English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  PV - Napelemes rendszerek  =>  Napkollektor napelembőllapozz: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2019-06-08
21:08:48
Előzmény: takyka #53098#53100
takyka,

"Teljesítményillesztés mindenképp kell, nem kötheted rá a fűtőszálra direktben a napelemeket, mert összeomlik a hozam! "

Kapásból én is azt gondoltam, hogy minden ohmos terhelésre baromi rossz a hatásfok, de úgy néz ki, hogy nem.

Próbálj meg 4db 250W-os modult rákötni egy 2kW-os cekászra!
Ha a MP-t 100%-nak veszed, akkor különböző besugárzásokra a következő eredményt kapod:
200W/m2 -> 45%
400 -> 85
600 -> 100
800 -> 90
1000 -> 78
Ha összeveted egy déli tájolású modul esetén az egyes intenzitásokhoz tartozó napsütés időtartamával, akkor láthatod, hogy végeredményben 80% fölött van ez eredő hatásfok.

Szerencsés véletlen, hogy nyáron ekkora teljesítmény nagyjából elég a napi melegvíz készítéséhez.
A megvalósítása is egyszerű.




Persze illesztett teljesítményű fogyasztóval nagyobb a hozam.

Paya ötlete az analóg szabályozásra alacsony teljesítmény estén ok.

PWM esetén EMI problémák is fellépetnek.
2019-06-08
20:23:20
Előzmény: robert #53055#53099
Ameddig biztonságosan szeretnéd feszmentesen tartani a rendszert. Üzemi kapcsolgatás csakis félvezetővel!

T.
2019-06-08
20:19:58
Előzmény: robert #53069#53098
Teljesítményillesztés mindenképp kell, nem kötheted rá a fűtőszálra direktben a napelemeket, mert összeomlik a hozam! Ha megnézed egy napelem PUI görbeseregét, láthatod, hogy a munkaponti fesz alig függ a besugárzás mértékétől. Amint van egy kis fény, az beáll a névleges közelébe, csak a (terhelő)áram változik. Annó Payagyerek kitalált egy nagyon ötletes soros szabályzót, ami napelemfeszre szabályzott. A tranyóját az alaplemezre rögzítve hasznosította a veszteséghőt.
Esetleg meg lehetne spékelni napelemhőmérséklet korrekcióval.

T.

2019-06-08
15:50:48
#53097
Több fűtés/HMV kombinált rendszerben kettő tároló is működik ( ha jóé csalódom Sándor és Zsezse rendszere ilyen). Egyik a fűtésé, a másik a melegvízé (kisebb). A napkollektor a nagyobb tárolót fűti.

Tegyük fel, hogy a napkollektoros melegítésről napelemre állna át valaki.

Ilyenkor a nagyobb puffer szolár hőcserélőjét egy fűtőszálra cserélheti, és a HMV bojler (villanybojler) bemenetét a napenergiával töltött nagyobb puffer előmelegíti. Napsütés híján a villanybojler fűtőszála (kapcsolt vagy normál tarifával) emelheti a hőmérsékletet, nyáron minimális után-fűtésre van szükség.

Előny, hogy a napelemes direkt fűtésű nagy puffer nem melegedhet túl (stagnáció kizárva), nem kell hőfokkapcsoló.
Hátrány a nagy puffer nyári hővesztesége (~2-4kWh).

2019-06-07
20:49:23
Előzmény: robert #53082#53088
Robert,

Évről évre felmerül a változtatás, de marad a régi amíg működik.
A hmv tárolóm a főépületben van, gyakorlatilag ugyan az(ok) a villanybojlerek, amivel a ház megépült. Közvetlen fölé, a tárolótól három méterre kerülhetne a panel.
A zárt tarifa rendszer fő szabály azzal nincs megszegve, hogy átalakítottam a bojler alaplapját két hőfok kapcsolósra, és elő van készítve egy második fűtőbetét fogadására. (Egy egyedi gyártású, a napelemhez illeszthető betéthez.)
Még szerencse, hogy adhattam felülvizsgálói engedélyt magamnak ahhoz, hogy idegen feszültség (a napkollektor vezérléséé) is be lehessen vezetve a bojlerbe. A két feszültség nem találkozhat, és ha megfelelő felirattal el van látva, akkor nem jelent veszélyt. A zárt rendszer előírása nem sérült. A szolgáltató részéről nem téma, hogy a bojler hány fűtőbetéttel van szerelve.
Jelenleg is tudja azt, hogy ha a kollektoros fűtés kevés volt, akkor éjszakai áramból pótolhasson.

2019-06-07
17:34:55
Előzmény: sándor #53081#53084
Sándor!
Ha nem akarsz hozzányúlni a bojlerhez, akkor be kell tenni elé egy 10l-es elektromos vízmelegítőt, és abból belekeringetni a nagy bojlerbe a felmelegített vizet. A keringető mehet a napelemről, (és a napelem feszültségével arányos lehetne a fordulatszáma is, ehhez persze egyenáramú keringető kell). Így a bojlerhez nem kell nyúlni, a körülötte lévő vízvezetékhez meg nincs köze az áramszolgáltatónak.
2019-06-07
15:30:58
Előzmény: sándor #53081#53082
Sándor,

A túlméretezett kollektorok mindig is feleslegesek voltak. A stagnáció elkerülésére működtett folyamatos cirkuláció sok drága energiát fogyaszt.

Nálam már le van kapcsolva a kazán és a kollektorok le vannak takarva, de még így is van elég melegvizünk. Már agyaltam rajta, hogy eladok a 4db a "túl jól működő" napkollektoraim közül kettőt (ha megvenné valaki).

Napkollektort már kevesen telepítenénk, de a "sallang mentes" napelemes vízmelegítés is csak ritkán lehet gazdaságos. Ami nem megy, azt nem kell erőltetni!

A villám által kialakított és folyamatosan formálódó "házvezérlésbe" integrálás véleményem szerint neki is ráfizetés, de jól érzi magát tőle.

Szerintem neked nem érdemes hozzányúlni a napkollektoraidhoz addig, amíg működnek. Utána kidobhatod. Ezt követően csak akkor érdemes bármiben is gondolkodnod, ha a főépületbe teszed a tárolót.

2019-06-07
14:33:36
Előzmény: robert #53069#53081
Robert,

A túlméretezett kollektorok mára feleslegessé váltak. A fűtésrásegítésük ugyan jól jön, de egy ilyen májusi tél lenullázza a "hasznukat".
Muszáj folyamatosan működtetni őket, sok a segédenergia felhasználás.
Ezért gondoltam már korábban is egy direkt napelem-bojler párosításon. Kikerülve minden sallangot.
Valahogy úgy, mintha fatüzes bojlerem lenne, amiben ha jobban ég a tűz akkor jobban melegíti a vizet, ha csak parázslik, akkor kevésbé. A bekészített famennyiség = a legjobb időszakban várható egész napos napelem termeléssel. A fűtési intenzitás változása nem okoz gondot.

A villám által kialakított és folyamatosan formálódó "házvezérlésbe" integrálás nekem nem érné meg.
A jelenlegi 9,6 KW névleges teljesítményű kollektor egység hideg vízzel induláskor tud 12 KW-ot, 75 fokos víz hőmérsékletnél szenved 2 KW-al.
A tényleges igényem 6 KWh és 2 KWh között változik naponta. A kollektor jó időben ezt letudja 1,5-2,5 óra alatt.
Hátrány, hogy ha a már felfűtött és lekapcsolt bojler fűtési időszak közben (a kora délelőtti és a késő délutáni időszak kapcsoló órával kizárva) meleg víz fogyasztás miatt 65 foknál újra rákapcsol a kollektorra és közben felhők jönnek, akkor visszahűti a rendszert 55-60 fokra, amennyit felhős időben is tud.

Ezzel az 55 fokkal még kijönnénk, de nincs egy felhős másnapra tartalék.

A villamos fűtésre maradhatna az egész nap. Ha már felfűtötte 70 fokra, akkor az alacsony hőmérsékletű fűtőbetét nem tudná visszahűteni a vizet. Jöhetne felhő, naplemente, a víz maradna a felfűtött hőfokon.
Ezért nem szeretném kapcsolgatni sem. Annyira kellene belőni a napelem kapacitást, amennyi elegendő lenne az átlagos fogyasztásunkhoz csúcsbesugárzás idején.
Ha kevés volt a napelemes fűtés, akkor pótolná éjszakai áramból.


A szabályok szerint a kedvezményes tarifákra kötött készülékek, így az éjszakai áramra kötött bojlerek is csak fixen bekötve üzemelhetők. Így szól a szerződés. Az áramkörüket megbontani, arról leágazást készíteni pl. mosógépnek tilos. A bojler bekötő dobozának le kellene plombázva lenni. A bojler burkolat fenéklemezének nem, de azt viszont tilos megbontva üzemeltetni.
Ezt a szolgáltatónak jogában áll ellenőrizni, eltérés esetén azonnal kizárni a fogyasztót a kedvezményes tarifából.

A veszteségek miatti értelmetlen éjszakai tarifa meggondolandó.
A mosó és mosogató gépek nappali áramról és hideg vízről üzemelnek. Az éjjel felmelegített bojler vesztesége 24 óra alatt közel annyi, mint egy átlagosnál kisebb napi fogyasztás. Ez nálam télen 1,5 KWh körül szokott alakulni.
Viszont a reggeli és napközbeni meleg víz használattal csökken a hőmérséklet, csökken a veszteség is. Ha ezt is figyelembe veszem, akkor elviselhető a veszteség.


Én egyenáramú relé alatt egyenáramot kapcsoló relét értettem. 10 A-ig vannak ilyenek és nem kell bazi nagy megszakító.
Kb. 10 A egyenáramig lehet normál váltakozóáramú relét is használni, csak nem párhuzamosan kell kötni az érintkezőiket, mint a szakemberek szokták. Hanem pl. egy három főérintkezős relé érintkezőit sorba kell kötni és ezzel megnövelni az ív hosszat. Hogy napelemnél működne-e nem próbáltam. Nem tudom, hogy a napelem mennyire képes küzdeni a megszakítás ellen.
Szerszámgépeknél, az ott tápegységgel előállított egyenáramra biztosan jó az említett relés megoldás, akkura már nem igen.



2019-06-06
20:21:34
Előzmény: sándor #53065#53069
Sándor,

A napelemes üzemben nincs névleges feszültség. A feszültség MPPT nélkül 0 és valamivel az üresjárati fesz között változik a besugárzás függvényében.
4db 250W-os modul esetén a maximum ~4x36=144V. A 2kW-os cekász, aminek a névleges effektív feszültsége 230V (26 Ohm) 144 Volton maximum 800 Wattot ad le. Kisebb besugárzás mellett kevesebbet.

Amint Villám is írta, a napelem is csak akkor van a cekászra kapcsolva, ha még fér hő a tárolóba.

Milyen leplombázott készülékre gondolsz? Talán a bojlerre? Az ugyanis nincs leplombálva, azt csinálunk vele saját felelősségre, ami tetszik.

Szerintem az éjszakai áramot el is lehet felejteni, éjszaka nem kell melegvíz, a tárolási veszteségek miatt pedig elveszik a tarifából eredő előny.

A normál relék AC kapcsolására szolgálnak, DC esetén ívet húznak, ezért alkalmatlanok a feladatra.




villam64Válasz erre
2019-06-06
19:56:05
Előzmény: sándor #53065#53066
Szia Sándor
Én átlag hozammal számolok. Annak idején volt egy mérésem, ahol a hőemelés alapján kiszámoltam, hogy hány százalékos lehet a hatásfok egy visszatáplálós rendszerhez képest. Ez 70 %-ra jött ki. Hogy érted a változó feszültséget? Én átlagom mindent tartalmaz. A tároló méretezését leírtam. A tartály hőfokot figyelem reggel, így látom, hogy használták-e, és rá lehet-e fűteni, ha magasabb a hőfok, mint amennyit a napi csúcs termeléssel elviselhetne, akkor nem engedélyezem a napelemek felkapcsolását. Így megakadályozom, hogy le kelljen kapcsolni nappal. Ez csak egy hőfokkapcsoló, mely megszakítja a relé áramkörét. Ha nappal csökken a hőmérséklet ezen érték alá, még fel tudja kapcsolni. Nem lenne két feszültség, mert az időzítő csak a napelemek lekapcsolása után engedélyezné a 230V-ot. Én nem beszéltem éjszakai áramról, mert az nem illeszkedik a szokásainkhoz. Éjszakai áram akkor van, amikor már nincs igény meleg vízre. Meleg vízre este van szükség. Éjszakai áram napi 1 kWh plusz veszteség. Én este a napelemek lekapcsolása után ellenőrizném a második hőfokkapcsolóval, hogy elég meleg-e a víz este, ha nem, akkor az időzítő és a hőfokkapcsoló soros kapcsolása működtetné a 230 V-os fűtést, és még a fürdés előtt felmelegíti a vizet nappali áramról. Fürdés után már nem látom értelmét melegen tartani a vizet, tehát az időzítő lekapcsol, és nem tartja melegen éjszakára a vizet. A vészlekapcsolást másokra hagyom. Igyekszem elkerülni. Akkor a leggazdaságosabb a meleg víz rendszer, ha nem fűtöm fel jobban, mint amennyit a lehető leghamarabb elhasználok. A 300 literes hőszivattyús bojler is 59 °C-ra állítva 65-70 kWh-át fogyaszt havonta. 44 °C-ra állítva 40 kWh/hó.
2019-06-06
19:22:40
Előzmény: villam64 #53063#53065
Szia villám,

Mindig névleges fűtőfeszültséggel számolsz?
A bojler betét víz nélkül közel fehéren izzik, 8-900 fokos. Ez van névleges feszültség mellett.
Viszont a vizet akkor is melegíti, amikor csak 120 fokos a betét.
Méretezett átlaggal nem menne el mégis közvetlenül a panelekről változó feszültséggel?

Nyitott kérdések még maradnak.
Mekkora hőmennyiséget tud befogadni a családhoz méretezett tároló, ha nem fürdik ki előző nap teljesen? Ezt mekkora valószínűséggel számoltad be a szükséges beépítendő teljesítménybe?
Engedélyeznék-e az éjszakai áramú pótfűtést, ha a besugárzás nem volt elegendő?
Két fajta feszültség egy elvileg leplombázott készülékben?

Ha a panelek lekapcsolása szükséges, a 7 A-t a bojler hőfokszabályzójára nem, de egy 10 A-es egyenáramú relére az érintkezők sorba kötésével rá lehetne bízni. Ilyet már csináltunk.

Ezt a lekapcsoló, vagy rövidre záró relét működtethetné maga panel egység egy határfeszültség érzékelővel?

villam64Válasz erre
2019-06-06
17:51:54
Előzmény: robert #53062#53063
Szia Róbert
A napelemek nem tudják 4 órán keresztül 100 %-osan kihasználni az 1000 W/m2 besugárzást, pár percig, utána nem ideális a helyzet. Ráadásul pont ekkor van legkevésbé szükség sok meleg vízre. Viszont kihagytam a számításból a mérésemet. Tehát nem 100 %-os hatásfokkal, hanem 70 %-ossal kell számolni. Tehát 6 kWh helyett (1 kW napelem) 4,2 kWh hőenergiára lehet számítani az illesztetlenség miatt. 14 m3 földgáz 140 kWh/hó. 70 %-kal 98 kWh/hó. Tehát az illesztetlenség miatt 140 kWh/hó (1680 kWh/év), egyenlő 1526 W napelem, 5*300W. 140/5=2,8 m3/hó, 1db 300W-os panel. 60 000 ft 1 db panel. 33,6 m3/év (33,6*126 ft= 4233 ft/év. 14 év megtérülés.
Az 1000 W/m2 esetén a hőmérséklet is nő, vagyis romlik a panelek hatásfoka. Sorozatgyártás nélkül az illesztő túl drága.
2019-06-06
17:41:47
Előzmény: villam64 #53060#53062
villam64,

A besugárzás nem úgy alakul, hogy egy percre van 1000W/m2, hanem van, hogy 1160, meg olyan is, hogy 980, és majdnem 4 órán át a maximum közelében (mindenképp 800 fölött).

Mi az, hogy ideális helyzet?

Pont neked köszönhetem, hogy utánaszámoltam, és már világos, hogy mennyire nem mindegy az illesztés jó megválasztása (egy adott terheléshez a megfelelő típusú és számú napelem).
Inkább legyen kevesebb a szoláris arány, de legyen jobb a kihozatal, mert így is csak speciális esetekben éri meg váltani, általában ráfizetés.


2019-06-06
17:28:19
Előzmény: BJaca #53057#53061
BJaca,

Vannak relék, amik alkalmasak lennének... persze meg van az áruk...
Sok feladat bukik meg az egyszerű, de drága spec alkatrészeken.
2019-06-06
15:11:31
Előzmény: robert #53055#53057
Ha jól sejtem, a félvezetőkben nem szokott ív keletkezni. Vagyis meg lehetne tenni, hogy félvezetővel (MOSFET) lekapcsolni a DC-t, és utána bontani relével. Persze ebben még benne van a lehetőség, hogy tönkremegy a félvezető, és akkor is bontani kellene.
Esetleg egy egyszerű hídkapcsolással váltót csinálni. De legalább egy DC-re való relé mindenképp kellene az áramkörbe, ami vész esetén oldana, viszont az élettartama sokkal hosszabb lenne.
2019-06-06
14:33:00
Előzmény: villam64 #53052#53056
villam64,

"... 1000 W/m2 meg nincs..."
A csatold grafikonodon kb 4 órán át tart... ne köpjük ki a legzsírosabb falatokat!

Itt egy régebbi mérésem pyranométerrel február végén:






A ötleteiddel nagyjából egyetértek. A napelem teljesítményt is jobban saccoltad meg, mint amennyit egy tanulmányban feltételeztek (és amire én is hivatkoztam). Ezért külön gratulálok!

2019-06-06
14:21:23
Előzmény: takyka #53046#53055
takyka,

"Én inkább egy NC relével (lekapcsolásképp) rövidrezárnám a napelemet."

Meddig? És mikor oldanád?
villam64Válasz erre
2019-06-05
23:06:36
Előzmény: robert #53040#53052
Szia Róbert
A besugárzás folyamatosan változik. 200 W/m2 alatt nem érdemes foglalkozni vele, 1000 W/m2 meg nincs. Az átlag a legegyszerűbb. A relé a leválasztáshoz kell. De szünetmentes időben kell leválasztani, és a relének bírnia kell az érintkezőin a 16 órányi áramot. Most az jutott eszembe, hogy egy 24 V-os relé párhuzamosan kötve a napelemmel. Amikor besötétedik, akkor lekapcsol. Ettől működhet a másik relé mely a 230-at kapcsolja a fűtőszálra. Ehhez jó a bojler védelme. A napelemhez a hegesztő ív miatt nem jó. Úgy számolok inkább, hogy nyáron csúcsban 1 kW napelem 6 kWh-t termel egy nap. 100 literre tehát nem kötöm, mert 60 fokot emelne egy nap, vagyis 30-90 °C között mozogna a hőmérséklet. A Balatonon kívül 30 °C-os vízben nem fürdünk, tehát ez nem jó. 200 literen 30 fokot emel 60-90 °C. Ez már alkalmas lépcső. Amikor nem éri el a víz hőmérséklete az 50 °C-ot, akkor engedélyezem a relé napelemről történő meghúzását. Ha magasabb 50 °C-nál, akkor ez a második szabályzó megszakítja a relé áramkörét. Este az időzítő engedélyezi a 230 V-ot, a relé nyugalmiján. A 230 V átmehet a bojler hőfokkapcsolóján, hogy ha nem elég meleg a víz, mert 2 napja felhős az idő, akkor is legyen elegendő fürdő víz. A tartály és napelemek arányos változtatásával lehetne a fogyasztási igényhez méretezni.
A bojler kapcsolói nem alkalmasak egyenáramhoz. 8A rövidre zárása nem kis hőt termel a vezetékeken. Drágának tartanám egy munkapont követés megépítését.
A besugárzás sem jó, mert nem merőleges mindig. Nem ad valós képet. Inkább az a grafikon, amely napi működést mutat, ott benne van a nem merőleges sugárzás.
Május 25.



2019-06-05
20:00:50
Előzmény: robert #53044#53046
Nagyon problémás napelemes áramkört kontaktussal megszakítani. Pár éve raktam fel videót, a kb. 1,5centis ívet a légmozgás fújta el! Én inkább egy NC relével (lekapcsolásképp) rövidrezárnám a napelemet.

T.
2019-06-05
15:24:26
Előzmény: robert #53040#53045
Sok minden van benne, talán az is ami neked kell : - www.archivum.szie.hu/JaDoX_Portlets/displayContent?docId=15230&secId=16311


2019-06-05
14:50:22
Előzmény: BJaca #53041#53044
BJaca,

Kellene szerintem egy teljesítmény relé (10A 200VDC) a galvanikus leválasztás miatt a napelemek felé.
villam64Válasz erre
2019-06-05
14:06:22
Előzmény: robert #53040#53043
100 %-os besugárzással nem tervezek napelemet, mert az elenyésző az egész évet tekintve. Az inverterekhez is 20 %-kal több napelemet tervezek. 200 és 1000 átlagával érdemes számolni, vagyis 600 W/m2.
2019-06-05
13:55:55
Előzmény: robert #53040#53041
Robert,
ha már úgyis elektronikusra kell cserélni a hőfokkapcsolót, akkor legyen egy becsületes FET, ami akár PWM-ben is szabályozható, és egy közelítéses MPPT-t könnyű összehozni. Már ha nem lesz meg a táblázat :)
2019-06-05
13:43:43
Előzmény: villam64 #53039#53040
villam64,

Ezek havi termelési adatok.
Nekem éves, sávos besugárzási adatok kellenek. Tehát pl az, hogy átlagban hány órát süt a nap 600-800W/m2 intenzitással.

Erre azért van szükség, mert egy állandó terhelés a nemlineáris napelem karakterisztika miatt minden besugárzási értéken más hatásfokot eredményez.
Tehát egy adott terhelés vagy az intenzív, vagy az alacsony napsugárzás mellett kedvező, illetve egy adott terheléshez vagy kevés, vagy több napelemmel lehet jobb eredményt elérni.

Egyes bojlerekbe (pl a Hajdú 200 literes álló Z200S ErP) 3 és 1 fázisra is köthető fűtőszálat építettek. Ez 3 fűtőszálat jelent, a bekötés változtatásával állítható a munkapont. Ehhez a bojlerhez meg lehet találni a legkedvezőbb napelem típus, darabszám és cekász-teljesítmény hármast.


A hőfokkapcsolóra biztonsági okból szükség van.

villam64Válasz erre
2019-06-05
13:37:23
Előzmény: robert #53035#53039
Itt egy Budakeszi 6 kW-os.


És az enyém.


A saját hőfokkapcsolóját én sem támogatom. Azonkívül inkább reggel nézném meg, hogy rá kell-e fűteni a tartályra, és így még a terhelés előtt könnyen leválasztható lenne. Nem 60 °C-ra szabályoznám, hanem maximum 80-85 °C-ra. Tehát nappal ne kelljen kikapcsolni.
Biosolar Forum  =>  PV - Napelemes rendszerek  =>  Napkollektor napelembőllapozz: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva