Biosolar Forum  =>  Napkollektoros rendszerek  =>  Napkollektorlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
villam64Válasz erre
2011-05-19
04:50:11
Előzmény: lacbp #14462#14464
A szivattyú nálam 2 óránként ment, ~1 percet. Téli áramszünet is befagyaszthatja a rendszert.
A keverőszelep a tartály előtt van. A felső hőcserélőn a határolót ne nézd, annak más funkciója van. Ez egy 35-60 °C-os padlófűtés keverőszelep. Addig áthidalja a tartály hőcserélőjét, amíg az előtte lévő csőben a víz el nem éri a beállított értéket. Utána ezt az értéket igyekszik tartani úgy, hogy fokozatosan keveri hozzá a hőcserélőt. Eközben a szivattyú megy. Nálam sokszor kapcsolgatna induláskor a vezérlő, ha ez nem lenne. Viszont nem engedi visszahűlni sem a tartályt induláskor. Viszont később kezd el melegedni a tartály. Viszont folyamatosabb és egyenletesebb a felmelegítés, mint vezérlővel kapcsolgatni a szivattyút. Viszont többet megy a szivattyú.

2011-05-18
21:03:11
Előzmény: villam64 #14460#14462
köszi a segítséget. bár a linkelt képet nem igazán értem... de majd beleásom magam, lehet hogy csak fáradt vagyok és nem ugrik be a lényeg! Nekem összesen 50cm "flexi cső" van a falon kívül + a kollektor gyűjtője, ami egy 22 es rézcső benne a HP fejekkel. a többi cső a padláson van, ahol nincs mínusz sosem, de lehet igazad hogy abba az 50cm be is bele tud fagyni a víz. de gondolom tesztelgetted, hogy télen így se megy túl sokat a szivattyú, nem hiszem, h akkora lenne a veszteség..
villam64Válasz erre
2011-05-18
20:24:23
Előzmény: lacbp #14457#14460
Hivatkozom erre a javaslatomra. https://biosolar.hu/forum/show/14369#14369 Ezzel a keverőszelepes megoldással, csak a beállított hőfoktól engedi a hőcserélőre meleg vizet, anélkül, hogy hirtelen visszahűtené, és lekapcsolna a vezérlő.
Nálam is van fagyvédelem. A lejövő csöveken 1-1 hőfokkapcsoló érzékelője. Ezek a leghidegebb pontok. Az előző fagyvédelem a napkollektor vezérlőjében volt. Az a kollektorba dugott első érzékelője alapján kapcsolt jóval 0 °C felett. De a derengő fény a gyűjtőben 20 °C-ot tartott, eközben a mínuszban befagyott a kollektortól lejövő csőben a víz. Tehát a fagyvédelem szempontjából nem a kollektor, vagy a hozzáépített tartály a legveszélyesebb. Így tervezd az érzékelő elhelyezését.
2011-05-18
19:49:19
#14457
A mai nap eljutottam a beüzemeléshez. Nagyon meglepődtem, hogy egy csapvizez légtelenítős feltöltéskor 13 órakkor kb 15 perces átfolyatás alatt folyamatosan 35 fokos meleg víz jött ki a slagból. Aztán elzártam, és összekötöttem, kis nyomás, szivattyú be, és egész este 6 ig 50 fokos víz dübörgött a hőcserélőbe. Aztán el kellett jönnöm dolgozni.

Eddig pozitív a tapasztalat.

Viszont szívás az van bőven. Szerettem volna fagyállós módszerrel megoldani, de a mai nap végleg letettem róla. Hiába vettem solar tágulási tartályt arany áron. (jó , annyira nem volt vészes, de használt fűtésit kaptam volna 3-4000ftért, s nem 11e ért.) Aztán az állítgatás miatti flexibilitáshoz a gumi-flexi cső helyett a "töcskölős" gégecsövet választottam. Majd kiderült, hogy az 5rétegű cső se bírja a solar hűtőfolyadékot. :(

Szóval marad a víz, és téli üzemben, ha túl hideg lesz, akkor vagy leeresztés, vagy úgy írom a vezérlő programot, hogy 5 C fok alatt fordítson egyet a keringető szivattyú a bojlerből.

Amúgy azt szerettem volna megkérdezni, hogy a normál hőtőfolyadék normál üzemben is kivégzi a réz alkatrészeket? vagy csak ha véletlen felforrna?

A másik kérdésem, hogy érdemes a működési hőfokot magasabbra állítani, és inkább ki -be kapcsolgasson a szivattyú, vagy alacsonyabbra, és inkább menjen folyamatosan egy alacsonyabb hőfokon? Értem ez alatt, hogy egész délután 50 fokos vizet keringetett a szivattyú, a bojlerben olyan 40 fok lett így a víz. Nem járnék jobban, ha felmehetne akár 80 fokra a kollektorban a vízhőfok, és csak akkor indulna el a szivattyú, bár az igaz, hogy ilyenkor hamarabb le is hűlne a kollektor, és lehet hogy a csőben (sajnos elég hosszú a bojler és a kollektor között) is lehűlne a víz, amíg áll a keringető, ami további veszteséget jelentene.

Elnézést, hogy kicsit hosszú voltam, de ezek a dilemmák foglalkoztatnak most, hogy látom működni...
2011-02-23
20:26:58
Előzmény: villam64 #12081#12087
persze, hogy tágulásira gondoltam :) 15 literbe vezetni a 15 csöves kollektor vizét, picit alul méretezett lenne :)
Szóval tágulási tartályra gondoltam!
villam64Válasz erre
2011-02-23
19:14:59
Előzmény: lacbp #12059#12081
Valamit félreértettem. Nálam a szolár tartály 200 litertől kezdődik. Mire gondoltad a 15 litert? Mire elég? Kézmosás, mosogatás? Nem azt mondtad, hogy van egy 200-as, és egy 80-as kis bojlered? Én úgy írtam, hogy a 200-as villanyosod a fűtőszállal, és hőcserélő spirállal lenne a főbojlered. Előtte a hideg ágon egy másik hőcserélő spirállal radiátorként a fűtési rendszeren a 80-as bojler, fűtőszál nélkül.
Vagy te a szolár tartályra a tágulási tartályt gondoltad? Mert úgy érthető a 15 liter.
2011-02-23
08:28:56
Előzmény: villam64 #11988#12059
néztem újonnan 10e ft körül vannak... (szerintem olyan 15L elég kell, h legyen...
Sajnos hírdetésekben nem találtam, vagy nem jó helyen kerestem...

villam64Válasz erre
2011-02-21
18:06:12
Előzmény: lacbp #11973#11988
Hirdetésekben lehet külföldről behozott használtat venni. A többinek ára van.
2011-02-21
09:41:29
Előzmény: payagyerek #11826#11973
:) ok!

solar tartályt hol lehet ócsóón beszerezni pesten? van valami ötleted?
villam64Válasz erre
2011-02-16
06:11:31
Előzmény: lacbp #11838#11841
Füstcső helyett valóban jobban járnál, ha egy másik hőcserélő spirállal a kis bojlert radiátorként használnád. Visszacsapó szeleppel. Ezt vagy a nagy bojler elé kötöd sorban ( én a soros híve vagyok ), vagy csapokkal eldönthetően párhuzamosan a másikkal. A sorosnál nem kell szabályozni, a nagy bojler termosztátja elvégzi. A párhuzamosnál kapcsolgatni kell külön. 200-as alatt én sem javaslom a tartályt, mert a hőcserélő is kicsi, és a 80-as tartály is kicsi. Így nyáron a nagy melegben megfuthatna kis vízvételkor a hőmérséklete. Egyéb esetekben, meg kevés lenne a családnak a betárolt víz mennyisége.
2011-02-16
01:40:48
Előzmény: robert #11835#11838
téli üzemre nem a kollektort gondoltam, hanem a pár sorral lejjebb említett vegyes kazán füstcsőjéből szeretnék némi hőt kinyerni.( vagy bekötöm mint egy radiátort a kis bojlert ) Ha a kollektor mondjuk áprilistól október végéig megoldja HMV -t és nem kell havi 400kw nappali áramot kifizetnem akkor örülni fogok.
2011-02-15
23:51:25
Előzmény: lacbp #11823#11835
lacbp,

A téli üzemmel kapcsolatban ne táplálj túlzott reményeket. Jó közelítéssel legalább három hónapra nullának veheted a hozamot, ezért ne erre méretezz.

Én is követtem az oldalt, amíg lehetett, de az én hozzáférésemet még azelőtt letiltották, hogy fizetőssé lett :)
payagyerekVálasz erre
2011-02-15
21:30:09
Előzmény: lacbp #11823#11826
Sajnos tágulási lufit, újat kék venned és szolár fajtát. Merthogy fagyállót álló gumiharangos, kell legyen.
(Az ilyen apróságok miatt, nem koma a fagyállós rendszer.)

Kukázás:
Én -elvileg- pénteken kukázok 1 nagy benga lemezes hőcserélőt, kergetőszivattyút, szilárdtestreléket, PLC vezérlést, szervomotor meghajtót, meg különböző kalapsínes kütyüket.

"amit sokan ingyen beírogattak, azért valaki pénzt kér"
Az csinos!
(Inkább nem fogalmaznám meg, hogy mit gondolok az ilyen "emberről", mert Roby bátyánk kitagadna a szép szavakért.)

Tedd a 200-asra. Jobban jársz. Minél alacsonyabb a hőfok, annál többet hozhat a koli, igy annál kevesebbet kell utánfűteni.
Anódot tegyél bele!
2011-02-15
20:28:26
Előzmény: payagyerek #11813#11823
bevallom, és is kukázni fogok ezt -azt...

tágulási tartályt, szopattyút tuti használtban veszek.

A vezérlést meg valahogy megírom mikrokontrollerbe. csak még nem tudom hogy :)

Belevetem magam akkor a forumba, jobb a más hibáján tanulni! Örülök, hogy megtaláltam ezt a forumot. Anno a sörkolis oldal volt tele jó ötlettel, de kicsit furának tartom, hogy amit sokan ingyen beírogattak, azért valaki pénzt kér. Nem nagy összeg az a 2e Ft, csak inkább a hozzáállás.

No mind1 ez eléggé Off volt.

Lényeg, hogy holnap megkapom a spirált. kicsit mókolok rajta, aztán bojler szétszed, és beépít. Bár nagyon izgat, hogy a kis bojlerben (80l) kellene először kipróbálnom... Mert a 200L nagyon soknak tartom így télen..
payagyerekVálasz erre
2011-02-15
14:33:03
Előzmény: lacbp #11808#11813
A wilo-t nem ajánlom, mivel -mostanság- megszaporodtak a gondok náluk.
Ami tuti az a grfos, de kapható olcsón az újfajta, bordó szinű pedrollo is (15eFt), ami eddig jól teljesít.
Mindenféle fűtési kergető jó.

Az én rendszerem, igen egyedi. Mivel ezek lettek kukázva. A tied más lesz, mert más lehetőségeid adódnak.
Ám figyelmedbe ajánlom a topik hasonlatos fórumait is, olvasgatásra.
Igen sok hasznos infó lapul benne, csak össze kell szedegetni a tapasztalásokat.

Roby bátyánk, fajin kis fórumot összehajigált itt nekünk. Jobb és hasznosabb, mint a mai TV műsorok.
Ennyit a nyalásról. :-) :-) :-)
2011-02-15
12:28:32
Előzmény: payagyerek #11780#11808
payagyerek,

még nem olvastam végig a linket, de csak a wilo -t nem ajánlod? vagy semmilyen központi fűtéshez használt keringető szivattyút?

Amúgy a nagy nyomásra való feltöltést úgy terveztem, hogy szépen feltöltöm a legfelső ponton fagyállóval, elkeztem keringetni, és amikor már nem levegős, akkor rányitom a vezetékes vizet, ami felnyomja 2 bárra a rendszernyomást. Igaz belekever egy kis vizet is, de max akkor nem -20 fokig lesz fagyálló csak -15 ig. annál hidegebb a fal tövében nem nagyon lesz...

Főleg hogy lakóház oldalára kerül, és nem melléképületre.

Nézegettem a rendszeredet, de mg nem merültem bele eléggé. de látom hogy te 80ast használsz amit villannyal fűtesz, ha muszáj, és a kollektorból egy nagyobba gyűjtöd a meleg vizet.

majd késöbb nekiesek, és végig rágom magam a rendszereden :)

bár a tied drain -back

payagyerekVálasz erre
2011-02-14
18:28:02
Előzmény: lacbp #11779#11780
Wilo-t ne! Itt az indok:
https://biosolar.hu/forum/452

Szerintem a DB sokkal egyszerűbb, olcsóbb, megbízhatóbb. Bár megoszlanak a vélemények.
Fagyállónál gond lehet a megforrás. Ilyenkor savasodhat, ami eszi a rezet.
Ahhoz, hogy nyomásra feltöltsd a rendszert fagyállóval, venned kell valamilyen pumpát, amit -jóesetben- sosem fogsz már használni. De ha mégis, akkor igen ritkán.

Amúgy nekem is falon figyel a koli. Itt van róla 1-2 szó, 1-2 kép:
https://biosolar.hu/forum/449/25
2011-02-14
18:12:33
Előzmény: payagyerek #11776#11779
payagyerek,

a 60x60 as hensel a 60+fa, a 30x60 as az olcsóbb valamivel...

nem tudom hogy mc afreee vagy -e vagy sem..

de már mind1 már fél éve megvan a cucc...
a nagy nyomás, meg a fagyálló sem olyan nagy probléma. bár azért az,hogy a glikol milyen gumit esik meg, és milyet nem... az már bonyolultabb dolog.s ha nem forralom fel a vizet benne, akkor elég -e a normál fagyálló, mert akkor nem lesz gőz a fagyállóból...


keringetőnek mit ajánlatok? sima kis grundfos - vagy wilo ? vagy elég neki egy kisebb pumpa? mert gondolkodtam 12V an is, de a 12v os szivattyú 30e körül láttam. annyiból megkapom a kis 230as szivattyút, és elüzemel egy pár évig a különbözetből. hiába van napelemem...



2011-02-14
18:06:17
Előzmény: robert #11775#11778
robert

a függőleges alatt, azt értettem, hogy nem vízszintesen :)


amúgy állíthatóra csinálom 40 és 60 fok között manuálisan...
payagyerekVálasz erre
2011-02-14
18:03:19
Előzmény: lacbp #11773#11777
60-ért puszilják a Hensel szekrényt? Te jó ég!
Én épp máma, 1 másik fórumon, 15-re saccoltam. Nagyot tévedtem!
payagyerekVálasz erre
2011-02-14
18:00:31
Előzmény: lacbp #11767#11776
(Ez nem mc.afreee volt régebben? Ha igen, akkor miért változtatott nevet?)

Ejnye no! Miért nem jössz előbb ide csacsogni, majd aztán vásárolni?

Én nem akarlak elkeseríteni, de szerintem ez nem jó ár. Mármint az akciós UPF-16, 69.990-ért.
Mondhatnám, hogy a túlárazott, régesrég kifutó portékát, leárazták. De még mindig drágára!
Az U csövesből, muszáj leszel fagyállósat csinálni.
Ez anyagilag:
1.
Drága fagyálló.
2.
Kell valamiféle töltő, vagy átfejtőpumpa. (Ezt igen ritkán kell használni. DB-hez nem kell ilyen.)
3.
Drágább rendszerszerelvények. Ez ott "szoláris egység" néven, 90eFt nettó (112eFtBr), vagy a normálisabb vezérléssel 105eFt netto (130eFtBr).

Vagyis amit nyertél a kollektoron, elbukod a kivitelezésen.

2011-02-14
17:53:45
Előzmény: lacbp #11773#11775
lacbp,

Függőleges kollektor esetén 1500 helyett csak 1000kWh-ra számíthatsz. Nem érdemes megspórolni a keretet!
2011-02-14
17:48:24
Előzmény: robert #11772#11773
igen, függőlegesen lesz a kollektor...


nappali áramon van, mert 3 fázisom van, és a kapcsolt rendszerű un. éjszakai áram bekötésére olyan 100e ft ot mondtak,mert cserélni kellene a hensel szekrényt is, ami maga 60 + fa....

ebből kijön a kollektor...
2011-02-14
17:38:19
Előzmény: lacbp #11771#11772
lacbp,

A falra függőlegesen szereled fel a KOLLEKTORT?

A 200 literes tárolóban, ha utánakötsz egy szatellit (kisebb utánfűtő) bojlert, akkor el lehet tárolni majdnem 10kWh hőt. Ehhez nyáron már csak egy kevés rásegítés is elég, ha felhős az idő, de 1 napnál több nem hidalható át vele.

Ha jól van megépítve a rendszer, akkor évente 1500kWh hozamra számíthatsz, aminek 10-20 százaléka ugyan elveszik a tárolón, de veszteség eddig is volt.

Nappali áramra van kötve a bojler?

2011-02-14
17:28:32
Előzmény: robert #11769#11771
Na, kb nekem is ennyi infóm van a csövekről, sajnos...

De remélem nem "olcsó húsnak híg a leve" megoldás lesz.
Közben már javítottam. nem cpc -s a kollektorom. összekevertem a csőben lévő visszaverő lemezt a cpc vel..

a fókuszlás alatt mit értesz,




"A bojleren fel van tüntetve a fűtőszál teljesítménye, a napi fogyasztás kiadódik, ha a kW értéket megszorzod az üzemi órák számával."

Sajnos a napi - havi fogyasztással tisztában vagyok.. Egy horror.. ha jól kalkuláltam, akkor 1 év alat ingyenben van a rendszerem..

2,5kw os betét van benne... az napi 12kw, havi szinten 400kw -ot mértem...
Mindez normál villanyból nem kevés...
h
Igen függőlegesen van felszerelve a bojler. most még villannyal üzemel...

A fagyálló mellett vagyok én is. mert számolgattam, hogy 10L tuti elég lenne. még akkor is ha nem -20 fokra állítom be.




"A füstcső hűtését nagyon meg kell fontolni, adott esetbe több kárt okoz, mint hasznot (a kondenzáció miatt)"

Ezzel tisztában vagyok, de úgy érzem, hogy egy nyitott spirál nem fogja fagyosra hűteni a füstcsövet, hogy hődugót okozzon...

de ezt úgyis csak akkor tudom meg, ha letesztelem...



Biosolar Forum  =>  Napkollektoros rendszerek  =>  Napkollektorlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   következő »
Copyright © 2005-2023 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva