English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  KÖZLEKEDÉS  =>  Elektromos autólapozz: « előző   1, 2, 3, 4   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2013-04-23
07:03:40
Előzmény: jeepatti #40294#40357
Ilyet én is csináltam, 25 éve, a Wartburg kombiba Méh guberált targonca motor került,
meg 6 Ifa akksi.
Sajnos, az áramfelvétel 50-55 km/h-nál 220A volt, így csak hobby maradt, de jó volt kísérletezni vele.
jeepattiVálasz erre
2013-04-19
19:57:04
Előzmény: jeepatti #40293#40294
+MÉg egy kérdés, akkunak targonca akku menyire lenne jó ha a cél
napi 20 km megtétele csak?

Nekem helyem van bazinagy minden autónkban (1m3 nél több hátul) igazából 1 fővel megyünk 70% ban többi 2 néha van hogy többen de az ritka.
jeepattiVálasz erre
2013-04-19
19:46:11
Előzmény: Bous83 #38568#40293
Bous83

Ha hátsó hajtást hajtanál meg elektromosan, akkor
ott direkt hajtás lenne vagy áttételes?

Nekem van egy grand voyagerem ami 4x4 es hátul el lehetne valami megoldást tenni rá. Alul van 200mm hengeres hely kb.

Kérdés egy 1700 kg os kasznihoz ha nem célom hogy 70 nél gyorsabban menjek
mekkora villamos motor kéne? Én úgy gondolom 10-15 KW elég lenne ha áttételes (pl az eredeti váltón át megy)

Én 90% ban két város közt mászkálok ahol alig van forgalom
rég gondolkodtam a dolgon de még nem csináltam tesztet.

mondjuk a tuti az eredeti motor helyére tett villamos hajtás lenne na de az még nagyobb meló.
2013-02-15
12:51:51
Előzmény: takyka #38541#38568
Takyka,

Írtam lentebb, hogy két lehetőségem van. Vagy szétvágom a karosszériát, és akkor mind1 milyen motort teszek (akár kereskedelemeben kapható is lehet), vagy építek egyet, ami max 17cm átmérő, és max 70cm hosszú. Én utóbbit választottam, mert így siker esetén én magam adhatom az olcsó tömegterméket... :)

P.S. Ha a hátsó hidat fixen meghajtom, autópályán 130-nál (160-nál :)) szétszakad a motor! tehát ez esetben kell egy kuplung is. jómagam meg nem gépész vagyok, sem autószerelő (azaz nem ismerem az elérhető termékeket), ellenben villamosmérnök vagyok, tehát a saját szakmámból közelítem meg, és oldom meg a problémákat. Egészen biztos, hogy egy gépész máshogy oldaná meg, és valószínű egy okosabb autószerelő, vagy bárki más is megoldhatja (youtube tele van ilyen videókkal).

P.S.2. Nem igazán van időm foglalkozni ezzel, tehát az elméleti problémák még jó sokáig meglesznek, ugyanis jelenleg se időm, se keretem a projectre, azonban a szabadidőben (pl vezetés közben, vagy néha egy kis melóközbeni szünet) gondolkodás inygyé van... :) ...szóval amíg nem tudok belekezdeni, gondoltam átrágom a témát alaposan... ;)

Sándor,

Az egésznek még nagyon az elején vagyok. Amint kiderül-eldöntésre kerül a motor fajtája, fogom tudni a szükséges anyagparamétereket. Persze valamelyest ez is befolyásolja a kiválasztást. Sokkal könnyebb utólag légrést állítani egy axiál fluxusú motornál, valamint a nagy előnye, hogy a szükséges vastestek lehetnek hasábok (persze lemezelt), ergo egyszerűbb beszerezni, kivágni, összerakni ezen részt. Ellenben a mágneseket tartó tárcsa, és a hűtés megoldása jóval bonyibb. Még sok-sok utánajárás, mely része (sőt, az alapja) az elérhető anyagok (és áruk!) felkutatása hátra van...



2013-02-13
22:38:07
Előzmény: Bous83 #38537#38541
Szia,

Engedj meg egy építő jellegű kritikát!
Azok alapján amit írsz, nagyon "elméleti szakember" szerű a hozzáállásod ehhez a témához. Van egy project, annak kiragadtad egy részét és a FELTÉTELEZETT (ettől még lehet valós) problémára próbálsz megoldást találni. Úgy gondolom,az egész hajtási rendszer kialakítása sokkal több és komolyabb problémát fog felvetni, mint a motor fluxusváltozásának problémája. Ha működik olcsó kereskedelmi termékekkel a rendszer, utána látod, hogy mi a leggyengébb, további fejlesztést igénylő láncszem. Szerintem első körben, ha csak 60-at vinne a rendszer villanyról, stabilan, az is nagy eredmény lenne.

T.

2013-02-13
11:18:04
Előzmény: sándor #38524#38537
Sándor,

nem igazán értem a lebegő-mágnesvonat kapcsolatát a motorommal. Az valóban egy "kihajtogatott motorhoz hasonló", de ilyen alapon minden motor hasonló, ugyanazon fizikai törvényeken alapul, csak különböző megoldások.

"Az általunk ismert lágyvas anyagok a feladathoz alkalmatlanok."
Ezt azért nem értem, mert ha 100-200Hz fölé nem megyek, kb bármelyik sziliciumos lemezelt trafóvas alkalmas lehet. Bár mivel jobbat szeretnék, inkább kicsit komolyabb anyagokat használnék, pl.: www.arnoldmagnetics.com/Grain_Oriented_Electrical_Steel_Information.aspx

"A robotszervók speciális állandó mágnesei elérhetetlenek."
Elérhető: van itthon is, de mint minden, kb 3x-os áron. Itt egész türhetőek az árak: www.neomag.cz

A fluxusgyengítés azért lenne indokolt, mert a motoroknak van egy KV száma, ami a fordulatszám-feszültség összefüggését határozza meg. Tehát ha egy motort úgy tekercselek, hogy 100V mellett tudjon 6000-et pörögni, akkor kis fordulatszámon, pl 100/percnél az állandó KV miatt kb 1,66V belső feszültség adódik, ez kevés, nem optimális, kicsi a nyomaték. Azért, hogy kis fordulatszámon nagy nyomatékot tudjon, nagyobb KV-t választok, akkor az oké, hogy 100/percnél adhatok neki mondjuk 10V-ot, de ha azt szeretném, hogy 6000-et pörögjön, 600V kellene, de ha csak 100V van, akkor nem tudom 1000 fölé pörgetni, mert megszűnik a nyomaték. Viszont ha ugyanezen a motoron az állandó mágnes fluxusát lecsökkentem (mint ahogy ezt álló és forgórész tekercselés DC motoroknál szokás) akkor lecsökken a KV szám, és bár kisebb nyomatékkal, de nagyobb fordulatszámra lehet pörgetni azonos feszről. A jó kérdés csak az, hogy egy állandó mágneses gépnél hogy lehet ezt megoldani. Az egyik lehetőség, ha a légrést változtatom. Ezt egy axiál fluxusúnál még csak-csak, de más módszer kellene. Az előző hozzászólásomban lévő pdf-ben van erről szó, csak nekem nem esett le, hogy hogy is csinálja pontosan. Ezt még meg kell fejteni... :)


2013-02-12
09:26:25
Előzmény: sw2janos #38514#38520
Ami tőlem a legtávolabb áll, az a motortervezés. (pedig ez a végzettségem, bme/energiaátalakító rendszerek szakirány, szervó és robothajtások mellékszakirány, azaz elvileg én vagyok az a mérnök, aki pont ehhez ért, azaz a motorokhoz, inverterekhez, valamint hajtásláncokhoz és azok vezérléséhez) Bár sokat tudok a motorokról, azért egészen más sokat tudni, meg a nullából elsőre egy hibátlant tervezni. Mivel egyetem alatt nem érdekelt, mindig is azon voltam, hogy levizsgázzam, majd mihamarabb elfelejtsem. ;) Na ezt annyira profin sikerül megtennem, hogy pár év után a motorokról tanultakból szinte mindent elfelejtettem! :D Most, hogy kezdtem belefolyni ebbe a hibrid témába, utánamentem sok-sok anyagnak és ezáltal alapszinten újra képbe kerültem. Ennek ellenére sok olyan van, amit nem tudok, fogalmam sincs hogy oldjam meg illetve számoljam ki. Persze google a barátom, meg van egy haverom-fejlesztősrácom, akivel bármilyen problémát meg tudunk oldani, de sok-sok-sok idő, no meg a fejlesztő pénzbe is kerül...

Szóval a nagy kérdés, hogy PM motornál hogy oldod meg a fluxusgyengítést, hogy kis fordulatszámon nagy nyomaték legyen, de nagy fordulatszámmal is tudjon menni. Mahmoudi et al pdf 13. figure (nagy fordulatszám az a 6000 ford/perc, ahol is (nincs nálam a számítós cetlim, de azt hiszem) 140-150km/ó -nak megfelelő. Ha két pólusú, már akkor is 100Hz megy a vasra, ha 4 pólusú, már 200Hz, stb) A másik, hogy milyen felépítésű motort tervezzünk. A nagy nyomaték miatt a lehető legnagyobb kerület kellene, de korlátoz a 16-17cm. (a motorházat 3-5mm-re véve a belső átmérő maxi 16cm) ez pont az a határ, ahol nem biztos, hogy axiál fluxusú motort éremes építeni. 20cm felett már egyértelműen kiütközik az előnye, de 16cm-nél túl sok szint kellene, úgy 16 körüli. :(

Az egész témában talált egyik legjobb anyag!!! :

www.academicjournals.org/sre/pdf/pdf2011/18Jun/Mahmoudi%20et%20al.pdf

Lehetne olyasmi szerkezet is, mint az elterjedt BLDC-k, azaz a motorkülső egy vascső, aminek belső fala a mágnes. Ám ekkor egyik oldalon sugár irányban dupla csapágy kell (belül áll, középen forog, kívül áll), valamint egy oldalról kell megoldani az összes vezetékezést, hűtést, a dinamikus nyomatékot elviselő állórészrögzítést, valamint szerintem nem variálható a fluxus nyagysága. bár axiál fluxusúból 16 réteges multi szendvics kell, van egy hatalmas előnye, hézagolásokkal utólag növelhető és csökkenthető a légrés! Valamint ekkor 16db kisebb motor van, melyet lehet 16db, 8db, 4db, vagy 2db teljesítményelektronikával hajtani. Így nem kell 1db 600A-es vezérlő, lehet pl 4db 150A-es is, mondjuk külön akkupakkal. (úgy is kell párhuzamosítani is az akkukat)

Na úgy hirtelen... :)



sw2janosVálasz erre
2013-02-11
19:08:59
Előzmény: Bous83 #38420#38514
Bous83
írtad:
Milyen területen vagy jártas? Motorok? Inverterek? uC programozás? vagy ilyen szinten azért nem...

Így, ebben a sorrendben.

Motorok? alapvetően gépész vagyok
Inverterek? végzett teljesítmény elektronika szakos
uPC programozás? ezt én már kihagynám
ilyen szinten azért nem... szóval meg van minden ami kell, csak a gyakorlat hiányzik, mert hosszú ideig kereskedtem.

A programozást kivéve miben segíthetek?
üdv: János
2013-02-07
19:39:35
Előzmény: Bous83 #38430#38437
Akkor biztosan a Dusterrel keverem. Évek óta megy a dilemma, 4wd vagy sem. Néha kellene nagyon ide a hegyre, de mindig lebeszélem magam. Leginkább azért, mert a számomra megfizethetoek nem kapcsolhatok. (2000 utáni) Azért a 2 hét kényelemért meg nem fogok egész évben +2 litert tankolni/100 km.

A Dusterrel kibekulnek, de az is új, így drága.
2013-02-07
13:19:51
Előzmény: Jesu #38428#38430
Semmi gond, sejtettem, ezért írtam... :)

Én pedig ezt csináltam, annyi különbséggel hogy nem a szomszéd, hanem 3 utcával arrébb van, becsengettem... Ugyan az minden, a kocsim alján még a "diffműdudor a csomi felé" is benne van a kaszniban, a kardán csapágyfelfogatásához felhegesztett lemezzel együtt... Szal szerencsére nincs különbség.
2013-02-07
13:00:18
Előzmény: Bous83 #38426#38428
" Ugyanezt írtam... ;)"
UPSZ. Télleg. :) Nemolvastam vissza...

Szerintem mintha a 4wd ignis es a sima között lenne különbség hátsó csomagarto meretben is, igy necces, hogy a sima ala nem megy be 4wd hatso hid. (vagy ottromban magas lesz a hatulja :D)

De cafold, ha konkret infod van.

Szomszedban van egy 4wd ignis, de bután nézne, ha elkezdenék aláfeküdni egy centivel. :D
2013-02-07
11:44:51
Előzmény: Jesu #38422#38426
Az átalakítási biznisszel most is próbálkoznak páran, de kedvüket szegi a "papírmunka" közel 1 misis költsége /AUTÓ! Na ezért csinálom úgy, hogy plussz motort teszek, és minden eredeti rendszert békén hagyok. Így a költség kb 0.

"Összkerekes jármű hátsó difi/kardán kihajtás részben elbont, motor a helyére betesz. Ennyi. ha vizsga van és szaroznak, előtte eltűntet, majd visszarak." Ugyanezt írtam... ;)

Az akkuár önmagában nem annyira durva, kb 10-11eFt/km-->40km=420eFt lítiumból...

Egy jó kis link, néhány alapadat a számításokhoz megtalálható...

www.evpermanent.com/hu/info1hu.php

2013-02-07
11:11:05
Előzmény: Bous83 #38421#38422
Az átalakítási biznisszel most is próbálkoznak páran, de kedvüket szegi a "papírmunka" közel 1 misis költsége /AUTÓ!

Marad a sunyi átalakítás.
Nekem is megvan a terv leborítékolva:
Összkerekes jármű hátsó difi/kardán kihajtás részben elbont, motor a helyére betesz. Ennyi. ha vizsga van és szaroznak, előtte eltűntet, majd visszarak.

Már csak nem kevés pénz kellene hozzá. :D
Az aksi árakon múlik minden. Szerintem nekem is mint a legtöbb ittlévőnek napi 30-60 km hatótáv elegendő lenne. Erre kéne számolni aksi pakkot, mi pénz. A többi már részletkérdés.
Hacsak vezérünk meg nem szabja, hogy occcsó benzint a népnek! Mert akkor kár minden kidobott ft...
2013-02-07
10:29:23
Előzmény: sw2janos #38410#38420
Köszi a felajánlást. A kivitelezés (5-10%) maga nem nagy durranás, inkább a tervezés (90-95%) a nagy meló. Milyen területen vagy jártas? Motorok? Inverterek? uC programozás? vagy ilyen szinten azért nem...

(A legjobb barátom karosszérialakatos+autószerelő, valamint bármilyen autószerelői műveletet magam is meg tudok csinálni, a mai napig saját magamnak szervizelek. Eddig időrendben: bicikli, Riga, Simson, Yamaha DT125, Lada 1200S, Ignis)

P.S.: Mindez téged, minket nem érint, de bevallom, rejtett szándékaim között van az átalakítás értékesítése, illetve Ignis-ek vásárlása, majd elektromosítást követő értékesítés. A "PV rendszerek kora lassan lejár", maxi 1-2 év, és nem lesz biznisz, pont mint pl. klímatelepítés, amit ma már nem csak a hűtősök, hanem szinte minden vizes és villanyszerelő vállal, olcsó készülékek, olcsó telepítések, vagy megélhetési munka, vagy óriási méretek és mértékek kellenek...
2013-02-06
21:05:50
Előzmény: Bous83 #38398#38409
Az elektromos autó nekem is szerepel a terveim között,feltehetően jövőre kezdem el,azzal a hátsó szándékkal,hogy az akku pakkjával vészhelyzet esetén hosszú ideig el lehet látni a háztartást.Azért remélem erre nem kerül majd sor.Egy 25 éves mazda 123-ast alakítok át,ami úgy néz ki,mint ami most jött ki a szalonból.

2013-02-06
16:50:07
Előzmény: Bous83 #38398#38401
Bous83,

" 1db leges-legkorszerűbb mono PV táblát (1/3 kWp) dobnék a tetejére"

Sajnos nem tudtam elcsípni a napelemes autó tulajdonosát. Kíváncsi lennék, hogy mit táplál evvel a két ezer-éves amorf modullal. Lehet, hogy ő már régen megvalósította a terved :)



2013-02-06
15:29:45
Előzmény: sw2janos #38379#38398
Nálam azért nem játszik a DC motor, mert nem teljes elektromosítást szeretnék, hanem részbenit, azaz az egész autót mindenestül úgy hagyom, ahogy van, csak kiegészítem. Szerencsémre az Ignisekből van 4x4 verzió, az enyém pedig első kerekes. Így bontóból vásárolhatok hátsó hidat, ami tökéletesen illik, semmilyen átalakítás nem szükséges. Ezt követően a diffműhöz csatlakozó első kardántengelyt is beépítem (kb B oszlopig ér), majd onnantól indul majd a motor egészen a váltóig. A rendelkezésre álló hely 70cm hossz, és sajnos csak 17cm átmérő. Ha ennél nagyobb átmérőt választok, vagy az autó legalacsonyabb pontját viszem lejjebb, vagy szét kell vágni a két ülés között a karosszériát (kézi és váltó alatt), és megnagyobbítani a rendelkezésre álló helyet. Ezeket lehetőség szerint elkerülném, így marad a nem túl nagy átmérő, és ebből következően a saját tervezésű-építésű motor. Szerencsémre az ABS leállított motorral is megy, valamint a kormány szervó is elektromos (csak fordulatszám alapjelet kell neki adni), tehát ha tisztán elektromos üzemben használom majd, egyedül egy vákuumszivattyút kell beszerelnem és járatnom, hogy a fékrásegítésem maradjon, minden egyéb extra és kötelező cucc működni fog. Az előnye az ilyen átalakításnak, hogy nem engedélyköteles, hisz egyetlen biztonságot, vagy alapfunkciót érintő részt sem bolygatok. Persze azt nem árulom el, hogy képes tisztán elektromos működésre is, mert akkor már a fékrásegítéses vákuum miatt kötözködhetnek. A vezérlőt én tervezem majd, és alapvetően az autó can-buszáról szándékozom lelopni a jeleket. Remélhetően még az abs kerékfordulatszám jelei is rajta vannak, így akár még kipörgésgátlót is beletehetem. Egyenlőre én is csak a tervezgetős fázisban vagyok, de ha lesz egy kis pénzem, elkezdem a motor építését...

P.S. Persze 1db leges-legkorszerűbb mono PV táblát (1/3 kWp) dobnék a tetejére (légellenálláscsökkentési trükköket bevetve), így a PVGIS szerint Budapesten, ha egész nap süti a nap, elvileg 8km-re elegendő energiát töltene... ;)
sw2janosVálasz erre
2013-02-06
13:46:05
#38379
Részben ide tartozik, részben nem:
Hallottam, hogy Kecskemét környékén, 3-4 vegyészekből álló csapat össze rakott egy "jó" akkumulátort. Sajnos feltették a netre, erre több, jó öltönyös úr megkereste őket és egy szemérmetlenül nagy összeg után már ők sem beszélhetnek róla, nem hogy netes terjesztés... semmi. Asztalfiókba került.
Szóval vannak jó akkumulátorok, de majd csak akkor, ha időszerűnek látják.
...és mennyi ilyen lehet....

A másik téma ez az autó átalakítás elektromosra.
Pár dolgot már olvastam itt-ott róla.
Az elektromos áram tárolásának legjobb módja a használata, pl. autóakkuban.
Én tudom, hogy a 3F motor+frekvenciaváltó a legjobbb, a legkorszerűbb megoldás, de talán a legjobban kivitelezhető az egyen áramú motor és az egyszerű szabályzás.
Szívesen társulnék valakivel, aki szintén tervezi egy ilyen autó átalakítást.
A pénz még nincsen meg hozzá, de ha nagyon akarjuk, akkor lassan el lehetne kezdeni a tervezést és majd megjön a rávaló is.
2013-02-05
23:43:47
Előzmény: takyka #38361#38365
Majdnem hibátlan, csak a hatásfoknál hibázik... ;) Ólomaksit akármilyen kis árammal töltöd, meríted, 70% fölé esélytelen... Ellenben ennyiért én lítummal vállalnám, ráadásul még jobb is lenne, lítium hatásfoka 95% felett van...

P.S. Mivel szeretném az Ignis-emet kiegészíteni egy 30kW-os, hátsókerekekre (hídra) dolgozó elektromos 3f PM axiál fluxusú szinkronmotorral, mostanában nézegettem a lítiumakku árakat is. A 3,2V 20Ah akkuk elérhetőek 22$ + szállítási áron, azaz a 12V 100Ah (4 sorban, 5 párhuzamosan) 100eFt nagyságrendben. (egyébként ebből kellene 4 pakk, hogy tartósan bírja a 30kW töltést és kisütést, kb 40km út (a napi munkába járós és hétvégi bevásárlós is 35km alatti), 140km/h körüli végsebesség, benyára átszámolva nappali árammal 1,6l/100km-nak megfelelő útiköltség) csak hiányzik hozzá a kess, meg az idő, de majd egyszer... :D:D:D
ÉgboltosVálasz erre
2012-06-11
08:49:42
Előzmény: robert #30429#30461
Bár közel áll az elképzelésemhez, de az árával esélytelen nálam.
Olyannak jó aki reggel nyugat felé megy dolgozni, észak-déli a munkahelyén a parkoló és este kelet felé megy haza.
2012-06-10
18:13:32
#30429
Evezni mentünk a Velencei tóra, és a gárdonyi strand parkolójában láttam ezt az elektromos járművet.
Szerencsére ki is tudtam próbálni. Két botkormánnyal kicsit furcsa volt lavírozni, de a nagyon dinamikus és hátramenetre is képes járművel a gazdája több, mint 20 kilométert tesz meg naponta.
Ha lemerül az aksi és nincs elég napfény, akkor lehet pedálozni is.
Eső esetére van teteje is, de most a kabrio üzemmódban járattam.
Pannonrider (nem pannon puma) a neve, fenn van a neten (az ára! is).
Műszaki adatokat sajnos tudok, rohanásban voltam ugyan, de nem bírtam ki, hogy ne tegyek meg egy kört vele.








2012-05-30
01:39:50
Előzmény: villam64 #29913#29916
Villám,

Az aksi és a tűz szavacska találatai youtube-on:

www.youtube.com/results?search_query=battery+Fire&oq=battery+Fire&aq=f&aqi=&aql=&gs_l=youtube.3...12726.12946.0.13043.2.2.0.0.0.0.124.124.0j1.1.0...0.0.Dp-NY2vLbT4

Ami aksigyulladós találat, az mind lítiumos. A lítiumos akku komolyabb sérülésnél, vagy túltöltésnél sajnos hirtelen gyullad, és nagyon ég. Ez a többi elterjedt aksitípusra kevésbé jellemző...
2012-05-29
21:13:23
Előzmény: villam64 #29913#29914
Nem riogatom, én is szivesen vezetnék egy csendes, elektromos járgányt. :-) Ugyanúgy benne van a pakliban a LiPo akku is, mint a gáztartály, meg a benzingőz.
villam64Válasz erre
2012-05-29
20:58:43
Előzmény: barbot #29911#29913
Barbot, ne riogasd az embereket. Tízezerszer többen égtek benn nem elektromos autóban, mint elektromosban. A cikk írója is dilettáns. Valamit fél füllel hallott, és azt leírta. Nem tudni, hogy a benzines jármű gyulladt-e ki először. Nem valószínű az akku sérülése miatt keletkezett tűz. Inkább a két kábelt nyomhatta össze az ütközés, zárlatot okozva. Ez bármilyen akku robbanását okozhatja, ha elég vastag a kábel.
2012-05-29
19:35:48
#29911
A LiPo akkuk a modelezésben is veszélyesek. Egyszer láttam, mit csináll egy 1300 mAh-s.

"Az elektromos hajtású BYD E6 egyterű taxiként elég gyakori jármű Kínában, mivel megfizethető árú, tágas, és semmilyen szmog-korlátozás nem vonatkozik rá. Egy ilyen autó járt szerencsétlenül a minap: egy részeg sportkocsi-tulajdonos hajtott neki nagy sebességgel. Ez önmagában is elég baj lett volna, de úgy néz ki, az ütközéstől az akkucsomag is megsérült, így egy robbanást követően nagy lánggal égni kezdett – a sofőrnek és utasának esélyt sem adva a túlélésre."
Biosolar Forum  =>  KÖZLEKEDÉS  =>  Elektromos autólapozz: « előző   1, 2, 3, 4   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva