Biosolar Forum  =>  Hőszigetelés - Padlás  =>  Födémszigeteléslapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2012-01-31
13:49:47
Előzmény: shamee #24299#24300
shamee,

Az autó szélvédőn és a fűszálakon derült hajnalon azért csapódik ki a pára, mert "látják az eget" .
A szigetelés felső rétegében dúsul a pára, és a rajz egy kicsit csalóka, mert már 70% páratartalom is túl sok, de a jó szellőztetés szárazon tudja tartani az anyagot.

2012-01-31
13:37:46
Előzmény: robert #24296#24299
robert, szocsmarci, villam64,

Köszönöm a segítséget! Eleinte kicsit nehéz értelmezni az ábrákat és a különböző tényezőket (régen volt már fizika órám és annak sem volt feltétlenül a tananyaga), de a lényeg látszik: a zöld vonal végig a kék alatt marad, és a vizsgálati jelentés minden esetben MEGFELELŐ. Ami meglepő, hogy az álmenyezet és a légrés csak 1 századdal csökkenti a hőátbocsátási tényezőt.

Még egy (?) kérdés: a falak nem szállítanak fel annyi párát, hogy az lecsapódhasson? (Bár ahogy nézem a rajzokat 15 C fok alá nem nagyon hűl a levegő a 20 cm-es szigetelés alatt)

És még egy: a külső pára nem csapódhat le a szigetelésben? (ahogy reggel a kocsikra és a háztetőkre lecsapódik és ha 0 C fok alatt van meg is fagy).




2012-01-31
13:02:33
Előzmény: shamee #24279#24296
shamee,


"Melyik lehet a jobb megoldás: repedésmentes, üvegfátylas mennyezet vagy párazáró a födémre?"
A párazáró festés vagy tapéta -ha van ilyen, nem tudom- és a nyílások (pl a villanyszerelés csatornái) tömítése elvileg jó lenne. Az üvegfátyol angyaga egy szövet, az nem párazáró.

A hideg oldalról a melegebb oldalon elhelyezett fólia felé haladva a relatív páratartalom csökken, vagyis a fólia külső oldalán nincs veszély.
A belső oldalon minden attól függ, hogy a jelenlegi rétegrend milyen. Nem csak felsorolás szerűen, hanem a tényleges hőtechnikai adatok ismeretében -jelenleg nem ismeretében-. Vagyis minden esetre lehetne példát felhozni, ezért nem tudom, hogy látatlanba bárki is merne garanciával véleményt mondani.

Annyit mégis tudok mondani, hogy tartósan -5C alatti külső hőmérsékleten a jelenlegi (öreg) szerkezetben is kialakulhat páralecsapódás, valahol a felső deszkázatban (nem az agyag tapasztásban), de PE fóliát és 10cm vastag hőszigetelőt terítve a födémre előreláthatólag nem lesz párakicsapódás, habár a pára a fólia meleg oldalán feldúsul.
Fólia nélkül a hőszigetelő hideg oldalán növekszik meg a páratartalom.
(lásd szocsmarci rajzait)

A modellek homogén anyagszerkezetet feltételeznek, ezért a kivitelezési hibák, vagy a meglévő szerkezetek hiányosságai (pl a gerendaközökben mozgó levegő) nagyban befolyásolják a számításokat.
Ha valaki magának csinálja a födém főszigetelést, rászánja az időt és fáradságot, kizárja a trehányságot és kapkodást, ezáltal kiküszöböl minden elkövethető hibát (amit a mesterek rendszerint el is követnek), akkor fólia nélkül is kialakítható a hőszigetelés. Persze a fóliát is "fel lehet dobni" úgy, hogy többet árt, mint használ. Csak a csatlakozások mentén légmentesen összeragasztott szakadásmentes fólia szabályos.

Én nem jelentem ki kategorikusan, hogy kell, vagy nem kell a fólia, csak azt mondom, hogy a folytonos fólia nagyobb biztonság jelenthet, mint annak az elhagyása. A tervbe bele kell kalkulálni a lehetséges hibákat is.

És még valami:
Akárhogy is döntesz, a padlás nagyon jól ki kell szellőztetni, állandó légmozgást biztosítva. Csatorna kiszellőzőt, fürdőszobai vagy konyhai szellőzőt véletlenül se vezess a padlástérbe. A tetőt jól nézd át, hogy csapadék nem juthasson be.


villam64Válasz erre
2012-01-31
12:59:56
Előzmény: szocsmarci #24292#24295
Én újságpapírral takarom. Nem a fényessel, hanem a hagyományossal. De szerintem kartonnal is lehet.
szocsmarciVálasz erre
2012-01-31
12:50:03
Előzmény: shamee #24288#24292
Ne vedd készpénznek a mellékelt fájlt, csak tájékoztató jellegű. A diagramok azt mutatják, hogy nem lesz páralecsapódás a sárrétegben.
De azt tudnod kell, hogyha a hőszigetelésre teszel még rá fóliát kívülről, akkor az jó páraáteresztő kell legyen.
Robert azt mondja, hogy kell fólia, én azt mondom nem kell. És a páralecsapódás a rétegrendben mindenhol káros.



villam64Válasz erre
2012-01-31
11:56:36
Előzmény: shamee #24288#24289
Ezt neked kell kitapasztalnod. Amennyiben a sártapasztás alatt nincs szigetelő, akkor a harmatpont a föléje helyezett szigetelőben lesz, ha nem vékonyabb 15 cm-nél. Én a külső fali 5 cm szigetelés alatt 9 °C-ot mértem néhány fokos mínusznál, a 38 cm-es kisméretű tömör téglán keresztül.
2012-01-31
11:41:02
Előzmény: villam64 #24284#24288
villam64,

Ezt természetesen értem, de én is arra vagyok kiváncsi hogy pl. ebben az esetben melyik rétegben éri el a hőmérséklet a 11,4 C fokos harmatpontot.

Lehet és szereintem valószínű, hogy ez a pont a szigetelőben lesz, de hát ezért is kell ugye párazárást alkalmazni előtte.
Viszont ha előtte pl a födémben vagy a sártapasztásban történik meg akkor az károsíthatja a födém faanyagát.
Úgy érzem a párazárásnak minél hamarabb, már a plafonon meg kellene történnie.

Ezért szerettem volna valami kézzel fogható bizonyitékot, grafikont, feltételezve egy-két szélsőséges esetet.

villam64Válasz erre
2012-01-31
11:18:22
Előzmény: shamee #24279#24284
A párazáró fólia feladata a pára zárás. A lakásban lévő levegő jóval több vizet tartalmaz, mint a kinti hideg levegő. A táblázatoknál megtalálod. Ezért a pára lecsapódási pontja is magasabb. Ezért is relatív páratartalom, mert a hőmérséklet függvényében változik. Például a 19 °C-os, 64 % relatív páratartalom esetén a párakicsapódás már 11,4 °C-on is megtörténik. Azt kell figyelembe venni, hogy haladva a rétegrendek között, ez hol következne be. Ha a szigetelőben, akkor átnedvesedik, és még tovább ázik. Tehát a szigetelőbe a szobából ne jusson be a páradús levegő, hogy ne hűljön le harmatpont, párakicsapódási pont alá.
2012-01-31
10:36:07
Előzmény: Nandi #24277#24280
A számból vetted ki a szót, illetve az ujjaim elől a billentyűzetet!
Köszönöm, és is gondoltam erre.
2012-01-31
10:34:02
Előzmény: Nandi #24275#24279
Nandi,

Én is ugyanerre gondoltam és robert es szocsmarci is megerősített ebben.

Viszont a párazáró fólia használata nem teljesen tiszta. Tehát minél melegebb oldalra kell tenni, ami a födém felett már nem teljesen igaz, mivel a födémnek is van némi szigetelő képessége.
Melyik lehet a jobb megoldás: repedésmentes, üvegfátylas mennyezet vagy párazáró a födémre?

Tudtok erre vonatkozó számítást végezni?

A rétegek a szobákban: stukatúros mennyezet (üvegfátyolozással?) kb 2cm, hézagos deszkázat kb 2 cm, gerendázat kb 15 cm, hézagos deszkázat kb 2 cm, sártapasztás kb 5 cm, (párazáró?), szigetelés kb 20 cm.

A rétegek az egyéb helyeken: gipszkarton álmennyezet üvegfátyolozással kb 1,5 cm, légrés kb 40 cm, stukaturos mennyezet kb 2 cm, hézagos deszkázat kb 2 cm, gerendák kb 15 cm, hézagos deszkázat kb 2 cm, sártapasztás kb 5 cm, (párazáró?), szigetelés kb 20 cm.

Segítségetek előre is köszönöm!
2012-01-31
10:17:42
#24277
Shamee,

5 cm agyag tömegénél fogva jó szolgálatot tehet a nyári hővédelemben, és a hanggátlásban. Megfontolnám a meghagyását.
Persze attól függően, hogy a gerendák és deszkák alatta milyen állapotban vannak.
Érdemes egy-két helyen feltárni mielőtt tovább lépsz.


2012-01-31
10:03:36
Előzmény: hargi #24240#24275
Hargi,

"Szerintem a belülre tett szigetelés kárt okozhat, mert akkor a tapasztott födém jobban lehűl, esetleg harmatpont alá, és elázhat."

Egy kicsit pontosítanék.
A szigetelés elvileg mehetne belülre is. Hogy azután elázik-e valami az főként párazáró fólia elhelyezésén múlik, és a hőhídmentességen. A párazárást a meleg oldalra kell rakni. Minél melegebb oldalra. Ökölszabály szerint a párazáró fólia a belső oldaltól legfeljebb a teljes hővezetési ellenállás 20 (max. 25) százalékáig tolható el kifelé. Ettől kijjebb már csak pára áteresztő fóliát szabad rakni.
Én a gerendák tetejére sem raknék párazárót. Inkább arra törekednék, hogy a mennyezet repedésmentes legyen (repedések javítása üvegfátyol + glett anyaggal). A cél minden esetben az, hogy a lakás páradús levegőjéből minél kevesebb jusson be a hőszigetelő rétegbe, ideális esetben semmi.

A belső oldali födém szigetelés annyiban okozhat kárt, hogy ha a falon kívül van a hőszigetelés, akkor a koszorú hőhidas marad.
Tehát nem ajánlott vegyesen alkalmazni a külső és belső oldali hőszigetelést.
Szerencsésebb a hőszigetelést mindenhol a külső oldalra tenni.




villam64Válasz erre
2012-01-30
20:24:20
Előzmény: robert #24249#24255
Itt nincs tapasztás. Ez a toldás a 70-es években készült. Stukatúr mennyezet, deszka, gerenda, deszka. Ennyi. A régi részen a ház majdnem felén van agyag a deszka felett. A szobámban régebben tettem lambéria, 5 cm hungarocell, fólia, deszka, gerenda, deszka, hiányosan agyag. Ha a felső deszkára teszem, a gerenda közötti részt nem tudom körbe lezárni. Járófelület kell nekem. És hogy teszem le a régi deszkákat, mihez rögzítem? És mennyi az új részen az u érték? A stukatúr vakolat, hézagos deszka, ~ 20 cm légrés, hézagos deszka. Ez van most. ezt csinálom. ennyire vettem gyapotot.
2012-01-30
19:30:30
Előzmény: villam64 #24248#24249
villam64,

15 cm vastag gerenda, vakolat, 2 x deszkázat ~0.6-1W/m2K .

A tapasztást lehordva nyersz 5 cm-t. Vagyis +10cm szigeteléssel csak 5cm-el emelkedne a szint.


villam64Válasz erre
2012-01-30
19:04:20
Előzmény: robert #24247#24248
Én bízok a gerendák szigetelőképességében. Jelentősen drágább lenne, kétszer annyi munkával. Nem tudom elképzelni, hogy lehetne utólag régi építést tökéletesen beszigetelni. A gerendákról fel kell feszegetnem a deszkákat. Ez megy vissza. A falat felhúzták a gerendák közé. Ezt is visszabontom, és az alsó deszka szintjén lesz. Én használom a padlást. Mennyi a fa u értéke?
2012-01-30
18:41:57
Előzmény: villam64 #24246#24247
villam64,

A gerendákra is kellene vagy 10 cm, mert különben hőhidat képeznek.

villam64Válasz erre
2012-01-30
18:37:38
Előzmény: robert #24244#24246
A mennyezet gerendái között lesz, két deszka között. Fólia a deszkán, és 3 vagy 4 réteg, attól függően, mennyit esik össze. Normál esetben 15 cm fér be. Árban 60 %-ért kapom ugyan azt a hőszigetelő értéket, ha a gyengébb szigetelőből 5 cm-rel vastagabbat rakok.
2012-01-30
18:31:14
Előzmény: villam64 #24242#24244
villam64,

A hővezetési tényezőt adtad meg, ami azt fejezi ki, mekkora hőáram halad át időegység alatt az egységnyi vastagságú, az áramlásra merőlegesen egységnyi felületen egységnyi hőmérsékletkülönbség hatására.

A hővezetési tényezőből az U értéket egyszerűsítve úgy kapod, hogy elosztod a szigetelő méterben mért vastagságával:
U_üveggy.=0,042/0.15=0.28W/m2K
U_kőzetgy.=0,034/0.15=0.23W/m2K

A födémre fektetve elvileg nincs különbség a két anyag szigetelési tulajdonságai között, a kőzetgyapotok jobb alaktartását emelném ki inkább. Ha a szigetelő tömörödik, a vastagsága csökken, a sűrűsége növekszik, vagyis romlik a hőszigetelő képessége.

villam64Válasz erre
2012-01-30
18:06:57
#24242
Vettem u=0,042 üveggyapotot 5 cm. Csakhogy értsem. Ez mondjuk 219 Ft/m2. Mondjuk kőzetgyapot u=0,034, 499 Ft/m2. Amennyiben 15 cm kőzetgyapotot teszek 1500 Ft/m2, vagy 20 cm üveggyapotot 880 Ft/m2. Mik lesznek az u értékek?
2012-01-30
15:43:09
Előzmény: shamee #24224#24240
Szerintem a belülre tett szigetelés kárt okozhat, mert akkor a tapasztott födém jobban lehűl, esetleg harmatpont alá, és elázhat. (Különösen akkor, ha még párazáró fóliát is teszel rá) A hőszigetelést úgy kell kialakítani, hogy a harmatpont semmiképp se essen nedvességre érzékeny rétegbe
2012-01-30
12:35:52
Előzmény: shamee #24226#24230
shamee,

Semmi baj a tapasztással, azon kívül, hogy a szigeteléssel elveszti a funkcióját.

Az egyszerűsítés már csak az én heppem, meg az is, hogy a faanyagokat védelemmel lássam el, amihez először bontani kell. Persze lehet, hogy szükségtelen, de esetleg kiderülhet, hogy a gerendákat bogarak rágcsálják, és még meg lehetne előzni a bajt.

2012-01-30
11:36:11
Előzmény: robert #24225#24226
robert,

Mi a baj a tapasztással?
Ismerősöd estetében nem működik jól?

Megmondom őszintén, elég nagy munka lenne még azt is felverni, lehordozgatni. A sok lomot is elég volt lepakolni (a kukorica csutkától a téglákon át a vaskályháig).
2012-01-30
11:22:27
Előzmény: shamee #24224#24225
shamee,

Ha elég vastag a szigetelés, akkor a fólia alatt nem hűl le a harmatpontra a szerkezet.

Ha nem muszáj nem építenék álmennyezetet, a sártapasztást viszont leszedném (opció).

Mindenképp a ház teljes külső szigetelése a nyerő, de már a födémszigeteléssel sokat spórolhatsz.


2012-01-30
11:12:00
Előzmény: robert #24130#24224
robert,

Én is főleg esztétikai okokból gondolkodom a belmagasság megtartásán.
Szerencsére mind az épület, mind a födém elég jó állapotban van, a falak szárazak, nem vizesedik.

Olvastam, hogy egy ismerősöd a sártapasztásra fektette a párazárót, majd a szigatelést végül a porvédőt. Én is ezen a megoldáson gondolkozom. Nem okozhat később gondot az tapasztásban esetleg kicsapodó pára?

Megérné egy minimális plusz réteget képezni a szobákba is álmennyezettel? Esetlegesen egy vékonyabb kb. 10 cm szigeteléssel? Vagy ez teljesen fölösleges?
Ahogy korábban írtam talán a plusz rétegek segítenek folyamatosabb átmenetet képezni a belső és a külső hőmérsékletek között ezáltal talán a páralecsapódás esélye is kisebb, vagy nem?

A falak külső hőszigetelését is tervezem, de várom hátha kiírnak valami energiatakarékossági pályázatot. A falszigatelést természetesen összehoznám a födémszigeteléssel így kívülről teljesen körbe lenne majd szigetelve a ház. Ezért is gondoltam én inkább a padlás felöli szigetelésre, ellentétben a kőművessel.

Üdv, és szép hetet!


2012-01-28
09:14:52
Előzmény: szocsmarci #24134#24139
szocsmarci,

"Nagy a házad hőtehetetlensége, emiatt kell a radiátor mindenhova."

Szerintem ez a megállapítás nem áll,inkább az ellenkezője.


Azonban nem minden helységbe előnyös a padlófűtés, például hálóban és gyerekszobában. Ott viszont, ahova ilyen fűtés kerül, olyan alacsonyan kell tartani a padlófelület hőmérsékletét, hogy ne okozzon egészségügyi problémát. De nem biztos, hogy az így elérhető hőmérséklet elég a ház kifűtéséhez, vagyis radiátort is be kell állítani. Hőszigeteletlen állapotban pedig biztosan nem elég a padló fűtése.
Ha nagy üvegfelületek vannak egy szobában, például széles teraszajtó, akkor a hűtő hatás ellensúlyozására padlócsatornába süllyesztett hőleadókat szoktak szerelni.


Csicsogós.. nincs ilyen szó? Meg mertem volna esküdni, hogy van. Vízzel átitatott.
Minden esetre a probléma egyértelmű volt, és a megszüntetése is.

Biosolar Forum  =>  Hőszigetelés - Padlás  =>  Födémszigeteléslapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18   következő »
Copyright © 2005-2023 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva