Biosolar Forum  =>  Villamos energia tárolása  =>  Akku méretezés, méréslapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2018-10-27
17:28:38
Előzmény: takyka #52154#52173
Köszönöm a részletes magyarázatot meg a számolgatásodat.
Hogy én 300 cellából meg nem építeném semmi pénzért a pakkot, az biztos. 20 óra kb. rutinnal, írtad, hát ez nekem lenne a duplája, napi 2-3 órájával számolgatva majdnem 3 hét, ez szerintem a mazochizmus határát súrolja. Nekem. Lehet más élvezettel rak össze több százas pakkokat. Ha jól tudom, nem vagyok benne biztos, a Tesla is ilyenekből van összerakva? Ha igen, a technológia jogosultsága nem kérdéses de otthonra, esetleg megrendelésre én tuti vennék 4 nagyteljesítményű cellát és 10 perc alatt kész a pakk.

Olvastam a kapacitásmérésedet. Nem tudom, az akkuk milyen gyakorisággal vannak használva. Napi szinten biztos hogy nem. Megint csak a mobiltelefonokat tudom felhozni amik bizonyíthatóan évente átesnek legalább 2-300 cikluson és a 3 év az rekordidő ha addig bírják.

Ennek ellenére nem vonom kétségbe a lithium technológia létjogosultságát és maximálisan igazat adok neked amikor kijelentetted hogy az elektromos közlekedésben vitathatatlanok az előnyei.
Viszont othoni, hobbi vagy akár napi használatra is annyira drága a beruházás hogy nagyon kevesen lépik meg.

Élő példa pl. én, mivel elég sokat (kb. évi 50-60 napot) vagyok terepen, ahol elektromos hálózat nincs, a 12 voltos kistévémhez 2 éve vettem egy 12V64Ah akksit, a kocsim saját akkuját nem szívesen használom ilyen célra mert ha télen véletlenül reggel nem indít, a puszta közepén bajosan töltöm fel.
A beruházás akkor, pontosan nem emlékszem már de 20ezer Ft körül volt.
Semmit nem kellett vele tökörészni, egy az autóba 30 perc alatt kiépített kis átalakítással hazafelé menet rákapcsolom a kocsi rendszerére, mire hazaérek általában félig fel is töltődik.
Van otthon automata töltőm, ráteszem egy napra még és kész. Nem kellett BMS, mégegy töltő, nem kellett 100 cellából összerakni.
Hab a tortán, ha esetleg v.miért megnyúvad a kocsi saját akksija, 10-es kulcs, csere és 3 perc múlva mehetek.
Tudom ez nem pont idevágó és nem pont helyénvaló példa volt de nekem ennél egyszerűbb, praktikusabb és jobb megoldás tuti nincs.
Húzza ki a tv 4 évig róla, hacsak nem lesz cellazárlatos, addig biztosan elmegy mert nem vesz fel a tv 2 ampert se. Akkor 4 évente 20ezres beruházás lesz. Az általad ajánlott Panasonic cellákból számolásom szerint mindennel 70-80ezer Ft lenne. Akkor 16 évig kéne kitartania, ha az ólomakkut veszem nem 4 csak 3 évnek, akkor is 12 évig. Ilyen light üzembe biztos hogy kitartana addig a li akku de hogy itt és most én 80ezret nem tolok bele a projektbe (és mást sem tudnék erről meggyőzni) az biztos.

Értem az érveidet, és jó érvek is de amíg 3-5X az ár addig egyszerű usernél nem rúg labdába, max. egy szerszámgép vagy laptop akkupack házi hobbí felújításánál, pótlásánál.



2018-10-27
12:05:54
#52172
Az akkumulátor élettartamhoz adalék.

Rászántam az időt és megmértem, mekkora a kapacitáscsökkenése a villanyrollerem három éves Lítium akkumulátorának.
Saját meglepetésemre is, gyakorlatilag nincs mérhető változás!
Míg a zsír új cella 2580mAh kapacitású 4,1-3V között, addig a használtak 2576mAh-t produkáltak.
A használatra jellemző, hogy soha nem volt 4,1V fölé töltve, nem volt huzamosabb ideig teljesen feltöltve tárolva , illetve úgy van méretezve, hogy üzem közben nem melegednek számottevően.
Pár év múlva újramérem...

T.


Jobb alsó sarokban a négy párhuzamos cella kapacitása.



Az új cella kapacitása.

2018-10-18
14:31:36
Előzmény: 444tibi #52153#52154
Szia,

Nem állítom, hogy minden körülmények között és minden üzemmódban érdemes lítium akkut használni. Villanyjárműveknél azonban nem kérdéses a dolog.

Amit állítok, hogy ha valaki körültekintően tervez, odafigyelve használ, akkor a lítium akkus villanyjármű összes költsége (bekerülés+üzemeltetés) kevesebb, mint egy hasonló teljesítményű benzinüzemű jármű költsége.
Ami a legnagyobb probléma, hogy jelenleg a jó minőségű lítium pakkok irreálisan drágák, pedig cella szinten már egész jó árak vannak. Emiatt csak SK építés jöhet szóba.

A tapasztalatomról:
Van egy 2015-ben épült pakkom, ami 6S4P konfigurációban, 24db Panasonic 18650PF cellából áll. (21,6V/11,6Ah) Ezt a villany rolleremben használom. Teljes ciklusok számát nagyon nehéz meghatározni, mert össze-vissza van töltve és használva. Olyan 100-150ciklus lehet benne úgy, hogy soha nem töltöm 4,1V fölé és nem merítem 3V alá. Terhelése elég komoly, csúcson eléri a 40A-t is (10A/cella). A három év alatt nincs érzékelhető hatótávcsökkenés.

A másik akkumat az előzővel szerzett pozitív élményeim után idén építettem, szintén Panasonic 18650PF cellákból. Ez egy 7S20P, 25,2V/58Ah akkumulátor, amit egy villany csónakmotor táplálására használok. Ezek jóval kíméletesebb használatban vannak, normál használatkor 60%-20%SOC között megy, maximum 50A kisütő árammal terhelve (2,5A/cella). Csak ha hoszabb útra megyek, töltöm 90%-ra. Ebben az alkalmazásban 10év+ élettartamot várok.

A magyar 18650 cella árak is teljesen irreálisak. Én innét rendeltem:
wwweu.nkon.nl/panasonic-ncr18650pf-3-7v-2900mah.html

Abban nem tudok segíteni, hogy mennyiből lehet kihozni egy komplett Lítiumos napelemes szigetüzemet, de az akkumulátor alkatrészköltsége így alakulna:

a 24V140Ah=3360Wh kapacitás vagy 6S54P (21,6V/157Ah) vagy 7S46P (25,2V/133Ah) Panasonic 18650PFcellából építhető meg.
324db cella és a hozzá tartozó műanyag tartók házhoz szállítva (holland) áfával 282000Ft
6S 100A BMS 5-10000Ft
csatlakozó, vezetékek, kapton szalag, zsugorcső, zsugorfólia, miegymás legyen 10000Ft
Egy ekkora pakk építése biztonságosan, már meglévő rutinnal kb. 20 óra munka.

Ha az említett 7x3,2V130Ah Winston cellákból épített akku kapacitását célozzuk be, akkor 7S40P konfig jön ki, ami 244000Ft-ba kerül.

T.







2018-10-17
16:07:53
Előzmény: takyka #52151#52153
Köszönöm a részletekbe menő felvilágosítást.
Minimális tapasztalatom nekem is van a lithium alapú akkumulátorokkal(az ólomakkumulátorokkal sokkal több), mint kivettem, te már raktál össze ilyet így biztosan többet tudsz.

Megtévesztett a honlapon is írt, 30000FT/cella csereár (ez alapján számoltam a cserét). az ugrott be nekem hogy a packba valóban ipari kivitelű, 20Ah kapacitású cellák vannak, aztán villám helyesbítésére kapcsoltam hogy 18650es cellákból áll.

Elmondom, mi riaszt a lithium akkukkal kapcsolatban.
Megrendelői kérése az utóbbi években beüzemeltem néhány mini szigetüzemű napelemrendszert. A megrendelő, bár nem a szegény kategóriába tartozik, lakonikusan elutasította a lithium bázisú tárolást, amikor elétettem a költségvetést LI és PB kivitelre. Hiába magyaráztam el hogy hosszú távon jobban jár, észérvelek meggyőzött, bár nem technikai érvekkel, ha kinnt terepen ellopják, tönkremegy stb. akkor egy rendszeren nem 500-600ezret bukik hanem csak 2-300ezret.
Tehát olyan sokkal kerül többe a beruházáskor hogy a hosszútávú kedvezőbb üzemeltetési költség sem képes efelé billenteni a mérleget.
Nagyon hülye hasonlattal, én is 3000 Ft-os cipőbe járok, ebből kell évente 3 pár, hiába mondják hogy a márkás cipő ami 30000ezer Ft, az 4-5 évig is kitartana és összességében megtérülőbb beruházás lenne. És tényleg nem tartana ki, ez tuti.

Ezért nincs hosszútávú tapasztalatom félipari területen csak a PB kivitellel. De a szokásos telefon és laptopakkuk nem győztek meg a technológia olyan nagy mérvű előnyeiről mint ahogy hirdetik. Természetesen sokkal jobbak mint a hőskorban a nikkel alapúak, azokkal is volt bőven dolgom.

Egy 24V/140Ah pakkot PB alapon kis ügyeskedéssel, közepes minőségben (nem gépkocsi, hanem valami alapkivitelű munkaaku) ki lehet hozni 100000 alatt, nem nagykeráron, hanem mint vevő megrendelem, megveszem. Egy ilyen pakk 2 évet elmegy az adott helyeken.
Ugyanez LI alapon, minimum 7 félipari cellával kivitelezve, 3 éve kértem árajánlatokat, 410ezer Ft volt legolcsóbb. Maradtak az ólomakkuk.

Annyit közel sem kerestem a kivitelezésen hogy én nekiálljak és több 100 darabból összerakjam. Valamint, nem tudom mennyi a házhozszállítás, ezeket az árakat ma találtam, ha nem Ebayról vagy valamilyen hasonló oldalról rendeled hanem itthonról, akkor 3000mah cellákkal, nem noname hanem valami nevesebb, LG, Sanyo stb. ezek darabja mennyiségi kedvez kedvezménnyel 2000-2300Ft. Az előbbi példánál maradva, 24V/140Ah pakk az 368 cella. Azt nem számolva hogy mire összerakom belőle a pakkot, kihullik a maradék hajam is+párhuzamos cellaszintű BMS, az ára 736000Ft lenne.Ha 7 cellapakkal számolom 21V kisütésre, akkor is 644000Ft. A PB 24V/140Ah meg 100000Ft. 7x olcsóbb. A 18650 és társai szerintem maradjon a laptopokba meg a szerszámgépekbe.

Ha ipari cellákból rakom össze,pl. innen :
www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/WB-LYP130AHA-LiFeYPO4-3-2V-130Ah.html
akkor "csak" 380000Ft, de ez nagyker, valamint ha ki is szolgálnak, vagy +postázás, vagy ki kell ugrani a csehekhez érte ami még nem kevés járulékos költség, valamint ha már szigetüzem, egy MPPT Lifepo töltő az 500W kategóriában + 7 csatornás BMS, az mennyi is..? Egy 24V PB MPPT mennyi? Itt is ordító az árkülönbözet.
Marad a PB.

Az árakat nem mint viszonteladó, nem mint összeszerelő cég hanem mint magánvásárló írtam le.
100ezer kontra 380ezer kontra 644ezer.

Cáfolj meg a gondolatmenetemben, írd meg Te mennyiből, hogyan hoznál ki egy 24V-140Ah akkupakkot, és ezt utána kövesd le egy megrendelő szemszögéből. Mármint az árviszonyokat.

Szerk, elkanyarodtunk az elektromos robogótól, a PB kontra Li viszont a helyén maradt, biztos hogy felülmúlja ciklusban, élettartamban, mindenben de az induló ár olyan sokkal több hogy átlagfelhasználónál nem rúg labdába a technológia.
2018-10-15
14:00:30
Előzmény: 444tibi #52147#52151
Némi gyakorlati tapasztalat alapján pár gondolatot tennék hozzá az itt elhangzottakhoz.
Azt nem tudom, hogy a linkelt robogó és annak akkumulátorának mekkora a várható élettartama, de nem hiszem, hogy ennyire durva lenne a helyzet, ahogy vázolod.

Először is, bármiféle párhuzam ólom és lítium akku között értelmetlen. Továbbá, teljesen értelmetlen a laptop és telefon akkukkal való összehasonlítás is.
Ha csak a szűken vett Li-Ion technológiát nézzük, akkor is rengeteg féle kémiai felépítésű akkuról beszélhetünk. Felhasználás szempontjából három nagy csoportra bonthatjuk őket:
1. Nagy energiasűrűségű a hosszú üzemidő érdekében(Laptop, telefon)
2. Nagy teljesítménysűrűségű a nagy teljesítmény igény miatt(akkus fúró)
3. Nagy ciklustűrésű, hosszú élettartamú (elektromos járművek)

Sajnos, itt is jellemző, hogy egy paramétert csak a másik(ak) rovására lehet javítai.

Az 50%DOD/1000ciklus kb. a 2. csoportra igaz. Az első csoport ennél jobb, A 3. csoportba tartozó akkumulátoroknál ez az érték már 80%DOD/1000+ ciklus körül alakul. Természetesen az élettartam a használati körülményektől is függ.

A Tesla modell S:
www.google.hu/search?q=tesla+battery+life+chart&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwjw3p2VtIjeAhWPxIsKHX6aBhEQsAR6BAgDEAE&biw=1538&bih=848&dpr=1.25#imgdii=4OLTNSEH3ljNiM:&imgrc=ZxW6IfT_TZplUM:

www.google.hu/search?q=tesla+battery+life+chart&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwjw3p2VtIjeAhWPxIsKHX6aBhEQsAR6BAgDEAE&biw=1538&bih=848&dpr=1.25#imgrc=ZxW6IfT_TZplUM:

Ha a fentiek alapján újradefiniáljuk a dolgot, és konzervatívan számítok 50km hatótávra 80%DOD-al, akkor ezer ciklus alatt 50000km-t tehetünk meg (39-40Wh/km). Beletöltünk 90eFt villanyt. Ekkora távon egy kétütemű robesz megeszik 1250L benzint és 18L olajat. Ez 530eFt. Valamint, még egyszer fel is kell újítani, ami +50-80000Ft költség.

Mégegyszer, nem állítom, hogy ez a robogó és akkumulátora tudja a fentieket hozni, de elérhető olyan akkumulátor, amire a fentiek igazak!

Nem ismerem a ker forgalomban kapható akkupakk árakat, de az biztos, hogy az emlegetett 350-450eFt-os ár ekkora akkumulátorért nagyon magas. Kisker áron, erre a célra megfelelő, hosszú ciklusélettartamú akkumulátorokkal és a hozzávaló köcölékkel számolva az anyagköltség jelenleg kb. 220e Ft. Persze, ezt még meg is kell építeni (én megcsináltam magamnak), de nagyüzemi gyártás esetén nem kisker árakból számolunk...

T.

2013-12-10
17:49:15
Előzmény: robert #44134#44136
:) Bocs, ha nem volt érthető, mondom, mert lentebb volt valahol aki szintén aggódott a gázképződés miatt a lakásban. Nekem ez volt az első szempont, nem akarok megfulladni egy szép verőfényes napsütésben max töltésnél.
2013-12-10
15:33:33
Előzmény: Sanyo81 #44133#44134
Sanyo81,

Bocs, de nem értem. Mondod, vagy kérdezed?

2013-12-10
15:08:34
#44133
Helló mindenki!

Az én rendszerem minden szempontból egyedi, de mivel ez itt az akkuról szól, csak arról írok. Lévén társasház, az akku sajnos csak a lakótérben helyezhető el. Varta 230Ah. Közérdekű információ, hogy találtok olyanokat, aminek van a gáz elvezetésére kis csatlakozó. A Vartán pici lyuk egyik oldalon, kupak a másikon. A Banneren egy rádugós csonk. Remélem segíthettem.
2013-12-09
20:29:36
Előzmény: takyka #44106#44122
takyka,

Köszönet az adatokért, és a nem kevés időért, amit a mérésekkel töltöttél el!

Most legalább már van mért hatásfok értékünk, két különböző méretű, minőségű és árfekvésű akkuról kb egyforma kisütés (DOD=25%) mellett.

Az élettartamra és öregedésre sajna nem kaphattunk választ, abban a kérdésben jobb híján a gyártói adatokra támaszkodhatunk.

2013-12-09
08:49:40
#44106
update 2013.12.10
Amit érdemes észrevenni, hogy a mAh -ban számolt "töltés hatásfok"-ot nem befolyásolja számottevően a töltő-kisütő áram nagysága. Teljes ciklusra vonatkoztatva 93% 91,9% 91% jött ki. Viszont az "energia hatásfok" (Wh) 84-85% volt 0,1C-nél és csak 77% 0,5C-nél. Tehát a hatásfokra (adott töltöttségi foknál)leginkább az áram nagysága van hatással az akku belsőellenállása miatt.
A töltés magasabb kapocsfeszültség mellett megy végbe, mint a kisütés. Minél nagyobb az áram, annál nagyobb a különbség azaz rosszabb a hatásfok.

A 25%DOD-os mérési sorozattal azt az állításomat kívántam bizonyítani, hogy a jó hatásfok érdekében nem szabad az akkut minden ciklusban 14V fölé tölteni. Ebben a felső tartományban, ahol a vízbontás indul, illetve intenzívvé válik, nem csak az energia hatásfok romlik, hanem a töltéshatásfok is.Itt a töltőáram egy része már a vízbontásra megy el.

Sajnos a töltőmön nem lehet beállítani a töltési végfeszültséget (az fix 14,7V). Ezért indirekt úton próbáltam bizonyítani a fenti dolgot az 5x fix töltésmennyiségű ciklussal. A ciklusok során kinyert energiamennyiségek alakulásából látható, hogy a 3. ciklusra beállt egy egyensúlyi állapot, a kivett energiamennyiség már nem csökkent tovább, vagyis közel az összes töltés amit beraktunk az akkuba tárolásra került és ki lehetett venni.
2,721;2,704;2,687;2,685;2,686Wh. Ebben az állapotban az energia hatásfok 93% fölött alakult. Ezt a számot kis fenntartással kell kezelni, mert nem lett szaturálva az akku 13,8-14V volton, (ami némi veszteséget okozhat,) úgyhogy inkább a 90% reális.

update 2013.12.09
Mérés 1:
A lentebb leírt, teljesen feltöltött akku kisütése 0,1A-el, amíg a kapocsfeszültség le nem esik 9V alá. Ezután a teljesen kisütött akku töltése 0,1A-el. A töltő addig tölt, amíg le nem csökken a töltőáram 70mA-ig 14,7V mellett. adatok:
kisütés/töltés/hatásfok
mAh 1074/1154/93%
Wh 8,65/10,144/85%

Mérés2:
0,1A-el 5x320mAh kisütés-töltés, végén feltöltés teljesen.
kisütés1+2+3+4+5/töltés1+2+3+4+5/összhatásfok
Wh 2,721+2,704+2,687+2,685+2,686/2,918+2,893+2,876+2,87+3,463/89,7%
V 12,340+12,270+12,220+12,170+12,140/14,7+14,31+14,22+14,05+14,7
Az utolsó töltés során 381mAh ment bele az akkuba.

mérésen kívül az utolsó feltöltést ha megszakítottam volna 320mAh-nál, akkor a betárolt energia 2,869Wh lett volna és így az öt ciklus átlagos hatásfoka 93%-ra jött volna ki.

Mérés3:
Az első mérés ismétlése ellenőrzés céljából:

kisütés/töltés/hatásfok
mAh 1009/1097mAh/91,9%
Wh 8,1/9,612/84,2%

Mérés4:
Adtam az akku testének, 0,4-0,5A kisütő árammal teljes kisütés, majd teljes töltés 0,5A-el. Kisütési-töltési végfeszültségek ugyanazok mint az első mérésnél.

kisütés/töltés/hatásfok
mAh 763/835/91%
Wh 6,037/7,797/77%


Van 18MB logfileom, ha valakit érdekel...
Tanulság:
lásd fent




update 2013.11.29

Az adatlap szerint 0,1C kisütésnél 1,17Ah az akku kapacitása. Ehhez képest én 1,05Ah-t tudtam belőle kiszedni. Az akku kb. 90%-os állapotban van. Meglepően jó, egy ilyen hányatott sorsú akkutól!

Megszületett az első kisütési görbe. A fényképezős módszer nem vált be, úgyhogy kénytelen voltam rájönni, hogy van a töltőmnek adatkimenete. :-)




További adatok később.
Most indul a töltés 0,1A-el.

---------------
Annyiszor kerültek itt megemlítésre az akkumulátor ciklus hatásfokok (gyakorlati tapasztalatok nélkül), hogy elhatároztam, csinálok egy méréssorozatot.
A mérés alanya egy igen márkás :-), Diamec fantázianevű, 12V, 1,3Ah (20h) zselés ólomakku. Előéletéről annyit, hogy kb. 3 éves, ebből egy évet töltött szabadban mindenféle töltés-kisütés nélkül, ahonnét 12,1V-os kapocsfeszültséggel lett leszerelve. Életében egy-két ciklust produkált összesen. Egyébként jó egészségnek örvend, tartja a feszkót, nincs túlzott önkisülése sem. A mostani tesztig a polcomon várakozott, néhány hónappal ezelőtt töltöttem fel teljesen. Számítok némi kapacitásvesztésre a valószínű szulfátosodás következményeként.

A töltést-kisütést egy modellező töltővel végzem (képen látható).
Ez mutatja az aktuális feszkót, áramot, eltelt időt, valamint a töltésmennyiséget mAh-ban(jobb alsó sarok).
Kezdetnek kisütöttem az akkut. Az első képen végső állapot látható (jól kiszippantotta, 9V-ig ment le a cucc.) A kisütő áram 0,4-0,5A volt.
Miután végzett, elindítottam a töltést 0,3A-el. A második képen ennek eredménye látható.

Jelenleg zajlik egy 0,1A-os kisütés. Sajnos, a töltőm nem képes naplózni, így ahhoz, hogy hatásfokot tudjunk számolni, 10 percenként lefényképezem a kijelzőt. Az adatokat majd betolom egy xls táblába. Terveim között szerepel több mérési ciklust is csinálni különböző töltő-terhelő áramok mellett.
Ahogy lesznek újabb adatok, majd bővítem ezt a posztot.
T.




A használt akku adatlapja:




2013-12-03
09:28:10
Előzmény: villam64 #43927#43938
Igen, pontosan ezt (is) próbálom kimérni jelenleg, illetve majd a végén, hogy hány % az a 20%.

T.

villam64Válasz erre
2013-12-02
22:14:00
Előzmény: takyka #43926#43927
Köszi. Én szerintem nem a töltők gyengék, hanem az akkumulátor fogyaszt sokat az utolsó 20 % betöltésénél.
2013-11-30
09:52:04
#43854



Akku:
Fairline 55Ah ( Ca-Ca ötvözetű lezárt ólom-sav akkumulátor, teljes élettartama alatt karbantartásmentes )
Állapot: új

Töltő:
CPL-2054
Kapcsoló üzemű hálózati, uP-programvezérelt

Inverter:
Pannon Power Inverter 300W
Valós szinuszos kimenet
uP vezérlés
Stabilizált kimeneti feszültség (AVR)
Külső akkumulátor
Intelligens akkumulátor kezelés, túltöltés, mély-kisülés védelem



Az akku kapocsfeszültségét és áramát 15 másodpercenként mértem.

Töltés = ~ 9 óra (a töltő határozza meg)
Kisütés = ~4A, ~3.5 óra
DOD = 26%







Három (jellemzően 200Wh) töltés-kisütés ciklus eredménye:
-------------------------------------
Akku hatásfoka = 83%
-------------------------------------



Három szakaszra bontva a töltést:
Ido[min] Ido[%] Aram[A] Bevitt energia[Wh] Bevitt energia[%]
20 4 3.9 15 7
323 61 2.6 182 78
184 35 0.8 35 15


A harmadik töltési ciklusban a töltő energiafogyasztását egy konnektorba dugható fogyimérővel mértem. Az így kapott érték és az egyen oldalon az akkuba táplált energia összehasonlítása adja a töltő hatásfokát: 85%

Az inverter hatásfokát végül nem mértem ki, és azon az adatlapon sem szerepel, amit hozzá kaptam.
Egy -talán legelterjedtebb- SW 300-12 hatásfoka a katalógus szerint névleges terhelésnél: 87% .

---------------------------------------------------------------
A fentek alapján az eredő hatásfok: 0.83*0.85*0.87=0.61, vagyis ~60%
---------------------------------------------------------------


Ez az összeállítás leginkább egy szünetmentes tápegységre hasonlít, kedvező töltési és állandó fogyasztási viszonyokkal. Ezért a hatásfok lényegesen kedvezőbb lehet, mintha ugyanezekkel az elemeket változó töltési lehetőségek és terhelési igények mellet működtetnénk.

Egyébként a sinus UPS hatásfoka egyszerű méréssel, fogyimérő és izzó segítségével nagyon könnyen kiszámolható.
hálózat - fogyasztásmérérő - sinus UPS (töltő, akku, inverter) - fogyasztásmérő (ugyanaz) - izzó
Bárki lemérheti a saját szünetmentesét (minél több ciklussal, annál pontosabban).



2013-11-29
20:38:35
Előzmény: 444tibi #43841#43843
444tibi,


Értem mire gondolsz, én is feltettem már a kérdést néhány hozzászólással ezelőtt.
Azt is olvastam valahol, hogy a töltés és kisütés között tanácsos egy ideig pihentetni, ami gyorsan változó viszonyok mellett pedig lehetetlen.
Nem tudom, hogy viselkedik az akku ilyen helyzetben, de abban biztos lehetsz, hogy csökkenn a hatásfok és az élettartam is.


2013-11-29
20:19:59
Előzmény: robert #43836#43841
Robert,
még egy kérdés, illetve dilemma.
Vegyünk egy szigetüzemet, a fogyasztás nem egyenletes, nincs értelme
C100, C10, C3 számolásnak élettartam szempontjából, mert éjszaka a terhelés lehet
C1000 is, szinte üresjárat, nappal meg lehetnek akár pillanatnyi, pár perces C1 csúcsok is, ezt hogyan vegyük a számolásnál?
Ez semmiképp nem tervezhető, smmilyen ciklust nem lehet számolni, és a dod sem tervezhető, számítható.
Vagyis lehetséges, hogy a számolásom alapján egy adott akku nem x ciklust, vagy x évet fog működni, de akkor mennyit?

Remélem érthetően írtam le a gondolataimat.
2013-11-29
14:27:37
Előzmény: 444tibi #43835#43836
444tibi,

Bocs, ha valamit félreértettem, de nekem is ez a belépő szint: amennyiben az AKKUS TÁROLÁS KÖLTSÉGE JELENLEG MAGASABB, MINT A HÁLÓZATI ÁRAM ÁRA - mert legálisan annyiba kerül az akku, amennyibe kerül -, akkor nincs értelme ebbe az irányba haladni.

Tudom, és tudom, hogy te is tudod, hogy a választás a mindenkori lehetőségek - értsd ezalatt: a törvényes út, és a piaci árak - függvénye. Ami ma nyerő, az holnap talán bukta, vagy fordítva.



2013-11-29
13:08:48
Előzmény: villam64 #43832#43835
Villám, Robert.
Mit tekintünk nullszaldónak,
én a hálózati áram jelen pillanatban asszem 43 Ft körüli árát tekintem alapnak.
ezt szigetben, akkuval sztem. lehetetlen elérni.
A kiegészítő sallangokat nem számolom, mert a napelemet meg kell venni, fel kell tenni a háztetőre, le kell vezetékelni, illik ellátni alapszintű védelemmel, ez mindkét rendszerben kiesik, a töltő kontra visszatápláló invertert egyenrangú kiadásnak vettem. Nem járok messze az igazságtól, egy 48V/60A töltő közel jár egy 3kW inverterhez. A versenyt nehezíti, még inkább alulmarad a szigetüzem, mert kell még egy vagy több inverter, vagy/és kisfeszültségre átállás a megfelelő helyeken, ledes világítás, laptop, stb.

Marad tehát a ringben az
x forintos-x év alatt x kilowattórát teljesítő akkupack ára, ellenfél az erre az időre kifizetendő hálózatról vételezett áram ár.
Itt nincs értelme sem amortizációt, sem töltési hatásfokot, az évek múltán csökkenő kapacitást, semmi egyebet számolni.
Pl. ha 6 évig napi 3 kWh fogyasztásomat fedezi az akkus rendszer 1.000.000 forintos akkuval, az Elmü ugyanezt 285.000 forintból kihozza, akkor itt versenyről nem beszélhetünk, egyáltalán minden vita értelmét veszti.
Amennyiben akciós, egyénileg olcsón vett-lopott-talált mindegy hogy szerzett akkuval meg tudjuk közelíteni ezt a 285ezer forintos beszerzési árat, akkor oké, de ez nem életszerű, mert sorozatban nem kivitelezhető, akármikor boltban nem megvehető ennyiért.
(lásd Paya rendszere, nem mérvadó)

Robert többször említetted a C100 kisütési rátát,
én minden hozzászólásomban említettem, hogy EZ nem életszerű, csak a számolás egyszerűsége miatt használtam. Valamint ha az ólomakkut is C3-mal számolom, mint a példámbeli litiumost, akkor az ólom mégjobban lemarad, gyakorlatilag használhatatlan.

UI:
""Úgy fog kinézni mint egy jómódú magyar állampolgár egy szegény magyar állampolgár mellett a rezsicsökkentés után.""

Villám, ez nagyon jó, ott van rendesen a mondatod.


villam64Válasz erre
2013-11-29
10:41:10
Előzmény: 444tibi #43759#43832
Kiszámoltad az akkumulátor amortizációs költségét, de nem a szigetüzem rendszer éves hozamát, melyet szembe kell állítani a szigetüzem éves amortizációjával. Ha a hozam és az amortizáció megegyezik, akkor nullszaldós a rendszer.
villam64Válasz erre
2013-11-29
09:55:15
Előzmény: takyka #43830#43831
Az Sk faktor is kell. Meg a fogyasztó vezérlő is. Ha kihagyogatjuk az optimalizáló elemeket, tényezőket, akkor hamis állítások fognak keringeni az interneten.
Az akkumulátor mérése, az akkumulátor hatásfokát adja meg. Semmi mást.
A nyári hónapokban, havonta 6-7-szer több energiát termel a napelem, mint januárban. Hogy optimalizálod az augusztusi termelést, a januárival? A kpe csövet ősszel összetekered. De melyik hónaphoz tervezed a napelemeket? Ha választottál egy hónapot, akkor a számolást el kell végezni a többi hónappal külön-külön, azokkal a paraméterekkel. Vagy alkalmazunk egy 0,5-ös szorzót. Hálózati inverter rendszernél ~1100 a névleges szorzó. Sziget üzemnél, ha a fogyasztásod nincs optimalizálva, akkor elérheti az 500-at is a szorzód. Nagyon kényes az egyensúly.
2013-11-29
09:52:01
Előzmény: villam64 #43829#43830
Ezzel teljesen egyetértek!
Viszont én nem hagynám ki a számításból az SK faktort. Az hozza meg a megtérülés lehetőségét bármely, ezen a fórumon tárgyalt megújulós rendszer esetében.

T.
villam64Válasz erre
2013-11-29
09:46:25
Előzmény: takyka #43827#43829
Takyka
A mérésed jó, és kell is. A gond az, a szigetüzem rendszerben, hogy közelítsenek a megtérüléshez, ezért nem a méregdrága egységeket fogják beépíteni. Ugyan ott lesznek a megtérüléssel a gagyi egységekkel, mint a méregdrága egységekkel. Csak a számolást a méregdrága egységek paraméterével végzik, az árat meg a gagyi egységgel. És, köszönő viszonyban sem lesz az eredmény a számolthoz képest.
Úgy fog kinézni mint egy jómódú magyar állampolgár egy szegény magyar állampolgár mellett a rezsicsökkentés után.
2013-11-29
09:26:37
Előzmény: villam64 #43826#43828
villam64,

Egyetértek veled, hogy a rendszer minden elemét vizsgálni kell.

Bővebben:

Töltő-akku-inverter. Nem elég minden részegységre egy optimalizált munkapontban mért értéket mutató adatot használni akkor, amikor a rendszer hatásfokáról beszélünk. Például a szigetüzemnél ne csak egy wifi router, vagy a kerti LED-világítás ellátásra tervezzünk 100Ah-s akkuval, hanem teljesítmény felvételére és leadására képes napi ciklusokra! Véletlenül se C100 kisütéssel számoljuk az akkut, és nem 80%-os terheléssel az invertereket, meg nem 100%-os kihasználtsággal a napelemeket!

Nem lehet az összeguglizott cuccok adatlapjáról vett legkedvezőbb értékekkel számolni az eredő hatásfokot, mert a kapcsolásban szereplő minden eszköz más munkapontban dolgozik optimálisan, és főleg nem lehet a legnagyobb problémát jelentő fogyasztói oldalt, és a legnagyobb bizonytalanságot jelentő forrás (napsütés) oldalt figyelmen kívül hagyni.



Az egyes egységek hatásfokát ettől még külön-külön meg kell határozni, hiszen keresni kell a kapható optimálisat.

Az is világos, hogy az össz-hatásfok a valóságban lényegesen alatta lesz a kimért egyedi hatásfok-értékek szorzatának.

2013-11-29
09:25:36
Előzmény: villam64 #43826#43827
Villám,

A hálózati akkumulátortöltő hatásfokának mérésével nem jutunk közelebb egy JÓL MEGTERVEZETT, megépített napelemes töltő hatásfokához.
Ha jól választod meg a napelemek feszültségét az alkalmazott akkukhoz(legmelegebb időben az munkaponti fesz = az akkupakk 80-90%-os töltöttséghez tartozó feszültségével), akkor az átalakító hatásfoka 95% fölött simán lehet. Boust kéne megkérdezni a fesz szorzója hatásfokáról, amikor max. 5-10% az feszültség eltérés a be-kimenet között.
Természetesen, a "kínai" Sok voltból keveset gyártó (pl. 50->12V), univerzális töltők hatásfoka fasorban sem lesz.

T.
villam64Válasz erre
2013-11-29
08:57:48
Előzmény: 444tibi #43814#43826
Nem fogom kihagyni, mert a szigetüzem kapcsán merült fel az akkumulátor. A szigetüzemből nem vehetem ki az akkumulátor töltőt. Maga az akkumulátor 1 veszteség tényező a rendszerben. A töltő, az inverter is mind veszteség tényező. És mivel mindenki olcsóbban akarja kihozni a rendszert, ezért rosszabb hatásfokú elemeket épít be. Az egy elem, az akkumulátor számítás egy idealizált állapot. Mint akár a napelem, napkollektor adatok. Erre kap egy 0,××××× szorzót éves használatra. A napelemnek sem 2000 óra szorozva teljesítménnyel, hanem a ténylegesen hasznosuló az közel 1100 óra szorzó.
Újabb: 100 W tartós fogyasztóm van. Ez 12 V-ra vetítve, 8,3 A. 20 H az akkumulátor. Akkor tartósság szempontjából 20 H × 8,3 A = 166 AH kapacitás kell, mely 20 órára elég teljes kisütés mellett.
2013-11-29
07:57:35
#43823
lásd itt:
https://biosolar.hu/forum/show/44106#44106

T.
Biosolar Forum  =>  Villamos energia tárolása  =>  Akku méretezés, méréslapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17   következő »
Copyright © 2005-2019 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva