Biosolar Forum  =>  SZELLŐZÉS  =>  Utólagosan beépített szellőztetéslapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2010-07-02
11:04:30
#6316
Szerintem valahol itt lehet a lényeg, csövezést megfelelő hosszban, megfelelő átmérővel, megfelelő mélységben létesíteni. Jó hőátadásról talajtömörítéssel, iszapolással gondoskodni, kondenzvizet elvezetni, belépő levegőt jól megszűrni és müxik.
2010-07-02
10:52:37
#6315
Szia,
Talán egy kis gondolkodást még megér, itt egy letölthető méretező program:
www.rehau.hu/epitoipar/melyepites/geotermikus.energia/awadukt.thermo.levego-talaj.hocserelo.shtml
Meg némi olvasnivaló:
www.drexel-weiss.hu/rendszereink/a_frisslevego_felmelegitese_levego-talaj_hocserelo.html
www.passzivhaz.com/Futes_hutes_melegviz/Talajhocserelo/tabid/171/language/hu-HU/Default.aspx
www.atrea.hu/hu/atrea-rendszer
www.domtec.hu/userfiles/Image/Legcsat_talajhocserelo_taj200.pdf
epgeplap.hu/t/doc-head/DHE00209.pdf
www.proidea.hu/aco-magyarorszag-epitoelemek-184086/terra-air-home-talajhocserelo-337192/a_9_d_14_1250252779468_aco_terra_air_home_talajhocserelo_beep_utm.pdf

Tök ellentmondásos még ez a technológia. Úgy tűnik ez a levegő ellenállásos dolog nem annyira játszik, bár emlékeimben van egy cikk, ahol ezt is taglalták és fontosnak tartották. Az egyik csak merev sima csövet ajánl, a másik gégecsővel operál. Több helyen fontosnak tartják az antibakteriális bevonatot, egy másik cikkben, meg megkérdőjelezik a fontosságát. Itt legyen okos aki tud.

A falhűtést mivel oldod meg, kútvízzel?
2010-07-02
10:22:23
#6314
igen, eppen adott a dolog, mert fel lesz dulva a telek.

de valoszinuleg ezt a penzt inkabb a falhutesre fogom kolteni, ugyse annyira passziv a haz, hogy a legcsere lenne a legnagyobb veszteseg.
2010-07-02
00:19:31
#6311
Szia,
Sajna ez van. Meg lehet normál pvc csővel is csinálni, de akkor a nagyobb légellenállást és a bacikat is bele kell számítani. A légszűrőről el is felejtettem szólni, ugye az sem jó, ha sár lesz a kondenzvízből és a porból.
Ha nem raksz elég csövet a földbe - és ezt illik legalább 1 m. mélyen vezetni-, akkor úgy jársz, mint a kúthűtésnél, amikor visszavezeted a kútba a vizet, vagy hőcserélővel próbálod kinyerni a hideget, idővel felmelegszik a kút vize.
Viszont ha hosszabb távra gondolsz és éppen adott a lehetőség, építkezés, feldúlt telek, légtechnika, szóval még bejöhet. Új építésű házaknál sok helyen alkalmazzák.
2010-07-01
09:57:27
#6306
szia

hat akkor ez kevesbe egyszeru, mint ahogy en gondoltam;(
pedig jo otletnek tunt.
2010-06-30
22:54:12
#6304
Megfelelő méretezéssel lehet értelme, csak elég hosszú idő a megtérülése. Ezek nem sima PVC csövek, hanem az áramlási veszteségek csökkentése érdekében nagyon sima belső felületű és a csatlakozások is úgy vannak megoldva, hogy az áramló levegőben minél kisebb turbulenciát okozzon. Emellett baktériumölő bevonata is van, mert nyáron a meleg levegőben lévő páratartalom a hideg csöveken lecsapódva.....szóval legionella baktérium lehet a vége. A lecsapódott vizet megfelelő lejtéssel és gyűjtőaknákkal meg kell fogni és rendszeresen eltávolítani. Egy ekkora lakáshoz elég nagy kertfelületet kell feltúrni, hogy hosszabb távon is működjön, ne csak pár napig.

2010-06-30
11:26:15
#6299
sziasztok

adott egy egy szintes 140nm-es haz, jelenleg szigeteles nelkul.

olvastam sok helyen, hogy az haz alap korul lefektetnek mondjuk 1-2 meter melysegben PVC csovet es telen -nyaron ezen keresztul jon be a hazba a friss (elomelegitett/elohutott) levego.

van ennek ertelme, jelentosege?
csinalt mar valaki ilyet?

most valoszinuleg megtehetnenk, es kivancsi vagyok, megeri-e bibelodni vele.
illetve milyen hosszu PVC cso kell ehhez, hogy mondjuk 140x2.5 legkobmetert erdemben tudjon szelloztetni?
szepygabVálasz erre
2008-07-15
23:41:48
#974
Szia!

"A 2 elso szoba beomlonyilasat kenyszerbol tettem az ajto fole, mert ott csak 5-6 centit engedjuk le a mennyezetet. Igy nem fog megpordulni a levego, ugye?!"
Vannak olyan befúvó fejek - ha jól emlékszem vető fúvóka a nevük (GOTO airvent.hu) - amik kifejezetten arra vannak, hogy messzire elfújják vízszintes irányban a levegőt. Ha ilyet teszel az ajtó fölött a falra, akkor jobban átkeveredhet. Mindenesetre célszerűbb úgy megválasztani a befúvási és távozási (elszívási ill. átömlési) helyeket, hogy átöblítse a szobát.
manapság az árasztásos befúvás dívik. Ez lassan, viszonylag nagy felületen, padlószinten fúj be. A befúvott levegő mindenképp hűvösebb, mint a távozó, ezért az így befújt levegő alulról "feltölti" a helyiséget. Mivel nem keveredik a benn levő levegővel, kisebb légcsere is elég.

"Lehet jobban jarnek ha a padlason vinnem a csoveket,"
Jobban bizony!

"csak akkor szigetelnem kell oket es kutba esik a "kutas" hutesi elgondolasom."
Valóban szigetelni kell, de ez mennyiben függ össze a benne áramló levegő hőmérsékletével? A rajta levő hőszigetelés télen a lehűlés, nyáron a felmelegedés ellen védi a csövet. Na jó, annyi plussz kell, hogy ha kb. 16 fok alatti levegőt akarsz befújni, akkor a cső hőszigetelését párazáró réteggel kell körülvenni, nehogy lecsapódjon rajta a pára és eláztassa a szigetelést. Nézz körül előre hő- ill. hangszigetelt csövek után. SONOFLEX, SONODEC, ISOFLEX, ISODEC

"A WC-be azert nem is terveztem kozponti szellozot (csak helyi kis ventit) mert az almennyezet vonalan nem tudom atvezetni a csoveket."
Újabb érv a padláson vezetett csövek mellett :-)

"Te szigeteled a csoveket a padlason? Mivel?"
Nincs padlásom.
A csövek végig az épület termikus burkán belül haladnak. (A tetőtérben a tetősík végig lett hőszigetelve, így a fűggőleges gipszkarton lábazat mögött is meleg tér van, ott mennek a csövek.) Szigetelni csak a friss levegőt beszívó csövet kell a gépig és a hőcserélőből távozó használt levegőt a kifúvási pontig. Ezek a szakaszok a fent említett előre hőszigetelt csőből készülnek.

Töltsd le az energotrade honlapjáról a tervezési segédleteket és egyéb prosikat, sokat tanulhatsz belőle. A google is csodákra képes ;-)

üdv

szepygab
2008-07-15
20:52:24
#973
Szia!

Koszi a tanacsokat! Elgondolkodtatal... A 2 elso szoba beomlonyilasat kenyszerbol tettem az ajto fole, mert ott csak 5-6 centit engedjuk le a mennyezetet. Igy nem fog megpordulni a levego, ugye?! Lehet jobban jarnek ha a padlason vinnem a csoveket, csak akkor szigetelnem kell oket es kutba esik a "kutas" hutesi elgondolasom. A WC-be azert nem is terveztem kozponti szellozot (csak helyi kis ventit) mert az almennyezet vonalan nem tudom atvezetni a csoveket.
Te szigeteled a csoveket a padlason? Mivel?

udv
poxi
szepygabVálasz erre
2008-07-15
09:46:51
#970
Sziasztok!

Röviden az a véleményem, hogy ágyúval lőssz verébre (=túlméretezed a csőhálózatot).

Én igyekeztem a 2 m/sec sebességet tartani, így is csak a gép közelében levő gerincszakaszokat kellett 160-as csőből csinálni, az első elágazás után már elég volt a 125-ös.


A szükséges légmennyiséget kétféleképp számíthatod. Általában 0,4 légcsere óránként az alapérték (= 100 m3 térfogatú helyiségre 40 m3/h szellőzés). Hálószobáknál 25-30 m3 személyenként. A konyhai szagelszívót a rendszer nem helyettesíti, és külön oda kell figyelni, ha a helyiség légterével kapcsolatban álló fűtőberendezés (kandalló) üzemel.

Befúvási pontokat tennék a hálószobákba (ezek az utcai szobák?) és a nappaliba. Átömlési tér lehet az előszoba, ha az nem egy légtér a nappalival (márpedig ha onnan wc nyílik, elvileg nem lehet egy légtér) Elszívási pontok kellenek a wc-be, fürdőszobába, a konyhába (itt lehetőleg a tűzhely környékére, hogy akkor is arra áramoljon a levegő, ha nincs bekapcsolva a szagelszívó)
Én a wc-ben levittem az elszívási pontot a csésze peremének szintje alá. Remélem, hogy így a lefelé áramló levegő "szagtalanná" teszi a helyiséget.

A befúvó és elszívó helyiségek között biztosítani kell az átömlést. Lehetőleg úgy, hogy fenntartsd a válaszfal és az ajtó hangszigetelését. Én az airvent honlapján találtam zajcsillapított átömlőket.

A gépet akár a padlásra is felteheted. Ezek mind gyárilag hőszigetelt házban vannak, csak a kondenzvíz fagymentes elvezetését kell biztosítsd, de egy 32-es lefolyócső körbeszigetelése nem megoldhatatlan feladat :-)

Én a befúvási pontokat az ablakok fölé helyeztem. Egyrész remélem ezzel csökkenhet az ablak "hideg sugárzása", másrészt az ajtók tájékán távozik a levegő, át kell öblítse a teljes helyiséget. Ezzel a befúvási szakaszba ugyan több cső kell (a légtechnikai spirálkorcolt cső métere még 160-as esetén is ezer forint alatt van), viszont nincs útban a padláson, mert a tető talpszelemene mellett vezetheted, ott még olyan alacsony a tető, hogy másra úgysem tudod használni.


Még valami: a konyha "fölötti", a nappaliból nyíló helyiséget fürdőszobának tételeztem fel. Ha az lakószoba, akkor oda befúvás kerül, és a konyhából nyíló (?) fürdőbe kerül az elszívás.


2008-07-11
12:10:46
#957
szepygab!

"Ha úgyis újra kell csináld a plafont, meg van hidegvizes kutad, miért nem csinálsz egy mennyezethűtést?
Felpakolod a csöveket a plafonra, bevakolod, és nyáron két keringetőszivattyú üzemeltetése árán megvan a klímád. Ez nem lehet több mint 250 W, és még huzatot meg zajt se csinál."

Gipszkartonon kivulre? Elbirja?


"Nem célszerűbb átgondolni a csövek nyomvonalát?"
Kep mellekelve. A kazanhazbol kellene elorehoznom, es a lakas hosszara keresztben vannak a gerendak. Szoval nem usznam meg a padlast.


"Ahogy kivettem kozponti szelloztetot szerelsz."
Igen

Spiro vagy flexi cso? A flexirol azt hallottam, hogy esetleg a rancokban felgyulhet a viz ami nem az igazi... De gondolom ez csak a kifuvasi oldalon gaz, hisz ott hul a levego.


"Számold ki, hogy 1 kW hőterhelésnek az épületből való eltávolításához hány m3/h levegőt kéne cserélned. A levegő fajhője nagyon kicsi, nem véletlenül ritka a légfűtés."

Hat en ezt kiszamolni nem tudom :)
Vegulis annyi a celom vele, hogy ha kint 35 fok van akkor ennel huvosebb levegot fujjak be. Remelem ez megoldhato lesz. A hatasfok majd eldol. Remelem azert par fokot tudok rajta huteni.

"egyszeruen a kornyeken (Komarom) nem talalok olyan ceget aki adna nemi tanacsot a vasarlas melle."
atrea.hu
A hídon csak át bírsz menni :-)

Kosz a tippet megnezem oket. Van egy masik Komarnoi ceg is : spiro.hu
Veluk mar beszeltem de egyelore nem gyoztek meg :)

"Nem olyan nagy dolog, egy atomerőmű megépítése "valamivel" bonyolultabb :-)"

A kozponti egysegtol egy csovel jossz el, vagy kulon csovel mindegyik befuvasi ponthoz? Ha eggyel, akkor amikor leosztod, csokkented az atmerot? Nekem azt tanacsoltak, hogy 160-assal menjek vegig es a befuvasi pontokon tegyek fel szabalyozhato beomloket. Gerinc + leagazasok.



A jobb felso sarokban levo helysegben lenne a kozponti egyseg. Az alatta levo szobaba kellene befujni. Toluk balra, felul a furdo, alatta a konyha. Innen elszivas lenne. Meg balra a nappali, itt 2 befuvot szeretnek, tovabba 1-1 -et az elol levo 2 szobaba. A gerendak mindenhol felulrol lefele mennek a kepet nezve. Ami meg rossz hir, hogy nemhogy a 200-as, de meg 160-as cso sem fer el. (Hetvegen gipszkarton szereles volt, es sajna igy jon ki. Ferde a mennyezet, es egyszeruen nem tudunk lejjebb jonni.) Arra gondoltam mindenhova parban vinnek 120-as flexi csovet. (KOnyha, furdo elszivasra spiro, ez is duplan.) Remelem talalok olyan Y idomot ami a 2 db 120-bol csinal 160-ast.
szepygabVálasz erre
2008-07-10
18:12:02
#955
"Az a baj, hogy nekem az osszes gerenda keresztben van..."
Mihez képest? :-)
Nem célszerűbb átgondolni a csövek nyomvonalát?

"Ahogy kivettem kozponti szelloztetot szerelsz."
Igen

"Azert is gondoltam itt vinni a csoveket mert a padlason nagyon meleg van es nyaron hutesre is szeretnem hasznalni. (Van egy jo hasznalaton kivuli kut, oda szeretnek letenni egy hocserelot es az itt lehutott levegot bevinni a hazba. Telen meg esetleg futesre is hasznalnam- sorkollektor :)"
Ezt nyugodtan elfelejtheted :-(
Számold ki, hogy 1 kW hőterhelésnek az épületből való eltávolításához hány m3/h levegőt kéne cserélned. A levegő fajhője nagyon kicsi, nem véletlenül ritka a légfűtés.
Mégiscsak meg kellett volna csinálni azt a fal/padlófűtést :-(

"Szoval a padlason szigetelnem kellene a csoveket."
Mindenképp.
Van egy szép szakkifejezés: az épület termikus burka. Ez mindazon hőszigetelő felületek összessége, ami elhatárolja a fűtött teret a fűtetlentől. Nálad az aljzat, a falak és a hőszigetelendő födém. A padlástér már a termikus burkon kívül van, így ami oda kerül, és kapcsolatban áll a belső térrel, erősen hőszigetelendő.

"egyszeruen a kornyeken (Komarom) nem talalok olyan ceget aki adna nemi tanacsot a vasarlas melle."
atrea.hu
A hídon csak át bírsz menni :-)

"Nagyon orulnek ha megosztanad velunk a szellozteto rendszered leirasat, sztem meg nem is megyunk el (nagyon) a forum temajatol, hisz ilyen szigetelesek mellett kotelezo szelloztetesrol gondoskodni."
Nem olyan nagy dolog, egy atomerőmű megépítése "valamivel" bonyolultabb :-)
Sok weboldalt áttanulmányoztam, de az egyik legjobb a fent említett atreás. Van egy rahedli katalógus, tervezési segédlet. Ami ott nem érhető el, azt megtalálod az energotrade.hu oldalon, egy regisztráció fejében.



Ha úgyis újra kell csináld a plafont, meg van hidegvizes kutad, miért nem csinálsz egy mennyezethűtést?
Felpakolod a csöveket a plafonra, bevakolod, és nyáron két keringetőszivattyú üzemeltetése árán megvan a klímád. Ez nem lehet több mint 250 W, és még huzatot meg zajt se csinál.
2008-07-10
13:19:32
#952

Sziasztok!

szepygab - a papirokkal kapcsolatban valoszinuleg igazad van :)

"Az a 260 nem túl sok. A szellőző csövek remekül elférnek a gerendaközökben, csak néhány helyen kell megkerülni a gerendákat, felülről. Ráadásul vezethető olyan nyomvonalon, hogy az se legyen nagyon útban. Én most szerelem épp a szellőztetőrendszer csöveit. Nagyon rövid szakaszokon kellett csak 160-as csöveket szerelnem, a legtöbb cső 125 vagy 100 mm átmérőjű. Így is teljesül az, hogy az áramlás sebessége nem lépi túl a 2 m/sec-et, hogy ne susogjon. Ahol lehet normál spirálkorcolt légtechnikai csöveket használok, az a legolcsóbb. Az egyes szobák felé a leágazó szakaszokba és a gerendákat kikerülő szakaszokba, meg teszek 2-2 m SONOFLEX/SONODEC csövet. Ez ugyan drágább, de egyúttal megvan a szobákat elválasztó hangtompításom is."

Az a baj, hogy nekem az osszes gerenda keresztben van... Ahogy kivettem kozponti szelloztetot szerelsz. En is ilyet szeretnek (irtozom a szobakban levo kis ventiktol - akarmilyen halk is, nekem sok.) Azert is gondoltam itt vinni a csoveket mert a padlason nagyon meleg van es nyaron hutesre is szeretnem hasznalni. (Van egy jo hasznalaton kivuli kut, oda szeretnek letenni egy hocserelot es az itt lehutott levegot bevinni a hazba. Telen meg esetleg futesre is hasznalnam- sorkollektor :) Szoval a padlason szigetelnem kellene a csoveket. Egyelore csak a csoveket szeretnem betenni, de egyszeruen a kornyeken (Komarom) nem talalok olyan ceget aki adna nemi tanacsot a vasarlas melle. (Mindenki klimaban utazik vagy minden helysegbe ventiket akar rakni.)
Nagyon orulnek ha megosztanad velunk a szellozteto rendszered leirasat, sztem meg nem is megyunk el (nagyon) a forum temajatol, hisz ilyen szigetelesek mellett kotelezo szelloztetesrol gondoskodni.

"Ne tedd, nagyon meg fogod bánni! Örök hiánycikk az üzemi terület."

Ezt alatamasztom :)

"Azt a nádazást tényleg szedd le, a salakkal együtt. Nem is értem hogy mihez rögzítenéd a gipszkarton állmennyezetet? Csinálnál neki függesztett profil vázat? "

Igen fuggesztett lenne, a nad vakolattal csak kb 2 cm, ennyivel hosszabb csavart tennek.
Azert koszi a tanacsot, megfontolom.

"Ha valamiért nem lenne szimpatikus a hullámkarton fedés felső porvédelemnek, még mindig tehetsz páraáteresztő tetőfóliát, bár az árarányokat tekintve le fogod kűzdeni ellenérzésedet :-()"

Karton elfogadva, jo otlet :)


"Az épület aljáról még nem meséltél.
Egy ilyen jól hőszigetelt, jó nyílászárókkal szerelt épület nagyon kívánkozik egy felületfűtés (padló - fa - mennyezet) után. Azzal tudnád igazán jól kihasználni a most minőségi szigetelésbe befektetett pénzedet.
Van a lakótér alatt pince? Milyen az aljzat hőszigetelése?"

2 szoba parketta ill. hajopadlo. Ezeket nem bantottuk, de a tobbi helyen feltortuk a regi aljzatot es szigeteltunk. Igaz csak 4 cm polisztirol. Most mar tudom, hogy tobbet kellett volna, de ennyit ajanlott akit megkerdeztem....
Bar a nappaliban hajopadlo lesz, oda meg a parnafak koze jon 2 cm szig. Padlofutes ezert nem nyero, falfutesen gondolkoztam, de vegul radiatoros lett. csovek az aljzatban ill. a fenti 2 szobanal a falban.

udv
poxi
Biosolar Forum  =>  SZELLŐZÉS  =>  Utólagosan beépített szellőztetéslapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Copyright © 2005-2019 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva