English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Hőtárolás  =>  Csőszigeteléslapozz: 1, 2   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2013-07-15
13:51:28
#41306
Itt egy Polyfoam csőhéjakra vonatkozó grafikon.
Ezek szerint egy 20-as csövön 10W/méter lehet a hőveszteség.




BELTÉRBEN VEZETETT CSÖVEK

Sok, egész falat beborító csupasz csőrendszert lehet látni. A kérdésre, hogy miért nincs semmi szigetelve, általában az a válasz, hogy az elvesző hőmennyiség úgy is a lakásban marad. De miért kell egy mellékes helyiségben, mint például a pincében 25 foknak lenni? Jól jön az előmelegített levegő a lakás légcseréjéhez.





A beltéren használt kőzetgyapot szigetelés, ami PVC-vel van burkolva, elég tartósnak tűnik. Láttam 10-20 éves szigeteléseket - kicsit jobban "porzik", mint a friss, de stabilnak tűnik. Az "angyalhajnak" is nevezett üvegszálas hőszigetelő, amit még régebben (30-40 éve) csináltak és valami üveghálós erősítésű cementes ragasztóval burkoltak, az is megbízható. Padlócsatornában húzódó vezeték szigetelésekkel sincs gond, ha a padlócsatorna száraz. Alumínium borítású szabadban futó távvezetéket sajnos még nem láttam bontani, de még senki nem említette, hogy alatta a kőzetgyapottal valami gond lenne. Nem hinném, hogy a bogarak beköltöznének, mert télen a csőben lévő forró víz melegíti belülről, nyáron pedig a nap süti kívülről 100°C fölé.
Klímánál lehet gond, ott nem jó a kőzetgyapot, mert átázik - helyette vannak a zártcellás Armaflex AC lemez és társai. És a hőmérséklet is sokkal kisebb határokon belül ingadozik.



A HIDEGVÍZ CSŐ a kondenzáció elkerülésére van szigetelve.




SZERELVÉNYEK
Egy golyóscsapot és szivattyút is érdemes bepólyázni.


SZABADBAN VEZETETT CSÖVEK
Szabadban vezetett csövek a szükséges lejtéssel a falazott kerítés oldalán futnak. A felső kettő a fűtés, az alsó kettő a használati melegvíz vezetéke.
Minden a dupla vastagságú szigetelésből még egyszer duplán van szigetelve. A csőbilincseknél, tartóknál hőszigetelő anyaggal vannak a csövek elválasztva a bilincstől.
Az erős UV sugárzás ellen egy részen a növényzet, máshol alu fényvédő boritás árnyékol.




FÉNYVÉDŐ BORITÁS
Milyen hatással van a napsugárzás a csövek hőszigetelésére:
Pár év alatt tönkrement a nagyon drága UV állónak hirdetett szigetelõ anyag. Az UV nem egyforma hatással égette szét az anyagot, egyértelmű, hogy árnyékban kevésbé.





Látható, hogy nem egészen egy év alatt szétszedte az eredetileg UV állónak eladott (burkoló) ragasztó szalagot a nap.
Ebből a szalagból egy tekercs (10m) drágább, mint a legdrágább Armaflexből 2m.
Egy kétméteres csőszakaszhoz 3 tekercs szalagra volt szükségem. A szigetelés métere így több mint 2000Ft-ba került.

Ide teszem a PATEX ragasztószalag fotóját is, hogy más már ne dőljön be az alkalmazhatóságának. Az van rajta, hogy szabadban használható, ellenáll a napsütésnek, és a magas hőmérsékletnek egészen 70 fokig.
Közben nálam az idei tavasz erős UV sugárzása rongyokra égette és lebontotta a háromrétegű szalag felső rétegét. Pedig nagyon bíztam benne.

Inkább tekerd át aluszalaggal, akár két rétegben is a csöveidet.
Az még mindig a legolcsóbb megoldás, és remélhetőleg tartós is lesz.
A fekete színű kábelkötözők az UV állók. Ha azokkal még extra átkötöd szükség szerinti sűrűséggel az aluszalagot, akkor a szél és a madarak sem tudják egy ideig megbontani.





MADARAK
A csõhéj felsõ egy részét a rigók, galambok kicsipkedték és elhordták fészek bélésnek.
ROVAROK
A bogarak nem csak alámásznak a szigetelő anyagnak, hanem keresztül is fúrják magukat rajta. Nyáron a szigetelő anyagban kirágott járatokban élnek a madarak legnagyobb örömére.


ÖNSÚLY
Egy függőleges szakasz nem bírja megtartani a saját súlyát sem. Használhatsz a toldásoknál tekercses, vagy gyári ajánlású ragasztót, a szigetelés a súlya következtében lecsúszik és összetömörödik a csövön és eltépi a toldást. Ezért, bár ez sehol nem szerepel, a tapasztalt szerelők úgy méterenként jól ráhúznak egy kábelkötegelőt, hogy a csőhöz rögzítsék.
Az armaflex szigetelés vagy a saját súlyát sem tudja megtartani, vagy zsugorodik és a ragasztás szétszakadt.





VÉDELEM
- A szigetelést körbetekerni alu szalaggal, így elvileg teljesen UV áló lesz, mivel az alumíniumnak nem árt (vagy csak nagyon lassan az UV sugárzás).

- Az öntapadós aluszalagok hamar kinyíródnak. Dolgoztam egy évig a CLH-nál, (Magyarország egyik legnagyobb hűtős-légtechnikás cége) és ott a napsütötte szigetelést, melyet rendszeresen madarak is tépáztak, öntapadós aluszalaggal tekertük be. Láttam olyan betekeréseket is, melyek sok éve készültek, és többé-kevésbé hibátlanul állták az időjárás viszontagságait.

- Vennék vastagabb kábelcsatornát, igaz ez igy nem annyira olcsó, de ha évente kell szigetelést cserélni, és a tetőn mászkálni, akkor pár év alatt ez is megtérül, ráadásul picit szigetel is.

- Én bádogból hajlítottam egy szigetelésvédőt.
Ajánlom, hogy 0.5-ös alut, vagy horganylemezt hajlíts meg U alakúra, amivel -mint egy sátorral- lefeded a párhuzamos csöveidet. Fél méterenként átkötöd szigetelt vezetékkel, vagy horganyzott dróttal, és egy életre elfelejtheted ezt a problémát.

- Vezesd egymáshoz közel a csöveket, együtt, "egy dobozon belül" egyszerűbb lenne a hőszigetelés is.

- A fehér anyagok közül két UV álló anyag ismeretes. A PVF (ez a napelemek fehér hátfóliája), és a teflon. A teflon korlátlan ideig bírja az UV-t, semmilyen szinten, semennyire sem roncsolja azt! Esetlegesen megpróbálhatod a régebbi, kis tekercses "széles" (kb 8-10mm lehet) teflonszalaggal betekerni.

- A fekete anyagok között rengeteg UV stabil anyag van, teljesen UV állóról nem tudok. A műanyagok és gumik UV állóságát általában korommal biztosítják. Ennek ellenére a fekete UV álló (valójában csak valamelyest UV stabilizált) műanyag fóliák várható élettartama csak 5-7 év. Azonban a tófólia ebből a szempontból jóval kedvezőbb, élettartamát 15-18 évre adják meg. Érzésre valahol a gumi és műanyag fólia között van, tehát korlátozottan nyúlik is. Ha veszel és felszeleteled 5cm-es csíkokra, rátekered, kiváló UV álló réteget képezhetsz vele, mely az ívekben is hézagmentesen rálapul a csőre (illetve saját magára).


HŐSZIGETELÉS HT ARMAFLEX CSŐHÉJJAL
Univerzális szintetikus gumi alapú szigetelő anyag. Minden rendszerre alkalmazható, különösen gőz-, és szolár rendszerekre. UV-sugárzásnak és olajoknak ellenáll. Alkalmazási hőmérséklet -40C-tól +150C-ig (nem tartósan +175C-ig is). Lambda = 0,040 W/m2K."
Ebből 1m hosszú 19mm vastagságban 18mm csőre 1400Ft+ÁFA. Mindig ezt írom ki a költségvetésbe, visszajelzést még nem kaptam, hogy bevált-e. Ha nem lett volna jó, akkor biztos szóltak volna a szerelők, hogy mást írjak ki, mert ennél drágább csőhéj szigetelőt nem lehet kapni a boltokban.
A HT Armaflexnek van egy polyolefin bevonata, ami az UV állóságot biztosítja. Ha össze van ragasztva a toldásoknál is, és le van zárva az eleje-vége, akkor elvileg a bogarak sem költözhetnek be. A madarak meg remélhetőleg nem piszkálják, mert nem nem hall alóla mocorgást, és nem kopog a felülete.



HA VALAMIRE LEÍRJÁK, HOGY UV ÁLLÓ ÉS ODAÍRNAK EGY ÉMI ENGEDÉLY SZÁMOT, ATTÓL MÉG AZ AZ ANYAG NEM FELTÉTLENÜL ÁLL ELLENT A NAPSÜTÉSNEK ÉS AZ IDŐJÁRÁSNAK IS.

Az ÉMI számok általánosságokat takarnak. Erről régebben sok ÉMI engedélyt idéztem már ide.
Tegyük fel van ÉMI engedélye a hőszigetelő anyagnak, amiben az áll, hogy a benyújtott paramétereknek megfelel.
De a benyújtott paramétereket az ÉMI nem adja ki senkinek, mert a terméktulajdonos ehhez előzetesen nem járult hozzá.
Itt a dolog vége. Ettől még valakinek vállani kellene a felelősséget, hogy tönkrement a hőszigetelő anyag!

A leírásokban még nem találkoztam olyan paraméterekkel, hogy hol és meddig UV ellenálló? Tényleg, érdekel ez egyetlen tervezőt is?
A boltban elviszed, elviszed és ráfázol.




PROSPEKTUS




Te egy másik szigetelő anyagot linkeltél be, AC jelűt, aminek az ára kevesebb, mint a fele.
Láttam már UV álló hőszigetelő festéket, amit AC-ra tettek - semmit nem ért. 3 év után a festék megrepedezett, az eredeti fehér színéről szürkére váltott, és a hőszigetelést kézzel lehetett morzsolni. Persze lehet, hogy azóta javítottak a festéken - ezt nem tudom.

Az általam javasolt típus ez: www.armacell.hu/WWW/armacell/ACwwwAttach.nsf/ansFiles/HT_Armaflex_S_HU.pdf/$File/HT_Armaflex_S_HU.pdf
Magasabb hőmérsékletet bír (105 helyett 150°C), de még mindig nem bírja azt az üresjárati 200°C-ot, ami vákumcsövesnél előfordulhat. A HT szigetelés belülről megkeményszik, és kicsit zsugorodik, a hőszigetelése csökken. Ez ellen nem tudok tenni semmit; elvileg kiírhatnék 3cm közetgyapot szigetelést alumínium burkolattal ellátva, de valószínűleg nem érné meg az árkülönbözetet az a néhány kWh/év hőnyereség, ami ezzel elérhető lenne. A hibalehetőség megnőne, és a gyakorlatban ez azt jelenti, hogy külön szakembert kell hívni, mivel ezt már csőszerelő nem képes elkészíteni.
A képeiden lévő hőszigetlés egyértelműen nem UV álló - meg van repedezve. Az utolsó képen a szürke hőszigetelés egy nagyon olcsó fajta lehet (100-200 Ft/m), még annyit sem bír, mint az alatta lévő. Mellesleg a kábelkötegelő még bírna pár évet, de már kemény lehet.
A fekete (és a szürke )szigetelést az UV és a magas hőmérséklet is károsította. Ezután az eső és a szél már könnyen elvégzi a többit. Az alufólia ragasztója szerintem nem a polfioamhoz való, ha kicsit fogott is rajta, azt a hőszigetelésből felszabaduló pára könnyen leválasztotta. Az alufóliát szintén az eső/jégeső verte le.
A bogarakról azt gondolom, hogy nem jelentenek jelentős veszélyforrást. Egy két bogár bemehet a csőszigetelés alá, de a magas hő miatt szaporodni nem képesek ott. A madarakra nem tudok mit mondani, nem vagyok ornitológus. De ahogy olvasgattam itt a fórumon a beírásokat (másik témakörben), egyenlőre nehéz ez ellen tenni. Ha nem kopog és nem mocog, akkor nagy baj nem lehet.


...
Az egyik "kis tanulsága" az általad beírtaknak, hogy UV álló műanyag nincs. Ahogy írod, bizonytalan vagy a műszaki dokumentációk láttán - nem csoda, mert nincs leírva semmi konkrétum. Ahogy korábban írtam, nem is lehetne még a mértékegységét sem meghatározni az UV állóságnak.


"A sok csatlakozás, T elem, hőmérők, hőcserélők kikerülése idegörlő feladat lehet sima csőhéj szigeteléssel.
Ki hogyan oldja meg?"







Én a csövekre PAROC alukasírozott kőzetgyapotot használtam.
www.azflex.shp.hu/hpc/web.php?a=azflex&o=szalas_szigeteloanyagok_YDL

Ha a "csatlakozásokat,Telemeket,hőmérőket" úgy szigeteled, hogy a "gyári" bevágást mindig arra fordítod amerre a kivágást/kivezetést kell csinálnod nem olyan nehéz.
Én levittem a 30cm-es recés kenyérvágót, azzal gyönyörűen lehet vágni a kőzetgyapotot, még ívben is (T csatlakozás miatt, hogy felfeküdjön)

De amúgy bonyolultabb helyekre - csapok,ESBE,szivattyú mögött és csatlakozóinál, úgy csináltam, hogy:
Nem messze egy építkezésnél- ahol vakolható kőzetgyapottal hőszigeteltek >10cm), a konténerbe kidobálták a "hulladékot".
Volt benne 1/2 tábla is jónéhány, és olyan 20cm széles x táblaméret is.
A vakolható kőzetgyapot sokkal tömörebb mint a sima.
Pl ESBE-t úgy szigeteltem, hogy:
- a megfelelő méretet levágtam
- kettévágtam a késsel
- belül az esbe-nek megfelelő lyukat kivégtam/kikapartam
- és a 2 fél darabbal, 2 oldalról körbeszigeteltem .
- összedrótoztam






A csövek jelentős mennyiségű hőt képesek disszipálni.

Gondolatébresztőnek néhány képet küldök a kazánházból. A szivacs lehet, hogy nem a legelegánsabb kezelése a problémának, de a régi párnák és matracok újrahasznosításának egy remek módja.












A szivacsanak egy baja van, hogy általában bútorszivacs szerezhető be, ami idővel porlik. Ki tudja, hogy a bolti milyen öreg?
Nem bírja a meleget és a fényt sem. A pora allergiát okoz, különösen kisgyerekeknél, mielőtt még a szivacs láthatóan morzsolódni kezdene.

Itt láthatsz egy külső hőcserélő szigetelését. A csatlakozásai a szigetelés megbontása nélkül hozzáférhetőek. Mindössze három darabból áll össze.

A másikon csővezetékbe épített szelepek szigetelését a folytonosan meghagyott csőhéjszigetelés megfelelő helyen történő kivágásával.

És így néz ki egy golyóscsapról leemelt darab.
A kivágást legjobban egy rövidpengés, fűrészfogas zöldséges késsel lehet elvégezni.








Szellőzőcserepeken keresztül van bevezetve, a kőzetgyapotban pur-hab kifúvás tömít.

Kívül:



Belül:







Így eszi meg a polifoamot védő műanyag védőhéjat a nap. A sérülés helyén a rigók elkezték csipegetni a polifoamot.








Csőszigetelés RECOMMENDED


2013-07-14
21:10:36
Előzmény: sándor #41291#41298
Sándor!

Akkor azt a Pattexos ragasztót próbáljam ki? Nekem a a felmenő, és visszatérő cső összesen 4 méter. Arra nem kell sok. Amúgy nekem is armaflex van a csövön, csak a ragasztás és az aluszalag kezdett bomlani.

szocsmarciVálasz erre
2013-07-14
19:52:30
Előzmény: sándor #41291#41294
Az egyik "kis tanulsága" az általad beírtaknak, hogy UV álló műanyag nincs. Ahogy írod, bizonytalan vagy a műszaki dokumentációk láttán - nem csoda, mert nincs leírva semmi konkrétum. Ahogy korábban írtam, nem is lehetne még a mértékegységét sem meghatározni az UV állóságnak.
A másik, szerintem sokkal lényegesebb tanulság, hogy az a legjobb csővezeték, ami nincs. Nem kell megépíteni, nem kell szigetelni, nem kell fagyállóval feltölteni, nem kell karbantartani, nem kell az élettartama végén elbontani. Nincs hővesztesége, és nem foglal helyet. Magyarul célszerű minél közelebb telepíteni a kollektort (vagy bármi mást) a felhasználás helyéhez. Tudom, ez nem mindig egyszerű, és az építész tervezővel is együtt kell működni. Meglévő épületnél (mint Nálad), ez nem is működhet. Lehet, hogy a földbe fektetett vezetékek nem is olyan drágák?
Azért kíváncsi vagyok, hogy az Armaflex HT hőszigetelés beválik-e? Majd írd meg!

A beltéren használt kőzetgyapot szigetelés, ami PVC-vel van burkolva, elég tartósnak tűnik. Láttam 10-20 éves szigeteléseket - kicsit jobban "porzik", mint a friss, de stabilnak tűnik. Az "angyalhajnak" is nevezett üvegszálas hőszigetelő, amit még régebben (30-40 éve) csináltak és valami üveghálós erősítésű cementes ragasztóval burkoltak, az is megbízható. Padlócsatornában húzódó vezeték szigetelésekkel sincs gond, ha a padlócsatorna száraz. Alumínium borítású szabadban futó távvezetéket sajnos még nem láttam bontani, de még senki nem említette, hogy alatta a kőzetgyapottal valami gond lenne. Nem hinném, hogy a bogarak beköltöznének, mert télen a csőben lévő forró víz melegíti belülről, nyáron pedig a nap süti kívülről 100°C fölé.
Klímánál lehet gond, ott nem jó a kőzetgyapot, mert átázik - helyette vannak a zártcellás Armaflex AC lemez és társai. És a hőmérséklet is sokkal kisebb határokon belül ingadozik.
2013-07-14
19:38:00
#41293
bocsássátok meg tudatlanságomat, de:
közönséges kerti slag félbesliccelve, a nap által tűzött oldalon gyorskötözővel rögzítve.
Abból indulok ki, hogy 6 éve kint rohad a slag az udvaron télen nyáron s kutya baja.
Nem tudom a meleghez így mit szólna, de ugye kibicnek semmisem drága. :-)
szocsmarciVálasz erre
2013-07-14
13:10:33
Előzmény: sándor #41283#41286
Az UV állóságot szerintem nehéz lenne jól megadni. Milyen mértékegysége lenne? [besugárzás/(év x mm)]? Vagy simán [év], esetleg [év(É46°)] - északi szélesség 46°-ik körén mérve a tartósság? Vagy ki lenne nevezve egy "ALAP" vagy "0 PONTI" anyag, amit mindenki jól ismer, és tudja, hogy milyen az UV állósága, és ahhoz lenne viszonyítva? Ez olyan kérdés, amivel egyszerű halandónak nem kell foglalkozni. Elég annyi hogy UV álló - ez szerintem alapból 20 évet jelent, de inkább 30at.
A bevonatként megadott polyolefin anyagra azt írja a net, hogy jó UV állóság jellemzi - "good UV resistance". De mint tudjuk, a műanyagoknál nagy szórás lehet egy anyagfajtán belül, attól függően, milyen adalékokat tesznek bele.

-"mivel a műszaki adatokat taralmazó lap azzal fejeződik be, hogy felhasználáskor kérjem ki a felelősség vállalást(?), vagy forduljak a gyártóhoz."
-Ez csak speciális esetekre szólhat. Például ha rozsdamentes csőre akarod feltenni - erre külön írja, hogy: "vegye igénybe műszaki tanácsadó szolgálatunkat". Vagy olyan helyen akarod vezetni, ahol magas koncentráció festékanyag van a levegőben, vagy esetleg beltérben UV sugárzás található valamilyen technológia miatt.

Ez a 200 m vezeték soknak tűnik, talán érdemesebb lett volna közelebb tenni a kollektorokat. Így tényleg drága a hőszigetelés az olcsóbb fajtával is.
Egy pécsi hőszigetelő cég szerint egyébként az egyedüli megoldás a 0,8mm vastag alumínium burkolat (300 mm szigetelt csőátmérőig, felette 1mm). Vannak UV-álló festékek is, de az mindig lutri.
Most nézem, hogy vannak UV álló zsugorfóliák is - horror árban.

-"Ha utólagosan védeném be pl. műanyag csővel, akkor annak is UV állónak kellene legyen. Ráadásul nem is láthatnám, ha valahol sérülne a hőszigetelés, vagy a csővezeték."
-Egyik hőszigetelés alatt sem látnád meg a sérülést, maximum a folyást. A felrakással is gond lenne, de legfőképpen az anyag választással. UV álló műanyag védőcső szerintem azért nincs a piacon, mert még az alumíniumnál is drágább lenne.
szocsmarciVálasz erre
2013-07-13
20:20:46
Előzmény: sándor #41277#41278
Te egy másik szigetelő anyagot linkeltél be, AC jelűt, aminek az ára kevesebb, mint a fele.
Láttam már UV álló hőszigetelő festéket, amit AC-ra tettek - semmit nem ért. 3 év után a festék megrepedezett, az eredeti fehér színéről szürkére váltott, és a hőszigetelést kézzel lehetett morzsolni. Persze lehet, hogy azóta javítottak a festéken - ezt nem tudom.

Az én általam javasolt típus ez: www.armacell.hu/WWW/armacell/ACwwwAttach.nsf/ansFiles/HT_Armaflex_S_HU.pdf/$File/HT_Armaflex_S_HU.pdf
Magasabb hőmérsékletet bír (105 helyett 150°C), de még mindig nem bírja azt az üresjárati 200°C-ot, ami vákumcsövesnél előfordulhat. A HT szigetelés belülről megkeményszik, és kicsit zsugorodik, a hőszigetelése csökken. Ez ellen nem tudok tenni semmit; elvileg kiírhatnék 3cm közetgyapot szigetelést alumínium burkolattal ellátva, de valószínűleg nem érné meg az árkülönbözetet az a néhány kWh/év hőnyereség, ami ezzel elérhető lenne. A hibalehetőség megnőne, és a gyakorlatban ez azt jelenti, hogy külön szakembert kell hívni, mivel ezt már csőszerelő nem képes elkészíteni.
A képeiden lévő hőszigetlés egyértelműen nem UV álló - meg van repedezve. Az utolsó képen a szürke hőszigetelés egy nagyon olcsó fajta lehet (100-200 Ft/m), még annyit sem bír, mint az alatta lévő. Mellesleg a kábelkötegelő még bírna pár évet, de már kemény lehet.
A fekete (és a szürke )szigetelést az UV és a magas hőmérséklet is károsította. Ezután az eső és a szél már könnyen elvégzi a többit. Az alufólia ragasztója szerintem nem a polfioamhoz való, ha kicsit fogott is rajta, azt a hőszigetelésből felszabaduló pára könnyen leválasztotta. Az alufóliát szintén az eső/jégeső verte le.
A bogarakról azt gondolom, hogy nem jelentenek jelentős veszélyforrást. Egy két bogár bemehet a csőszigetelés alá, de a magas hő miatt szaporodni nem képesek ott. A madarakra nem tudok mit mondani, nem vagyok ornitológus. De ahogy olvasgattam itt a fórumon a beírásokat (másik témakörben), egyenlőre nehéz ez ellen tenni. Ha nem kopog és nem mocog, akkor nagy baj nem lehet.
szocsmarciVálasz erre
2013-07-13
17:08:39
Előzmény: sándor #41273#41276
-"Anno Te írtad, hogy a tervezéssel számodra befejeződik a projekt."
-Akkor fejeződik be egy munka, ha ki van fizetve. Ez lehet a tervátadás után fél évvel is, de a legritkább esetben a tervátadás napján.
Már vannak elképzelések a mérnökkamara részéről, hogy legyen minden munkának "gazdája", a megálmodástól az üzembe helyezésig, de valahogy nem akar összejönni, nemhogy egy rendszer élettartamra szóló időszakról legyen szó.
Őszintén szólva egy napkollektoros rendszerért elkért 12.500 Ft-ban nincs benne az, hogy 2 évente kimenjek, és mindent átnézzek. Netán még fizessem a szigetelés cseréjét is, ami a megépítésekor került 20.000 Ft-ba, most a bontás miatt lehet 25.000 Ft-is. Ha egy gyártó azt írja rá, hogy UV álló, és megvan a CE és ÉMI engedélye, akkor én, mint tervező betervezhetem. A másik oldalról viszont nem tervezhetek be az űrhajózásban használt kerámia szigetelést, mert nyilván annak az ára olyan magas, hogy emiatt a megtérülési idő százezer év lesz. Csak olyan anyagokkal dolgozhatok, ami a tervezés időpontjában elérhető. Egy bírósági per leírásában olvastam, hogy egy tervezőnek az adott kor szintvonalának megfelelő minőségű terveket kell létrehoznia. Nem fogható perbe az, aki 1950-ben nem kondenzációs kazánt tervezett be, hanem kéményeset. Én sem érzem magam "bűnösnek", mert betervezem az Armaflex HT-t mindenféle UV álló védőfestés vagy alumínium burkolat, és rovarölő vagy madárriasztó nélkül. Amúgy is ennek a típusnak az ára vetekszik a haszoncső árával. Egyszerűen nem találok rá jobb megoldást. De ha Te megtalálod az igazi megoldást, akkor elmondhatnád, és hidd el, pár év alatt elterjedne. Egyenlőre úgy látom a képeiden, hogy még nem találtad meg. De engedd meg, hogy én ne kísérletezzem. Dolgoznom kell, hogy a családomat eltartsam, és ebbe már nem fér bele, hogy vegyek különböző hőszigetelő darabokat és a napon vizsgáljam őket. Egyszerűen egy épületgépész tervezőnek nem ez a dolga; erre a nagy gyárak vegyészei és technikusai valók.

Ui: A HT Armaflexnek van egy polyolefin bevonata, ami az UV állóságot biztosítja. Ha össze van ragasztva a toldásoknál is, és le van zárva az eleje-vége, akkor elvileg a bogarak sem költözhetnek be. A madarak meg remélhetőleg nem piszkálják, mert nem nem hall alóla mocorgást, és nem kopog a felülete.
szocsmarciVálasz erre
2013-07-13
08:46:19
Előzmény: sándor #41247#41267
Sándor
Ez nem jó?: "Hőszigetelés HT Armaflex csőhéjjal. Univerzális szintetikus gumi alapú szigetelő anyag. Minden rendszerre alkalmazható, különösen gőz-, és szolár rendszerekre. UV-sugárzásnak és olajoknak ellenáll. Alkalmazási hőmérséklet -40C-tól +150C-ig (nem tartósan +175C-ig is). Lambda = 0,040 W/m2K."
Ebből 1m hosszú 19mm vastagságban 18mm csőre 1400Ft+ÁFA. Mindig ezt írom ki a költségvetésbe, visszajelzést még nem kaptam, hogy bevált-e. Ha nem lett volna jó, akkor biztos szóltak volna a szerelők, hogy mást írjak ki, mert ennél drágább csőhéj szigetelőt nem lehet kapni a boltokban.
2013-07-13
08:00:05
Előzmény: sándor #41247#41266
Köszönöm Sándor. Akkor elkezdek próbálkozni én is valamivel. Van megmaradva néhány méter kábelcsatornám. Felrakok egy darabot belőle próbaként. Hátha....
2013-07-10
21:00:32
#41244
Nekem kezd foszlani a kollektor külső csöveinek szigetelése. Az alufólia a ráragasztott szalaggal együtt. Mit tegyek rá ami időálló?
2013-02-19
10:43:25
#38654






2012-07-22
15:48:51
Előzmény: sándor #31783#31787
Sándor,

Csodálkozom, hogy az öntapadós aluszalagok ennyire hamar kinyíródnak nálad. Dolgoztam egy évig a CLH-nál, (Magyarország egyik legnagyobb hűtős-légtechnikás cége) és ott a napsütötte szigetelést, melyet rendszeresen madarak is tépáztak, öntapadós aluszalaggal tekertük be. Láttam olyan betekeréseket is, melyek sok éve készültek, és többé-kevésbé hibátlanul állták az időjárás viszontagságait.

Javaslataim:

A fehér anyagok közül két UV álló anyag ismeretes. A PVF (ez a napelemek fehér hátfóliája), és a teflon. A teflon korlátlan ideig bírja az UV-t, semmilyen szinten, semennyire sem roncsolja azt! Esetlegesen megpróbálhatod a régebbi, kis tekercses "széles" (kb 8-10mm lehet) teflonszalaggal betekerni.

A fekete anyagok között rengeteg UV stabil anyag van, teljesen UV állóról nem tudok. A műanyagok és gumik UV állóságát általában korommal biztosítják. Ennek ellenére a fekete UV álló (valójában csak valamelyest UV stabilizált) műanyag fóliák várható élettartama csak 5-7 év. Azonban a tófólia ebből a szempontból jóval kedvezőbb, élettartamát 15-18 évre adják meg. Érzésre valahol a gumi és műanyag fólia között van, tehát korlátozottan nyúlik is. Ha veszel és felszeleteled 5cm-es csíkokra, rátekered, kiváló UV álló réteget képezhetsz vele, mely az ívekben is hézagmentesen rálapul a csőre (illetve saját magára).
2012-07-22
11:57:03
Előzmény: sándor #31773#31782
Sándor,

Én is szívtam az UV miatt, amíg bádogból nem hajlítottam egy szigetelésvédőt.
Ajánlom neked is, hogy 0.5-ös alut, vagy horganylemezt hajlíts meg U alakúra, amivel -mint egy sátorral- lefeded a párhuzamos csöveidet. Fél méterenként átkötöd szigetelt vezetékkel, vagy horganyzott dróttal, és egy életre elfelejtheted ezt a problémát.

Miért nem vezetted egymáshoz közelebb a csöveket? Együtt, "egy dobozon belül" egyszerűbb lenne a hőszigetelés is.



2012-07-22
11:47:49
Előzmény: Karesz76 #31779#31781
+27% ;)

Sándor:
Erős (30 mikronos) alu szalagom van 75mm*50m-es. Ha az segítség szívesen átadok 1-2 tekercsel a készletemből, csak meg kell nézzem az árát, mibe fájt.

Résen kell lenni, mert simán alunak hívják a PP hordozós kamu "hőtükröst" is.
Karesz76Válasz erre
2012-07-22
11:16:04
Előzmény: sándor #31773#31779
Üdv:


Én a szigetelést, alu szalaggal tekertem körbe, elvileg igy teljesen UV áló lesz, mivel az alumíniumnak nem árt (vagy csak nagyon lassan az UV sugárzás).
Múltkoriban a tesco ban találtam olcsó Tesco gyártmányú szalagot 10 méter 220Ft.
Igaz nem a legerősebb de a célnak remélem megfelel.
Régebben vettem ennél sokkal vastagabb alú szalagot is, az legalább 0,5mm vastag volt, azt már nehezebb volt tekerni is, de az tuti bírja, igaz annak az ára 1000 Ft felett volt.

Amúgy ha ez az aluminium szalagozás sem tetszik, akkor én a helyedben vennék egy vastagabb kábelcsatornát, vannak jó vastagok is, igaz ez igy nem annyira olcsó, de ha évente kell szigetelést cserélned, és tetőn mászkálnod, akkor pár év alatt ez is megtérül, ráadásul picit szigetel is.


2012-07-22
10:19:17
Előzmény: sándor #31773#31777
Miért nem rakod védőcsőbe a szigetelést?
Megfelelő, fekete gumi/kaucsuk alapú, UV álló szigetelést használsz?
Az azért nem egy lebomló fajta.

Előzmény:
Sándor (http://biosolar.hu/forum/show/31773#31773):
Tegnap bosszantott fel, hogy a tavasszal újraszigetelt csöveimről darabokban hullik a szigetelő anyag.
Két napig állványoztam és légtornászkodtam mire sikerült rendbetenni, most kezdhetem elölről.
Ennyi volt a pár hét kánikula és a 8-ason felüli UV érték károsító hatása.
Ha forintosítani akarnám az évente ismétlődő javításokat, és igazságosan számolni (megrendelni a munkát a legjobb szerelőtől és anyagokkal), akkor az folyamatosan tolná ki a megtérülési időt.
Egyszeri, teljesen védett szigetelés nálunk kivitelezhetetlen.
Ezért marad a barkácsolás.

Én nem tudom megúszni a szabadban, lassan hozzáférhetetlen helyeken lévő csövezetés állandó szigetelés javítását.
Viszont mindezt elkerülhetném egy tetősíkba épített, hátsó csatlakozású síkkollektorral.

Addig is és egyelőre marad az, hogy amíg működőképesek a kollektorok, addig le kell rabolni őket. Kihajtani a lelket belőlük és megpróbálni hasznosítani a megtermelt energiát.
2012-06-08
16:54:40
Előzmény: nadtom #30354#30355
nadtom,

Ahogy Sándor írja: "alu fényvédő boritás".

A csövek hőszigetelésére ilyen hatással van a napsugárzás:
Pár év alatt tönkrement a nagyon drága UV állónak hirdetett szigetelõ anyag. Csak az az érdekes, mintha az UV egy félméteres szigetelõn nem egyforma hatással égette volna szét az anyagot. A cső hátoldalán, a tető felől, vagy a függőleges szakaszok nappal átellenes oldalán ép a szigetelés.
A csõhéj felsõ egy részét a rigók, galambok kicsipkedték és elhordták fészek bélésnek.






2012-06-08
15:45:20
Előzmény: nadtom #30347#30351
nadtom,

A napon vezetett felmelegedő szigetelésen biztosan kisebb a veszteség, mintha az árnyékban vezetted volna, de éves szinten nagyobb a veszteség, mintha a fűtött belső térben vezetted volna.
De: az UV sugárzás rövid idő alatt megeszi a szigetelőt, és akkor fordul a kocka.


2012-06-08
12:46:51
Előzmény: robert #30345#30347
Nekem is 15 méterre van a kollektor a tárolótól, le van szigetelve.
Lehet hülyeség, de a fekete szigetelés felmelegszik a napsütés hatására ez nem csökkenti a veszteséget? Ez a veszteség milyen környezeti hőmérsékletnél van számítva?

2012-02-02
14:24:58
Előzmény: fakeco #24461#24463
fakeco,

~250W

2012-02-02
13:59:35
#24461
Belterben es a kornyezeti 21 C
2012-02-02
13:29:51
Előzmény: fakeco #24459#24460
fakeco,

Beltérben, vagy kültérben halad, mekkora a környezet/helység hőmérséklete, szigetelés nélkül?

2012-02-02
13:18:50
#24459
robert
Segitseget kernek - adott 3 m -44mm atmeroju acelcso a benne aramlo folyadeknak a homerseklete 80C - kerdes mennyi a kornyezetere leadott energia mennyiseg W/ora ( levegore)
2012-02-01
22:09:48
Előzmény: sándor #24432#24434
Sándor,

Itt egy Polyfoam csőhéjakra vonatkozó grafikon.
Ezek szerint egy 20-as csövön 10W/méter lehet a hőveszteség.




2011-02-12
13:36:33
Előzmény: sándor #11682#11700
30mm-es alukasírozott kőzetgyapot elég a kazán-puffer körben? :-))
Sőőt
arra sem vagyok rest -mivel a kémény főfalban megy és így még másnap de. is kellemesen langyos -, hogy miután leégett a tűz, lemegyek (akár este 11 kor is) és kiakasztom a hozatszabályzó láncát, hogy teljesen lezárjon, és a pillangót is "elzárom"
sőőőt, de ezt csak félve írom le.....
egy régi tollpárnát ráaplikálok a kazán elejére, így másnap nem 15 fokról, henem 30-35 fokról köll felmelegíteni a kazán vizét :-))
Tudom ez az én smucigságom...:-)
Van aki így "spórol", és van aki az "aszut" veri a fogához :-)
Biosolar Forum  =>  Hőtárolás  =>  Csőszigeteléslapozz: 1, 2   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva