Biosolar Forum => PV - Napelemes rendszerek => PV - Napelemes rendszer építése | lapozz: « előző 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 következő » |
payagyerekVálasz erre 2012-07-18 09:37:35 |
---|
Előzmény: zsezse #31621#31637 Olvadóbizti: Ezek már mások, mint anno a porcelánfoglalatúak. 1 modulos, kalapsínre pattintható és ha pl. ETI PCF10-et veszel, akkor belefér az "élő" biztibetét elé 1 tartalék bizti is. Tehát a 2 DC pólusra 2db ETI PCF10, de 4db azonos értékű biztibetét. bár nem megy az ki, mint annó a lakásbiztik, mert a lakásban összevissza terhelgetik a népségek a drótokat. Itt csak a napelem lesz rajta, változatlan paraméterekkel. Azért kék olvadóbizti, mert az sokkal olcsóbb, mint az egyenáramú kismexakító, ám teljességgel betölti ugyanazt a szerepet. Még tán jobban is. Kép róla: Csak 2 DC vezetéket kell levezetni a panelsorról. Persze attól függ, hogy hány sztringes, vagy milyen feszültségre tudod összeszedni a sorokat az inverter bemeneti fesze alapján. (Fontos! Téli, hideg állapotú, áramszüneti, üresjárási feszt is szem előtt kell tartani.) A DC kábel mindenképp szolárkábel legyen, mert az tűzálló, UV álló, stb... Az óra után a lakáselosztót értem. Ahol a sok kismexakítód van. Kötheted az invertert a fi-relé elé is, mert azon a kábelen csak az inverter lesz. Nem lehet rajta semmi más. Persze a saját kismexakítója, meg a 2 pólusú (fázist-nullát tépő) kapcsolóján kívül. Ugyanide teszed az egész házat is védő túlfeszpatront is a fázisra, zöldsárgázni. Bár nálad 3 fázis van, így érdemes mind3-at 1-1 patronnal védeni (a későbbiek során). De az inverterre csak a sajátja az előírás. A rajzod amúgy nem helyes. Az óra alatti kismexakítók a bejövő ágon az óra előtt vannak. Az órából kijövőre kell kötnöd, amik mennek a lakáselosztód felé. ![]() |
villam64Válasz erre 2012-07-18 07:35:25 |
---|
Előzmény: zsezse #31621#31628 A három fázisúnak nem kell 3*2 DC. 1 pár is elég. 1 napelem mezőből tud 3 fázist csinálni. Az hogy hány napelem mezőt kezel le, az MPPT bemenet száma határozza meg. A 3 kVA egy fázisra juttatható teljesítményt korlátozza. 3 fázisnál ez 3*3 kVA. Egy fázisú inverter korlátja 5 kVA. De később, ha még egy egy fázisút akarnál feltenni, abba valószínűleg belekötnének. |
zsezseVálasz erre 2012-07-17 20:56:04 |
---|
Előzmény: payagyerek #31609#31621 gondolom a kabelezes szempontjabol majdnem mindegy, hogy hany fazisu invertert teszek fel "csak" 3x2 DC vezeteket kell felhuzzak a padlasig (?) Ha kesobb keves lenne a 3KW, amit ketlek, akkor meg max kicserelem majd a jovoben. az olv. bizti alatt olvado biztositekot ertesz? Miert nem jo a sima kismegszakito? nekunk ilyen volt mind2 hazban, gyuloltem oket:) sose volt olyan tipus, ami kellett amikor kiegett. a lakaseloszto alatt mit ertunk? nekem kb igy nez ki: bejovo 3L+N -> ORA -> 3 kismegszakito az ora alatt (plombazva) (es innen 2 fele valik)--->O O--->1) FI rele a lakas reszre -> kismegszakitok szintenkent --->2) FI rele a garazs reszere -> kismegszakitok akkor ha jol gondolom az O pontba, vagyis az ora alatti biztositekok es a FI relek koze kellene bekotni? Csatoltam egy skiccet igy gondoltad? ez megoldhato, igaz a dobozt valahol tavolabb kell majd elhelyezzem az oratol. ![]() |
payagyerekVálasz erre 2012-07-17 12:39:51 |
---|
Előzmény: zsezse #31522#31609 Ha 3×16A-ed van, akkor 1 fázisra 3kW-os invertert tehetsz. A 3~-ú inverter drágább, így nem célszerű, ha elég a teljesítmény. Az áramszolgáltató HMKE teljesítménynek az inverter AC oldali teljesítményét tekinti. Tehát megteheted azt, hogy egyenlőre csak 1kW mezőt rax, de 3k-s inverterrel. Majd később (ha van suska) bővíted a mezőt. Minderről tervdokumentáció kell, rajz, bizonylatok, földhivataltól f@szságok. Az órát kicserélik a fadobozban is (még szép). Az inverter kimenete fixen a lakáselosztódba kötendő, kismexakítóval, túlfeszpatronnal. Áramszünetkor tiltáson kell lennie az inverternek! Én még annyit szoktam, ha régi a házikó, akkor új földszondát is bökök, rákötve az EPH-ra, vagy a napelemmezőt alusodronnyal lehozom a fal mentén új földszondára és ezt összeEPHzom a házzal. Röpke anyaglista: - C típusú túlfeszpatron 4db (3 a DC-re, 1 a fázisra), (ez az olcsóbb megoldás) - 10×38-as olv.bizti és ezekhez "tok" 2db - doboz az AC-nek és a DC-nek 1-1db (én külön szeretem tudni őket) - kismexakító az AC-n 1db - 2pólusú kapcsoló az AC-n 1db - kábelek méretezve (zöldsárga, 3 eres MT, szolár) Ha kell: - horganyzott földelőcövek, alusodrony, ennek fali tartók, kötőelemek |
zsezseVálasz erre 2012-07-16 04:21:51 |
---|
Előzmény: villam64 #31528#31563 koszonom a felvilagositast! ha esetleg elindulok vele, akkor ugyis lesz meg kerdesem! :) |
villam64Válasz erre 2012-07-14 13:27:37 |
---|
Előzmény: zsezse #31522#31528 Szia Zsezse Van egy fázisú, és három fázisú inverter. Mivel 3 fázisod van, így célszerű 3 fázisú invertert használni. Ez mind a három fázison osztja el a táplálást. Az óra után, a belső hálózatodra kötheted az invertert. Különböző védelmek kellenek, amiket a pv hálózat visszatáplálásnál, vagy máshol kitárgyaltak. Jelenleg nincs forgalomban szünet mentes inverter és hálózat visszatápláló inverter egyben. Bous tervez egyet, mely külön kimenettel rendelkezne néhány fogyasztó számára, és akkumulátort is töltene. |
papus24Válasz erre 2012-07-14 10:34:22 |
---|
Előzmény: zsezse #31522#31526 Zsezse Mindent neked kell csinálni vagy csináltatni kivéve a mérőcserét, ami ingyenes. Attól, hogy a mérőd háromfázisú, még lehet egyfázison betáplálni. Ennek viszont 5kW a felső határa. Háromfázison max. annyit táplálhatsz be amennyi a bejövő teljesítményed, pl. ha van 3x16A-ed akkor max ennyi mehet kifelé is. A jogszabályi határ 50kW (háztartási méretű kiserőmű). Áramszünet esetén az inverter nem maradhat sziget üzemben, néhány msec alatt le kell kapcsolnia, tehát ez nem működik szünetmentes áramforrásként. Plusz beépítendőket a szolgáltatók előírnak, például túlfeszültség levezetőket (villámvédelem) mind az egyenáramú mind a váltóáramú oldalon és a DC oldalon valamilyen leválasztást, DC kismegszakító, kapcsoló. A váló oldalon még szeretik az 5 perces visszakapcsolási késleltetést. Igénybejelentés után általában adnak előzetes hozzájárulást. Ezután el kell készíteni egy csatlakozási dokumentációt, amit a szolgáltatónál regisztrált vill.szerelő szaki írhat alá. Ezt kb. 2 hét alatt jóváhagyják (vagy nem) és indulhat a kivitelezés. |
zsezseVálasz erre 2012-07-13 17:01:54 |
---|
#31522 sziasztok regota kacerkodok mar a PV temaval, eddig meg csak a vizes oldallal volt szerencsem foglalkozni. Amim van: 3x16A az oszloprol, jelenleg analog ora, villanyora szekreny a haz falaba epitve, kb 20+30 nm szabad tetofelulet amit szeretnek: halozatra visszataplalos rendszer, hogy legalabb a sajat villanyszamlamat tudjam fedezni. Elsokent biztosan csak egy alaprendszerre lesz penzem, ugy kalkulalom, hogy a napelem panelek aranak esesevel parhuzamosan majd bovitenem a fent levo feluletet. akik csinaltak mar ilyet, azokhoz szolna a kovetkezo sor (feltehetoleg) laikus kerdesem: -milyen elokeszuletek kellenek aramszolgaltatoi/elmu partneri oldalrol es mi az, amit nekunk kell megcsinalni? Ha jol sejtem kell hozza egy oda-vissza mero digitalis ora. Ezt beteszik nekem a regi fadobozba a falba vagy ehhez mar uj merohely is kell a keritesben? az inverter kimenete bekotheto "barhol" a halozatba, vagy csak az oraba kotheto be? (pl van az oranak egy OUT es egy IN csatlakozasa?) mi a helyzet a 3 fazisnal? gondolom az inverter ott is csak 1 fazison dolgozik vissza. kell-e meg ezen kivul barmilyen eszkoz a kabeleken es a napelemeken kivul? aramszunet eseten mi tortenik? az inverterrol ugyanugy kapom az aramot a hazban (term. az inverter teljesitmenyeig)? a halozatra megy ki feszultseg az inverterrol vagy erre a celra van valami vedelem? koszi elore is |
papus24Válasz erre 2012-07-12 08:58:46 |
---|
Előzmény: aszi #31382#31480 Szia! Elég elfoglalt vagyok, és a g.mailt is ritkán nézem meg. Tetszik a rendszered. A HMV tartály nálam is így működik azzal az eltéréssel, hogy a felső hőcserélőt a hőszivattyú veszi kezelésbe, ha nincs elég napenergia. Csatolok egy pár fotót a házi naperőműről. Még egyszer gratula. ![]() ![]() |
asziVálasz erre 2012-07-08 16:41:06 |
---|
Előzmény: papus24 #30575#31382 Szia papus24! Amúgy én is új vagyok a fórumon. kb. 3 éve süt nekem is jobban a NAP. Van egy 300 literes két fűtős melegvíztartályom+60 db vákuumcső nyugatra betájolva. Az alsó spirált a NAP melegíti, a felsőt a központi fűtés télen. A melegvízet megkapja a mosógép és a mosogató gép is. A mosógép előtt egy szeleppel keverem a vízet , hogy ne menjen 30 fok fölé.A mosogatógép direktbe kapja. A kb.egyhónapja történt jégverést kibírta a rendszer, nagy örömömre.Gyári tájékoztatóban valamikor a 25mm-es jég volt feltüntetve mint tűréshatár, hát a hullott jég szerintem nagyobb volt. Most alakítom ki a NAP elemes rendszert,első körben 1500 WATT-os lesz. |
papus24Válasz erre 2012-06-13 10:29:10 |
---|
#30575 Sziasztok! Új vagyok itt a fórumon, de talán tudok némi tapasztalatot átadni. Családi házban lakom harmadmagammal viszonylag nagy kerttel körülvéve. A használati melegvizet egy 30 vákuumcsöves kollektor adja március elejétől november közepéig a 200 literes tárolóba. Általában 60 fokos a HMV. A fűtés-hűtés vezérelt áramról megy egy 15kW-os folyadék-folyadék hőszivattyúval. 30 fokos vízzel fűtöm a padlót plusz fancoil-ok vannak a szobákban. A fűtés-hűtés + téli HMV össz. energia igénye kb. 6.000kWh vill. energia. Most van átadás előtt egy 7,2kW-os visszatáplálós napelem parkom, ami számításaim szerint le fogja nullázni a villanyszámlámat. Ja és a gázt azt be sem vezettem. Még egy info: a project során feleslegessé vált egy zsír új 3,3kW-os SMA inverter. Típusa SB3300TL HC. Ha valakit érdekel... |
payagyerekVálasz erre 2012-05-10 08:07:37 |
---|
Előzmény: antiszalka #29286#29322 Ha arra gondolsz amit Roby bátyánk is mutat, akkor az az én napelem ráncigáló kulim. Ha olyan a tető és magad alá dolgozol, akkor hasznos portéka lehet. 1 embert garantáltan helyettesít, mert így nem kell folyamatosan felhurcolászni a panelokat. Persze biztonságosabb is, mert nincs a tetőn folyamatos napelemsétáltatás. Amúgy ezt már elkobozta tőlem 1 komám, így gyártottam 1 másikat is. (Csak arról még nem csináltam fotót.) |
robertVálasz erre 2012-05-04 14:30:40 |
---|
Előzmény: zsbalazs #29124#29125 zsbalazs, Szerintem keress még egy eladó DS40-t . |
zsbalazsVálasz erre 2012-05-04 14:26:59 |
---|
#29124 Róbert! A DS40-es mellé az alábbi panelból hogy lehetne bővíteni hogy párhuzamosan hozzá lehessen kötni? Mennyi kellene belőle? Maximális teljesítmény (Watt): 1.8 W Maximális Áram (Amper): 3,6 Amper Maximális Feszültség (V): 0,5 V Méretek: 80 mm *150 mm Kellene még keresnem kb. 10-15 ezerért valamit. Üdv. Balázs |
Bous83Válasz erre 2012-04-12 14:08:04 |
---|
Előzmény: Jesu #28345#28347 Erre nehéz válaszolnom. Az az elvem, hogy a hiba lehetőségének minimalizálása mellett tevékenykedem, ezzel is kedvezve ügyfeleimnek, illetve saját jövőm egyszerűsítve. Emlékszem, hogy éppen a műszaki egyetem napelemek nevű tárgyát végeztem, amikor megjelentek az első olyan amorf modulok, amikre megadták a 25 év 80% teljesítménygaranciát. Emlékszem, hogy a proff azt mondta, hogy ez nem lehetséges, mert minden mikrokristályos Si kristályszerkezet ennél jóval nagyobb ütemben megy tönkre, nagyságrendre 30% per 10 év. Nem értette. Hogy kiderülhessen mi lehet a hosszú garancia oka, rendeltek 3db modult a gyártótól. Amikor megérkeztek a 100Wp-s amorf modulok, és elkezdték vizsgálni, hamar kiderült mi a trükk. A modul 200Wp-s volt. Egy kis számolgatással hamar kiderül, hogy stimmel, és ha azt mondják rá hogy 100Wp, akkor teljesül az, hogy 25 év múlva 80Wp felett lesz. A gyártónak megérte eladni a modult fele árért, viszont 25 év garanciával. Nem mondom azt, hogy a mai napig így működik az amorfnál, csak próbáltam rámutatni, hogy nem egyszerű a helyzet... :-) |
JesuVálasz erre 2012-04-12 13:06:59 |
---|
Előzmény: Bous83 #28344#28345 Értem. Tehát benne lehet a lehetősége egy hanyag gyártónak, amit ugye nehezebb ellenőrizni, mint egy eleve biztosabb technológiát preferálni. NO de akkor mi van a garanciákkal? Smafu? Tárgyaltam most olyan céggel, aki: - 10 évet ad alapból a gyártásból eredő hibákra - 15 év a 90%, - 25 év a 80%! Ez kamu lenne? Az persze észrevehető, hogy polinál ezek az időpontok általában jóval lejjebb vannak. Jajj, el ne feledjem: köszi szépen a választ! :) |
Bous83Válasz erre 2012-04-12 12:02:31 |
---|
Előzmény: Jesu #28322#28344 Jesu, Belinkeltem a magyarázatot, de bővebben: A nagytömegben forgalomban lévő napelemek közül a mono cella hatásfoka a legjobb, ezt követi a poly cella, nem jelentős lemaradással. A mono cellák sarkai mindig hiányoznak (hengerből gyártják), ezáltal a kész modul aktív és passzív területeinek aránya rosszabb, mint a poly cellából készült modulnál. Ez a két hatás ellentétes, eredményképp az azonos kategóriájú, cellás felépítésű modulok hatásfoka és hozama között legtöbbször nincs különbség. Egy különbség azonban van a mono és a poly cellákból felépülő modulok között. A mono moduloknál szinte nincs jelentősége a gyártónak, egyetlen technológia van az egész világon. Különbözhet hatásfokra, áram-feszültség arányra, azaz nagy cellák: nagyobb áram, kisebb feszültség; kis cellák: kisebb áram, nagyobb feszültség. További különbség lehet még néhány apróságban (üveg fajta, alukeret, csatlakozó), de a hozamra és az élettartamra jelentős hatással nincsenek ezek a különbségek. A poly moduloknál ezzel ellentétben nagy jelentősége van a gyártónak, mert a nem megfelelő gyártó moduljaiban a kristályrács határokon elrepedhet a cella. Egy rossz példa a cellán belüli egykristály területek (foltok) különböző aktivitásáról, mely a modul garantált tönkremeneteléhez vezetett-vezet: ![]() A hosszú távon garantáltan megbízhatóan működő rendszerekhez ezért mono modulokat javaslok. Szóval nem állítom, hogy a poly modul rosszabb, csak csupán azt, hogy a tönkremenetel lehetősége nagyobb a polynál, illetve jóval nagyobb jelentősége van a gyártónak. |
Bous83Válasz erre 2012-04-11 09:27:25 |
---|
Előzmény: nadtom #28285#28298 A szaldós elszámolás csak egy mérőn belül lehetséges, nem vonható össze a többi órával. Ettől függetlenül mért kellene leszerelned? Nekünk is van a szaldós óra mellett éjszakai, és H tarifa is. Az éjszakait már nem használjuk, azonban jelenleg még a H tarifát igen. Megcsináltuk átkapcsolhatóra a hőszivattyúkat. A mi napelemes rendszerünk 4000kWh-t termel évente, a nappali fogyasztásunk 3000kWh. Ezért télen az első hónapban a hőszivattyúk a nappali tarifán voltak, akkor kapcsoltuk át a H tarifára, amikor elfogyasztottak 1000kWh-t. Jelenleg a nem kiváltott fogyasztásunkat a H tarifa kedvezményes 30Ft-jával fizetjük, a többit megtermeljük. Feltett szándékunk idén további 6kWp napelemet telepíteni, hogy a hőszivattyú fogyasztásából ne csak 1000kWh-t termeljünk, hanem mindet... |
nadtomVálasz erre 2012-04-11 07:08:01 |
---|
#28285 Felmerült még egy kérdés. Ha napelemes rendszert építek ki és az A1-es tarifát mérő villanyórámat cserélem ki ad-vesz órára (azaz marad az éjszakai áram és a geo mérő) akkor az esetleges többlettermelésből (amit az ad-vesz óra mér) levonható az éjszakai és a geo mérő kW-értéke? Avagy ilyenkor le kell szerelni minden mérőórát és csak az ad-vesz óra marad és ez az elszámolás alapja? |
nadtomVálasz erre 2012-04-11 06:54:54 |
---|
#28284 Robert, Bonus83, Köszönöm a segítséget. Van éjszakai és geo áram is, úgyhogy kezdem a számolgatást... :-) |
Bous83Válasz erre 2012-04-11 01:53:37 |
---|
Előzmény: nadtom #28272#28279 nadtom, Fogyasztás: Amennyiben a teljes fogyasztásod nappali (A1 tarifa) áram, évente (16000Ft x 12hó / 50Ft) 3840kWh-t használsz. A legegyszerűbb és pontosabb, ha a havi villanyszámládon megnézed a "kWh" mennyiséged, majd szorzod 12-vel. Termelés: Általában egy szorzóval számolok, mely megmondja, hogy 1kWp napelemes rendszer egy év alatt mekkora hozamot biztosítana. Magyarországon a legoptimálisabb tájolásnál (dél, 35° lejtés) az ország felső felén 1090kWh, alsó felén 1150kWh várható. Jómagam főként az ország északi felében építettem rendszereket, melyeknél átlagosan 1000 körül volt a szorzó. (ennek oka, hogy kisebb nagyobb eltérések mindig vannak az ideális tájolástól.) Pontos eredményt a www.re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php oldal segítségével számíthatsz magadnak. A veszteségeket mindig úgy tervezem, hogy bőven 10% alá jöjjön ki. Családi házaknál ez viszonylag könnyen teljesíthető. Ha megy az angol, a többi részével elboldogulsz, ha nem, kérdezz bátran... :-) Szóval: pl.: fogyasztás:3840kWh/év valamint a szorzó legyen 1020kWh/év. Ekkor 3840/1020=3.765kWp rendszer váltja ki fogyasztást. |
robertVálasz erre 2012-04-10 22:41:40 |
---|
Előzmény: nadtom #28272#28278 nadtom, Ha a villanyszámlád csak nappali áramból áll, akkor egy délre néző 3kWp napelem-mező (~25m2) egy év alatt várhatóan 3200kWh energiát termel vissza. |
nadtomVálasz erre 2012-04-10 20:16:30 |
---|
Előzmény: robert #28270#28272 Szeretném a O-hoz közelíteni a fizetést :-), de inkább én fizessek mindig kicsit, tehát ne legyen a rendszer túlméretezve. |
robertVálasz erre 2012-04-10 19:45:57 |
---|
Előzmény: nadtom #28269#28270 nadtom, Mennyivel szeretnél kevesebbet fizetni? |
nadtomVálasz erre 2012-04-10 19:42:01 |
---|
#28269 Sziasztok, Lenne egy laikus kérdésem: Hogyan lehet egyszerűen kiszámítani kb.: mekkora teljesítményű napelemes rendszerre lenne szükség ha az áramszámlám kb.: havi 16eFt? |
Biosolar Forum => PV - Napelemes rendszerek => PV - Napelemes rendszer építése | lapozz: « előző 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 következő » |