Biosolar Forum  =>  Napkollektoros rendszerek  =>  Napkollektorlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2013-01-27
09:19:25
Előzmény: Tbone #38001#38038
Szia!

3 kérdésem van:
- a kandalló hivatalos beuzemeleset megrendelted? (különben zéró gari!)
- ha igen, a beuzemelo tett e megjegyzést a rendszer átalakítására?
- ha nem történt meg a dolog, merre vagy?

Itt kaphatsz segítséget, de az nem ugyanaz, mintha át van nézve a rendszer a helyszínen.
A beuzemeles erről szól.

Üdv, 1 Edilk. szervizes.
szocsmarciVálasz erre
2013-01-26
22:48:14
Előzmény: Tbone #38001#38031
Az 50 liter/kW szabály a németektől származik (úgy tudom). Egy régebbi esetnél már volt vita erről, az itteniek többsége szerint ez is kevés, mert több kell a komforthoz, szerintem meg sok, mert az év nagy részében kihasználatlanul áll. Itt találsz egy méretezést, de az itteni adatok egy része csak hasra ütéses: apps.biosolar.hu/tank_sizing/?pk=12.6&tle=2.0&tmax=90.0&tmin=20&fv=30.0&qhv=8&ht=100&kt=100 .
A lényeg, hogy a tartály méretezésben létezik egy biztonsági és egy komfort "fokozat". A biztonsági méretezés alapja, hogy mennyi hőt keletkezik egy rakat tüzelő elégetésekor, a másiké, hogy mekkora tároló kell ahhoz, hogy egy egész napot kihúzzon néhány rakat fa folyamatos rakásával.
Az eredmény 316 liter a biztonságira, és 1025 liter a komfortra. A Tied a kettő közt van, ezért olyan rossz nem lehet. Szerintem számítás és készült a ház hőveszteségéről, mivel említetted, hogy A kategóriás a házad. (Persze lehet, hogy csak azért, mert van benn vegyes kazán, az akár egy fokozatot is mozdíthat rajta előre.) Szóval ha létezik ilyen számítás, akkor még pontosabban lehetne számítani tartály méretezést. De nagyságrendi eltérés nem lesz, a tartály mérete ideális, vagy talán elég lett volna az 500 literes. Szerény véleményem szerint a 300 literes mindenképp túl kicsi, nem éri meg az a kis vízmennyiség a csövezést, és a külön szivattyút.
És ha a puffer a fűtött térben van, akkor puffer bármekkora lehet, az nem veszteségként könyvelendő.

A Te "bajod" az (ne haragudj meg ezért), hogy azt hiszed, hogy egy töltet fával ki tudod fűteni az épületet, és mellesleg még a puffert is fel tudod melegíteni úgy, hogy a következő nap estig is elüzemel a rendszer. Ez sajnos nem így van, a számításból látszik, hogy a leghidegebb téli napokon 15 órát kell fűteni folyamatosan. De azért ne ijedj meg, a fűtés szezon 80%-ban elég ennek a felét, vagy még kevesebbet fűteni.

A vízteres kandallókkal az a baj, hogy a levegő oldali és a víz oldali hőleadás valahogy soha sincs összhangban, általában az egyikből több kellene - ha a levegő oldali arányaiban kisebb, akkor szerencséd van, a padlófűtés tud fűteni. Ha a levegő oldali sok a nappalihoz, akkor sajnos túlfűtés lesz, és azt már nehezebb kezelni. A másik hátránya a kandallónak, hogy piszkos lesz a környéke a sok fahordástól, és előfordulhat, hogy az üvegét is gyakran kell majd tisztítani.

A többiek próbáltak segíteni a HMV készítésben, és a napkollektor rásegítésben is. Én nem tudok semmit mondani, mert nem látok egy kapcsolási rajzot magam előtt, és én csak rajról tudok olvasni :( . Említetted, hogy két hőcserélő spirál van a tartályodban - ez sokféle kapcsolási séma lehet.
villam64Válasz erre
2013-01-26
12:48:23
Előzmény: Tbone #38001#38010
Tbone
Kaptál elég sok kérdésre választ. A mestered nemigen számolgatott. Beépítette az alapkapcsolást. Ellentétben a mestereddel, mi szeretnénk a tárolónkban 80 fokos vizet, tehát ilyen védelmet nem építenénk be. Többféle fűtés rendszer bekötés létezik, tehát a tiédről több elképzelésünk van. A rendszered működik, de finomítani szeretnéd, ehhez meg kellene tanulnod dolgokat. Ahhoz, hogy a 800 literes tartályt 80 fokosra melegítsd, 3 órára van szüksége a kandallónak, úgy, hogy közben nem használsz meleg vizet a tartályból. Sokunknál előnykapcsolása van a hmv-nek és a lakásnak a pufferrel szemben, nálam is. Tehát nyugodtan beépíthetsz külön hmv tartályt, az igényeidnek megfelelő méretűt, használati szokások alapján. Hogy a hmv 1 vagy 2 hőcserélős legyen az is rajtad múlik. Nálam a két hőcserélő sorban van, tehát egy hőcserélőként működik, és rajta van a kollektor is. De plusz szabályzók kellenek a szétválasztásokhoz. A december-január napenergiás szempontból 0. Főként a mostani télen. A fűtés rásegítés csak november végéig, illetve februártól lehetséges. A kollektor pontos méretezése a nyári időszak, de arra vannak olcsóbb megoldások. A túlméretezett kollektort, amivel rá tudsz segíteni a fűtésre, bizonyos határig célszerű tervezni. Amennyiben 200 literes hmv-t beépítesz, és a 800 puffer is bekerül a rendszerbe, akkor tervezheted a kollektort úgy, mintha 400-500 literes tárolód lenne. Vagy mint Sándornál medence fűtés esetén 800-1000 literes tartályhoz méretezni a kollektor. Tényleg elfelejtettem amit Sándor ír. A kiviteleződ a tágulási tartállyal nem foglalkozott, mert 100 literes nem ártana, hogy 1 B-ról, ne menjen 1,5 B fölé a nyomás. A kazánvédő szelep, ami nem engedi 50 fok alatt üzemelni a kandallót, az is hiányzik.
A lényeg, hogy mindent lehet, de még rengeteg adat mellett, ami egy rendszer kiépítéséhez kell. A rendszerrajzokban több bekötés és kapcsolás van, meg a saját egyéni rendszereink.
2013-01-26
10:36:46
Előzmény: Tbone #37991#38003
Tbone

ha kisebb tarolot raksz be, es melegebbre futod, attol meg nem tudsz tobb energiat eltarolni. Ha 50 fokra futod a puffer tetejet, nem katranyosodik a kandallo belseje?

ez a vizteres/levego oldali teljesitmennyel az a gaz, hogy ha tul nagy a kandallo a hazhoz, akkor nem fogod tudni felfuteni a puffert (hogy kitartson sokaig), mert kozben a hazat felfutod a levego oldallal. gyanitom en.

Offtopic: bocsanat, de ugy latszik a nejed szeret takaritani:) ha a faelgaz helyett a kandallohoz ragaszkodott! ;) (remelem nem haragszik meg ram ezert !)
/offtopic

a napkollektoroktol ne varj tul sokat telen, azokat a futesbe nem szabad belekalkulalni.
nyaron viszont a 800L puffer nagyon sok HMVnek, indokolatlanul sokat kell melegen tartani.

Kerdes: van-e lehetoseged tovabbra is faelgazositot beepiteni? tehat van-e tartalek kemeny? hely tovabbi puffereknek vagy csak a 800L puffer cserejevel tudnad megoldani a nagyobb tarolokapacitast?
Kerdes: van-e lehetoseged egy kisebb (200-300L) indirekt tarolo vasarlasara HMv celbol?
a legkenyelmesebb lenne egy ket hocserelos valtozat, amit alul a szolar taplal, felul a gazkazan es egy kulso hocserelovel fel tudod futeni a kazanrol, vagy a kandallorol.

igy a HMV ellatast kulon tudnad valasztani, mindig optimalisan dolgozhatna minden rendszer (napkollektor a leghidegebb vizet kapna, a gazkazan cak akkor kapcsolna be, ha kihult a tarolo teteje, a kazan pedig a teljes terfogatot tudna melegiteni)

ha nincs erre keret, akkor a Sandor altal emlitett kiszuperalt villanybojlrebol is meg lehet epiteni hazilag. sokunknak igy van megoldva: szolar, kazan + villamos rasegites vegszukseg eseten.


2013-01-26
10:16:25
Előzmény: sándor #37999#38001
Kedves Sándor!

Köszönöm szépen a válaszod, máris látszik jó helyre fordultam a kérdéseimmel. Laikus lévén nem adtam meg minden paramétert, mert nem tudtam mi minden kell még. Leírok még pár dolgot, és ha kell még valami akkor írd meg légy szíves, így talán eljutok a megoldáshoz.

A ház A minősítést kapott, dupla üvegezésű nyilászáró, és 10 cm Austroterm szigetelés van rajta. A felső szintet még nem használjuk, a lépcsőnél 10 cm vastag Austroterm lapokkal le van zárva a levegő útja, így alul 21-22 fok van, míg fent 16-t mértem. Természetesen ha nagyobbak lesznek a gyerekek akkor felköltöznek, így a lépcsőn szabadon áramlik majd a meleg felfelé.

Földszint paraméterei: 100 M2 x 2,7 belmagasággal, míg felül 35 m2 x 2,7-tel ha jól számolom ez 364 légköbméter.Az Idro 50 gyári adatai szerint a felfűthető légtér megfelelő szigetelés mellett 470 légköbméter. Tehát elsőre úgy tünik ez jó. Igazából csak 2-3 órát tűzelek este 6-9-ig. Ekkor a tartájban lévő nyomás 2.5 bar lesz ami a szerelő szerint a maximum, és utána már ne fűtsek, mert baj lehet. Az Idro 50.-nél max nyomás(üzemi ? egyéb? nem értek hozzá. max 1,5 bar volt magadva) nem tudom ez sok vagy kevés de ezt a kereskedő nem mondta el, csak amikor átvettük a kandallót akkor volt bent a tájékoztatóba)....?Tesóm mondta, hogy 60 fokosnál melegebb vízet amúgy sem enged a tartályba, mert mindenféle biztonsági dolgok be vannak építve. Nem tudom nem értek hozzá. Én azt kértem a szerelőtől olyan rendszert csináljon ami bolond biztos, mert én nem értek az ilyen dolgokhoz. Azóta többször is hivtam őt, és ki is jött megmutattam neki a rendszert, elmondtam a problémáimat, de azt mondta ez így jó. Meg hogyha majd fent lesz a kollektor akkor müködni fog minden.

Miután többen írtátok, és most te is kedves Sándor, hogy a HMV- hez elég lesz 200 literes villanytartály akkor ez irányba mozdulok el.

Irod:A hmv-et télen az Idróról egy külső hőcserélővel 1-2 óra alatt fel tudod fűteni.
Ennél egyszerűbb és olcsóbb megoldás nem nagyon van.
Nem kell túlméretezett kollektor, drága, több hőcserélős speciális tároló.

Sajnos a többb hőcserélős 800 L puffer már megvan,(" ezt sózták rám mint laikusra, mert hogy ez milyen jó lesz, és higgyem el 1 tartályban megvan minden, nem kell két tartályt venni, mert az drága, és gazdaságtalan...") és ez üzemel. De mivel soknak találom a vízet így szerintem gazdaságtalanul müködik. Erre írtam, hogy érdemes-e magtartani, vagy inkább kisebbre cserélni, és megpróbálni eladni.

Alapvetően a gázfogyasztás csökkentése vezérelt, és a tűz látvána is fontos tényező volt. Ezért akartunk mindenképpen fával fűteni.
De még mindig nem látom, hogy most túl lett-e méretezve a rendszer vagy nem.
Beleraktunk egy csómó pénzt, és lehet, ha maradunk a gáznál, tíz évig fizettünk volna annyit, mint amennyit eddig ráköltöttünk a rendszerre.
Igazból a környezettudatosság, és a szolgáltatóktól való függetlenség vezérelt, de most úgy érzem úgy jártam mint páran itt a fórumozok közül, hogy kisérletezgettek, és tele a padlás felesleges alkatrészekkel. De ahogy olvasom, ők is igyekeznek majd felhasználni.Ha kiderül, hogy túlméretezett a rendszerem, akkor legalább valaki remélem tanul az esetemből, így ezeket leírva, és a hasznos tanácsaitokat látva, már történt valami pozitívum.

Valaki írta, hogy van ugyan pufferje, de a 200-250 L HMV tartály, ha nincs Nap akkor előnykapcsolást, vagy mit élvez, így a kandallója, kazánja először azt melegíti, fel, és ha az már meleg akkor megy a pufferbe.

Tegyük fel, hogy fűtök az Idroval, és felfűtöttem a 200 L HMW tartályt(kibelezett használt:):) ) a maradék a 800 L pufferbe megy, de ha okosan fűtők és kitapasztalom mennyit kell csak ráraknom a tűzre, akkor a 800 L nekem soknak tűnik, mert mi van ha a maradék csak 100 L vízet melegít fel, és ott van 700 l víz ami este lehűti a 100 l meleg vízemet. Így elvileg spóróltam 100 l meleg vízet, de el is vesztettem, mert éjszaka lehűtötte a másik 700 l. Ezért kérdezem, hogy nem sok- ez a tartály így?

Az ismerősőmről annyit, hogy most októberben költöztek be, és a gázt be sem vezették.Még nem volt időm elmenni feléjük (200 km-re laknak) így csak telefonon kaptam az infókat. Most azt mondta a srác hogy 32 Kw -os faelgázosítója van, és a 250 L szolárja, és az elmúlt borús két hétben is csak minden másnap gyújtanak be. Padlófűtés, radiátor a szobában egsyzintes 130 nm családi ház 10 cm szigeteléssel. Állítólag a szomszédja csinálta, és nekik is hasonló paraméterek vannak évek óta. Ha arra járok most már tényleg megnézem, és beszélek is a szomszéddal. Erről a témáról egyenlőre le is kattanok.

Fontosabb a sajátom.

Tehát villanybojler ( olvastam valaki Győr környékén a Hajdú kiszuperált villanybojlerekre esküszik, mert jó a szigetelése, állítólag ellátja a 4 fő részére a HMV-t, így valószinű felveszem a kapcsolatot vele. Még 5 év garit is ad a tartályokra.)

Kedves Sándor, kérlek ha lesz időd, írd meg légy szíves, hogy megoldható-e a fent említett 200 L szolar tartály előnykacsolással? Kell -e kisebb puffer, vagy egyem meg amit föztem :) csak vicc!

Köszönöm
Tbone

2013-01-25
22:24:40
#37991
Kedves Sándor, és többiek!

Olvasgattam a fórumon felvázolt témákat, és segítségeteket szertném kérni. Úgy látom van bőven tapasztalat, és tudás ahhoz, hogy segíteni tudjatok nekem. Bárcsak előbb rátalltam volna erre az oldalra, és nem biztam volna meg vakon a fűtés, és HMV rendszerem kiépítőjében. A lényeg,hogy szerintem túl lett tervezve a rendszer.De ti lehethogy mást mondotok.

A tények:
Adott egy kétszintes 130 m2 csalási ház melynek alsó 80 m2 padlófűtés van, míg a két 10-10m2 szobában radiátor fűtés. Az emeleti két szobában szintén radiátoros fűtés van. Jelenleg 2 felnőtt, és egy kisgyermek van az épületbe, de pár év múlva szeretnénk egy másodikat is.

A hőforrást, egy Idro 50 vízteres kandalló biztosítja, melynek adatai:

Idro 50

Hőteljesítmény 21 kW.
hasznos teljesítmény kW7/18
vízoldali teljesítmény kW12,6
Na ugyanezek az adatok egy másik prospektusban még 14 KW violdali teljesítményt adtak meg.

Valószínű itt lett a dolog elszámolva, mert nem a vízoldali teljesítményhez, hanem a 18 KW hasznos telj.-hez lett számolva a puffer,(ökölszabály 50L/KW) ami így 800 L-re sikeredett. Ez 2 hőcserélős, és majd bővíteni szeretnénk napkollektorokkal. Kisegítésként van még egy kondenzációs gázkazánunk is amely segít, ha nem fűtünk kandallóval, illetve, ha nyáron kell a HMV.

Az ökölszabályról annyit, hogy egy ismerősömnek Atmos 35 KW -os faelgázosítója van 1000 L pufferrel Itt az ökölszabály csak 28,5L/ kw. Neki fel is fűti a puffert 80 fokra. 2 napig be sem kell fűtenie mindenre elég a melegvíz. Most üzemelték be alig egy hónapja költöztek. Sajnos akkor a mienk már rég megvolt, így erről a tapasztalatról lemaradtunk.
Most akkor mi van az ökölszabállyal? Ha ezzel számolok akkor Idro 50.-nél vízoldali teljesítmény 14KW x 35,71 L = 500 Literes puffer.

Olvasgatva a fórumozok hozzászólásait, azt látom, hogy 2 napkollektor , és egy 250 Literes puffer napsütés esetén megtermeli nekem a HMV-t tavasztól öszig, és erre ott a gáz, ha rá kell segíteni.De nyáron biztosan nem lesz problémám. Majd olvastam, hogy, valaki, nagy pufferrel rendelkezik, de nem tudja igazán kihasználni, ahhoz hogy kellő hőfokú vizet nyerjen ki a rendszerből.

Kértem pár helyről ajánlatot, mekkora pufferre lenne szükségen, a beépített IDRO 50-hez, és mindenhol 500 literest ajánlottak.

Kérdésem az lenne, hogy tudnám azt megoldani,illetve hogy jönnék ki gazdaságossabban, hogy legyen 4 főre melegvízem, és télen fűtésre használt vizem?

Olvasgatva a fórumozokat, én 2 lehetőséget látok:

1.Nővelem a kollektorjaim számát, és akkor a 800 L fell lesz fűtve nyáron.( de mit csinálok ennyi vízzel, pluszköltség a 2 helyett 4-5 kollektor.

2.Lecserélem a 800 L puffert egy kisebbre, és kidobtam egy csomó pénzt, mert túl lett tervezve a rendszer.( jó esetben valaki megveszi a 800 L puffert)

Ti mint tapasztalt szakemberek tudtok-e abban segíteni, hogy mi lenne egy köztes megoldás, ami nem dobatná ki velem a 800 L puffert, és nem kellene plussz kollektorokat is venni.

Jelenleg, ha esteénkén begyújtok akkor 2-3 órás fűtéssel felmelegítem a puffert 50 fokra. De ez csak a puffer felső rétege. így gondolom reggelre a padlófűtés (termosztát 21 fokra van állítva, és 25-27 fokos az előremenő víz)teljesen leszívja a puffert. Arra gondoltam, ha kissebb tartályt kell felfűtenem akkor kevesebb fűtéssel magasabb hőmérsékletű vízem lesz, és ez tovább tart a fűtésnél. Nem fogy el reggelre a víz. Igaz ott a gáz ami rásegít, de az lenne a cél hogy azt minél rövidebb ideig használjuk. A tervező azt mondta, ha rajt lesz a kollektor akkor majd profi lesz a rendszer, de én attól félek, hogy ezt csak 4-5 kollektorral éram majd el, míg az általatok biztosan müködő 2 kollektor 250 L puffer kivállóan müködik.

Azt hiszem mindent leírtam. Bocs tényleg laikus vagyok, és ezért biztam rá a dolgot az emberre, de a tapasztalat azt mutatja túl lett méretezve a rendszer.

Lehet, hogy már a kandalló is túl nagy és elég lett volna az Idro 30.-as. Én egy faelgázosítót szerettem volna, de az asszony ragaszkodott a látvány kandallóhoz, így megegyeztünk, hogy akkor legyen legalább vízteres.

Utána biztuk meg az embert. Tudom én vagyok a hibás, és ezt el is ismerem, mert egy ilyen beruházásnál körültekintöbben kellett volna eljárni, de laikusként hagytam, hogy megmondják azok akik szerintem ehhez értenek.

Ha tudtok segíteni, kérlek javasoljatok valamit a Puffermegtartás, vagy csere, vagy házilagos kisegítő eszközök beszerzése mellett.

Köszönöm












2012-10-18
21:34:58
Előzmény: sándor #34432#34494
sándor:
csak érzésre, kibicként írom.
A bogarak azért aprítják mert porlik. Azért porlik mert UV elvtárs elbontotta.
Nem műanyagra gondoltam hanem valódi bádogra.
Alul (oldalt) flexel kinyitni, széthúz rányom.
Vagy elfolyóbol két-fél alak. Én nem vagyok sem lakatos, sem bádogos, de eddigi munkáitokat látva nem hiszem, hogy ez lenne a "buktató" számotokra.
Belülről a szigetelést közel arra az átmérőre felhozva ami a cső belmérete. Költsége sem hiszem, hogy érdemben több a mostaninál.
2012-10-17
18:37:22
Előzmény: grano #34424#34427
grano,

Nekem nem egyenes a bekötőcsövem, egyébként jó lehet az alu cső egyenes szakaszon, ha rá tudod szorítani a szigetelésre. Az nem jó, ha a lemez és szigetelés közé befészkelheti magát valami.

2012-10-17
17:33:30
#34424
Ne haragudjatok h belekotnyeleskedem:
snassz esőcsatorna nem lehetne jó?
Hasítva, idomjai is vannak....
Tuti UV álló

Vagy az szűk ehhez?
2012-10-17
14:53:22
Előzmény: sándor #34419#34420
sándor,

Nem viharvert, csak csúnya, mert nem törődtem az esztétikával, amikor egy hónapja újracsomagoltam a szigetelést evvel a tükröző tetőfóliával.
A fóliát 2 évente lecserélem, az átvezetésben látható PUR-hab 10éves.


2012-10-17
13:58:56
Előzmény: robert #34389#34417
Egyszerű megoldás.
Tehát bevitted, kinyomtad PUR-ral, így a szél sem vágja be az esőt...

Kösz!
2012-10-16
19:06:38
Előzmény: bigmafa #34388#34389
bigmafa,

Szellőzőcserepeken keresztül van bevezetve, a kőzetgyapotban pur-hab kifúvás tömít.

Kívül:



Belül:





2012-10-16
18:39:10
#34388
Sziasztok
nálatok hogy van szigetelve a tető a napkollektor csöveinél?

Nekem a kiveitelező gitt-el szigetelte (!), ami persze 1 hónap alatt kitört. most tett bele valami gumigyűrűt (elvágva), kinyomva valami pasztával (gondolom sziló), de nehezen hiszem el hogy ez tartós lenne. Ráadásul az egyik azonnal be is ázott.

Hogy csinálják ezt a hozzáértők? Köszönöm
2012-08-05
20:05:40
#32133
Ausztriában fényképeztem ezeket a homlokzatba integrált napkollektorokat.




2012-07-21
18:56:14
Előzmény: nike #31750#31758
nike,

Az acél hőkapacitása durván a tized része a vízének (lásd: https://biosolar.hu/forum/show/8438#8438), ezért a 160kg-os tartály kb csak 20 liter víznek felel meg.

Az utóbbi napokban sok a felhő, ezért a 60C jó hőmérsékletnek tűnik.

A jó minőségű gyári kollektorok nagy valószínűséggel tényleg jobbak, mint a házilagos változatok, de talán kalkulálhatunk úgy, hogy a te 3 kolektorod ér annyit, mint 2 gyári, és az már elég lehet. Na nem ahhoz, hogy a melegvizet 100%-ban előállítsa és még a fűtést is kisegítse, de HMV tekintetében tavasztól őszig kis ráfűtéssel fedezheti az igényeiteket. Van aki a napenergiától ugyanazt a komfortot ingyen várja el, amit a gáztól vagy az áramtól kaphat. Ebben az esetben a kollektoral előállított energia nem valószínű, hogy olcsóbb, mint a szolgáltatótól vásárolt. Ha képesek vagytok alkalmazkodni az időjáráshoz, és az igényeiteket a lehetőségekhez igazítani, akkor egyszerű és olcsó rendszerrel tényleges megtakarítás érhető el. Ebbe sajnos nem fér bele sem a fűtésrásegítés, sem a temperálás, akárhogy is nevezzük. Te például így hívod "csak a padlóba küldeném a meleget" :)
Könnyen beláthatod magad is, ha számszerűsíted az általad előállított és fűtésre használt energia költségét (Ft/kWh).

Az átfolyásmérőt a német rendszreremmel együtt szállították, de kapható 5-7ezer közötti áron.

2012-07-21
10:27:23
Előzmény: robert #31718#31750
Megértettem, zárt rendszerem van most már nem félek a korróziótól.

Robert

A tárolóm 500 literes, de mint írtam 160kg, ezért úgy tekintem, hogy 660l hőfelvétel szempontjából.A tárolom tegnap 60C volt. Azért úgy gondolom a saját készítésű kollektor akármilyen jól van megépítve, sosem lesz olyan hatásfokú mint a gyári.Az enyémen pl 12mm vastag üveg van, biztos nem olyan jó mint a 3,2mm-es prizmás.A rendszer átalakításomat nem kimondottan fűtésre szeretném hanem csak a padlóba küldeném a plusz meleget.Kérdezném még hol vetted az átfolyásmérőt, típusa?

Köszönettel
2012-07-20
10:40:49
Előzmény: villam64 #31720#31726
villam64,

"Leragadtál a pénznél."

Pont erről írtam:
"Aki mégis a fűtési céllal telepít napkollektorokat, az vagy nem veszi figyelembe a lehetőségeket, VAGY NEM A SPÓROLÁS A CÉLJA."

villam64Válasz erre
2012-07-20
08:07:46
Előzmény: nike #31707#31720
Nike
Egyébként Steing-nek is hasonló rendszere van. https://biosolar.hu/forum/179

Róbert
Leragadtál a pénznél. És a carbon spórolás. Hogy ne kelljen CO2-ot sajtolni a földbe állami pénzből. Most olvastam, hogy amerika a 91-es szintre esett vissza CO2 kibocsátásban. Ehhez be kell ruházni. Ehhez kellenek az önkéntesek. Meg a jó irány. Nem a pályázati pénzek elherdálása.
2012-07-20
00:07:59
Előzmény: nike #31707#31718
nike,

Gondolom, a jelenlegi felállásban is bőven van elég melegvized nyáron, talán még túl is termel. Általában hány fokos a tárolód nyáron?

Az 500 literes tárolóhoz talán már a 3 kollektor is sok (persze a felhasználás mértékétől függ), fűtésre pedig nem érdemes napkollektort beállítani, annyira keveset süt a nap télen (vákuumcsöveset sem).
Az utóbbi állítás nem csak az én véleményem, komoly forgalmazók ugyanezt mondják. Eddig senki sem tudott meggyőzni arról, hogy jól lehet vele járni. Aki mégis a fűtési céllal telepít napkollektorokat, az vagy nem veszi figyelembe a lehetőségeket, vagy nem a spórolás a célja.

Nekem ilyen átfolyásmérőm van, az előnye, hogy folyamatosan jelzi a térfogatáramot (nem kell számolgatni), így a beállítás gyors és egyszerű.


Karesz76Válasz erre
2012-07-19
20:40:09
Előzmény: nike #31707#31709
Szia !


csak arra válaszolok amire biztos nem írok hülyeséget.

A réz és vas párositása csak zárt rendszerben nem okoz koroziót.
Zárt rendszer alatt pl a fűtés zárt rendszerét értsd, nem tudom hogy van pontosan megoldva a rendszer, de ha mindkét anyag egy azon térben van és érintkezik friss vízzel akkor nagyon gyorsan korrodál.

A tömegáram meghatározásához mondjuk egy meleg vizes vízóra lehet segítségedre, kb 3000 Ft. (az első pici mutató a deciliter, azt kell figyelni) Elvileg a tömegáram meghatározásához a fűtés teljesítményéhez kell igazítani.
2012-07-19
19:56:04
Előzmény: Karesz76 #31699#31707
Tisztelt Fórumtársak!

Segítséget szeretnék kérni néhány gondom megoldásához a napkollektoros rendszeremnél.
Jelenlegi rendszerem: 3 db Cser féle réz abszorber, saját készítésű 5,4 m2 .SR 868 C8 vezérlő 500 literes bojler, 160kg szigetelés nélkül
A bojler 175 cm magas. Az alsó 50 cm-ben 1 db kollektor köri, spirálcsöves réz hőcserélő kb 1 m2.Fölötte helyezkedik el 1 db ugyanilyen hőcserélő amely a padlófűtésre (23m2) van kötve. Ez fölött van egy villanybojler cekasz éjszakai árammal. A tömegáramról nem tudok semmit fűtési keringetőm van, 1 fokozatba megy a fojtás csapbekötő cső kb 6 mm belsővel.Átalakítanám. Az elgondolásom a következő: szeretnék feltenni még 1 darab kolit igy össz 7,1m2 lesz. A kettő db hőcserélős spirált sorba kötöm, hogy nagyobb legyen a hőleadó felület. a padlófűtéshez külső lemezes hőcserélőt tennék irányváltó szeleppel.
Kérdéseim a következők:
nem lesz-e sok a négy db kollektor a bojlerhez (forrásveszély)?
a magas spirál nem hozza-e le a meleget a tartály alsó felébe?
a rendszer tetejénél van 4 méter vascső nem okoz-e korróziót?
a tömegáram megfelelő-e?
az elgondolásomról véleményeket szeretnék kérni.

Köszönettel:nike
durkonorbiVálasz erre
2012-03-14
05:22:38
Előzmény: zsbalazs #27157#27167
Szerintem érdemes volna akkor 120-200-as körüli tartály (hőcserélős bojler, régi bojler hőcserélőzve stb.) beiktatása, amit a 300-asról tudsz picit melegíteni, mert ha jól értem neked az kell, hogy picit langyos legyen, ne "földhideg"... bár esővizet nem tudom mennyire célszerű nem a felhasználási helyen közvetlenül melegíteni, mert abban azért van "élet" ami a hidegben nem indul meg látványosan, de melegen tartva (akár csak 1-2 napig is) elképzelhető... ezt figyelembe véve célszerűbb lenne a klasszikus külső hőcserélős megoldás megtáplálása a HMV ágról* egy lemezes hőcserélővel... én lehet ezt preferálnám inkább...

*ez nem túl szerencsés, jobb lenne amúgy magából a bojlerből, alsó részről vizet keringetni, d hát ha ez van, akkor ez van... :)

zsbalazsVálasz erre
2012-03-13
21:33:48
Előzmény: durkonorbi #27153#27157
300 literes tartály általában felmelegszik, a HMV körből tudok leágazni, tehát az esetleges "csőkígyóban" ivóvíz menne.
Kérdés milyen tartály kellene, amelyre valamilyen házi vízművet is rá tudnék csatlakoztatni
durkonorbiVálasz erre
2012-03-13
20:57:25
Előzmény: zsbalazs #27142#27153
Milyen/mekkora a kollektorod, mert attól függ, miként lehet a legjobb hatásfokkal megcsapolni... ?!
zsbalazsVálasz erre
2012-03-13
19:49:37
Előzmény: durkonorbi #27118#27142
Kollektorom van, arról birok egy víz-kört leágaztatni amivel fűteni tudnék valamilyen tartályt.

Balázs
Biosolar Forum  =>  Napkollektoros rendszerek  =>  Napkollektorlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   következő »
Copyright © 2005-2021 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva