Biosolar Forum  =>  Villanyszerelés  =>  Hálózati problémák, feszültségingadozáslapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2012-02-05
16:50:04
Előzmény: sándor #24625#24634
No igen, a felharmonikusok. Valami ilyesmire gyanakszom. Van errefelé annyi gép, flex, láncfűrész, hegesztőgép és isten tudja mi még amit valaki barkácsolt.........bármitől lehet. Csak valahogy ki kellene szűrnöm a hálózatból.
2012-02-05
16:44:08
Előzmény: sándor #24623#24633
Sándor,

"Én minden várható terhelési helyet, ami meghaladhatja az 1500-2000W-ot, mindig külön áramkörrel szerelek. Így egy mai ház 3~-on minimum 12-30 áramkör.

Nem kell, hogy nálad legyen a "kontakthiba", vagy a túlterhelés.
Ha a trafótól messzire laksz (>100m), ha a szomszédaidnál van kontakthibából, túlterhelésből adódó terhelés ingadozás, az nálad is jelentkezik feszültség változás formájában. Ráadásul nálad már a hálózat viselkedéséből eredendően nagyobb lehet a lengés, mint a hiba helyén.

A kefés motoroknak milyen elektronikája van?
A teljesítmény képletének melyik összetevőjét változtatják a cél érdekében?
Még nagyobb hibaforrás lehet, mintha "csak" a frekit változtatná. A frekiváltó mindent hozzáhangol, nem csak a frekvenciát változtatja. Az egyszerűbb működésű kefés vezérlés sokkal érzékenyebb a feszültség ingadozásra, mert semmilyen drága, be és kimeneti paraméter figyelés és kimeneti korrekció nincs bennük, mint a frekiváltókban. Valahol vágnak és kész. Ha nincs mit, vagy kevés amit vágni kell, akkor kiesik a motor a slipjéből és hasonlóan kell viselkednie, mint leírtad."


már írtam az előbb, fűtés után is jelentkezik, nem túlterhelésről van szó. A fürdőszobai spotok ugyanarról az ágról kapnak áramot, közvetlenül a konnektortól.
Tudom erre ugrasz, de nem tudok plusz szálat behúzni, mert a villanyóra után a kábelek lemennek a betonba, a kövezet alá és fogalmam sincs merre vezetnek. Sajnos a pince nem az egész ház alatt van, így a ház alapterületének a felében "láthatatlanul" mennek a kábelek és annyira tele vannak a csövek, hogy nem tudok behúzni mellé még plusz ereket. Ha majd egyszer fel kell törnöm a lábazati burkolatot, akkor újraépítem az egész elektromos rendszert. A kábelek nem melegszenek, nincsenek túlterhelve. Legalább ezeket rendesen, ráhagyással készítették. Biztosan kevésbé ingana a lámpák fénye, ha kétszer, háromszor vastagabbak lennének a kábelek, de ez van, ebből gazdálkodom. Normál működés közben nem látszik a lámpák fényén az ingadozás, csak amikor szurkálja a motort.
A kommutátoros motorok indulásnál közel zárlati áramot produkálnak, ez azért meg tudja rántani a feszültséget. Normál üzemben az elektronika lágyan indítja a motort, alacsony fordulatról folyamatosan emelve. Ennél a zavarnál úgy tűnik (hallatszik), mintha ráküldeni a motort egyből a hálózatra, de csak egy pillanatra, még igazán el sem tud forogni.
Egyébként nem annyira parlagi a motor szabályozása, bár nem frekvenciát változtat az elektronika, hanem a szinuszhullám mindkét felét vágja a szükséges arányban (triac), de van a motor tengelyén egy tachográf ami a motor fordulatszámával arányos jelet küld az elektronikának, így teljesítménytől függetlenül fordulatszámon tudja tartani a motort. Itt a szlipnek nincs különös értelme, lassul, utánaszabályoz, kis kilengés nem zavarja az üzemét.
A szkóp azért kellene, mert a zavaró impulzusokat csak azzal tudnám kimutatni, akármi is a forrása. Nem csak energiatakarékos lámpáim vannak, hanem halogén izzósak, azok nem vibrálnak, nem ugrál a fényük. Itt a számítógép mellett is van egy halogén izzós lámpa, észrevenném, ha ugrándozik a fénye.
Ezek alapján gondolom, hogy a hálózat felől jönnek a zavaró impulzusok, jelek, bármi, ami meghülyíti az elektronikát. Kicsinek tartom a valószínűségét, hogy két programkapcsoló is ugyanazt a hibát produkálja, és mind a kettő nálam landol. De persze lehet bármi, az életemet nem tenném a - valós, vagy vélt - igazamra.
2012-02-05
16:11:51
Előzmény: villam64 #24626#24632
Villám,
nem tudom mennyire vagyok tévedésben a hűtővel, de ha ilyen gyorsasággal indulna egymás után a hűtő, már rég nem lenne, mert nem bírná. Nem egyszeri megingásról van szó, hanem olyan sűrűségről mint egy jó tűzijáték. Először azt hittem valahol távolabb ropogtatnak.
villam64Válasz erre
2012-02-05
12:58:41
Előzmény: plaszlo #24617#24626
A teljesítményt illetően még egy tévedésben vagy. A hűtő kompresszor induláskor 1,5-2 kW energiát igényel. Utána elvan 100-170 W-tal.
2012-02-05
12:10:05
#24621
Én mindenhol azt olvasom, hogy MO-on állandó a feszültség :)

2012-02-05
11:45:20
#24617
"A tűimpulzusokat ezekkel az olcsó, nem szkópos multiméterekkel nem lehet kimutatni. Lassúak. ..öreg analóg műszere, akkor azt kellene először a géppel párhuzamosan rákötni a betápra és úgy megpróbálni üzemeltetni.

A pontosságuk csapnivaló, de a kereszttekercses felépítés miatt minden (hálózat felől jövő) zavarra remegni, lengeni kezd a mutatója.
Ha a mérés "eredményes" lenne, akkor még a hiba jöhet a készülékedből is, tehát mindent kikapcsolva meg kellene mérni csak a bejövő hálózatot is.

A második próbához áramméréshez sorba kellene kötni a készülékkel.

Lámpákat írsz, de a villám által leírt, ilyen hidegekben a megfeszülő vezetékek kötései miatt előforduló villogás (tipikus téli hibajelenség) csak az izzókon látható. Energiatakarékos és LED-es lámpákon nem feltétlenül. Azt már a rádió, tv is észrevenné.
(A "téli hiba" oka, hogy a jó időben keményre meghúzott kötéseket most felülírja a hideg által bekövetkező anyag összehúzódás. A normál hőmérsékleten előírásszerűen meghúzott kötések egyszerűen lazává válnak.)

Én arra gondolnék, mert -15 fok még csak egy rossz hálózatnak számít hidegnek, hogy a hiba oka a lakásodban, vagy a környezetedben, azoknál a szomszédoknál lehet, amelyek veled (a készülékeddel) azonos fázisra vannak kötve.
Ez érvényes akkor is ha 3~-od van, mert a készülékeid egyfázisúak.

Ezek a készülékek általában változó, az éppen esedékes munkafázishoz szükséges fordulatszámmal működnek. Egy primitív frekiváltó, vagy valamilyen frekvencia rontó kapcsolás változtatja a fordulatot.
A motor rövid idejű túlterhelését nem lehet észrevenni.
Egy mosógép akkor "bukik le", ha gyors egymás utánban csak centrifugálásra használják. Ilyenkor ég le a motorja, illetve az újabbaknál megszakítja a motor működését a tekercsfejbe épített, lehűlés után visszaálló hővédelem.

Ezeknek a zavaroknak a forrása általában a visszatápláló PV-sekből, az energia takarékos világításokból ered.

A csúcs amit lakossági hálózaton tapasztaltunk, egy 150 méter távolságban beszerelt ipari gép frekiváltójából eredő zavar leállított futó alkalmazásokat a környék számítógépein.

Sajnos olyan is előfordulhat, hogy a készüléket (frekiváltó) előírásszerűen földelt, de a hálózatotokon lévő földelések nem megfelelőek. Nincs minden oszlopnál, minden lakás betáplálásnál megfelelő földelés. A megfelelő itt nem az előírt "számottevő" értékű földelést jelenti, hanem a teljesítmény és használati cél függő földelést.

Az ilyen megoldhatatlan zavarokat általában házi trafóállomással, lakásban leválasztó transzformátorral lehet orvosolni. A trafó átmágnesezési késleltetése a lakásnak nem jelent problémát, de már lehet hozzá egyszerű szűrőket kikísérletezni, és az átjutó zavarokat semlegesíteni.

Ha három fázisod van, akkor először azt javasolnám, hogy próbáld ki a készülékeket másik fázisokról is. Akár a szomszéd azonos fázison működő mosógépe is bezavarhat Nálad is.
Ha egyfázis van, akkor egy másik fázisról üzemelő szomszédnál kellene kipróbálni a kenyérsütőt.
Lehetne először egy olyan próba is, hogy Nálad minden ki van kapcsolva, csak a problémás gépek üzemelnek egyenként. Ez sajnos a kazán elektronikát is érintené, ami most nem éppen a legjobb tanács. Jobb időben biztosan lesz olyan megértő a család, mint nálunk is volt, amikor a fa és brikett teszteket csináltam.

Ha a készülék másutt jól működik, akkor jöhet a hibabejelentés a szolgáltató felé."

a mosógép hibája nyáron is jelentkezett, amikor maximum a rádió volt mint terhelés. Az évszakfüggőséget szerintem kizárhatjuk. Megpróbálom másik fázisra is áttenni próbából, de nem mindig jelentkezik és ha program közben megszakítom az áramkört, elölről kezdi a programot -> víz ki, szivattyúzás. Ezekben a gépekben már kefés motorok vannak, (nem frekiváltós) elektronika szabályozza a szükséges fordulatszámot, a forgásirányváltás relés.
A kenyeret késő este akartam sütni, elvileg ipari gépek ilyenkor már nem mennek. Persze lehet a kenyérsütőgép feküdt meg, de most megint megy, meglátom mit művel. Ha most is bezavar, rárakom a zavarszűrős hosszabbítóra, bár nem tudom mennyit ér egy ilyen zavarszűrése.
Még próbálkozom, próbálok egy szkópot kérni kölcsön, de lehet hetekig nem fog jelentkezni a hiba.
villam64Válasz erre
2012-02-05
11:24:00
Előzmény: plaszlo #24611#24614
Tévedsz. Az ilyen típusú érintkezési hiba nem szakítja meg az áramkört, csak töredék áramot enged át a szükségeshez képest, a hibás kötés után. Emiatt a feszültség nagy kilengéseket, produkál le-fel. Ezek megzavarják a berendezések működését. Egy idő után elég a kötés. De hónapok lehet. A hálózatban a szolgáltató felé is lehet ez. Mondom, csináltattam már ilyet a szolgáltatóval, mert a tv programja ment el időnként. A villanyóra után közvetlenül is tapasztaltam. És meg is csinálták valahol. Az izzó kijelzi az ilyen durva feszültség ingadozásokat. 4 vezetéked van. 3 fázis és nulla. Cserélj fázist. Ha kettő vagy mindhárom fázison jelentkezik, akkor a nulla vezetékkel van gond. Lehet valamelyik fali dobozban is a hiba. Nem látható. De, mint írtam, lehet szolgáltatónál is hiba. Az analóg is nagyon jó. Igen érzékeny szokott lenni.
Még jobban elolvasva írásod, az a gyanúm, hogy azt a fázist már kintről hibásan kapod. De lehet a villanyóra, és a biztosítéka kötése is, a biztosíték érintkezője. De ez mind szolgáltató hiba.
2012-02-05
11:05:49
#24611
Az az érdekes, hogy a fűtés után jelentkezik ez a rángatás (nem melegszik a konnektor), a kenyérsütőnél meg a sütés előtt, 2 külön áramkörön. 3 fázisom van. A fürdőszobai spotlámpán látszik a feszültségesés (egy körön van a mosógéppel), de arra gondolok a motor indulási árama húzza le a feszültséget, mert más fázison, más lámpán nem látom. A kontakthibát annyiból kizárnám, hogy nem mindig jelentkezik a rángatás, van amikor több mosás is lemegy egymás után gond nélkül.
Csak analóg műszerem van, de hozok a munkahelyről digitálisat is. A környékünkön inkább fával fűtenek rá, nem szoktam feszültségesésből származó fényerőcsökkenést tapasztalni. Mellettünk van egy gépműhely, de éjjel tök sötét volt, gondolom aludt, ez sem okozhatta a feszültségcsökkenést, meg a zavarjelet.
Van zavarszűrős hosszabbítóm 16 A-es, majd arról is kipróbálom.
villam64Válasz erre
2012-02-05
08:45:55
Előzmény: robert #24596#24598
Ahol vizsgáltam, ott a tv programja ment el időnként. Bármilyen egységet meg tud zavarni. A probléma a szolgáltató bekötésénél volt. A villanyóra utáni szabad elágazásnál is villogott időnként az izzó a lakás terhelését változtatva. Nálam régebben meg kellett bontanom a plombát, mert a villanyóra automatája kezdett el füstölni.
2012-02-05
08:29:02
Előzmény: plaszlo #24594#24596
plaszlo,

A tv és rádió és számítógép (kapcsoló üzemű tápegység) legtöbb esetben 110 Voltról is elmegy, de a motor és fűtőszál már nem.
Én elsőre arra gyanakszom, hogy sokan villannyal egészítik ki a fűtést a környéketeken és leesik a feszültség. A hagyományos izzókon jól látszik az ilyen mértékű feszültségesés, de ennek a kiderítésére vegyél, vagy kérj kölcsön egy műszert. Egy egyszerű 2000Forintos is megteszi.

villam64Válasz erre
2012-02-05
07:26:26
Előzmény: plaszlo #24594#24595
Hagyományos villany izzót párhuzamosan rákötsz. Előfordulhat valamelyik vezetéken rossz kötés is. Akár az áramszolgáltató oldalán is. Vizsgáltam már ilyet. Közvetlenül a villanyóra után, nem hozzányúlva a plombákhoz. Főként terhelés bekapcsolásakor nem bírja a kötés (1-2 kW). 1 vagy 3 fázis? Digitálisz műszerrel nézted már a feszültséget? Más lehetőséget ez után mérnék.
2012-02-05
00:27:28
#24594
Ma akartam sütni megint kenyeret. A kelesztés közben a keverőmotor elkezdett rángani, olyan volt, mintha kis tüskéket kapott volna, de ez elég volt ahhoz, hogy összeessen a tészta. Utána újra megemelkedett, de a sütés kezdete után megint összeesett, 10 perccel később már csak egy kráter maradt belőle, így hagytam a fenébe, erre nem pocsékolom az energiát.

Sándor,
ezzel kapcsolatban kérdeznélek. A szerkezet eddig sosem csinált ilyet, arra gyanakszom, hogy valamilyen zavaró impulzust kaphatott a hálózaton keresztül. Ezt erősítené a mosógépem is, ami hosszú idő után ma délelőtt megint elkezdett rángatózni. Ez annyiból áll, hogy a főmotor és a szivattyú is kis áramlöketeket kap, ami csak rángatja a motorokat, néha a szivattyú már vizet is ki tud nyomni, ha egy komolyabb sorozatot kap.
Még garanciális korában cseréltek szivattyú motort, majd később addig erősködtem, míg komplett programkapcsolót is. Arra gyanakodtam, hogy a vezérlőáramkör hibás, hisz az sorozza a motort. A kapcsoló valószínűleg új lehetett, itt nálam töltötték rá a programot. Ez után a hibajelenség nem szűnt meg véglegesen, csak ritkább lett, egy ideje nem jelentkezett, vagy nem vettem észre. Ma mind a két elektronikusan vezérelt gép megzavarodott, szinte biztos vagyok benne, hogy kintről a hálózat felől jön a zavar. Érdekes módon a lámpákon nem láttam villódzást, TV, rádió nem ment közben.
Szerinted mi lehet ez, egyáltalán hogyan lehet tetten érni, kimérni a zavaró jelet? Oszcilloszkópom nincs, nem tudom vizsgálni. Nem igazán tudom magyarázni a dolgot, a mosógép rángatózása főmosás alatt szokott jelentkezni, ha felfüggesztem a programot (pause), akkor is rángatózik tovább, csak kikapcsolásnál áll le.
Volt ilyen tapasztalatod a praxisodban? Mivel lehet ellene védekezni?
Lehet a kábeltévés beltéri is azért zavarodik meg időnként és nem azért mert kínai?
2011-03-10
21:32:09
Előzmény: villam64 #12837#12840
jut eszembe!

Tudja valaki hogy egyáltalán miért álltak át a 220V-ról a magasabb feszültségre?

Szabványosítás?
villam64Válasz erre
2011-03-10
20:44:51
Előzmény: sándor #12805#12837
"Ennyire lehet megbízni az áramszolgáltatás paramétereiben:
A múltkor elképedtem, hogy már nem 230V a 220V-os hálózati feszültségünk felső határa. Nem hittem a fogyasztásmérőnek, ezért rámértem egy multiméterrel is, de azzal is 238V-ot mértem. Előkerült a jó öreg analóg műszer, amit látva padlót fogtam. Egészen 250-ig felugró értékeket mért.
Nálam ez abban csúcsosodott ki, hogy tönkrement az egyik beltérim. A szerelőnek ez volt aznap a nyolcadik készüléke és még volt pár bejelentése hátra. Ránézett a hibaüzenet sorra, és kapásból azt kérdezte, hogy mennyi nálunk a 220?
Lehet csodálkozni, hogy miért olyan magas a készenléti állapotú készülékeink fogyasztása?"

Megnéztem az inverter teljesítmény mérőjét (con...-os fogyasztás mérő 3000-es). A feszültség maximum 239,6 V, ami az inverter rásegítésének is köszönhető. 299 W volt a visszatáplálás maximuma. Sajna a 230 V-ra átállás szerintem üzleti fogás volt, és nem ésszerű. A régi készülékek fogyasztását növelték vele, amelyek 220 V-ra voltak beállítva. Nálam is a nyugalmi feszültség 234 V körül van. A notebook tápegység feszültség határa 100-240 V között van.
Biosolar Forum  =>  Villanyszerelés  =>  Hálózati problémák, feszültségingadozáslapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Copyright © 2005-2019 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva