Biosolar Forum  =>  SZELLŐZÉS  =>  Utólagosan beépített szellőztetéslapozz: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2019-10-10
23:24:04
Előzmény: robert #53337#53346
Robert,

Egy felnőtt embernek nyugalmi állapotban 30-60m3 friss levegőre van szüksége. Ezt a mai szobaméretek és családi létszám mellett nehezen, talán csak takykásan gondolkodva lehet biztosítani.

Én a lányomék társasházi lakásában megszüntettem a természetes kiszellőzést, miután a házfelújítás és a nyílászárók légzáróra cserélése után pánikszerűen kivágták minden ablak alját és "automata" légcserélőt építettek be. Az étkezőasztal feletti ablaknál is. Ezek a szerkezetek vagy nem működnek, vagy nem tudják mit kell csinálni, de ha nem esznek gyorsan, a tányérban megfagy a zsír a húsleves tetején.
Az összes ablak, ajtó résnyire nyitva, a házat átszellőztető kémény befalazott nyílása kibontva, ventilátor beépítve. A ventilátort még nem kellett bekapcsolni, így is elfogadható a lakás átszellőzése. Az átszellőztető kémény ventilátora visszakapcsolva. Eddig még egyetlen lakó sem vette észre a változást.

A saját házamat úgy építettem a nyolcvanas években, hogy a vizesblokkon keresztül vezet egy nem lezárható, függőleges kiszellőző kémény. Minden olyan helyiség ajtajának a padló feletti részébe szellőző rács van beépítve, ahol hosszabban tartózkodhat valaki, illetve a helyiségben páraképződés lehet.
A kémény kimeneti átmérője mindössze 110mm. A légnyomástól és a szélnyomástól függően ritkán, de előfordul, hogy visszafelé áramlik a tető fölül a friss levegő.
A légcserét a résszigetelt, pászított és hőszigetelő üvegűre felújított eredeti soproni faablakok biztosítják.
2019-10-09
06:58:53
Előzmény: levendula #53335#53337
levendula,

Talán pontatlanul fogalmaztam, a szellőzőcsövön a lakás légbevezetőit alakítanám ki a konvektor felett. A friss levegő beszívása a konyha ablak fölött történne, és a konyhában nincs konvektor.

Eredménytelenül kerestem a régi tulajt, hogy megkérdezzem miért falazták be a nyílásokat. Talán az áthallás miatt, ezért gondoltam nulláról kezdeni.
levendulaVálasz erre
2019-10-08
23:05:08
Előzmény: robert #53330#53335
robert,

a konvektorok égéstermék kivezetője közelében nem helyeznék el légbevezetőt -ha jól értettem az elképzelésedet.

A lakás alatti vagy fölötti lakásban ugyanott van a fürdőszobai légbevezető, mint nálatok.
2019-10-07
18:59:14
Előzmény: robert #53330#53332
robert
www.webkazan.hu/szellozteto-1-2-helyisegbe/2982-vortice-vort-hrw-20-mono-rc-egyhelyseges-hovisszanyeros-szellozteto-24
Igaz ez is az egyhelységes kerámia hőtárolós, vagyelszívok, vagybefújok változat.
De ilyenből többféle is van száz-ezer alatt.
2019-10-07
17:57:13
Előzmény: robert #53330#53331
Rendbe kell rakni és meg kell tartani a régi nyílászárókat!

T.
2019-10-07
12:34:31
#53330
Köszi a válaszokat!

villam64,
Nekem nem észszerű költeni egy olyan rendszerre, ami gyakorlatilag soha nem térül meg.

grano,
Hol láttál egyhelységes hővisszanyerős szellőztetőt jóval száz e alatt?

pali,
Le a kalappal a kísérlet részletes dokumentációjának elkészítéséért, de szerintem a felhasznált anyagok nem alkalmasak a napi használatra.


Azt hiszem, hogy ablakcsere alkalmával az ablakpárkányok alatt, a konvektorok felett alakítok ki légbevezetéseket, és megkeresem a régi fürdőszobai kürtőt, ahova kilököm az elhasznált levegőt. A gáz-konvektorok nagyjából 5 ezer forintos éves költséggel fedezik a veszteséget.
Tud valaki olcsóbb és kevesebb anyagfelhasználással, valamit munkával járó megoldást?

2019-10-07
06:35:35
Előzmény: robert #53322#53327
http://kiserlet2.uw.hu/hocs_light.pdf

Olcsó hőcserélő :)
villam64Válasz erre
2019-10-05
20:45:17
Előzmény: robert #53322#53326
www.bb-vill.hu/
www.ventil.hu/vaillant-recovair-var-60-1-dw-decentralis-hovisszanyeros-szellozteto-vezetek-nelkuli.66590.phtml
www.szellozesinfo.hu/termekek/VENTS_hovisszanyeros_szellozteto/
www.anrodiszlec.hu/product_info.php/products_id/12379
www.ventshovisszanyero.hu/webshop/vents-hovisszanyero-szellozteto2017-09-19-10-31-501883170303/vents-egyhelyiseges-hovisszanyero/vents-twin-fresh-solo-ra1-35-9-r-hovisszanyero-detail
Az ra1-50 alkalmas összekapcsolt üzemmódra, így ellen ütemben dolgozhat két hőcserélő.

2019-10-05
20:20:47
Előzmény: robert #53322#53325
robert:
az 50m3/h az egyhelységes szellőztetők méret tartománya.
Hogy azokhoz lehet e csatlakozó idomokat rakni jókérdés.
De azok jóval száz e alatt vannak.
2019-10-04
10:46:16
#53322
Adott egy 50m2-es északi fekvésű panel lakás. Szellőzése az ablakokon kívül nincs, miután még a fürdőszobai szellőzőt is befalazták és lecsempézték (gyanítom, hogy az áthallás miatt).
Az ablakok cseréje is időszerű lenne. Az ablakkeretek a plafonig érnek.

Azt gondoltam, hogy a konyhában a jelenleginél 20cm-el alacsonyabb ablakot építenék be, és a tok-magasítón alakítanám ki a beszívó és kifúvó nyílásokat, csöveken keresztül friss levegőt vezetve a két szobába és a használt levegőt kifújva a fürdőből és a konyhából. Ezáltal az egész lakást átjárná a légáramlat.

Gondoltam, hogy beépítek egy hővisszanyerőt.
0.3-as légcseréhez (50 m3/h) a fűtési szezonban átlagosan 300 W-al kellene melegíteni a beszívott levegőt a veszteség kompenzálásához. Az utánfűtés a nem teljes jelenlét miatt évente nem jelentene többet 600kWh-nál. Villannycekásszal max 25 ezer Ft lenne az éves költség plusz a fűtőszálak, de a két konvektor mellett elhelyezett befúvóval ennek a harmada lenne az üzemeltetési költség, a két gázkonvektor adott.


Sajna nem találok semmilyen olcsó hőcserélőt 50% hatásfokkal (nem beszélek a installálásról és karbantartásról), amit észszerű lenne beépíteni a tiszta levegőjű környéken.

T_in = 4 C
T_out = 22 C
P = 309.2 W
Q_v = 50 m3/h
D = 100 mm
V air = 1.8 m/s



szocsmarciVálasz erre
2016-07-25
08:37:22
Előzmény: levendula #50097#50098
Fürdőszobába a 125-ös méret a jó. Vents 125 STH esetleg hasonló Helios, Maico, vagy más gyártó hasonló terméke. Én saját részre biztos a csendesebb változatát tenném be (VENTS 125 SILENTA-STH).

Szerintem az A. megoldás a jobb, ha a kémény bélelt és más nincs bekötve. A fürdőszobád akkor is szellőzni fog, ha nem működik a ventilátor.
levendulaVálasz erre
2016-07-24
19:38:35
#50097
Fürdőszobába szeretnék elszívó ventilátort szerelni. Két lehetőség van:
A. 300 cm hosszan vezetett cső, a végén 90 fokos könyökkel fordul be a kéménybe
B. 220 cm hosszan vezetett cső, egyenesen megy át a külső falon.
Mekkora nyomáskülönbségre és légszállításra kell kell választani a ventilátort a két esetben? A fürdőszoba 7 m3-es.

Előnyben részesítenénk a B. esetet, mert a konyhai páraelszívó kivezetéshez lehetne így csatlakoztatni.

Más: tudna valaki koronafúrós szakit ajánlani a faláttörésekhez?


2016-07-05
15:54:41
Előzmény: k2para #50030#50032
respect:)
2016-07-05
05:49:45
Előzmény: nadtom #49998#50030
Sziasztok! Haladok, haladok, amennyire a padláson lévő hőmérséklet engedi, átálltam a hajnali 5 és délelőtt 11 közötti munkabeosztásra :)

A Sonodec úgy zabálja az aluszalagot, amire nem számítottam, de ezen nem múlik :)
Szépen kifeszítem a belső csövet, hogy a lehetőségekhez mérten minimális ellenállása legyen. És próbálok olyan munkát végezni, amire később is büszke leszek :)
Majd az a tervem (ha nem lesz herótom a padláson való balettozástól), hogy a csövek mellett építek én is ásványi gyapotból egy 20cm széles "falat" és a tetejét is azzal takarom, így lesz egy kvázi gyapot doboz még körülötte.





2016-06-15
22:56:07
Előzmény: k2para #49997#49998
Aluszalaggal.
2016-06-15
04:46:40
Előzmény: zsezse #49995#49997
Ahhha, volt egy ilyen tervem is, hogy 10cm-es kőzetgyapot táblákat veszek, abból vágog csíkokat és építek a cső köré egy "várat", de talán az üveggyapot paplannal nem kell annyit vacakolni.


A másik kérdésem kapcsán, a flexi csövet spiróhoz miként rögzítettétek, kell gyorskötöző is (külső vagy belső rétegre?!), vagy elég az aluszalag?

2016-06-14
23:25:40
Előzmény: k2para #49994#49996
Nálam is ez a helyzet, egyszerűen csak lefedtem 20 cm vastag közetgyapot paplannal a csöveket.


2016-06-14
21:59:47
Előzmény: k2para #49994#49995
szia
nalam ugyanez a helyzet
en arra jutottam, hogy majd ha egyszer lesz ra erkezesem, akkor feltoltom mellette kozetgyaottal a tetejet meg leboritom uveggyapottal vagy kozetgyapottal,

nekem most 2.5cm van, nyaron erezhetoen meleg, telen picit hidegebb, de nem veszes

nyari paralecsapodastol ne felj, az 17 foknal kezdodik.
2016-06-14
21:24:21
#49994
Még egy kérdésem lenne, raktáron a 25-ös Sonodec volt és nem akartam rendelni és várni az 50-esre, meg ez olcsóbb is volt, elhoztam ezeket, amiben 25mm üveggyapot van.
A fűtetlen padlás miatt raknék még rá kívülről hőszigetelést, de gondban vagyok, hogy milyen módszerrel.

A.) finoman körbetekerem sima, kasírozatlan üveggyapot paplannal (5 vagy 10), és vékony, horganyzott acél dróttal rögzítem,
ezzel ugye télen teljesül, hogy a hőszigetelés melegoldalán van a párazáró réteg, nem fog az üveggyapotban lecsapódni a pára,
nyáron a 40-50 fokos padláson ez megfordul, de nem lesz akkora hőmérséklet különbség olyankor, hogy gyöngyözne belül a sonodec felületén

B.) kicsit már túlzásnak tűnik, hogy az egészet becsomagolom még párazáró fóliába és aluszalaggal légzáróra megcsinálom, nem hiszem, hogy ennyi macerát megér, ahhoz spiko cső kellett volna akkor, meg más lenne, ha 18 fokos levegőt keringetnék az 50 fokos padláson

C.) esetleg alukasírozott üveggyapot, de az is elég merev lesz, megőrülök szerintem a sonodec-kel való bajlódástól

D.) marad a 25mm, de télen a fűtetlen padláson ez meredeknek tűnik (25-30m cső az elszívás és befújás)

E.) fújható ásványi gyapottal feltölteni a cső környezetét, ez marha drága lenne, nem éri meg

Mennyire kell ezt túllihegni?!
köszi!
2016-06-14
07:47:52
#49993
Sziasztok!

Köszönöm a korábbi, kimerítő tanácsokat és biztatást mindenkinek, bedolgoztam mindent belőle, amit tudtam. Ez alapján rendeltem össze a cuccokat és pár hete megfeszített tempóval (egyelőre hétvégenként) építem ki a rendszert, hogy még a nagy kánikula előtt meglegyen, nem szeretnék a padlástérben, üveggyapot-porfelhőben, 40-50 fokban szaunázni a szellőzés nélküli tyvek kezes-lábasban :))

A gyapot miatt amúgy is vettem egy rendes 3M félmaszkot, cserélhető szűrővel, mert azok az eldobható szarok nekem nem jöttek be.

Viszont egy kérdésem lenne, a spiko idomok (pl. T elágazások) és a sonoflex szigetelt flexicsöveket miként rögzítsem egymáshoz? Az aluszalagon kívül kell valami?
Néztem 1-2 videot, van ahol egy viszonylag szélesebb kábelkötözőt húznak rá kívülről.
Vagy elég a 3 réteg külön-külön leszalagozása és az fogni fogja rendesen évek múlva is?

Arra is figyelnem kell, hogy maximális mértékben húzzam ki a csövet, hogy ne legyen túl nagy az ellenállás, nem lenne jó, ha a végén csak a csövekben összeszedne 2-300Pa nyomásesést.

köszi a tippet előre is,
Krisztián

2016-05-31
12:41:35
Előzmény: mzsombor #49970#49977
Köszi a felvetést. Kérdésedre válaszolva a födém 200mm Üveggyapot szigetelés, illetve a falon 180mm EPS. A 4W venti óránként 150 m3-t tud gépkönyv szerint, igaz minden folytás nélkül. A napelem 4 dollár volt, nem tétel. Természetes szellőzést csinálni sem egyszerű csinálni, meg kellene nyitni a tetőt
mzsomborVálasz erre
2016-05-31
06:38:54
Előzmény: Paragon #49969#49970
Milyen vastag most a födémen a hőszigetelés? 4W ventillátorteljesítmény nagyon-nagyon kevésnek tűnik, annyi értelmezhető mennyiségű levegőt nem mozgat meg. A hővisszanyerős szellőztetőnknek is kell 60W, hogy kb 150 m^3 levegőt átnyomjon a lakáson óránként. PLusz még a napelem költsége, lehet, hogy jobban jársz, ha pluszban hőszigetelsz, és megpróbálsz minél jobb természetes szellőzést biztosítani a padlástérnek.
2016-05-31
05:25:10
#49969
Padlástér szellőztetés:
A felső emeleten a hőmérséklet 30 fokot is eléri nyári napokon, ami elég kellemetlen, de nem akarunk légkondit beszereltetni. Arra gondoltunk, hogy egy kis ventilátorral a padlásteret szellőztetnénk, csökkentve ezzel a padlástér hőmérsékletét.
A ventilátorok (4W) napelemről kapnák a tápot, és a padlástérből nyomnák ki a meleg levegőt. És már jönnek is a technikai jellegű kérdések.
1. A napelem eső és jégeső ellen védett helyen lennének elhelyezve, és mivel az EVA fóliát nem tudnám szakszerüen térhálósítani, így csupaszon, üveg védelem nélkül kerülne a tetőre. Tudtok e valamilyen kockázatot e téren?
2. A ventilátor csak nyomja a meleg levegőt kifelé a belső térből egy cserépszellőzőn keresztül, és a beszívás a réseken van feltételezve. Nem gondoljátok, hogy ezzel éppenséggel melegíteni fogom a tetőteret, mert a tetőfólia és a cserép közötti igen meleg levegő fog a fólia porozitásán beáramolni?




2016-04-23
09:36:12
Előzmény: szocsmarci #49901#49903
Köszönöm, tisztul a köd! A kép tuti! Hasonlókat böngésztem este, de egyik sem volt ennyire világos, plusz a mértékadó szakasz nem volt meg, így tegnap továbbra is rossz irányban jártam.
Nem tudom miért gondoltam, hogy összeadjam, mint a sorba kötött ellenállásokat elektronikában, hiszen itt sem "sorba vannak kötve".
szocsmarciVálasz erre
2016-04-22
22:46:40
Előzmény: k2para #49897#49901
A mértékadó szakasznak az ellenállást kell nézni. Ez A 8méter gerinc és a leghosszabb (7m NA125) ágvezeték ellenállásának az ÖSSZEGE. A gerincen az összes térfogatáram keresztül megy, az ágvezetéken csak az, ami ahhoz tartozik. Így kell számolni cső ellenállást - persze idomokkal együtt.

Egy kép talán többet mondd ezer szónál.






Biosolar Forum  =>  SZELLŐZÉS  =>  Utólagosan beépített szellőztetéslapozz: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   következő »
Copyright © 2005-2019 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva