English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Villamos energia tárolása  =>  Akku méretezés, méréslapozz: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2018-11-07
18:00:58
Előzmény: takyka #52213#52216
Köszi hogy végigolvastad, persze hogy van affinitásom ilyesmihez, 10 éves korom óta aktívan az elektronika a hobbim, a szakmám meg erősáram és lehúztam pár évet autóvillamossági szerelőként is de hogy több 100 cellát összerakosgassak, bár lehet igazad van nem kell félni tőle, egyszer kisebb pakkal nekivágok talán.

A számok kb. a helyükön vannak, hajszálpontosan nem tudom a ciklusokat, nem jegyzeteltem le hány ciklus volt eddig. Nagyon saccra olyan 170-180 ciklusnál járhat, van olyan hét hogy 1 sem, van hét amikor meg 2-3 külsős munkán is vagyok elég rapszodikusan. A heti 2 talán átlag, kicsit kevesebb lehet. Amikor nem dolgozik az akku, akkor egy saját gyártmányú okos töltőn pihen, teljesen feltöltve.
A 600 Wh kicsit kevesebb, 500Wh, 20-22 óra üzemidő, a fogyasztás az igen, jól látod, átlagban 22-24W, így 80-90% DOD a saccolásom. Még nem vettem észre drasztikus teljesítménycsökkenést, kb. most kezdi meg a 3. évét az akku.
(ezt sem tudom napra megmondani pontosan, valahogy nyár végén, ősz elején vettem 2 éve) Nem kizárt hogy jövő héten megnyúvad, és az sem hogy még esetleg 1 évet elmegy. Ezt nem tudom előre. Ha holnap beadja a kulcsot, akkor évi 10ezer forintot költöttem a szórakozásomra, nem iszok, nem kocsmázok, nem lottózok, ennyit megér.


Bous, #52207,
igazad lehet, nem megfelelőek a forrásaim és a rábeszélő készségem sem túl jó, csapnivaló ügynök lennék. De nézd el nekem, 3 év alatt 3 ilyen kis szigetüzemet telepítettem, nem ez a megélhetési forrásom, amolyan kiegészítő hobbi, meg tapasztalatszerzésre sem rossz.
Értem a számolásodat, van benne ráció (bár néhol mintha a "minden szentnek maga felé hajlik a keze" effektust venném észre benne :-) ) de én magamnak ilyet tuti nem építek, ha meg esetleg befut még ilyen megrendelés, nem tudom sikerül-e meggyőzni a delikvenst. Ha az általad felvázolt nem egészen kettes szorzót megemlítem, az már partiképesebb mint a 3-4x ár.
Kedvező árú beszerzési forrás hiányában viszont én valószínűleg nem tudnám tartani az általad levezetett összeget.

(Robert, a hozzászólás írásakor az ablak kék-fehér, ez valami újítás?)






Szerk, múlt héten megrendeltem egy ilyet:
www.ebay.com/itm/DC-20A-100V-LCD-Digital-Volt-Voltage-Watt-Current-Power-Meter-Ammeter-Voltmeter/311707744806?hash=item48933aba26:g:bcgAAOSw8w1X6o-4:rk:15:pf:0
Ha megérkezik, beépítem a pc-be és teljesen pontos adatokkal tudok szolgálni.

2018-11-05
22:16:21
Előzmény: Bous83 #52206#52214
Szia Bous,

Igazad van, de nincs igazad! :-)

Az 500 ciklus 100% DOD-ra van megadva. Én soha nem töltöm cellánként 4,1V fölé és soha nem merítem 2,8V alá. (Ez jelenleg pontosan 88%-7% 81%DoD-ot jelent)
A töltőmnek három állása van:
1. 27,3V/7A (cellánként 3,9V/350mA) 60%-ra töltödik fel. Ez egy nagyon kíméletes program, ezt használom napi szinten, itt tárolom.
2. 28,7V/14A (cellánként 4,1V/700mA) 88%-ra töltődik fel lassan. Akkor használom, ha nagyobb távot akarok megtenni.
3. 28,7V/26A (cellánként 4,1V/1,3A) mint fent, csak gyorsabban töltök. Csak ha muszály!

A csökkentett feszültség és a kíméletes töltés a hoszabb élettartam (1000+ ciklus) záloga.

A cella DCiR<40mOhm. cellánkénti 2,5A-nál ez 100mV feszültségesés. A teljes pakkra vonatkoztatva 40mOhm/20*7=14mOhm 50A-nál ez 35W azaz 2,7% veszteség. Mire végigmegy az áram a cellaszintű biztiken, csatlakozókon, BMS-en, a töltésmérő söntjén, a túláramvédő kapcsolón, főkapcsolón, hozzájön legalább mégegyszerennyi. Gyakorlatilag nem sok haszna volna, mégha felezném is a cella belső ellenállást. Pláne, hogy jellemzően fele teljesítményen van használva a cucc.

Jajj de féltek az összerakástól! :-) Egyszer ki kellene próbálnotok, nem egy nagy varázslat. 80%-a a könnyű hobbivillanyjárműveknek 18650-el megy.
Mellesleg a te akksid sincs kész. A fent felsorolt kiegészítőket is be kell építeni, majd bedobozolni, ha az ember bolondbiztos megoldásra törekszik...

T.
2018-11-05
21:49:28
Előzmény: 444tibi #52203#52213
Olvastam a cikkedet. Ezek után nekem ne gyere azzal, hogy te nem raknál össze 18650-ből akkupakkot! :-)

Komolyra fordítva a szót:
Biztos jók a számok? 600Wh fogyasztás átlagos 24W-al számolva 25 óra üzemidő.
Heti két alkalommal gyakorlatilag teljesen lemerítve évek óta zokszó nélkül tudja az ólomakkumulátorod?
Ezzel nem lehet versenyezni.

T.
2018-11-03
13:48:55
Előzmény: 444tibi #52153#52207
Szia,

Valószínűleg azért nem adtál el lítiumot, mert feltehetően rosszak a forrásaid vagy nem megfelelően érveltél az ügyfeleknek... :P

Én adtam el 24V 1000Ah Winston packot is nagymegrendelőnek, és adtam el 48V 2kWh lítiumos rendszert 3db 200Wp-s napelemhez. Az érvek amiket írtál, csak a fele a sztorinak.

Azt mondod a 24V 140Ah 100eFt, és két év. Ennek a pakknak az elérhető kapacitása normál esetben 50%, azaz 70Ah, azaz valójában 1680Wh-t veszel, ami mindösszesen 70% hatékonysággal adja vissza az energiát. (valójában 85 körül, de a kiegyenlítés meg elnyeletés is egy csomó energiát igényel) A nagyobbik Chevy akku átköthető 24V-ra (oh, tényleg, így is adtam el egyet), azaz 170eFt a "24V" 88Ah, ami egyébként 1900Wh. Azonban ennek 80%-át használhatod büntetlenül, ami 1520Wh.

Tehát:

- két évre ólom: 100/1680 = 60 Ft/kWh
- 10++ Lítium: 170(+25BMS)/1520 = 128 Ft/kWh.

Ezen felül mivel a lítium hatásfoka 95% felett van, 20%-25%-al kevesebb napelem biztosítja ugyan azt az energiamennyiséget!

Tehát az a 7x árszorzó az el sem éri a KETTES szorzót, ha beleveszed a -20% napelem költséget, és ha azt is nézzük az egyik 2 évre, a másik 10 év++ -ra jó, nincs szag, megfagyás, vízpótlás, felügyelet, stb..... ....nem kérdés.

egyébként lett átkötve 24V-ra:




és ez volt a másik, amit a kis szigethez adtam el:




p.s. utóbbi rendszer először 4db 12V 100Ah munka akkuval ment el, 3 telet ment, utána váltottunk ólomról lítiumra. (energy bull lett volna 144, ez meg 210 volt neki rászerelt bms-el, kb ugyan annyi használható energia, mint mondjuk ólommal 1 év után)

2018-11-03
13:06:02
Előzmény: takyka #52154#52206
Szia,

Kicsit számolgattam a számokkal amit írtál, s gondoltam felhívom valamire a figyelmed/-teket.:

- A meglévő csónakmotor pack-od 1461Wh-s, és a link alapján csak a cellák (talán szállítás nélkül) 140x2.45x315= 121eFt. ez --> 82.8Ft/Wh

- http://biosolar.hu/forum/227/51678/view#51678 hozzászólásban szereplő 24V-os (21.6x44) 950Wh 85e --> 89.5 Ft/Wh

Azonban:

- a csónakaksid adatlapja szerint http://www.omnitron.cz/download/datasheet/NCR-18650PF.pdf 500 ciklusnál 80%-os lesz a kapacitása, ezzel ellentétben a LiMn2O4 with LiNiO2 akkura nem találtam rosszabb adatot (sajna nincs konkrét adatlapja a cellának) mint 1000 ciklus után 92% kapacitás...

- A panasonic adatlap fél C-ről dumál, és 1C-vel mérte le a dolgokat (ahol már beesik a fesz a "nagy" belső ellenállás miatt), a Chevy akku meg 240A-t tud tartósan, azaz 50A-nél szinte csak a kémiai feszesés van. Töredéke a belső ellenállása.

- A panasonic-ot össze kell rakni, majd beletenni valami dobozba is, extra idő és pénz a kellékekhez, a Chevy akku kész.

Szerintem mint Csónakmotorhoz, mint napelemes rendszerhez, jobban megéri.

2018-11-03
07:34:24
Előzmény: takyka #52199#52203
A TV akku az heti max. 2 alkalommal van használva, akkor viszont gyakorlatilag egész nap megy. Fogyasztás: a képtartalom és a hangerő függvényében 1,75-2,2A közötti, 2 amperral számolhatunk. Ez akkor 12 voltos középértékkel számolva kb. 600Wh (a számokkal való számolás nem ad teljes képet az áramfelvételről mert a készülék belső tápáramkörei jól tudják a fizika P=UxI képletét, ahogy merül az akku, az áramfelvétel egyenes arányban növekszik), a 64-es akkut 10-20%-ra harcolja le (80-90% DOD). Egy ilyen után mindig van lehetőségem teljesen feltölteni.

A TV az nem pontosan TV mert másfél év tv használat után leváltottam egy komplet számítógépre de a fogyasztási paraméterek nagyon hasonlóak. Ez egy általam összerakott All-In-One pc, ha esetleg meg akarod tekinteni, itt publikálam egy gyors cikket róla:

https://logout.hu/bejegyzes/tordaitibi/all_inone_pc_hazilag_a_sufnituning_szepsegei.html

Az elektromos kerékpár paramétereihez kérek egy kis időt, mindenről pontosan kifaggatom Laci barátomat (ő és kis családja használja).
2018-11-02
18:28:17
Előzmény: 444tibi #52193#52199
Nem számolok mással, csak 18650-el, nincs értelme. Sem árban, sem minőségben nem versenyképesek a prizmatikus cellák.

Mekkora a fogyasztása és mennyit használod két töltési lehetőség között a TV-t?
Mik az adatai a villanybiciklinek?


T.
2018-11-01
07:14:21
Előzmény: takyka #52182#52193
Igazad van, általánosságokról beszélgetünk, viszont ez nem is fog megváltozni jó darabig, és nem azért mert Te vagy én nem vagyunk hajlandóak véleményt változtatni hanem mert konkrét adat nincs egyikünk birtokába sem még. Nekem a tv-s akksim még nem ment tönkre, tehát nem tudok konkrét adatot, nem mondhatom hogy pl. 3év 4 hónapot bírt 400 ciklussal, és te sem állíthatod hogy a lithiumos pakkod 16 évet és 3500 ciklust elment. Érted mire célzok?

Írtad hogy "Szívesen kiszámolnám, hogy én milyen akkut raknák össze, hogy lássuk, hol is állunk."
Lássuk akkor, és köszönöm előre is hogy szánsz erre energiát és időt.

Az én tv-s akksimat véve, egy mezei autóakku, 12V/64Ah, egy Exide gyártmány. Most gugliztam rá, a legkedvezőbb ára házhoz szállítva 22850Ft.
Írtam feljebb hogy még nem tudom megmondani, meddig is tartana, úgyhogy a számolás leredukálódik a lithiumos pack árára+az összes sallangjára (bms és egy töltő, habár a töltőt ne számoljuk, azt összedobok egyet a fiókból, CC-CV kivitelbe). Kisütésvédelem nem kell, erre jelenleg egy lcd voltmérő modul van ami 8-20 voltig állítható intervallumban hangjelzést ad, ez a mélykisütésvédelem.

Tehát 12V/64Ah-22850Ft az egyik oldalon, házhozszállítva, semmi barkácsolással, leteszi a futár a kertkapuba, nem kell cellánként összerakni, dobozolni. (tegyük fel, átlagfelhasználó és tök béna vagyok, nem értek az elektronikához)
Kontra lithiumos, szintén ugyanilyen paraméterekkel, mennyibe kerülne?

(Az én példámnál azt a hátrányt most nem veszem be az összehasonlításba hogy elveszítem a kocsiba menet közbeni töltés és az esetleges kocsiakku hiba esetén a pillanatok alatti csere lehetőségét. Ezt ne vegyük be a szempontokba mert ez eléggé egyedi eset, de jelenleg ez is rendelkezésemre áll úgymond ajándékba.)
2018-10-29
10:21:55
Előzmény: 444tibi #52176#52182
Átszerkesztettem...

Álltalánosságok mentén nem jutunk dülőre, beszélgessünk konkrétumokról.

Pontosan mekkora és mennyibe kerül az akkumulátor, amit az ismerősöd használ?
Tudsz arról valamit mondani, hogy naponta mekkora távolságra használja és az kb. a rendelkezésre álló hatótáv hány%-a?
Szívesen kiszámolnám, hogy én milyen akkut raknák össze, hogy lássuk, hol is állunk.

De ugyanezt megtehetjük a TV-s alkalmazásodra is!

T.

2018-10-29
07:19:41
Előzmény: 444tibi #52176#52181
Sajnos új korában sem bírt 4-5 napot. Nagy kijelző, GPS, 3G, szóval volt, ami egyen. Két naponta kellett tölteni, aztán már minden este, mert a második nap vége kérdéses volt. Hétvégén, ha keveset nyomkodom, akkor azért még kibír két napot.
2018-10-27
21:51:32
Előzmény: BJaca #52174#52176
Az 4-5napot bírt egy töltéssel (10-12év=1000 ciklus) a mostaniak meg 1-1,5 napot (3év=1000ciklus). A számok stimmelnek, a helyükön vannak.

Takykának ugyanezt írtam le, ha évi 50-100 ciklus és közbe még vigyázok is rá,4,1V-3,2V között tartom stb. minden további kötözködés nélkül elhiszem a 10-15 évet. De én egy napi használatban lennék erre kíváncsi. Vagyis a pakkot estére 10-20%-ra leharcolom és reggelre feltöltöm. És ha az ILYEN üzemi viszonyok mellett elmenne 5 évet, akkor elgondolkodik az ember hogy talán nem kéne ólomakkukkal vacakolni, mert a Li az ugyan 4X drágább, de 5X tovább tart.
Vagyis várom azt a linket/személyes tapasztalatot/tuti leírást ahol egy elektromos jármű, napi szinten használva, estére teljesen leharcolt akkuval hány évet ment.
Nekem van ilyen tapasztalat az ismerőseim között az ólomakkukkal, mint említettem egy barátomnál ilyen körülmények között a PB akku legjobb esetbe másfél évig húzta. Azaz 500 ciklus. A 4szeres árú lithiumosnak akkor 6 évet és 2000 ciklust minimum teljesítenie kéne. Ekkor vannak egálba még csak úgyhogy inkább 8 év és 3000 ciklus, ez már vonzó lehet.
Lehet sőt megkockáztatom hogy képes is rá rá de erről nincs tapasztalatom, sem az ismeretségi körömnek. És én hajlamos vagyok a weboldalak százai helyett inkább a két szép szememnek hinni.

A régi Alcatel okostelefonom egy akkumulátorilag alulméretezett és ráadásul nagy fogyasztású telefon volt, mésfél éves sem volt amikor eljutottam vele a "töltőtől töltőig" szindrómáig, meghalt az akku. Igaz volt hogy naponta 3x kellett töltőre tenni.
A mostani 1 éves Xiaomi telefonom egy izmos akkuval szerelt készülék, simán produkál 50-60 órás akkuidőket. Még csak 1 éves de látatlanba adok neki még 2-3 évet vagy még többet.
Itt van előttem egy noname, Element nevű mobiltelefon, ez egy 3 éve éjjel-nappal készenlétbe lévő szolgálati telefon egy őrhelyen. Semmit nem tud csak hívást és sms-t, cserébe szinte semmit nem fogyaszt. Jelenleg, 3 év után még 5-6 nap azaz 150 óra az akkuidő. Tuti elmegy 10 évet. Miért is, mert eddig összesen ha 200X volt kisütve-töltve.



2018-10-27
19:10:46
Előzmény: 444tibi #52173#52174
Nekem van egy SonyEricsson C702-es telefonom napi használatban, 10 éves. Tavaly kezdett el hülyéskedni az akkuja, így beleraktam egy másik használtat. Tehát 8-9 évet simán bírnak, és a kapacitáscsökkenésre kb 30%-ot mondanék.
2018-10-27
17:28:38
Előzmény: takyka #52154#52173
Köszönöm a részletes magyarázatot meg a számolgatásodat.
Hogy én 300 cellából meg nem építeném semmi pénzért a pakkot, az biztos. 20 óra kb. rutinnal, írtad, hát ez nekem lenne a duplája, napi 2-3 órájával számolgatva majdnem 3 hét, ez szerintem a mazochizmus határát súrolja. Nekem. Lehet más élvezettel rak össze több százas pakkokat. Ha jól tudom, nem vagyok benne biztos, a Tesla is ilyenekből van összerakva? Ha igen, a technológia jogosultsága nem kérdéses de otthonra, esetleg megrendelésre én tuti vennék 4 nagyteljesítményű cellát és 10 perc alatt kész a pakk.

Olvastam a kapacitásmérésedet. Nem tudom, az akkuk milyen gyakorisággal vannak használva. Napi szinten biztos hogy nem. Megint csak a mobiltelefonokat tudom felhozni amik bizonyíthatóan évente átesnek legalább 2-300 cikluson és a 3 év az rekordidő ha addig bírják.

Ennek ellenére nem vonom kétségbe a lithium technológia létjogosultságát és maximálisan igazat adok neked amikor kijelentetted hogy az elektromos közlekedésben vitathatatlanok az előnyei.
Viszont othoni, hobbi vagy akár napi használatra is annyira drága a beruházás hogy nagyon kevesen lépik meg.

Élő példa pl. én, mivel elég sokat (kb. évi 50-60 napot) vagyok terepen, ahol elektromos hálózat nincs, a 12 voltos kistévémhez 2 éve vettem egy 12V64Ah akksit, a kocsim saját akkuját nem szívesen használom ilyen célra mert ha télen véletlenül reggel nem indít, a puszta közepén bajosan töltöm fel.
A beruházás akkor, pontosan nem emlékszem már de 20ezer Ft körül volt.
Semmit nem kellett vele tökörészni, egy az autóba 30 perc alatt kiépített kis átalakítással hazafelé menet rákapcsolom a kocsi rendszerére, mire hazaérek általában félig fel is töltődik.
Van otthon automata töltőm, ráteszem egy napra még és kész. Nem kellett BMS, mégegy töltő, nem kellett 100 cellából összerakni.
Hab a tortán, ha esetleg v.miért megnyúvad a kocsi saját akksija, 10-es kulcs, csere és 3 perc múlva mehetek.
Tudom ez nem pont idevágó és nem pont helyénvaló példa volt de nekem ennél egyszerűbb, praktikusabb és jobb megoldás tuti nincs.
Húzza ki a tv 4 évig róla, hacsak nem lesz cellazárlatos, addig biztosan elmegy mert nem vesz fel a tv 2 ampert se. Akkor 4 évente 20ezres beruházás lesz. Az általad ajánlott Panasonic cellákból számolásom szerint mindennel 70-80ezer Ft lenne. Akkor 16 évig kéne kitartania, ha az ólomakkut veszem nem 4 csak 3 évnek, akkor is 12 évig. Ilyen light üzembe biztos hogy kitartana addig a li akku de hogy itt és most én 80ezret nem tolok bele a projektbe (és mást sem tudnék erről meggyőzni) az biztos.

Értem az érveidet, és jó érvek is de amíg 3-5X az ár addig egyszerű usernél nem rúg labdába, max. egy szerszámgép vagy laptop akkupack házi hobbí felújításánál, pótlásánál.



2018-10-27
12:05:54
#52172
Az akkumulátor élettartamhoz adalék.

Rászántam az időt és megmértem, mekkora a kapacitáscsökkenése a villanyrollerem három éves Lítium akkumulátorának.
Saját meglepetésemre is, gyakorlatilag nincs mérhető változás!
Míg a zsír új cella 2580mAh kapacitású 4,1-3V között, addig a használtak 2576mAh-t produkáltak.
A használatra jellemző, hogy soha nem volt 4,1V fölé töltve, nem volt huzamosabb ideig teljesen feltöltve tárolva , illetve úgy van méretezve, hogy üzem közben nem melegednek számottevően.
Pár év múlva újramérem...

T.


Jobb alsó sarokban a négy párhuzamos cella kapacitása.



Az új cella kapacitása.

2018-10-18
14:31:36
Előzmény: 444tibi #52153#52154
Szia,

Nem állítom, hogy minden körülmények között és minden üzemmódban érdemes lítium akkut használni. Villanyjárműveknél azonban nem kérdéses a dolog.

Amit állítok, hogy ha valaki körültekintően tervez, odafigyelve használ, akkor a lítium akkus villanyjármű összes költsége (bekerülés+üzemeltetés) kevesebb, mint egy hasonló teljesítményű benzinüzemű jármű költsége.
Ami a legnagyobb probléma, hogy jelenleg a jó minőségű lítium pakkok irreálisan drágák, pedig cella szinten már egész jó árak vannak. Emiatt csak SK építés jöhet szóba.

A tapasztalatomról:
Van egy 2015-ben épült pakkom, ami 6S4P konfigurációban, 24db Panasonic 18650PF cellából áll. (21,6V/11,6Ah) Ezt a villany rolleremben használom. Teljes ciklusok számát nagyon nehéz meghatározni, mert össze-vissza van töltve és használva. Olyan 100-150ciklus lehet benne úgy, hogy soha nem töltöm 4,1V fölé és nem merítem 3V alá. Terhelése elég komoly, csúcson eléri a 40A-t is (10A/cella). A három év alatt nincs érzékelhető hatótávcsökkenés.

A másik akkumat az előzővel szerzett pozitív élményeim után idén építettem, szintén Panasonic 18650PF cellákból. Ez egy 7S20P, 25,2V/58Ah akkumulátor, amit egy villany csónakmotor táplálására használok. Ezek jóval kíméletesebb használatban vannak, normál használatkor 60%-20%SOC között megy, maximum 50A kisütő árammal terhelve (2,5A/cella). Csak ha hoszabb útra megyek, töltöm 90%-ra. Ebben az alkalmazásban 10év+ élettartamot várok.

A magyar 18650 cella árak is teljesen irreálisak. Én innét rendeltem:
https://eu.nkon.nl/panasonic-ncr18650pf-3-7v-2900mah.html

Abban nem tudok segíteni, hogy mennyiből lehet kihozni egy komplett Lítiumos napelemes szigetüzemet, de az akkumulátor alkatrészköltsége így alakulna:

a 24V140Ah=3360Wh kapacitás vagy 6S54P (21,6V/157Ah) vagy 7S46P (25,2V/133Ah) Panasonic 18650PFcellából építhető meg.
324db cella és a hozzá tartozó műanyag tartók házhoz szállítva (holland) áfával 282000Ft
6S 100A BMS 5-10000Ft
csatlakozó, vezetékek, kapton szalag, zsugorcső, zsugorfólia, miegymás legyen 10000Ft
Egy ekkora pakk építése biztonságosan, már meglévő rutinnal kb. 20 óra munka.

Ha az említett 7x3,2V130Ah Winston cellákból épített akku kapacitását célozzuk be, akkor 7S40P konfig jön ki, ami 244000Ft-ba kerül.

T.







2018-10-17
16:07:53
Előzmény: takyka #52151#52153
Köszönöm a részletekbe menő felvilágosítást.
Minimális tapasztalatom nekem is van a lithium alapú akkumulátorokkal(az ólomakkumulátorokkal sokkal több), mint kivettem, te már raktál össze ilyet így biztosan többet tudsz.

Megtévesztett a honlapon is írt, 30000FT/cella csereár (ez alapján számoltam a cserét). az ugrott be nekem hogy a packba valóban ipari kivitelű, 20Ah kapacitású cellák vannak, aztán villám helyesbítésére kapcsoltam hogy 18650es cellákból áll.

Elmondom, mi riaszt a lithium akkukkal kapcsolatban.
Megrendelői kérése az utóbbi években beüzemeltem néhány mini szigetüzemű napelemrendszert. A megrendelő, bár nem a szegény kategóriába tartozik, lakonikusan elutasította a lithium bázisú tárolást, amikor elétettem a költségvetést LI és PB kivitelre. Hiába magyaráztam el hogy hosszú távon jobban jár, észérvelek meggyőzött, bár nem technikai érvekkel, ha kinnt terepen ellopják, tönkremegy stb. akkor egy rendszeren nem 500-600ezret bukik hanem csak 2-300ezret.
Tehát olyan sokkal kerül többe a beruházáskor hogy a hosszútávú kedvezőbb üzemeltetési költség sem képes efelé billenteni a mérleget.
Nagyon hülye hasonlattal, én is 3000 Ft-os cipőbe járok, ebből kell évente 3 pár, hiába mondják hogy a márkás cipő ami 30000ezer Ft, az 4-5 évig is kitartana és összességében megtérülőbb beruházás lenne. És tényleg nem tartana ki, ez tuti.

Ezért nincs hosszútávú tapasztalatom félipari területen csak a PB kivitellel. De a szokásos telefon és laptopakkuk nem győztek meg a technológia olyan nagy mérvű előnyeiről mint ahogy hirdetik. Természetesen sokkal jobbak mint a hőskorban a nikkel alapúak, azokkal is volt bőven dolgom.

Egy 24V/140Ah pakkot PB alapon kis ügyeskedéssel, közepes minőségben (nem gépkocsi, hanem valami alapkivitelű munkaaku) ki lehet hozni 100000 alatt, nem nagykeráron, hanem mint vevő megrendelem, megveszem. Egy ilyen pakk 2 évet elmegy az adott helyeken.
Ugyanez LI alapon, minimum 7 félipari cellával kivitelezve, 3 éve kértem árajánlatokat, 410ezer Ft volt legolcsóbb. Maradtak az ólomakkuk.

Annyit közel sem kerestem a kivitelezésen hogy én nekiálljak és több 100 darabból összerakjam. Valamint, nem tudom mennyi a házhozszállítás, ezeket az árakat ma találtam, ha nem Ebayról vagy valamilyen hasonló oldalról rendeled hanem itthonról, akkor 3000mah cellákkal, nem noname hanem valami nevesebb, LG, Sanyo stb. ezek darabja mennyiségi kedvez kedvezménnyel 2000-2300Ft. Az előbbi példánál maradva, 24V/140Ah pakk az 368 cella. Azt nem számolva hogy mire összerakom belőle a pakkot, kihullik a maradék hajam is+párhuzamos cellaszintű BMS, az ára 736000Ft lenne.Ha 7 cellapakkal számolom 21V kisütésre, akkor is 644000Ft. A PB 24V/140Ah meg 100000Ft. 7x olcsóbb. A 18650 és társai szerintem maradjon a laptopokba meg a szerszámgépekbe.

Ha ipari cellákból rakom össze,pl. innen :
https://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/WB-LYP130AHA-LiFeYPO4-3-2V-130Ah.html
akkor "csak" 380000Ft, de ez nagyker, valamint ha ki is szolgálnak, vagy +postázás, vagy ki kell ugrani a csehekhez érte ami még nem kevés járulékos költség, valamint ha már szigetüzem, egy MPPT Lifepo töltő az 500W kategóriában + 7 csatornás BMS, az mennyi is..? Egy 24V PB MPPT mennyi? Itt is ordító az árkülönbözet.
Marad a PB.

Az árakat nem mint viszonteladó, nem mint összeszerelő cég hanem mint magánvásárló írtam le.
100ezer kontra 380ezer kontra 644ezer.

Cáfolj meg a gondolatmenetemben, írd meg Te mennyiből, hogyan hoznál ki egy 24V-140Ah akkupakkot, és ezt utána kövesd le egy megrendelő szemszögéből. Mármint az árviszonyokat.

Szerk, elkanyarodtunk az elektromos robogótól, a PB kontra Li viszont a helyén maradt, biztos hogy felülmúlja ciklusban, élettartamban, mindenben de az induló ár olyan sokkal több hogy átlagfelhasználónál nem rúg labdába a technológia.
2018-10-15
14:00:30
Előzmény: 444tibi #52147#52151
Némi gyakorlati tapasztalat alapján pár gondolatot tennék hozzá az itt elhangzottakhoz.
Azt nem tudom, hogy a linkelt robogó és annak akkumulátorának mekkora a várható élettartama, de nem hiszem, hogy ennyire durva lenne a helyzet, ahogy vázolod.

Először is, bármiféle párhuzam ólom és lítium akku között értelmetlen. Továbbá, teljesen értelmetlen a laptop és telefon akkukkal való összehasonlítás is.
Ha csak a szűken vett Li-Ion technológiát nézzük, akkor is rengeteg féle kémiai felépítésű akkuról beszélhetünk. Felhasználás szempontjából három nagy csoportra bonthatjuk őket:
1. Nagy energiasűrűségű a hosszú üzemidő érdekében(Laptop, telefon)
2. Nagy teljesítménysűrűségű a nagy teljesítmény igény miatt(akkus fúró)
3. Nagy ciklustűrésű, hosszú élettartamú (elektromos járművek)

Sajnos, itt is jellemző, hogy egy paramétert csak a másik(ak) rovására lehet javítai.

Az 50%DOD/1000ciklus kb. a 2. csoportra igaz. Az első csoport ennél jobb, A 3. csoportba tartozó akkumulátoroknál ez az érték már 80%DOD/1000+ ciklus körül alakul. Természetesen az élettartam a használati körülményektől is függ.

A Tesla modell S:
www.google.hu/search?q=tesla+battery+life+chart&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwjw3p2VtIjeAhWPxIsKHX6aBhEQsAR6BAgDEAE&biw=1538&bih=848&dpr=1.25#imgdii=4OLTNSEH3ljNiM:&imgrc=ZxW6IfT_TZplUM:

www.google.hu/search?q=tesla+battery+life+chart&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwjw3p2VtIjeAhWPxIsKHX6aBhEQsAR6BAgDEAE&biw=1538&bih=848&dpr=1.25#imgrc=ZxW6IfT_TZplUM:

Ha a fentiek alapján újradefiniáljuk a dolgot, és konzervatívan számítok 50km hatótávra 80%DOD-al, akkor ezer ciklus alatt 50000km-t tehetünk meg (39-40Wh/km). Beletöltünk 90eFt villanyt. Ekkora távon egy kétütemű robesz megeszik 1250L benzint és 18L olajat. Ez 530eFt. Valamint, még egyszer fel is kell újítani, ami +50-80000Ft költség.

Mégegyszer, nem állítom, hogy ez a robogó és akkumulátora tudja a fentieket hozni, de elérhető olyan akkumulátor, amire a fentiek igazak!

Nem ismerem a ker forgalomban kapható akkupakk árakat, de az biztos, hogy az emlegetett 350-450eFt-os ár ekkora akkumulátorért nagyon magas. Kisker áron, erre a célra megfelelő, hosszú ciklusélettartamú akkumulátorokkal és a hozzávaló köcölékkel számolva az anyagköltség jelenleg kb. 220e Ft. Persze, ezt még meg is kell építeni (én megcsináltam magamnak), de nagyüzemi gyártás esetén nem kisker árakból számolunk...

T.

2013-12-10
17:49:15
Előzmény: robert #44134#44136
:) Bocs, ha nem volt érthető, mondom, mert lentebb volt valahol aki szintén aggódott a gázképződés miatt a lakásban. Nekem ez volt az első szempont, nem akarok megfulladni egy szép verőfényes napsütésben max töltésnél.
2013-12-10
15:33:33
Előzmény: Sanyo81 #44133#44134
Sanyo81,

Bocs, de nem értem. Mondod, vagy kérdezed?

2013-12-10
15:08:34
#44133
Helló mindenki!

Az én rendszerem minden szempontból egyedi, de mivel ez itt az akkuról szól, csak arról írok. Lévén társasház, az akku sajnos csak a lakótérben helyezhető el. Varta 230Ah. Közérdekű információ, hogy találtok olyanokat, aminek van a gáz elvezetésére kis csatlakozó. A Vartán pici lyuk egyik oldalon, kupak a másikon. A Banneren egy rádugós csonk. Remélem segíthettem.
2013-12-09
20:29:36
Előzmény: takyka #44106#44122
takyka,

Köszönet az adatokért, és a nem kevés időért, amit a mérésekkel töltöttél el!

Most legalább már van mért hatásfok értékünk, két különböző méretű, minőségű és árfekvésű akkuról kb egyforma kisütés (DOD=25%) mellett.

Az élettartamra és öregedésre sajna nem kaphattunk választ, abban a kérdésben jobb híján a gyártói adatokra támaszkodhatunk.

2013-12-09
08:49:40
#44106
update 2013.12.10
Amit érdemes észrevenni, hogy a mAh -ban számolt "töltés hatásfok"-ot nem befolyásolja számottevően a töltő-kisütő áram nagysága. Teljes ciklusra vonatkoztatva 93% 91,9% 91% jött ki. Viszont az "energia hatásfok" (Wh) 84-85% volt 0,1C-nél és csak 77% 0,5C-nél. Tehát a hatásfokra (adott töltöttségi foknál)leginkább az áram nagysága van hatással az akku belsőellenállása miatt.
A töltés magasabb kapocsfeszültség mellett megy végbe, mint a kisütés. Minél nagyobb az áram, annál nagyobb a különbség azaz rosszabb a hatásfok.

A 25%DOD-os mérési sorozattal azt az állításomat kívántam bizonyítani, hogy a jó hatásfok érdekében nem szabad az akkut minden ciklusban 14V fölé tölteni. Ebben a felső tartományban, ahol a vízbontás indul, illetve intenzívvé válik, nem csak az energia hatásfok romlik, hanem a töltéshatásfok is.Itt a töltőáram egy része már a vízbontásra megy el.

Sajnos a töltőmön nem lehet beállítani a töltési végfeszültséget (az fix 14,7V). Ezért indirekt úton próbáltam bizonyítani a fenti dolgot az 5x fix töltésmennyiségű ciklussal. A ciklusok során kinyert energiamennyiségek alakulásából látható, hogy a 3. ciklusra beállt egy egyensúlyi állapot, a kivett energiamennyiség már nem csökkent tovább, vagyis közel az összes töltés amit beraktunk az akkuba tárolásra került és ki lehetett venni.
2,721;2,704;2,687;2,685;2,686Wh. Ebben az állapotban az energia hatásfok 93% fölött alakult. Ezt a számot kis fenntartással kell kezelni, mert nem lett szaturálva az akku 13,8-14V volton, (ami némi veszteséget okozhat,) úgyhogy inkább a 90% reális.

update 2013.12.09
Mérés 1:
A lentebb leírt, teljesen feltöltött akku kisütése 0,1A-el, amíg a kapocsfeszültség le nem esik 9V alá. Ezután a teljesen kisütött akku töltése 0,1A-el. A töltő addig tölt, amíg le nem csökken a töltőáram 70mA-ig 14,7V mellett. adatok:
kisütés/töltés/hatásfok
mAh 1074/1154/93%
Wh 8,65/10,144/85%

Mérés2:
0,1A-el 5x320mAh kisütés-töltés, végén feltöltés teljesen.
kisütés1+2+3+4+5/töltés1+2+3+4+5/összhatásfok
Wh 2,721+2,704+2,687+2,685+2,686/2,918+2,893+2,876+2,87+3,463/89,7%
V 12,340+12,270+12,220+12,170+12,140/14,7+14,31+14,22+14,05+14,7
Az utolsó töltés során 381mAh ment bele az akkuba.

mérésen kívül az utolsó feltöltést ha megszakítottam volna 320mAh-nál, akkor a betárolt energia 2,869Wh lett volna és így az öt ciklus átlagos hatásfoka 93%-ra jött volna ki.

Mérés3:
Az első mérés ismétlése ellenőrzés céljából:

kisütés/töltés/hatásfok
mAh 1009/1097mAh/91,9%
Wh 8,1/9,612/84,2%

Mérés4:
Adtam az akku testének, 0,4-0,5A kisütő árammal teljes kisütés, majd teljes töltés 0,5A-el. Kisütési-töltési végfeszültségek ugyanazok mint az első mérésnél.

kisütés/töltés/hatásfok
mAh 763/835/91%
Wh 6,037/7,797/77%


Van 18MB logfileom, ha valakit érdekel...
Tanulság:
lásd fent




update 2013.11.29

Az adatlap szerint 0,1C kisütésnél 1,17Ah az akku kapacitása. Ehhez képest én 1,05Ah-t tudtam belőle kiszedni. Az akku kb. 90%-os állapotban van. Meglepően jó, egy ilyen hányatott sorsú akkutól!

Megszületett az első kisütési görbe. A fényképezős módszer nem vált be, úgyhogy kénytelen voltam rájönni, hogy van a töltőmnek adatkimenete. :-)




További adatok később.
Most indul a töltés 0,1A-el.

---------------
Annyiszor kerültek itt megemlítésre az akkumulátor ciklus hatásfokok (gyakorlati tapasztalatok nélkül), hogy elhatároztam, csinálok egy méréssorozatot.
A mérés alanya egy igen márkás :-), Diamec fantázianevű, 12V, 1,3Ah (20h) zselés ólomakku. Előéletéről annyit, hogy kb. 3 éves, ebből egy évet töltött szabadban mindenféle töltés-kisütés nélkül, ahonnét 12,1V-os kapocsfeszültséggel lett leszerelve. Életében egy-két ciklust produkált összesen. Egyébként jó egészségnek örvend, tartja a feszkót, nincs túlzott önkisülése sem. A mostani tesztig a polcomon várakozott, néhány hónappal ezelőtt töltöttem fel teljesen. Számítok némi kapacitásvesztésre a valószínű szulfátosodás következményeként.

A töltést-kisütést egy modellező töltővel végzem (képen látható).
Ez mutatja az aktuális feszkót, áramot, eltelt időt, valamint a töltésmennyiséget mAh-ban(jobb alsó sarok).
Kezdetnek kisütöttem az akkut. Az első képen végső állapot látható (jól kiszippantotta, 9V-ig ment le a cucc.) A kisütő áram 0,4-0,5A volt.
Miután végzett, elindítottam a töltést 0,3A-el. A második képen ennek eredménye látható.

Jelenleg zajlik egy 0,1A-os kisütés. Sajnos, a töltőm nem képes naplózni, így ahhoz, hogy hatásfokot tudjunk számolni, 10 percenként lefényképezem a kijelzőt. Az adatokat majd betolom egy xls táblába. Terveim között szerepel több mérési ciklust is csinálni különböző töltő-terhelő áramok mellett.
Ahogy lesznek újabb adatok, majd bővítem ezt a posztot.
T.




A használt akku adatlapja:




2013-12-03
09:28:10
Előzmény: villam64 #43927#43938
Igen, pontosan ezt (is) próbálom kimérni jelenleg, illetve majd a végén, hogy hány % az a 20%.

T.

villam64Válasz erre
2013-12-02
22:14:00
Előzmény: takyka #43926#43927
Köszi. Én szerintem nem a töltők gyengék, hanem az akkumulátor fogyaszt sokat az utolsó 20 % betöltésénél.
2013-11-30
09:52:04
#43854



Akku:
Fairline 55Ah ( Ca-Ca ötvözetű lezárt ólom-sav akkumulátor, teljes élettartama alatt karbantartásmentes )
Állapot: új

Töltő:
CPL-2054
Kapcsoló üzemű hálózati, uP-programvezérelt

Inverter:
Pannon Power Inverter 300W
Valós szinuszos kimenet
uP vezérlés
Stabilizált kimeneti feszültség (AVR)
Külső akkumulátor
Intelligens akkumulátor kezelés, túltöltés, mély-kisülés védelem



Az akku kapocsfeszültségét és áramát 15 másodpercenként mértem.

Töltés = ~ 9 óra (a töltő határozza meg)
Kisütés = ~4A, ~3.5 óra
DOD = 26%







Három (jellemzően 200Wh) töltés-kisütés ciklus eredménye:
-------------------------------------
Akku hatásfoka = 83%
-------------------------------------



Három szakaszra bontva a töltést:
Ido[min] Ido[%] Aram[A] Bevitt energia[Wh] Bevitt energia[%]
20 4 3.9 15 7
323 61 2.6 182 78
184 35 0.8 35 15


A harmadik töltési ciklusban a töltő energiafogyasztását egy konnektorba dugható fogyimérővel mértem. Az így kapott érték és az egyen oldalon az akkuba táplált energia összehasonlítása adja a töltő hatásfokát: 85%

Az inverter hatásfokát végül nem mértem ki, és azon az adatlapon sem szerepel, amit hozzá kaptam.
Egy -talán legelterjedtebb- SW 300-12 hatásfoka a katalógus szerint névleges terhelésnél: 87% .

---------------------------------------------------------------
A fentek alapján az eredő hatásfok: 0.83*0.85*0.87=0.61, vagyis ~60%
---------------------------------------------------------------


Ez az összeállítás leginkább egy szünetmentes tápegységre hasonlít, kedvező töltési és állandó fogyasztási viszonyokkal. Ezért a hatásfok lényegesen kedvezőbb lehet, mintha ugyanezekkel az elemeket változó töltési lehetőségek és terhelési igények mellet működtetnénk.

Egyébként a sinus UPS hatásfoka egyszerű méréssel, fogyimérő és izzó segítségével nagyon könnyen kiszámolható.
hálózat - fogyasztásmérérő - sinus UPS (töltő, akku, inverter) - fogyasztásmérő (ugyanaz) - izzó
Bárki lemérheti a saját szünetmentesét (minél több ciklussal, annál pontosabban).



Biosolar Forum  =>  Villamos energia tárolása  =>  Akku méretezés, méréslapozz: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva