English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Villanyszerelés  =>  Villanyszereleslapozz: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2018-05-27
03:11:06
Előzmény: szocsmarci #51703#51704
Köszi srácok.
szocsmarciVálasz erre
2018-05-21
19:53:03
Előzmény: grano #51702#51703
A táblázat térszint alatt (azaz földben) vezetett gázvezetékre érvényes, és egyértelműen a mechanikai védelemre összpontosít. Föld feletti vezetékekre nincsenek védőtávolságok megadva.
Szerintem 20cm távolság elég, eddig nem láttam még ebből problémát. Az acélcső fala megfelelően vastag, van ideje "kopni".
2018-05-21
07:42:21
Előzmény: Bous83 #51701#51702
Üdv Bous!

GMBSZ szerinti véőtávok:



A zárójeles távolságok az alkalmazni kívánt műszaki megoldással elérhető védelem mellett tervezhetők.
2018-05-20
19:37:36
#51701
Sziasztok, lett egy kérdésem. :)

Hivatalosan miként kell eljárni, ha valaki falon kívül vezetett gázcsövet (mért) szeretne keresztezni falon kívül vezetett elektromos kábellel?

Az persze nem kérdés, hogy a kábelnek védőcsőben kell lennie, na de az lehet-e műanyag? Ragasztottnak (gáz-tömörnek) kell-e lennie a gázcső közelében? Mekkora a minimum táv a gázcső és a villanyvédőcső között a keresztezéskor?

Előre is köszi,
Bous

p.s. A "feladat" ami miatt feltettem a kérdéseket: külső falon, merőlegesen, átvezetni egy 5x6 MT-t egy gázcső felett.
2014-11-18
16:07:46
Előzmény: sz2laszlo #47791#47795
László!

Szerezz be legalább egy jófajta fázisceruzát. Ahogy szokták mondani, a feszültség alatt lévő alkatrészek ránézésre, pont ugyan úgy néznek ki, mint a nem lévők... csak éppen más a fogásuk.
Csak óvatosan. Munkavédelemről nem is beszélek tovább...
2014-11-18
14:03:06
Előzmény: sz2laszlo #47791#47794
sz2laszlo,

Szia! Nem vagyok egy villanyszerelő zseni, de szerény véleményem az, hogy ha azt az olvadóbiztosítékot kitekered, akkor tuti nem fog megb.. rázni az áram. Én mikor csillárokat cseréltem akkor a szoba automatáját lekapcsoltam, megnéztem a biztonság kedvéért, hogy nincs-e áram és utána kezdtem csak hozzá.
sz2laszloVálasz erre
2014-11-18
11:47:00
#47791
Sziasztok!

Sandor eléggé elbizonytalanított. Ezek szerint akkor is megrázhat az áram ha lekapcsolom a biztosítékoknál? Ha sikerül a képet feltölteni látható is lesz, hogy valószínűleg ezt még Noé is kapcsolgatta. Négy 16A-s biztosíték van, ráírva melyik-melyik helység. Alattuk van az óra ami külön méri a nappali éjszakait, plombával. Mellette lehet kapcsolni, hogy a bojler használjon-e nappali áramot. Egy dugaljat kéne feljebb tennem mert útban van a mosógépnek. Pontosabban kevés a hely és a m.gép pont a dugaljnak támaszkodna neki, ahonnan most is kapja az áramot. Most úgy néz ki a dolog, hogy egy (nem általam) házilag fabrikált (földelt) csatlakozó van most ide bedugva, majd kb egy méternyi vezetékkel ami csak úgy lóg a levegőben egy hármas fali elosztót táplál. Ez van rácsavarozva a gipszkartonra. Ezen helyzet megoldásához kérem segítségeteket, mert még szeretném sokáig olvasgatni a fórumot. Vagy szereljek nyugodtan, a szeretet ereje mindent legyőz?






2014-11-10
18:21:10
Előzmény: Ferke #47708#47710
Ferke,

1. 6W*0.5h = 3Wh naponta
2 6W*0.5h + 1W*24h = 29Wh, kb 10-szeres fogyasztás + a mozgásérzékelő ára.

A 2. megoldásnál egy hagyományos egy kész halogénes munkalap-világítás sem fogyaszt többet.



2014-11-10
15:10:50
Előzmény: medig #47707#47709
medig,

Köszi, én is erre az elhatározásra jutottam, hogy nem kell annyira izgulni. Ennyit talán még meg lehet engedni. :)
Még egyszer köszönöm!!!
2014-11-10
15:07:00
Előzmény: robert #47706#47708
Robert

Nos! Másfél óra kutatás után ráakadtam egy külföldi honlapon egy ilyen infrás mozgásérzékelő teljesítményére. 0,4Watt, de mivel bennem a kétség hogy át akarnak verni, ezért ha 1 Wattal számolok, ez éves szinten 8,76KWh, kb. 440pengő. Ehhez jön ugye a led szalag, napi 2 óra használatot véve (ez szerintem túl is van számolva) éves szinten 21,9KWh, amit kb. 1100 pengő takar be.
Innen lehet tudni hogy mennyibe fáj a luxus. :)
És jön a következő kérdés, "Mi van ha attól is nagyobbat hazudnak amit én hiszek, és nem 0,4 wattos, hanem 4W-os"?
2014-11-10
14:56:05
Előzmény: Ferke #47704#47707
Ferke,

5V-os PIR áramkörök nyugalmi áramfelvétele keveseb mint 50uA. Amikor müködik(bekapcsol) akkor fogyaszt többet, de az sem számottevő, kb. amennyi a relé meghúzásához kell. www.mpja.com/download/31227sc.pdf

www.lelong.com.my/pir-motion-activated-infrared-sensor-lighting-control-230vac-2-wire-ioline-149464171-2015-05-Sale-P.htm

Ennek a 230V PIR motion detector adatlapjában, nyugalmi teljesítényfelvételnek "< 0.0088W/h" van megadva.

Szerintem nem kell aggódnod. Ha továbbra is szkeptikus vagy, akkor vegyél, vagy kérj kölcsön egyet és mérd le...
2014-11-10
13:43:35
Előzmény: Ferke #47704#47706
Ferke,

Az aggodalmad teljesen jogos. Minden esély meg van rá, hogy a mozgásérzékelővel többszörösére nő a fogyasztás.

2014-11-10
13:14:58
#47704
Szép napot mindenkinek!

Villanyszerelésből abszolút gyenge vagyok. Sajnos nagyon félek tőle, így nem is értek nagyon hozzá. Most már, hogy 3 éve lakunk a házban kiderült, a világítás kevés a konyhában. A terv az lenne, hogy a pult feletti szekrény alá led szalagot raknék be. Az egyik ismerősömnél láttam, hogy ezeket a led szalagot a lépcsőnél alkalmazta mozgásérzékelő vezérléssel. Az lenne a kérdésem, hogy egy sima mezei mozgásérzékelővel megoldható-e ez? És a mozgásérzékelő "stand-by" üzemmódban fogyaszt-e, és ha igen akkor sokat? Lehet hülye a kérdés, de nem tudom, és nem akarok hülyeséget csinálni, hogy a 6W-os led szalagot napi félóra működés miatt, a mozgásérzékelője 24órában 6w-ot egyen.
Bocs ha hülyeség a kérdés!!


2013-09-27
21:04:35
Előzmény: sándor #42511#42537
Szia Sándor,

"Így már értem, hogy mi az a rengeteg forrasztott, sodrott kötés-kivezetés.
Az árnyékolás teljesen lefedi a primert, nem "deformálja" az átvitt frekit.
Az árnyékolás felett nem lehetne "szigetelőpapír" helyettesítő "műgyanta" bemártást alkalmazni?
A hűtést rontaná, de sokkal gyorsabb lenne a "gyártás". Nagyobb helyed maradna a szekunder tekercselés számára.

Esetleg nagyobb átmérőjű magot választani?
Középen határesetnek látszik a külső drótsor.

Tudom, hogy piszkosul megdrágítaná, de esetleg nem férne bele egy litzés tekercselés?"

Minden szigetelési rétegre a leggyorsabb a 13mm-es tenolán, ugyanis azt kb 1 perc elkészíteni, ráadásul olcsó. (van rá minden toroidosnak egy trükkös kis gépe)

A nagyobb vas = nagyobb vastömeg amit mágnesezni kell (kisebb az induktivitása, ezért nagyobb a mágnesezési áram)= nagyobb veszteség. A lice sokszoros árban van, de ez bennünk is felmerült mint lehetőség. Ha netán majd találok kedvező áron, lehet kipróbáljuk. És ez a legkisebb trafó, van olyan, ami ugyan ez a fesz (tehát 12V-ra), de négyszeres áram, azaz négyszer ennyi vezető... :D:D:D (és bár 250W helyett 1000W a toroid, attól négyszer ennyi vezetővel megtekerni tuti izgi lesz...)

A lice készítést meghagyom a gyáraknak. Itt 12db 1,6-os vezető van, tehát lice ez is... :)

Alapvetően minden fázisnál (a trafónál és mindenhol máshol) olyan megoldásokat keresek, amik egyszerűk, kevés a hibalehetőség. Ha eljön valaha a gyártás, nem szeretném én csinálni az egészet, ezért a komplex megoldások nem jöhetnek szóba, mert vagy nekem kell csinálnom mindet, vagy megfizethetetlen...

Igen, lámpa kérdése részben megoldva. Bár a 90m LED szalagból még kb 70m felragasztása és bevezetékezése hátra van. (Ráadásul szarul ragad az öntapadósa, és így utólag segíteni kell pillanatragasztóval is) Igaz legalább kész a központ, sok-sok nap ráment. 6 zónában állítható ez a 300W-nyi LED szalag, 1db 6A, 3db 4A, és 2db 2A zóna. Mindegyik zóna meghajtója távolról állítható és stand-by-ba küldhető step-down konverter, 15V-35V bemenettel (szóval 24V akku).



fusimisiVálasz erre
2013-09-25
20:40:45
#42521
Lesz egy kis felújítás a villanyszekrénybe.
Ezt a kis picit raktam össze :) a régi kis bakony cuccok helyett




2013-09-24
23:38:13
Előzmény: sándor #42498#42510
Szia Sándor,

Ez volt az első olyan példány, amin az alu kapacitív árnyékolót beépítettük. (előtte volt egy olyan, amiben nem volt)

Direkt visszaraktam a szemetet (fűrészfogas papír), hogy lásd a felépítését. Valójában 3 kör volt, két fűrészfogas, és a "henger külső palástján" egy sima. A fogasok mentek először. A "gerin" ment a külső palástra, (előre lehúzva az össze papírt), mint ha meghosszabbítottam volna a "csövet". Aztán a fogakat szép sorban egymás után ráhajtottam. Jól gondolod, a lényeg az volt, hogy a "gerinc" ne szakadjon. Mindhárom aluszalagra külön-külön ráforrasztottam sodrott drótból kihúzott 3 szálat, majd a végén ezeket összecsavarva (9 szál) forrasztottam hozzá a zöld-sárgát. Ezt követően kapott 13mm széles tenolán szalagot úgy, hogy kb 2/3 átfedéssel tekertük. Így mindenhol 3 réteg ilyan műanyag van. (ilyen a belső tekercs felől is, ha a második képen ránagyítasz az alu "megszakítására", láthatod az áttetsző tenolán műanyag szalagot.) Ez elengedhetetlen, ugyanis a 230 tekercs felől (a belső tekercs) szigetelni kellet, kívülről meg azért, hogy a sok vastag drót ne szakítsa el az alut, és persze rövid zár se lehessen. A tekercselő nem tudta megtekerni az összes 7V-os tekercset, csak annak felét. Egyébként kívülről is kapott volna tenolán szalagot, de a 7V felét műhelyembe tekertem fejlesztősrácommal. 12db 1,6mm2 vezető párhuzamosan, egyenként 4,5m hosszban, és 24 menettel. Izgi volt tekerni, természetesen a 24 menet közepénél kezdetem, és először 2,2m lett átdugva a "lyukon". A kis fesz kivezetés csak a nagyobb forrasztási felület és a könnyebb összetekerhetőség miatt lett 4-be tekerve (valójában két kivezetés), arról nem készítettem fotót, végül kettesével kapott 2db 6mm2 sodrott drótot, azaz kivezetésenként 12mm2-t. (így lett a legnagyobb a forrasztási felület, ugyanis ha négy kört egymás mellé teszel, mindegyik érintkezik a két szomszédjával is, persze átlóban elrendezve, szembelévők a tekercskivezetések, és a 6mm2-esek is.)

P.S. Hát sajna nem igazán sorozatgyártós megoldás, mert elég sok idő elment az árnyékolással. Van egy cég, aki vezető ragasztós 0,1 és 0,05mm réz szalagot is árul, max 10cm szélességben. Ha nem lesz aranyárban ezt fogjuk választani. Sokkal-sokkal gyorsabban kivitelezhető.



2013-09-23
14:52:41
Előzmény: sándor #42165#42473
Szia Sándor,

Elkészült a trafó, gondoltam megmutatom...










2013-09-05
00:02:55
Előzmény: Égboltos #42167#42174
Kicsit utánajárva azt találtam, hogy elvileg a sima elektronikai szereléshez használt forrasztó ón is befogja, csak a benne lévő gyanta nem oldja az aluoxidot. Tehát ha teszek ónt alura, felhevítem, és a páka hegyét az ónos felületen (ónban) húzogatom úgy, hogy "karcoljam" az alu felületét (hogy megsértsem az aluoxidot), az ón hozzá tud tapadni a tiszta Al.-hez. Kipróbáltam az aluszalaggal és tökéletesen hozzá lehet forrasztani a réz vezetőt. Nagyon durva, nem gondoltam volna hogy fogja, ugyanis a keményforrasz anyagok jóval drágábbak az aluhoz mint bármihez, még az ezüstös vashoz való pálcához képest is. Gondoltam lágyforrasztásnál is spéci cucc kell. Bár lehet kapni olyan ónt, melyben a folyasztószer oldja az aluoxidot, és azt használva nem csak a "karcoknál" köt oda az ón, hanem az egész felületen. Mivel az áram nagyon kicsi lesz, a tesztpéldányon sima ónnal, "karcolós módszerrel" csináljuk. A későbbiek majd meg kiderülnek.

Sándor, remélhetően 1 héten belül elkészítjük ezt a trafót, készítek képeket, azok majd mindent elmondanak... ;)
ÉgboltosVálasz erre
2013-09-04
18:08:38
#42167
Bous83

Ha a forrasztás mellett döntesz akkor itt lehet olyan pálcákat venni:70/2144106 vagy 20/5245539. 5 pálca kb 2300Ft. Az övék az a film.
2013-09-04
13:46:05
Előzmény: sándor #42152#42159
Sándor,

Először is köszönöm hogy foglalkoztál a problémámmal.

A trafó felépítésében természetesen belülről kifelé vassal kezdődik, azután szigetelés, 1. tekercs, szigetelés, kapacitív árnyékoló, szigetelés, 2. tekercs, s végül szigetelés. Gondoltam a probléma szempontjából lényegtelen a teljes felépítés, a lényeg, hogy a két tekercs közötti szigetelést kell "felbővíteni" dupla szigetelésre, közte fémmel.

Kicsit másként fogalmazva az alapproblémát: Ha a primer tekercs két kivezetését összekötve a kapacitás mérő egyik felére kötöm, majd a szekunder tekercs két kivezetését összekötve a kapacitás mérő másik bemenetére kötöm, nem nulla kapacitást mérek, hanem 0,58 nF. Ezen a kapacitáson megy át a zavar, ezt kellene megakadályoznom. (egy toroidnál jó nagy felület van a két tekercs között, még a 320VA legkisebb verziónál is 20-30cm2 a felület)

A kapacitív árnyékolás célja az, hogy a (inverter üzem szemszögéből) 7V-os primerre adott 32kHz-es PWM négyszögjelek (melyek átlaga 50Hz szinusz) a frekvencia nagysága (pontosabban főként azért, mert négyszögjel, azaz a felfutó és lefutó él nagyon meredek, nagyon kis idő alatt 0V-ról 12V-ra és vissza ugrik a potenciál a primer tekercsen) miatt kis mértékben átmennek a 230-as oldalra közös módusú zavarként. Bár a 230 oldalon van közös módusú szűrő, jobb szeretnénk, ha semmilyen mértékben nem menne át. Ezt a legegyszerűbben úgy lehet kivitelezni, hogy a primer tekercset "befedem" egybefüggő vezető anyaggal (úgy, hogy ne legyen rövidrezárt menet, tehát csak a felület 95%-át fedem be), melyet a primer oldalon például a nulla potenciálhoz kötöm. Ekkor az említett kapacitív úton átment 1-2mA-es áram nem a szekunder tekercsben végzi, hanem a fóliában, amit rákötöttem az akku mínuszra, így a készüléken belül "rövidre zárom" ezt a pici áramot, nem megy át a 230 oldalra.

Tehát a keresztmetszetek tekintetében nagyon kicsik a követelmények, akár sok ohm is lehet a kontaktus. (még 100 Ohm esetén is 1-2 mA áramnál csak 100-200mV lenne a fólia potenciál "ugrálása", mely közel százada a 12V-os potenciélváltozáshoz képest. Szóval 100 Ohmnál már csak 1% közös módusú áram megy át ahhoz képest, mint ha semmit se tennék be.)

Aluszalag tekintetében a légteknikások által használt öntapadós verzióra gondoltam több okból kifolyólag is. Ilyen pl. az olcsósága, az, hogy könnyen be lehet vágdosni ahhoz, hogy a toroidot be tudjam fedni, az, hogy öntapadós, tehát ott marad ahova teszem, könnyű utána tovább tekercselni, stb..

P.S.: találtunk egy céget, aki forgalmaz öntapadós vékony réz fóliát erre a célra, írtunk neki. Ha nem lesz egy vagyon (sajnos szerintem igen), akkor meg is van a megoldás.


2013-09-03
16:43:02
#42147
Sziasztok, szükségem lenne egy kis segítségre, rezet és alut kellene valahogy összekötnöm. Bár nem feltétlen ide tartozik, máshova még kevésbé.

A szünetmentes toroidjában kapacitív árnyékolást kell eszközölnöm a primer és szekunder között. Már sok időt fordítottunk a megfelelő árnyékolás (és olcsó!) kitalálására. A legszimpatikusabb megoldás az, hogy elkészítjük a toroid belső tekercselését, aztán kap szigetelést. Ezt követően körkörösen körbetekerjük alu szalaggal úgy, hogy ne alkosson egész menetet, tehát a kerület mentén egy helyen egy fél centit kihagyva. Na ehhez az alu szalaghoz kellene csatlakoznunk réz vezetővel. Ezt követően újabb szigetelés, majd a külső tekercs.

A csatlakozáshoz néhány vizsgálandó felvetés:

- legyen ónozott a vezető, és nagy felületen érintkezzenek
- legyen közte vezető ragasztó (nagyon drága)
- legyen valamilyen bevonatú a vezető, pl. ezüstözött (rádióamatőrök használnak ilyet kis tekercsekhez)

Mindegyik megoldásnál az a gondom, hogy az aluszalag felületén természetes aluoxid van, ami jó szigetelő. Folyékony ragasztónál (ami önmagban is a legdrágább megoldás, ráadásul még a legidőigényesebb is) lehet olyat, hogy a ragasztó alura nyomása után egy tűvel "megvakarom" az alut, aztán rá a réz.

Szóval ha valaki tudja a megoldást, vagy van jó javaslata, azt szívesen fogadom... :)

Előre is köszi,
Bous
2013-08-08
20:55:43
#41691
SMR-T típusú multifunkciós időzítő ... volt.
Szerencsére nem volt a közelében gyúlékony anyag.
A benne lévő gyári biztosíték NEM ÉG KI, CSAK A LAKÁS!
Még az sem derült ki számomra, hogy melyik alkatrész hibásodott meg!







payagyerekVálasz erre
2013-08-03
22:15:52
Előzmény: robert #41541#41592
Félig OFF

A minap én is alkottam! Teszem fel lelkesen a Daikin klímát (téli fűtésre), miközben én is belegyalogoltam az 55-ös fúrókoronával abba az alupex fűtéscsőbe, melyet annó épp én rejtettem a fal mélyébe! A szomszédok kiflibe hajolva fogták a hasukat a röhögéstől, mert olyan ordenáré káromkodásba, köztük a saját "K.Anyámba" törtem ki, hogy még a JóIsten is befogta a fülét odafenn.
Persze a dolog azóta is úgy van hagyva. A fene ott egye meg! Majd.
Szóval akadnak efféle mókák. Nem szégyen az! :-)
2013-08-02
08:38:05
Előzmény: robert #41541#41567
Veszélyes dolgok ezek!

Isten ments az ilyen falon átmenő, keresztbe kasul vezetékeléstől... ha meg más nem ment, akkor a fi relé... vagy a "biztosíték", vagy egy gumi talpú cipő...

Erről meg az ugrik be, amikor elgyalultam a kézi gyalugéppel a kábeljét. Nem dicsekvés képpen, inkább tanulság gyanánt, de sajnos előfordult hogy a kábel rossz helyen volt rossz időben... Azóta gondosan ügyelem hol lődörög a madraz, legyen az bármilyen elektromos jószág. Akkor is sikerült lecsatintani a biztosítékot, meg némi szikra, és amperszag is volt. Hirtelen nem értettem mi történt, csak pár pillanat múlva esett le, mi is a tényállás.
2013-08-01
11:17:25
Előzmény: robert #41541#41561
Róbert,

Szép munka! Nincs is jobb annál, ha magának csinál munkát az ember.
Lekopogom, még nem furtam el vellanymazzagot, de a kertben egy időben rendszeresen luggattam át az esővíz elvezetés szürke, PVC csöveit... Noha én magam raktam le, és nagyjából tudtam is hol megy (már amikor igen) ennek ellenére jófajta kertásó megtette a magáét. Ott is lehetett javítgatni, foltozgatni... Azért hozzá kell tegyem, tereprendezéskor történtek ezek az afférok 2-3 alkalommal, és nem is egynapon... na és annak ellenére, hogy mielőtt megtapostam volna az ásót, fennhangon szavaltam, hogy "no, itt aztán óvatosan mert csövezés fut". Azóta 98%-ban védett helyen futnak ezek a csövek... bocsánat az offtopic gondolatokért...
Biosolar Forum  =>  Villanyszerelés  =>  Villanyszereleslapozz: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva