English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Hőtárolás  =>  Pufferlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2009-03-03
23:07:02
#1655
zsezse,

Ha eddig gázzal fűtöttél, mennyi gázt használtál (m3 nem forint) el fűtési idényben? Minél több év adatait tudod, annál jobb.
Akarsz-e változtatni a lakás használatán, várhatólag hogyan fog változni a fűtési igény a következő években?
A hasáb alakú taroló méretei?

Nem tudsz akkora tárolót csinálni, ami a nyári sugárzást eltárolná.
2009-03-03
21:57:20
#1654
Sziasztok
segitseget szeretnek kerni: mekkora puffert tervezzek a hazhoz.

az elkepzeles:
telen a szilard tuzelesu kazan csucsait nyelje el es elraktarozhassak annyi hot, hogy
X=1,2,3 napnyi energiat ki tudjak belole nyerni. itt az egyes napok szama opcionalis.
tavasszal/osszel a napkollektorok HMV feletti tobblet energiajat ide tudjam pumpalni futesrasegites celjara.
nyaron a napkollektorok energiatobbletet elnyelje, hogy ne kelljen uresjaratban menniuk.

a HMV reszere van egy 160 literes gazboylerem (fo tarolo) es egy napkollektorokkal is futheto 150 literes boylerem. ezt majd elonykapcsolassal szeretnem futeni, csak ezutan kapna a puffer a hot.

az epulet 2x 90nm ossz futheto terulet, ebbol 70nm padlofutes, a tobbi radiator. 5cm hungarocell hoszigeteles, 1.1es ablakok. altalaban nem futunk mindenhol, tehat 70nm padlo + 40 nm radiatoros helyseg, 230as belmagassag.

az idei tapasztalatokbol kiindulva ha egesz nap megy a futes, akkor ~40 fokos viz elegendo mind a radiatorokban, mind a padlofutesben.

a fenti szempontok alapjan a teli futes tarolas fogja meghatarozni a terfogatot.
a kinezett tartalyom elso korben egy 3000 literes hasab alaku tartaly.
gondolataim szerint ezt a kazannal direktben kell futenem, mert az 50KW-os teljesitmenyet nem fogom tudni leadni rezcsobol keszult hocserelokkel, illetve olcsobban is jovok ki, ha ide nem hocsereloket rakok (kiveve a napkollektorok hocsereloje).
viszont a nagy felulet miatt felek, hogy a vesztesegem jelentos lesz, es tobbet vesztek a dologgal, mint nyerek.

segitsegetek elore is koszonom.
2009-03-01
16:40:19
#1635
klajos112,

Én az első megoldást tartom jobbnak.
klajos112Válasz erre
2009-03-01
10:04:56
#1629
Robert.

A pufferbe lévő vizet fűtöm és használom a radiátorokban, a hőcserélőn keresztül pedig a hmvt nyeremi ki. remélem jól látom a dolgot.
Vagy a hőcserélőn keresztül fűtöm a puffert, a hmvt és a fűtést meg a puffervizéből veszem ki.

2009-02-28
19:38:16
#1617
klajos112,

A nagyobb kazánteljesítmény nem probléma, lényeg, hogy a hőcserélőt is annak megfelelően kell méretezni.

Gáz nélkül valószínűleg nyugodtabban fogsz élni, mert nem kell minden télen azért izgulni, hogy mikor zárják el a csapokat.

Sándor villanybojlert használ után-fűtésre, ami teljesen korrekt megoldás, és az éjszaki áramot még ki is lehet fizetni.

A tartály méretei csak annyiban érdekesek, amennyiben a külső felület nagyságát meghatározzák. Azonos térfogat mellett a hosszúkás téglatest alakú tartálynak nagyobb a hűlő felülete, mint a hengeres formáké. A szigetelés vastagságának növelésével ellensúlyozni lehet az előnytelen formából adódó felületnövekedést.
klajos112Válasz erre
2009-02-28
18:27:28
#1613
Robert.
Köszönöm a válaszodat.
Hát ha 3000 m3 nem is használtunk el, de 2800 m3 biztosan ami nem kevés 6 hónapra.
Már én is átgondoltam, külön kell választani, a fűtést és a fűrdőzést, mármint a medencét. Úgy gondolom ha a hmv -t is előakarom allítani akkor jobban járnék a kétszeri begyújtással.
Valmint 20 kw-ot írtál a felfűtéshez. Tehát akkor nekem elegendő lenne egy 20 kw-os kazán?
Ha igen gondolom, hogy nem gond hogy 40 kw-os kazánom van?
És jól írtad a gázt még a portára sem fogom beengedni, ha jól fog működni a rendszerem. Ugyan is Tavaly még anyira nem is tűnt fel, de az idén észre vettem,hogy igen csak sokk gázt megeszik a gázbojlerem, így szóltam egy ismerősömnek, aki a Tigáznál dolgozik, hogy nézze már meg ,ill a gázórát is hátha csak elromlot valameik. Elis jött még aznap és mikor mondtam neki menyi a melegvíz igényünk és 60 m3t eszik, csak enyit mondott. "Majd ha ugyan olyan minőségű lesz a gáz mint 10 éve akkor feleanyit fog megeni, örüljek hogy ennyiből kijön." Na tehát nem elég hogy ökör áron adják, még be is csapják kollektíve az embereket. Mivel lopni nem merek, mert azáltal ugyan olyan lennék mint a szolgáltató, de kiiktatni kitudom.
A hmvt sorba akarom kötni egy Gáz vagy villanybojlerrel, ha nem tüzelnék akkor is legyen melegvizem.
Kérdésem az lenne, hogy mivel van egy tartályom, 160 magas 70 széles 2 m hosszú kb 2,2 m3 hogy nem e romlik a hatásfoka,hogy inkább hosszúkás mint magas, de nem tudom helyszűke miatt átfordítani. Valamit ha jól látom a fórumon olvasottak alapján a pufferbe lévő vizet fűtöm és használom a radiátorokban, a hőcserélőn keresztül pedig a hmvt nyeremi ki. remélem jól látom a dolgot.
A medencét pedig még egyenlőre napolom.
2009-02-27
08:58:48
#1591
"""
i lehet mosni vegyszeres magasnyomású mosóval.
Léteznek olajfaló baktériumos tisztító anyagok por és folyadék alakban is, elérhető áron. Egy szépséghibájuk van. Csak egy bizonyos olajmennyiség felett indulnak be szaporodni és hatékonyan semlegesíteni az olajat. Lehet, hogy még bele kell öntsél a tartályba pár liter olajat, hogy működjön a dolog. Viszont utána szabadon a csatornába engedhető a mosófolyadék.

A föld nagyon jó hőszigetelő, csak ne közlekedjen benne a talajvíz, legyen száraz.
"""

a medences otlet alapjan kitalaltam a kovetkezot:
ha tudok szerezni egy nagyobb meretu (2-3 kobmeter) mondjuk regi gazolajos tartalyt, amit a foldben elhelyezek valamilyen jol szigetelt modon, akkor nem muszaj azt direktben futenem, beletehetek 2 hocserelot is, igy nem keveredik a futesvizem az esetleges koszos, rozsdas lottyel.

a tartaly tetejere raheggesztek egy megfelelo meretu kisebb tartalyt, mely a tagulasi tartaly szerepet fogja jatszani. feltolteset megtehetem akar ezen keresztul is, egy, a felszin kozelebe hozott csovon keresztul.

nyitott kerdesek:
-ha gazolaj volt benne, hogy/hol tudom kimosni azt korrektul, hogy egy esetleges kesobbi szivargas eseten ne a talajba szivarogjon a koolaj szarmazek? arra gondoltam, hogy elviszem egy benzinkutra a tartalyt es ott kimosom. tegyuk fel, hogy ott van korrekt szennyvizkezeles! vagy kiegetem?! ehhez persze jo nagy nyilast kell vagnom a tetejere, nehogy berobbanjon!:)

-hogyan epitsek 30-50KW teljesitmenyu belso hocserelot a tartalyba? az also, kazannal futott reszt mindenkepp nagyobbra kell tervezzem.

-milyen szigetelest alkalmazzak?
a)10 cm-es hungarocell-re gondoltam, hungarocell eseten a ragcsalomentesitesrol kell gondoskodnom.

b) Sandor irta regebben:
"Ötletként egy megoldás: hasonlóan a szendvics panelekhez, készítettek már szabadban álló tartályra egy alu burkolatot fa távtartókkal. (Nem kell feltétlenül követni a burkolatnak a tartály alakját.) Utána purhabbal kitöltötték a tartály és a burkolat közötti rést. Esővédő tetőt tettek rá. Jól tárol és nem is néz ki rosszul. Szerintem egy föld alatti elhelyezésnél is meg lehetne ezt csinálni."

b)mi van akkor, ha csak siman elhantolom mondjuk 1 meter folddel, mennyire jo hoszigetelo a fold?

c)ha belulrol hoszigetelem le hungarocellel(mint a WC tartalyokat) akkor a ragcsalomentesitest megoldottam. itt a kerdes, hogy mondjuk 80 fokos tartaly eseten hogy maradnak a helyukon a hungarocell lapok? ragasztas helyett/mellett valamilyen mechanikus rogzitesre is szukseg lehet. tovabbi hatrany, hogy a belso terfogatbol is elveszitek. ez egy 2x1x1-es 2 kobmeteres tartaly eseten 10 cm hungarocellnel 1 kobmeter(!)
igy ezt a c) opciot azt hiszem ki is huzom.

-tartaly kulso feluletkezeles?

-hogyan oldom meg a homersekleterzekelest a tartaly also es felso reszeben?

ha ezekre a kerdesekre megtalalom a valaszt, megvan a nyar projektje:)


2009-02-26
21:19:29
#1587
klajos112,

Vegyük csak a fűtést. Feltételezem, hogy a fűtési szezonra megadott 300 ezer Forintos gázszámlád 3000 m3-es fogyasztást jelent (amennyiben nem ennyi, mert támogatott áron kapod a gázt, akkor korrigálni kell a tényleges adatokkal). A 3000 m3-es gázfogyasztás napi átlagban 125 kWh energiának felel meg.
A fűtési idényben a külső átlaghőmérséklet 4 fok. -5 fok külső hőmérséklet esetén kb 185 kWh hőre van szükséged, +10 foknál 85 kWh is elég naponta.

Ha a kazán a közvetlen fűtés mellett 20kW-al tudja a tárolót melegíteni és csak napi egy alkalommal szeretnéd megrakni, (a gázról pedig lemondasz), akkor a tárolódnak a kazán működési idején felüli szükséges hőmennyiséget kell befogadnia. Ha a tároló maximális és minimális hőmérséklete 85 és 45 fok, akkor 3 m3-es tartályra van szükséged. Ebben az esetben a kazánban 6.5 órán keresztül ég a tűz. Ekkora kapacitással a fűtési szezon elején és végén két napig is ki lehet húzni. Ha vállalod a napi kétszeri befűtést, akkor 1.5 m3-es tárolókapacitás elég (ehhez alkalmanként csak 3 órán keresztül működik a kazán).


Gondolom, hogy a külső medencét csak a fűtési idényen kívül használnátok. A fűtéséhez napkollektorok felszerelése lenne a legcélszerűbb.

Meg kell, hogy jegyezzem, hogy ekkora energiafelhasználás meglehetősen sok a megadott alapterülethez képest. A túlfogyasztást részben magyarázza a nagyon magas belső hőmérséklet. Lehet, hogy azért kell ilyen magas levegő hőmérsékletet tartani, mert rosszak az ablakok, vagy valahol hideg a falfelület, de lehet, hogy egyszerűen "fagyosak" vagytok.

2009-02-26
09:13:20
#1582
Robert,
egyelore nekem is csak tesztuzem!
az egyik ismerosomnel mar uzemel egy ilyen preparalt tartaly, o vizes kandalloval melegiti a vizet.
beszelek vele, es ha nekiallok, akkor irok!

2009-02-25
22:52:27
#1579
zsezse,

Nekem is beígértek egy 120-as bojlert, de csak kísérletezésre fogom használni. Minden esetre a kialakításról még konzultáljunk.
2009-02-25
21:44:07
#1576
ma elmentem a helyi MEH telepre, es talaltam egy 120 literes PERLA villanybojlert, kivulrol nincs rajta rozsda.
5000 Ft helyett vegul 3500ert odaadtak volna:) (30kg*144Ft/kg)

de aztan mint kiderult, a szomszedom pont most cserelte le a villanybojlert egy turbos kombi gazkazanra, ugyhogy ajandekba megkaptam egy 120literes tarolot.

mar csak egy csospiralt kell beletennem, es fejjel lefele felrakva kesz is a HMV puffer 2 szemelynek.:)

2009-02-23
12:10:47
#1542
hali,
agyalok egy puffertartalyon, de nagyon soknak talalom azt a tobb, mint felmilliot, amibe kerul.
a kovetkezo variaciok jutottak eszembe, es most bekapcsol a hazi barkacs, amit alapesetben szerettem volna elkerulni.
amire szuksegem van:
legalabb 750 literes tartaly minimum 1, ajanlottan 2 hocserelovel.

mivel nyomasallo tartalyt hazilag nem tudok/akarok barkacsolni, ezert lehet, hogy a nyilt kazankorben helyeznem el.

elony: egyszerubb kivitelezes, nem kell aggodjak a nyomasallosaga miatt .
hatrany: plusz egy szivattyu dolgozik, amikor a pufferbol hasznalom a melegvizet.

elso nekifutasra akar egy 1000 literes muanyag tartaly is megfelelne, 10-15 cm hungarocell szigetelessel.
itt elsosorban a maximalis homersekletre kell majd figyeljek, de ez szerintem megoldhato.

ha a dolog mukodik, akar egy hocserelot is bele heggeszthetek, amit pl kollektorrol taplalok.
(otlet: rezcsobe homokot, majd korbetekerni egy vastagabb oszlopon.)
tudom, hogy ganyolas, de a tartaly osszkoltsege 20-30e Ft alatt van hocserelovel egyutt, es cserebe egy 1m3 puffert kapok hocserelovel.

ha pedig nem muanyagban gondolkodom, akkor valami hasznaltat kell keressek, de minel nagyobb terfogatut, figyelembe veve, hogy be is ferjen az ajtokon.


nagyon rossz elgondolas, vagy egy probat erdemes azert tenni?
itt most a puffer nyilt korbe illesztesere (is) vonatkozik a kerdes!
klajos112Válasz erre
2009-02-22
20:47:43
#1533
A medence az udvaron lesz a szabadban. Oldalfala 10 cm -es üvegszállas műgyantával erősített szigetelő hab lesz kívűlről téglával megtámasztva. A tetejére 10 cm vastag nikecelpanelall fogom letakarni mikor nem használom. De én nem hiszem hogy állandóan fellesz töltve inkább hétvégente 1-2 napra, de ha nagyon megszeretjük lehet hogy állandóan, melegen lesz tartva. Mivel még nincs kész pontosan nem tudom mekkora lesz kb 1500-2000 esetleg 2500 literes.

Valamint a fűtésemet most építem át gravi, helyet osztógyűjtős radiátoros rendszerre.
klajos112Válasz erre
2009-02-21
15:09:39
#1524
Szia.
A főépületem 48 m2 50 cm es vájogfal a födém szalma és sár 35 cm vastagon belmagasság 2.2 m.
+ 18 m2 hozátoldva b30-as tégla 5 cm es nikecellel hőszigetelve
menyezett 10 cm nikecell + 10 cm rizshélybeton.
+ veronda az egész előtt 25 m2 könyű szerkezetes fal 10 cm nikecellel, és kb 6 m2 hőszigetelt üveggel, menyezet szintén 10 cm nikecell.
108 m2 az egész, padlózata 5 cm nikecellel hőszigetelve végig.
A mostani fűtésem egy gravitációs rendszerű radiátoros fűtés, melyre egy tetrmotéka 15 -ös gázkazán ua. (éti 15) (gáztemető) és egy ("filikovo") szén kazán kissé átalakítva fára. Tavaj télen csak gázzal tüzeltem 300 ezer forint gázszámlám volt szept-májusig. Idén télen csak fával havi a leghidegebbekbe max 12 q tüzifa ment el. de átlagba 7-8 q kell. csak reggelre a nagy hidegbe rendesen lehül és rá kellet segítenem gázzal. kb 100 m3 egy hónapban HMV-vel együtt.
A lakás hőmérséklete a kazántól legtávolibb szobában este 24-25 fok és így reggelre -5 c fokig gáz nélkül 19-21 fok van ami em olyan vészes, de hidegebbe gáz nélkül nagyon kihül. Én meg nem szeretem a hidegett.
A házban két felnőt és egy gyermek lakik, de nyáron ha mindenjól megy plusz egy gyermek lesz.


2009-02-21
13:37:10
#1523
zsezse,

Tágulási tartályok mérete:
ha jól emlékszem, a gépész tervező azt mondta, hogy a hagyományos rendszerben a tágulási tartály mérete minimum az összes vízmennyiség (kazán, tároló, csövek, radiátorok) majdnem egy tizede (100 literenként 8 liter). Gondolom alacsony hőmérsékletű rendszer esetén kevesebb is elég. Nálam 80 literes van (750 literes hőtároló plusz miegymás) .
Lényeges még, hogy a tartály előnyomása a maximális szintkülönbségből adódó nyomásnál néhány tized bar-al magasabb legyen.

Valahol láttam egy ciszterna-szerű hőtároló tartályt, ami fóliával van kibélelve, a hőcserélő pedig egyszerű lágy rézcsőből tekert spirál. A ciszterna a pincében kiásott, kibetonozott medence, EPS-el kibélelve. A tartály nincs nyomás alatt, nagyon olcsó a kivitelezés és a karbantartás, és helyet sem foglal. Egy 2x2x2 méteres tartály térfogata 8 m3.

Talán klajos112 házában is fel lehetne használni a medencét hőtárolásra, abban az időszakban, amikor nem lubickolnak.
2009-02-21
08:57:25
#1520
hello,
a kerdes az, hogy ha zart korbe tennem azt a ~750-1000 litert vizet, akkor mekkora tagulasi tartalyt kell hozza meg tenni? jelenleg egy 15L-es van.

kitalaltam az okossagot!
ha a mostani 160Ltarolos gazboylert es a jo kis Celsius gazkazanomat kicserelem egy kombi gazkazanra, akkor lesz helyem a puffertartalynak!

2009-02-20
19:06:35
#1518
klajos112,

A szükséges tárolókapacitás kiszámításához a lakás/ház sok egyéb, a hőszükségletet meghatározó adatára is szükség van, mert még egy durva számításhoz is nagyon sok alapadatot kell ismerni. A teljesség igénye nélkül:

A fűtött teret határoló fal anyaga, felülete
Födém hőátbocsátási tényezője
Ablakok felülete, tájolása, hőátbocsátási tényezője
Földszinti padló anyaga, padló alatti szerkezet
Lakók száma
Lakás átlagos hőmérséklete a fűtési szezonban
Medence hőszigetelésének kialakítása, a vízkezelés módja, használatának jellege
A kazán elhelyezése
stb, stb....
Segítene még a meglévő fűtésszámlákból kiolvasható éves gázfogyasztás, szilárd tüzelés esetén a évente elégetett fa/szén mennyisége....
klajos112Válasz erre
2009-02-20
14:04:10
#1515
Sziasztok.
Segítséget szerétnék kérni, mivel szeretnék a 90 nm-es lakásomba egy vegyes tüzelésű kazán mellé felszerelni egy puffertartályt, melyből kiszeretném nyerni a fűtő vizet, a HMV-t, valamint egy 1500-2000 literes medence vizét is erről szeretném melegen tartani időközönként. Kérdésem megvalósítható-e ezen ötletem, illetve ha igen mekkora puffertartály kellene ehez építenem.

Válaszokat előrre is köszönöm.
2009-02-15
19:47:25
#1490
zsezse,

A szomorú az volt, hogy a megkérdezett forgalmazók egyike sem tudott válaszolni arra, hogy bele lehet-e vezetni a bojlerbe a meleg vizet.
2009-02-11
09:34:49
#1488
Robert:
ki milyen ellenerveket sorakoztatott fel?

2009-02-11
09:08:18
#1487
zsezse,

Amikor a rendszerem készült, akkor nem kaptam megnyugtató választ arra, hogy bevezethető-e a bojlerbe, mondjuk 40 fokos víz a hideg ágon.
Az utánfűtést inkább villannyal tudnám elképzelni (lásd Sándor ).
2009-02-11
07:54:40
#1485
zsezse,

Fali fűtő kazánom van, nem kombi. Gondolom arra akarsz kilukadni, hogy kombi esetén a tartályban előmelegített vizet vezessem a gáz-bojlerbe.
2009-02-10
23:50:52
#1483
robert: a gazkazanod nem tud melegvizet direktben eloallitani?

2009-02-09
20:15:02
#1479
zsezse,

A kazán lekapcsol, ha a tároló felső harmadában elhelyezett érzékelő 50 fokot mér. Ilyenkor a tároló legmagasabb pontja mát 55 fokos, de az alsó harmadban esetleg csak 30 fokos a víz. Ha ilyenkor megnyitjuk a kádcsapot, akkor a hideg víz gyorsan lehűti a tároló legmelegebb részét, és akkor nem lehet megfőni a kádban. Ezért egy kapcsolóval a hőmérséklet érzékelő jelét úgy változtatom meg, hogy a kazán ne kapcsoljon ki, vagyis a tároló töltését a szokásos fölé emelem. Ha a kád megtelik, a kapcsolót visszaállítom normál helyzetbe.

Persze tarthatnám a tárolót magasabb hőfokon is, de minek. Ezt a kis kényelmetlenséget elviselem annak érdekében, hogy
1. a kondenzációs kazánt minél alacsonyabb hőmérsékleten üzemeltethessem
2. a hőveszteséget minimalizáljam
3. a napkollektorból minél több hőt ki tudjak kivenni

Ha lenne egy különálló kisebb tartályom, mondjuk 100 literes, ami a legmelegebb használati vizet adná, akkor a puffert télen nem is fűteném 45 fok fölé. Ennyi kell a fűtéshez, amikor kint nagyon hideg van.
2009-02-09
18:40:11
#1477
a turaztatni kell a kazant azt jelenti, hogy a pufferben melegited fel a vizet, vagy pedig a HMV csokigyo esetleg a kazanod HMV bemenetere van kotve (ha tud ilyet)?

Biosolar Forum  =>  Hőtárolás  =>  Pufferlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva