Biosolar Forum  =>  Hőszivattyú  =>  Hőszivattyú méréslapozz: « előző   1, 2, 3   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2015-01-06
21:02:20
Előzmény: robert #48140#48143
Robi

A lakás adatait felmérem és átküldöm.
Azzal,hogy a szerkezetek nem sok hőt képesek tárolni,nem értek egyet.Hozzávetőleg csak a pincémbe,jó része föld alatt, kb 200m3 tömör tégla és beton van bedolgozva,nem lehet semmibe venni.Sok évig dolgoztam ott lent,nyár közepéig mintha klimatizálva lett volna.Régebben gondolkodtam,hogy meg kellene cserélni a szobával a levegőjét nyáron.Hőtároló tömeg,felület,hőkülönbség megvan,hőátadásnak létre kell jönni,ha a levegő erre nem is túl jó,pontosan úgy mint ahogy szerinted a HP a lakástól(a mérték kérdéses).Ha majd nyáron a HP klímaként fog működni,akkor is sokkal jobb lesz a pincéből szívnia,mint a külső +30 fokból.
2015-01-06
10:36:21
Előzmény: gaspa #48137#48140
gaspa,

Igen, jobb egy olyan időszakot választani, amikor több napig nagyjából állandó a külső hőmérséklet, és amikor a házban az üzem is az átlagosan jellemző szinten zajlik.

A kazánház átlaghőmérséklete max pár napos késleltetéssel a külső hőmérsékletet követi, a szerkezetek nem képesek sok hőt tárolni. A hő, amit mérsz a házban keletkezik, és még a nagy légszállítás mellett is lehetnek olyan pontok a kazánházban, ahol alig mozog a levegő.



A hőigény számításhoz lécci írd össze az külső határolószerkezeteket fajtánként (pl fal: ALFA-30cm+EPS-10cm, 150m2, ablak Dél 15m2, tető 20cm gyapot 200m2, stb...) és a különböző helységek kapcsolódását, jellemző hőmérsékletét. Majd beszéljünk róla!


2015-01-05
22:09:22
Előzmény: robert #48132#48137
Robi
Én is elég csökönyös vagyok,ha valamibe belefogok,nem sokra mentem volna anélkül.Rendben van,megcsinálom a teszt fűtést villannyal,de megvárom,hogy a mostanra ígért mínuszok elmúljanak,várok egy kicsit egyenletesebb hőmérsékletet.Túl nagy időállandók vannak,ami meghamisítaná a mérést,nem nagyon akarok 1-2 napnál tovább fűteni így.Viszont jó lenne,ha kiszámítanád a lakás hőigényét kalkulátorral,a szükséges adatokat megadom,nem lenne rossz egy füst alatt megtudni miben tér el a mérttől.
A kazán hőmérő egészen jól követte az esetet a sok melegítő tényező ellenére,amikor rányitottam a külső -10 fokot.Ezen a helységen kb 2000m3/ó levegő áramlik át,nem valószínű a szenzor helyi melegedése.Egyébként folyamatosan hűl a kazánház 1-2 hónapja még +15 körül volt,most +10 körül van.A pince falak és aljazatok hőmérséklete most +8,+10 körül van.
2015-01-04
19:31:08
Előzmény: gaspa #48131#48132
gaspa,

Én azért próbálnék meg néhány napig kizárólag a villanykazánnal fűteni, hogy a ház tényleges hőigényét megtudjam. A vegyes fűtéssel erre semmi esély. Tisztában vagyok vele, hogy ez a kísérlet 50-100kWh többlet-fogyasztást jelentene, de talán mégsem kellene addig várni a méréssel, amíg a HSz elromlik, mert a hőtermelés költségét csak így lehet megtudni. Téged nem ez érdekel?

Ne értsd félre, nem azt akarom bizonyítani, hogy feleslegesen dolgoztál, és az eredő COP=1, hanem azt szeretném kiszámolni, hogy mennyivel kevesebb a COP, mint amennyi a HSz kimenetén mérhető. Te nem akarod tudni?
Ha ismernénk, hogy mekkora a szükséges fűtő-teljesítmény (ami mérhető), vagy azt, hogy a HSZ mennyi hőt von el a lakásból (de ez meg nem mérhető), akkor lehetne számítani, hogy mennyivel kevesebb a COP... most nem tudhatjuk.
Ugyanis nem elég tudni azt, hogy mennyi villamos energia lett az elmúlt hónapban a lakásba betolva meg hogyan alakult a külső/belső átlaghőmérséklet, mert a környezetből kivont energia nagysága teljességgel ismeretlen.
Biztosan rendkívül csökönyösnek tűnök, de engem ez a bizonytalanság nagyon zavar, főleg azért, mert a (közelítő) válasz megszerzéséhez minden eszköz a rendelkezésre áll.


Csak tippelni tudok, hogy miért nem süllyedt tovább a hőmérséklet:
- ahogyan írtad, a falak is fűtenek, amíg ki nem hűlnek
- a kazánházban működő berendezések és csövek fűtenek
- lépcsőház felé az ajtó nem zár tökéletesen
- a szenzor olyan helyen van, ahol valami melegíti
Valószínű, hogy ezen hatások mindegyike fennáll.


2015-01-04
19:01:13
Előzmény: robert #48126#48131
Robi

Reggel 6-7-ig villany és HP együtt,7-1/2 8 -ig csak villany,ezután csak HP-val..Csak villannyal majd akkor fűtök,ha a HP elromlik.
Képzelj el egy kb 20 m2-es helységet egy ajtó van rajta,a lépcsőház/pincére nyílik és két tetőablak a két sarkában.Működés közben az egyik ablakon a HP kifúj és a félig nyitott ajtón beszív,a másik ablak zárva.9 órakor becsuktam az ajtót és kinyitottam a másik ablakot,A HP kizárólag az ablakon szívta be a kinti -10 fok körüli levegőt(kedvenc üzemmódod)és gyorsan hűtötte a belső teret,előbb meredekebben,majd lelassult,itt a "sűrűbb" dolgoknál a téglafal és beton aljazat hatására gondoltam.Szerinted mi a bánat akadályozta meg,hogy ne legyen pillanatok alatt -10fok. Kb +1,5 fokig engedtem hűlni,itt már COP=2-re esett vissza a HP,ha jóval lejjebb engedem bizonyára eléri a COP=1-et,hacsak előtte kockára nem fagy! Azért ne felejtsd el,itt konkrétan erről a HP-ről van szó és nem egy inverteres,befecskendezősről.
A későbbiekben már csak feltételezgettél,sokat tettem volna rá,hogy a valóságos COP=1-t könnyedén le tudnád vezetni.Javaslom induljunk el a másik végéről,
pontosan tudjuk mekkora villamos energia lett az elmúlt hónapban a lakásba betolva,ismerjük a külső/belső átlaghőmérsékletet és bizonyos közelítéssel a lakás adatait,ebből könnyebben el lehetne jutni a valósághoz.
Egyébként magamat már sikerült meggyőzni ezen kiépítés létjogosultságáról,bizonyos fokig ez is egy eredmény.
2015-01-03
20:50:10
Előzmény: gaspa #48124#48126
gaspa,

Hasznos grafikon, köszi!

"... mindhárom fűtési mód látszik..."
Melyik három, és hol válnak el egymástól?
"... 9 óra körül csak a másik tetőablakon szívott be..."
Látom, hogy 9 után 10 perccel nagyon elkezd hűlni a helység, de nem értem, hogy a helység és a HSz honnan kap levegőt.
Volt már olyan pár nap, amikor csak a villanykazánnal fűtöttél, nem csak 1-2 órát?


"...lassulást már a nagyobb sűrűségű dolgok okozzák..."
Mi sűrűbb?


"...COP=1-től messze vagyunk..."
A HSz kimenetén mért COP lényeges info, de a maximálása szerintem nem az elsődleges cél. Megtévesztő lehet, ha a teljes fogyasztásba a visszatáplált hőt nem számoljuk bele (pedig a beszámítás véleményem szerint elkerülhetetlen). Mi a cél? A HSz-en a legmagasabb COP, vagy a legkisebb össz-áramfogyasztás elérése? A kettő nem feltétlenül esik egybe. Egy példán keresztül leírom, hogy mire gondolok:

Ok, hogy a hőszipkával és az elektromos kazánnal ki tudod fűteni a lakást, és még a fűtési költség is alacsonyabb, mintha a gázkazánodat használnád.
Engem viszont továbbra is foglalkoztat, hogy a beltérbe helyezett "hő-visszacsatolt" kültérivel lehet-e hatékonyabban fűteni, szemben a szabadba szerelttel.

Bocsi, lehet, hogy mást nem érdekel ez a kérdés, de attól én még szívesen meditálok a rajta :)

Vegyünk azt az esetet, hogy egy bizonyos hőmérsékleten (valahol 0 fok alatt) 6kW a ház folyamatos hővesztése.



a. Ha a HSz ellátásához az összes levegőt a kültérből szívjuk, 3.6kW a levegő által biztosított hőteljesítmény, és 2.4kW az elektromos fogyasztás. COP=2.5

b. A HSz ellátásához szükséges levegő egy része (20% energia-tartalom) származzon az épületből. Arról van szó, hogy annak melegnek egy részét vezetjük a hőcserélőbe, amit a hőszipkával termeltük meg.
3kW az elektromos teljesítmény, 3kW a levegő által biztosított hőteljesítmény. 7.5kW-ot mérünk a készülék kimenetén, COP=2.5 . Mégis csak 6kW hasznos teljesítménnyel számolhatunk (ennyi melegíti a házat), vagyis a tényleges COP=2 .

A példa adatainál maradva, ha a szellőző levegő kazánházon (és a HSz-en át) történő vezetésével és a HSz kihűlésének csökkentésével sikerül 1000 Wattot faragni a hőigényből, akkor a beltéri elhelyezés nem okoz (számottevő) túlfogyasztást, viszont a teljesítmény 60%-ának visszavezetése már COP=1 -et eredményezne.
Más számpélda más eredményre vezet.


2015-01-03
11:59:41
Előzmény: robert #48114#48124
Diagramot nem lehet találni,ez egy víz/levegő 12kW-os on/off klíma,teljesen más ki/bemenő paraméterekkel van kitalálva,mint amivel egyenlőre használom.Ennek ellenére egészen jól működik,jövőre megpróbálom átalakítani inverteresre,ha valakitől kapok segítséget,mert arra már nem vagyok felszerelve. Tavaly legalább 15 öntöttvas radiátor volt rajta,a HP 40 fokkal ment amit a gáz 50-re növelt.Hogy a levegőt végül is honnan szívja,többet már nem térek ki.

A külső beszívás kísérletet már a nagyobb hidegben megcsináltam,egy diagramot teszek fel,azon mindhárom fűtési mód látszik.Az COP=1-től messze vagyunk(-10 fok alatt),9 óra körül csak a másik tetőablakon szívott be,a bent lévő levegővel gyorsan végzett a lassulást már a nagyobb sűrűségű dolgok okozzák.Csak +1,5 fokig engedtem csökkenni a levegőt,az eredmény így is jól látható,pár óra és tényleg COP 1 lenne.Említetted jobban járnék viszonyítva,ha a levegőt kintről szívná a HP,de ez nem úgy tűnik.




2015-01-02
19:37:32
Előzmény: gaspa #48113#48114
gaspa,

Éppen kiegészítettem az előző hozzászólásomat, amíg te válaszoltál.

COP=1 zárt rendszerben.

"HP hővesztesége érdekes dolog,mert inkább 1-2 fokkal növeli a kazánhelység hőmérsékletét a diagram szerint."
Pontosan erre gondoltam, de nem biztos, hogy az, aminek látszik.
Úgy emlékeztem, hogy az előző helyén a pince hőmérséklete csökkent, amikor elkezdett dolgozni a készülék, pedig akkor is növekedett körülötte a hőmérséklet üzem közben. Ez persze nem jelenti azt, hogy a pince levegőjéből nem vonta ki a hőt és a veszteség még rá is melegített, hanem azt mutatja (mint ahogy most is lehet), hogy a szomszédos lakásból a nyílásokon keresztül elszívott nagy mennyiségű meleg levegő növelte a kazánházban a hőmérsékletet. Ilyen gyorsan a talajból nem, hanem a fűtött helységekből szippantja ki a hőt.
Előző tél:


Az okot úgy lehetne tisztázni, ha a lakás felől minden levegő-utánpótlást elzárnál, és csak a szabadból szívhatna. Ezt most meg tudnád csinálni, mert beszívónyílást is építettél. Ha a lakás felől mégis kap luftot, akkor nem lehet kideríteni a melegedés okát, mert nem lehet kizárni egyik hatást sem.
Idei tél:



A hőmennyiségmérő pontosságával kapcsolatban vannak fenntartásaim. Ha ettől eltekintek és két külső hőmérséklet mellett számolom COP-t:
Október végén ~3.5 (+7 fokban), december végén ~2.5 (-6 fokban). A hidegben sokkal rosszabbra számítottam, ezért gondolom, hogy a külső elhelyezésnél hőveszteség jelentős lehet.
Csak emlékeztetőül Bous hőszipkája:



Fontos körülmény, hogy a fan-coil-al 35C alatt tartod az előremenőt. Néhány fok is sokat számít.

Van a hőszivattyúdnak gyári jelleggörbéje?


2015-01-02
19:36:03
Előzmény: robert #48104#48113
Robi

Én olyan COP=1 közeli jóslatodra emlékszem,az örökmozgót visszavontad,azért elolvasom amit akkor írtunk.Azt el lehet felejteni,hogy a lakásból üzemszerűen szív,az ajtó ragacsos szivaccsal szigetelve.A napi kb.10 ajtónyitásból és az 1700m3/ó levegő szívásból valamit lehet kalkulálni(ez sem 100% veszteség),de valójában a kiterjedt pince két végén lévő,két fém garázsajtó centis résein szív.A HP hővesztesége érdekes dolog,mert inkább 1-2 fokkal növeli a kazánhelység hőmérsékletét a diagram szerint.
2015-01-01
14:23:07
Előzmény: gaspa #48103#48104
gaspa,

Úgy emlékszem nem azt mondtam, hogy nem működik a beltérbe telepített kültéri, hanem azt, hogy a látszólagosnál rosszabb a hatásfokkal dolgozik. Amennyiben a jelenlegi helyén a lakásból a működés alatt nem szívsz lényegesen többet, mint 100m3/h , és a többit kintről pótolod, akkor ok.
A tavalyi felállás tényleg nem tetszett. Akkor még a pincében külső levegő hozzávezetés nélkül üzemeltetted.
Azt is kedvező, hogy a HP hővesztesége (a készüléknek vannak hűlő részei) a házban marad. Ezt az értéket talán még nem mérte meg senki, és az is lehet, hogy jelentős tételről van szó.



Szerencsére kiesett a gázfűtés a képből, így a hőszipka és a villanykazán kizárólagos használata leegyszerűsíti majd a kiértékelést.


2015-01-01
14:04:42
Előzmény: robert #48096#48103
Robi
Ezt soha nem állítottam,csak annyit mondtam,hogy én más módszerekkel próbálom a célomat elérni.Viszont emlékszem amit egy éve mondtál a levegős hőszivattyú elképzelésemre,miszerint abban a kialakításban elméletileg sosem fog működni.Nos ezt még nem zártuk le,tudom legendásan nehéz meggyőzni,de azért fogok próbálkozni,reményeim szerint nem szegem meg a fizika ma ismert törvényeit.Ebben a frankó hidegben egészen jó méréseket lehetett csinálni.
2014-12-31
19:40:23
Előzmény: gaspa #48095#48096
gaspa,

Igazad van, én bízom a számításokban, és kizártnak tartom, hogy a "gyakorlat" megcáfolhatná a fizika törvényeit.
A grafikon, amit feltettél, alátámasztja a számítást, nem pedig megcáfolja azt. Szerinted nem így van?


2014-12-31
18:05:40
Előzmény: robert #48094#48095
Tudom,hogy a kalkulátor a szíved csücske,én inkább gyakorlati vagyok,a megérzéseimre hagyatkozom(természetesen hibákkal is),pusztán ezt akartam érzékeltetni.A megérzésről jut eszembe a hőszivattyús vitánk,abban állapodtunk meg,ha jó mínuszok lesznek,újra megnézzük.Csináltam pár kinagyított diagramot -10 fok alatti működéséről,nemsokára felteszem.
2014-12-31
17:30:40
Előzmény: gaspa #48093#48094
gaspa,

Azt nem értem, hogy a kalkulátoroknak mi köze van a fogyasztásod csökkenéséhez, de az nagyon jól látszik, hogy a szigetelés alatt a fal még -12 fokban sem hűl +13 fok alá. A hőszigetelés valóban látványosan jó eredményt hozott, és jó ötlet volt beépíteni egy szenzort, ami ezt meg is méri!

2014-12-31
16:01:59
#48093
Sokan kedvelik a kalkulátorokat,gyakran bizonytalan kiinduló adatokkal.Két grafikont tennék fel,valós adatokkal,az első idén januárban,szigeteletlen falakkal hőszivattyús fűtés(40 fok előremenő) gázkazán rásegítéssel(+10 fok).A második idén decemberben 10 cm eps szigetelés után csak hőszivattyúval,nagyjából azonos kültéri viszonyoknál,talán januárban kicsit melegebb volt.Számadatokat nem tudunk az eltérő fűtés miatt(talán Robi a WEA-ról ki tudná venni,de nem látom szükségét)biztosan jóval több energia lett januárban betolva.Nekem elég a tendencia, szigeteletlen esetben jól látható a falak gyors visszahűtése,mindkét esetben fan-coilos légfűtésről van szó,ami kb.+2 fokos hőérzetet jelent a bekapcsoláskor,viszont kikapcsoláskor rögvest megszűnik,persze a falakat ugyanúgy felmelegíti,mint a konvenciós.Nem bántam meg a hőszigetelés költségét,úgy látom a 6000kWh napelem termelésembe bele fog férni a lakás teljes energia felhasználása





2014-11-18
21:30:02
Előzmény: robert #47793#47797
Ha ezt a hőszipkát kívülre tenném,+5 foknál már meglehet jobb lenne a vill. kazánnal fűteni.A helységet ahol most van nem miatta alakítottam ki,leginkább másra fogjuk használni,tehát nem adom hozzá a költségekhez. Bous adatait,amíg fent voltak tavaly,nézegettem és annak ellenére,hogy az egy kültéri inverteres klíma,mínuszokban az én fapados kifejezetten beltérre tervezettemnél rosszabbul teljesített.A vill. kazánom teljesítmény felvétele a counter8/b számlálón van,megkérlek tedd be valamilyen színnel a hőszivattyú diagramba,vagy inkább add hozzá a hsz.-éhez,akkor majd együtt lehet látni később is,ha nagy mínuszban esetleg meg kell emelni az előremenőt. c8/b számlálót szorozd meg hárommal,mert csak egy fázist mér,viszont szimmetrikus 3 fázisú a kazán.

Holnap este a vill.kazánnal fűtök,persze csak addig mint ma a hsz.-el és ugyanakkora előre menővel.Reméljük hasonló külső hőmérséklet lesz,a hsz. kb.4kW-ot fogyaszt óránként,a vill.kazán 12kW körül fog.A pincében nincs fűtés,télen jóval melegebb mint a külső levegő.
2014-11-18
13:42:20
Előzmény: gaspa #47792#47793
gaspa,

"Gondolom nem vitatod,hogy nem mindegy -10 vagy +10 fokos közegből vonja el a hőt..."
Nem vitatom. Gondolom te sem vitatod, hogy csak a kültérből történő hőelvonás számít, az épület hőtároló-tömegéből származó, általad egyszer már megtermelt (kifizetett) hőt beleszámítani a hatásfokba önámítás.

A pince-falon egyébként nem befelé, hanem kifelé áramlik a hő. A pincét a lakástól elválasztó födémen át a lakás melege, nem pedig a külső fal melegíti. Ha nem lenne a pince fölött a lakás, akkor a pince hidegebb lenne, mint jelenleg.

A mondandóm lényege az, hogy véleményem szerint kevesebb elektromos energiát fogyasztanál ugyanannak a belső hőmérsékletnek a fenntartásához, ha a HSZ kültéri az épületen kívül működne. A hőszivattyún magán kisebb COP lenne mérhető, de a házban hasznosított hőt az elektromos fogyasztáshoz hasonlítva magasabb arányszámot kapnál.
Kíváncsi vagyok, hogy az általam leírt érvek ellen milyen ellenérveket lehet hozni. Bous hőszivattyújával számoltunk már hőmérséklet-hatásfok összefüggést, lehet, hogy azt kellene használni. Habár, amennyiben az összefüggés nagyon eltér a lineáristól, akkor még az is lehet, hogy te választottad meg jól a kültéri helyét.

A különbséget nagyon nehéz lenne kimérni, mert nincsen referencia... hacsak, az általad említett néhány napon át tartó vilanykazán_fogyasztás/belső_átlaghőmérséklet vs HSZ_fogyasztás/belső_átlaghőmérséklet mérésre nem szánod rá magad. Ez a mérés sem lenne ugyan teljesen pontos, de a tendenciát megmutathatná.



Nem tudom, hogy a kültérre tervezett kültérit mennyivel előnyösebb egy hőszigetelt belső helységbe beépíteni. Azt viszont tudom, hogy így a helység kialakításának költsége hozzáadódik a fűtési rendszer árához, vagyis a beruházási költséget növeli.


A hőmérőt átneveztem.

2014-11-18
13:10:12
Előzmény: robert #47788#47792
Robi

Megeshet,félreérthető voltam,a lakásokból nincs elszívás,az említett ajtó a padlásé,ahol a hsz. működik,a lépcsőházra és a pincetérre nyílik,ez egy különálló jól szigetelt helység,három nyílással,az ajtó és a két tetőablak. Amit a ház tömörségéről és a nem kívánt hőelvonásról mondtál,az igaz,de abban az irányban nagyságrenddel nagyobb ellenállás van és a levegő tudni fogja,hogy a sokkal kisebb irányát válassza.Nincs itt semmi hókuszpók,örökmozgó,sima levegős hőszivattyú.Gondolom nem vitatod,hogy nem mindegy -10 vagy +10 fokos közegből vonja el a hőt,ez még az injektorosnak sem mindegy,pláne ennek a viszonylag egyszerű szerkezetnek.Én csak az épület adottságait kihasználva egy számára sokkal megfelelőbb környezetbe(a leírása szerint +8,10 foktól működik)helyeztem.Egyébként ilyen hsz. gyárilag is van,a pince sarkába telepítik és 90 fokban szív/fúj.Ha minden mástól eltekintünk,egy bonyolult elekro-mechanikus szerkezetnek korántsem mindegy kint vagy bent van elhelyezve.Szerintem az említett hőtároló tömegből is van hőelvonás,mert van hőkülönbség és hőátadási tényező,ha nem is túl jó.A hsz. helységben van belső hőmérő,ami a WEA-n pince hőmérsékletként szerepel,kék színnel,most már át kellene írni valami megfelelőre.Természetesen mínuszokban erre visszatérünk,én is kíváncsi vagyok.
Üdv
2014-11-18
09:19:04
Előzmény: gaspa #47780#47788
gaspa,

Úgy értettem, hogy a bejárati ajtóból kivett kazettán át a lakás levegője eljut a hőszipkához, és +10 fölött nem kap utánpótlást kívülről, a hideg levegőt pedig kifújod.

Tudom, hogy az örökmozgóval túloztam, csak azt szerettem volna kifejezni, hogy a szellőztetésen felül szükséges belső levegő elvonása egyben nem-kívánt hőelvonást is jelent, mégpedig abból a hőből, amit egyszer így-vagy úgy megtermeltél. A hőtároló tömegnek ehhez az energia-mérleghez semmi köze.

Nemsokára jönnek a mínuszok, majd a januári hőmérséklethez hasonló időben tegyél fel lécci még egy grafikont!

Abban a helységem, ahol a hőszipka működik van hőmérő?


2014-11-17
21:22:11
Előzmény: robert #47769#47780
Helló Robi

Abban biztos voltam,hogy nem tudod megállni,de nem is baj.

Mint említettem a lakásból nem tud szívni,csak ajtó nyitáskor,a levegőt szinte mind kívülről szívja be,leginkább a pince szinten lévő garázsajtókon.A pince amíg lent volt a hsz.,le is hűlt egy idő után 12-15 fok körülire,ilyesmi lehet 2m-re a föld alatt.Az örökmozgó dolgot még kicsit gondold át,COP=1 kapcsolatban annyit mondanék,hogy a hsz. mellett balra van a szintén 12kW-os direkt villanykazánom ami tényleg COP=1-es (biztonsági okokból sorban van kötve a hsz.-el)bármikor bekapcsolhatom,ez is fent van a WEA-n,ha gondolod felfűthetjük vele a lakást hasonló körülmények között,de biztos vagyok benne,hogy kb. háromszor annyiba fog kerülni,mint a hőszivattyúval.A nyitott ajtójú hűtőszekrénnyel,mint alapesettel igazad van,de megest elfelejted,hogy a hsz. által lehűtött levegőt a külső térbe továbbítom.Földgáz az idén már nálam nincs,én már belevertem egy szöget a még bimbódzó "állami gázszolgáltató" koporsójába,utolsónak a konyhai gáztűzhelyet is kicseréltem az alább indukciósra.



2014-11-17
10:53:23
Előzmény: gaspa #47763#47769
gaspa,

Avval kezdem, hogy nagyon szépen és precízen építetted be a hőszivattyút.

Viszont nem tudom megállni, hogy ne kukacoskodjak egy kicsit :)

100m3/h folyamatos légcsere a fűtési szezonban ~2.000kWh hőveszteséget okoz.
A levegős hőszivattyúd működése csak kis részben esik egybe a szellőzési igénnyel, ráadásul a ház nem légtömör. Tételezzük fel, hogy a szellőzési veszteség felét (1.000kWh) mégis visszanyerheted.

Az a hő, amit ezen felül von ki a levegőből a hőszivattyú, az a lakást hűti (tudom kintről is eresztesz be levegőt, de nem tudod, hogy mennyit).

Hibás gondolat, hogy a szükséges hő a pince falon keresztül jut a házba, hiszen a pincében melegebb van, mint a földbe süllyesztett pincefal körül kívül a talaj hőmérséklete.

Lényegében beszívod a hideg levegőt a házba, felmelegíted a hőszivattyúval (és gázzal). Az elképzelésed szerint nagyrészben evvel a felmelegített levegővel járatod a hőszivattyút, ami engem egy örökmozgó tervére emlékeztet...
Hiába mérsz 2.5-3-as COP-t a hőszipkán, egy majdnem zárt rendszerben kb COP=1 közelében jár a hőszipka.

Nem azt mondom, hogy nem lehet fűteni evvel az elrendezéssel, csak azt, hogy a beltérben történő elhelyezés olyan, mint egy hűtőszekrény nyitott ajtóval.

Ha a lakásból a működés alatt nem szívsz lényegesen többet, mint 100m3/h , és a többit kintről pótolod, akkor ok.

Szerintem...

Talajhőmérséklet éves alakulása



2014-11-16
16:54:36
#47763
A múlt évben már írtam a hőszivattyús kísérletemről,a pincébe telepítettem egy 12kW-os,víz/levegő hűtő/fűtő klímát(90e-ért vettem),amit beltérben elhelyezett levegő/víz hőszivattyúként működtettem teszt üzemben egy gázkazánra rásegítve,vagy fordítva.Volt olyan vélemény is,hogy ez így soha nem fog működni(nem tud honnan hőt elvonni,lehűti a belteret,stb),hiába hivatkoztam az elképzelésemre,közel 1000m3 légtér,isten tudja hányszor 10m3 beton,tömör tégla, nagy része a föld alatt és eszem ágában sincs a lehűtött levegőt a beltérbe juttatni.Nos a kísérlet úgy néz ki ennek ellenére sikeres,a pincét nemigen tudta +12 C fok alá vinni,2,5 COP-ot todott -5-10 C fok külső hőmérsékletnél,nulla fok körül már bőven felette.A külső levegőt leginkább a két nagy garázskapu résein szívja be (1800m3/ó)és a nagy légtér és az említett nagy tömegek miatt van ideje felmelegedni.A bejárati ajtók szigeteltek,a lakásokból csak nyitáskor szívhat(egyébként ha az asszony töltött káposztát,vagy csülkös bablevest főz,1 perc alatt kiszellőztet,méghozzá hővisszanyeréssel).A januári diagram jól mutatja a helyzetet,az előremenő hullámzását az okozza,hogy 40 foknál le,38 foknál bekapcsolja a gázkazánt.Szerintem van létjogosultsága ennek a hőszivattyús módszernek bár kétségtelen,hasonló építészeti körülmény szükséges.



A kísérletet nyáron véglegesítettem(remélem),a hőszivattyút átszereltem a pincéből a garázs feletti padlásra,a tetőt szigeteltem 15 cm kőzetgyapot+lambéria.A tetején két tetőablak van,az egyiken a hsz. nyomja ki a levegőt,a másikon beszívhat,ha szükséges(ez úgy néz ki +10 fok felett)a többi levegőt a már említett közel 1000m3 légtérből a bejárati ajtóból kivett két kazetta lyukon keresztül szívja.A fűtést is átszereltem,már csak az én lakásomat fűti/hűti 8 db fan-coillal,az egészben talán 20 l víz van a múlt évi 200 l helyett.Ennek nagy előnye,hogy 10perc és meleg van,a levegős fűtés nagyon gyors hőérzetet produkál,viszont ez egy on/off klíma,szabályozni nem lehet,csak külső eszközökkel,átáramló levegő hőfoka,tömegáram(a vizes hőcserélője 2,7m3/ó igényelne,csak max 1,6-ot tudok).Most ezek szabályzásán gondolkodom,egyenlőre csináltam egy változtatható szünet vezérlést,ha felmelegíti a rendszert és az előre menő meghaladja a +40 fokot(ez +80 fok komp.hőfokot jelent)lekapcsolom,a beállított szünet után újraindul.Még egy dolog állítja meg a megfutást,a párás idő és +5 fok körüli külső hőmérséklet,ez volt ma reggel,a diagramon az első bekapcsolás.A levegős hőcserélő leghidegebb részére tettem egy érzékelőt és -6 foknál lekapcsolom,ilyenkor a felső 4 sor kezd kifehéredni,a komp.lemegy 70 fokra.Az újraindításkor fél percre átkapcsolom hűtésre,ami pillanat alatt leolvasztja és kezdi a fűtést.A második bekapcsoláson már látszik a hőmegfutás,itt a +80 miatt lett lekapcsolva,a harmadik bekapcsolásnál már változtatok tömegáramot,beszívott levegő hőfokot. Én nemigazán értek a hsz-hez,de hátha az itteni tudoroknak van ötletük,bár azt hiszem csak a frekiváltó és az el.adagoló segítene a teljesítmény visszafogásához.











2013-01-12
17:40:42
Előzmény: robert #37639#37656
Az torzítja kicsit a rajzot, hogy néha -2, de -3 alatt tuti a gáz megy. egyébként jó látszik... ;)
2013-01-12
10:58:27
#37639
Napi termelés/fogyasztás/külső hőmérséklet




2012-12-16
18:45:29
Előzmény: robert #36836#36842
igen, szerintem ennél párásabb nem lehet a levegő, mint most...

A 0 körüli időben a hőszipka, és egy 5m sugarú köre tükör jég... a "gőz"...

Valamint az előbb, idén először bekapcsoltam a tálcafűtést (van egy fém tálca a gép alatt) mert már majdnem hozzáért a jég a géphez. (szerintem 5kg jég lehet) kb 300W, ezt is méri a WEA, ezért most extra áramfelvétele van... ;)

Bekötés közben:




(Az alutálca alatt van 1cm-es polifoam)
Biosolar Forum  =>  Hőszivattyú  =>  Hőszivattyú méréslapozz: « előző   1, 2, 3   következő »
Copyright © 2005-2021 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva