklet volt. Az eltérő páratartalomból adódó fajhőkülönbség figyelembevétele nélkül!
Sokat gondolkoztam a lemezek közötti áramlás milyenségén, optimalizálásán. Sőt, még szimulálni is próbáltam egy szoftverrel, sikertelenül.
Végül arra jutottam, hogy házi körülmények között egyszerűbb túlméretezni. ezért lett akkora amekkora.

Mostani fejemmel külméretben hasonló, de sűrűbb (5 helyett 3mm osztás), nagyobb felületű HCS-t csinálnék.

T.
2013-12-12
13:05:55
Előzmény: zsezse #44189#44192
Bocsi, elfelejtettem.

Én sonodec és sonoflex csöveket használtam.
Bár kicsit drágább, de jobb minőségű a sonodec, innét vettem (a legtöbb légtechnikai cuccal egyetemben):
www.airvent.hu/hu/products/group:Flexibilis-csovek/product:SONODEC

Kiváncsi leszek a tapasztalataidra a co2 érzékelővel...

Hogyan tervezitek megoldani azt beépítve, hogy a hot film co2 érzékelőt friss levegőn kell bekapcsolni (úg kell bemelegednie)és időnként kalibrálni?

T.
2013-12-12
11:29:51
Előzmény: takyka #44186#44189
MG811-MG-811-CO2-Carbon-Dioxide-Sensor-Module-for-Arduino
11e huf, ingyen hajozassal.
jo is, hogy mondod, rendelek is egyet:)


ha nem szamit reklamnak, megirnad annak a cegnek a nevet, ahonnan a csoveket rendelted?
2013-12-12
10:06:32
Előzmény: tthom #44180#44184
Szerintem az összenyomott műanyag lapok nem képesek átadni elég hőt egymásnak.

T.
2013-12-12
07:57:31
Előzmény: tthom #44180#44181
tthom,


"... nem is értem miért ilyen kacat az enyém hatásfoka... "

Takyka hőcserélőjének a felülete csaknem a tied duplája, és az alumíniumból van, ami sokkal jobban vezeti a hőt, mint a karton, így működik ~70% hatásfokkal.

Jó hatásfoknak elengedhetetlen feltétele az, hogy megfelelő anyagok legyenek beépítve. Ezért én úgy gondolom, hogy a te 40%-od elég jó, ahhoz képest, hogy miből építkeztél.




Vegyétek számításba, hogy most csak a termikus hatásfokról van szó, ott van még a ventilátorok és egyéb kiegészítők fogyasztása is (nappali árammal).

2013-12-11
23:22:45
Előzmény: nadtom #44171#44180
nadtom,

nem is értem miért ilyen kacat az enyém hatásfoka, elméletben jónak kellene lennie.. Majd 1 méter hosszú az ellenáramú rész.. Lapok szorosan összepréselve, levegő átmegy rajta.. Szóval egyelőre tanácstalan vagyok.
fusimisiVálasz erre
2013-12-11
22:01:04
Előzmény: nadtom #44173#44176
Értem akkor ez a hővisszanyerésben nem segít csak a beszívott levegővel ügyeskedik.
2013-12-11
20:16:32
Előzmény: fusimisi #44172#44173
Van benne bypass de az nem a hôvisszanyerést segíti, hanem ha pl. egy tavaszi napon ha melegebb a külsô levegô, mint a lakás hômérséklete akkor hôcsere nélkül beengedi a külsô melegebb levegôt így melegíti a lakást, vagy nyári hûvös estéken ha meleg a lakás akkor szintén a fentiek szerint hôvisszanyerés nélkül fújja be a hûvösebb levegôt (azaz ilyenkor nincs hôvisszanyerés).

Sajnos nincs fotóm a telpítésrôl. Nálam a befúvás és az elszívás is "faág rendszerû" azaz a gépre csatlakozó csô ketté ágazik majd ismét. Arra kell ügyelni ebben az esetben, hogy nagyjából egyenletes legyen megosztva, de egy pilangószelep a befúvó ágban sokat segít a beszabályzásban az ne hagyd ki. Nálad lehet egy eloszó/hangcsillapító doboz lenne célszerû a gép után.
fusimisiVálasz erre
2013-12-11
19:50:48
Előzmény: villam64 #44169#44172
Meg egy suziki fűtő radiátor :)
Nadtom szuper gépébe biztos van bypass ajtó - azzal mennyire lehet javítani a hővisszanyerésen?
Tehetnétek fel képeket az installációról.
Közbe kiderítettem a 3 fő elem 3x65eFt kb. (hőcserélő, 2db EC venti)
Még tervezgetem hogy lehetne kiépíteni itthon. Volna beltérbe egy dobozolás amibe nyíl egyenesen meg bírnék oldani 3 szobát. Egyenes szakaszt hogy célszerű leágazni? A doboz mehetne a folyosó mennyezet alatt vagy vihetném a szobába is.
2013-12-11
19:14:35
Előzmény: tthom #44167#44171
Éppen a héten mértem a befújt levegô 15C fok volt 22C elszívásánál, -2 fokos külsô hômérséklet esetén. A 90-95%-os gyári értéktôl messze van a gyári, központi szellôztetôk valós hatásfoka is...ebben az esetben ~70%

Rendelni fogok egy CO2 data logger-t és a még elfogadható CO2 értékhez (~700ppm) fogom belôni a légcserét, mert a túlzott téli szellôztetés sok energiát emészt fel.
villam64Válasz erre
2013-12-11
18:37:11
Előzmény: tthom #44167#44169
Ne szűrőt, hanem füst érzékelőt tégy a szívó oldalra, mely füstre letilt.
2013-12-11
18:15:44
#44167
Sziasztok!

Anno említettem, hogy én is csinálom a hővisszanyerős szellőzést a lakásba.. Hát, naaaaagyon lassan, de valamennyire összeállt, mindig módosítom, amolyan próbaüzemelés van. Sajnos egy szélsebességmérőmet lenyúlta a posta, az új szállítás alatt van, így pontos adatokat nem tudok mondani, csak érzésre megy az egész.

1. Hőcserélő: 5mm-es kartonplasztból van, ellenáramú, kb. 10m2 felület.. De nem vagyok megelégedve a hatásfokával, ha 0 fokos levegő érkezik bele, akkor 10-11ig tudja felmelegíteni, úgy, hogy 24 fok körülit szív be.. Plafon alatt meleg van. :)
Feltéve ha jól mérnek a 2 dolláros hőmérőim. :)

Légáram: passz, majd lemérem, ha meg jön az eszköz, de nem megy nagy tempón.. Az biztos, hogy fél napos üzemmel (éjszaka nem járatom) páramérők szerint szépen viszi lefele a páraszintet a lakásban ebben az időben, érezhetően frissebb a levegő a lakásban.

2. Csövezés: lapos légcsatorna, kerek műanyag, szigetelt cső vegyesen, a szobákba már nem észrevehető a ventik hangja, szóval ez jó... Egyedül a hőcserélő előtti csövekkel kell kezdeni valamit, mert a falon belépve van 1-2cm, ahol nincs jól szigetelve, félek, hogy izzadni kezd. A beszívó átmérő jelenleg 100mm, azonnal felbővül 125re, a kimenő 125mm, így alakult. Majd módosítok, de már hideg van ilyen mókákhoz... :)

3. Ventik: Suzuki Swift fűtőventilátor motorok (nem röhögni :) ). Darabja 2e ft volt, szépen feszültséggel szabályozhatóak, méretükből adódóan kis fordulaton is tolják a levegőt rendesen. Jelenleg 5Von mennek, így fogyaszt a kettő 40W-ot. 12Von is kipróbáltam, 180W összesen. Lemérem majd őket légáramra, van még két tartalék. :)

4. Szűrés: én voltam az, akinek a második szomszédja minden jóval fűt télen és idecsapja a házhoz, tehát nem tudunk szellőztetni... Tehát.. Vettem aktívszén paplant, kb. 0.5cm vastag. Jelenleg van 1 réteg sima porszűrő, 4 réteg paplan, 1 db páraelszívóba való kerekszűrő, darabos szénnel. Mondanom sem kell, azért lefogja rendesen a légszállítást. De sajnos nem elég, ezért nem tudom éjjel-nappal járatni.. Ez még kísérlezetés alatt van, lehet kiveszem a kerek szűrőt és még paplant teszek be, az jobbnak tűnik. Nehéz elmondani, de a normál füstszagot azt megszűri szépen, de amikor kilépek az ajtón és majd megfulladok, olyan szinten van, na azt nem.. Valamennyit behoz belőle, persze nem teljesen, de sajnos ettől még érezni a lakásban. Így olyankor lekapcs.. Ha valaki tud 100%os szagszűrőt, ne habozzon. :) Lehet kapcsolatba lépek majd egy szűrőtechnikai céggel, hogy mit lehetne.

Hirtelen ennyi, elnézést, ha sok voltam. :)
villam64Válasz erre
2013-12-06
09:43:29
#44036
A BB-sek rendesek. Ismerem őket. Tőlük vettem a diagonál ventiket.
2013-12-06
09:39:15
Előzmény: zsezse #44034#44035
Persze, aztán Robert majd csinál vele azt amit akar.
Bbvill Kft, honlapon nincs sok minden, küldtek képeket, árakat, email-be továbbíthatom.
hőcserélő www.recair.com/sensible-heat-recovery/rs160/
venti www.farnell.com/datasheets/1763704.pdf
vezérlő1 www.ventilatorbolt.hu/vezerles/szellozteto-rendszer-vezerles.htm



fusimisiVálasz erre
2013-12-05
19:46:07
Előzmény: takyka #43979#44006
Futottam köröket és találtam is némi infót.
Ezek gyártanak hőcserélőket - van egy ingyenes program is ami letölthető tervezéshez méretezéshez. (nem próbáltam még)
www.heatex.com
Ha lehetne készen venni hőcserélőt a dobozt már tényleg le lehet gyártani. Ki kéne deríteni mi mennyi Persze így se lesz olcsó - PAPST ventiknek szép ára van :) plusz elektronika, vezérlő, szenzorok, belső keringetés, lemezmunka, porfestés.

Itt van egy diy fórum a témában - műanyag - hullámpapírhoz hasonló dobozokból építettek páran hőcserélőt. (iskolatáskát is láttam ilyesmi anyagból régebben)
www.ecorenovator.org/forum/conservation/891-diy-ventilation-heat-exchanger-16.html
Itt meg egy Kanadai gyártó szerelési leírása - elég sok infó van benne. Tippek, hibák, beállítások
www.fantech.net/docs-resi/404663-vh704r-install.pdf
2013-12-05
12:53:39
Előzmény: zsezse #43996#43998
zsezse:
nem a pszichológia dolgozik, hanem a hipotalamusz.
A CO2 szint emelkedett riasztási szint közelébe és máris ébreszt.
Komfortelmélet egyik (lényeges?) eleme.
2013-12-05
11:35:09
Előzmény: zsezse #43996#43997
Magas, alacsony, még magasabb ez így nagyon relatív!
Ha éppen nem fürdünk, nem szárítunk, nem főzünk, akkor nagyjából egyforma a pára a lakás összes helyiségében, gyk. a kinti abszolút páratartalom a fő meghatározó.
Ha valamely helyiségben megnő a páraterhelés, az nem terül szét a lakásban. Ha megszűnik a pára keletkezése, visszaáll a fenti állapot. De a terhelt helyiségben alacsonyabb marad a páratartalom szintje a terhelés során, mint szellőzés nélkül volt. Régen az egész felső szint párás volt, amikor szárítottunk, abban a szobában, ahol a szárítók voltak, meg folyt az ablakon a víz, volt, hogy 75% feletti pératartalmat mértünk.

Ha elkészültem az akkuméréssel, feltűzök néhány páramérőt és csinálok naplózást, hogy lásd mi a helyzet. Kis türelmet kérek. :-)

T.
2013-12-05
11:10:46
Előzmény: takyka #43995#43996
mennek en, ha kozelebb laknank, de meghalni sincs idom:(
[ami jo, mert legalabb azzal nincs most gondom :)]
tehat azt mondod, hogy bizonyos helyeken magas a paratartalom, bizonyos helyeken alacsony?

a szaritos helyisegben magas, mert ott szaritasz, de oda csak befujsz, ez a levego lassan aramlik a furdo fele, ahol kimegy.
a furdoszobaban nyilvan meg magasabb, de onnan elszivsz, igy gyorsabban szarad.
a szobakban csak ki/be lelegzes van, oda is befujsz, na itt szaraz, es te itt merted.

kezdem erteni?
en elso sorban pont az ejszakai (teli) szellozes miatt szeretnem ezt a rendszert kiepiteni, mert mostanaban egyre gyakrabban arra ebredek, hogy elhasznalt a levego a szobaban. valoszinuleg dolgozik a pszichologia is rendesen.
de mivel nem a furdoben alszik az ember, igy jo lenne, ha nem szaradna ki a levego a haloban sem.





Biosolar Forum  =>  SZELLŐZÉS  =>  Hővisszanyerős szellőztetéslapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14   következő »
Copyright © 2005-2019 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva