Biosolar Forum  =>  Villanyszerelés  =>  Földkábellapozz: « előző   1, 2, 3, 4   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2012-03-27
07:37:12
Előzmény: sándor #27671#27716
Sándor!

"A tekercsben kapható KPE cső ugyan kellően stabil a földnyomással szemben, de előre, még a lefektetés előtt bele kell húzni a kábeleket. Később nem bővíthető, az esetleg meghibásodott kábel nem cserélhető."

A gyengeáramú szerelési "Matávos" technológia szerint: 110-es KPE csőben mindig kell 3 db LPE 32-es "béléscső". Ezekben a 32-es csövekben 2 Km-ig tudunk befújni kábeleket, vagy épp kihúzással behúzni újat. Ennek a csőnek a belső fala sima, 20-30 m-ig még húzás nélkül is, csak tolással megfelelően merev kábel beletolható.

Ugyanez érvényes az LPE 40-es közvetlenül a földbe is fektethető csőre is.
2012-03-27
07:32:05
Előzmény: racsp #27674#27715
Racsp!

Az erősáramú bevezetésről már mindent tudsz, én segítek a gyengében:
A telefon és tv, internet szolgáltatókkal egyeztess, hogy melyik oszlopról tudnak leállni hozzád, ha esetleg kettő is áll a porta két végén pl.
Ez esetleg csak már megrendelés után lehetséges sajnos, de szokott sikerülni.
Oda, illetve arrafelé a kerítéshatárig mindenképpen LPE 40-es csővel állj ki. Ez lágy polietilén vastag, merev, egyenes falú, közvetlenül a földbe fektethető cső. Nem hajlik annyira, amennyire szeretnéd, akkor ott olyan ívet kell a földben kialakítani, hogy a cső ne törjön. (Nem is nagyon tudod megtörni) Ebbe utólag bármi belehúzható, bár mi úgy szoktuk, hogy bálazsinórt húzunk bele előre, de merev berudaló bármikor áttolható rajta.
Külön egy ugyanilyen csővel állj ki a kapuhoz is.
Én a gyengeáramú csövezést az épületben az erősáramú elosztó mellé szoktam vinni, oda egy külön kis elosztódobozt lehet szerelni, pl tv elosztásra, vagy router elhelyezése után számítógépes helyi hálózati központnak.

Hirtelen ennyi.
2012-03-26
21:15:55
Előzmény: racsp #27682#27699
rapcs!

A teljes kábelhossz számít. Ilyen hossz és tervezett terhelés mellett a házhoz vezető kábel vesztesége elérheti a 100-200W-ot. (Villanytűzhely, vasaló, mikró, mosó és mosogatógép, központi porszívó stb.)
Ezt a veszteséget már Te fizeted. Pár alatt megtérül a 10-16-os vezeték ára közötti különbség.
Tehát inkább a 16-os.

Ha kábelről kaptad a csatlakozást (a fotóról úgy látom), akkor az ikerházhoz minimum 4x50-es kábelt fektettek. 25-ös/lakás alatt nem is fektetünk kábelt.
Az áramszolgáltató hálózati vesztesége ilyen keresztmetszetek mellett is 15-25%. Igaz, ez neki egy fillérjébe sem kerül. Beleépíti a villanyszámlába.
Tehát a vékony (10-es) csatlakoző vezetékkel duplán fizeted a veszteséget.


Az áramszolgáltató részben a kábele mechanikai védelme érdekében, részben a zavarok oda-vissza hatása miatt tartja a védőtávolságot.
A lakossági elosztói hálózaton megy a hangfrekvenciás vezérlés, a szolgáltató kommunikációja, adatátvitele, különböző hálózati kapcsoló elemek vezérlései.
Van már a hálózaton kísérleti célból komplett lakossági információtechnikai használat is. Internet, kábel tv, telefon, stb.
Ezért is védi a zavaroktól a vezetékeit, legfeljebb az üvegszálas rendszereket engedi közel.

Ezért kell Neked is külön csőben, csövekben vezetned az információtechnikai dolgokat. Függetlenül attól, hogy az erősáramú vezetékek a lakásban is közel kerülhetnek a gyengeáramúakhoz.
De hogyan kerülnek ezeknek a csatlakozásai a villanyórád közelébe?

Kaputelefon, kapumozgató, biztonsági rendszereknek is most kell lefektetni a csöveket. Hogy mi mehet együtt egy csőben, ahhoz az illetékes szakemberek tudnak felvilágosítást adni.

Az erősáramú csatlakozó vezeték csövében ne vezessetek mást. Nem éri meg a rizikót.
Senki sem tudja megmondani, hogy mi fog, vagy mi nem fog történni. A zavarokat hozhatja az áramszolgáltató kábele, keletkezhet nálatok, a szomszédban is.
A mai berendezések olyan harmonikusokat produkálnak, ami ellen nagyon bonyolult védekezni.

Nem véletlen, hogy ha lakást egy, a padláson végigfutó kábelcsatornával szerelnek, akkor a kábelcsatorna csak árnyékoló fallal kettéválasztott fémcsatorna lehet. Egyik oldalon mennek az erősáramú áramkörök, a másik oldalon a hiradás és számítástechnikai vezetékek. Ez nem olcsó kábelcsatorna, de a végelszámoláskor mégis olcsóbb, mint a két külön szerelés. Ráadásul a bővítéshez nem kell szétverni az egész házat.

2012-03-26
13:27:08
Előzmény: sándor #27680#27682
Köszönöm a válaszokat

- Ha a tervezett dobozod után a 10-esnél vékonyabb vezetékkel akart a villanyszerelőd tovább vezetékezni

Igen így akarta, mert a garázs több mint 5 méter aztán még mondjuk 2 méter fel a falon igy durván 7-8 méter kábel pluszban, ráadásul 2x.
De lehet tényleg jobb lesz egyben elmenni odáig.

- A szigetelés alatt felviheted az aljzatbeton fölé is, hogy kevesebbet kelljen rombolni.
Még nincs aljzatbeton csak szerelőbeton, ezért gondoltam hogy ott jönne be, a végleges padlószint még +14cm.

- Eleve hőszivattyúra tervezel?
Nem, egyenlőre nem tervezem, csak mint lehetőség legyen meg, ne utólag keljen vele foglalkozni.

- Az áramszolgáltató nem engedi meg, hogy a csatlakozó kábele mellett bizonyos távolságon belül bármilyen más csövet, kábelt fektessenek, vezessenek.
Ez hogy értve? a földkábel külön 110-es csövön jön be, az elmenő az megint egy másik 110-es cső, ebbe pakolnánk bele a mi dolgainkat.

- Nem kell külön védőcsőbe húzni, mert az rontja a hűtését.
Jó tudni.

- A földelés felvezetéséről se feledkezzen meg a villanyszerelőd!
remélem.
2012-03-26
12:37:57
Előzmény: racsp #27674#27680
rapcs!

A kötődobozra nincs semmi szükség. Sem kívül, sem belül. A kábel úgy is azonos keresztmetszetben megy tovább a biztosító szekrényig. Mi szükség akkor a megszakítására?
Ha a tervezett dobozod után a 10-esnél vékonyabb vezetékkel akart a villanyszerelőd tovább vezetékezni, akkor azt csak külön kismegszakítók beépítésével teheti meg. Van értelme?

Felállhatsz a külső falsíknál is és a hőszigetelésben (alatt) viszed át védőcsőben a kábelt a falon.
A szigetelés alatt felviheted az aljzatbeton fölé is, hogy kevesebbet kelljen rombolni.
De akkor azon a helyen vékonyabb lesz a szigetelés, hőhídat okoz a kábel. A védőcső fektetési mélysége függvényében a fagy megemeli a csövet, megsérülhet a hőszigetelés, elnyíródhat, meggyűrődhet a kábel a fal-átmenetnél a szigetelés alatt. Pár fagyos év és a kis sugarú gyűrődések eltörik a kábelt.

A 2db 5x10-es kábelen létrejövő feszültség esés, melegedés, veszteség már a mérő után keletkezik, tehát Te fizeted.
Tudom, hogy a 16-os jelentősen drágább, de csak az egyiket kellene 16-osból fektetni. Az éjszakainak miért kell 5 eres kábel?
Eleve hőszivattyúra tervezel? Mert akkor annál inkább a 16-os kell.

A többi kábelre vonatkozóan, hogyan kerül ezeknek az indulási pontja a villanyórákhoz?
Az áramszolgáltató nem engedi meg, hogy a csatlakozó kábele mellett bizonyos távolságon belül bármilyen más csövet, kábelt fektessenek, vezessenek.

Tehát a telefonodtól kezdve mindent kábelen kapsz?

Az áramszolgáltató tilalma az ő, a képen látható vastag kábelére vonatkozik, meg a mérőszekrényre.
A gyengeáramú kábeleket csak külön csőben viheted.
Egy feltétellel, ha pl. van közöttük egy kapuműködtető 220-a is, akkor a gyengeáramú kábeleknek is erősáramú szigetelésűeknek kellene lenni, ami ma már képtelenség.

Sajnos ez általános hiba, hogy nem szinkronban történik a házépítés a szakmák között. A tulajdonosoknak sincs előre kiforrott végső elképzelése.
Az utólagos megoldások drágák és soha nem tökéletesek.

Úgy gondolom, hogy egy cső az erősáramnak, egy cső a kapunyitónak, esetleg a kaputelefonnak ha az is 220-as. Ha nem, akkor annak is külön cső kell.

A hiradástechnikának szintén külön cső a megfelelő méretben.
utp kábelek, csatlakozós Hd kábelek behúzásra érzékenyek a speciális érpár sodrat miatt. Nem árt a védőcsövet eggyel nagyobb méretűre választani.

Az MT kábel fektethető közvetlenül a falba mart horonyba is. Nem kell külön védőcsőbe húzni, mert az rontja a hűtését.
Csak ott kell gége vagy symalen védőcső, ahol áthúzzátok a falon, hogy a téglák bordái ne sértsék fel a kábelköpenyt. Előre behúzni a védőcsövet és azon keresztül a vezetéket.
A faláttöréseknél sokat segít ilyen keresztmetszetnél, ha nem a legrövidebb úton fúrjátok át a falat, 90 fokban a falsíkhoz viszonyítva.
Ha ferdén fúrtok, legalább 2 téglán keresztül, akkor egyszerűbb kis íven befordítani az MT-t a falba.

A földelés felvezetéséről se feledkezzen meg a villanyszerelőd!




2012-03-26
11:03:45
Előzmény: sándor #27671#27674
Ez egy ikerház amúgy de külön órákkal, teljesen külön megy minden.
Csatoltam képet, hogy most hogy néz ki ez egy régebbi kép azóta már az órák is bennvannak meg a helység is teljesen kész.

nekem lesz 2 óra mindkettő 3x16amper nappali meg vezérelt áram.
Szerelő szerint 2 kábel lenne 5x10 MT kábel.
Ezeket akarom bevinni és egy másik csőben meg koax-utp-telefon ilyesmiket.

Amint a képen is látszik egy 110-es cső van a tároló végéig ami bemegy az órák alá 2x45 fokos könyökkel.
Akkor úgy lenne jó hogy ezt a 110-es csövet egészen elviszem a ház faláig és ott is feljövök a fal mellé kivülre 2x45 fokos könyökkel?

De gondolom a 110-es csőben sem mehet együtt minden, hanem külön-külön pl. ilyen symalen csövekben?

Ha kintre nem jó kötődobozt tenni akkor a felálló 110-es csőből kijövő symalen csöveket egyszerűen átfúrjuk a téglafalon belülre és oda teszünk bentre már egy kötődobozt? Az első tégla alján kéne bejönni a leendő aljzatbeton alá?

-A nyomvonal nyílegyenes legyen a mérőtől a feljövetelig!
igen ezen a helyen igy lenne.





2012-03-26
10:18:20
Előzmény: racsp #27666#27671
racsp!

A kábelt (kábeleket) a mérőtől közvetlenül a biztosító szekrényhez kell(ene) vezetni.
A közbülső kötés nálad nem indokolt. Nem vagy egy közös elszámolású társasház, ahol egy külön fogadó-elosztó biztosító szekrényre lenne szükség.
Felesleges hibaforrás. Ezen kívül a kötéseket meghatározott időnként kötelező ellenőrizni és utánhúzni.

Hány kábelt és miért gondoltok a házba felhozni? Nappali áram, éjszakai áram, külön tarifák, ipari-vállalkozási tarifa?

Van e tervben a későbbiekben bővítési elképzelés, amihez új kábelt kellene utánhúzni? Pl. tervezel e később hőszivattyús bővítést a házhoz? Hőszivattyú = külön tarifa, külön mérő, külön kábel, külön biztosító szekrény.

A földbe közvetlenül fektetheted a kábelt, ha az földkábel. De akkor nincs bővítési lehetőség bontás nélkül. Ráadásul elég drága, és senki nem szeret 15m-t eladni a dobjáról. Meg kell vegyél egy maradék hosszt, amiből akár a felét feleslegesen veszed meg.

A keresztmetszettel nem szabad spórolni. 10m nyomvonal az a felállásokkal jelent 15-18m kábelt. Egyszer befektetni, én ezért erre a hosszra már 16mm2-es MT kábelt javasolnék. A 10mm2-es is megfelel, de már okozhat meglepetést. Különösen, ha be akarsz egy nagyteljesítményű fogyasztót üzemelni.
Később pedig már jön a bánat. Sokba kerül majd a mai spórolás.

A tekercsben kapható KPE cső ugyan kellően stabil a földnyomással szemben, de előre, még a lefektetés előtt bele kell húzni a kábeleket. Később nem bővíthető, az esetleg meghibásodott kábel nem cserélhető.
Ha csak 9-10m-ről van szó, akkor én a hagyományos 110-es szürke (narancssárga)szennyvíz csövet javasolnám szakosan fektetve. Az utcai lemenő ponthoz lejtsen.
Esetleg keresheted a telefonosok által használt 90-es csövet is, mert ahhoz minden kábelvezető idom rendelkezésre áll.
Kérdés a Te kábelszámod és méreted?
A kanyarokhoz, ívekhez ne a normál 90 fokos, hanem vagy előregyártott nagyívű 90 fokos ívet használj. Ha ez nem beszerezhető, akkor két 45-ös könyökkel kell megoldani.

A falnál feljövetelt én bevinném a belső térbe. Akkor csak egy lyukat kell ütni az alaptesten.
A nyomvonal nyílegyenes legyen a mérőtől a feljövetelig!

A cső külső végét a mérőszekrény alatt kell felhozni és gumisapkával szűkíteni, tömíteni. Arra gondolni kell, hogy a csőben kondenzvíz fog összegyűlni. Ennek egy helyre kellene összefolyni, ahonnan ha muszáj, ki lehessen szivattyúzni.

A cső belső végét az alaptest mellett kellene felhozni, és a padló vastagságában 2x45-ös könyökkel bevinni a falba egy később is könnyen hozzáférhető dobozba. Ebből a dobozból már mehetne minden kábel kötéspont nélkül, közvetlenül a falba fektetve a saját biztosító szekrényéhez.

Ennél több könyökkel már szinte lehetetlen bármilyen befűzés.
A kész csőbe nem szabad előre beépíteni a behúzó szalagot, kötelet. Csak utólag, amikor minden iránytörés, sarok idom rögzítve van.
A kábelek befűzése után mindig maradjon benne egy befűzőkötél a kábelek mellett, gondolva a jövőre.

Így nem sértenéd meg a vízszintes szigetelést, amit soha nem lehet tökéletesen befoltozni. A dobozból behúzható lenne az összes kábel, az esetleges későbbi bővítés is.

Egyetlen doboz maradhatna a tervezett szigetelés alatt, a földelés csatlakozó doboza. Én ezt is bevinném a kábelbevezető doboz mellé, akkor nem lenne gond a hőszigeteléssel.

Ha mégis a hőszigetelt külső falra akarsz dobozt tenni, akkor kapható dobozmélyítő keret, amiből többet is egymáshoz lehet csavarozni.
Sok értelme nincs, mert olyan mélységben már nem lehet dolgozni. Akkora dobozt kell választani, hogy a szerelőnek mindkét keze elférjen benne. Itt már nem lehet ujheggyel benyúlva dolgozni, a nagy doboz meg ronda.
Időnként a földelés kötéséhez, ellenőrzéséhez, méréséhez meg kell bontani a dobozt. A festés, a fedővakolat megsérül. Ráadásul a lefestett dobozt kölön meg kell jelölni pl. körbefestéssel, hogy bármikor azonnal megtalálható legyen.

2012-03-26
10:15:46
Előzmény: racsp #27666#27670
www.symalen.hu/vedocso/index.html
kintre ne tegyel kotodobozt, ha nem muszaj! szerintem. szerelj mindent bentrol.
2012-03-26
09:06:04
#27666
Sziasztok

A villanybekötést tervezzük a házba, a villanyszerelőnk igy képzeli el bekötni a villanyt a házba. egy kerítés vonalában lévő tárolóban van a 2 villanyóra kb9-10méterre.

A kérdésem az lenne, hogy a föld alatt miben hozzuk a kábeleket?
A szerelő azt mondta, hogy 3 kpe csőben, csak az olyan merev és a fal mentén jó nagy ivben kéne hozni, nincs valami jobban kezelhető cső ami elvan magában a földben?

Ill. a kötődoboz mennyire legyen kinn a falsíkból, ha 12cm-es szigetelés lesz rajta.

És azért erre a keskeny falra raknánk mert itt van egyenes vonalban hozzá a tároló, a garázsajtó másik oldalán meg a csatorna jön ki. És azon fal mentén van egy tároló ahol a biztosító szekrény lenne.



2011-07-18
13:37:15
Előzmény: Zsolti79 #15941#16007
Zsolti79!

Gondolom olvastad pár hozzászólással hátrébb a Madinak írott választ.

Méretezés szempontjából Neked is hasonló méretű kábelre lenne szükséged. Azzal a kiegészítéssel, ami Madinál kimaradt, hogy a két épület távolságához még feltétlenül számítsd hozzá a le és felszálló kábel hosszát.

A sorrendnek javasolom: mérő, a kábel biztosítója(ik), közvetlen mellettük a kábelt indító doboz (kisszekrény masszív kötőpontokkal), kábel, a felszálló ág végén a fogadó doboz (u.a mint az indításnál). Itt, ezen a ponton kell a kábel nulla vezetőjét leföldelned egy számottevő földeléssel. Ami egy, a villamosági szakboltokban kapható rúdföldelés. Ennek a gömbvas végét felhozni min. 50-70cm-re egy kötödobozba. Ott a szintén kapható összekötővel egy legalább 10-16mm2 zöldsárga hajlékony rézvezetővel felvinni a kábel érkező nullavezetőjéhez, és ott masszívan összekötni.
Innentől már úgy szerelhettek tovább, hogy ez a "második épület" betáplálása.
Nyugodtan indíthatsz itt egy fi reléről.

Fontos, hogy a lakásban (vagy ahonnan a kábel indul) ott, az ottani fi relé elől indítsátok a kábelt. Mert különben a nulla kábelvégi földelése miatt a fi relé rögtön lekapcsol mindent.
A kábelt felesleges fi relével védeni. Az érkezési ponton viszont célszerű, ha a szabadban végzendő munkákhoz kell az áram, akkor kötelező fi relével indítani az elosztó szekrényt kapcsolását.

Remélem jól értettem a kérdést,
bármi van, írjál!

üdv
sándor
Zsolti79Válasz erre
2011-07-16
11:50:26
#15941
Szeretnék érdeklődni, hogy a telekemen van a villanyóra és van az órától 1m-re kialakítva egy elosztó, de semmi más nincs a telken. Szeretnék egy 50m-re lévő részen kialakítani szintén egy elosztót, hogy ne kelljen minig hosszabbítót kihúzni és összeszedni. Szeretném megtudni, hogy a földbe milyen védőcsövet kell lefektetnem illetve milyen kábelt vegyek, melyről egy 600 W-os szivattyút vagy egyéb max 2kW-os gép lenne üzemeltetve. A főbiztosíték 32 A-os, és van Firelé is.

Választ előre is köszönöm szépen.
2011-06-27
12:55:16
Előzmény: sándor #15480#15485
Kedves Sándor!

Saját telken kell vezetni! Senkinek nem kell tudnia róla, így legalább a papírmunka jelentős költségét nem kell magunkra vállalnunk! Ahogy néztem az árakat, ez így is jelentős költség lesz nekünk...
Köszönök mindent!
2011-06-27
08:55:51
Előzmény: Madi #15478#15480
Madi!

Több (vezeték) kábeltipus fektethető akár föld alá is. Ilyen pl. az MT vagy az MCU kábelek. De ezek nem földkábelek, tehát valamilyen járulékos védelem kell hozzájuk.
Az ilyen védelmek hatásosságáról, valamint a nem földkábel céljára készült vezetékek "gyengeségéről" ennek a hozzászólásnak a környékén találhatsz információkat:

https://biosolar.hu/forum/show/11958#11958

Ilyen nagy távolságra az ár miatt nem jöhet szóba réz anyagú kábel. Annak a vékonyabb, tehát kisebb keresztmetszete miatt sem olcsóbb az ára, mint az alu anyagúnak.
A föld alatt van hely, tehát nem szükséges vékonyabb rezet fektetni, mint egy lakásban.

A földkábelnek eleve olyan mechanikai, talaj-vegyi behatásoknak ellenálló a felépítése, hogy szakszerű fektetés esetén nem fordulhat elő meghibásodás.

Ha szakember szakszerűen köti be, akkor elképzelhetőnek tartom az éjszakai és a napali áramkörök egy kábelben való vezetését. Mivel csak egy fázisotok van, így viszonylag kevés érszámú, olcsóbb kábellel meg lehet oldani a feladatot.

Ezt most ne vedd konkrét szakmai tanácsnak, mert a konkrét lakásbecsatlakozási körülményeidet nem ismerem, de szerintem elég lenne egy földkábelt, egy 3x25 vagy 4x25mm2-es kábelt lefektetni.
Az egyik érpár szolgálna a nappalira, a másik az éjszakaira. Az érkezési végén szintén szakszerűen kell szétválasztani a két tarifát. Persze kérdés, hogy akarod e az éjszakait is átvezetni a nyaralóba?
A másik kérdés, hogy saját telken történne e az átvezetés, vagy "tudni kell róla" az áramszolgáltatónak. Ha igen, akkor egy tervező-kivitelező, az áramszolgáltató által elfogadott villanyszerelő elvégzi a szükséges papírmunkát is.

Folytatás azonnal.

A 25mm2 azt jelenti, hogy egy lecsupaszított ér átmérője a 6mm (5,64mm).
Egy ilyen 3-4 erű kábel külső átmérője nagyjából 3-4cm.

Földkábeleket a villamossági üzletek nem igen árúsítanak, mert csak 100-200m-es, dobra tekert kivitelben gyártják. A bolt a maradékkal nem tudna mit kezdeni.
Elérhetési forrásnak javasolom, hogy keressél rá a "kábelbolt Szeged"-re. Ők a villanyszerelési anyagokon kívül foglalkoznak földkábelekkel is. Náluk nem kell egy egész dobot megvásárolni. Leszállítják a kívánt méretet, illetve vagy náluk, vagy közvetlenül a gyártól lehet gyártási végeket egészen jó áron vásárolni. Ezek a kiszereléskor, a gyártósor felfuttatásakor leeső végek, akár a 100m-t elérhetik egy hosszban. Ráadásul választék is van belőlük.

A kérdés csak az, hogy mi működik per pillanat, a jelenlegi gazdasági helyzetben belőlük. Több kábelgyár van (volt), például Kiskunhalason, Vácon(?) is. Ezek már a privatizáció előtt is specializálódtak a különböző kábelfajtákra, de ismerik egymás tipusválasztékát és még ma is szívesen segítenek az érdeklődőnek.

Még egy közérthető magyarázat a magas keresztmetszetre.
Az áramszolgáltatói hálózat régen 50mm2-es sodrott alu vezetékből készült. Ma már szinte mindenütt kicserélték, kicserélik a csupasz légvezetéket szigetelt, 95-125mm2-es tömörvezetőjű légkábelekre. A legújabbakat már nem is rögzítik, tekerik fel egy csupasz alumínium sodronyra, hanem egy vékony acélsodrony van a közös köpeny alatt, ami a mechanikai terhelést veszi fel.

Tehát szó nincs sodrott vezeték alkalmazásáról. Pont az ellenkező irányba halad a technika. A sodrott vezeték nagyobb terhelhetősége (a gyakorlat szerint) tévedés. Akár réz, akár alu az anyaga.

Az áramszolgáltató régebben a házakhoz max. 10mm-es vezetékkel csatlakozott le. Ma ez már általában 25mm2, de minimum 16mm2.
Miért?
Egy transzformátor közetben van 200-300 házbekötés. A vékonyabb csatlakozó vezetéken nagyobb vezsteség keletkezik, mint a vastagon. Ezek a veszteségek összegződnek, tehát az egy háznál az általam kiszámolt 60-70W körüli veszteség egy 500 méteres átmérőjű városrészben elérheti a 27.000W-ot, az az 27Kw-ot.
És mindezt a nap 24 órájában. Naponta 648KWh veszteség keletkezhet. De ha csak a felével számolunk, az is sok.
Ez a veszteség még a fogyasztók mérője előtt keletkezik, tehát ez az áramszolgáltató vesztesége. Ráadásul csak az egyik vesztesége a sok közül.
Az nem lehet kétséges, hogy ezt a veszteséget átterheli a fogyasztókra. És akkor még csak a nagy keresztmetszetű csatlakozó vezetékek veszteségét összegeztem. Vékonyabb csatlakozó vezetékek esetén a velünk megfizetetett veszteség a számoltnak a többszöröse is lehet.

Ha az ember saját magának, a saját mérője után csinál nagy veszteséget termelő hálózatot, akkor magával szúr ki.
Sajnos sokan idáig már nem jutnak el a "tervezésben". Ott spórolnak ahol csak lehet az energia takarékos berendezésekkel, de az elvégzendő munkához (mosás, mosogatás, locsolás...) szükséges teljesítményt tetszik vagy sem bele kell fektetni a munkába. Ilyenkor a rosszul, vékonyra méretezett vezetéken képződő veszteség elviheti a másutt megtakarított energia mennyiséget.

Ráadásul egy család villamosenergia szükséglete tízévente megduplázódik. A vezetékeket pedig nem cserélgeti senki vastagabbra.

Gondoltam, ezzel még tisztában kell lenni a döntés előtt.

2011-06-27
08:53:24
Előzmény: Madi #15478#15479
Szia Madi!

Igen, 6 mm körüli az átmérője. Sándor leírása mondhatni tökéletes, egy kicsit "túlméretezett", de az áram nem játék, ezt így kell megcsinálni. Nagyon fontos a földkábel köré a homokágy, de helyette a rostált föld is jó, ha van valakinek egy rostája. A kpe cső is tökéletes és szerintem jobb megoldás is, ebben cserélhető a kábel, bármi történik.
Mindenképpen szakember segítségét kérd, mert ezt nem lehet megfigyelni eléggé, pl alu és rézvezetékek összekötéséből van a legtöbb tűz, az mindig oda vezet.
2011-06-27
02:29:28
Előzmény: sándor #15458#15478
Kedves Sándor!

Azt hiszem a köszönet nem elég, hogy ennyit foglalkoztál az ügyemmel, de azért mégis megpróbálom: Köszönöm szépen!
Már csak arra szeretnék segítséget kérni, hogy van-e valami tipped/tippetek, hol tudok én ilyen kábelt venni??? Neten nem nagyon találtam ilyet!
Ja egyébként megnézettem édesanyámmal, és valóban egy fázis van 32A nappali árammal, egy kismegszakító van a villanyórán, és a szerződésben is ez szerepel...
Hopp!!! Felmerült még egy kérdés!
A 25mm2 az a keresztmetszet, akkor a kábel átmérője ennél sokkal kissebb, azaz olyan 6mm körüli, ha jól számolok fejben, vagy tévedek???
Madi
2011-06-26
00:19:56
Előzmény: Madi #15445#15458
Madi!

Közben még írtam hozzá, mert akkor félbe kellett szakítanom.

Hogy hány fázis van, azt egyszerűen meg lehet tudni.
Meg kell nézni, hogy melyik villanyóra alatt hány darab kismegszakító van és milyen színűek. Leolvasni a cimkéjüket. De a villanyórán is rajta van hogy egy vagy háromfázisú.

A több fázis az mindig annyi vezetéken van vezetve ahány fázis van, plusz a nulla és a védelem. Három fázisnál ezért van az 5x2,5mm2. Tehát ha a villanyoszlopról egy csupasz alu sodronyra négy szál vezeték van bilincselve, feltekerve, akkor a ház három fázist és egy éjszakai áramkört kap.
Ha van a házban villanytűzhely, akkor majdnem biztos, hogy az három fázisra van kötve. De itt van a legfontosabb kérdés, mert lehet, hogy csak egy fázisotok és az éjszakai van. És pont a villanytűzhely miatt kell a 32A-es kismegszakító, mert a tűzhely egy fázisra van kötve.
Ezt látatlanból nem lehet eldönteni. Meg kellene egy nézetni egy villanyszerelővel, vagy egyszerűen telefonon megkérdezni az áramszolgáltatót.

A 25mm2 az azt jelenti, hogy egy kábelér 25mm2 vastag. Tehát a tízszerese a 2,5-ösnek. Az 5x2,5mm2-es MBCU-t a házban belső szereléshez használjuk. Néhány szoba gerincvezetékének. De egy nagyobb fogyasztót, már legalább 4mm2-es vezetékkel kell bekötni. Különben a vezeték melegedik, tüzet okozhat, és mint írtam, a vezetéken keletkező meleget mind villanyáram áron veszíted el mint veszteséget.
Például egy mikrónak, mosogatógépnek láthatóan vastag, durva csatlakozó vezetéke van. Ha ezeket egy normál vékonyabb hosszabbítóba dugva hsználod, akkor a hosszabbító vezetéke akár sütős, 50 fok körüli hőmérsékletűre is felmelegedhet. Ez a meleg a drága veszteség.

A csőbe fektetett kábel nem tud hűlni, tehát még jobban emelni kell a keresztmetszetét, hogy kevesebb veszteség (hő) keletkezzen rajta, benne.

A képletben a 2-es azt jelenti, hogy a 70 méterre lévő házhoz a villamosenergia két vezetéken jut el, például egy egyszerű izzóhoz. Az áram a fázisvezetőn odamegy és a nullán jön vissza. Mintha a vizet oda és a szennyvizet vissza kellene vezetni a kiindulási ponthoz. Tehát a valós vezetékhossz a távolság kétszerese. Ezért kell 2-vel beszorozni a távolságot.

A tömör és a sodrott között ilyen szinten nincs különbség. A sodrott sokkal magasabb ára miatt csak a tömörrel számolunk.
A magyarázata, hogy az áram csak a vezeték külső felszínén halad. A közepében nem folyik áram, mert a saját maga által keltett mágneses tér onnan kiszorítja.
Arra a feladatra amire neked kell, kár sodrott vezetéket használni.

Minden célra más és más feszültségesés van meghatározva. Ha csak erőátvitelhez, villanymotorokhoz használnád a csatlakozást, akkor 5% (11,5V) lenne a megengedett feszültségesés.

2011-06-25
22:40:48
Előzmény: sándor #15444#15445
Kedves Sándor!

Nagyon szépen köszönöm az itt leírtakat, egyenlőre kínainak tűnik, de mindjárt nekifutok még egyszer! Sajnos a fázisokat nem sikerült kiderítenem egyenlőre, mert csak édesanyám van a helyszínen, aki hát nem egy villamos mérnök....(bár én se vagyok az).
Most több kérdés is felmerült bennem!
- ha több fázis van, akkor azt több éren keresztül kell be vezetnem??? Tehát, ha van 3 fázisom, akkor 5eres kábel kell+ az éjszakai 3???
-Mit jelent a 25mm2 keresztmetszet? az 5x2,5 ös MBCU akkor megfelelne ennek???
-ha ebbe a KPE csőbe fektetem le a vezetéket, akkor mennyivel lesz nagyobb a veszteségem?
-ill, a képletre had kérjek kis magyarázatot
Méretezés rézvezetékre: 2x70x20/56x3,45=14,49mm2
(2=?), X (70=a távolság), X (20=áramerősség), / (56=gondolom a rézvezeték állandója, de sodrott, vagy tömöresetében?), X (3,45 a megengedett max fesz.esés???)


Madi
2011-06-25
22:25:51
Előzmény: Madi #15432#15444
Madi!

Az egyszerűség szempontjából úgy veszem, hogy nem 32A-es kismegszakítód van egyfázison, hanem csak 16A-es egy és/vagy háromfázison.
Az éjszakai 20A-es lesz az alap. Erre számolom a nappali kábelkeresztmetszetet is.

A kábeleidet feszültségesésre kell méretezni, melegedésre ellenőrizni. Mechanikai szilárdságra méretezés nem szükséges.

A kábelen a megengedett feszültségesés 1,5%, az az 230V-on 3,45V.
Indoklás: fogyasztásmérőtől a legtávolabbi világítási helyig alkalmazott kábelről van szó.


Méretezés feszültségesésre:

Kiindulási áramerősségnek a kismegszakító 20A-es értékét kell figyelembe venni, mert ennyivel terhelheted tartósan a kábelt.

Méretezés alumínium kábelre: 2x70x20/35x3,45=23,188mm2. Alkalmazandó a legközelebbi keresztmetszet, 25mm2-es kábel.

Méretezés rézvezetékre: 2x70x20/56x3,45=14,49mm2. Alkalmazandó legközelebbi keresztmetszet 16mm2-es kábel.

A kábelen akár a réz akár az alumínium, 20A-es terhelés mellett 69W veszteség keletkezik, ami a földet fogja melegíteni.
Ha 20A-nél kevesebb a terhelés, akkor arányosan kisebb a veszteség is.
Amennyiben ennél kisebb keresztmetszetet építel be, akkor a veszteség és a feszültségesés sokkal nagyobb lesz. A terhelés függvényében akár használhatatlanul lecsökken a kábel végén a feszültség. A különbség pedig a földet fogja melegíteni.


Ellenőrzés melegedésre:

Kiindulás, hogy a kábelt a földbe fekteted és nem védőcsőbe. Védőcső esetén a kábel közvetlen hűtésének a hiánya rontja a terhelhetőségét.
Számolni kell motorikus fogyasztóval is a kábel végén. Ez lehet egy vagy háromfázisú. A cosfijét 0,8-nak veszem.

Ellenőrzés réz és alumínium vezetékre:
A 25mm2-es alu 65A-el terhelhető módosító tényezők nélkül.
A 16mm2-es réz 63A-el terhelhetó módosító tényezők nélkül.
A tartósan számításba vehető terhelő áramerősség 20A.

A módosító tényezők: 15 fokos földhőmérséklettel 1,12. Több kábel egymás mellett 0,85.

Alumínium esetén: 65x1,12=72,8A x 0,85=61,88A Megfelelő!

Réz esetén: 63x1,12=70,56A x 0,85=59,9A Megfelelő!


A fektetés technológiája:

Kábelárok mélysége 0,95m. A feneke símára kilapátolva. Eltávolítva minden a fenékből kiálló kő, beton és fadarab. 10cm vastag döngölt (minimum letaposott) és elsímított homokterítés. (Köves terepen 20cm vastag homok!).
Kábelfektetés a dobról letekerve és az árok szélére fektetve. Árokba helyezés előtt szemrevételezéssel ellenőrizni törés, vágott sérülés, a kábel vonszolásából adódó sérülés szempontjából. Szigetelés mérés, szakadás, folytonosság vizsgálat. A két kábelt egymástól legalább 10cm távolságra feszülés és húzás mentesen belefektetni és eligazítani az árokban. A kábelekre 10 méterenként maradandó feliratot bilincselni a kábel megnevezésével. A feliratok és a rögzítések megvásárolhatók! Újabb, a kábelek felett 10cm-es tömörített, megtaposott homokréteg. A 10cm mindkét esetben a tömörített vastagság! A felső homokra kábeltéglából összefüggő fedősor fektetése. Ez állhat csurbult cserepekből, válaszfal lapokból, téglákból, de kapható olcsó műanyag kábelvédő műanyag lap is. Ezt folyamatosan, egymást pár cm-el átfedve végig a kábelek fölé kell végigrakni. Ez hasonló a lexánhoz, de annál gyengébb minőségű anyag. Lényege, hogy a mechanikai sérüléstől megvédje a kábelt, az ásó nem megy át a mechanikai védelmen. Utána 30cm föld visszatöltés döngöléssel. Erre jön a figyelmeztető szalag, ami különböző feliratokkal vásárolható. Utána újból 30cm föld és döngölés váltakozva a teljes betöltésig. Bokor és virág ültethető fölé, de fa nem. Fát a nyomvonaltól legalább 1m távolságra szabad csak ültetni.
A kábel két végénél a hajlítási sugártól a felszín fölé érő műanyag védőcsőben kell a kábelt a föld alá vinni és onnan felhozni. A föld felett vagy falbasüllyesztéssel, vagy rögzítő bilincsekkel és védőcsővel rögzíteni.
Bekötés előtt ismételten folytonosség és szigetelés mérés szükséges.

A kábelen toldás ne legyen. Út vagy járda keresztezésénél védőcsőbe ajánlatos húzni a kábelt.
A kábel külső, érkezési végén mindkét kábelhez egy egy, boltban vásárolható szúróföldelést kell lenyomni. A kábelek nulla vezetőjét az érkezési ponton összekötni a földeléssel. Le kell földelni egy egy számottevő értékű (nem kell megméretni!) földeléssel a nullavezetőt.

Nagyjából ekkor van a kábel szakszerűen lefektetve, aminek legalább 50 év a megbízható élettartama.

Két kábelt kell lefektetni, mert a nappali és az éjszakai tarifát külön nyomvonalon kell vezetni. Nem mehetnek egy kábelen belül.

Javasolnám vagy 3x25, vagy 4x25mm2-es alumínium földkábel alkalmazását.
A földbe 25mm2 keresztmetszet az alsó fektethető kábelméret. Ennél vékonyabb kábelek nem viselik el a talajmozgásból adódó terhelést és akár pár év után elszakadhatnak, megsérülhetnek.


Ha mindennek az árát megtudod, biztosan a szivedhez kapsz. A kábelfektetés a legdrágább valami ami csak létezik. Anyagában és munkadíjában is.
Olcsóbban lehetne kijönni, ha valahogyan a föld felett lehetne a célhoz vezetni. Oszlopokon, lugas tartószerkezetére erősítve, bevédve, elrejtve, de akkor is megjelölve!

Meg kellene azt is nézni, hogy indokoltak e ezek a nagy kismegszakító értékek. Régen, amikor egy csatlakozás még nagyon olcsó volt, sokan a szükséges teljesítmény dupláját kötötték le biztos ami biztos alapon.
Nem utolsó szempont, hogy a nagyobb kismegszakítóval nagyobb teljesítményt kötsz le az áramszolgáltatónál. És ezért nagyobb alapdíjat, teljesítmény lekötési díjat is fizetsz, ha ma még nem is, de sajnos arrafelé haladunk.

Ilyen távolságon a kábel keresztmetszetén nem lehet csökkenteni. Ha mégis egy vékony, hosszabbítószerű kábelt fektetsz le, akkor a kábelen képződő veszteség nagyobb lesz mint a valós fogyasztás. Csak földet melegíted a drága árammal. A kábel pedig a biztosan bekövetkező földmozgáskor, tömörüléskor megsérül, elszakad. Ráadásul azt sem lehet tudni, hogy hol. Keresó árkokat kell ásni, felezgetni a távolságokat, és minden ilyen helyen el kell vágni a kábelt a méréshez. Utána toldani, újabb hibaforrást csinálni. Szétverni kertet, járdát, utat, burkolatot.
A ma olcsóbb megoldás később nagyon drága lesz majd.

Kicsit hosszú lett, de ez ilyen műfaj.
Remélem, tudtam segíteni!





2011-06-25
20:09:40
Előzmény: Madi #15437#15439
Madi!
Ha esetleg gépközelben lennél.

Olyan, hogy nappali 32A nem igen létezik. Valószínűleg három fázisotok van, ebből jön ki a 32A.
Vagy úgy, hogy 3 x 10A, vagy úgy, hogy 16+10+6A-es kismegszakítók. De ez utóbbi verzió rendkívül ritka.

Jó lenne ha ezt még meg tudnád adni!

Tehát csak egy fázis van nappali áramon 32A-es kismegszakítóval?

Vagy három fázis, és akkor fázisonként milyen kismegszakítókkal?

Az éjszakai 20A is már a háztartási felső határ. Ehhez már 25mm2-es csatlakozó vezetéket szoktak előírni az oszloptól a mérőig. Ezek olyan vastag vezetékek mint az ember kisujja.

Ha nem tudod a nappali kismegszakítójának a méreteit, akkor mindkettőt az éjszakai 20A-es terhelhetőséggel kell méretezni. Ez költségben igencsak combos.

2011-06-25
14:40:47
Előzmény: sándor #15436#15437
Nagyon szépen köszönöm az eddigi tájékoztatásokat, és várom a továbbiakat is!
2011-06-25
12:16:04
Előzmény: Madi #15432#15436
Madi!

Este elvégzem a méretezést és megkapod a teljes technológiai leírást is.
2011-06-25
09:46:03
Előzmény: Madi #15432#15434
Madi

mindenkeppen igyekezzetek a leheto legnagyobb passziv vedelmet megadni a kabelnek.
Ertem ez alatt, hogy az eselyet se adjatok meg, hogy megserulhessen egy foldmunka alkalmaval.
En minimum 60-80 centire tennem a fold ala a kabelt, hogy egy esetleges asasnal veletlenul se keruljon elo, netan belevagj asoval.
miutan befektetted a kabelt, kb 20-30 centi fold visszalapatolas utan fektess az arokba egy jelzo szalagot, foliat, hogy ha valaki kesobb asna, a foliat talalja meg. Celszeru a kabel fole valami kemenyebb anyagot fektetni , pl teglakat, hogy igy is vedd a mechanikai serulesektol!

Mechanikus vedelemnek szerintem egy 3/4-es KPE cso elegendo, ez vizhatlan es kelloen ved a foldmozgasoktol szerintem. Megkockaztatom, hogy elmegy benne ennyi kabel.
Ugyeljetek arra, hogy a toldasokat - ha van - a gyari KPE toltoidommal tegyetek meg.
Egyebkent letezik specialisan foldbe fektetheto vedocso, lehet, hogy olcsobb, es kemenyebb, mint a KPE cso. Nezz utana a villamossagi boltban.

A kemeny vezeteknel a sodrott elonyosebb, mert tobb aramot tud atvinni. Mindenkeppen duplan szigetelt vezeteket kerj!

Meg 2 dolog jutott eszembe, amit majd az okosok megszakertenek, ill. kerdezz utana:
1) lehet-e az ejszakai aramot egy vezetek kotegben vinni a nappalival?
Ezesetben ne 2x3 erben gondolkodj, hanem 1 vezetekben es mondjuk 4 vagy 5 eresben (nem tudom, hogy az ejszakai aramnak kulon nullat kell-e lehuzni, netan kulon foldet). Szerintem az ejszakai aramot a merotol direktben kell vinni a fogyasztoig, meg kotes sem lehet rajta, igy valoszinuleg ez nem szabalyos, de hatha.. Lehet, hogy ket vedocsovet fognak ajanlani akkor a ket vezetek miatt!!
2) Mivel foldben fog menni a kabel, esetleg elgondolkodnek egy FI rele felszerelesen a villanyoranal. Nem biztos, hogy szukseges, de megved egy esetleges aramutestol, ha megis elasnad a kabelt.

Errol a kettorol kerdezz meg meg masokat is:)
2011-06-25
01:09:52
Előzmény: Bous83 #15382#15432
Bous83,

Sikerült megtudnom! Nappali 32A, Éjszakai 20A!
Segítségeket előre is köszönöm.
2011-06-24
01:49:01
Előzmény: Bous83 #15382#15384
Sajnos nekem nincsen rá lehetőségem most, de megpróbálom kideríteni, és jelentkezni fogok!
Addig is köszönöm a válaszokat!
2011-06-24
01:18:56
Előzmény: Madi #15381#15382
Madi,

Arra van lehetősége, hogy megnézze? Az óra melletti automatákra is rá van írva. (ha nem egyértelmű, akkor minden adat, vagy egy kép, amin olvasható, ect...)
Sajnos nem egyértelmű, mi az alap. 32A ingyen van, tehát a legvalószínűbb az eddigi információk alapján a 16A - 16A, vagy 25A - 10A. Azonban 70m földkábel jelentős költség, sokat számít kis keresztmetszet különbség is...

Biosolar Forum  =>  Villanyszerelés  =>  Földkábellapozz: « előző   1, 2, 3, 4   következő »
Copyright © 2005-2021 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva