Biosolar Forum  =>  Hőtárolás  =>  Pufferlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2012-09-28
16:17:01
Előzmény: sándor #33649#33658
Sándor!

"Hogyan gondolod tisztítani a kazán és a kémény, valamint a kémény aljában összegyűlő hamut?"

Bepróbáltad már ventillátort a vizszintes füstcső alá, a helyére tenni?
Köszönöm az észrevételt,mások is figyelmeztettek már erre.
Át lesz alakítva a vízszintes füstcső,lesz rajt egy ablak,vagy pedig úgy rakom össze,hogy kivehető legyen az a szakasz.
A kéményen 2db tisztítónyílás van,valamint alulról is tisztítható,ha leveszem az alsó tagot a kondenz idommal együtt,úgy ahogy a képen is van.
Ventilátor elfér,próbáltam már.

2012-09-28
16:11:06
Előzmény: zsezse #33642#33657
Köszönöm!
Akkor alul is T lesz és ez lesz a bekötés,amit utoljára rajzoltam!
2012-09-27
23:07:53
Előzmény: votinka #33634#33642
a bekotes mukodhet.

az alja mar mindegy.
ha T-vel csatlakoztatod, akkor ha a puffert valamiert ki kell venned (festes, meghibasodas, atkoltoztetes) akkor is tudsz futeni puffer nelkul

2012-09-27
21:11:31
Előzmény: zsezse #33426#33634
Módosítottam a rajzomon.
Ez működhet szerinted?
Szeretném,ha hamar lenne meleg víz a házban,de a puffert is szeretném kihasználni és ezért nem akarom az oldalsó csonkba kötni,nagyon messze van a tetejétől.Teszek fel arról is egy képet.
A visszatérőt egyszerűen csak egyiken be,másikon ki rajzoltam.Oda is T-vel lenne jobb egy csonkot használva?
Köszönöm mindenkinek!





villam64Válasz erre
2012-09-26
08:31:35
Előzmény: votinka #33550#33568
www.vgfszaklap.hu/cikkek.php?id=676
www.ezermester.hu/cikk-1614/Teendok_futesinditaskor
szocsmarciVálasz erre
2012-09-25
23:11:57
Előzmény: votinka #33550#33558
Ha a radiátorok felé menő cső lejt a puffertől távolodva, akkor a 3-as. De végülis majdnem mindegy, 1x kell légteleníteni a szerelés után, a következő légtelenítés majd akkor lesz, ha valamilyen oknál fogva le kell üríteni a rendszert.
villam64Válasz erre
2012-09-25
21:43:24
Előzmény: votinka #33550#33552
olvasmányaim szerint, és tapasztalat, hogy a levegő akkor szeret az automata légtelenítő távozni, amikor a víz nincs mozgásban. Van rajz, ahol kis tartályon halad fentről lefelé, a tetején meg a légtelenítő. Ilyenkor van helye a buboréknak kikerülni az áramlásból. Tehát lehetőleg úgy kell a légtelenítő helyét megválasztani, hogy a buborékok ki tudjanak szakadni a sodrásból. A meleg ágon szintén jobb a buborék kiválás, mert minél melegebb a víz, annál kevesebb gázt képes felvenni. A légtelenítő valamennyire működik más állásokban is, de a hatásfoka tizede. Amikor leáll a szivattyú, és azon a szakaszon a buborékok elérik az automata légtelenítőt, akkor fog működni. Szivattyú működés közben nem igen. 1-es sokkal jobb, mint a másik 2.
2012-09-25
20:53:22
Előzmény: villam64 #33406#33550
Ha a hármas rajzot választanám,ami jelen helyzetben a legjobb lenne nekem,mert az oldalsó csonk felett még van 400 l víz és én ezt is ki szeretném venni,akkor a légtelenítőt nem tehetem oda ahova rajzoltam,mert nem fog működni?
2012-09-23
22:34:45
Előzmény: votinka #33417#33426
a kozepso rajzodon a legtelenito nem a legfelso ponton van, igy kb felesleges.
a lenti rajz bekotese is jo lehet (legtelenites szempontjabol), a tobbi reszet nem neztem most.
2012-09-23
17:16:18
Előzmény: zsezse #33408#33417
Köszönöm!
Értem és akkor a légtelenítő hova kerül?
Amit te mondasz ,az nem felel meg a középső rajznak?
Közben találtam egy másik bekötést is,ami esetleg jó lehet nekem!
Mit gondoltok?



2012-09-23
12:19:49
Előzmény: votinka #33405#33408
egyik sem az igazi
az utolso jo lenne, de nincs szukseg az oldalso bekoto agra, felulrol is meg tudod tolteni egy T elagazason keresztul, igy indul meg a leghamarabb a meleg a haz fele.
villam64Válasz erre
2012-09-23
11:18:34
Előzmény: votinka #33405#33406
A légtelenítő szempontjából az 1-es. Nem dolgoznak áramló vízben, csak állóban.
2012-09-23
10:59:57
#33405
Sziasztok!

Van egy 2500l-es pufferem.Lassan be kellene köti a rendszerbe.Hozzáértők segítségét kérném,hogy lenne a leghatékonyabb.

A tartály oldalán alul-felül(tetejétől-aljától 50 cm-re) van két-két csonk és a teljesen a tetején és alján is van.Azért vannak ennyire messze az oldalsó csonkok a tartály két végétől,mert a tartályfenék nagyon íves és nem akartam oda beletenni a csonkot.A palást két végére tettem.Próbáltam rajzolni néhány bekötést,nem tudom melyik lenne a legjobb számomra.Szeretném ha minél előbb megindulna a meleg víz a ház felé,mert kb 10-12m--re van a ház.Ezenkívül szeretném a puffert a legnagyobb mértékben kihasználni.Segítséget előre is köszönöm!






2012-03-07
10:20:37
Előzmény: payagyerek #26751#26756
payagyerek ,

"Mondjuk az "átlag"felhasználás pláne nem indokolja a tömegáram kukucskálót és a fojtószelepet."

Szerintem se, minden esetre egy felkészült telepítőnél lehetne egy műszer, amit lecserél egy közdarabbal, amint végzett.
Én a fordulatszám-szabályozást is évekkel ezelőtt kikapcsoltam.

payagyerekVálasz erre
2012-03-07
09:57:46
Előzmény: robert #26745#26751
Mondjuk az "átlag"felhasználás pláne nem indokolja a tömegáram kukucskálót és a fojtószelepet.
Az átlagfelhasználónak bőven elég kell legyen a szivattyú 3 fokozata. Ha már nem, akkor az nem átlagfelhasználó, hanem bizonyos szintű "buzerátor", aki hisztérikusan tekergeti a rendszerét.

Na de nem vagyok én hittérítő, csak a furcsa ellentmondáson mosolygok.
Ugye a dogma: 30/3, de mégis kéne a fordulatszabályzás. (?) Ám több nem lehet, mert a szentírás mégiscsak a 30/3. (Én ekkor mondom magamban: Döncsél már ecsém!)

(Remélem nem érti félre senki.)
2012-03-07
08:33:43
Előzmény: payagyerek #26743#26745
payagyerek,

Ami a maximális teljesítményt közeli termelést illeti, az nyáron 5 óra is símán lehet.

dT=10 bekapcsolási mellé a kikapcsoláshoz kisebb hőmérsékletkülönbséget kell választani (pl dt=5), hogy a kis hőkapacitású rendszerben ne legyenek lengések.

Te egyrészről a rendszerben maradó energia miatt aggódsz, amit a DB rendszerednél ugye egyéb trükkökkel is ki próbálsz nyerni, másrészt a magasabb hőmérséklet miatti kisebb hatásfok zavar. Ez utóbbi 5C fokkal magasabb hőmérséklet mellett 2% különbséget jelent. Ha ez a segédenergia növelésével jár együtt, akkor egyáltalán nem biztos, hogy jó üzlet ezt az utat választani.

A "szentírás" az átlagos ismeretekkel rendelkezőeknek készül. Az átlagnak kiátkozás terhe mellett be kell tartani a kőbe vésett szabályokat. Ilyen a telepítők nagy része (nem szakemberek).
A felhasználók töredéke és a telepítők kis hányada szakértői szinten foglalkozik a témával, nekik a magasabb hozam érdekében megengedett, hogy eltérjenek a szentírástól, mert tudják, hogy mit csinálnak.

payagyerekVálasz erre
2012-03-06
22:42:24
Előzmény: robert #26736#26743
Végülis mindenki azt tesz, amit akar. Meg arra költ, amire akar (tömegáram kukucskáló). Senkit nem érdekem meggyőzni.
Persze néha kuncogok.
Egyszer szentírásként említik a 30/3-as mondókát, máskor meg viaskodnak a szivattyú fordulatszabályzása mellett.
De kérdem én, minek?
Persze azt érzi mindenki, hogy a 30/3 csak akkor van, ha telibe kapja a nap. Reggel, délután, vagy máskor napközben, mikor már kisebb teljesítményen jár a kollektor, akkor kevesebbnek kéne lennie a tömegáramnak.
Mindeközben 1 adott kollektort, illeszteni kell 1 adott tartály hőcserélőjéhez. Mert ugye az nem kunszt, hogy a kollektor meleget ad, hanem azt elszállítani azonnal és maradéktalanul berakni a tartályba.
1 kis kitérő.
Azt sem értem, miért +10° bekapcsolási dT-vel járatják a kollektort? Ha 80°-os a tartály, miért kell ahhoz 90°-on kapcsolni a kolit?
Várjunk vele 10°-nyit, hogy méggyengébb hatásfokon járjon?
Bármely hőfokú víznél, mindig 10°-al rosszabb hatásfokon?
Na mindegy.

Én ON-OFF szivattyúüzemmel megvalósítottam az automata fordulatszabályzást. Ha telibe süti a nap és a tartálytól elmelegszik a koli +2°-al, akkor bekapcsol a szivattyú kb.30 másodpercre 3,5-4,5kW szállított hővel (2-3 percet áll). Ezt kell gyorsan beleraknia a tartályba.
Ne legyen sokáig a hő a tartályon kívül. Ha kevésbé süt a nap, akkor csak 10 másodpercre kapcsol be, de mindig gyorsan belepakolja a tartályba.
Ehhez a löketekhez hőcserélő kell. Ezért is jó a nagy tömegáram, hogy hőcserélő hatásfokot nyerjünk vele.

Esetemben remek impulzusszélesség-modulált üzemben megy a szivattyú. Ezt a tartály bármely hőfokán és csak +2° különbségi dT-vel.

Persze DB rendszerről beszélek, nem fagyállósról, aholis mindig teli van vízzel a csőrendszer.
2012-03-06
19:39:40
Előzmény: payagyerek #26730#26736
payagyerek,

Talán mégsem okkora hülyeség a plebsznek az ökölszabályokat követni.

Belső hőcserélő esetén dT=5-8C várható.
3liter/perc térfogatáram és dT=5C mellett 1kW, dT=8C mellett 1.5kW a tartálynak leadott teljesítmény.
A 30 csöves koli 2.4m2 abszorbere délidőben és a hőmérsékletétől függően, de jellemzően 1-1.5kW teljesítményre képes.

A teljesítmények illesztésére az ökölszabály megfelel.

payagyerekVálasz erre
2012-03-06
19:13:05
Előzmény: dejoe #26726#26730
Szerintem hagyd is így, nagy tömegáramon.

Az én esetem:
Szintén 30 cső, de DNy-on és 70° bólintáson. Ezért erre a 3liter/perc is sok lenne a "nagy könyv" szerint.
Ámde!
Nálam mégis van vagy 6 liter!

Én azt röhögöm, hogy orrba-szájba veszik a népségek a méregdrága és felesleges tömegáram kukucskáló kütyüket, meg fojtogatják az áramlást mindenféle furfang csappal (hőálló SZOLÁRCSAP). Mindezt csak azért, mert egyszer valaki azt mondta, hogy "30 csőre, 3 liter". És ugye azóta mindenki átveszi ezt az "okosságot", meg bibliai szentírásként kezelik.

Pláne, hogy a szivattyúkat is lehet 3 fokozatban állítgatni. Mégsem teszi boldoggá az embereket. :-)

Ha láttak volna már hőcserélőt, akkor tudnák az őt jellemző adatokat. Mely szerint:
-mind2 oldal be- és kilépő hőfokai (2 oldal közti dT)
-felület
-oldalak tömegáramai (1-1 oldal be-, kilépő dT)

Példák:
Fos hőcsere.
Gyenge tömegáram miatt 80° be, 30° ki. A HCS középhőmérséklete=(80+30)/2=55°.
Jó hőcsere.
Nagy tömegáram miatt 80° be, 60° ki. A HCS középhőmérséklete=(80+60)/2=70°.

Tulajdonképp az első esetben kukára vetjük a HCS felületének 1 részét.

Tartályban ugye a spirál körüli oldalt nem tudjuk áramoltatni. Ott magától kialakul majd valami. (Folyamatosan változó a hőfokok függvényében.)
Külső HCS-vel, külön szivattyúval (nem kell nagy), jócskán képesek lehetünk 1 adott felületű HCS hőátadását megnövelni. Bizonyos keretig a plusz szivattyúteljesítmény alatta marad a hozamnövekedésnek. Márpedig ha 0,2kWh szivattyúfogyasztást át tudunk változtatni 1kWh HMV hozamnövekménynek, akkor az nem káros a számunkra.

Esetedben is a szivattyúfogyasztást megnövelted napi 0,2kWh-ról, 0,4kWh-ra. Na és?! Ha nyertél vele 1, esetleg 2kWh hozamnövekményt, akkor nincs panasz.

Zárszóként.
Ezt a litániát nem is kimondottan Neked írtam, mert Te amúgyis tapasztalod. Inkább azoknak, akik bibliaként említik a 30cső-3litert.
A múltkor is boltban csacsogok, miközben hallom, hogy valaki kolihoz keres tömegáram kukucskálót.
Nem szóltam, mert olyan hevesen mondta a neten fellelhető "okosságokat". Inkább csak kuncogtam az orrom alatt. (Tudom köcsögség részemről, de nem volt ambícióm vitába szállni a fanatizmussal.)
2012-03-06
17:16:44
Előzmény: payagyerek #26724#26726
Naszóval megjöttem..
és előre jelzem, hogy nincs hőmennyiségmérőm, a leírtak szubjektívek.

Eddig 30cső > 250literes drazsice, 2 hőcserélős ,alsón napkoli , felülete 1m2.
Eddig 3liter/perc volt a tömegáram...gondolom ezért is lett jégdugóm, mert lassú volt az áramlás.

Mivel akkor nyitottam-zártam csapokat, hogy meglássam hol is fagyott el, a találomra visszazárás miatt, most 5liter/perc a tömegáram.
A tartályban az alsó hőmérő/érzékelő az alsó hőcserélő felső csonkja alatt van egy picivel berakva.

Na a lényeg az, hogy úgy "érzem",(csak az emlékeimre támaszkodhatom), hogy egy éve a 3-liter/perccel nem volt ilyen meleg tartálytetőnk.
A T1 koli hőmérséklet is magasabb mint egy éve az ilyenkor "szokásos".
Úgy emlékszem volt, hogy 25 fokkal melegebb a T1, mint a hőcserélő belépő csonkjánál lévő HMV hőmérséklete.
Lehet ez ?
A hétvégén volt 65 fokos tartálytetőnk is(közepe 35-38.
Ekkor a vége felé a T1 emlékeim szerint 67 fok volt.
Bár a felső hőmérséklet valahonnan 39, a középső 25 fok környékéről indult.

Ha majd hétvégén lesz ilyen naposabb idő, majd játszom a tömegárammal.
Vagy kéne venni(szerezni) egy hőmennyiségmérőt :-))





payagyerekVálasz erre
2012-03-06
15:37:12
Előzmény: dejoe #26723#26724
Ez jó kérdés. Rendszere válogatja?

Nálam nagy a tömegáram és kicsi a tartály-koli közti dT. De van bőven spirálom a kolihoz képest! (1,4m2) Így nekem ez lett az "ideális".

Persze ha kicsi a spirálfelület, akkor ellensúlyozhatjuk nagy tartály-koli közti dT-vel, mert akkor a tartályhoz képest "forró" spirál beindít 1 határozottabb belső vízáramlást a tartályban. Minél nagyobb hőmérsékletű a spirál a tartályvízhez képest, annál jobban.
Igaz ez már a kollektor munkapontjának rovására megy, mert kénytelen magasabb hőmérsékleten dolgozni, mint a tartályban lévő, számunkra hasznos vízhőfok.

Vagy másra akartál kilyukadni?
2012-03-06
14:15:05
Előzmény: payagyerek #26721#26723
Miért szerinted mekkora Dt az "ideális" ?

CSak azért kérdezem mert...
Korábban "amott" értekeztünk a tömegáramokról.
A db elfagyása miatt változtatnom kellett rajta, és érdekes dolgot vettem észre..

majd később most mennem kell..

Róbert úgy is átrak minket valahova, majd ott fojtatjuk..:-)) ha megtalálom hova....
payagyerekVálasz erre
2012-03-06
13:55:00
Előzmény: dejoe #26716#26721
:-)
Be.
2012-03-06
11:45:29
Előzmény: payagyerek #26715#26716
be vagy kilépő ? :-))
payagyerekVálasz erre
2012-03-06
11:41:29
Előzmény: dejoe #26712#26715
A hőcserélő-spirál szintje.
Biosolar Forum  =>  Hőtárolás  =>  Pufferlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   következő »
Copyright © 2005-2023 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva