English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Hőtárolás  =>  Pufferlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
villam64Válasz erre
2010-09-24
13:50:48
#7806
Pali
A tágulásit nem hagyhatod ki az elején. Nekem a 300 literes szétnyomná a rendszert tágulási nélkül.

A kedvetekért kikerestem a 3 db Laing 12 V-os szivattyú árát. 73 741 + 5 000 szállítás.
2010-09-24
13:23:41
#7805
takyka!
Falfűtés, saját kivitelezéssel, csak ablakok alatt 1,5nm-en 50.000Ft. Tárolók szigeteletlenek 350.000Ft, vegyeskazán, használtan 130.000Ft-ért. Vezérlés saját tervezés, kivitelezés 25.000Ft. Csövek, hőcserélők stb 100.000Ft. Napkollektor 250.000Ft, szivattyúk 95.000Ft. Nem kell egyszerre kifizetni, direkt modolárisan lett tervezve, elsőre: - vegyeskazán+500L+falfűtés, majd kollektor, nagyobb tartály tágulásival.
Üdv: Pali
2010-09-24
12:40:45
#7804
1M forint mindenestől???
Nagyon optimista becslés...

Csak miheztartás végett:
Kondenzációs kazán (akciósan), 200L tároló, 60nm2 padlófűtés, 50m2 falfűtés, víz alapszerelés sok saját munkával, ismerős csőszerelővel 1MFt+.

T.

2010-09-24
11:53:42
#7802
Sziasztok!
Pufferek másképpen bekötve: -



2010-09-22
08:03:51
#7716
pali,

Én a melegvíz szivattyút szívóként használnám. Kisebb az esélye hogy átkeringtet az utolsó pufferen át. Ha a kollektoré működik, rásegít a keringésére.

Még így is van esélye hogy átkering, a hőcserélőnek nagyobb (lehet) az ellenállása mint a szivattyúnak.
2010-09-21
21:46:23
#7702
villam64!
A szelepeket én is így gondoltam, csak a rajzomon nem elég konkrét a jelölés.

zsezse!
Nem a kollektor méretéről szól az egész, hanem a sorba kötés lehetőségéről.
Az utolsóra nem is írtam sorszámot, a térfogatot csak a beazonosításért adtam meg. Bármennyi lehet, bármekkora térfogattal.

Akkor eddig nincs komolyabb ellenvetés? SÁNDOR? Tudom ellenzed a soros kötést, de mint elmélet megoldható?

Nekem a tervek szerint, a légfűtéshez, temperáláshoz elég a 30°C-os víz is. Majdnem passzívház, hőcserélős levegőztetéssel és ide kell az utófűtéshez az alacsony hőmérsékletű víz.

Üdv: Pali
2010-09-21
20:00:16
#7697
pali
lusta vagyok visszaolvasni, de kerdezni nem ;)
mekkora napkollektort akarsz felpattintani, hogy 2 kobmetert akarsz vele futeni?
a pufferbol majd mit akarsz futeni?
villam64Válasz erre
2010-09-21
17:35:33
#7691
Pali
A keverő szelepeid szembe vannak kötve. Az én javaslatom ez.



2010-09-21
14:59:07
#7686
Sziasztok!
A mellékelt sorbakötött tartályok működhetnek így?
Alul a termokeverőcsap van, a meleg ág jön a tartályból, a hideg a következő aljáról.
Amint eléri a tartály hőmérséklete a 40°C-t, lezárja és engedi a következöt töltődni. Természetesen nem egy pillanat alatt, hanem szépen, fokozatosan.
Üdv: Pali



2010-09-17
14:21:07
#7563
robert:
az "esetleg"et vedd ki nyugodtan: csak hovezetopasztaval mukodik rendesen a dolog.

2010-09-17
13:46:50
#7561
pali,

Szerintem a köpenyhez szorítva, esetleg hővezető-pasztával rásegítve, utána jó vastagon leszigetelve (a hozzávezetést is) működik a dolog.
2010-09-17
13:16:47
#7560
Sziasztok!
Lenne egy kérdésem pufferrel rendelkezőkhöz.
A hőérzékelőket lehet a tartály falára erősíteni?
Az biztos, hogy benne sokkal jobb lenne, de macerásabb az elhelyezése.
A vas elég jó hővezető, tehát a pár centivel mellette lévő víz hőmérsékletével azonos lehet a hőmérséklet adott magasságben.
Üdv: Pali
2010-09-14
08:33:11
#7458
sziasztok

sokat gondolkodok a pufferem atvarialiasan, es a kovetkezore jutottam.

van a rendszeremben egy szolar futes/hmv valtoszelep KVS 14 ertekkel, amit igazabol nem hasznalok, mert nincs fenn eleg kollektorom.

viszont szeretnem kulonvalasztani a padlo es radiatoros koroket ugy, hogy a ket szivattyut az eloremenobe teszem.

szeretnem megtartani annak a lehetoseget, hogy a lakast es a puffert kulon tudjam futeni, ezert a lenti rajzot talaltam ki

szerepel benne 2 szivattyu, egy valtoszelep es egy visszacsapo.

a valtoszelep a puffer es a hocserelo/kazan kozott kapcsol.
igy tudom futeni csak a lakast, ill. a lakast es a puffert egyszerre is.
a visszacsapo megakadalyozza, hogy a pufferblol vegyek ki meleget ha a hocserelorol dolgozok, a valtoszeleppel pedig elerem azt, hogy ha a pufferbol szeretnek csak dolgozni, akkor ne huzzam at a hocserelon is a melegvizet.

mi a velemenyetek errol? szerintem mukodhet, es mindenem megvan hozza.

van meg egy otletem a magnesszelepem felhasznalasaval, de az nem teljesen korrekt.


a rajzon az otszogek jelentik a szivattyukat
2010-07-19
14:21:29
#6574
sziasztok szakik,

itt a nyar, mi mast csinalna az ember ebben a dog melegben, mint a futesrendszeret alakitgatja:))

itt egy link az ESBE termekekrol:
www.webgaz.hu/media/catalog/cat_329.pdf

van nekem ugye egy ESBE VRG130-as 3 jaratu keveroszelepem, melyben a szelep teljesen korbetekerheto

3
|
1 --- 2


tehat megoldhato az 1-2, 2-3, 3-1 osszekotes is.
igen am, de a hozza adott ARA600as motor csak 90 fokot fordul, 2 allasa van.

letezik-e olyan ESBE mozgatomotor, amivel meg tudnam oldani ezt a feladatot?
UPDATE: nem letezik ilyen ESBE motor a magyarorszagi ESBE kepviselet szerint:( (/esbe.hu/)
2010-01-06
00:59:00
#3898
sandor,


"""
A lényeg, hogy tárolókat soha ne kössél sorba egymással!
Ha csak valamiért nem feltétlenül muszáj, akkor hagyj ki a tároló feltöltõ rendszerbõl mindenféle keverõszelepet.
A rendszert a lehetõ legegyszerûbbre építsd. Elõször töltsd fel a kisebb tárolódat, hogy biztonsággal legyen mit felhasználnod. Ezt töltheted nyáron kollektorról is. A nagyobbik tároló maradjon meg másodiknak, kvázi vésztározónak.
Úgy a betöltést, mint a kivételt a tárolók nyitásával, zárásával kell megoldani. Elég csak a bemenõ ágat nyitni, zárni, a visszatérõkbe csak egy kézi elzáró csapot elég beépíteni.

A sorosan összenyitott tartályok között mindig lesz áramlás, kiegyenlítõdés, ami folyamatos veszteséggel jár.
Viszont a külön tartályok hõmérsékleti állapota jól elkülöníthetõ, megjeleníthetõ. A kivételhez akár egymás után, akár egyidejûleg jól szét lehet választani a megfelelõ hõmérsékletû vizeket.
Csak egy példa: ha az elsõ tartály még alkalmas használati melegvízhez akkor onnan lehet fürdeni, utána pedig a maradék hõ kivehetõ a padlófûtéshez.
Két elkülönített tárolóval több és használhatóbb rendszert lehet csinálni. Ráadásul kevesebb anyagból, nagyobb üzem biztonsággal.
"""

az eredeti elgondolasom szerint parhuzamosan kotottem volna a ket puffert hasonlo meggondolasbol.
a szetvalasztast egy, a mostanihoz hasonlo magnesszeleppel meg tudnam oldani, ez kb 27e FT pluszkoltseget jelent a sorbakoteshez kepest
(meg a leagazasok is eszerint vannak most bekotve!)
ha sorosan is kotnem be, a magnesszelep lezarna a kort, igy szerintem nem lenne jelentos kiegyenlitodes a tartalyok kozott. a ketto kozotti tavolsag kb 8 meter lenne egy 28-as csovel osszekotve.

keveroszelepet es egyebet nem szandekoztam beepiteni. az egyszerusegre torekszem.
a soros bekotes szamomra a nagymeretu puffert szimulalja, igy a parhuzamoshoz kepest ez is egyszerusodik.

abban igazad van, hogy szetvalasztva pl HMV tartalekot tudnek fenntartani, de egyelore ugy nez ki, hogy a 300Liter melegvizet nagyon nem hasznaljuk ki.
hamarabb hul ki, mintsem elhasznalnank. ha ujra szigetelni fogok, a kis tartalyakat is leszigetelem extran.

valoszinuleg meghagyom a lehetoseget annak, hogy mindket verziot kiprobaljam, es eldontom, melyik a nyero.



2010-01-04
09:36:04
#3885
Szia!

egyelore varom a gyartot, hogy mikorra lesz meg a 2.

szerintem nem fogom ennyire bonyolitani, bar az otlet ketsegtelenul jonak tunik.
ugy tunik ugyanis, hogy nagyon szepen retegzodik a viz a mostaniban is, ugyhogy valoszinuleg marad a sima sorbakotes.
villam64Válasz erre
2010-01-03
09:55:59
#3882
Zsezse

Nem tudom hogy állsz a második pufferrel, mert a másik oldalon kiggyo megoldása érdekes lenne számodra. Párhuzamos felfűtés-soros kivétet gondolok.
37-38 hozzászólástól
www.forum.index.hu/Article/showArticle?t=9147701&la=58440411
www.imgfrm.index.hu/imgfrm/4/1/3/6/BIG_0001914136.jpg
Az első motoros keverőszelep helyére az első tartály elé egy sima 70 °C-os keverőszelepet elégnek tartok. A másodikat elhagynám. Így amíg a hőcserélődtől a víz hőfoka a 70 °C-ot nem éri el, addig csak az első tartályt fűtöd, e fölött elkezdődik a második tartály fűtése. A kivétet továbbra is sorban gondolnám, mert lassabban hűlne vissza az első tároló. A hőcserélőnél megmarad a visszacsapó szelep, a rajzomról lemaradt. Ez fékezné az áramlást abba az irányba hőkivételkor.
Elmélet:


Lehet, hogy motoros keverő szelep jobb lenne.
2009-12-27
11:30:41
#3854
"A későbbiekben szeretnék vagy nagyobb tartályt beszerelni, vagy a meglévő mellé beüzemelni egy másik tartályt, napkollektorral kiegészitve. Szerintetek melyik lenne a megfelelőbb?"

A nagyobb tartály beépítése több hő betárolását jelenti, ami előnyös. Napkollektorral kiegészített másik tartályt amennyiben kizárólag fűtésrásegítés a cél, nemigazán érdemes beszerelni. Túl kevés télen a kinyerhető energia (kevés a napsütéses napok száma). Ha a HMV készítést is el tudod vele látni, akkor megfontolandó. Gazdaságosabb a HMV előállítására használni a kollektort.


"Ami még a kérdésem lenne: amikor a tartályból beforgatja a vizet, akkor a 75-78 fokos viz 50-53 fokosra hül vissza. Nem tudom, jobb lenne-e motoros szelepet használni a viz beforgatásához, jobb lenne-e a hatásfok, ha a tartályból való felfütéskor szakaszosan forgatná be a vizet, mert a 75 fokos viz mig leadja a hőt, addig talán nem kellene visszaforgatni."

Nem kell beépíteni semmit, amint látod 25 C fok körüli a hővesztés, ezt folyamatosan pótolni kell a keringetéssel.
2009-12-27
00:21:38
#3851
Boldog karácsonyt mindenkinek.
Végig olvastam a fórumot és szeretnék hozzászólni illetve segitséget kérni.
A lakásunk 3 éve épült, 38cm-es porotherm téglából, gipszkarton mennyezet, 10cm-es salakgyapot, födémen 7cm-es könnyű beton, fa nyilászárók, 1,3k üvegekkel, hasznos alapterület 101nm.
A rendszerem a következőkből áll: turbós gázkazán 24kw, 8db radiátor+ a nappaliban 12kw Edilkamin Kalda tipusú vizteres kályha, a kályha nyitott rendszerrel van rákötve egy Drazice 200 literes 1 hőcserélős HM tartályra, a tartályban lévő csökigyó 22kw teljesitményű, de a tartály fütési pufferként működik.
Nappal a gázkazán működik, délután gyujtunk be, kb.10kg fával felfűtődik a tartály vize kb.3 óra alatt 75-78c fokosra, ezt a keringető beforgatja a radiátorokba, majd a tartályt ismét felfűtjük (ujjabb 10kg) és az időjárásnak, illetve hőigénynek megfelelően ebből a pufferból ismét fel tudjuk fűteni a lakást. Ez van amikor éjjel 2-3 körül történik, van amikor csak reggel 6-7 között.
A tartálynak van saját hőfok szabályzója, ha 40 fok alá csökkent, akkor átvált a gázkazánra, viszont következő felfűtés 40 fokról indul.

Sajnos nem tudtunk nagyobb tartályt venni, igy most csak ilyen a rendszer, de a tavalyi fűtéshez képest fele gázmennyiséget használunk el és ami még lényeges, esetleges gáz hiány esetén is van fűtés.


A kályhához van saját termosztát, ami mutatja a kályha hőfokát és akkor inditja az első keringetőt, amikor a a kályhában 40 fokot elérte a viz hőmérséklete, a termosztátban van figyelmezető rendszer, ha a viz hőmérséklete tulment 80 fokon, illeteve egy bojler tertmosztát kapcsolja be a visszahűtést ha 80 fok fölé ment. A rendszer gyenge pontja, hogy áramszünet esetén nem megy a keringető szivattyú, ezért szünetmentes tápot iktattam be az első keringető szivattyúhoz.

A későbbiekben szeretnék vagy nagyobb tartályt beszerelni, vagy a meglévő mellé beüzemelni egy másik tartályt, napkollektorral kiegészitve. Szerintetek melyik lenne a megfelelőbb?

A mostani -15-17c fokos hidegben 25-30kg fát használtunk el a 2 felfűtésre.

Ami még a kérdésem lenne: amikor a tartályból beforgatja a vizet, akkor a 75-78 fokos viz 50-53 fokosra hül vissza. Nem tudom, jobb lenne-e motoros szelepet használni a viz beforgatásához, jobb lenne-e a hatásfok, ha a tartályból való felfütéskor szakaszosan forgatná be a vizet, mert a 75 fokos viz mig leadja a hőt, addig talán nem kellene visszaforgatni.

A nappaliban termofej van a radiátorra fölszerelve,hiszen a kályha a hő egy részét itt adja le direktben. A nappali, folyosó illetve a konyha padlójában a radiátortól visszatérő cső végig van vezetve, kigyózva, igy ez is plusz hőleadó felület.
A beállitott hőfok nappal 20,5 fok, ha otthon vagyunk 21 fok, tartályból való 1. felfűtéskor 22,5 fokra fütjük fel, majd éjszakára 21 fok.

Szerintetek mi kellene a rendszerhez még?
A rendszer rajzát hamarosan fölteszem, igy átláthatóbb.

Üdv mingenkinek. geg000

2009-12-21
00:21:02
#3804
csongor:
javaslom, hogy olvasd vegig a pufferes es a biomassszas topicot, ha idod engedi.

eleg jol kiveseztuk ezeket a temakat, ez ugyanis nem 5 perces menet lesz:)

a belso hocserelo spiral valoszinuleg nem lesz elegendo teljesitmenyu a kandallohoz,igy celszerubb inkabb valamilyen kulso hocserelos modszerben gondolkodnod, ha kulon akarod valasztani a koroket.

ha az egesz rendszert zartra csinalod, kerdes, hogy a kandallot lehet-e zart korre kotni. ha igen, akkor is szukseged lesz valamilyen biztonsagi hutokor kiepitesere, ami 95 foknal hidegvizet nyit, es valahogy huti a rendszert. pl erre a celra szokott lenni a kandallokon egy biztonsagi csospiral, ebben kering a hidegviz.

nyilt rendszernel ez ugy elmarad. nyilt rendszerhez nem muszaj nyomastarto gombolyitett tartalyt venned, igy a helykihasznaltsag is jobb lehet.
szerintem probald meg egy azonos korbe kotni az eszkozoket. egyszerubb lesz.

es igen, egy termosztat vagy egy elektronika segitsegevel megoldhato az automatizalt hokivetel a pufferbol.



tc_sharkVálasz erre
2009-12-20
21:27:46
#3801
Sziasztok

Robert, köszi a segítstéget, én is hasonló nagyságrendre gondoltam.
Zsezse: ha jól értettem akkor a pufferből a vízadagolás automatizálva van (pl egy termosztát segítségével, vagy esetleg komolyabb elektronikus módszerrel)? Amúgy az ötlet jó, jelenleg a lakásban ahol lakom, én is lehúzom a fűtést éjjelre, és reggel kapcsolom be újra, úgyhogy megfelelne.
A rendszer még nincs meg, és nem tudom nyitott vagy zárt legyen... arra gondoltam legyen a kandalló felől nyitott, és a pufferbe egy belső hőcserélő spirálon adja át a hőt. A puffertől kifele (a radiátorkhoz) pedig zárt lenne a rendszer.
Vagy a másik variáns az lenne hogyha az egészet zárt rendszerbe teszem, akkor kihagyható lenne a pufferből a belső hőcserélő spirál (így olcsóbb lenne a puffer is)? Nem tudom hogy ez így működne-e, megoldható-e?
Hozzáfűzöm hogy nincs más fűtési rendszerem, sem napkollektoros rendszerem.

Köszi

Csongor
2009-12-20
09:40:45
#3799
Csongor:

mivel az en pufferem is egyelore kicsi (en sem tudtam elso korben nagyobbat betenni), ezert azt talaltam ki, hogy ejfelkor lekapcsolom a futest, ha a kazanban meg eg a tuz, akkor ezt a plusz meleget berakja a pufferba - ugyelve arra, hogy ha veletlenul tulmelegedes lepne fel (mert pl a puffer is mar nagyon meleg), akkor visszakapcsolja a futest automatikusan, hogy lehutse a kazant -
majd reggel 7 orakor bekapcsolom ujra.
persze meg lehet oldani ugy is, hogy nem teljesen kikapcsolni, hanem lejjebb venni ejszakara a haz homersekletet.
igy reggel "meleg(ebb)" lakasra ebredhetsz.
ha van puffered - barmekkora is - azzal ugyanugy tudsz dolgozni, mint egy gazkazannal. szinte teljesen automatizalhato, a puffer kapacitasaig.
ha nem tudsz allo tartalyt berakni esetleg gondolkodj el a fekvo tartalyon. en is csak igy tudtam megoldani a masodik tartaly elhelyezeset. ha nincs szolarod, akkor elvileg nem akkora gond, ugy tudom. (ezt majd a hozzaertok megerositik vagy cafoljak)

nyitott vagy zart rendszered van?
2009-12-19
22:37:00
#3798
tc_shark,

Egyszer már kiszámoltam egy hasonló épület energiaigényét. 60nm-re 4kW max fűtési teljesítmény jött ki (-15fok külső), arányosítva a házadra 6kW-t kapunk. 0 fok körül ennek a fele. Ez folyamatos teljesítményigény, ami a folyamatos 20 fokos lakás-hőmérséklet tartásához kell.

Éjszaka nem sokat megy a fűtés, ha ez így van akkor a tartály kibírja reggelig, de akkor be kell fűteni. Napközben a 6kW miatt kb 2 órát bír a tárolód.
tc_sharkVálasz erre
2009-12-19
21:43:38
#3797
Sziasztok

Zsezse, köszi az infókat. Ezek szerint a tartályod rendben van :) és nekem messze nem lesz elég egy 300l es puffer, sajnos... nagyobbat meg nem tudom hova tegyek, de majd még megpróbálom kitalálni.

Robert, neked is nagyon kösz az infókat. Én igazából csak érdeklődő laikus vagyok. A ház új építésű, 23 cm vastag porotherm fala van amit 10cm es hungarocellel fogok leszigetelni. A födém 15cm es üvegvattával lesz leszigetelve. Tudom hogy messze nem egy passzív ház :)) , de közepesen jól szigeteltnek gondolom. A ház összterülete kb nettó 90nm, köbméterben kb 230 m3 lesz fűtve.

Nem tdom jól értettem-e a számítást, de akkor egy átlagos téli napon éjjel kb 4kW energia szükséges fűtésre? Akkor durván számítve vehetm úgy hogy a 300l-es puffer ha 12 kW ot tud tárolni, akkor 12/4=3 óráig tart ki egy átlagos napon? Nekem igazából arra kellene, hogy a kandalló utolsó megrakása(mondjuk este 11 óra), a fa leégése (gondolom, további 2-3 óra, azaz éjjel 1-2) után is tartsa a meleget reggelig (mondjuk 7 ig). Azaz 5-6 óra sokat jelentene.
Ha a ház adatainak ismeretében tudnál alapvető számításokkal segíteni, azt nagyon megköszönném.

Köszi mindkettőtöknek.

Csongor
2009-12-19
13:32:29
#3795
tc_shark:

emlekszem mar! de az nem puffer tartaly, hanem HMV kesziteshez tekert rezspiralt egy regi villanybojlerbe.

padlofutesem is es radiatorom is van, de inkabb a radiatorok hutik vissza nagyon.
ha padlofutesed van kicsivel lejjebb tudod engedni a pufferben is a homersekletet (30 fokos vizzel meg uzemel a padlo, de a radiator mar 40 alatt nemigazan)

10cm uveggyapot es hotukorfolia van a tartalyon.
Biosolar Forum  =>  Hőtárolás  =>  Pufferlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva