Biosolar Forum => Fűtés - Kazánok => Kondenzációs kazán | lapozz: « előző 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 következő » |
takykaVálasz erre 2011-02-28 19:44:37 |
---|
Előzmény: Niko #12355#12359 Szia, A szükséges radiátorméret meghatározásához kevés az infó amit írtál. Ha van tőke, érdemes kondenzációs kazánban gondolkodni. Ez némileg nagyobb radiátor felületet igényel, hogy mekkorát, azt ki kell számolni. A tárolós melegvíz megoldás komfortosabb, de drágább. A beépített tárolós kazánokat felejtsd el, a kicsi (30-60L) tárolók egy év után nem képesek annyi melegvizet tárolni, valamint utánmelegíteni, hogy fel tudj tölteni egy kádat! Állandó szívás. Az átfolyós rendszerűeknél nagyobb a melegvíz hőingása. Fontos, hogy szekunder hőcserélős legyen, különben akár le is forrázhatod magad! Én egy Termomax Inka 24k-t használok, ez kondenzációs és átfolyós, a HMV teljesítménye 35kW így a teljesen megnyitott csap mellett is van kellően meleg víz. T. |
NikoVálasz erre 2011-02-28 15:58:33 |
---|
#12355 Köszi, hogy ilyen gyorsan írtatok. De milyen legyen a kazán? Kondenzációs vagy hagyományos? Bosch? Immergas? Milyen? A radiátor méret kb jó akkora helységre? 17 m2 alapter.és 2,60 magasság? Niko |
DeJoeVálasz erre 2011-02-28 09:19:35 |
---|
Előzmény: Niko #12334#12340 Ha van hely , akkor indirekt tároló. És nem fontos a kazán márka saját tárolóját használni- általában aranyporért mérik - nézz körül drazice tárolók között... Ha esetleg később napkolit tervezel akkor már most rdemes esetleg 2 hőcserélőset venni.... "Igényeink: hőmérséklet 27 C körüli," ????? biztos köll annyi ??????? "Milyen a gázfogyasztás ilyen igények mellett" Magasabb mintha csak 21-22 fokot tartanál....:-)) fokonként kb 6% plussz-al számolhatsz |
NikoVálasz erre 2011-02-28 01:05:07 |
---|
#12334 Sziasztok! Tanácsot kérnék. Felújítás előtt állunk. 56 m2 a ház alapterülete+ugyanekkora nyeregtetős beépitett, szigetelt padlástér.A ház is szigetelt lesz 10 cm-s hungarocellel. Milyen kazánt vegyek, hogy gazdaságos legyen, fűtésre és melegvízre egyaránt. Dunaferr radiátorok lesznek,pl: a 17m2-s szobában 600x1400 DK22. Igényeink: hőmérséklet 27 C körüli, melegvízzel zuhanyozás, de ne csak csordogáljon, hanem rendes sugárral jöjjön a melegviz és ne csak néhány percig, ill menet közben se zúduljon a nyakamba a hideg.Kondenzációs kombi kazán legyen, vagy másmilyen, átfolyós vagy tárolós ill van-e ajánlott típus? Milyen a gázfogyasztás ilyen igények mellett? Hivatalosan engedélyezett-e a falon át történő kivezetés vagy a tetőn kell, ill létezik-e, hogy ezt helye válogatja.Már az engedélyezést. Meg kell-e terveznie nekem a kivitelezőnek a lakás fűtésrendszerét, vagy csak közli, hogy hány és milyen radiátor legyen. Bocs a sok kérdésért, de nagyon fontos. Köszi:Niko |
takykaVálasz erre 2010-12-17 20:10:05 |
---|
#9824 Robert, Szerintem a padlófűtés olcsóbb mint a radiátoros. A 68nm-es alsó szintem 300m padlófűtés csövet evett meg. Ez 70000 forintba került. Ebből kb. 6kW teljesítményű radiátor vehető szerelvények nélkül... T. |
robertVálasz erre 2010-12-17 19:17:17 |
---|
#9823 takyka, Arra emlékszem, hogy annak idején a falfűtés jóval drágább volt, mint a radiátoros, és minden cég azzal próbált rábeszélni a falfűtésre, hogy a nyári hűtés lehetőségét figyelembe véve a radiátor plusz légkondinál nem drágább. Csak radiátoros fűtést nézve kb dupla radiátorfelületet kell beépíteni az alacsony hőmérsékletű rendszerbe, minden más változatlan. Mondjuk hagyományos fűtés mellett 200 ezerbe kerülnek a radiátorok, akkor AH fűtésnél kb 70%-al drágábban, 140 ezer felárral lehet számolni. A padlófűtésnél nem ilyen egyszerű a számítás, nem mindegy hogy földszint vagy tetőtérről van szó, hideg vagy meleg-burkolatos helységről beszélünk stb |
takykaVálasz erre 2010-12-17 18:30:46 |
---|
#9822 Robert, Megpróbálom elkerülni a "mindenki a maga lovát dicséri" hibát. Véleményem szerint a tanulmány tele van csúsztatással. Viszont az ára kevesebb az itt megadottnál! Végeztél már számítást, hogy mennyivel drágább egy padló vagy fal, mint egy radiátoros fűtés? Ha amúgy is vakolni illetve aljzatbetonozni kellene? T. |
robertVálasz erre 2010-12-17 16:24:31 |
---|
#9817 A múltkor lecsökkentettem a fűtési szivattyúk fordulatszámát a minimumra, hogy kisebb legyen az elektromos fogyasztás. Ezek után azt vettem észre, hogy gyakrabban kapcsol a kazán. Most visszaállítottam a szivattyúk kapcsolóit középállásba, a fordulatszámmal együtt -gondolom- megnövelve a hőelvételt. Látszik, hogy evvel azt értem el, hogy a kazán kisebb frekvenciával kapcsolgat (zöld keret). ![]() |
robertVálasz erre 2010-12-17 15:51:07 |
---|
#9814 Így számol a thermomax: ![]() Néhány észrevételem lenne: 1. beszerzési ár - miért van a melegvíz-tároló hozzáadva a konkurens kazánokhoz? mert anélkül a nyílt égésterű 200, a turbós 100 ezerrel lenne olcsóbb, mint a kondenzációs. 2. elektromos fogyasztás mért kevesebb a kondenzációs kazán esetén? úgy gondolnám, hogy a nyílt égésterű fogyaszt a legkevesebb áramot. 3. miért olyan magas a melegvíz-készítés energiaigénye? 4. az előny így sem kétséges, csak a mértéke fele-harmada a számítottnak. ha az alacsony hőmérsékletű fűtőrendszer felárát hozzáadjuk a költségekhez, akkor sajna elolvadhat az előny, és a hagyományos technika olcsóbban jön ki, mint a modern. Mit gondoltok? |
robertVálasz erre 2010-12-17 10:09:47 |
---|
#9809 Wikuzol, Én továbbra is azt javasolnám, hogy a szivattyúk teljesítményét változtasd. Nem növelni kellene a kazán teljesítményét, hanem csökkenteni, a fűtési körök szivattyúteljesítményét pedig növelni. Így hosszabb ideig működik a kazán. Ha a kazán leáll, akkor kell neki néhány perc, hogy újrainduljon, a fűtőkörök viszont rögtön elviszik a meleget, ezért a váltó gyorsan kihűl. Talán a kazán és a fűtési körök szivattyúját szinkronizálni kéne valahogy. Értem ez alatt, hogy a fűtési kör keringető szivattyúit a kazán szivattyúja engedélyezi. Jó lenne, ha feltennél egy rajzot/fotót vagy mindkettőt. |
takykaVálasz erre 2010-12-17 09:36:21 |
---|
#9808 Wikuzol, Hány nm padló és falfűtés felületed van? Milyen csövekkel van szerelve, milyen hosszúak az egyes körök? Általános esetben a kombinált rendszereket (különböző hőleadók egy rendszerben)is meg lehet tervezni úgy, hogy ne kelljen hidraulikus váltó, meg millió szivattyú. Azért írom ezt, mert minél magasabb hőmérsékleten járatod a kazánodat, annál rosszabb a hatásfoka. Ha már 60° környékén jár a kazánod, akkor könnyen előfordulhat, hogy a visszatérője is 40° fölé emelkedik a rövidzár miatt. Valamint a sok szivattyú fogyasztása sem a spórolás irányába hat. A fal és a padlófűtés is boldogan elmegy 40°-os előremenő és 30°-os visszatérővel. A kazán meg kondenzálhat kedvére. lásd Róbert grafikonját itt: ![]() Én úgy terveztem meg a rendszeremet, hogy csak a kazánom szivattyúját használom, van egy osztó-gyűjtő a padlófűtésnek és van egy a falfűtésnek. A fűtési köröket úgy terveztem meg (egy-két kivételtől eltekintve), hogy egyensúlyba hoztam a leadott teljesítményüket és az ehhez szükséges tömegáramokat.A két rendszer független vezérlését két motoros szeleppel oldottam meg meg. T. |
robertVálasz erre 2010-12-17 09:30:08 |
---|
#9807 Wikuzol, A kazánt a váltóba szerelt termosztát kapcsolgatja? A váltó térfogata olyan kicsi, hogy a a kazán gyorsan felmelegíti, ha kisebb az elvétel, mint a termelt hő. Ha pedig leáll a kazán, akkor nincs hőutánpótlás, azért a váltót azonnal lehűti a visszatérő hűvösebb víz. |
WikuzolVálasz erre 2010-12-17 08:52:12 |
---|
#9805 Köszönöm a hozzászólásokat! A földszinten van egy két osztó két szivattyúval, a padló és falfűtéseknek. Az emeleten szintén van egy osztó egy szivattyúval a falfűtéseknek. Egy-egy termosztát van a két szinten. Ebből következik, hogy alul a fal- és padlófűtés egyszerre megy. Az emeleti pedig a fenti termosztát beállítása szerint működik. Nem házi készítésű a váltó. A bekötés is jól van megcsinálva. Szerintem a méretezéssel lehet gond. Valamit javult a helyzet. Olvastam, hogy a primer és szekunder tömegáram ca. egyenlő kellene legyen, akkor áramlik a meleg víz tovább a rendszerben. Próbáltam állítani a fűtési köröket ( részben lezárni ahol nem szükséges nagyon meleg ). Illetve emeltem a kazán hőmérsékletet ca. 60 C-ra. Tehát ez megy most a váltóba ( a cső forró) , a váltón levő hőmérséklet mérő szerint ca. 40-45 C a víz amikor felfűt a kazán, ekkor az előremenő cső is meleg de kézzel megfogható. Ha folyamatosan ilyen lenne az előremenő hőm. nem szólnék egy szót sem. Ezzel a beállítással ca. 20 C van a ca. 140 nm lakásban és tegnap 11 m3 gáz fogyott. Kint van -11 C. A ház 30 cm Ytong + 7cm szigetelés, szabadon álló. A felfűtés után viszont leáll a kazán és rögtön lecsökken az előremenő víz hőmérséklete. Tehát elküld egy adag melegvizet a falba, majd rögtön utána egy adag jóval hidegebbet. Én ezt furcsálom. Ezért gondoltam, hogy a váltó nélkül mehetne folyamatosan egy alacsony hőm. ( mondjuk a 45 C ) előremenő a rendszerbe, ez nyilván sokkal hamarabb felfűtené a falakat és a padlót. Értem én, hogy a 3 szivattyú + a kazán szivattyúja akkor egy rendszerbe sorba lenne kötve és ez nem szerencsés . De régen , amikor még nem volt hidr. váltó, akkor hogyan oldották meg? Az osztók két végének összekötése nem oldaná meg ( vagy csökkentené ) ezt a gondot? lásd: www.ezermester.hu/articles/article.php?getarticle=4781 "Mintegy hidraulikus váltóként üzemeltethetjük az osztóblokkot, ha az osztó-gyűjtőtest szabad végeit összekötjük. Ezzel azt érjük el, hogy kiegyenlített nyomású osztót kapunk, és a kazánból kilépő fűtővíz ezen a bypass ágon egy rövid út megtételével a kazánba jut vissza." Ja, a kazán Ariston Clas Prémium . |
robertVálasz erre 2010-12-16 21:20:17 |
---|
#9800 DeJoe, Valóban, két mondatot onnan ollóztam (nincs írói álnevem:) Itt egy harmadik idézet: A gyári váltók vagy belső terelőlemezt tartalmaznak, vagy a csonkeltolásuk révén olyan belső áramlás alakul ki bennük, hogy nem fordulhat elő, hogy csak úgy "átszalad" rajtuk a fűtővíz. Wikuzol váltójában lehet, hogy az utóbbi eset áll fönn: ![]() Lehet, hogy házi készítésű váltót építettek be, ami nem tereli megfelelően a vizet. Egy másik lehetőség, hogy az áramlási irányok nem megfelelőek (rossz irányban lett bekötve valamelyik szivattyú). ![]() |
paliVálasz erre 2010-12-16 11:59:00 |
---|
#9789 Sziasztok! Hidraulikus váltóról nagyon részletes leírás: - www.vgfszaklap.hu/cikkek.php?id=758. Kétszer elolvastam és megértettem, hogy működik. Nekem nincs a rendszerben, nem ismertem előtte. Pali |
robertVálasz erre 2010-12-16 11:43:09 |
---|
#9787 Wikuzol, December 4-10-ig a külső hőmérséklet így alakult: ![]() 120m2 laksást fűtök és a műhelyemet (kb 20m2). A ház 45-ös porotherm szigetelés nélkül, az éves fűtési energiaigényem 80kWh/m2év. Nálam a hidraulikus váltó szerepét a 750literes puffer tölti be. A kazánomon két fűtési kör van, ehhez biztos nem kellett volna váltó (igaz csak az egyik kört használom a tároló fűtésére). Padló és radiátoros fűtésem van. Talán nem véletlenül tette be nálad a szerelő a váltót. Pl a kazán leírásában szerepel, hogy elveszíti a fűtőkészülék a gyári garanciát, ha az eliszapolódás miatt eldugul a hőcserélő, letapad a szivattyú stb., közvetlenül nem csatlakoztatható a fűtési hálózathoz. Nálad gondolom külön szivattyú nyom a falfűtésbe és a padlóba? Két szivattyút (a cirkóba beépített és a hálózati) pedig ebben az esetben nem célszerű sorba kötni, mert kellemetlen negatív kölcsönhatások léphetnek fel. Az első amit megpróbálnék a kér fűtési kör keringető szivattyúinak a fordulatát megnövelni a szivattyún található három állású kapcsoló átállításával. Ha ez nem segít, akkor azt javasolnám, hogy kérdezd meg a kivitelezőt, hogy szerinte miért nem működik úgy a fűtésed, ahogy szerinted kellene. Talán tud válaszolni. |
WikuzolVálasz erre 2010-12-16 10:14:29 |
---|
#9786 Robert! Érdeklődve olvastam a "kondenzáció hatása" írásodat. Ha jól értem, dec.8-9-10 -én a gázfogyasztás 19,4 m3 volt. A hőm adatok világos, kérdésem, hogy mekkora házat ( tégla vagy ytong, szigetelt-e vagy sem ) fűtesz, illetve a belső hőmérséklet mennyi volt. Nekem is kond. ( Ariston ) kazán van,+ padló és falfűtés. A szerelő berakott egy hidraulikus váltót amivel nem vagyok megelégedve. Pontosabban az előremenő hőmérséklettel. Neked van-e ilyen, vagy van-e esetleg tapasztalatod alacsony hőm. fűtésnél feltétlenül kell -é a váltó? Az összes kör vize kb. 160 liter, ezt kell keringetni és melegíteni. A hidr.váltóba bemenő cső forró amikor a kazán felpörög, az onnan előremenő viszont alig meleg. Gondoltam kivesszük a váltót és engedjük direktbe a kazánból a kb.43-45 C vizet. Érdekelne a hozzáértők véleménye. Üdv! Wikuzol |
robertVálasz erre 2010-12-10 19:43:58 |
---|
#9629 takyka, Ha az utolsó vízmolekula is kikondenzálódik, az a földgáz fűtőértékének 11%-a. Amikor azt írják, hogy 108%, azt jelenti, hogy a gáz fűtőértékre magasabb, mintha normál kazánban égetnék el, de nem azt jelenti, hogy a kazánból ez az hőenergia kijön. Hagyományos kazán: A metán elégetésével nyerhető hőenergia 111 A víztartalom gőzzé alakításának energiaigénye -11 A füstgázzal távozó hő, valamint a magasabb hőmérséklet miatt a kazánház vesztesége -10 Hatásfok 90 Kondenzációs kazán: A metán elégetésével nyerhető hőenergia 111 A víztartalom gőzzé alakításának energiaigénye -11 Kondenzáció során visszanyert hő +7 A füstgázzal távozó hő, valamint a a kazánház vesztesége -1 Hatásfok 106 Elvileg 16%-al magasabb a kondenzációs kazán hatásfoka. Az én általam összehasonlított két kazán esetén a kondenzáció és az alacsonyabb füstgázhőmérsékletből csak 7% plusz adódott. A hagyományos kazán házán leadott hő végül is hasznosul. A fűtőértéket a hagyományos kazánokra határozták meg = 100 Nem tudom érthető voltam-e? ![]() ![]() Kondenzációs kazán RECOMMENDED |
takykaVálasz erre 2010-12-10 19:19:30 |
---|
#9628 A hatásfok számításoddal kapcsolatban annyi észrevételem volna, hogy ha csak 5% számított nyereséged van a felfogott kondenzátumból, akkor sajnos nehezen elképzelhető az általánosan ígért 105-108% hatásfok... Neked mekkora teljesítményen üzemel a kazánod általában? Mekkora hatásfok volt írva a gépkönyvében? Hány fokos a kazánból kilépő égéstermék? Meg tudod mérni? Ha lesz ráérős időm, én is utánaszámolok a dolgoknak. T. |
robertVálasz erre 2010-12-10 18:11:14 |
---|
#9627 takyka, Én 8 éve vettem, akkor még csak nagyítóval lehetett ilyen kazánt találni. Boldog, boldogtalan ezen akarta kitanulni a technikát. Meg is volt az ára! Nekem így bukta... dehát egyszer élünk! |
takykaVálasz erre 2010-12-10 17:48:03 |
---|
#9624 Robert, Mostanában a hasonló tudású kondenzációs és sima turbós kazánok között azonos gyártónál már csak 100e forint vagy kevesebb van. (Az enyém 230e volt a nyár elején)így a megtérülés 10 éven belüli lehet. |
robertVálasz erre 2010-12-10 15:49:08 |
---|
#9620 Még egy érdekes adat: Megmértem két gázkazán füstgáz-hőmérsékletét. A. kondenzációs kazán (ferroli arena) füstcső = 10m 100/60 külső levegő hőmérséklete = 0C a szabadba kilépő füstgáz hőmérséklete = 20C közelítő számítás: 10kW teljesítmény mellett kb. 10m3/óra friss levegő utánpótlás szükséges, ennek a duplájával számolva a beszívott levegő felmelegítésére 140W teljesítmény fordítódik (2%) B. turbó kazán (ferroli domitech) füstcső = 4m 100/60 külső levegő hőmérséklete = 0C a szabadba kilépő füstgáz hőmérséklete = 41C közelítő számítás: 10kW teljesítmény mellett kb. 10m3/óra friss levegő utánpótlás szükséges, ennek a duplájával számolva a beszívott levegő felmelegítésére 280W teljesítmény fordítódik (4%) https://biosolar.hu/forum/show/9609#9609 hozzászólásomban kiszámoltam, hogy a kondenzációs kazánomban a kondenzáció 5% hatásfok-javulást okoz, a jelen számítás szerint az alacsony hőmérsékletű füstgázelvezetésből egy azonos típusú füstcsővel ellátott turbós kazánhoz képest még 2% többlet adódik. A mérést két konkrét kazánra végeztem el, más típusú kazánokon ettől valamennyire eltérő (talán nem sokkal) eredmények születtek volna. Én most evvel a 7%-al számolok. A kondenzációs kazán 350 ezer forintba került, a turbós 180 ezerbe. Évi 1500 m3 gázfogyasztás esetén 105 m3-el (11500 Ft) fogyaszt kevesebbet a drágább kazán. A különbözet megtérülése (170/11.5=14.7) 15 év. Hát, ez alapján a számítás alapján nem érte meg kondenzációs kazánt vennem! Basszus! Az égéstermék-hőmérséklet és a kondenzvíz-mennyiség alakulása kondenzációs kazánoknál ![]() Kondenzációs kazán RECOMMENDED |
robertVálasz erre 2010-12-10 12:57:10 |
---|
#9615 Plaszlo, A kondenzációnak külön levegőbeszívó és füstgázelvezető cső esetén is működni kell a hőcserélőn megfelelően alacsony visszatérő vízhőmérséklet mellett. De miért akarod a kondenzációs kazánban leállítani a kondenzációt? takyka, Nekem válaszoltál, vagy Plaszlónak? |
PlaszloVálasz erre 2010-12-10 12:46:50 |
---|
#9613 "A hagyományos kazánoknál a füstgáz hőmérséklete nem süllyedhet 50-60 C fok alá, mert a savas kémhatása miatt hosszabb távon képes megrongálni a gázkazán belsejét, így a kazán élettartama is megrövidül." Robert, ez a kondenzáció már közvetlenül a hőcserélőn elindul? Lehet ez ellen valamit tenni, ha nincs nagyobb fűtési igény a házban? Lehet, mégsem a kéményből folyik vissza a kondenzvíz a kazánba. Sárgás lerakódás volt a kazán hőcserélőjének a tetején. |
robertVálasz erre 2010-12-10 10:38:23 |
---|
#9609 A kondenzáció hatása December 8 és 10 között 19.4m3 gázt fogyasztottunk. Ezalatt az idő alatt pontosan 14 liter kondenzátum fojt ki a kondenzációs kazánunkból. Az adott időszakban a kazán hőmérsékletviszonyait a következő grafikon mutatja. ![]() Látható, hogy a visszatérő ág hőmérséklete 30Celsius közelében mozgott. Annyi gőz kicsapódásakor, amennyi 1liter vizet eredményez, 2.3MJ hő szabadul föl, így összesen 32.2MJ energiával kevesebb nem ment ki a kéményen, mint kondenzáció nélkül. 1m3 gáz energiatartalma 34MJ, a gáz elégetése során 19.4x34=660MJ hő keletkezett, a kondenzációs nyereség 5%-al növelte a kazán hatásfokát. CH4 + 2O2 = CO2 + 2 H2O 1 m3 gáz elégetése során 1.5 liter víz keletkezik, a gőz energiatartalma az felszabaduló hőhöz viszonyítva (1.5x2.3/34) körülbelül 10%. Ebből a hőmennyiségből az én kazánom 50%-ot hasznosított. Megjegyzés: Cső a csőben füstgázelvezetésű kazánoknál az ellenáramú levegőbevezetés további nyereséget jelent. Evvel most nem foglalkozom, pedig jelentős energiatartalma van a "száraz" füstgázoknak is. Gondoljunk csak arra, hogy 1m3 gáz elégetéséhez 10m3 levegő szükséges. A hagyományos kazánoknál a füstgáz hőmérséklete nem süllyedhet 50-60 C fok alá, mert a savas kémhatása miatt hosszabb távon képes megrongálni a gázkazán belsejét, így a kazán élettartama is megrövidül. A teljesség kedvéért a külső hőmérséklet így alakult. ![]() (***) Az időjárásfüggő szabályozónak elsősorban a kondenzációs gázkazánoknál van jelentősége. Az időjárásfüggő szabályozó a külső hőmérséklettől függően változtatja a fűtővíz hőmérsékletet. Ez azért fontos, mert a kondenzációs kazánoknál minél alacsonyabb a fűtővíz hőmérséklete, annál jobb a hatásfok. Az időjárásfüggő szabályozóval így a lehető legtöbb ideig a gazdaságos tartományban üzemel a kazán. ![]() ![]() Kondenzációs kazán RECOMMENDED |
Biosolar Forum => Fűtés - Kazánok => Kondenzációs kazán | lapozz: « előző 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 következő » |