English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  ENERGIAPOLITIKA  =>  Energiastratégialapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
villam64Válasz erre
2017-10-16
19:25:48
Előzmény: grano #51249#51250
A szénerőművek egy része gyors reagálású erőművek. Csúcsidőben stabilizálják félórán belül a hálózatot. Nem állíthatják le sohasem az erőművet. Ennek minden energia mixben fontos szerepe van jelenleg, és ennek magasabb ára van. Mindenhol.
2017-10-16
12:23:09
#51249
www.portfolio.hu/vallalatok/fenntarthatovilag/a-bukast-jelentheti-a-nap--es-szelenergia-elutasitasa.4.265261.html

Érdekes eredmények, különösen a német RWE esetében.
Jó lenne látni a költségmixeket, mi az oka a drágább szén alapú energiának. Alapanyag?

villam64Válasz erre
2017-10-15
20:14:10
#51243
Az energia biztonság érdekében a HMKE kapacitást meg kell 50-szerezni. 10000 MW HMKE kapacitás szükséges. Paks alaperőmű, ami azt jelenti, hogy Pakstól 50 km-re egyéb erőművek nélkül szétesik a hálózat. Ezért kell az import, és a decentralizált kiegyensúlyozó erőművek. A naperőművek a legjobb nappali kiegyensúlyozó erőművek. Ahhoz, hogy ez megfelelően működjön, jelentősen túl kell méretezni, mint az erőműrendszert tervezik.
villam64Válasz erre
2017-10-12
20:25:53
#51238
Árnyaltabb a helyzet a németeknél. Már kisebb mint 3-szoros az ár az itthoni árhoz képest. Ötszörös a fizetés. A németeknél az ár jelentős része a megújulók, vagy fogyasztás csökkentő beruházások támogatására megy. Tehát hiába háromszor drágább az energia, ha a napelemes beruházást megtámogatják belőle a háztartások (magánszemélyek, lakosság) számára, így aki beruház annak 0 euró lesz a villanyszámlája, és 5 év alatt megtérül a beruházása. Így nem lesz több a villanyszámlája a magyar fogyasztónál.
A klíma, hőszivattyú számolása is más. Klíma csak fűtésre, hőszivattyú meleg vízre is jó. Ma a minimum 4-es SCOOP a terjedő. Ez a fűtési idény átlagos értéke. A COOP 2,5-6 között változik, külső hőmérséklet függvényében. Egy maximum óránként 5 kW hőt termelő klíma maximális áramfelvétele 1300 W. Az éjszakai áramot B vezérelt, azért javasolják, mert ekkor annyira lecsökken az ország fogyasztása, hogy le kell szabályozni erőműveket. Ez nem célszerű, ezért adják a B vezérelt tarifát. A H tarifa a tiszta üzemre egy kedvezmény, ami annyira nem gazdaságos.
Nálam a klíma nagyrészt nappal megy, megtámogatva a napelemes rendszer termelésével. 8-21 óra között működik. A hőszivattyú más. Ott az éjszakai erőművek túltermelése a hőszivattyúval (lásd hőtárolós kályha, csak jobb hatásfokkal) betáplálható egy pufferbe, így nem nagyon kell a nappali csúcsban működtetni. Az valóban a COOP rovására megy, hogy éjjel hidegebb van, mint nappal.
23 °C-ra emeltem a nappali, és 21 °C-ra az éjszakai hőmérsékletet. A várható klíma fogyasztás 2500 kWh körül lesz. A 3000 kWh sem gond, az is 0 rezsi. Az én klímám maximális áramfelvétele 1,6 kW, maximum 6 kWh hőtermelés mellett.
A szigeteletlen ház kazánnal is kifűthetetlen.
2017-10-04
23:37:18
Előzmény: grano #51186#51188
grano:

Csak azért Hérón, mert még nem találtak korábbi "feljegyzéseket". Az 1800 év sem igaz, de nem ez a lényeg.

A mai e-car jó ötlet, de elgondolkodtató, hogy a múlt század fordulója környékén a posta már alkalmazta őket.

A hálózat mint olyan, olvashattad, hogy minden változtatás nélkül ki tudja, ki fogja szolgálni a hazai e-közlekedés igényeit.
Ami a struktúráját illeti, a megoldás is készen van. A korlátozottan szabályozható transzformátorok már nem tudják sem a napenergia termelést, sem a lázálom e-car fejlesztést kiszolgálni. Valamennyi felhasználásközeli feszültségszinten az inverterek fogják leváltani őket. Sajnos a tárolás kérdését nem lehet inverterekkel sem megoldani.
Most a legfontosabb, hogy a nem szakemberek által feleslegesnek kikiáltott leendő paksi energiát kell "elhelyezni" a fejekben. Szerintem nálunk erre megy a játék, másutt másra. Ezzel nálunk megoldódik a tiszta erőmű kérdése is.
2017-10-04
17:05:45
Előzmény: sándor #51177#51186
sándor :
Hát válaszoljak érte egy idézetel s wikipediaról:
"Az első kezdetleges gőzmeghajtású szerkezetet (eolipila) Alexandriai Hérón találta fel az i. e. 1. században, de az csak érdekesség, játékszer maradt. "
Azaz 1800 évig állt a gőzgép fejlesztése.
Az e-car még mindig csak töredéke a benzin dizel párosnak.
Az elektromos hálózat is elöregszik nemcsak korában de struktúrájában is. Az igények átírják a korlátokat. Ott ahol gondot okoz az autók szennyezése inkább egy tisztább üzemű erőmű a jobb megoldás.
2017-10-03
21:03:52
Előzmény: sándor #51162#51177
grano:

Érdemesnek találtam ezt a kis cikket megmutatni.

A szerzője Kovács András a Délmagyarország újságírója. Nem bulvár, ő az újság autós szakértője.

Ezzel is szeretném megmutatni, hogy komoly emberek is komolytalannak tartják a villanyos közlekedésre való átállás jelenlegi helyzetét.
Erről a kis "avatós" odaszúrásról más forrásból még nem értesültem. Kezeljétek így a cikket.
A cikk címe: Jobban teljesíteni.

"
2017.10.02. 07:00
JEYGZET "Egy helyben járunk száz éve?"
A Szegedi Tudományegyetem rektora a város második, az SZTE első elektromosautó-töltőállomásának avatóján azt találta mondani, hogy villanyautó-szkeptikus. Szerinte a politikusok már akkor hangosan dolgoztak az ügyön, amikor még a mérnököknek kellett volna.

Ésszel kell ezt csinálni: ha az egyik napról a másikra átállnánk, az környezeti katasztrófához vezetne a megnövekedett áramigény miatt. És nem mindegy, hol, milyen környezetterheléssel állítjuk azt elő.

Amikor a múlt héten azt kérdeztem a Toyota közép-európai első emberétől, hogy a környezetkímélő hibridautózásban úttörő és hosszú évek óta a taxifronton is bizonyító márka miért nincs ott a villanyautózás élvonalában, meglepő választ kaptam.

A hágai autómúzeumban áll egy 1914-es gyártású elektromos autó, aminek 160 kilométeres a hatótávolsága 8 óra töltés után. Szerinte alig vagyunk előrébb ezen a területen, mint egy évszázada.

„Ezt támasztja alá a hatótáv is, amely tisztán elektromos üzemben legjobb esetben sem több 160 kilométernél." Ezt tavaly év végén írta az egyik a autós portál tesztje az egyik német luxusmárka villanyautójáról.

Egy helyben járunk száz éve? Pedig igény lenne rá: a Tesla széles vásárlóközönség számára is elérhető árú modelljére annyi a megrendelés, hogy azt 2018 vége előtt nemigen tudja teljesíteni.

A dízelbotrány kitörése után is hamarabb szólaltak meg a politikusok, mint a mérnökök, bár tény, az utóbbiak kezdték az ügyeskedést.

Nemrég attól volt hangos a sajtó, hogy drasztikus lépésre szánta el magát a világ négy fővárosa, Párizs, Mexikóváros, Madrid és Athén, ahová 2025-től nem hajthatnak be dízelüzemű járművek.

A tervek szerint Norvégia és Hollandia is ezzel a határidővel tiltja meg a nem villanymotoros új autók forgalmazását, ami még bátrabb célkitűzés. Most már csak az akkumulátoroknak kellene hallgatniuk a politikusokra, és jobban teljesíteniük.
"



2017-09-17
11:09:11
Előzmény: grano #51161#51162
grano:

Miből gondolod, hogy azt gondolom, hogy itt megállt a fejlődés?
Amit Te alapvető érveknek gondolsz, az nem egyéb mint felszínes információ halmaz.

Én 15.-én írtam neked a hozzászólásomat. A következőkben felteszek néhány olyan tudományos, döntéselőkészítéshez elengedhetetlen tanulmány részletet, amit 16.-án kaptam kézhez.
Nem cáfolják az általam leírtakat, sokkal alaposabban megmagyarázzák azokat.

Sajnos villám közbeszúrt hozzászólásai keverik egy kicsit (a fenét kicsit, hanem nagyon) a napelemes alkalmazást pl. a közlekedésben (is).
Villámnak készülök egy alaposabb adat elemző válasszal, de most a fontossági sorrendben az új kazánom az első.

Ezért nem füzök elemzést a válaszodhoz. A kérdéseimet nem válaszoltad meg. Sajnos úgy látom, hogy nem is gondolkodtattak el.
Ha Te nem, akkor a választ a leg illetékesebbektől (legalább is részeiben) a mellékletekben megtalálhatod.
Remélem nem rúgják szét a hátsóm, de igyekeztem a hivatkozás szabályait betartva a leggyorsabban eljuttatni hozzád a mai tudományos állásfoglalást. Ez mentes a felületes bulvártól, az éppen aktuális politikai döntésektől.


Amit az autógyárakról gondolsz, az ne haragudj, de butaság.
Ahogyan ide lehetett hozni két év alatt bármelyik gyárat, úgy el is lehet vinni. Erre is van, volt már példa Magyarországon is.
Talán nem ismered az autógyártás mai kori történéseit, talán nem érdekelnek a szomszédos országok, de ajánlom a figyelmedbe Szlovákiát.
Ott már a második-harmadik autóipari "bevonulás" zajlik éppen. Odamentek a politika miatt, kimentek a politika miatt, visszamentek a politika miatt...

Arra sem emlékszel, hogy a "mi autónk" gyártása is így került Magyarországra?
Valahogyan, de a legolcsóbban be kellett jutniuk az EU-ba. Ennyi és kész. Azóta volt már hideg és meleg is, termelés csökkentés, más gyártóknak végzett bérmunka, mint az ebben az iparágban normális.

Jelenleg a magyarok járnak át Szlovákiába autót gyártani. Nálunk meg építik a munkásszállásokat, hogy külföldi vendégmunkásokkal próbálják fenntartani a termelést. Már legalább is addig, amig a politika mindent elkövet, hogy az autógyárak ne költözzenek tovább.

Remélem tanulságos lesz ez a néhány részlet. Még én is csak éppen átfutottam, így ha találok majd további, a szakmán kívülieknek is érthető részeket, akkor azokat is felteszem. Jó értelmezést kívánok!

Ui.
(A képek csatolása funkció pillanatnyilag nem működik. Később újra megpróbálom.)












2017-09-16
16:28:22
Előzmény: sándor #51159#51161
Sándor:
Miből gondolod, hogy itt megállt a fejlődés?
Mennyibe került tíz éve egy 100 km megtételéhez szükséges akkupakk és mennyibe kerül ma? Nézd meg ugyancsak a napelem árakat.
Csak a németeknél alsóhangon százmilliárd eurót invesztálnak rövidtávon e-car fejlesztéskbe. Szerinted hagyni fogják ezt kidobni mikor az autógyár a gazdaság legfőbb ereje?
Sokba fog fájni a villanyhálózat fejlesztése? Igen, de inkább az mint az autógyárak.
Összdajcse szinten rádobnak még egy százast, s hogy működjön rendesen normává teszik eus szinten is.
Szerinted itthon mekkora költsége lenne ennek?
villam64Válasz erre
2017-09-15
20:24:31
#51160
1 db 3 kW-os 25 000 Ft-os indukciós főzőlappal 2 óra alatt 100 km-re elegendő energiát töltök át egy elektromos autó akkumulátorába.
Nem szabad összemosni a rövid távú töltési folyamatot a hosszú távú nagyobb teljesítményű töltési folyamattal.
2017-09-15
00:54:37
Előzmény: grano #51157#51159
grano:

Természetesen olvasom, és meg van a véleményem róluk.

Én még emlékszem a dieseles fellángolásra, hiszen alig húsz éve volt. Akkor temették a benzineseket és hol tartunk ma? Nincs kereslet a dieselesekre csak a benzinesekre.

Lenne egy fogadásom a következő egy két évre.
Szerintem a kirakat elektromos közlekedésen kívül nem fog megvalósulni semmi sem.

Kérdezz rá a szolgáltatódra, hogy hajlandó e engedélyezni neked 3x125A-t!
Kérdezz rá a bankodra, hogy ad e a házi töltés megvalósításához kölcsönt! Lát e fedezetet a megtérülésre?
Kérdezz rá magadra, hogy marad e pénzed a fenti feltételek megvalósítása után egy szuper elektromos járgányra is!

Ezek megválaszolását azonnal megteheted, nem kell éveket várni.

A hálózatok olyanok, mint az élőlények érhálózata. Nem cserélhetők le azonnal és mindenhol. Csak megbízható alapokon, jó megtérülést biztosító körülmények garantálása esetén, és akkor is csak fokozatosan.
Elképzelem az elnéptelenedő kis településeket, ahogy minden utcában végig viszik a középfeszültségű elosztó hálózatot...
Esetleg állami kényszerből, de abban nem lesz köszönet. Mindenkinek, a villany autósoknak is rámegy a gatyája. Indulásnak számolj ötszörös fogyasztással, és tízszeres áram ár emelkedéssel!

Régen is néztem a nagy kiállítások, szalonok híreit, modelljeit. A töredék sem valósult meg belőlük. Ezután sem fog.
Még a forma 1 fejlesztései is hamarabb épülnek be a széria kocsikba, mint hogy a szomszédban lakó Lajos bácsi a frankfurti szalonos autót vásárolna.

Vannak reálisabb kiállítások is. Azokat kell nézegetni még akkor is, ha nem kerülnek a címlapokra.

A helyi napelem termelést látom.
Fényes nappal állnak a kocsik töltőn és annyi időt töltenek ott, amennyit általában közlekednének. Kinek van ennyi ideje még akkor is, ha csak három naponta kell tankolni?
Ha tárolt energiát, vagy ennek hiányában hagyományos erőműben termeltet kell tankolniuk, akkor két évente eltankolják egy új autó árát.
A világ mai gépkocsi parkjának akkora az értéke, hogy azt nem lehet a kb. 20 évre saccolt kifutásuk előtt kidobni az ablakon. Nevetséges még az a villanyautós gyártó kapacitás is amit most belebegtettek. Kereslet nélkül nem lesz gyártás, anyagiak nélkül nem lesz kereslet. Itt a vége a mesének.
Nem lesz mindig beetetés! A vége mindig a lehalászás.

Fognak közlekedni a jövőben elektromos meghajtású autók, de a nagymértékű váltás nem fog megvalósulni.
Nem csak városi közlekedés létezik. Sem a közutakat, sem a pusztákat nem fogják tele pakolni a szükséges mennyiségű töltőállomással. Soha.

2017-09-15
00:04:13
Előzmény: 444tibi #51155#51158
Szia Tibi,

Hidd el, nem vagy egyedül azzal, hogy időnként muszáj felébrednünk a legszebb álmainkból is.

A technika és a tudományok "fejlődéséről" nagy léptekben csak annyit, hogy voltak nagyon komoly műszaki-technikai létesítmények az ókortól kezdve vissza akár több tízezer éves távlatokban is. Voltak, hiszen a maradványaikat vizsgáljuk, de fogalmunk sincs róla, kik és hogyan csinálták, és miért.
Arról sincs, hogy miért hagytak fel velük, hová tűnt az akkori technikai intelligencia és miért.
Ha csak a középkorra gondolsz, mitől vált olyan sötétté, amilyennek tartják?
Azt is csak az akkori "divatot" diktáló emberek csinálták, vagy volt a természetnek is köze hozzá?

Én azt sajnálom, hogy miért nem próbálnak meg a ma lelkesedői legalább az iskolában tanultakra is gondolni akkor, amikor azt hiszik, hogy a globális felmelegedés egy új dolog, vagy, hogy egy kis jégkorszak is okozhatja a mai, okozhatta az akkori technikai fejlettség eltűnését.
Nem száz vagy ezer évekre gondolok, hanem akár néhány tíz, vagy akár csak hét-tíz éves környezetváltozási periódusokra.

Semmilyen rendszer nem való a kukába, ezt rosszul értelmezed.
Hasznosítani kell a napenergiát is, még akkor is, ha a természet ezt nálunk sokkal jobb hatásfokkal csinálja időtlen idők óta.
Azzal, hogy szembe nézünk az álmunk káros hatásaival, mert nem vagyunk ostobán lelkesedők, még nem omlik össze a világ.
Ha körül nézel, akkor láthatod, hogy szinte mindenben olyan pazarlást folytatunk, amit ha józan ésszel korlátoznánk, akkor nem lenne szükség újabbnál újabb "technikai divat hullámokra". Elég lenne egy megfontolt fejlődés is.

A tudományos alapokat évezreddel ezelőtt jegyezték le, de már sokkal régebben felismerték őket. Tehát létezett bizonyos tudás, amit mi ma tovább fejlesztünk és úgy hisszük, hogy mi találtuk fel.
Minden bumm-nak, így az energia-bummnak is vége lesz egyszer. Ezek a bummok egyre rövidebb ideig tartanak. A profit mozgatja őket. (Meg az emberi butaság.)
2017-09-14
18:54:54
Előzmény: sándor #51146#51157
sándor:
Nem tudom mennyire olvasod az autós híreket, amik attól hangosak, hogy brutál mértékben invesztálnak e.car projektekbe.
pl a VW 10.ről 20 milliárd euróra emlte az elektromos autókra fordítandó keretet:
www.portfolio.hu/vallalatok/autoipar/breking_kar_megtartani_a_frankfurti_autoszalont_garantaljuk_ennel_nagyobb_bejelentes_nem_lesz.261983.html

Ha ilyen mértékben terjed a villanyautózás akkor a hálózatokat fejleszteni kell, mert a mostanihoz képest akár egy nagyságrendel nagyobb átviteli kapacitásra lesz szükség.

Nemhogy sok lesz helyi napelem termelés hanem majd csak csepp lesz a twngerben szerintem.
2017-09-13
15:31:53
Előzmény: sándor #51146#51155
Szia, Sándor,
az érvek nem fogytak el, csak egyre kevesebb maradt, de azért még nem adtam fel.
A szabadidőm fogyott el, amit a fórumozásokra tudok fordítani, meg sajnos mindenféle orvoshozjárkálás is beütött, kedélyem se a legjobb.
Ebben neked nagy részed van. Ezt most komolyan mondom, de nehogy úgy vedd és megsértődj, nem konkrétan te tehetsz róla, nem hittem volna hogy amit gyerekkorom óta kergetek, az ennyire környezetromboló.
OFF,
bújtam a könyveket, 10 kilószámra hordtam ki a könyvtárból villanymotorok, az akkori félvezetők, akkumulátorok leírásait, és a tettek mezejére léptem,
kezdtem 16-17 évesen egy elektromos gokarttal, ennek folytatása 20-21 éves koromba, a Wartburgból kiszedtem a motort, helyére beugrott némi munka után egy méhtelepi targoncamotor, és a szomszéd fuvaros Ifa teherautókból 6 darab akksi. Ment is csak kissé kevés hatótávval. Következő, teljesen életképes projektem egy háromkerekű elektromos tricikli, a meghajtás egy áttekercselt 1,2kW 36V háromfázisú motor, saját tervezésű és kivitelezésű frekvenciaváltóval. Mivel akkoriban se fet, se igbt modulok nem voltak, összesen 36 darab végtranzisztor, túláramvédelem, viszatáplálós féküzem, stb. Az utcánkba minden gyerek fél évig ezzel száguldozott.
Következett egy hasonló, annak a motorja egy átalakított Ikarus generátor volt, ez iszonyat ment, simán 70-80-al.
Ezután jött egy Simson átalakítása elektromosra, azt nem mondom hogy még most is megy, de évekig használtam kisebb távokra és eladtam egész jó áron.
ON,
azaz mindig is foglalkoztatott a kis környezetszennyezésű elektromos meghajtás,
na és ezen előéletem után letöröd a kedvem, igaz észérvekkel, és talán jogosan is, de az hogy egy világ dőlt össze bennem, az enyhe kifejezés. Mindezekután a napelemes rendszerek is a kukába valók, na ezt azért emésztenem kell, ezt megértheted.

Jelentkezem ha túltettem magam a dolgokon.


villam64Válasz erre
2017-08-29
21:14:30
Előzmény: sándor #51144#51147
Szia Sándor

Ha megkeresném és feltenném, még akkor sem lenne látható. A dátumokat nem jegyzem meg, tehát ha nem rögzítettem a táblázatban, akkor nem emlékszem rá. A megújulók a hobbim lett, tehát az én beruházásaim nem mérvadók. A gazdaságosság sok estben felesleges, ha a tisztább levegőt szívhatom. Az első viadrus kazánnal volt, hogy egész nap fűtöttem. Ma már csak hobbiból fűtök. Sok beruházásnál a kíváncsiság volt az elsődleges szempont.
Ma már mindent a napelemre tervezek, 2 éves lesz novemberben. Már a napkollektorom is elavult számomra, pedig most már kifogástalanul működik. Az eladását tervezem.
Fontos szempontok a napelemes rendszernél.
1. Csökkenti a hálózat terhelését, ez a vételezett energia mennyiségéből látszik, és ez egész évben igaz, havonta legalább 100 kWh csökkenés látható, télen is.
2. Az import csökkenését eredményezi, mert akkor a legnagyobb az import, amikor süt a nap.
3. 400 Ft/W bruttó telepítési áron nullszaldónál garantált a 10 év megtérülési idő. Nem ismerek más energetikai beruházást ami azzal kecsegtet, hogy a 10. év végére visszakaptad a pénzed. Na jó, a szigetelés, de az meg nem termel villamos energiát.
4. Csökkenti a rezsiköltséget. Nem 1-2 %-kal, mint a kormányé, hanem 99 %-kal. Ezt megérzi az ember a zsebében maradt pénzzel.

Röviden az idei éves elszámolásban 2440 forint elosztói alapdíj szerepelt 12 hónapra, melyből 600 Ft a szintén nem használt B vezéreltre vonatkozik, valamint a végén apró betűkkel leírva, hogy 1380 kWh többletem volt, amit kiszámlázhatok a szolgáltatónak. Nem forintosították az 1380 kWh értékét. Állami szabályozás súlyos bűne. Valamint megállapítottak havi 2 kWh átalányt.

Tisztelt Fogyasztónk!
A 273/2007 (2007.10.19 korm. rend.) 6. pontja értelmében tájékoztatjuk Önt, hogy a 2016.03.25-2017.03.21 időszakban háztartási kiserőműve 3974 kWh mennyiséget termelt hálózatunkba a 2587 kWh fogyasztás mellett. A két érték közötti különbözetet, azaz -1387 kWh-t kiszámlázhat Társaságunk felé!

A napelem rendszerem ténylegesen 5314 kWh-t termelt.
Nekem nem az a célom a rendszeremmel, hogy 10 év alatt megtérüljön, hanem, hogy minél több feladatot el tudjak látni vele, lásd fűtés, akár a megtérülés rovására is. Az már más, hogy így a fűtési költségem is 0 Ft lett. Ehhez viszont be kellett ruházni klímára. Fűtés nélkül így túlméretezve a rendszert, még télen is önellátó lenne villamos energia szempontjából.

170914
www.origo.hu/gazdasag/20170905-szocialisan-raszorulo-ingyen-napelem.html
www.portfolio.hu/vallalatok/milyen_zero_emisszio_kiszamoltak_mennyire_kornyezetszennyezoek_az_elektromos_autok.261713.html
www.pecsma.hu/abszolut-pecs/szelkereket-allitottak-egy-kertvarosi-panel-tetejen/
www.zoldtech.hu/cikkek/20170913-elektromos-busz-Komarom?h=xled

170915
A jövő év első negyedében kívánja átadni az MVM az első olyan naperőművét, amelyet a mintegy 50 milliárd forintba kerülő, 100 megawattnyi szolárteljesítmény létrehozását célzó programja során létesítene – mondta a Világgazdaságnak Zsuga János, a társaság termelési és műszaki vezérigazgató-helyettese.
www.vg.hu/velemeny/tobb-mint-szaz-naperomuvet-epit-az-mvm-2-613325/
www.vg.hu/vallalatok/maradtak-az-alacsony-aram-es-gazarak-2-615377/
2017-08-29
15:54:35
Előzmény: 444tibi #51111#51146
Szia!

Sajnálom, hogy elfogytak az érvek, de gondolom ez a tényeknek is köszönhető.

Az ÉLET és TUDOMÁNY LXXII. évfolyam, 32. szám, 2017. augusztus 11. számában olvashatod, hogy másokat, a világot mennyire érdekli az a kérdés, hogy miért fosszilis és miért nem elektromos ma még a közlekedés.
A cikket Katona Mihály és Radnai Róbert jegyzik. Nagyon jól összefoglalják mind azt, amit a gőzmozdony és annak a lábnyoma kapcsán írtam.

Sajnos a cikk szabadon még nem hozzáférhető, nem szkennelhetem be, de a példány beszerezhető 400,-forintért.

Az alábbi diagramok mindent elmondanak.
- A 100 kilométerre fajlagosított primerenergia igény elképesztő.

- A szén-dioxid kibocsátás pedig jól mutatja, hogy az álló elektromos autók mennyivel jobban szennyezik a környezetet, mint a foszilisek.
Márpedig ezt nevezik lábnyomnak. Ez az igazi lábnyom, nem a megtett néhány kilométer út.
A (NEDC) jelölés a gyártó által elvégzett, szabványosított tesztsorozat eredménye.
Az (USDE) jelölés a nem hivatalos tesztek során mért eredmény.

A kulcs az erőművekben van. De egyelőre a fosszilis erőművekről beszélünk még csak. A naperőművek lábnyomáról még nincs szó. De szerintem jól kikövetkeztethető a jelenlegi primerenergia igényből.

Érdemes elolvasni, nagyon komoly cikk, ami nem elkötelezett egyik oldal mentén sem.
Ha sikerült, akkor ismét érdemes elővenni a gőzmozdonyok lábnyomát, hatásfokát és egyéb, divatirányzatoktól független megítélését.



2017-08-29
12:16:29
Előzmény: BJaca #51140#51145
Szia!

A kérdés jó, de nem aktuális.

- Még a csak önállátásra szolgáló, a közcélú hálózattól teljesen független napelemes rendszereket is be kell a szolgáltatónak jelenteni. Ha ahhoz a szolgáltató nem járul hozzá, akkor tilos megépíteni.

- A közcélú hálózattal kapcsolatban lévő villamos energiát (nevezzük egyszerűen 220V-nak) nem viheted ki a hivatalos ingatlanhatáron kívülre. Tehát még a kapucsengőd sem működtethető az utcáról 220V-ról.
(A kamerák speciális eset. Miután az alkalmazásukra külön terv és hatósági engedélyek birtokában kerülhet sor, így egy hivatalos engedélyezési eljárás során a működtető (táp) feszültségük kérdése is megoldott lesz.)

- A sumákul a hálózatra kötött napelemekkel ne is foglalkozzunk.

- A kérdés azért nem aktuális, mivel minden energia fajta állami monopólium.
Szigorúan szakmailag megoldható, hogy eladjál a szomszédodnak a felesleges napelemes energiádból, csak az nem lenne gazdaságos.
A valóságban neked is jóval több mint 37 forintba kerülő napáram után fizetendő illetékek és adók miatt nagyjából a háromszorosáért tudnád eladni a szomszédodnak úgy, hogy nyugodtan aludjál.
A szükséges "kishálózati" beruházások pedig többe kerülnének a szomszédnak, mint ha saját napelemet építene.


2017-08-29
11:53:34
Előzmény: villam64 #51139#51144
Szia villam,

A grafikonjaidból nem lehet megállapítani, hogy a beruházásaid megérték e vagy sem. Annyi apró, de egy háztartás energia mérlegét durván torzító változtatást felsoroltál, hogy ember legyen a talpán aki ezt értelmezni tudja.

Megpróbálom ismét.
Elővettem és felteszem a csak villamos energiára vonatkozó éves elszámolásunkat és az év villamosenergia szempontjából érvényes energetikai értékelését.
Gázunk nincs, azt nem tudom mellékelni.

Ezt az elszámolást lenne jó látni a te háztartásodra vonatkozóan is.
Ebből tudnánk következtetéseket levonni, illetve a hivatalos villamosenergia adataidból könnyen ki lehetne számolni, hogy kifizetődő e a beruházásod vagy sem.

A sok kis mellékes változtatás még így is jól bekavar, de legalább látható lenne.





2017-08-25
07:19:57
#51143
www.origo.hu/gazdasag/20170823-megujulo-energia-fordulat-villamos-energia.html

"Izlandon 334 000 ember él, Albániában 3 millió, Costa Ricában 4,8 millió, de még Paraguayban is csak 6,7 millió. Ennyi ember és a kapcsolódó infrastruktúra villamosenergia-igényét pedig a jó természeti adottságok átgondolt kihasználásával sokkal könnyebb kielégíteni, mint több tíz vagy százmilliós lakosú országokét."
villam64Válasz erre
2017-08-21
18:18:31
Előzmény: BJaca #51140#51141
Szia
Hivatalosan nem, mert nincs rá törvény. Csak feketén, átvezeted a te áramod, és teszel rá egy digitális mérőt. 8000 ft. Vagy barteleztek így, tehát nem pénzt ad.
Az igazi, ha úgy lennél áram tulajdonos, hogy kapsz egy zöldkártyát, mely bankkártya módon működne, csak nem pénzt tartalmazna, villamos mennyiséget, és ezt lehetne felhasználni bizonyos célokra, esetleg fizetni vele bankkártyaként. De ezek sem nálunk fog időben beindulni.
A két lakást összekötni jelenleg tilos. Azonos fázis is szükséges hozzá. Amúgy ez is megoldható lenne. Azonos fázisokat az óra után összekötve oda-vissza mérőkkel megoldható.
Sándor elképzelése szerint indulnak az áramtőzsdén házi erőmű rendszerek, de nem egyesével, hanem mondjuk >100 HMKE jelenik meg egy termelőként.
www.portfolio.hu/vallalatok/a_szomszednak_is_eladhatjuk_majd_a_napelemeinkkel_termelt_aramot.259375.html

170822
Ez nem jó a 9 millió magyarnak, mert nem részesül a haszonból. Ez a teljesítmény 8000 háztartás energia számláját nullázhatná le, de nem teszi.

A Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat melléklete szerint mind a két naperőmű beruházója az MVM Hungarowind Szélerőmű Üzemeltető Kft. Az első Oroszlány külterületén, a Bokodi-hűtőtó mellett épül, 20,6 megawatt beépített kapacitással és 17,2 megawatt névleges teljesítménnyel. Ennek a támogatása 3 milliárd 255 millió forintot tesz ki.

www.napi.hu/magyar_vallalatok/ket_naperomu_epiteset_tamogatja_a_kormany.645913.html

Valamint.
www.napi.hu/magyar_vallalatok/soha_nem_volt_meg_ilyen_magyarorszagon.645805.html

170826
www.vg.hu/velemeny/megujulo-energia-kinai-forradalma-2-589211/
www.portfolio.hu/vallalatok/csak_nyerni_tud_magyarorszag_a_napenergiaval.5.260339.html

170827
www.matud.iif.hu/2017/05/08.htm
Mára ez az elemzés is alulbecsülte a napenergia mennyiségét magyarországon is. Alapnak nagyon jó az elemzés. Az idei évben az erőművi kapacitásban már megjelent 50-100 MW. A három előbbi naperőmű önmagában megduplázza ezt a mennyiséget. Ehhez jön a HMKE bővülés. Célszerű lenne, ha minden egyes szolgáltató havonta közzé tenné, hogy mekkora HMKE rendszer működik a területén. A nagy naperőmű rendszerek alapján a HMKE, rendszer terheléscsökkentő hatása is beszámítható lenne. És tényleges tervezhetőséget jelentene.
17 januárjában 703 kWh lett volna a villany fogyasztásom. A hálózatból viszont csak 575 kWh-át vételeztem. Ez alapján januárban 18%-kal csökkentettem a hálózat rám eső terheltségét. Ezen felül betápláltam 22 kWh energiát a hálózatba, tovább csökkentve a terhelését, bár ez a szomszéd villanyóráján megjelenik, de az MVM fogyasztásában nem. Ez februárban 469 kWh; 357 kWh; 23%; 69 kWh. Március 362 kWh; 197 kWh; 45%; 367 kWh. Innentől kezdve 50% feletti a belső felhasználásom, plusz a hálózatba táplálás, októberig. Október=március, november=február, december=január.
Az elemzéshez visszatérve. A nagy naperőmű rendszerek a rendszer csúcsterhelését nem csökkentik, csak a csúcsidei importot, és az egyéb erőművek termelését csökkentik. A rendszer csúcsterhelését a HMKE rendszerek csökkentik azáltal, hogy a használóik fogyasztása nem jelenik meg a országos rendszer fogyasztásában. A HMKE is csökkenti az importot. Ideális lenne most már támogatni a komplett (tárolós, szabályozós) HMKE rendszereket. Tulajdonképpen minden naperőmű mellé kell valamilyen tároló (ez nem csak akkumulátort jelent, többféle technológia létezik).
Valamint az MVM adataiból az látszik, hogy 2007-hez képest a napi csúcs nem változott számottevően, 2001-hez képest igen. Tehát hatalmas növekményre nem lehet számítani. Növekményt jelenthet az elektromos közlekedés, és a klímás fűtés.
www.zoldenergiavilag.hu/napelemes-ablak-a-jovo
2017-08-21
11:08:34
Előzmény: villam64 #51139#51140
Szia!

"...és ezt a legközelebbi szomszédaim használták fel az órájukon keresztül 37 Ft-ot fizetve a szolgáltatónak.. "
Ez a mondat megütötte a szemem. Van arra lehetőség, hogy ha van egy napelemes rendszerem, akkor a feleslegből a szomszédaim olcsóbban jutnak áramhoz?
villam64Válasz erre
2017-08-20
06:33:12
Előzmény: sándor #51138#51139
Szia Sándor

Természetesen a grafikonokat elsősorban nekem készítettem. Az adatokat naponta, havonta rendszeresen leolvastam, és ezekből készítettem. Felteszem ide akkor a 92-ben indult gázfogyasztásomat. Ez sem fog érthetőbb képet mutatni.


Már arra sem emlékszem, hogy mikor került rá az első 5 cm szigetelés a házra. A vegyes kazán mellé került fel a gáz, ami pár év alatt megtérült a szén árához képest. Volt ablak tömítés, padlás szigetelés 15 cm üveggyapot a gerendák között, +10 cm szigetelés a falon, most lábazati szigetelés van folyamatban, +10 cm födém szigetelés lesz, szellőző és levegő áramoltató rendszer is folyamatban. 2015-től indult a klíma fűtés rásegítésre, mely 2016-ban új klíma kis átalakítással hőszivattyúként a hagyományos fűtésrendszerre is dolgozik. A fűtés rásegítésből, fűtés lett, kiváltva az összes többi fűtést is. A vegyes kazánnal mikor fűtöttem az sem mondható meg. Az is rásegítés volt a gáz mellett, nem vásároltam fát. Ezért magába a megtérülés számításba, már nagyon belebonyolódom.

A napelemes rendszernél is ez van. Folyamatosan olvasom le az óra állásokat. A feltett táblázat mutatja 2003 óta a nappali áram, alatta pedig az éjszakai villany bojler fogyasztást. Ebben is van 2-3 éve, amikor a párátlanító is ment. 2014 táján álhattam át a vákuumcsöves kollektorra. De a fűtésrendszerre is rá lett kötve a HMV, így a vegyes is rásegített. Közben bojler cserék is voltak, valamint a napelemes rendszer miatt nappali áramra kellett tennem a villany bojler HMV rásegítését, ez megnöveli a téli villany fogyasztásomat, amikor a kollektor nem tud elég meleg vizet előállítani.


Ezt a 2016-os grafikont azért csináltam, hogy látható legyen a napelem hatása a hálózatra. Az első oszlop azt mutatja, hogy mennyi lett volna a tényleges villany fogyasztásom a régi napelem nélküli rendszerben. A második oszlop meg a tényleges fogyasztásomat mutatja a napelemes rendszer rásegítésével. Ezen látszik, hogy havi 100 kWh villamos energiával kevesebbet fogyasztok az elmű hálózatából, mint amennyi a ház tényleges fogyasztása, még télen is. Az inverter tartja az 50 Hz-et, mert ez a feladata. A harmadik oszlop, amikor többet termeltem meg, mint amennyit felhasználtam, és ezt a legközelebbi szomszédaim használták fel az órájukon keresztül 37 Ft-ot fizetve a szolgáltatónak. De ez veszteségmentesen jutott át hozzájuk, tehát ennek a nettó értéke 37 Ft - ÁFA.
Számomra az is látható, hogy a villamos energia rövid idejű 1-2 napos eltárolásával, mely 4-9 kWh, nyáron nem vételeznék villamos energiát a hálózatból, télen meg a fűtési idényben októbertől a hálózatba táplálásom a vételezett energiát csökkentené, és november elejétől február végéig nem is lenne a hálózatba táplálásom. Számomra az is látható, hogy ha megdupláznám a rendszerem, akkor az említett négy hónapban is újabb havi 150-200 kWh-ával csökkenteném a hálózatból felhasznált energiát. És jelenleg még ezt sem érezné meg a hálózat a nyári dupla villamos energia betápláláskor. Egyszer talán megérzi, de akkor meg az inverterek fognak leszabályozni. Jelenleg a 10 éves megtérülési rendszer nekem önerőből is gazdaságos. Az meg természetes, hogy az ország szempontjából az energiatárolásba nem a nagy vízerőműves tárolásba fektessünk a közösből és unios pénzekből, hanem a házi kis méretű, külön helyet nem igénylő rendszerekbe. Megszűnne sok, havi villany és gázszámla, mint nálam 2 éve.
A nyári országos fogyasztási rekord sem dőlt meg, hála az egyre több napelemes rendszernek. Az elektromos szolgáltatók is egyre több napelemes rendszert telepítenek, mert így nyernek a veszteségmentes szállítással, amit viszont felszámolnak 15 Ft/kWh áron a számlában.
2017-08-19
13:31:25
Előzmény: villam64 #51130#51138
Szia,

Nem tudok eligazodni a diagramokon.
Nem találom többek között azokat a villany fogyasztásodat befolyásoló tényezőket, hogy mint írtad másutt, időnként használod a vegyestüzelésű kazánodat is.

Évekig dolgoztunk azon a mai villanyszámla formulán, ahol a szolgáltató az utolsó oldalon kötelezően feltünteti az adott fogyasztó villamosenergia fogyasztásának változásait.
Ebből bármelyik laikus fogyasztó percek alatt kiderítheti hogy mennyit jelentett a ledes világításra átállása, a klímás - hőszivattyús fűtése, stb.
A számlákon évekre visszamenően követhető minden változás. Kiderül belőle, hogy melyik tételnek mennyi az ára, az az melyiken lehet spórolni, ebből következően melyik csökkentésébe érheti meg beruházni.
Az ár átjárás a különböző energia fajták között biztosított és azonnal érthető, hiszen a gáz számlák is hasonló formában készülnek.

Ha már valaki nem veszi magának a fáradságot, hogy régi számlákat, fogyasztásokat böngésszen, az értékelést akkor is tudja használni.

Felteszem a legutolsó számlám vonatkozó oldalát.
("A negatív éjszakai fogyasztás ne tévesszen meg senkit, az egy korábbi túlszámlázás "lefogyasztása".)
Ebből a számlából egyértelműen látszik, hogy folyamatosan történnek apróbb energetikai változtatások.
Általában olyanok, amelyeket a korszerűsítés igénye indokolt, de amelyeknek a megtérülése a végtelenbe tolódik ki.
Ez így van a napkollektorral is, de akár egy ledes szükségvilágítás megvalósításával is.

(Ha tényleg tervezném szakmai (és) plusz energetikai szempontból a ledes szükségvilágítást, akkor nem a ledes fogyasztás csökkenés a nyereség, hanem a már időszerű belső hálózat cseréjének az elodázása.
Szakmailag hülyeség, energetikai szempontból látszólagos nyereség. Totális ráfizetés, vagy még nekem, vagy a ház későbbi gazdájának.)

Könnyebben érthető lenne több diagramod, ha feltennéd a diagramban hivatkozott időszakra vonatkozó gázos és villanyszámlás értékelő oldalakat is.

Nem a beruházásaid költsége érdekel, mivel az mindenütt egyedi.
Azt, majd akit érdekel, az átszámítja az általánosan elfogadott, vagy a náluk elérhető számokkal. Elvégzi a megérte e, megéri e, meg fog e térülni és mikor számításokat.
Lényeges, hogy aki megtérülést számol, az nem egy általános család, hanem a saját családja, a saját lehetőségeihez számolja majd ki ezeket az alapvető dolgokat.

Én várom a villanyszámlád értékelő oldalát!





villam64Válasz erre
2017-08-08
19:22:42
#51130
Egyre több magyarországi szolárprojekt lép túl a tervek szakaszán és indul el a megvalósítás útján. www.vg.hu/vallalatok/naperomu-oriassa-valik-az-orszag-568995/

Villany fogyasztásom 2003-óta. Akkor indult az első napkollektor. Felső rész a nappali áram, alsó az éjszakai, végén összegezve. 2003 előtt 3000 kWh felett fogyasztottunk a hálózatból meleg vízre és villanyra. 2011-től működött az előző napelemes rendszer a hálózatra 300W, majd 500W inverterrel, visszatáplálós óra nélkül. 2000 kWh körül volt így a hálózatból vett áramfogyasztásom. 2015-ben épült az új rendszer, mely 2015 novemberétől oda vissza mérő órával dolgozik. 2015 telén már rásegített a fűtésre a klíma, 2016 telén már nagy részt a klíma fűtött. 2016-ban a fűtés, meleg víz (napkollektorral), villany a hálózatnak 2494 kWh fogyasztást jelentett. A lakás fűtése ellenére sem nőtt meg a hálózatból vételezett energia használatom (régebben gázzal fűtöttem, 2 éve el van zárva). A napelemes rendszer előtti, de napkollektoros időszakhoz képest kicsit csökkent. A 2003 napenergiás előtti időszakhoz képest 500-1000 kWh-ával csökkent.



Klíma fűtés.



Villanyóra mérése.



Villany fogyasztás. A összes felhasznált fogyasztás számolt, a napelem termelés és villanyóra méréséből. A vételezett a villanyóra mérése amikor kevesebbet termeltem és a hálózatot használtam, betáplálás, amikor többet termeltem, mint fogyasztottam. Az első grafikon 2016, csak a cím hibás.






2017-08-06
10:57:48
#51121
www.napi.hu/nemzetkozi_vallalatok/a_bmw_a_kovetkezo_nokia.644935.html
Piaci következmények hajtják tovább az e-car piacot. Ha németország érdemben beszáll a piacra (értsd milliárdokat invesztál) drasztikusan megugorhat a villanyautók értékesítése. Nem műszaki hanem gazdasági okokból.
Biosolar Forum  =>  ENERGIAPOLITIKA  =>  Energiastratégialapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva