Biosolar Forum  =>  Vízszerelés  =>  HMV - cirkulációlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2011-08-12
19:34:50
Előzmény: villam64 #16433#16588
villam64, takyka,

Takyka nyitott csőre végezte a kísérletet.

1/2-es csőben 0.2 liter, 3/4-es csőben 0.3 liter van méterenként. Egy keringető szivattyú ZÁRT RENDSZERBEN 8-10 liter/perc térfogatáramot hajt.
15 méter távolságra 15*0.2/8=23 másodperc alatt jut el a víz.

A lényeg:
A forró csapvízből készíteni kávét az egyik leggazdaságtalanabb megoldás.

2011-07-22
20:08:40
#16208
Érdekességképp írok egy kis tanulságos történetet:

Itthon, szüleimnél, van HMV keringtetés. Szerencsére 30 éve Apu elágazásmentesen (egy cső indul a pufferből, mely érinti az összes csapot) építette ki a vízrendszert, tehát a HMV keringetéshez csak az emeleti füriből kellett két szinttel lejjebb, a pincébe vinni egy szigetelt csövet, meg betenni egy keringető szivattyút. Spórolás céljából a szivattyúnak van egy reléje, melyet öntartásba visz bármely csengőkapcsoló, melyeket a 3 fő vételezési ponton helyeztünk el. A visszatérőn van egy mechanikus hőfokszabályzó, mely ha 30°-os vizet észlel (azaz visszaért a meleg víz), megszakítja a relé öntartását. A rendszer tökéletesen működik immár vagy 8 éve. (Ősök: Meleg víz igény esetén kapcsoló megnyom, vár kb 1 perc, és azonnal meleg jön. Én: Ha meg türelmetlen vagy, kapcsoló megnyom, egyből csap kinyit, és a meleg előbb ér oda, mert a visszatérőben "húzza" egy szivattyú is...)

Most átalakítottuk a fűtésrendszert, betettünk egy lemezes hőcserélőt a kondenzációs kazán elé. Ide fogjuk benyomni a hőszivattyú melegét. A puffert is elmozdítottuk, le lett csempézve a helység. (Hangyatámadás miatt kellett) Ha már szétszedtünk mindent, még néhány apróságot átalakítottunk.

Apu kérdezte tőlem, hogy van-e ötletem, hogy építsük vissza a dolgokat, és persze volt pár. Az egyik ilyen, hogy minek kell két visszacsapó szelep a HMV-re. (volt egy az előremenőben, meg volt egy a visszatérőben is) Nagy okosan megfejtettem, hogy elég, ha csak a visszatérőben van, így kiszedtük az előremenő ágból.

A rendszer visszaüzemelése után: feltűnt, hogy nem nyomtuk meg a keringetés kapcsolót, még is van azonnal meleg víz. Először nem értettük, hogy mi lehet a gond. Beragadt a relé? vagy tönkrement valamelyik nyomógomb? Aztán kiderült, hogy a szivattyú nem megy. Ekkor már nagyon vakartuk a fejünket... :-) Aztán leesett... :-) Az első vízvétel hatására az előremenő (fizikailag felfelé) oldal felmelegedett, és beindult a gravitációs cirkuláció! :-) Nagyon kemény! Egy visszacsapó kisebb ellenállást fejt ki, mint ami a garvitációs keringéshez kell? Kíváncsiságból kiszedtük az előremenő szelepét, és betettük a visszatérőből kiszedettet, de ugyan az történ, magától cirkulált. (Mindkét visszacsapó jó.)

Tanulság: 3 szintes háznál két visszacsapó kell, hogy ne keringjen... :-)

(még mindig frankón nem értem...)





2011-07-22
17:47:38
Előzmény: robert #16196#16198
A kazán a HMV hőcserélőt 35° körül tartotta egész héten. Ennek az energia igényét fedezte a 0,11m3 naponta. Ez a takarékosabb üzemmódja, ezt kikapcsolni nem lehet, csak a kazán teljes lekapcsolásával.

T.
2011-07-22
17:02:30
Előzmény: takyka #16195#16196
takyka,

A hmv készenléti gázfogyasztás a komfort módhoz szükséges többlet-fogyasztást jelenti?
2011-07-22
16:48:48
#16195
Megvan a kombi gázkazánom hmv készenléti gázfogyasztása: 0,11m3/nap. Meglepen kevésnek tnik.
T.
2011-07-21
19:43:14
#16146




2011-07-21
16:34:46
Előzmény: DeJoe #16130#16134
DeJoe,
Rövid ideig volt olyan kazánunk, amiben egy kis tartály foglalt helyet, de ott csak rövid ideig laktunk, ezért nincs tapasztalatom a vízkőképződéssel.

Meg kell nézni pár kazán leírását, mert úgy emlékeszem a cirkulációt sok berendezésnél említik. Azt nem tudom, hogy hova kötik be.

Amelyik kazánban nincsen tároló, ott egy komfortnak nevezett szolgáltatás van, ami a kazán hőcserélőjét tartja melegen.


villam64,
35cm átmérőjű 50 literes tartály 3cm szigeteléssel 0.8kWh/nap hőveszteség
60cm átmérőjű 170 literes tartály 5cm szigeteléssel 1.8kWh/nap hőveszteség

1cm vastag polyfoam szigetelésű 50C fokos melegvizet tartalmazó cső hővesztesége ~10W/m.
2x10=20méter csövön 200W. Napi 3órán át folyamatosan 50 fokos hőmérsékleten tartva a melegvíz vezetéket 600Wh=0.6kWh hőveszteséggel jár.
Ha egész nap folyamatosan keringetnénk, akkor a cirkulációs veszteség nagyon magas lenne, de arra nincs szükség.
9 óra cirkulációs veszteség éri utol a tárolási veszteséget. A tároló költsége hány óra cirkulációval ér fel?
2011-07-21
13:57:02
Előzmény: robert #16129#16130
"nekem egy kis tartállyal rendelkező kazán és jól programozott cirkuláció tűnik a legegyszerűbb megoldásnak."

Beépített tárolós cirkónál - a már említett 30-45 litereseknél - van lehetőség cirkulációt kialakítani ?
Mert azoknál nincs cirkulációs csonk, ami a tároló közepetájára vezeti vissza a vizet. Így csak jól összekeverné a kis tároló vizét és feleslegesen ráfűtögetne a cirkó.
Bár lehet rosszul gondolom.


2011-07-21
13:36:50
Előzmény: takyka #16128#16129
takyka,

Az lehet, de szerintem a legfőbb kérdés az, hogy egyáltalán melyik rendszert érdemes kiépíteni.

Azt gondolom, hogy azonos üzemeltetési költségek mellett az egyszerűbb megoldást érdemes választani. Egy programozott keringetés nekem egyszerűbbnek tűnik, mint egy helyigényes szatellit tároló, ahova szintén el kell juttatni a meleg vizet valahogy, a vesztesége pedig nem kevés.

A keringetés nem csak időfüggő, a beállított vízhőmérséklet elérésekor leáll a szivattyú, egy bekapcsolás kis tehetetlenségű hőszigetelt csövekkel egy percig sem tart.
Tudom, a szerelők szeretnek arra hivatkozni, hogy egy korszerű házban több kádat kell egyidejűleg tölteni, és közben mosogatni és kezet is kell mosni... de ezeket érveket azért szokták felhozni, hogy a tároló szükségességét megindokolják. Meglévő tároló esetén pedig a napkollektor költsége már barátságosabban hangzik.


2011-07-21
12:26:09
Előzmény: robert #16127#16128
Nem adom! :-)
A tároló elhelyezésére és táplálásának mikéntjére vonatkozott a kérdés szerintem...
T.
2011-07-21
12:05:19
Előzmény: takyka #16122#16127
takyka,

Ehhez add hozzá a tároló árát, az amortizációját és a helyigényét.
2011-07-21
10:44:20
Előzmény: MartnL #16114#16122
jól gondolod az indirekt tárolót. A ftésrendszer vize van a bels hcseréljébe irányítva egy váltószeleppel. Én elnyösebbnek tartom mint a melegvíz keringetést, mert a felfütése rövidebb id alatt megtörténik, mint a keringetés amennyit szokott menni. A veszteség a csöveken meg kb. Ugyanannyi egységnyi id alatt.
T.
2011-07-21
08:33:30
#16114
Köszönöm a tanácsokat, átgondolom a dolgot.
Kérdezhetek erről az indirekt tárolós megoldásról?
Gondolom azért indirekt, mert úgy működik a dolog, hogy nem közvetlenül a gáz, hanem egy hőátadó anyag (víz) segítségével fűti fel a kazán a tárolóban levő vizet. Ez rendben van. De ha a kazán és a tároló 10 méterre van egymástól, akkor a hőátadó melegvíz sokat utazik. Ez jobb, mintha a tárolóban levő víz közlekedne? Annyiból tényleg jobb, hogy nem kell cirkuláltatni...
2011-06-29
20:25:20
Előzmény: bortel #15529#15537
Szia,

Hja kérem, a kényelemnek ára van...
Gyakorlatilag választhatsz, hogy gázt, vagy vizet pazarolsz.
A legtöbb kazán amit néztem annak mind volt komfort és eco üzemmódja. Komfortban melegen tartották a hőcserélőt, eco-ban nem , vagy nem túl melegen.
Én eco-ban használom az enyémet, így 30°-on tartja a vizet. Leírás szerint van benne öntanuló mód, de én nem érzékeltem a működését. Az áramláskapcsoló hiánya hátrány, mert nem lehet teljesen kikapcsolni a hőntartást, viszont akármilyen lassan engedem a vizet, mindig tartja a beállított hőfokot. Az áramláskapcsolósok kb. 2L/perc melegvíz áramlást igényelnek a bekapcsoláshoz.


A Hajdu kazánt én is néztem, az volt a másik versenyző. Tetszett, mert kisebb teljesítményre le tud modulálni, egyszerűbb konstrukció, de aztán elvetettem, pontosan a szimpla hőcserélős megoldása (rosszabb szabályozhatóság, forrázásveszély)és a kisebb HMV teljesítménye miatt (meg nem is magyar gyártmány).

Ha most bojlerokat használsz miért nem gondolkozol tárolós megoldásban?

T.
2011-06-29
12:56:08
Előzmény: takyka #15493#15529
Szia!

Nagyon köszönöm a válaszod.
Már tegnap olvastam, de még mindig csodálkozok: eddig úgy tudtam, hogy átfolyó rendszerben vagy áramlásérzékelő vagy nyomáskapcsoló indítja a kazán HMV termelését. Ezek szerint a Termomax Inka állandóan készenléti melegen tartja a HMV hőcserélőt? Akkor is begyújt néha, ha mondjuk például napközben egyáltalán nincs melegvízfogyasztás? Ez igencsak pazarlónak tűnik! Vagy van esetleg valami intelligens HMV fogyasztás figyelő, ami rögzíti a napi vagy heti használati ciklust és csak akkor fűti fel a HMV hőcserélőt, ha melegvíz igény várható?

Egyébként jelenleg a Hajdu HGK típusú kondenzációs kazánja felé kacsintgatok: ennek a spéci kombi kazánnak csak egy hőcserélője van, két csőkígyóval, de mégsem bitermikus. Tudsz esetleg erről valamit (jót/rosszat) mondani?

Köszi még egyszer a segítséget.

BL.
2011-06-28
11:52:42
#15497
Lecseréltem a grundfos HMV keringető szivattyúmat, aminek a teljesítményével nem voltam megelégedve.
bővebben: https://biosolar.hu/forum/show/9036#9036

tegnap csináltam egy próbát, hogy mire képes egy vödörből, íme:




Ezt tudja kb. 1,5m emelő magasságnál. Ha 20 centivel feljebb emeltem, akkor elapadt.


T.

2011-06-28
09:35:34
Előzmény: bortel #15484#15493
Szia,

Igen, jól értelmezed a rajzomat. Felhívnám azonban a figyelmedet, hogy a rendszerem nem aszerint a rajz szerint lesz megvalósítva. Az azóta felgyülemlett tapasztalatok illetve "ellopott" ötletek és a még lefolytatandó tesztek alapján módosult, módosulni fog.

Amit még ki kell kísérleteznem, hogy az átfolyós kazán készenlétben tartása, vagy a HMV tartály felfűtése és hővesztesége okoz kisebb gázfogyasztást. Ennek fényében is módosulhat még a rendszer.

Kérdéseidre a válaszok:

1.
Az én kazánomban nincs áramlásérzékelő, a szekunder hőcserélőben csökkenő vízhőmérséklet indítja a kazánt.
A megoldási lehetőségek a kazán kikerülésére:
- ESBE keverőt raksz úgy a kazán elé, hogy ha melegvíz érkezik a tartálytól, akkor kikerülje a kazánt. Előnye, hogy egyszerű. Hátránya, hogy amíg nem érkezik meg a keverőszelephez a bojler meleg vize, addig a kazánon mégiscsak átfolyik valamennyi víz, az akár el is indulhat.
- Motoros váltószeleppel zárod ki a kazánt, ha van elegendő meleg víz. Drága, de tökéletes megoldás, ez van a mellékelt rajzon is. Ez kazántól függetlenül megvalósítható.
- Lekapcsolod a kazánt, ha van elég meleg víz és nem kell fűteni sem. (A legolcsóbb, de ha sok víz van a kazánban, azt ki kell engedni...)

2.
Igen jól sejted. A visszatérő víz hideg, ezt érzékeli a kazán (vagy az áramlást) és bekapcsol. Mástól is hallottam, ezt, nálam az ősz óta működik mindenféle probléma nélkül.

3.
Jelenleg a felső szint nincs kész, így ott meleg víz használat sincs. Ennek ellenére előfordul párhuzamos használat, (zuhany, mosdó, mosogató, mosogatógép).
Nyugodtan zuhanyozhatok és mellette meg lehet nyitni a csapokat, indulhat a mosogatógép, nem okoz jelentős hőmérséklet változást.
Ezt a kellemes viselkedést két dologra vezetem vissza, az egyik, hogy a csövezés körültekintően, a szokásosnál nagyobb átmérőkkel készült, a gerinc vastagabb, a leágazások vékonyabb csövekkel. A másik, hogy az általam használt kazán nagy, öntöttvas primer hőcserélővel rendelkezik, melynek nagy a hőtehetetlensége, a szivattyú, ami a szekunder hőcserélőben kergeti a vizet, modulálható, a kettős szabályzás (láng és szivattyú moduláció) miatt gyorsan tud reagálni a hőigény változásokra. A párhuzamos használatot elősegíti a 34kW-os melegvíz készítési teljesítmény is.

Remélem segítettem.

T.

2011-06-27
11:46:43
Előzmény: takyka #10667#15484
Szia Takyka!

Van néhány kérdésem a rajzodhoz. Megválaszolásukkal segítesz az idénre tervezett kazáncserénél a HMV rész kigondolásában.
Ha jól értem a rajzot, akkor az átfolyó rendszerű kazán szükség esetén utánfűti a tárolóból érkező vizet, a keverőszelep pedig szükség esetén hűti azt.

1. Hogyan oldható meg az, hogy a kazán HMV termelése egyáltalán ne induljon el, ha tárolóból érkező víz eléggé meleg? Attól tartok, hogy az áramlásérzékelő mindenképpen indítja a kazán HMV termelését, majd amikor tároló melegvíze elér a kazán kimenetére, akkor a HMV hőmérséklet-érzékelő túlfűtést jelez, ennek hatására a kazán visszaszabályoz (jó esetben teljesen kikapcsol) és csak átfolyik rajta a melegvíz. A Vaillant auroStep rendszer például blokkolja a kazán áramlásérzékelőjét, ha eléggé meleg a szolártároló:

www.vaillant.hu/upload/docs/0020054744_00.pdf

Képek csatolva.

2. Jól sejtem, hogy a keringetés indulása egyúttal a kazán HMV termelését is beindítja? Valahol azt olvastam, hogy átfolyó rendszerű HMV termeléshez nem lehet cirkulációt csinálni.

3. Ha ez a rajz a #10609 hozzászólásod egyszerűsített változata, akkor azt szeretném kérdezni, hogy ennyi csapolóhelyet valóban problémamentesen el tudsz látni ezzel a rendszerrel? Mindenhol óva intenek attól, hogy több egyidejű HMV csapolóhelyet átfolyó rendszerrel próbáljunk ellátni, márpedig a rajzodon lévő 7 csapolóhelyen könnyen előfordulhat egyidejű vételezés. A szolártároló pedig borús téli napokon nem sokat könnyíti a kazán feladatát: ilyenkor teljesen hideg vízből kell meleget gyártania.

Egyébként esetemben egy családi ház hasonló kiterjedtségű HMV hálózatán kell melegvizet biztosítanom, amit most egy villanybojler és direk fűtésű gázbojler lát el párhuzamosan kapcsolva.

Köszönettel,
BL.





macko003Válasz erre
2011-01-13
20:04:57
Előzmény: takyka #10667#10671
takyka,
Köszönöm a képet, megvilágosodtam. Elképzelésem szerint a bejövő hideg vizet kevertem volna a rendszerbe, nem a visszajövőt.
Ami kérdésem felmerült arra is rájöttem gépelés közben.

villam64,
Nyáron a tároló tele van feles energiával, így "ingyen" van, akkor miért ne tegyem meg. Én csak akkor keringetném, ha van felesleges hő a tartályban (pl az alja is 60°C felett), vagy reggel van, és várható, hogy nap közben felmelegszik a tároló, este pedig a csúcs előtt. Télre, átmeneti időben tökéletes a Te megoldásod (ellophatom? :)).
2011-01-13
19:20:00
Előzmény: macko003 #10661#10667
Macko003,

Itt egy kép, ezzel jobban el tudom magyarázni.



A VTA feliratú szelep úgy működik, hogy amíg a beállított hőmérséklet alatt van a kimenő addig a bal oldalról engedi a vizet. Ha melegebb a beállítottnál, akkor az alsó csatlakozón hideget kever hozzá. A keringés, vagy a vízelvétel mindig akadálytalan.

T.
payagyerekVálasz erre
2011-01-03
20:25:30
Előzmény: Csomi #10216#10221
1 házikó fűtéséhez, pár kW kell. A "jéghideg" HMV-hez 20-24kW. Tehát az egyforma láng, nem elég.
Ezenkívül:
A motoros váltószelep, átvált-e teljesen. (már ha szelepes)
A hőcserélő, mennyire lehet lekövesedve?
Ha új, akkor be lett-e állítva?
2011-01-03
20:23:12
Előzmény: Csomi #10216#10220
Csomi,

Ha nyílt égésterű a kazán valószínűleg el vannak kormozódva az hőcserélőben a lemez-lamellák (kék nyíl), és az égősor (zöld).

Egy fűtésszerelő semmi idő alatt kitisztítja. Ecsetet, finom drótkefét és porszívót használ.






2011-01-03
19:59:15
#10216
Sziasztok,

a következő a problémám, Saniel duval renova C24 kombi kazán. A fűtés tökéletes a HMV pedig csak langyos.
Nyomás van az nem csökkent. Nem értem a felfűtési láng az ugyan olyan nagy mint a radiátorok fűtésekor, viszont a hőcserélőből kijövő rézcső csak langyos. Akkor hova tűnik a meleg víz? Kérlek ha tudtok segítsetek!

Köszönöm!!
payagyerekVálasz erre
2010-11-23
14:28:15
#9037
Nekem ez van: (Wilo Star Z15)
Szintén 9 méterre van a szolár palackom a csapolóktól. Ezért nem cirkuláltatom, hanem egyszerre, meghatározott időpontban, átküldök a szolárpalack tetejéből, 80 liter meleg vizet, 1db 80 literes bojlerba.
Ez a 80-as bohócbojler már csak 1,5 méterre fexik a csapolóktól. Ráadásul a csapokig vezető HMV csövet, átcseréltem 9,5mm-es PE falfűtés-csőre.
Így, igen hamar van melegvíz. 1-2 másodperc!
Namost:
Ha elérkezett a meghatározott időpont, akkor a szolár tetejéből, 80 litert átfúj a Wilo Z15 cirkulációs szivattyú a bohócbojlerba. Csakhogy!
Ezt a 80 litert kb. 20 perc alatt hajtja át a 16-os alupex csöveken. (Ami a két tartályt összeköti.)
Ráadásul:
A visszacsapó szelepet, függőlegesen helyeztem el, egyúttal kirángattam belőle az előfeszítő rugót. Vagyis a függőleges helyzet és a fölötte lévő víz ül rá a szeleptányérra.
Míg benne volt a rugó, még lassabb volt a vízforgatás.
Szóval:
Elég karcsú szipókák ezek.

2010-11-23
13:28:15
#9036
Beüzemeltem egy grundfos HMV keringető szivattyút. A melegvíz csövem kb. 12m hosszú és mintegy 3,5L vizet tartalmaz. Arra számítotam,hogy a szivattyú segítségével 10-20 másodperc alatt odaér a melegvíz a legtávolabbi vételi helyhez, ehhez képest kb. 1,5-2 percre van szüksége a szivattyúnak a feladat elvégzésére. Van valakinek hasonló tapasztalata?
A célom a gyors melegvíz keringetéssel az volt, hogy a mosogatónál (kb. 9m)egy gombot mgnyomva, minél előbb rendelkezésre álljon a melegvíz. Sajnos az 1,5-2 perc olyan hosszú idő, ami már kényelmetlenséget okoz.

Reális dolog az, hogy ez a szivattyú nem képes 2-3L/percnél többet keringetni egy rendszerben, amiben van 24m 20mm-es ötrétegű cső, egy réztányéros visszacsapó szelep, kb. 6db présfitting, illetve a kazán lemezes hőcserélője? Mekkora lenne a különbség, ha rugós visszacsapó helyett csappantyúsat használnék?

Biosolar Forum  =>  Vízszerelés  =>  HMV - cirkulációlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   következő »
Copyright © 2005-2019 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva