English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Hőtárolás  =>  Pufferlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2009-03-27
08:33:52
#1920
Sandor,

"Én eleve úgy vettem, hogy a radiátoros és a padlófûtéses körök külön vannak. A kazánod után lévõ 60KW-os hõcserélõn hûl valamamennyit a víz, de még akkor is akár 80-60 fok között változhat. A radiátorok egyenletes, pl 60 fokos, vagy ha már nincs, akkor alacsonyabb 50-40 fokos vizet igényelnek, kapnak. Tehát a radiátor körbe valószínûleg nem egy plusz hõcserélõt, hanem egy ESBE-t kell még beépíteni. A padlófûtés köröd a hõcserélõjével egy teljesen független, nem levegõsödhetõ kört alkot."

szerintem felreertettel:

pont azt irtam en is, hogy a padlofutes jelenleg fuggetlen kor, es bar a rendszeren egyszerusitene (-1 szivattyu), megis meghagyom igy, mert ez a fuggetlenseg ugy erzem az uzembiztossagot noveli (nincs esely levegosodnie a radiatoros korbol.)

hogy a 60KW-s hocserelon mennyit hul a viz, azt majd csak akkor tudom megmondani, ha oda is szerelek homerot az ESBEvel egyutt!
2009-03-27
00:05:25
#1919
klajos112,

Jó vétel volt. Nem csak néhány, hanem nagyon sok évet kellene kibírnia, mert a munka végére már nagyon sokba fog kerülni.

A tartályon kívül elhelyezett bolti lemezes hőcserélőre gondoltam. Keress rá, sokféle van a piacon. A névleges teljesítmény adott térfogatáramra és hőmérsékletre vonatkozik, a napkollektoros rendszer munkaponti adataival kell kiválasztani a megfelelőt.
Csőspirál esetén a kollektorkörben mondjuk 2m2 felületet kell elérni. Normál rézcsőből házilag nem tudom tekert-e már valaki ilyet (a szükséges méretben).

A HMV oldalon a kollektoros kör ötszöröse is lehet a szükséges méret. Alaposan utána kell nézni, mielőtt bármire is költesz.






klajos112Válasz erre
2009-03-26
20:16:45
#1916
Robert.

A tartályt Méh telepen vettem ill. Hétfőn megyek érte kb 18000 e ft. lesz súlyra vettem 60 ft/ kg. A tartály 8-vagy 10 mm vastag gőztartály volt 11 bár-al próbázva, van rajta két juk leselejtezés során kilyukasztották, de szépen behegesztem és szeritem az én 1,2-1,5 bár nyomásomat egy pár évig megtartja.
Szóval értem én hogy benzinmotor, meg négy ütem, de mitől megy?
Ezzel arra akarok célozni, hogy étem én hogy 50 kw-t de ha le tudnád írni, vagy rajzolni hogy milyen vastag és hosszú csövet hajtsak meg spirálnak és miből legyen. illetve akülső höcserélőnél arras gondolsz, hogy a tartályom külselyére tekerlyem a hőcserélőt. Milyen az a cső és hol lehet bheszerezni amit írtál, ill menyibe kerül.
Válaszod előrre is köszönöm.
2009-03-26
09:22:55
#1915
sandor,
szia, koszonom a tippeket. gyorsan reagalnek is:

"Tetszik a vízköri kapcsolásod logikája. Így "modulokból" felépítve talán egy kicsit bonyolult, viszont bármelyik résszel bármikor folytatható."
kepzeld el, hogy ezt egy A/4-esre probaltam bezsufolni...:) inkabb szetbontottam.


"- Hol van a kazán (áramszünet esetén)túlhevülés elleni biztonsági hidegvíz betáplálása? "
egyelore csak a fejemben. ha emlekszel, mar kerdezgettem errol. amint meglesz a megfelelo megoldas, azt is hozzaveszem a rajzhoz. a hidegviz feltolteseket meg egyebkent sem rajzoltam ra az abrakra.

"Miután a kazánszint alá kerül a nagy puffer, nem tud gravitációs áramlással távozni a víz a kazánból. Ezt az ESBE is akadályozza majd, ezért az 1. szivattyút (de csak azt) szünetmentesrõl kell járatnod, amíg csak lehet. Mert a tüzet nem tudod lecsillapítani. Ezzel összehangolva a 60 KW-os hõcserélõ elõtti 3 járatút ki kell nyitnod a puffer felé."
a 3 jaratura nem is gondoltam, de ez tenyleg fontos momentum. a szunetmentes aramforrast mindenkeppen tervezem, a lakasban mar ki van epitve a gerinc, csak az eszkozt kell beszereznem.

"- A kazán elõtt természetes, de a többi helyen miért a hideg ágba teszed (teszitek) a szivattyúkat? A szivattyúk 110 fokos vízre készülnek. Minél melegebb vizet szivattyúzol velük, annál kisebb az áramfelvételük. A tekercselésük önmelegedése nem hideg vízre van méretezve. Hideg vizet szállítva akár 30%-os túláram is terheli a tekercselést. Az élettartamuk a meleg ágba szerelve a duplája, mint a visszatérõbe szereltnek."
ezt a draga szerelo kollegak "terveztek" igy, en meg informacio hianyaban nem ellenkeztem. nyaron, ha eljutok odaig, hogy az atalakitasokat megcsinlajam, ezeket is attesszuk.

"- 1.kör. A gázkazánnak nincs saját elektronikája, szivattyúja?"
de van, csak a szemleletesseg kedveert vettem kulon.

"- A 6. sziv. valójában hol van? Mert szerintem jó helyen lenne közvetlenül a hõcserélõ után."
ennek egyszeru tortenelmi oka az, hogy a szolar puffer majd kesobb es tavolabb lesz beszerelve, es igy a legegyszerubb megoldani - a 6. sziv. mar eleve a gazboyler elejere van rarakva.

"- 2.kör. A hõcserélõ elõtti visszacsapóhoz ne a gázbojler aljáról vezesd a vizet, hanem a felsõ, a használati melegvíz elmenõ ágból. Így garantáltan egyenletesen feltelik mindkét "tároló" hmv-el."
errol kb 1 honapja beszelgettunk, es nekem tobb aggalyom is volt ezzel.
pl, hogy nem tudom megallapitani, mennyire van feltoltve a bojler, nincs honnan merjem a homersekletet.
ezert valasztottam ezt a megoldast - ezt egyebkent mar mashol is lattam rajzokon, hogy a bojler aljabol, de masik ponton veszik ki a visszaterot.
annyi bizonyos, hogy az elmult 1.5 honapban remekul mukodott igy!! a nagy kazan kb 10-15 perc alatt potolta az aznap elhasznalt melegvizet, es 50-60 fokos vizzel feltoltotte a bojlert. hetek ota be sem kapcsolt a gazbojler, es meg melegebb is a viz, mintha gazzal melegitettem volna fel.


" Ha megelégszel 60 fokos hmv-vel, akkor ezt a mennyiséget 10 KWh-val fel tudod melegíteni. Tehát nem kellene rögtön nagy kollektort vásárolni.
Legfeljebb nem maradna a puffernek napenergia. Ha bevált a rendszer a hmv elõállításhoz, ráérsz azután bõvíteni a kollektor felületet."
ilyesmire gondoltam en is. nekunk a 160L melegviz altalaban eleg.

" A 7. szivattyút szintén a szünetmentesre kellene kötni, de ennek a körnek a 3 járatúja mindegy, hogy hol áll. Lényeg, hogy ameddig a szünetmentes bírja, addig a kollektor védve legyen. Habár vákumcsöveseknél ez nem létkérdés."
minden szivattyut szunetmentesre szeretnek tenni, tulajdonkeppen legfeljebb 4-5 szivattyu fog osszesen menni (V50 vagy puffer(50/50W), radiator kor(50W), padlo(40W), HMV (20W, nem allando), szolar (50W, nem allando)), de a padlofutes sem letszukseglet.
allando 140W-160W -ot el kell birnia egy 3000VA-s szunetmentesnek szerintem sokaig.
1500VA-sokrol hajszaritot uzemeltettunk teszteleskepp:)



ami bennem meg felmerult: erdemes-e a padlofutes kort osszevonni a radiatoros korrel
a szetvalaszhatosag szempontjabol nem, de eggyel kevesebb szivattyu + hocserelo kell hozza. tovabbi gondom meg az, hogy a radiatoros kort "gyakrabban" bontom meg, meg mindig vannak olyan radiatorok, amik felszerelesre varnak, es ha ez a levego valahogy bekeveredik a padloba, onnan nehezebben tavozik.

ha kesobb, ha megnyerem a lottot:) szeretnek feluletfutest/hutest, akkor pedig gyanitom, kulon hocserelo fog kelleni neki - illetve a falhuteshez pedig meg egy kulon hocserelo, hogy ne keverjem a talajvizet a radiatoros korbe.

2009-03-26
08:30:14
#1914
Üdv Sándor!
Tőled kérdezném, többször átnéztem olvastam leírásodat nálad hogy működik a hmv készítés. Továbbra is az a kérdésem hogy hatásfokba jobb lenne-e, ha nem a meleg ág menne a hőcserélőre, inkább a hideg menne.Vagy ekkora mennyiséget pl:120 vagy 240litert a szivattyú igyis úgyis összekever.






2009-03-25
14:14:37
#1909
klajos112,

Ha nem titok, honnan tudtál "szerezni" ilyen tartályt? Mennyibe került? Van róla fénykép?

Behehelyetteítettem az adatokat ide:
http://apps.biosolar.hu/tank_heatloss/

Eredmény:
A tartály felülete = 11 m2
Hőtároló kapacitás = 37 kWh
Napi veszteség (20cm vastag szigetelés, 50 fokos közepes tároló hőmérséklet) = ~2kWh

A hőveszteség elég alacsony. A szigetelésnél oda kell figyelni az alátámasztás körbeszigetelésére. A külső szigetelőréteget alu kasírozott anyaggal kellene megcsinálni, ami hőtükörként és védelemként is funkcionál.

Én lemezes külső hőcserelélőket javasolnék, a HMV-re legalább 30 kW-osat.
klajos112Válasz erre
2009-03-25
10:33:34
#1908
Sziasztok.
Robert.
Tudtam szerezni egy 2500 literes hengeres tartályt 124*220 cm puffernek.
Érdeklődnék hogy elegndő-e 20 cm terwolinnal leszigetelni vagy inkább valami mással oldjam meg. Valamint érdeklődnék, hogy a már beszélt hmv-t is erről szeretném levenni, de nem tudom mekkora hőcserélőt kellene bele raknom, illetve milyen anyaból. A bajom csak az hogy kb. 40-50 cm es kerek nyíllás van az oldalán és ezenkeresztül tudnám belehelyezni. Elegendő e ez vagy megkell hogy bontsam a tartályt. Segítséget előre is köszönöm.
2009-03-24
18:42:17
#1906
balazs,
kicsit konkretizalnad? pl egy hasonlo rajzzal..
a 300 literes puffer alatt a HMV puffert erted? es ez melle lesz meg egy gazbojlered is? az hany literes? gazzal akarod szinten tartani, vagy szolarral/futessel?

azt irod, csak akkor akarod bekapcsolni a futesre csatolt 2. hocserelot, ha megvan a gazbojlerben a melegviz. ha a HMV pufferrol beszelunk, akkor nem ertem.
ha futesi pufferrol,akkor sem logikus nekem.
legyszi reszletezd.

ha egymas felett vannak es kelloen nagy atmerojuek a csovek (pl 1 coll) akkor szerintem mukodhet gravitaciosan is. (persze lassabb)
zsbalazsVálasz erre
2009-03-24
18:14:42
#1904
Zsezse!
Én is valahogy így képzelem el a solar körömet. Viszont a puffer tartályom 300 literes és két hőcserélős. A második hőcserélőt kötném a fűtésre, amelyet csak akkor kapcsolnák be ha megvan a gázbojlerben a napi HMV.
A gázbojlerem a solar puffer felett lesz, így is kell szivattyú, nem megy gravitációsan át a melegvíz?
Üdv. balázs

2009-03-24
11:39:30
#1897
szolar kor (terv)
eloszor a HMV puffert futi fel, amibol egy cirkulacios koron keresztul direktben feltoltheto a 160L-es gazbojler, vagy elotet tartalykent elomelegitett vizet szolgaltat.
ha cirkulaltatva toltom fel, akkor a szolar pufferben mindig a hidegebb viz lesz, igy hatekonyabban dolgozhat a kollektor.
ha a hmv-t mar feltoltotte, akkor atkapcsol es a futesi puffert tolti.
ha esetleg azt is feltoltene, akkor leall a szolar - a drainback miatt ezt megteheti. ilyen esetek szerintem ritkak lesznek, nem lesz fenn annyi kollektor.

a szolar HMV puffer beszerzesi ara 0Ft, a futesi puffert meg nem tudom.




2009-03-24
11:14:21
#1896
hmv kör
futesi rendszer hocsereloje (nyaron elzarhato), szolar puffer, gazbojler (vesz eseten)



2009-03-24
10:48:40
#1895
masodik kor:
"fő" zárt kör:
fő hőforrások, radiatorok, egyeb hocserelők.
ez mar nem tartozik szorosan a puffer temahoz, de felteszem, es majd jol megkritizaljuk!:)



2009-03-24
10:03:30
#1892
Szia
elkezdtem csinalni egy vazlatrajzot meg a multkor, de most elektronikusan is megcsinaltam.
ime az 1. kor, a nyilt futesi kor. kazan, hocserelo es puffer.



2009-03-22
22:48:06
#1875
sandor

ha ESBE vel oldom meg:
1) hogy tudom szabalyozni a hofokot? pelda: 80 fokos vizem van a taroloban, fel kell futeni a lakast. nyilvanvaloan gyorsabban sikerulne, ha a 80 fokos viz jonne ki es nem a 60 fokos.
2) ha 80 fokos a viz, es mar a lakast felfutottem, akkor is keringetem a 80 fokos vizet a csovekben (a hidegbe visszanyomom a maradekot, higitom a tartalyt)
pedig eleg lenne csak 40 foknyi homerseklet.

ugye a homennyiseg az a homerseklet szorozva a viz mennyisegevel.

persze elfogadom, ha nincs ra mas lehetoseg, csak arra gondolok, hogy egy gazkazan is igy mukodik: felfuteskor meg maximumon dolgozik, utana lemodulalja magat, amikor mar nem kell annyi ho. ezt szeretnem intelligensen megoldani.

2009-03-21
12:05:16
#1861
sandor,
amit irtal kapcsolas, az teljesen OK.
ami a kerdes az inkabb a homennyiseg kivetelenek szabalyzasa a pufferbol.


2009-03-20
18:01:59
#1850
Sziasztok

probalom osszeallitani a fejemben a puffer es a kazan osszehangolasat.

Sandor mar irta lejjebb, hogy o egy 3 jaratu megoldassal oldotta meg, igy motoros szelep nyit, ha a lakas mar nem ker tobb hot, illetve ha a kazanban mar hidegebb a viz, mint a pufferben, akkor a pufferbol visszavesszuk a hot.

a kovetkezo nyitott kerdesem van:
"hogyan tudom 'lemodulalni':) a puffer tartalyt?"

vagyis hogyan tudom szabalyozni (automatikusan, a lakas hoigenyehez igazodva) a pufferbol kiszedett homennyiseget?
arra gondolok, hogy ha pl felfutom az egesz hazat, es a puffert is, akkor a haz mar nem ker 40-45 foknal melegebb vizet.
a kovetkezok jutottak eszembe:

1) behozom a pufferbol a (mondjuk) 80 fokos vizet, es a hocserelokon keringtetem, a lakasban pedig valahogy leszabalyzom (pl termo radiator fejek, padlofutes homerseklet beallito csap)
a hocserelobol mondjuk ilyenkor levesz 10 fokot -> 70 fokos visszaterot engedek vissza a pufferbe. ezzel erosen felhigitom majd a tartalyt, es folyamatosan nagy mennyisegu vizet keringtetek a csovekben.

2) valahogy leszabalyzom a bejovo vizmennyiseget, ezzel kevesebb hot szedek el a tartalybol, es a csovekben is kevesebb viz fog aramlani, csokkentem a higulast is, hiszen a kevesebb viz jobban le fog hulni.
itt vagy a szivattyu teljesitmenyevel lehetne jatszani, vagy pedig egy csappal "szukiteni" az atfolyast. utobbinal viszont a szivattyu erolkodni fog.

3) ha elert egy bizonyos hofokot a visszatero ag a pufferbol valo futeskor, akkor lekapcsol a szivattyu. igy viszont pulzalni fog a futes (ez nem biztos, hogy gond), a szivattyu ki be kapcsol, ami nem biztos, hogy jo neki.

ezek csak az en fejemben szulettek, tuti van erre korrekt hivatalos modszer!
segitsegetek elore is koszonom.

kedvescimboraVálasz erre
2009-03-08
07:40:17
#1706
szevasztok!

"1. Ökölszabály, 100 literre 4 liter tágulási térfogatot szoktunk számolni.
2. Inkább csöpögjön. Ha a tágulás visszanyomja a vizet a hálózatba, akkor az ellenirányú áramlás felszabadíthatja a csőben (akár az utcán is) lerakódott üledéket és az bekerülhet a hmvízbe."

Erről a tágulási tartályról jut eszembe:
A padlófűtés ágak elosztója fölött mennyi lehet az a legkisebb tartály elhelyezési magasság ami mellett működni képes a rendszer? (nyitott tágulási tartállyal)


2009-03-07
22:34:43
#1701
ket kerdes merult fel bennem:

1) a pufferemhez szukseges nyilt tagulasi tartaly. talaltam egy ilyet: "A víz sűrűsége 4 oC–on a legnagyobb. Fagyáskor a térfogat tágulási értéke 9,1 %, míg 4…100 oC között a hőtágulás átlagértéke 4,3 %."
ezek szerint 3000 liter vizhez elegendo lenne 129 liter tagulasi tartaly? (legyen mondjuk 150)
miert szamolnak dupla ennyivel (10%)?

2) vezetekes viz eseten a tarolos bojlerek ele is kellene tagulasi tartalyt beepiteni, nem?
gondolom erre szolgalna a "csopogo", de hat miert pocsekoljuk?
hasznal valaki ilyet?
2009-03-07
21:43:06
#1700
robert,
az a helyzet, hogy szamomra teljesen ismeretlen teruleten mozgok, es mivel kornyeken nem talaltam hasonlo mukodo rendszert, igy csak elkepzeleseim vannak a dologrol. :) de igyekszek, olvasok, agyalok, es remelem, a nyar vegeig elkeszulok vele.

2009-03-07
09:45:40
#1695
zsezse,

válasz erre: http://biosolar.hu/forum/show/1680#1680
Nem igazán értem, hogy mit a kevés? Szerintem egy ekkora teljesítményű kazán "sok". A 160 nm fűtött alapterületünk sem igényel 5 kW folyamatos hőutánpótlást a legnagyobb téli hidegben sem, pedig nincs agyonszigetelve. A szükséges hőmennyiséget egy 50 kW-os kazán max teljesítményen 2.4 óra alatt leadja.
2009-03-06
22:34:29
#1689
monolit,

"A tartályodat kívülről be lehet fújatni PUR habbal, a korrózió ellen is védi és egyben hőszigetel is."
koszi, ez az otlet tunik a legvaloszinubbnek.

2009-03-06
17:57:11
#1686
Szia zsezse!

A tartályodat kívülről be lehet fújatni PUR habbal, a korrózió ellen is védi és egyben hőszigetel is.
2009-03-06
10:36:35
#1680
Szia,

latod, van aki figyel;)

en abbol a szempontbol kozelitettem meg, hogy ezek szerint nekem eleg lenne max 2 orat tuzelnem teljes gozzel, hogy a napi szuksegletet bevigyem?!
illetve forditva: ezek szerint 2 ora alatt felmelegitem 40 fokrol 70re, ha a kazan maxon jar.
ebbol a szempontbol kevesellem.
persze mas az, ha elnyujtva adagolom be a teljesitmenyt, gondolom.

2009-03-04
00:27:45
#1659
zsezse,

Ezekből az adatokból nem lehet hőveszteséget számolni. Légy szíves menj el a programok oldalra, és próbáld meg kitölteni az ENERCAL adatait.

A tároló hővesztesége a felület arányában nő (azonos térfogatú henger 14/12-szerese), nem igazán számottevő különbség.

6 nm kollektorral napi 10 kWh is begyűjthető nyáron, de csak a felét hasznosítod, hacsak nem locsolod a kertet meleg vízzel.
2009-03-03
23:44:18
#1658
Szia

gaz: az ertek irrevelans, mert 1 szezont futottem egy osregi Celsius kazannal, akkor kb 300e Ft volt a teli szamla. azota sokminden megvaltozott: nyilaszarok, kenyszerkeringetes, vekonyabb+hoszigetelt csovek, zart rendszer, padlofutes, stb.
a jelenlegi terv szerint a gaz csak vegszukseg eseten lesz hasznalva, ha nem lehetseges a vegyes tuzelesu kazan hasznalata (pl nem vagyunk itthon, de meleget szeretnenk, mire hazaerunk 3 nap utan, reggeli befutes)
az idei evben november 24-tol marcius 5-ig 233 kobmeter gazt hasznaltunk el (HMV 2 szemelyre, kb 5 nap gazzal futes + minimalis fozes). ez ~30e HUF 3.5 honapra.

gazzal futve kb 10-15 kobmeter megy be egy nap a csovon ezzel a kazannal egesz napos futes mellett.

a haz hasznalatan nem akarok valtoztatni, valoszinuleg csak tobb futesre lesz szukseg (gyerek?!:) ). altalaban napkozben csak a padlofutes megy, estere kell a meleg.

a kinezett tarolo: 3x1x1 meter.

azt gondolom, hogy mondjuk 6 negyzetmeter kollektor felulettel szamolva max. ~6KW energiat tudok lehozni a tetorol (papiron) nyari napokon, ezt egy 3.3 kobmeteres rendszer el kell, hogy birja. rosszul tevedek? drainbackes kollektorokban gondolkodok, de az ordog nem alszik.. elso korben egyebkent ~4 nm kollektor feluletetben gondolkodok.

a tartaly meretet elviekben tudom csokkenteni is, hiszen csak az egyik oldallapot kell atheggeszteni.
Biosolar Forum  =>  Hőtárolás  =>  Pufferlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva