English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Hőszigetelés - Magastető  =>  Rétegrendlapozz: 1, 2   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
villam64Válasz erre
2017-12-29
08:31:17
Előzmény: levendula #51392#51397
Vigyázz! Jelenleg 12-13 °C a lakásban a harmatpont. Ha ezt a szigetelésbe kiengeded, akkor ott azonnal el kezd kicsapódni, és ott is marad a következő felmelegedésig. Egyre nedvesebb lesz a harmatponti réteg. A régi huzatos lakásoknál nem számított. De manapság nem az a terv, hogy nagy fűtésigényű házakat tervezzünk, hanem olcsón fenntartható házakat. Amint egy 0,04-es szigetelést felteszel, abban a pillanatban az lesz a harmatpont. A harmatpontnak em szabad kialakulnia, nem kaphat levegőt a lakás felől. Ez megnöveli a szellőztetés szükségességét. Túl magas a hőtermelésünk, ezen is el kellene gondolkodnunk, nem csak a CO2-on.
levendulaVálasz erre
2017-12-28
18:44:46
Előzmény: gyuri #51388#51392
Gyuri,

ez egy (jó régi?) borított gerendás födém, valószínűleg nincs benne párazáró fólia, de akárhogy van, most sem kell, sőt. A szabály az, hogy bentről kifelé páradiffúziós szempontból egyre nyitottabbnak kell(ene) lenni a szerkezetnek.

A perlitbetontól kezdve a páradiffúziós ellenállási számok a következők lennének a terved szerint:

perlit beton 4 cm 4,75
párazáró fólia 20000
ásványgyapot 1
páraáteresztő fólia 20

Ahogy a korábbi hozzászólásomban is írtam, az ásványgyapotot védeni kell az átszellőzéstől (és a portól), a fölső fóliára szükség van.
A párazáró fóliát viszont nem szabad a betonra tenni, mert a párát bezárja a gerendákhoz, egy olyan szerkezetbe, ami eddig jól működött.



2017-12-26
10:15:39
Előzmény: gyuri #51388#51391
Gyuri!
A trapézlemezt helyesen a bordák tetején kell rögzíteni, szóval akik csinálták tudták ezt. De! Nem szeggel és gumi alátéttel, hanem önfúró csavarral. Mi alapesetben a trapéz alján rögzítettünk, de csupán költségcsökkentés miatt, mert így megspóroltuk a trapéz tetejére kötelezően rakandó trapéz teherelosztó alátétet.A fémalátét, rásütve az EPDM tömítéssel várhatóan jól zár 30-40 évig A tökéletes megoldás trapéz tetején rögzíteni, de az alján is lehet, ,de ott a beázás veszélye sokszoros ,nem lehetetlen megcsinálni jól, de profi csavarzat kell. Ajánlom az EJOT fa csavarját. Ez nem gumi, hanem EPDM tömítéssel rendelkezik, ami nem öregszik a napfény hatására.Ezzel a trapéz alján is lehet biztonságosan rögzíteni. Mivel a trapéz már fenn van, és a leszedéskor mindenféle sérüléssel lehet számolni, ha a szegekkel nem csináltak behorpadásokat, megkockáztatnám csak a szegek, alátétek cseréjét EJOT-ra.
A foltozást esztétikai megfontolások miatt nem tartom jónak.Az alátét fólia helyesen szélen és végeken tömítőpasztázott trapézlemez esetén nem szükséges, a trapézlemez jól zár. Helytelenül kivitelezett tömítések esetén azonban 100%-os védelmet nyújt becsurgó víz ellen, azt a csatornába levezetve. Sötét tr. szín esetén azonban a fólia túlmelegedhet.
Szigetelés rétegrend OK, de a párazáró nem felesleges? Párazáró már a perlitbeton alatt is van nemde?
2017-12-26
09:23:57
Előzmény: gyuri #51388#51389
Szia!
Ha a lemezek épek, nem rozsdásodnak, akkor egy újralécezés és újraszegelés elég lehet. 30 évig megint bírja. Bármit tehetsz a bádog alá, ha a szeg mellett befolyik a víz, akkor az átfolyik azon is, ami a bádog alatt van.
A fólia az tetőfólia lehet, amit a cserép alá is szoktak rakni. De ha már újra lesz lécezve, akkor megérné a tetőfólia. A rétegrend: szarufa, tetőfólia, ellenléc, léc, lemezfedés. Így a bádog alatt át fog szellőzni, nem marad bent pára, kevésbé lesz meleg nyáron. Persze a tetőfólián nem kell spórolni, mert a bádog alatt nagy igénybevételt kap.
www.slideplayer.hu/slide/2284894/8/images/25/V%C3%ADzz%C3%A1r%C3%B3+al%C3%A1t%C3%A9th%C3%A9jazat+r%C3%A9tegrendje.jpg
Ebből a képből csak a felsorolt elemeket vedd figyelembe.
Az a szegtömítő szalag nem hangzik rosszul, de én nem a szarufára, hanem a lemez hátára tennék kockákat, ahol a régi szegelés volt.
www.grandacs.hu/webshop-Dorken-Delta-Szogtomito-szalag-2-416

2017-12-25
21:21:42
#51388
Sziasztok

Segítségeteket szeretném kérni.
Van egy trapézlemez nyereg tetőm ami kb 30 éves lehet.
Úgy gondoltam, hogy ez a típus örök élet +1 nap, hát sajnos nem.

A lemezeket szegelték, és a szeg alá tett gumi darabok kiporladóban vannak.
Itt ott a szeg bevezeti a vizet, amit a kereszt tetőlécek felszívnak és elpárologtatnak. Szegezve a trapéz tetején van.

Megnézte egy mester és a következőt javasolta:
Teljes tetőt lemezeket leszedni. Lyukakat beragasztani. Újra lécezni, lécre fóliát rakni és visszarakni a lemezeket. Nem a trapéz tetején, hanem az alján csavarozva a lécekhez csavarozni.
Nem teljesen értem, hogy minek kell fólia. Aggódok a lyukak ragasztása miatt. Nem tudom milyen anyag az, ami lyukban fog maradni, és a bírja azt a hőtágulást, amit a horganylemez kap. 300-350 e ft munkadíjat mondtak, anyaggal (tetőléc,fólia)

Más "hozzáértők" azt tanácsolták, hogy teljes lemez le, újralécezni, lécre a legvékonyabb OSB lapokat felrakni, az osb-re fóliát, és a fóliára visszarakni a régi lyukaknál csavarozva.

Hát nem tudom mit kellene :S

További rétegrendem fentről a lakás fele.: Járható padlás, perlit beton 3-5 cm, deszka, gerenda vagy gerenda köz, deszka, nád, vakolat, szoba...

Tervezek 25-30 cm szálas szigetelést a perit tetejére, alatta párazáró fóliáva, a tetején páraátersztővel.
2014-02-20
16:04:52
#45780
A LÉGRÉSBEN LÉVŐ LEVEGŐ HŐSZIGETELŐ KÉPESSÉGE


szocsmarci:
A szabvány szerint a levegőnek a hővezetési ellenállását adják meg (R), nem a hővezetését (lambda). 2cm légrés felett már nem változik jelentősen az értéke, és ha jól tudom 30cm felett romlik (beindul egy nem kívánt áramlás).
Csináltam próbaszámítást a Danwattal, elég érdekes lett. A lényeg, hogyha tényleg igazad van és a perlitnek 0,041 a lambdája, akkor a légrés nem befolyásolja a hőátadási tényezőt. Mintha ott sem lenne, olyan kicsi a hőszigetelése.
(Csak a 0,041-es lambdával, 15cm-en 0,26W/m2dK jött ki, ami jónak számít.)
Ez az elméleti oldal.


robert:
A gerendák hőhidakat képeznek, ezen segítene a hőszigetelés leterítése.

Ez a diagram alátámasztja, amit írtál.
A légréteg vastagsága (cm) a vízszintes, a hővezetési tényező a függőleges tengelyen.




levendula:
A borított fagerendás födémek felújításának – szigetelésének vannak ezen a fórumon visszatérő és jól kibeszélt, és vannak kevesebb figyelmet kapott részletei.
Az egyik a borított fagerendás mennyezetben lévő légrés, és a légrésben lévő levegő hőszigetelő képessége. Valaki már fel is tett erről egy diagramot, meg is találtam: http://biosolar.hu/forum/show/45780#45780 . Ott a függőleges tengelyen a hővezetési ellenállás van m2K/W egységben, és 2 cm-től kezdve az ellenállás nem növekszik, hanem 0,17-es értéknél tetőzik. Tehát ettől kezdve a légrés hőszigetelő képessége nem növekszik. Ennek oka, hogy az alsó határfelületen felmelegedett levegőréteg elindul felfelé a résben és így hőt szállít magával, ott lehűl és lesüllyed – örvényszerű cirkuláció alakul ki. Ha a rés kisebb, mint 2 cm, akkor a gáz viszkozitása és a felületi súrlódás meggátolják a légáramlást és a hő szállítását. Ezért javasolt szélesebb légréseket, jelen esetben a gerendák közét szigetelőanyaggal kitölteni. (A felső deszkák felszedése amúgy is nagyon hasznos, mert így megvizsgálható a faanyag állapota.) Összehasonlításképpen: egy 0,04-es lambdájú szigetelőanyagnak 10 cm vastagságban is a hővezetési ellánállása 2,5, szemben a légréteg 0,17-jével.
Ezzel a jelenséggel – vagyis, hogy csak az álló levegő szigetel jól – függ össze a leterített szálas anyag befedésének kérdése is. Sokszor leírtátok, hogy csak a por ellen kell védeni az üveg- vagy kőzetgyapotot, de a lehető legszellősebben, például geotextíliával. Ezzel az a probléma, hogy szintén megtelik majd porral, de addig is hagyja a gyapotot átszellőzni – mégha kevésbé is, mint a csupasz szigetelés szellőzése –, vagyis jól átöblítődik a padlás jéghideg levegőjével a gyapot, és lőttek a hőszigetelésnek, egy kis túlzással. A WinWattos kollégáknak elkerülte a figyelmét az „M.1.2. A hőszigetelő réteg hővezetési tényezőjének helyesbítése a beépítési feltételek függvényében” című táblázat, ami a „Külső falburkolat vagy hidegtető alá, a külső levegővel érintkező légrétegbe beépített, légzáró bevonattal el nem látott hőszigetelés, a hőszigetelő réteg páradiffúziós ellenállásától függően” korrekciós értékeket ír elő a szálas anyag lambdájára, plusz 35, 25 ill. 10% értékben. Ez azt jelenti, hogy légzáró borítást kell tenni a hőszigetelés fölé, ami – az itt korábban már megtárgyaltaknak megfelelően – értelemszerűen egy páraáteresztő, de légzáró fólia. Szintén ide tartozik, hogy mi lehet megfelelő egy esetleges járófelületnek. Kiváló a deszkapalló, de nem felel meg az OSB-lap, mert az tiszta műgyanta és párazáró. Én ezeknek a fényében az újságpapír vagy egyéb papír borításon elgondolkoznék. Azért is, mert ha a külső port vissza is tartják a gyapottól, saját maguktól viszont nem, sőt, előbb-utóbb a nyári forróságtól maga a papír is porladni fog.





Rétegrend RECOMMENDED
2013-04-25
14:06:43
Előzmény: negyesiz #40418#40419
negyesiz,

Rétegrend: http://biosolar.hu/forum/show/2160#2160

Kiszellőztetés: http://biosolar.hu/forum/show/4160#4160

Anyagok: http://biosolar.hu/forum/show/3430#3430


Faanyagokat rovar és gombamentesíteni!

negyesizVálasz erre
2013-04-25
13:58:49
#40418
Sziasztok,
Szeretném beépíteni a tetőteret és ehhez szeretnék segítséget kérni.
A képen látható tetőfólia kilétéről sajnos nem tudok semmit de gyanítom párazáró mert télen mindig párás a fólia.
Kérnék javaslatot, hogy a rétegrend ez esetben milyen legyen és milyen szigetelő anyagot javasoltok.

Köszönöm





2013-02-18
22:29:46
#38645




















Rétegrend RECOMMENDED

Hőszigetelés kiszellőztetése RECOMMENDED
2010-09-28
19:35:15
#7895
balfi!

A zsindely alá miért hajópadlót raksz? Az osb lap,vagy az egységes deszka is megfelel és ráadásul sokkal olcsóbb.

Üdv!
2010-09-28
17:24:39
#7894
Jó terv. :-)
Úgy tudom a kétszeres kiszellőztetésű rétegrendhez nem páraáteresztő, hanem párazáró fóliát szoktak rakni. Mert ha jól értelmezem, a szarufa fölötti 5 cm-es légrésen a szigetelőanyag, majd a fólia feletti 5 cm-es légrésen a tető felől jövő meleg + az esetlegesen bekerülő víz, porhó tud kiszellőzni, kiszáradni. A zsindelyezés miatt hőtükrös párazáró fóliát tegyél, ez is csökkenti a tetőtér felmelegedését. Bár a 30 cm-nyi hőszigetelés már önmagában sem rossz.
2010-09-28
16:22:38
#7893
Nyaralót építek sajátkezű kivitelezésben.
A jövőhéten következik a tetőszerkezet elkészítése.
Most csinálok először olyan tetőt, ahol tetőtér beépítés lesz.
A szarufák 7,5x15cm-esek.
Ezeken hajópadló burkolat lesz, majd zsindelyezés.
Milyen rétegrendet alakítsak ki ?
A hőszigetelésre csak tavasszal kerül majd sor,
az idén már csak az épület vízhatlan fedése, zárhatósága a cél.

Szarufa, rajta 5cm-es távtartó léc, páraátereszető fólia, újabb 5cm-es távtartó léc, hajópadló, zsindely alátétlemez, zsindelyezés, a két 5-5cm-es légrés gerincnél és ereszvonalban szellőztetve....

Tavasszal a szarufák közé 15cm kőzetgyapot, majd a szarufákon belülre 15cm kőzetgyapot, párazáró fólia és fenyő lambéria a terv.

Vélemények ?
2010-09-17
08:31:20
#7557
Szervusztok!

Két különböző helyiség tetőszerkezetének rétegrendjével kapcsolatban kérem a segítségeteket.

1/1. Az egyik egy fedett terasz.
Itt alulról látszó gerendázatú, lambériázott fedést szeretnék. Azaz alulról látszik az állított 7,5x15 cm-es szarufa, amire kívülről lesz rászögelve a lambéria borítás. Ez az, ami biztos.
Terveim szerint Decrabond cserepeslemez kerül majd rá legkívülre (legfelülre).
De hogyan alakítsam ki a lambéria és a Decrabond közötti rétegeket?
Gondolom célszerű lenne fóliát tenni a kettő közé, de úgy, hogy a fólia ne érjen közvetlenül a lambéria síkjához.
Már olyan véleményt is kaptam élőszóban, hogy ilyen helyeken nem szoktak fóliát tenni.

1/2. Felmerült, hogy a terasz egy részét néhány év múlva beépítjük télikertnek, hogy legyen hol átteleltetni a dézsás dísznövényeket.
Ha ez megtörténik, hogyan milyen további rétegrendel lehet helyesen megoldani az alulról látszó gerendázatú, felülről lambériázott tetőszerkezet hőszigetelését, a meglévő szerkezet -rétegek- megbontása nélkül? Mi a véleményetek?

2/1. A másik helyiség egy vegyes használatú (garázs, tároló, műhely) helyiség lenne, amit most még nem tervezünk fűteni, de később nem kizárt ez sem.
Itt jelenleg még csak a 7,5x15 szarufák állnak, s ide táblás cserepeslemezt (esetleg valamilyen zsindelyfedést) terveztünk.
Ennek a helyiségnek a tetőszerkezetét -gondolván a későbbi esetleges fűtésre- már most célszerűnek látom hőszigetelni.
Milyen rétegrendet javasolnátok?

2/2. Ismertek olyan táblás cserepeslemez terméket, ami kedvezőbb árú a Lindab gyártmányoknál és létezik valamilyen meleg barna színben?

2/3. A házon Decrabond van, és amikor építkeztünk (régen) annyit vettünk, hogy most a teraszhoz elég lesz. Azonban a garázsra keresünk kell valami a meglévővel harmonizáló, de kedvezőbb árú megoldást.
Már a bitumenes hullámlemezre is gondoltam (az ára miatt), de több helyről azt hallottam, hogy 10 évnél többet nem remélhetek tőle, mert rövid időn belül megereszkedik, beázik, könnyen és gyorsan szennyeződik és nagyon hamar elkopik (mattul) a színe. Nekem elsőre kicsit ipari megoldásnak tűnik, bár láttam már családi házat ilyen tetőhéjalással és nem volt csúnya.

Remélem nem gond, hogy ennyi kérdést zúdítottam rátok! :)
Segítségeteket előre is köszönöm. Üdv': Paga

2010-01-31
17:23:56
#4291
gombhal,

A szellőző cserepek a cserép alatti fólia és a cserép közötti légrést hivatott kiszellőztetni. Nem vágd ki a fóliát. Szellőző cserepeknek az eresz és a gerinc közelében is kell is lenni.

A padlástér kiszellőztetésére az oldalsó szellőző jó ötlet, de inkább 60x60-as ablakot építs be, ne csak csövet. A gerinc cserepeket is meg kell emelni úgy, hogy mindkét oldalon kb 2 cm légrés maradjon.

A ferde síkon elhelyezett szigetelés alsó és felső kiszellőztetését minden szarufa között biztosítani kell.
2010-01-31
17:17:01
#4290
csjani,

Jól gondolod, a hőtükör egyben párazár is.

A szigetelés fölött RENDES KISZELLŐZTETÉS!
2010-01-31
15:56:34
#4289
Sziasztok
Én egy új építésű tetőteres házban lakom,a tetőtérből fel lehet menni a padlásra,amivel az a tervem,hogy bedeszkázom és ami éppen nem kell azt fellehet pakolni. a napokban felmentem körűlnézni és azt tapasztaltam,hogy a fólia belüről tiszta pára,sőt a padlásfeljáró fölött a szarufák a párától elkezdtek penészedni.Sima nyeregtetőről van szó,a fólia a gerincnél nincs összeengedve elvileg ezért a szellőző csrepeken keresztűl a padlásnak van szellőzése.?Az lenne a kérdésem,hogy ezek szerint kevés neki annyi szellőzés?Olvastam hogy a szellőző cserepeknél ki kell vágni a fóliát,én mint laikus ezt nem igazán tartom jó ötletnek.
Egy ismerős azt ajánlotta,hogy a tűzfalba rakjak egy csövet(pl.pvc),kívülröl rakjak rá valami takarót(ami átengedi a levegőt),elvileg az megoldás lehet a párára.Nem tudom ez mennyire jó ötlet?
Az az aggasztó,hogy benyultam az üveggyapot és a tető folia közé és ott is pára van.

2010-01-31
15:13:16
#4288
Robert, köszönöm a választ!

Jelenlegi elképzelés szerint ez lenne a felállás bentről kifelé haladva:
- 12,5 mm gipszkarton,
- REFLEX tél hőtükör fólia, (v. sima párazáró fólia?)
- 5cm vastag kereszt lécezés 60 cm.-ként, a szarufákhoz rögzítve
- 5 cm Nobasil MPN kőzetgyapot lemez (0,039 W/mk) a kereszt lécek közé,
- 15 cm Thermolan Classic (0,042 W/mk) üveggyapot a szarufák közé.
Szerinted ez így megfelelő?
Ugye jól gondolom, hogy a téli hőtükör fólia párazáró is?

Üdv.: Jani.
2010-01-28
21:55:39
#4260
Zsolesz, csjani,

A szellőzőcserépen nagyon kis keresztmetszetű rés van, és éppen csak a cserép és a fólia közötti levegő mozgatására elég. A kivágáson egy fóliára kívülről valahogy rájutó víz befolyhat a szigetelésre.
A szigetelő szárazon tartására a szarufák közötti teljes szélességre szükség van, a nyílásra még úgyis rájön a rovarháló is.

A fólia kapcsozása nem gond, esetleg a kapocs leragasztható a fóliák találkozását lezárni hivatott szalaggal (biztos ami zicher). A csavarokkal nincs mit tenni.
2010-01-28
20:45:48
#4258
Én is csatlakoznék a "ki kell-e vágni a fóliát a kiszellőző cserepeknél a jobb kiszellőzés érdekében?" kérdéshez, mivel arra jöttem rá, hogy a házunknál több oldalon (beépített terasz, kocsibeálló miatt) nem lehet hozzáférni ahhoz a helyhez, ahol ki kellene bontani a páraáteresztő fólia alá vezető szellőző rést.

Tehát az nem jó alternatíva, hogy szarufaközönként 1-1 szellőző cserepet rakni a tető aljára is, alatta helyileg kivágni a fóliát (az ott bejutó kevés porhó talán nem probléma), így nem csak a fólia fölé, hanem alá is be tud jutni levegő ?
2010-01-26
12:20:00
#4215
még egy dolog: a lécezéshez rögzítem a párazáró fóliát, után ha rácsavarozom a gipszkartont a fólia úgye ott kiszakad. Ezt nem jelent gondot a későbbiekben?
2010-01-26
10:27:44
#4213
Sziasztok!

A kiszellőztetéssel lenne még egy olyan kérdésem, hogy a páraáteresztő fóliát
ki kell-e vágni a kúpcserép alatti részen vagy a kiszellőző cserepeknél a jobb kiszellőzés érdekében?
Illetve a párazáró fóliát milyen módón kell rögzíteni? Az odatűzés jó megoldás?

Előre is köszönöm a válaszokat!
2010-01-23
19:46:42
#4183
Zsolesz

"Lenne annak bármi akadálya, hogy a gipszkarton lapokat a stukatúr-deszkázathoz, vagy legrosszabb esetben a szarufákhoz csavarozzuk ?"

A szarufákra közvetlenül felcsavarozott gipszkartonlapok nem tudják felvenni a szarufák mozgását, repednek. A kissé elmozduló rögzítés a megfelelő.


2010-01-22
14:36:30
#4171
Zsolesz,

A felfekvés bizonytalan, valamint nem látod hova is megy a csavar.
2010-01-22
14:10:54
#4170
Kedves Robert,

Lenne annak bármi akadálya, hogy a gipszkarton lapokat a stukatúr-deszkázathoz, vagy legrosszabb esetben a szarufákhoz csavarozzuk ?

Zsolesz
2010-01-22
12:23:41
#4169
Zsolesz,

Legelőször a kiszellőztetést kell megoldani, és javítani a tető-hibákat. Lehet, hogy a párazár nélkül is száraz tud maradni a szigetelő.

Ha a gipszkartonozásba belekezdesz, akkor váz nélkül nem fogod tudni hova felcsavarozni.
Biosolar Forum  =>  Hőszigetelés - Magastető  =>  Rétegrendlapozz: 1, 2   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva