Biosolar Forum  =>  Villanyszerelés  =>  Földkábellapozz: « előző   1, 2, 3, 4   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2011-06-24
00:37:14
Előzmény: Bous83 #15380#15381
Köszönöm a gyors választ!
Sajnos a pontos paramétereknek nem vagyok tudatában, de ha jól emlékszem 1-1 fázisunk van, de azt nem tudom, hogy mekkora az áram erősség!Gondolom alap, ha létezik itt ilyen!

2011-06-24
00:09:29
Előzmény: Madi #15377#15380
Madi,

A vezeték keresztmetszetének meghatározásához, a hosszán felül, az áram nagysága is szükséges. Hány amper (és hány fázis) nappalid, és hány amper (és hány fázis) éjszakaid van?

2011-06-23
23:01:26
#15377
Sziasztok!

Szeretném a tanácsotokat kérni! Van egy nyaralónk, és van hozzá egy villanyóránk is!Most jutottunk el odáig, hogy a kettőt véglegesen össze tudjuk kötni, és lecseréljük az idáig használt jó kis "narancssárga hosszabbítót".Na most a távolság az 70 méter, amit át kellene hidalni, és természeteset kétszer, hiszen van nappali, és éjszakai áramunk is! A földbe szeretnénk leásni a vezetéket, és ebben kérném a segítségeteket, hogy ezt hogyan tegyük, milyen biztonsági intézkedésekkel, illetve milyen kábelt vegyünk egyáltalán hozzá(gondolom három erest, de sodrott, vagy tömör, milyen vastag), milyen plusz borítást adjunk neki!
Előre is köszönöm a tanácsokat!
2011-02-20
23:20:20
Előzmény: rozsa_st #11958#11962
rozsa_st!

Jó érzés, ha tudtunk segíteni.

A kábelednél, ha kiástad, feltétlenül mérd végig, mert nem biztos, hogy csak a kötés a hunyó. A föld súlya, benne néhány tégla vagy betondarabbal képes a gégecsövön keresztül átnyomni, megsérteni még a kábelt is.
Tehát amikor a kötést újrakötöd, addig ne véglegesítsd a kötést, amig ki nem derül, hogy a lakásból kijövő kábel rendben van e.

A kötést ahogyan payagyerek leírta. Esetleg eleve gyantás belsejű zsugorcsövet használni, ha lehet akkor kétsorosan egymásra, túlfedéssel, melegítve, amíg a gyanta mindkét végén körkörösen és bőségesen megjelenik.
A kötést még így is egy lehetőleg méretesebb dobozba készítsd el. A dobozt a kötések elrendezése után összezárni, majd két vagy több furaton keresztül purhabbal kitölteni. Addig nyomni bele, amig az utolsó lyukon is kijön a hab. Másnap lehet betemetni.

Ha csak egy mód van rá, akkor sehová ne használj semmilyen szilót sem. Még a kimondottan szaniteres zöld, vagy a vízzárásra használt fekete szilót sem.

Eredményes munkát kívánok!
Üdv.
Sándor
rozsa_stVálasz erre
2011-02-20
20:46:14
Előzmény: sándor #11907#11958
sándor!


Nos úgy tűnik megvan a hunyó. Szombaton egy másik vezetékkel kötöttem be a kaput (egyenlőre csak ideiglenesen) és tökéletesen megy minden. Ebből arra következtetek, hogy a föld alatti vezeték a gázos. Tettem egy gyenge kihúzási próbát, de persze meg sem mozdult. Így marad az ásás. A toldás közvetlen a kapu előtt van, így nem kell a fél kertet felásni csak egy helyen. Persze, most már annyira nem sürgős. Ilyen trutyis sáros időben nem állok neki. Addig elmegy a másik vezetékkel is. Esztétikailag nem egy szépség, de a célnak megfelel egy darabig.
Köszönöm mindenkinek a szakmai segítséget, remélem egy darabig (esetleg soha) nem lesz rá szükségem. Ha mégis, bizalommal fordulok hozzátok.
Még egyszer köszönöm.

üdv
.St.
2011-02-18
13:53:34
Előzmény: rozsa_st #11898#11907
rozsa_st!

Örülök, hogy szűkül a kör.

Ha adhatok egy tanácsot a kábelcseréhez, mivel a föld súlya alatt deformálódott gégecső sokszor csak a kábel kihúzását teszi lehetővé. Az új kábelhez már a befűzőt sem lehet általában végigtolni.

Blankold fel a réginek a belső végét (mert a külső végén van ugye a toldás?) legalább 10cm hosszan. Csak az erek maradjanak, a köpeny nélkül. Tedd ugyanezt az új kábellel is. Utána minden eret legalább 3-4cm hosszan lecsupaszítani, folytatólagosan párhuzamosan fogni az új kábel ereivel, összesodorni és általig összeforrasztani. A forrasztás kapjon egy vékony szigszalag betekerést úgy, hogy a szigszalag menjen fel egy két rétegben az új kábel köpeny elejére is.
A behúzáshoz bőségesen kellene szappanozni az új kábelt a piktorok által használt kenőszappannal. Nem jut most eszembe a pontos neve, 0,5-1kg-os müanyag zacskóban árulják a festék boltokban.

Ha úgy érzed, hogy nem akar könnyen megmozdulni a régi kábel, akkor először a befűző szalagot kell áthúzatni vele, hátha az könnyebben átmegy.

Én mérgemben pár hete ástam ki egy ilyen, tavaly nyáron lefektetet gégecsövet amibe már előre behúzták a befűző drótot. A túlméretes lépésálló gégecsövet laposra nyomta a 80cm föld súlya. A gégecső hossza nem volt 3 méter.
Ha én csinálom, akkor mindig szennyvízcsövet használok, rendesen homokba ágyazva. És még így is előfordult, hogy a talajmozgás teljesen összelapította pár év alatt a csövet.
rozsa_stVálasz erre
2011-02-18
09:59:36
Előzmény: sándor #11879#11898
sándor!


Megcsináltam az átkötést, visszakötöttem a garázst is. Azóta megy minden (még). A kaput amint rákötöm egyből leveri. Hétvégéig várok, had menjen a rendszer, reméljük hiba nélkül. Szombaton rákötöm a kaput egy másik vezetékkel, ha azzal jó lesz, kicserélem a régit. Rájöttem nem kell ásni (remélem) mivel gégecsőben van a vezeték simán kihúzom, és húzok be egy másikat.
2011-02-17
15:36:20
Előzmény: rozsa_st #11873#11879
rozsa_st!

Nem csak kritikából áll a világ. Alapvetően egy "normális" házad van. A normális azt jelenti, hogy másnál sem mézeskalácsból van minden. Nálam is védeni kell az ÁVK-t a lekapcsolás ellen, mert igaz a régi mondás, hogy a suszter cipője szokott lyukas lenni.

Hogy miért nem kapcsol le minden működéskor, az nagymértékben attól függ, hogy a szinuszhullám melyik részét kapja el a kapcsolási pillanat.
Ha tetején akkor megvan az ÁVK-t leoldó áramerősség. Ha a nulla átmenet közelében, akkor nincs. Ha meg már sikerült a relének behúznia, akkor a "szivárgó", félremenő áram erőssége alatta marad az ÁVK megszólalási értékének.
Persze ez csak egy, de létező lehetősége a leoldásnak.

Manapság egyre terjednek az okos kapcsolók, relék, amelyek a bekapcsoló parancs után megvárják a következő nulla átmenetet és akkor kapcsolnak. Nem verik szét a hálózatot, nem kell nagy tápegység a vezérléshez, nem égnek szét az érintkezőik, lágyabban indul róluk a rákapcsolt berendezés. Még a felharmonikusok ellen is védenek valamelyest.

A képen pedig láthatod, hogy a fűtés vezérlésemnél be van jelölve a dugalj kötelező helyzete. Mert összesen három ér köti össze a vezérlést a kazánházzal, és így idegen nullát kellett adnom a termosztát fűtőellenállásának és a jelzőlámpáknak. Hasonló a helyzet mint Nálad. Leszabtam a kábel hosszát is nehogy fordítva lehessen bedugni, de az ajtó mögött ez a megoldás nem látszik, és fontos, hogy a szabványnak is megfelel.
Ráadásul legfeljebb három évente, elemcsere alkalmával kell kihúzni a kapcsoló órából.

További sikeres és veszélytelen keresgélést!



rozsa_stVálasz erre
2011-02-17
11:41:50
Előzmény: sándor #11870#11873
sándor!

Hát ha lesz ilyen tanúsítás, akkor lesz egy kis melóm. Nem olyan vészes a gipszkartonon adott helyeken vágni egy nyílást, de most inkább nem.

A kazán azért van így kötve, mert - gondolom rájöttél - az alsó és felső szinten külön van vezérelve a fűtés. A motoros szelepek pedig egy időkapcsolós mágneskapcsoló mögé vannak kötve, hogy lezárás esetén ne forralja fel a vizet a kazán. (először nem volt, utólag tettem be, pont a forralás miatt, hőkapcsoló folyton leold stb..)
A bal oldali termosztát nem rádiós, a mostani kiépítésben ez a gond. Az eredetiben nem okozott problémát. Ezt meló után orvosolom. Mellesleg végre jelentkezett a várt jelenség is, lekapcsolt a termosztát oldali ág reléje. Mivel ott az elmenő áram nem a saját ág nullájába ment vissza. Azért végre, mert ennek elő kellett jönni, nem is értem miért nem kapcsol le folyton, minden bekapcsoláskor.
A kazán hozzá van kötve a gázcsőhöz természetesen, viszont nincs külön vezeték hozzá. (tudom, ejnye-bejnye, de ez van)
A kapu per pill, ki van iktatva, idő hiányában, nem tudtam vele még foglalkozni. Hétvégén elmélyülök a tesztelésében.
2011-02-17
10:58:52
Előzmény: rozsa_st #11865#11870
rozsa_st!

Nem tudom olvastad e a Robert által a -táblázatokba- feltett Műegyetemi labormérési "anyagot"?
Az anyag elfogadható pontossággal, de érthetően nagyon leegyszerűsítve ismerteti az "Érintésvédelem" lényegét. A valós napi mukájában ez egy felülvizsgálónak több ezer oldal száraz szabványt jelent, ahol nem csak az előírások, hanem az előírások szabványos megkerülhetősége is szerepel. A megtörtént esetek elemzését is kötelező figyelemmel kísérni.

Én két pontját emelem ki:

Az első a 2.1 Az áram élettani hatásai. Ez alátámasztja, hogy miért kell az első lekapcsoláskor azonnal és drasztikusan beavatkozni. És ha kell a kazánt is lekapcsolni, illetve fokozott óvatossággal használni.

A másik a 2.3.3 Az ÁVK és a nedvesség kapcsolata.

Ide tennék egy szó szerinti rövid szakaszt:
>Az érintésvédelmi módok nem a testek érintését kívánják megakadályozni, hanem azt, hogy az érinthető testek tartósan (hosszabb ideig) veszélyes érintési feszültség alá kerüljenek.<
Tehát mindaddig veszélyesnek kell tekintened mindent ami a lekapcsolós körön van, amíg biztonsággal ki nem szűrted a hunyót.

Most a Te problémádról.

Én visszamennék a kapuhoz, mert ahogy kiveszem, ott még nem tettél meg mindent a hiba felderítésére.
Nem elég csak a kaput lekötni a földből feljövő kábelről. A kábelt bennt a lakásban kell (de minden erét) leválasztani az utolsó, a kiinduló kötéspontról.
Így kell hosszabbítóról járatni a kaput. Ha kell akár napokig rajta hagyni a hosszabbítón.
Amíg a kábel feszültség alatt van, addig a külön áramkörről csak a kaput ellenőrzöd, közben a kábel nyugodtan szivathat.

Hasonló vonatkozik a kazánodra is. Én a kazánt érintésvédelmi szempontból egy egységnek tekintem a hibakeresés kezdetén. Vagy hunyó vagy nem. Ha igen, akkor ki lehet és kell belezni. De ezt a munkát már nem javasolom házilag végrehajtani.
Igazság szerint a kazánod mellett kell lennie egy vastag zöld/sárga vezetéknek, ami a kazán közvetlen közelében fémesen jól érintkező bilinccsel rácsatlakozik a kazánhoz vezető fém gázcsőre. E nélkül nem is helyezhették volna üzembe. Ez a vezeték közvetlenül a lakás nulláját és a földelését összekötő közösítő dobozból kell, hogy vezessen a kazánhoz, meg még több helyre is (FONTOS! MINDEN HELYRE KÜLÖN KÜLÖN VEZETÉK!). Toldás leágazás nem lehet rajtuk. Teljesen függetlennek kell lenniük a készülékeket megtápláló védővezetőtől.
Ha ez igy, szabályosan van kialakítva, akkor már egy, az üzemi védővezetőn meglazuló kötés miatt ezen az úton kell hogy lekapcsoljon egy hibás készülék, például a kazán miatt a kör ÁVK-ja.

Ha jól értelmezem a rajzot, akkor a szelepeket vezérlő termosztát ad idegen áramkörről parancsot a rteléknek és így lehet a két körnek valahol közös pontja.
Azt nem értem, hogy miért van így kialakítva. Egy rádiós szobatermosztát általában elemekről működik. A vevőjébe van csatlakoztatva a kazán, tehát ők már egy áramkörön vannak. Minden további beavatkozó elemet szelepeket szivattyúkat a vevő független kontaktusáról lehet működtetni, úgy, hogy lehetőleg a kazán áramköréről kapjanak működtető feszültséget, védelmet.

Van (lehet) még egy elképzelhető hunyó jelölt. Ha időközben, tehát a hibamentes időszak óta vásároltál energia takarékos lámpát, különösen LED-et, akkor azokat is be kell vonni a hibahely keresésbe. A lámpa testére ma már kötelezően rá van kötve a védővezető. Ezek a fényforrások képesek akkora szivárgó áramot (!ezen lehet vitatkozni!) produkálni, ráadásul kiszámíthatatlanul, ami képes lekapcsolni az ÁVK-t.

Sajnos a kötéseknél elkövettél egy olyan hibát ami, ha tényleg komolyan veszik majd a lakások minőség tanúsítását (energia takarékosság, szabályos víz, gáz, villanyszerelés, kémény, stb.), akkor vissza fogják vonni a lakhatási engedélyedet.
Vissza kell vonni bármilyen hülyén is hangzik, mert nem tudsz egy szabályos, öt évenkénti, Érintés és Tűzvédelmi Ellenőrzési jegyzőkönyvet felmutatni. Mert ebben a jegyzőkönyvben szerepelni kell a kötések ellenőrzésének is, ami nálad lehetetlen.
Előírás minden csavaros (sorkapcsos) kötés évenkénti utánhúzása.
Takart, hozzá nem férhető helyen, gipszkarton mögött, gipszkarton falban csak préselt (látható helyen bemutatható, ellenőrizhető) kötés fogadható el. Illetve ha a kötőanyag gyártójának van MEEI illetve Szabványügyi engedélye, tanúsítványa arra, hogy az általa forgalmazott kötőelem eltakartan, hozzá nem férhető helyen is alkalmazható.
Ilyen engedélyt szoktak ugyan fénymásoltan terjeszteni, de a felhasználónak kötelessége az alkalmazás előtt meggyőződni, jegyzőkönyvezni, hogy a fénymásolt iromány tényleg hatályban van abban az időpontban.
Ez olyan, mint az autóknál a visszahívás. Megvetted mert miden engedélye rendben volt. Tíz év múlva visszahívják egy piti, de veszélyt okozható probléma miatt.
A lakás sajnos nem visszahívható.

Ezt nem ijesztgetésnek szántam, mert az ország lakásainak nagy része megbukna ezen a vizsgálaton.
Csak arra szerettem volna felhívni a figyelmedet, hogy a problémád származhat kötéshibából is.

Most elég a szövegből. Várom, hogy időközben mire jutottál!





rozsa_stVálasz erre
2011-02-16
23:28:38
Előzmény: zsezse #11864#11865
zsezse!

Ez nálam is így van, már mint simán átugorható a kerítés. Én is a kapu mellé tettem a kézi kapcsolókat. De nagyon nem izgat a kérdés, mert a kiskapu is mindig nyitva van, azon is be tud jönni aki nagyon akar.
Az elektronika benne van a kapumozgató karban, gyárilag. Máshova nem tudom tenni. Mint írtam a vezetéknél van egy kötés, ami talán nedvesedhet, de a hosszabbítós módszerrel leteszteltem, nem vágta le a relét. Ennek ellenére nem kötöttem még vissza (nem értem rá, és úgy meg levágja) Holnap a kazán kötéseit rendbe teszem és megint csinálok egy próbát, visszakötöm a kaput. Kapu, garázs nélkül tegnap este óta megy. Ami fura is egyben, mert most tuti keletkezik áramkülönbség a bekötési rajz alapján.
Érdekes dolgok ezek.
2011-02-16
21:46:32
#11864
rozsa_st

nem vagyok szaki, de foglalkoztam a temaval az elmult 1-2 evben.

Eloszor is nezd at a foldeleseket mindenhol, megfeleloek-e! kapunal, kazannal, kadnal(!), EPH rendben van?
el tudok kepzelni olyan esetet is, hogy a haz foldelese nem megfelelo, es bar atszivarogna a foldeles fele a hibaaram, de hianyos foldeles miatt nem tud.
(csak otlet, ami okozhat ilyet szerintem)

ha ezek rendben vannak, akkor en is a jo agrol hosszabbitoval kiserletezest probalnam ki, ezzel eleg jo esellyel ki lehet szurni a hibas szakaszokat.
ha nincsenek nayg fogyasztoitok, akkor jo esellyel nem a melegedes okoz problemat.
Elektromos kapunal nincs esetleg kotodoboz, ahol vizesedhet? az elektronika fedett helyen van vagy viznek kiteve?
amikor nalunk szereltek az elektromos kaput a teljes elektronikat kiraktak a motorokhoz, amiben az a vicces, hogy a keritesunkon barmikor be lehet ugrani.
maris hozzafertek az elektronikahoz is.
(tudom, nem ez fogja megvedeni a hazat, de legalabb a kaput ne tudjak olyan hamar kinyitni:) )
ezert en minden elektronikat berakattam a szuterinba, es onnan hoztak ki a vezetekeket.

rozsa_stVálasz erre
2011-02-16
17:15:20
#11859
Ne elővettem a kazán bekötési rajzát és megcsináltam elektronikusan is. Sajnos találtam egy gyenge pontot, ami igazából csak akkor jött elő, amikor külön Fi reléket tettem az ágakra. Magyarul megszívattam magam rendesen. Mert külön relék esetén a pirossal jelölt vezeték, már egy másik ágról jön át, így lehet különbség a fázis és nulla között.
Viszont akkor ha visszarakom egy relére a rendszert, még mindig van egy valami ami lecsapkodja.

Viszont nem egyértelmű, ebben az esetben miért nem csapja le mindig???

(már nem emlékszem a szakszerű jelölésekre, talán így is érthető)



rozsa_stVálasz erre
2011-02-16
15:44:41
Előzmény: sándor #11853#11855
Igyekeztem a bekötésnél nem keresztezni a külön ágakat, így szinte biztos nincs átfedés a nullák vagy fázisok, esetleg földelések között.
A kötéseket 95% -ban sorkapoccsal oldottam meg 5% -ban payagyerek által említett lépcsőzetes szigetelőszalagos megoldással. Minden előfordulhat de nagyon remélem, hogy nem a kötéseknél van a gubanc, mert - utólag nagy hiba volt - gipszkarton mögött van minden. (vagyis téglafal, légrés, gipszkarton és a légrésben vannak a vezetékek, kötések) Bontani csak végső esetben szeretnék. Ill. szeretne a fene.
A kazánt természetesen megnézem, az nem nagy meló. Külön a Fi relés mérése is megoldható, meló után meg is ejtem.
A kikapcsolás lemodellezése már nehéz ügy. Mert teljesen változó esetek állnak fenn. Volt amikor nem ment semmi csak a kazán kapcsolt be, volt amikor ment pár lámpa és volt amikor minden ki volt húzva az adott ágon. (igaz akkor a kapu, garázs nem volt lekötve) Most például nem kapcsolt le még tegnap este óta, pedig a kazán kb. 1/2 - 1 óránként bekapcsol.

2011-02-16
14:29:09
Előzmény: rozsa_st #11849#11853
rozsa_st!

Már alakul nálam is a "látvány".
Vedd enyhítő körülményként figyelembe, hogy ez az egyik szakmám, a villamos biztonságtechnika. Azért aggódom a másoktól megszokottnál jobban, mert több halálos és megmagyarázhatatlan, "minden szabályos" eset kivizsgálásában kellett már résztvennem.

Én, ha figyelembe veszed a hibakeresés kizárásos módjára adott javaslatomat, nem azt javasoltam, hogy legyél napokon keresztül kazán nélkül. Értelemszerűen mint a kapunál, úgy kell eljárni mindennel ami a hibás körön van, vagy lehet. De könyörgöm legalább addig húzd ki a kazánodat a hálózatból, amíg valaki a kádban van. A zuhanyozást pedig lehet pár napig nélkülözni.
Az okfejtéseden pedig mégegyszer végig kellene menni, hogy eddig az egész házban voltak összeadódó szivárgó áramok, most pedig kiderült, hogy csak egy leágazáson adódnak össze.?

Azt kell megfigyelni, később lemodellezni, amilyen állapot volt éppen a házban a lekapcsolás pillanatában.
Kár, de érthető ha valaki, akinek nincs ilyen szakirányú tapasztalata, rögtön csak egy készülék, illetve annak valamelyik alkatrészének neghibásodására gondol.
Világos, hogy innen indul ki minden.
DE.
Rajzolj le, mint kértem, ha nekünk nem is, de magadnak egy, a Tiédhez hasonló kapcsolást, ahol párhuzamosan futnak a később csillagpontossá váló áramkörök, 1db fi relével az egész elején. Amíg minden áramkör nullavezetője a fi relé előtt fut össze, addig nincs asszimetria. Amint szétválasztod és bárhol hátul, ez lehet akár a kazán, vagy pl. egy termosztát fűtőellenállása, elektronikája, a másik kör nulláját használja, vagy akár van valahol egy "helyi nullázás" (kínai készülékek!), abban a pillanatban a Te általad leírt "érthetetlen" állapot lép fel.

Ilyen szempontból nekünk a karácsony tájéka az aratás (a kaszálás) ideje. Egy vadi új házban, ahol addig minden működött, nem változtattak semmit, "csak" vásároltak egy díszvilágítást az udvari növényekre, falra mászó télapót, stb., általában visszautasító a reakció a feltett kérdésekre. Még, hogy nálunk, ahol eddig minden rendben volt? Durván meg kell kérni az árát némi tüzijáték bemutatóval összekötve, hogy ne veszítse el az életét a családból senki sem. De ezekről bőven olvashatsz már az ünnepek előtt a figyelmeztetésekben, közben és utána pedig a szomorú hírek között.

Ha a gyakorlatnak hiszel, majd payagyerek megerősít, vagy megcáfol, ha egy egy relé, vagy bármilyen alkatrész "villamosan" meghibásodik pl. egy kazánban, akkor az általában nem hülyíti az embert ennyi ideig. Minden egyes áthúzás, földzárlat közelebb viszi az alkatrészt a kimérhető meghibásodáshoz.
Viszont abban bízni, hogy egy áramláskapcsoló a nyáron még nem pisált, akkor az most sem lehet rossz...
Vagy, hogy a kötések szóba sem jöhetnek. De még mennyire! Nem kell feltétlenül zárlatig melegednie egy kötésnek, mielőtt már átvezetne 30mA-t. Ráadásul csak akkor jön elő a leoldás, ha valami, valamennyi idő után felmelegítette. Addigra azt a berendezést már lehet, hogy ki is kapcsoltátok.
A laza kötések is okozhatnak asszimetriát. Nem véletlenül említi az idézett link sem a kötéseket.
Tényleg. Milyen tipusú kötésekkel van a ház szerelve?

Az esetek 90%-ban egyszerű megtalálni a hunyót.
A maradék azonban komoly fantáziát igényel.
Csak a lehetetlennek látszót se utasítsd el. Ne hagyatkozz csak arra, amit a szaki mondott. Győződj meg róla magad is.
Ha felelősség teljesen megtetted, hogy végig védted az egész házat, és nem vágtad ki elsőre a bosszantó fi relét, akkor a hozzáállásod OK.
Mi meg még mondunk néhány ötletet, amit anno mi sem hittünk el.
rozsa_stVálasz erre
2011-02-16
12:33:37
Előzmény: payagyerek #11850#11851
Megnézhetem, bár a nyáron voltak átnézni és minden tökéletes volt. Ezt mondta a szaki. Egy próbát megér.
payagyerekVálasz erre
2011-02-16
12:16:12
Előzmény: rozsa_st #11849#11850
Tépd le a kazán elejét! (Kisebb meló, mint végiggyomlálgatni mindent.)
Lehet a kazánba galiba bőven! 4 évesen, már boldogan pisálhat a váltószelep, áramláskapcsoló.
Soxor, ezek alatt fexik az elektronika.
rozsa_stVálasz erre
2011-02-16
11:45:01
Előzmény: sándor #11846#11849
Bár szerintem érthetően leírtam, de megpróbálom újra. Nem egy Fi relé van hanem 4. Eddig egy relé volt a 4 kismegszakító előtt, most minden kismegszakító elé betettem egy relét. Így ha valahol gond van, csak az adott szakasz marad áram nélkül. 1~ -ú mind a 4. Tehát villanyóra után 4 ág, minden ágon Fi relé és minden ágon a relék után egy kismegszakító.
4 éve lakunk a házban, eddig semmi gond nem volt. (vezetékek, kötések elöregedése kizárva) Utoljára nyáron került be az adott körbe új eszköz, mégpedig a kapuelektronika. tehát hónapokon keresztül minden működött. El is fogadnám, hogy beszivárgott a víz a kötéshez és az a hibás. De miután lekötöttem a kaput akkor is előjött a jelenség. A másik kérdéses a kazán lehetne, mivel van ott minden, 2 motoros szelep, 2 mágneskapcsoló, 2 időkapcsoló stb... Csak sajnos ha kihúztam a konnektorból mindent, akkor is előjött.
Ha egyértelműen lecsapná a relét a hibás eszköz már rég megtaláltam volna. A tesztelgetés megoldás lehetne, de így télen a kazán nélkülözése napokig (mivel pár óra alatt lehet nem vágja le, pl tegnap este óta megy) nem megoldás.
Lehet egy olyan próbát megejtek, hogy egy jó ágról hosszabbítóval odaviszem az áramot a kazánhoz, és ha lecsapja a jó ág reléjét, akkor egyértelmű a kazán a ludas. Jobb ötletem nincs.
2011-02-16
11:27:18
Előzmény: sándor #11846#11848
Mi lehet az oka, hogy az áramvédő kapcsoló folyton lekapcsol?



2011-02-16
10:45:56
Előzmény: rozsa_st #11821#11846
rozsa_st!

Először is két link.

www.novill.hu/magazin-fooldal/mi-lehet-az-oka-hogy-az-aramvedo-kapcsolo-folyton-lekapcsol

www.vgfszaklap.hu/cikkek.php?id=747

Sajnos nem értem, hogy valójában mit is csináltál.
Volt egy eredeti fi reléd 1 vagy 3~-ú?
Ezt kidobtad a körből?
Az elmenő áramkörök kismegszakítói helyére tettél be 4 áramkör = 4 d fi relé?
Akkor most ezek az áramkörök zárlat és túlterhelés nélkül működnek?

A vizesblokkra vonatkozó linket azér tettem ide, mert a leírásod alapján közvetlen életveszélynek vagytok kitéve. Egy vizes testnek fürdés közben, mire leold egy 30mA-es áramvédő egy impulzusra, már késő is lehet. 10mA már gyerekeknél, nőknél halálos érték.
Ezért nem kellene vaktában próbálkozni, méregetni, mert egyszerűen nincs mit kimérned. Az áramvédő kapcsolók működési ideje kevesebb mint 0,02sec. Ez alatt semmilyen műszer nem mutat ki semmit.

Az fázis és a nullában folyó áram összehasonlítása szintén csak (sajnos rossz) tananyagi, elvi lehetőség. A valóságot soha nem mérheted ki, erre vonatkozik a másik link 3~-ú házaknál fellépő, a nulla potenciál emelkedésére vonatkozó része.
Ezt a mérési módot alapvetően félreviszi az áramszolgáltatótól bejövő nullád házi földelése. Illetve, ha a közeledben valahol bekapcsol egy nagyobb fogyasztó. Akár egy villanybojler is megemelheti a nullád feszültségét az abszulút földhöz képest, és máris dolgozik az áramvédőd.

Tehát arra kérnélek, mielőtt bármilyen (egyébként hasznos) tanácsok szerint elkezdenél szilózni, vagy a gyantás zsugorcsöves kötéseket alkalmazni, először határold be a hibahelyet. Minden változtatás, mielőtt ki nem derül, hogy mi a hunyó tovább fogja bonyolítani a dolgodat. Ne feledd, hogy a sziló megszilárdulásához nedvessére van szükség. Neked meg nincs még egy újabb "gyanúsítottra".

Próbálj meg egy skiccet csinálni a ház kapcsolásáról. Hány áramkör, áramkörönként hány és milyen fogyasztók.
Látatlanban csak óvni tudlak. De azt gyanítom, hogy a rendszer hozzáépítgetésekkel készült (garázs, melléképület, kapu, stb.). Az ilyen módszer magában rejti a tévesztés lehetőségét. Valahol véletlenül rákerülhetett egy olyan berendezés a rendszerre amelyik a működésekor levágja a fi relét. Normál hálózati feszültségen akár 10W is lehet.
Félek, ha a létesítéskor nem gondoltatok a kapukábel szakszerű meghosszabbítására, akkor másutt is lehet valami apróság.
Nem feltétlenül általad elkövetett hiba, de találkoztam már olyan gázkazánnal, ahol a panelre a védővezető is be volt kötve. Több év után, feltételezhetően alkatrész öregedés miatt áttevődött a működtető potencálkülönbség egy része a nulla mellé a védővezetőre. Nem azonnal, de egyre gyakrabban vágta le a fi relét.

Azt pontosítanod kellene, amit az emeleten, egy külön áramkörön működő kazánról, és a földszinten lekapcsoló áramkörről írtál.
Ennyit ne változtass egyszerre. Ha a kapu a gyanús, akkor addig nem szabad mást megváltoztatni, amig a kaput biztonsággal ki nem zárhatod.
Szerintem megérné egy ÉV mérő szakemberrel megnézetned a nullád földelését és a
közösítéseket.

Szivárgó árama minden készüléknek van. De azért van 30mA engedélyezve egy családi házban, mert normál esetben az egy háztartásban működő készülékek együttesen sem szivárogtathatnak ennyit. Kivéve, ha a lekapcsolás kezdetekor beüzemeltél valami bizonytalan eredetű és minőségű berendezést. Ez lehet akár egy energia takarékos izzó, vagy egy LED izzó is!

Ez így együtt most sok, de ne feledd, hogy az áramvédő kapcsoló nem az áramütéstől véd, hanem ha éppen benne vagy a körben, akkor rendes áramütést kapsz miközben lekapcsol. Tehát közvetlen életveszélyben éltek, ezért nem szabad ide oda ugrálva változtatgatni.
rozsa_stVálasz erre
2011-02-15
22:59:30
Előzmény: monolit #11824#11830
Kád fém, zuhany épített, semmi fém. (csak a csap) De mint írtam a tetőtéri fürdő egy másik ágon van. Minden ágat külön Fi relé véd és nem az kapcsolt le. A többi ágon nincs gond. Csak ezen az egyen. Mellesleg nemrég leverte most is, pedig kapu, garázs nem volt rajta. Újabban a fali kazánra tippelek, de volt olyan eset is, hogy ki volt húzva a konnektorból minden a házon belül és akkor is lecsapta.
Ez elég nehéz dió lesz.
Várom az ötleteket, hogy tudom megtalálni a gyenge pontot.
payagyerekVálasz erre
2011-02-15
22:54:23
Előzmény: rozsa_st #11821#11829
Hát igen. Most jön az izgalmas része. Végiggyomlálgatni a köröket, 1 időszakos hibát keresve.
Fincsi lesz! :-(
Amúgy a szolárkör tartályvizeit, én is 10mA-el védem.
2011-02-15
21:52:14
Előzmény: rozsa_st #11821#11824
A zuhanytálca fém? Potenciál vezeték? Kád anyaga?
rozsa_stVálasz erre
2011-02-15
21:12:12
Előzmény: payagyerek #11811#11821
Teljesen igazad, ill. igazatok van. Ez a szakszerű szerelés, de én csak kontárkodtam, mert eddig nem volt vele gond. Az én módszerem is bevált volna, ha a gégecsövet kinyomom egy darabon szilóval, akkor tuti nem megy be a víz. (lehet be sem ment)
DE!
Megléptem amit Sándor javasolt. Hosszabbító, Fi relé, kapu. Nem vágta le. Megnéztem a garázsnál is, ott sem. Tehát egyiknél sem szivárog 30mA. Visszakötöttem a kaput a rendszerbe és nem csapta le. Na mondom, szivat az egész. Sebaj, ha jó lesz. De nem. Beállok a zuhany alá, és puff, nem jön meleg víz, lecsapta. Visszanyomtam, újra próbálkozom, megint lecsapta. Ebből egyből a kazánra gondolna mindenki, de előtte a gyerekeknek engedtem vizet a kádba és nem csapta le. Mielőtt vadul kombinálna mindenki a nedvességre, a fürdő a tetőtérben van, külön ágon. A kazán meg lent.
Lekötöttem ismét a kaput (nem végleges kötést csináltam, még szerencsére) és minden megy. Ez azt a gyanúmat erősíti egyre inkább, hogy több helyen is van áramveszteség, és ha épp összeadódik, akkor nagyobb mint 30mA. Ez persze nem minden esetben áll fenn, így van amikor működik rendesen.
Olyan mérési ötletem támadt, hogy bekötök a kapu felé két multimétert. Egyiket a nullára, másikat a fázisra. (természetesen sorba) Így tudom mérni egyszerre az áramerősséget mind a két vezetéken, amit gyakorlatilag a relé is csinál. Látnám mennyi a veszteség. (vagy nem?)
Vélemény?

payagyerekVálasz erre
2011-02-15
15:08:03
Előzmény: rozsa_st #11809#11811
Annyit kotyognék bele, hogy az ilyen toldásféléket, érdemes önvulkanizálódó szalaggal is szigetelni. Ám nem egymás mellett a kötéseket, hanem lépcsősen. Az egyik rövidre vágva, a következő hosszabbra, a harmadik méghosszabbra. Így nem egymás mellett lesznek a toldások.
Persze a teljes hossz kötést, mégegyszer betekerni a szalaggal.

De szerintem:
Az önvulkanizálódó szalagnál is jobb a zsugorcsöves kötés, de házi tuninggal!
Egyenként összetekerve, összeforrasztva a kábelek. Előtte, megfelelő méretű zsugorcső ráhúzva. De mielőtt ráhevítem, bepacsmagolom olvasztós melegragasztóval. Miután ráköt az egyes kábelkötésekre, akkor ráhúzni a zsugorcsövet, majd ismét meghevíteni úgy, hogy megfolyjon a ragacs is.

Ez ugye olyan, mint a nagyméretű zsugorcsövek. Csak kicsiben ilyet nem kapni.
Biosolar Forum  =>  Villanyszerelés  =>  Földkábellapozz: « előző   1, 2, 3, 4   következő »
Copyright © 2005-2021 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva