English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  PV - Napelemes rendszerek  =>  Napkollektor napelembőllapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2014-07-12
07:54:15
Előzmény: PetiG #46827#46828
PetiG,

Pont a feszültség-konverzió az, amit teljesen el akartam kerülni.

A hőfok-kapcsoló a PWM vezérlőt engedélyezi, nem a terhelést kapcsolja, így nem keletkezik ív.

Mivel egy, a talajszinten egy létrának támasztott modullal kísérletezek, most szembesültem vele, hogy a legkisebb árnyék is mennyire hazavágja a teljesítményt.
Elég, ha egy vékony ágat néhány levéllel mozgat a szél és az árnyékot vet.
2014-07-12
06:54:59
Előzmény: robert #46826#46827
Ezen már én is gondolkoztam de szerintem nem ilyen egyszerű a dolog, a napelem után tennék egy step-up konvertert ami az MPPT-t hozza létre, erre menne egy teljes hidas inverter(H bridge) amit már rá lehet kötni a fűtőszálra közvetlenül vagy transzformátoron keresztül a jobb illesztés miatt ha szükséges, az inverter mehet 400Hz-en -itt még jól mennek a vasmagok- de nem teljes kitöltéssel így az eredeti kapcsolós hőfokszabályzó is maradhat mert nem húz ívet megszakításkor.
De az is lehet hogy nem kell step-up hanem a hidas inverter kitöltését változtatva megoldható az MPPT, a napelem utáni LC szűrővel hatásosan csökkenthető a hullámosság, természetesen transzformátorral használható az eredeti fűtőszál is ez már mehetne több 10kHz en ferrit trafóval de az ívhúzás miatt szintén elektronikus hőfok szabályozás kellhet.
Vagy maradhat az egyenáram de akkor az érintkezős hőfokszabályzó nem használható.

2014-07-11
17:50:11
Előzmény: takyka #46825#46826
takyka,

Franciaországban voltam egy volt osztálytársamnál, ő próbál valamilyen megoldást az legnagyobb részében lakatlan hegyi házába.
A napelemes vízmelegítő semmilyen felügyeletet nem igényel, nem tud túlmelegedni és a csövezéssel sincs gond. Gondoltam kipróbálom, hogy működik egy egyszerű elektronikával.


-------

A KÍSÉRLETBEN ELTEKINTEK ATTÓL, HOGY: többször kiszámoltuk már, hogy úgy bukta ez az alternatíva, ahogy van:

Naponta 50 liter vezetékes víz felmelegítése (dT=25C) 4 személyre naponta 5kWh.
A téli 4 hónap gyakorlatilag kiesik, marad 8 hónap: 8x30x5=1200kWh.

Gázból átfolyós készülékkel 85% hatásfokkal a költség (~14Ft/kWh) 16.800Ft.

Villanybojlerrel ez nappali árammal 100% hatásfok mellett kWh x 40Ft/kWh = 48.000Ft, plusz napi ~480kWh hőveszteség, ami plusz 19.200Ft, összesen 67,200Ft.

Berakunk egy cekászt a bojlerbe a napelemre, amit egy olyan napelemes rendszerrel nyomunk, ami a legnagyobb termeléses napon sem termel többet a napi igénynél, azaz a 7kWh-nál. 1kWp körüli MPPT vezérlős rendszer ennyit tud. 4 db 250W-os modul, plusz a vezérlés kb 400eFt.

Ezzel a legtisztább nyári napokon fedezzük a HMV igényt, egyéb napokon besegít amit tud.

Ez a rendszer évi 1.000kWh mennyiséget termel, nappali árammal működtetés esetén 40.000Ft csökkenést érhetünk el, de még így is 67,200-40,000=27,200Ft-ba kerül melegvíz évente.
Emlékezzünk rá, hogy gázzal 16.800Ft volt a melegvíz előállításai költsége évente!

Tehát hőt termelni áramból COP=1 hatásfokkal PAZARLÁS!
A hőszivattyúval a folyamatos költség nem több, mint a gáz esetén, de ahhoz újabb húzós beruházási költséggel kell számolni!
2014-07-11
17:37:25
Előzmény: robert #39793#46825
Jaja

Bocsi, nem gondoltam végig a dolgot. Miért változott meg a véleményed a PV-s melegvíz termelés kapcsán?
T.
2014-07-11
14:59:23
Előzmény: takyka #46823#46824
takyka,

"... Bár az ellenállatnak mindegy, mekkora a hullám rajta..."
Nem a terhelésen hanem a napelemen mértem a feszültség-hullámzást, és annak egyáltalán nem mindegy.

Megnöveltem a kondit (DC-link cap) 4700u-ra, így már nem rángatja annyira a kapcsolgatás a feszültséget.
Még csökkentenem kell a terhelés ellenállását (RL), de az már most is látszik, hogy kétszeres RL mellett a kitöltési tényező is duplázódik, hogy tartsa a névleges feszültséget. Ez ok.

A MPP követés elég jól működik, úgy gondolom, hogy két modulhoz (500W) egy PWM IC és néhány alkatrésszel pár ezer forintból megoldaná a vezérlést. Nyáron az így megtermelhető napi ~3kWh elég lehet a melegvíz előállítására két személyre egy hétvégi házban a túlmelegedés veszélye nélkül is.
Egyedül a kis ellenállású fűtőszál beszerzése igényel némi utánajárást.

Nem állítom, hogy ez a megoldás gazdaságos, ha van hálózati áram... amennyiben nincs, egy ilyen szerkezet egyszerűbb lehet, mint (nagyobb hatásfokú) napkollektorral próbálkozni.

2014-07-11
14:08:53
Előzmény: robert #46822#46823
Tekerd fel a PWM frekit. Látom Arduinoval csinálod...
Bár az ellenállatnak mindegy, mekkora a hullám rajta.

T.
2014-07-10
15:42:28
#46822
Egy 250 Wattos PV modult feszültségét próbáltam az MPP 29.5 Volt-on tartani egy 5 Ohm-os rezisztív terhelés PWM kapcsolgatásával (500Hz-en). Tulajdonképpen a max teljesítményhez ~3.5 Ohm kellene...
A kísérlet célja a PV feszültség-konverzió-mentes kihasználása volt.

Az első próbálkozás alkalmával a PV kimenetére egy 470u kondit tettem, így a kisebb besurgázás mellett (kitöltési tényező ~60%) az öreg orosz szkópommal a kondin 4 Volt feszültség-ingadozást mértem, ami 2200u-val lecsökkent 1 Volt-ra. Növelni kéne a frekvenciát.



A teljesítmény-mérés pontosítása után megmérem, hogy a PV-ből mekkora hatásfokkal vehető ki így az energia.
2013-03-28
13:45:15
Előzmény: barbot #39941#39942
Hogyan rögzítenéd a tetőhöz, azaz mivel van burkolva? Cserép, pala, lemez... (és milyen)

A tetőn kívüli kábelezéshez mindenképp a solar kábelt javaslom, ez egy 1x4mm2-es vezető, mely UV álló, így örök életű. Amint beértél a tetőn belülre, viheted bármilyen vezetéken, mely keresztmetszetére csak az után tudok válaszolni, hogy megadod a modulok, és a HMV tartály közötti vezetéktávolságot.

P.S. 4db modulhoz (60V*9A=540W -> 540W/400V=1,35A -> 296 Ohm) az ideális 326W-os fűtőbetétből kettő sorosan, de ennyire kicsit úgy sem fogsz találni, tehát a leges-legkisebb (legjobb: 540W-os) beszerezhető fűtőbetétből kellene lehetőleg 3db sorosan. Majd írd meg, hogy melyik a legkisebb teljesítményű fűtőbetét amit be tudsz szerezni és építeni.

2013-03-28
13:01:10
Előzmény: Bous83 #39940#39941
A napelem-ellenállás közé bármilyen tyúkbél jó, vagy valami spéci kell?

2013-03-28
11:39:19
Előzmény: barbot #39938#39940
Tőlem is megvehetsz mindent, azonban tőlem a szállítás (a kis mennyiség - nagy távolság miatt) nem biztos, hogy megéri. Ennek utána kéne menni... Tudomásom szerint a fesz-szorzó jelenleg az egyetlen alternatíva, mely a lehetséges energia legnagyobb részét a vízbe nyomja. Ennek térfogata és tömege "kicsi". A fesz-szorzó már egyetlen modullal is működik, szóval a ráköthető 195Wp-s (175Wp-től 200Wp-ig, azaz a durván 36V, 5A modulok) modulok száma 1,2,4,6,8,10,12. A hozamokat te is ki tudod számítani, beillesztettem neked a havi bontású táblázatot, melyben 1kWp napelem napi hozadékát látod kWh ban. Tehát pl. 4db modul 780W, és látod, hogy pl. "Apr 3.99", azaz áprilisban várhatóan a 4db modul 0,78kWp*3,99h=3,11kWh hőenergiát adna. Azt, hogy egy embernek mennyi kell (illetve mennyi a szigetelési veszteség), azt meg a többiek leírták lejjebb.
2013-03-28
11:31:56
Előzmény: robert #39935#39939
A dobozolatlan (nyák a hozzá való hűtőbordára szerelve) fesz-szorzó 40eFt, a 195Wp-s mono modulok mostanság felém 41,1eFt. Ehhez még kell: kábel, modulrögzítés, fűtőbetét.
2013-03-28
10:30:05
Előzmény: Bous83 #39934#39938
Szia Bous83!
Mindez mennyiért? Mennyibe kerül a minimális (kb. napi 150 liter) melegviz előállitásához szükséges alapcsomag?

2013-03-28
08:54:15
Előzmény: Bous83 #39934#39935
Bous83,

És mindezt mennyiért?

2013-03-28
08:32:36
Előzmény: barbot #39849#39934
Szervusz Barbot,

Bocsika, nagyon elhavaztam... :)

1kWp napi tiszta hozama nálad 4,5kWh körül van, egész pontosan:

Fixed system: inclination=45�, orientation=45�
Month Ed
Jan 1.54
Feb 2.10
Mar 3.41
Apr 3.99
May 4.58
Jun 4.54
Jul 4.62
Aug 4.48
Sep 3.51
Oct 3.07
Nov 2.01
Dec 1.32
Yearly average 3.27
Total for year 1190

Napi 8kWh-t feltételezve PVGIS alapján neked 1,77kWp szükséges. Szóval 1,77kWp/195Wp=9db, de párhuzamosan kell kötni őket, tehát páros kell legyen, így első körben legyen 8db, ami 1560Wp.

Ekkor 8db hozama May-Aug között 7kWh/nap. Ekkor a fesz-szorzóra 4x2 elrendezésben kötjük, nyáron, 30V/modul, és 5,3A*0,85 (a 0,85 szorzó a 850W/m2-ből adódik). Ezeket összegezve a bemeneten a csúcs 120V 9A, azaz 1kW. A fesz-szorzó kimenete maxi 400V, tehát úgy kell méretezni, hogy max teljesítménynél el is érje azt, tehát 2,5A folyjon. Ehhez 160Ohm fűtőbetét kell. A 160 Ohm lehet 2db sorosan kötött 660W-os fűtőbetét, vagy 3db sorosan kötött 1000W-os fűtőbetét (230V-osak). Ezen rendszer esetében a "fixfeszes MPPT" megvalósul 90W felett! (120V * 120V / 160 Ohm)

Azért vizsgáljuk meg a 10db-os rendszert is. Ekkor a 10db hozama May-Aug között 8,8kWh/nap. Ekkor a fesz-szorzóra 5x2 elrendezésben kötjük, nyáron, 30V/modul, és 5,3A*0,85 (a 0,85 szorzó a 850W/m2-ből adódik). Ezeket összegezve a bemeneten a csúcs 150V 9A, azaz 1350W. A fesz-szorzó kimenete maxi 400V, tehát úgy kell méretezni, hogy max teljesítménynél el is érje azt, tehát 3,375A folyjon. Ehhez 118,5 Ohm fűtőbetét kell. A 118,5 Ohm lehet 2db sorosan kötött 890W-os fűtőbetét, vagy 3db sorosan kötött 1340W-os fűtőbetét (230V-osak). Ezen rendszer esetében a "fixfeszes MPPT" megvalósul 190W felett. (150V * 150V / 118,5 Ohm)

Elég tömörre vettem, ha kérdésed van szívesen részletezem... :)

Üdv,
Bous

P.S. Szerintem ha egy csőfűtőbetétet (pl.: villanyboltokban kapható, csőbe szerelhető 3 fázisú elektromos kazán) teszel függőben, és nagy keresztmetszettel, kis távval bekötöd azt, azt gondolom, hogy működni fog, és saját magától beindul a cirkuláció. Annyi, hogy így majd nem mehetsz fel kb 80°fölé, mert azt gondolom, hogy legalább 10-15° különbözet szükséges ahhoz, hogy magától cirkuláljon. De ez csak annyit takar, hogy be kell kötni a csőfűtőbetét biztonsági termosztátját a fesz-szorzóba, és kapcsolni vele a fesz-emelesét. (Mivel a DC-t kapcsolgatni igen nehézkes, a feszszorzó saját kis tápját, vagy valamelyik belső pontot kapcsolnám. Azonban ha ezt teszem, akkor nem kapcsolom ki teljesen. A fentebb említett verziók végén szereplő kis teljesítményű pontok 1,5 szeresei lennének a "letiltott teljesítmények", azaz pl 8db esetén 90W*1,5 = 135W, azaz amikor a csőfűtő biztonsági hőfokszabja letilt, akkor nem nullára esne a fűtőteljesítmény, hanem 135W-ra. Ez nem a legjobb, de így nincs plusz költség, mert hát a DC-t kapcsolgatni elég nehéz. Bár nincs akadálya egy FET-es kapcsolgatásnak sem, csak az lenne vagy 10e Ft, az előző megoldás meg 0Ft)

P.S.2.: 10db-os rendszernél átlagosan még januárban is termelne 1,32 x 1,95kWp = 2,574 kWh-t naponta!
2013-03-26
20:12:20
#39908
Ide tettem fel egy újabb adatot villanybojler áramfogyasztással kapcsolatban:
http://biosolar.hu/forum/show/39907#39907

A lényeg, hogy egy takarékos egyedül élő ember 45 fokos bojlerhőmérséklettel 1.5kWh napi energiaigénnyel is megúszhatja a melegvíz készítést.

Ennyi energiát képes 300Wp PV előállítani tavasztól őszig, felhőmentes napokon.
Ez éves szinten 50-60% szoláris részarányt jelent, hasonlóan a jól méretezett napkollektorhoz, amit viszont ilyen kis méretben szóba sem jöhet.

Nem azt akarom mondani, hogy megéri, hanem csak azt, hogy elég egyszerűen megvalósítható. Persze a feketére festett hordó ennél még egyszerűbb :)


2013-03-24
10:16:56
Előzmény: Bous83 #39832#39849
Szia Bous83!
Előszőr is jó májregenerálódást! :-)
A fütőbetétszámon gondolkodtam:
-Legalább egy kell biztosan a HMV tartályba. Azt már Te döntsd el tapasztalataid alapján, hogy ide mekkora, és melyik változat az előnyösebb: két kisebb, vagy egy nagyobb teljesitményü ellenállás. Két kisebbel talán jobban lehetne követni a napelem által biztositott pillanatnyi teljesitményt. Egyet talán egyszerübb beszerelni.
-esetleg jó lenne egy második (vagy harmadik) ellenállás a puffertartályba, hogy ne menjen üresbe a napelem akkor sem, ha már nem kell tovább melegiteni a HMV tartályban a vizet. DE ha ezt a második (harmadik) ellenállást kiváltja (vagyis az esetleg fölösen megtermelt meleget le tudja adni) a hmv tartály 2nm-es hőcserélője, akkor a pufferbe már nem kell ellenállás.
-ezek az ellenállások a jelenlegi, felfelé tartó áramár mellett biztosan nem fognak hálózati áramot kapni, inkább tálban mosakodunk.
-érdekelne a véleményetek, hogy a HMV tartály fűtőellenállásait be kell-e épiteni mindenképpen a tartályba, vagy elég lesz, ha a hmv tartály hideg és melegvizágára (a tartályal párhuzamosan) készitünk egy vizmelegitő ágat 2-3"-os csőből, és abba rakjuk a fütőbetétet? Ebből a viz simán átfordulna gravitációsan is a hmv tartályba. Ezt csak azért, mert a hmv tartály belső zománcozása ép, egészséges, és nem szivesen furkálnám meg.
-A legfontosabb az ár. Napkollektort is a tavalyra terveztem, és csak a vegyeskazán fütésrendszerének korszerűsitéséig jutottam el (és még mindig lehetne bőviteni a puffert)...



2013-03-23
20:18:50
Előzmény: barbot #39816#39832
Barbot,

Minden adatot megadtál-megadtatok, csak egész nap meló volt (PV telepítés), most értem haza, és hivatalos vagyok egy iszogatós estére... :P ...Holnap, ha magamhoz tértem számolgatok neked kicsit.

Van jelentősége a fűtőbetét teljesítményének-számának, vagy szabadon garázdálkodhatok a méretezésnél? (egy konkrét ellenállásérték fog kijönni, amit vagy 2db, vagy 3db sorosan kötött fűtőbetéttel lehet majd összetenni. (a maxi fesz 400V, ezért kell min 2db sorban)) Nálunk apu vett egy 3 fázisú (3db 1,1kW-os) 3,3kW-os fűtőizét a kondenzációs kazán HMV pufferéhez, 2db lesz a PV-n, 1db pedig éjszakain vagy nappalin kapcsolható tartalékrendszerként.
2013-03-23
16:31:11
Előzmény: Égboltos #39823#39825
Égboltos,

Ismerem az átfolyós vízmelegítőt, amelyekkel csak akkor mutatható ki megtakarítás, ha olyan vízvételi helyről van szó:
- amit esetleg hetekig nem használnak
- a melegvíz készítés nappali árammal történik
- az üzemeltetőnek nem számít az energiaköltség, mert például tovább-számlázza (pl pénzbedobós melegvíz-szolgáltatás a panziókban, kempingekben)
- a vezetékezés nagy távolságról oldható meg

Egy 3kW-os átfolyós melegítő kb 1.5 liter/perc vízhozamú.
A kézmosóba javasolt "A" osztályú kifolyó szabvány szerint 12 liter vizet szolgáltat 3 bar nyomás mellett percenként.

Példa:
EPJ Optimus vízmelegítő
A meleg vízcsap kinyitásával automatikusan bekapcsol a vízmelegítő.
A felmelegített víz hőmérséklete a víz sugarától függ - minél nagyobb a víz
áramlása, annál kisebb a kifolyó víz hőmérséklete.
Technikai adatok
A készülék csakis a hozzá adott csapteleppel együtt működtethető.
A vízmelegítő csaptelepe légtelenítőszelepként is működik, ezért nem lehet kicserélni más a gyártó által ajánlott csaptelepre.
Névleges teljesítmény 3,5kW
Feszültség 230V~
Névleges áramerősség 15,2A
Megengedett minimális nyomás Mpa
Teljesítmény (30oC vízhőmérséklet növekedésnél) l/perc 1,7

ÉgboltosVálasz erre
2013-03-23
15:11:20
Előzmény: villam64 #39821#39823
Villám
Robert

Félreérted. Nem addig termel a csap melegvizet amíg süt a nap. A napelem megtermeli az áramot és a hálózatban "tárolja" a melegvizet. Hogy függ a hálózattól? És a villanyboyler? Elég a múlt hétre gondolni, amikor még víz sem volt a falvakban áramhiány miatt.
www.chinatingshuai.com/cp.php
Én a neten találtam ilyen csapot és elsőre lehülyéztem, hogy energia takarékos. Aztán rájöttem, bizony az. Meséltem ismerősöknek, és többen mondták, hogy találkoztak ilyennel osztrák szállodákban és működik. Ha nem kéne külön vezeték a fűrdőszobáig, konyháig már ki is próbáltam volna.
villam64Válasz erre
2013-03-23
14:18:03
Előzmény: barbot #39816#39821
Égboltos
Amennyiben hálózati inverterrel dolgozol, hálózat függő vagy. Napelemre nem köthetők a csapjaid a teljesítményük miatt, és a 10 órás napsütésből még 1 órát sem lennének nyitva csapjaid.
Takyka
A 710 W-tal 2 centis ívet húztam. Óvatosan a kapcsolgatással. Plusz költség.
Barbot
A fűtőszál nem csak egy ellenállás. Komoly biztonság technikai csomag van mögötte. Ha nincs fűtőszál (fűtőbetét) a bojleredben, akkor kell szerezni egy kisebb bojlert, amelyikben van, ahonnan át lehet pumpálni a megtermelt hőt a nagyobba, vagy felhasználni. V/A óra nem kell. Viszont nem lehet feszültség különbség a föld és bojler test között.
2013-03-23
13:10:11
#39816
Sziasztok.

Egy képzelt rendszer helyett vegyük az én konkrét példámat (merthogy minden szentnek maga felé hajlik a keze :-) ):

Ami megvan:
-Van a 300 literes HMV tartályom, amelynek fütése megoldott vegyes kazánnal.
-A család napi, maximális vízigényét felfelé kerekítve vegyük 200 liternek.
-A fenti tartályt akarom fűteni napelemmel.
-A napelem túltermelése esetén a vegyeskazán 500 literes pufferét is tudom fűteni direktben egy ellenállással, vagy a HMV tartály 2nm-es hőcserélőjén keresztül. A későbbiekben esetleg valamilyen villamos fogyasztó is leszívhatja a többletet (kerti szivattyú, stb.)

Ami kell(het):
-Termosztát
-V/A óra
-Kábelezés
-Földelés
-Biztonságos megszakító
-Napelem
-Napelemtartó
-Minimális költség, fapados rendszer,biztonságos működés


2013-03-23
11:46:43
Előzmény: Égboltos #39809#39813
Égboltos,

A csaponkénti vízmelegítésnek lakóházakban nem sok értelmét látom, főleg azért sem, mert nem 3kW hanem 15-20kW-os fűtésre lenne szükség.

Számoljuk ki, hogy a veszteségek csökkentése érdekében minimalizált tárolókapacitás nappali árammal történő hőn tartása olcsóbb-e, mint a tárolás!
Az energiaszükséglet persze alacsonyabb, de a tarifa miatt összességében drágább:

Tegyük fel, hogy egy házban egy 200 literes bojler felel meg az igényeknek. A vesztesége 2kWh/nap. A melegvíz szükséglet biztosítása 6kWh/nap.
8kWh éjszakai tarifával. Bojler ára 80e.
A bojler 10 éves élettartam alatt 29.200kWh éjszakai tarifával plusz 80e >>> 956,000 ft

Egy kisebb bojler 80-100 literes vesztesége csak 1kWh/nap. A melegvíz szükséglet biztosítása 6kWh/nap.
7kWh nappali tarifával. Bojler ára 40e.
A bojler 10 éves élettartam alatt 25.500kWh éjszakai tarifával plusz 40e >>> 1,189,750 ft

A második megoldás ~20%-al drágább.

Megj.: Változatlan árak mellett...

2013-03-23
10:56:31
Előzmény: villam64 #39803#39811
Elmúlt nyáron elég pontos képet sikerült kapnom a melegvízkészítésem energiaszükségletéről. A három hónap átlaga napi 8kWh egy 200L-es bojlerrel. Mivel 8kWh-t (szerinted is) 1,5kW-os napelem rendszer termel naponta, így nem érzem túlméretezettnek a 200L/1,5kW párosítást. A túltermeléstől nem kell félni, egyszerűen lekapcsolom a fűtést ha a vízhőmérséklet eléri a 90°-ot.

T.
ÉgboltosVálasz erre
2013-03-23
10:46:41
#39809
Megkockáztatok egy másik irányt.
Vannak olyan vízcsapok amikbe bele van építve a fűtés. Pontosan annyi vizet melegít, mint amennyi kell és akkor amikor kell! Vannak hátrányai amik nehezen számolhatóvá teszik a megtérülést. Ahány csap, annyifelé kell legyen kb 3kW-t bíró vezeték. Lehetőleg külön körön, hiszen egyszerre több csap is működhet. Az ilyen csapok ára tizenezres költség. Nem ismerem az átfolyási kapacitását, valószínűleg a kívánt vízhőmérséklettel van összefüggése. Ahol van napelemes rendszer ott más költsége nincs és teljesen logikus megoldás. A kérdés a gyakorlati alkalmazhatóság meglévő házakban. A baj a hóviharban ugyanúgy fennáll mint napjainkban megtörtént.
Egyelőre még mindig az a legjobb a megoldás, ha többféle energiára épít az ember, és van egy agregátora is.
villam64Válasz erre
2013-03-23
07:16:27
Előzmény: takyka #39802#39803
Az üzemszerű állapot, hogy néha benne marad a meleg víz. És közel kerülsz a forraláshoz. Nyáron nem tudod garantálni, hogy minden nap kiveszed a meleg vizet. Akkor van kevésbé szükséged rá. Mérd a nyári fogyasztásod és a télit medence fűtés nélkül. A 1,5 kW napelem nyáron napi 8 kWh. Ez 200 liter esetén 8/0,232=34,5 °C. 300 liter esetén 8/0,348=23 °C. Én inkább a biztosra mennék. A 200 litereshez 1 kW, a 300 litereshez 1,5 kW napelem.
Biosolar Forum  =>  PV - Napelemes rendszerek  =>  Napkollektor napelembőllapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11   következő »
Copyright © 2005-2015 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva