Biosolar Forum  =>  Napkollektorok - Vizes rendszerek  =>  Vákumcsöves vízmelegítőlapozz: 1, 2, 3, 4, 5   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2013-12-23
19:35:44
Előzmény: PetiG #44447#44478
Nekem is van ilyen.
Ha túl sokszor nem ment 90-100 C felé elég 2-3 évente kivenni a csöveket, és vízkőteleníteni.
Ha mégis meg akarod csinálni, vegyél fel egy bőr tenyerű munkáskesztyűt, húzd le a porvédőt, kend be szappanos vízzel, vagy szilikonnal a tartály tövében a csövet. CSAVARVA told fel a csövet addig, amíg alul már kifordul (vigyázz mert a kenés hatására pár centi után megugorhat, és a tartályban ugorhat neki valaminek). Majd CSAVARVA húzd ki (vigyázz mert a végénél is könnyen megugrik)
Ajánlott 2 ember 1 a cső végén 1 az elejénél.
Legrosszabb esetben a szilikon tömítést rágja meg a vízkő, de nem valószínű.
De abban is tudok neked segíteni (1800x58).

Tibor
payagyerekVálasz erre
2013-12-22
17:08:26
Előzmény: PetiG #44447#44450
Sajnos nem biztos, hogy a csövek ki fognak jönni erőltetés nélkül. Ezért az eltörés veszélye adott. A vákuumcsövek tartályban lévő végei jócskán vízkövesek. Úgy néznek ki, mint 1-1 "gyufafej". (Nagy gombóc vízkő a fejük.)

Lehetséges megoldás:
A tartálytartó csavarokat kitekered. Csak 1-1 darabot hagysz benne minkét oldalt, melyek alkotta forgástengely körül hanyatt tudod billenteni a tartályt csövestül.
Ekkor kifolyik a csövekből. Más kérdés (konstrukciófüggő), hogy a tartályból kifolyik-e majdan.
2013-12-22
15:22:55
Előzmény: PetiG #44447#44448
PetiG,

Habár egyesek szerint nem fagy meg csövekben a víz, én nem merném megkockáztatni a telet.
Szerintem a magára hagyott csövek fagyveszélyesek, de nem csak én vagyok ezen a véleményen, a gyártó is előírja a leürítést.

Ehhez jön még, hogy a csöveket időnként mindenképpen ki kell tisztítani, ami a kiemelésük nélkül nem lehetséges. Vagyis így-sem, úgy-sem úszod meg a szétszerelést, és minél tovább halogatod ezt a munkát, annál nehezebb lesz.
Ezért én azt javaslom, hogy ess túl rajta és szedd ki a csöveket most. Tavasszal esetleg új, kevésbé rideg tömítőgumikkal, vagy a jelenlegi tömítés valamilyen anyaggal (pl szilikon) történő kezelését követően helyezd vissza a csöveket.

2013-12-22
15:06:26
#44447
Mit tegyek? A nyílt rendszerű napkollektorból leengedtem a vizet, de a csöveket nem bírom kicsavarni, jobban meg nem merem erőltetni, így maradt benne víz, mivel nincs napsütés nem fog elpárologni de úgy néz ki fagyni sem fog, de ha mégis akkor jobb lenne visszatölteni vízzel a tartályt?
2012-04-25
20:01:55
Előzmény: lacane #28882#28890
lacane,

Először ne a szabályozás beállításával foglalkozz, hanem az alapvető funkciót ellenőrizd: működik a keringetés vagy sem?

A vezérlőt kézi módba kell állítani (MM) és egymás után bekapcsolni a reléket ( HND1 / HND2
Operating mode ). Ekkor a megfelelő relékimeneteken meg kell jellennie a 230 Voltnak. Ez műszerrel vagy próbalámpával ellenőrizhető.

Ha nem adja ki a feszültséget, akkor vagy rosszul van bekötve, vagy kiégett a biztosíték, vagy rossz.

Működik a szivattyú egyáltalán? Ha nem, akkor lehet, hogy megszorult a tengelye.

Ha a szivattyú feszültséget kap, de nem indul el (a csavar mögött a tengelyén látható), akkor vagy megszorult a tengely, vagy rossz a szivattyú.

Ha elindul a szivattyú, de az áramlásmérő nem jelez, akkor vagy dugulás van, vagy levegős a rendszer.


2012-04-25
19:17:16
Előzmény: villam64 #28865#28882
Olyanoktól kérdeznék, akiknek már több éve van vákuumcsöves kollektor felszerelve.
Nekünk 1 nyári tapasztalatunk van. A melegvíz igényünket kielégíti, de van 1-2 dolog, mai nem tiszta a számomra.
20 csöves kollektor van, 140 literes 1 hőcserélős tárolóval, fagyállóval feltöltve. Eredetileg Deltasol AX vezérléssel, de lecseréltük Deltasol BS Plus vezérlésre. Nem tudom, számít e ez valamit. (A téli melegvizet idén téltől a kazán -is- szolgáltatja, ezért volt a csere.)
Mindenki riogatott, hogy olyan meleg lesz a vizünk a nyári nagy kánikulában, hogy nem tudunk majd vele mit kezdeni. (egy 20 csövestőőőől???) A fagyálló pedig úgy kitágul, hogy még a tágulási tartályban sem fog férni, valamennyi kifolyik.
Ezzel szemben 2-3 alkalommal ment a visszatérő ágon lévő hőmérő 60 fok fölé, a tartályban lévő hőmérő pedig maximum 60-62 fokos vizet mutatott. Digitális maghőmérővel (mivel mással:D) mérve kb. 8-10 fokkal magasabb vízhőmérsékletet mértünk. Miután lecseréltük a vezérlést és melegszik a víz, két bekapcsolás közt (amikor melegszik a víz) kis kattogó hangot hallani. Az úszó, amit a szerelő szerint látnunk kellett le-fel mozogni tavaly, amikor működött a rendszer, most nem mozdul, alsó állásban van.
Télen többször volt, sőt húsvét másnapján is előfordult, hogy felmelegedett a kollektor több, mint 100 fokra -ezt a vezérlésen lehetett látni-, de nem melegítette a vizet, nem volt keringés.
Mivel a szerelővel nem megyek semmire, magam próbálok meg utánajárni a dolgoknak.
Légteleníteni kellene? Hol?
A vezérlés papírjában olvastam, hogy a kollektorkör szennyfogója eltömődhetett. Hol van? Hol lehet tisztítani?
Remélem, valamennyire érthető lett, nem nagyon nőiesen írtam le, merthogy az volnék ám! :D (Csak nem szőke.)
Minden választ köszönök! Hátha sikerülne valamit kiokoskodni.

Lefényképeztem a ma délután kb. 18 órai állást. Látni a vezérlőt, a falon lévő "izét", amin a visszatérő hőmérséklete és a szivattyú állása (????) van, az úszót, ami nyugalmi állapotban van. Ez ugyan nem látszik, de ahol "úszni" kellene, azt látni. Lefényképeztem a fagyálló nyomásóráját is (ezt biztosan nem így hívják)és azt, hogy milyen meleg volt a víz a tartályban.
Ennyit látni, szerintem ez a lényeg. Ha sikerülne valamit kiokoskodni, nagyon jó lenne.
Szerintem is valami beállítási hiba, vagy dugulás lehet. Ugyanez az ember szerelt egy ismerősömnél, -igaz 30 csövest- de nála már takargatni kell, mert olyan forró vizet csinál. Nálunk erről szó sincs!



2012-03-29
09:04:19
Előzmény: tutibor #27781#27792
A tartályhoz talán 4 litert. A csövekhez talán 3 liter. A tartályt áztattam fél napig, hogy kitisztuljon. Megfordítottam a tartályt, a csövek helye volt felül és tele engedtem vízzel+sav. Idén szerencsére csövet nem törtem, csak tavaly. Makacsul kapaszkododtak a csövek kiszedéskor.
2012-03-28
20:48:14
Előzmény: pusi001 #27763#27781
Elég türelem játék az biztos.
Korábban volt már egy eszmecserém arról, hogy ha nincs kisavazva valóban szigetel-e (a vacuum miatt csak befelé tud menni a meleg, még akkor is ha vízköves, talán kicsit lassabban)?
Higiéniai okok miatt azonban ajánlatos (vízkő, vas, lepedék, kosz).

Hány liter savat használtál?

2012-03-28
13:54:07
Előzmény: tutibor #27102#27763
2 napomba került és 4000 Ft-ba a savazás. A tartályt is leszedtem, majd a földön kisavaztam a csövekkel együtt.






szocsmarciVálasz erre
2012-03-13
22:31:18
Előzmény: oldtri #26929#27160
Szerintem a nyomás alá helyezhető (heatpipe-os) tartály leüríthető télen, nem kell a csöveket leszedni. Pontosan nem ismerem ezt a rendszert, de így látom a rajzon https://biosolar.hu/forum/show/26872#26872 .
A 120 literes fekete bojler köré épített üvegház nem túl jó megoldás, egy telekre megteszi szabadtéri fürdéshez, de házba már nem való. Az üvegház akkor sem kell, sok problémát okozol vele, többet, mint nyersz hőtanilag.
2012-03-13
09:55:04
Előzmény: pusi001 #27097#27102
10%-os sósavval gyorsan kijön a vízkő 1-2 forgatás után.
A vasnak is ki kell, ha mégse 1 vastagabb üvegtisztító kefére felfogatsz valami csövet ami elég hosszú.
2012-03-13
08:58:03
Előzmény: pusi001 #27097#27099
pusi001,

Payagyerek itt ír a vízköves csövek tisztításáról:
https://biosolar.hu/forum/show/15499#15499



2012-03-13
07:52:38
Előzmény: tutibor #27088#27097
A lerakódott vízkövet és koszt. Nálunk elég nagy a vas tartalma a víznek és pocsék a minősége. Ősszel bele is néztem az egyik csőbe, majd meglepődtem, hogy kb 6-7 hónap használat után ennyi szennyeződés van lerakódva benne. Ezt kellene kitakarítani belőle.
2012-03-12
22:18:56
Előzmény: pusi001 #27087#27088
Mit akarsz belőle kitakarítani?
2012-03-12
22:01:46
Előzmény: villam64 #26936#27087
Sziasztok!
Van valakinek ötlete a vákumcső takarítására? Felmosónyél végére szivacsot erősíteni, vagy hasonló ötlet. üdv: Zoli
villam64Válasz erre
2012-03-10
12:23:32
Előzmény: oldtri #26929#26936
A praktikeres nem tudom, hogy hp-s lenne. Szerintem az a simán vízzel töltött vákuumcsöves. Járj utána. A fagyállóval töltöd fel, nem a 120 litert, hanem 20-30 literrel, és az megy be a kazánházba a tartály hőcserélőjébe, vagy külső hőcserélőbe, akkor nem kell leszerelni. Csak néha meg kell nézni a tartályban levő mennyiséget. Alacsony hőfokon járatva alig fogyna. Igaz nem írtad, hogy mennyi időre hagynád magára, meg mire használnád.
Ja, hogy a normál zárt hp-s rendszertől félsz. Az ugyan ezen elven működne, mint előbb, csak ott nincs kint tartály, a csövekben néhány liter fagyálló lenne. A gondolatmenet mindkét esetben ugyan az. Csak melyik éri meg jobban hosszú távon?
2012-03-10
10:19:11
Előzmény: szocsmarci #26872#26929
Köszönöm a gyakorlatias válaszokat, meggyőztetek.
Azért félek a hp nyomás alatti rendszertől, mert télen csak
le kell üríteni, a csöveket kiszedni, tavasszal újra föl a tetőre csövek vissza.
Időnként tönkre megy egy cső ada a megtakarítás.
A másik ötletem, hogy e 120literes bojerről leszedem a szigetelést, feketére festem és agy üvegházat kreálok köré. Simán nyomás alá helyezhető (?), és a kimenetéről mehetne a hmv. Esetleg ez a megoldás?
szocsmarciVálasz erre
2012-03-09
10:58:09
Előzmény: villam64 #26868#26872
1.
Tényleg, ha "hagyományosan" használja a tartályt, akkor is van vízkő kiválás, A másfajta bekötéstől a rendszer nem lesz "rosszabb".

2. Ha nyitott rendszerű a tartály, akkor ne helyezze semmiképp nyomás alá. Ha zárt rendszerű, akkor elvileg nyomás alá helyezhető.

Én azt nem értem, ha a 300 literes HMV tartály a garázsban fel tudja forralni a 2 síkkollektor, akkor a 115 literest a 20 cső a tetőn miért nem? A gyenge tartály hőszigetelés miatt? És miért nem vízkövesedik el a tartály, hiszen elfog. És ha a Jakab szelepen áramlik át a teljes HMV vízmennyiség, akkor miért kerül ilyen kevésbe az egész rendszer? Úgy értem, hogyha egy WC tartály töltő szelepe kerül 1000 Ft-ba, akkor hogyan kerülhet egy jó minőségű, sokkal nagyobb átfolyású szelep ára 2-3000 Ft-ba. A WC szelep is elszokott koszolódni 4-5 évente, de azt könnyebb javítani. Ez a konstrukció összességében kicsit erőltetett. Oldtri által vázolt dolog még erőltetettebb, de kétségtelen előnye, hogy fagyásnál nem fog sok víz elfolyni.

És hogyan lehet leüríteni a vákumcsőből a vizet télen, miért nem fog szétfagyni?
(Erre megtaláltam a választ visszaolvasva, - az elektromos fűtőbetét fűti a tartályt, gravitációsan kering a víz a tartályban és az üvegcsőben). Ez így egyszerű, csak én nem vagyok híve az elektromos fagymentesítésnek. Akkor szokott több órás áramszünet lenni, amikor a kidőlt fák elszakítják az elektromos vezetéket, ami általában télen van, éjszaka. Ilyenkor ki megy fel a tetőre leüríteni a rendszert?

Ez tartályos (nem Oldtri) rendszer jó lehet, de csak megkötésekkel. Nem szabad feltenni a tetőre, nem szabad "elfelejteni", hogy ilyen rendszer csinálja a HMV-t (karbantartás igényes), nem szabad rákötni direktbe a közmű hálózatra (hirtelen megnövő fogyasztás vizsgálatára vízóra, mágnesszelep, számláló elektronika kell). De táborozásra jó lenne, csak nehéz cipelni :).

Mellékelem a kétféle változat rajzát, emlékeztetőnek. Eddig nem tudatosult bennem, hogy több rendszer is van ezzel az elrendezéssel.





villam64Válasz erre
2012-03-09
09:52:44
Előzmény: szocsmarci #26865#26868
Egy-két megállapítással vitatkozok.
-Tágulási tartály elmaradhat, cserébe töltheted állandóan a nyitott rendszeredet, ami előbb-utóbb el fog vízkövesedni.-
Ennek ellentmond az, hogy ezek a kollektorok nyitott rendszerű, átfolyós vízmelegítők. A használat arányában folyamatos a vízkő ellátottsága. Tehát, ha a tartály vizét csak keringteti egy másik hőcserélőben, akkor nem forr fel, és a havi egyszeri után töltés minimális vízkő utánpótlást eredményez.
-Szerintem csak akkor működhetne, ha zárttá tennéd a 115-ös tartályt. Kell tágulási tartály, bizt. szelep, és a tartály is kell bírja ezt a nyomást.-
Ezek a rendszerek némelyike nem heat-pipe rendszerű. A víz áramlik a vákumcsövekben. Nem helyezném a helyedben nyomás alá.
Olvasd át a többiek tapasztalatát lentebb.
szocsmarciVálasz erre
2012-03-09
09:38:18
Előzmény: oldtri #26783#26865
"Előny: Túlmelegedést a tartályos rendszer jól megoldja."
- Talán. A HMV felforralni nem fogod, az biztos, maximum a 115 literes tartályod fog rendszeresen felforrni, és elpárologni.

"Nem kellene tágulási tartály, drága szolárköri panel."
- Mit értesz szolárköri panel alatt, a szivattyús blokkott? Az kell, elzáró, visszacsapó, hőmérséklet érzékelő van a Te rendszeredben is. Tágulási tartály elmaradhat, cserébe töltheted állandóan a nyitott rendszeredet, ami előbb-utóbb el fog vízkövesedni. Elektronika olcsóbb lehet, hiszen csak egy hőmérséklet különbség kapcsoló kell, megspórolsz 10-20e Forintot.

"Hátrány?"
- Rossz lesz a hatásfok a +1 hőcserélő miatt. A 115 literes tartályhoz szerintem amúgy is elég gyengécske vákumcsöveket illesztenek, ez még tovább lesz rontva.

Szerintem csak akkor működhetne, ha zárttá tennéd a 115-ös tartályt. Kell tágulási tartály, bizt. szelep, és a tartály is kell bírja ezt a nyomást. És a tágulási tartály mérete valószínű 300 literes legyen, mivel ha felforr a víz a tartályban, akkor ebből a 115 liter vízből gőz lesz, és el kell hogy nyelje valami ezt a vízmennyiséget. Így már nem lesz olyan egyszerű.

Nekem túl olcsónak tűnik ez az 50-60 Ft-os ár, ezért még egy rendes tartályt sem lehet kapni.
2012-03-07
16:31:09
#26783
A véleményeteket kérném egy ötletemmel kapcsolatban!
Vennék egy olcsó 50-60 eFt-os nyitott praktikeres tartályos rendszert.
Az általa fölmelegített tartályos meleg vizet pedig hőm.különbség alapján
szivattyúval melegíteném a hőcserélős tartályt.
Előny: Túlmelegedést a tartályos rendszer jól megoldja. Nem kellene tágulási tartály, drága szolárköri panel.
Hátrány?

2012-03-06
08:25:07
Előzmény: barbot #26689#26696
barbot,

Ez a típusú kollektor tavasztól őszig tartó melegvíz-készítésre való.
Fűtésre alkalmatlan, bármilyen átalakítást is végzel rajta.

Egyébként a gazdaságos fűtés a többi kollektortípussal is csak ábránd.

Szóval, azon lenne érdemes elgondolkodni, hogy tudnád a jelenlegi melegvizes rendszeredhez passzítani, és akkor termelni vele, amikor süt a nap.

Szerintem.


2011-08-12
09:55:04
#16567
Egy horvátországi kempingben ez a két kollektor szolgálja ki a fürdőzőket. Napközben a külső zuhanyt, estétől reggelig pedig a mosdót látja el meleg vízzel.
A kollektorok egy kb 1000 literes tartályt fűtenek (ezért nem is értem miért ezt a típusú kollektort építették be), és a vízhőmérséklet nem emelkedik ~35 fok fölé, mert nagyon sokan zuhanyoznak a strandon.






2011-08-02
19:32:51
#16413
Így jár az, aki minden csatlakozót lezár, de nem hálózati víznyomásnál, mert azt kibírja, hanem feltöltve és kitéve a napra egy tartályos vcs-es kollit.



black_slashVálasz erre
2011-05-05
21:17:06
Előzmény: tutibor #14143#14145
<2.0*10-3 (Pa) 0,002 Pa <--- 2.
<3.5*10-3 (Pa) 0,0035 Pa <--- 3.
<5.0*10-3 (Pa) 0,005 Pa <--- 4.
<5.0*10-4 Pa 0,0005 Pa <--- 1. Ez a legjobb.

Ebként csak viszonyításképpen a normál nyomás 1 bar kb. 100000 Pa.
Szóval van tüdejük, meg csókos szájuk a kis kínaiaknak. :)
Biosolar Forum  =>  Napkollektorok - Vizes rendszerek  =>  Vákumcsöves vízmelegítőlapozz: 1, 2, 3, 4, 5   következő »
Copyright © 2005-2021 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva