English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Villanyszerelés  =>  Villanyszereleslapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
villam64Válasz erre
2018-09-21
21:20:25
Előzmény: BJaca #52053#52055
Jogos. De a főzőlapok ki-be kapcsolgatnak. Én 0,1%-ban, ha maximumon használom a főzőlapot. Általában a 9 fokozatból, csak az 1-4 megy.
2018-09-21
20:41:54
Előzmény: sándor #52052#52054
És ne feledkezzünk el a védőföldelésről sem, ami nem lehet kisebb keresztmetszetű egyik vezetéknél sem.
2018-09-21
20:16:27
Előzmény: villam64 #52051#52053
Jó randa ábrák, de talán látható:
https://goo.gl/Hzh6gg
De váltóáramnál is van plusz mínusz, csak éppen másodpercenként 50-szer felcserélődik.







2018-09-21
20:04:35
Előzmény: villam64 #52048#52052
Gondolat Bjacának is.

Háromfázisra bekötés esetén a nullavezetőnek is elég a névleges teljesítményhez méretezett keresztmetszet duplázás, közbülső kötések nélkül. Kismegszakítóktól egy áramkör a tűzhelyig.
Ez a keresztmetszet növelés úgy alakult ki, hogy általában 10 méternél nagyobb vezetékhossz távolságra voltak tűzhelyek a biztosító táblától. Régen szinte mindenütt otthon főztek, és a szimpla keresztmetszet vesztesége elérte a 10-15%-ot. A veszteség csökkentése pár hónap alatt visszahozta a plusz vezeték árát.


villam64Válasz erre
2018-09-21
19:50:24
Előzmény: BJaca #52050#52051
Ez nem egyen feszültség plusz mínusszal. Nem értem, hogy nulláznád le az áramot. A főzőlapok 230 V-osak. Minden fázis árama a nullán is megjelenik. Összeadódik, nem azonos fázisban, de nem kivonódik.
2018-09-21
18:28:46
Előzmény: villam64 #52048#52050
Ez szerencsére nincs így. Sőt, még az is előfordulhat, hogy a nullvezetőn nem folyik áram. Ha egyformán van terhelve a három fázis, akkor biztosan nem folyik áram rajta. Az áramok vektoros összege folyik a nullvezetőn.
villam64Válasz erre
2018-09-21
16:42:14
#52048
A gond nem a fázisok áramával van, mert az szétosztódik. Hanem a nulla vezető áramával, mert az három fázist szolgál ki, azt kell meg duplázni.
2018-05-27
02:11:06
Előzmény: szocsmarci #51703#51704
Köszi srácok.
szocsmarciVálasz erre
2018-05-21
18:53:03
Előzmény: grano #51702#51703
A táblázat térszint alatt (azaz földben) vezetett gázvezetékre érvényes, és egyértelműen a mechanikai védelemre összpontosít. Föld feletti vezetékekre nincsenek védőtávolságok megadva.
Szerintem 20cm távolság elég, eddig nem láttam még ebből problémát. Az acélcső fala megfelelően vastag, van ideje "kopni".
2018-05-21
06:42:21
Előzmény: Bous83 #51701#51702
Üdv Bous!

GMBSZ szerinti véőtávok:



A zárójeles távolságok az alkalmazni kívánt műszaki megoldással elérhető védelem mellett tervezhetők.
2018-05-20
18:37:36
#51701
Sziasztok, lett egy kérdésem. :)

Hivatalosan miként kell eljárni, ha valaki falon kívül vezetett gázcsövet (mért) szeretne keresztezni falon kívül vezetett elektromos kábellel?

Az persze nem kérdés, hogy a kábelnek védőcsőben kell lennie, na de az lehet-e műanyag? Ragasztottnak (gáz-tömörnek) kell-e lennie a gázcső közelében? Mekkora a minimum táv a gázcső és a villanyvédőcső között a keresztezéskor?

Előre is köszi,
Bous

p.s. A "feladat" ami miatt feltettem a kérdéseket: külső falon, merőlegesen, átvezetni egy 5x6 MT-t egy gázcső felett.
2014-11-18
15:07:46
Előzmény: sz2laszlo #47791#47795
László!

Szerezz be legalább egy jófajta fázisceruzát. Ahogy szokták mondani, a feszültség alatt lévő alkatrészek ránézésre, pont ugyan úgy néznek ki, mint a nem lévők... csak éppen más a fogásuk.
Csak óvatosan. Munkavédelemről nem is beszélek tovább...
2014-11-18
13:03:06
Előzmény: sz2laszlo #47791#47794
sz2laszlo,

Szia! Nem vagyok egy villanyszerelő zseni, de szerény véleményem az, hogy ha azt az olvadóbiztosítékot kitekered, akkor tuti nem fog megb.. rázni az áram. Én mikor csillárokat cseréltem akkor a szoba automatáját lekapcsoltam, megnéztem a biztonság kedvéért, hogy nincs-e áram és utána kezdtem csak hozzá.
sz2laszloVálasz erre
2014-11-18
10:47:00
#47791
Sziasztok!

Sandor eléggé elbizonytalanított. Ezek szerint akkor is megrázhat az áram ha lekapcsolom a biztosítékoknál? Ha sikerül a képet feltölteni látható is lesz, hogy valószínűleg ezt még Noé is kapcsolgatta. Négy 16A-s biztosíték van, ráírva melyik-melyik helység. Alattuk van az óra ami külön méri a nappali éjszakait, plombával. Mellette lehet kapcsolni, hogy a bojler használjon-e nappali áramot. Egy dugaljat kéne feljebb tennem mert útban van a mosógépnek. Pontosabban kevés a hely és a m.gép pont a dugaljnak támaszkodna neki, ahonnan most is kapja az áramot. Most úgy néz ki a dolog, hogy egy (nem általam) házilag fabrikált (földelt) csatlakozó van most ide bedugva, majd kb egy méternyi vezetékkel ami csak úgy lóg a levegőben egy hármas fali elosztót táplál. Ez van rácsavarozva a gipszkartonra. Ezen helyzet megoldásához kérem segítségeteket, mert még szeretném sokáig olvasgatni a fórumot. Vagy szereljek nyugodtan, a szeretet ereje mindent legyőz?






2014-11-10
17:21:10
Előzmény: Ferke #47708#47710
Ferke,

1. 6W*0.5h = 3Wh naponta
2 6W*0.5h + 1W*24h = 29Wh, kb 10-szeres fogyasztás + a mozgásérzékelő ára.

A 2. megoldásnál egy hagyományos egy kész halogénes munkalap-világítás sem fogyaszt többet.



2014-11-10
14:10:50
Előzmény: medig #47707#47709
medig,

Köszi, én is erre az elhatározásra jutottam, hogy nem kell annyira izgulni. Ennyit talán még meg lehet engedni. :)
Még egyszer köszönöm!!!
2014-11-10
14:07:00
Előzmény: robert #47706#47708
Robert

Nos! Másfél óra kutatás után ráakadtam egy külföldi honlapon egy ilyen infrás mozgásérzékelő teljesítményére. 0,4Watt, de mivel bennem a kétség hogy át akarnak verni, ezért ha 1 Wattal számolok, ez éves szinten 8,76KWh, kb. 440pengő. Ehhez jön ugye a led szalag, napi 2 óra használatot véve (ez szerintem túl is van számolva) éves szinten 21,9KWh, amit kb. 1100 pengő takar be.
Innen lehet tudni hogy mennyibe fáj a luxus. :)
És jön a következő kérdés, "Mi van ha attól is nagyobbat hazudnak amit én hiszek, és nem 0,4 wattos, hanem 4W-os"?
2014-11-10
13:56:05
Előzmény: Ferke #47704#47707
Ferke,

5V-os PIR áramkörök nyugalmi áramfelvétele keveseb mint 50uA. Amikor müködik(bekapcsol) akkor fogyaszt többet, de az sem számottevő, kb. amennyi a relé meghúzásához kell. www.mpja.com/download/31227sc.pdf

www.lelong.com.my/pir-motion-activated-infrared-sensor-lighting-control-230vac-2-wire-ioline-149464171-2015-05-Sale-P.htm

Ennek a 230V PIR motion detector adatlapjában, nyugalmi teljesítényfelvételnek "< 0.0088W/h" van megadva.

Szerintem nem kell aggódnod. Ha továbbra is szkeptikus vagy, akkor vegyél, vagy kérj kölcsön egyet és mérd le...
2014-11-10
12:43:35
Előzmény: Ferke #47704#47706
Ferke,

Az aggodalmad teljesen jogos. Minden esély meg van rá, hogy a mozgásérzékelővel többszörösére nő a fogyasztás.

2014-11-10
12:14:58
#47704
Szép napot mindenkinek!

Villanyszerelésből abszolút gyenge vagyok. Sajnos nagyon félek tőle, így nem is értek nagyon hozzá. Most már, hogy 3 éve lakunk a házban kiderült, a világítás kevés a konyhában. A terv az lenne, hogy a pult feletti szekrény alá led szalagot raknék be. Az egyik ismerősömnél láttam, hogy ezeket a led szalagot a lépcsőnél alkalmazta mozgásérzékelő vezérléssel. Az lenne a kérdésem, hogy egy sima mezei mozgásérzékelővel megoldható-e ez? És a mozgásérzékelő "stand-by" üzemmódban fogyaszt-e, és ha igen akkor sokat? Lehet hülye a kérdés, de nem tudom, és nem akarok hülyeséget csinálni, hogy a 6W-os led szalagot napi félóra működés miatt, a mozgásérzékelője 24órában 6w-ot egyen.
Bocs ha hülyeség a kérdés!!


2013-09-27
20:04:35
Előzmény: sándor #42511#42537
Szia Sándor,

"Így már értem, hogy mi az a rengeteg forrasztott, sodrott kötés-kivezetés.
Az árnyékolás teljesen lefedi a primert, nem "deformálja" az átvitt frekit.
Az árnyékolás felett nem lehetne "szigetelőpapír" helyettesítő "műgyanta" bemártást alkalmazni?
A hűtést rontaná, de sokkal gyorsabb lenne a "gyártás". Nagyobb helyed maradna a szekunder tekercselés számára.

Esetleg nagyobb átmérőjű magot választani?
Középen határesetnek látszik a külső drótsor.

Tudom, hogy piszkosul megdrágítaná, de esetleg nem férne bele egy litzés tekercselés?"

Minden szigetelési rétegre a leggyorsabb a 13mm-es tenolán, ugyanis azt kb 1 perc elkészíteni, ráadásul olcsó. (van rá minden toroidosnak egy trükkös kis gépe)

A nagyobb vas = nagyobb vastömeg amit mágnesezni kell (kisebb az induktivitása, ezért nagyobb a mágnesezési áram)= nagyobb veszteség. A lice sokszoros árban van, de ez bennünk is felmerült mint lehetőség. Ha netán majd találok kedvező áron, lehet kipróbáljuk. És ez a legkisebb trafó, van olyan, ami ugyan ez a fesz (tehát 12V-ra), de négyszeres áram, azaz négyszer ennyi vezető... :D:D:D (és bár 250W helyett 1000W a toroid, attól négyszer ennyi vezetővel megtekerni tuti izgi lesz...)

A lice készítést meghagyom a gyáraknak. Itt 12db 1,6-os vezető van, tehát lice ez is... :)

Alapvetően minden fázisnál (a trafónál és mindenhol máshol) olyan megoldásokat keresek, amik egyszerűk, kevés a hibalehetőség. Ha eljön valaha a gyártás, nem szeretném én csinálni az egészet, ezért a komplex megoldások nem jöhetnek szóba, mert vagy nekem kell csinálnom mindet, vagy megfizethetetlen...

Igen, lámpa kérdése részben megoldva. Bár a 90m LED szalagból még kb 70m felragasztása és bevezetékezése hátra van. (Ráadásul szarul ragad az öntapadósa, és így utólag segíteni kell pillanatragasztóval is) Igaz legalább kész a központ, sok-sok nap ráment. 6 zónában állítható ez a 300W-nyi LED szalag, 1db 6A, 3db 4A, és 2db 2A zóna. Mindegyik zóna meghajtója távolról állítható és stand-by-ba küldhető step-down konverter, 15V-35V bemenettel (szóval 24V akku).



fusimisiVálasz erre
2013-09-25
19:40:45
#42521
Lesz egy kis felújítás a villanyszekrénybe.
Ezt a kis picit raktam össze :) a régi kis bakony cuccok helyett




2013-09-24
22:38:13
Előzmény: sándor #42498#42510
Szia Sándor,

Ez volt az első olyan példány, amin az alu kapacitív árnyékolót beépítettük. (előtte volt egy olyan, amiben nem volt)

Direkt visszaraktam a szemetet (fűrészfogas papír), hogy lásd a felépítését. Valójában 3 kör volt, két fűrészfogas, és a "henger külső palástján" egy sima. A fogasok mentek először. A "gerin" ment a külső palástra, (előre lehúzva az össze papírt), mint ha meghosszabbítottam volna a "csövet". Aztán a fogakat szép sorban egymás után ráhajtottam. Jól gondolod, a lényeg az volt, hogy a "gerinc" ne szakadjon. Mindhárom aluszalagra külön-külön ráforrasztottam sodrott drótból kihúzott 3 szálat, majd a végén ezeket összecsavarva (9 szál) forrasztottam hozzá a zöld-sárgát. Ezt követően kapott 13mm széles tenolán szalagot úgy, hogy kb 2/3 átfedéssel tekertük. Így mindenhol 3 réteg ilyan műanyag van. (ilyen a belső tekercs felől is, ha a második képen ránagyítasz az alu "megszakítására", láthatod az áttetsző tenolán műanyag szalagot.) Ez elengedhetetlen, ugyanis a 230 tekercs felől (a belső tekercs) szigetelni kellet, kívülről meg azért, hogy a sok vastag drót ne szakítsa el az alut, és persze rövid zár se lehessen. A tekercselő nem tudta megtekerni az összes 7V-os tekercset, csak annak felét. Egyébként kívülről is kapott volna tenolán szalagot, de a 7V felét műhelyembe tekertem fejlesztősrácommal. 12db 1,6mm2 vezető párhuzamosan, egyenként 4,5m hosszban, és 24 menettel. Izgi volt tekerni, természetesen a 24 menet közepénél kezdetem, és először 2,2m lett átdugva a "lyukon". A kis fesz kivezetés csak a nagyobb forrasztási felület és a könnyebb összetekerhetőség miatt lett 4-be tekerve (valójában két kivezetés), arról nem készítettem fotót, végül kettesével kapott 2db 6mm2 sodrott drótot, azaz kivezetésenként 12mm2-t. (így lett a legnagyobb a forrasztási felület, ugyanis ha négy kört egymás mellé teszel, mindegyik érintkezik a két szomszédjával is, persze átlóban elrendezve, szembelévők a tekercskivezetések, és a 6mm2-esek is.)

P.S. Hát sajna nem igazán sorozatgyártós megoldás, mert elég sok idő elment az árnyékolással. Van egy cég, aki vezető ragasztós 0,1 és 0,05mm réz szalagot is árul, max 10cm szélességben. Ha nem lesz aranyárban ezt fogjuk választani. Sokkal-sokkal gyorsabban kivitelezhető.



2013-09-23
13:52:41
Előzmény: sándor #42165#42473
Szia Sándor,

Elkészült a trafó, gondoltam megmutatom...










2013-09-04
23:02:55
Előzmény: Égboltos #42167#42174
Kicsit utánajárva azt találtam, hogy elvileg a sima elektronikai szereléshez használt forrasztó ón is befogja, csak a benne lévő gyanta nem oldja az aluoxidot. Tehát ha teszek ónt alura, felhevítem, és a páka hegyét az ónos felületen (ónban) húzogatom úgy, hogy "karcoljam" az alu felületét (hogy megsértsem az aluoxidot), az ón hozzá tud tapadni a tiszta Al.-hez. Kipróbáltam az aluszalaggal és tökéletesen hozzá lehet forrasztani a réz vezetőt. Nagyon durva, nem gondoltam volna hogy fogja, ugyanis a keményforrasz anyagok jóval drágábbak az aluhoz mint bármihez, még az ezüstös vashoz való pálcához képest is. Gondoltam lágyforrasztásnál is spéci cucc kell. Bár lehet kapni olyan ónt, melyben a folyasztószer oldja az aluoxidot, és azt használva nem csak a "karcoknál" köt oda az ón, hanem az egész felületen. Mivel az áram nagyon kicsi lesz, a tesztpéldányon sima ónnal, "karcolós módszerrel" csináljuk. A későbbiek majd meg kiderülnek.

Sándor, remélhetően 1 héten belül elkészítjük ezt a trafót, készítek képeket, azok majd mindent elmondanak... ;)
Biosolar Forum  =>  Villanyszerelés  =>  Villanyszereleslapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva