English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  KÖZLEKEDÉS  =>  Elektromos autólapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2013-04-25
17:55:16
Előzmény: Bous83 #40388#40437
Bous,
amennyiben a fosszilis anyagokból előállított energiát vesszük, ha jól tudom, a konnektorból
csordogáló áramot (most) kb. 80%-ban ilyen nyersanyagokból állítják elő,
a megújuló energia egyenlőre kevés.
Ez esetben van 3,6liter/100 kilométer fogyasztású autó, kontra villanyautó.
Nincs most kedvem számolgatni (nagyon fáradt vagyok, majd Robert oszt-szoroz :-) ),hasraütök.
Amennyiben az erőmű hatásfoka 50%, a villamoselosztó hálózaté 80, az akkumulátor pedig 80-90, máris nem olyan rózsás a helyzet, a villanyautó kijön 2-2,4 "literes" fogyasztásra.
És a mai technika nem alkalmas arra, hogy pl. négy személy, megpakolt utánfutó, és uzsgyi 100-200, vagy 500 kilométert. És ami a vesszőparipám, egy mezei robbanómotorosban télen csinálsz 30 fokot, ez nem jellemző az elektromosra.
Létjogosultsága van természetesen, városi futkorászás, kis ingázás, de akkor meg kell mellé egy normál autó, vagy egy hibrid. Így pedig már horror az ár.

Nekem is mániám a napelem, úgy néz ki sajnos, nem lesz, 2és fél hónapja húzódik a Fundamenta hitelem, és ha felmegy az ár, sajna le kell modanom róla.
De 10-20kWp PV a háztetőn, elektromos autó a garázsban, a nyári 6 hónapban életképes, teljesen megújuló, ám ősszel elő kell venni a dízelt, és ezt amit leírtam, nem sokan engedhetik meg maguknak.

És még nem szóltunk a szintén nagyfogyasztó helyi közlekedés, távolsági buszok, kamionok helyettesítéséről.
Ez a lehetetlen dolog elektromossal.

Hidd el, nálam nagyobb zöld sztem. nincs Pécelen, vagy Pest megyében, engem szinte megrendített egy angol környezettudatos házaspár rövidfilmje, pár hónapja láttam.
Arról szól, hogy egyre "zöldebbek", ahova lehet, bicajjal mennek, ledes égők, napelem a háztetőn, napi diagram a Co kibocsátásukról,stb.
Kaptak egy ingyen lehetőséget, asszem nyaralni, vagy meghívták őket, már nem tudom.
És kiszámolták, a repülőút Co kibocsátása, környezetszennyezése, öko lábnyoma, stb, 7, azaz HÉT évi takarékoskodásukat nullázná le.

Bous, a Biosolarra beregisztrált összes emberke évtizedes spórolását teszi tönkre 10-15 repülőút,
akkor a mi kis elektromos autónk csak utópia Földünk megmentésére.



jeepattiVálasz erre
2013-04-24
20:36:57
Előzmény: Bous83 #40360#40411
Gyorsban utánaszámoltam, a leg kedvezőbb targonca akku ár (360 A 24V x 2 db) + motor ~10kwos + vezérlő + sok egyedi cucc.. (jó a litium is de én ezzel kalkuláltam)

Kb 500-700 eft a beruházás úgy hogy sok melót nem is számoltam és ez nem hivatalos még.

Ennek a megtérülése összevetve pl egy 8-10 literes diesel vagy benzin fogyasztással ha csak évi 8-10.000 kmt megy az ember kb 5-6 év.

Az nem rossz de sok a kompromisszum főleg ekkora autóknál mint az enyém és a családé.


Én az elektromosítást sok év után újra elvetettem.

Maradok a dieselnél meg a gáznál...
utóbbi a jobb csak sajna CNG kút nincs a környékemen 60km en belül..

Azért ha valakinek lesz tapasztalata rendszeres használatból 1500 kg körüli autóval arra kiváncsi leszek főleg hasonló futásteljesítménynél.



2013-04-24
16:08:05
Előzmény: grano #40402#40403
grano,

Szerintem ez ismét egy olyan terület, aminek a jövőjét csak találgatni lehet, még azok sem mernek jóslatokba bocsátkozni, akik értenek hozzá... azok persze, akik nem értenek hozzá természetesem jókat vitatkoznak róla :)

Az eféle teóriák alapján én nem rohannék metán alapú hidrogén hajtású elektromos autót venni. Te igen?

2013-04-24
15:59:22
Előzmény: robert #40401#40402
robert:
had mondjak ehhez egy újabb adalékot:
anno sándorral bírkóztam készletek ügyében.
Az utóbbi hetekben olvasott cikkek szerint a nem konvencionális készletek jóval nagyobbak mint a konvencionálisak, kitermelésük azonban jóval drágább.
De: (portfolió-s cikk volt, most már csak előfizetőknek olvasható).
USA a nemkonvencionális olajtermelése miatt lassan kőolajban is önellátó. Következmény: a kitermelés mellékterméke a földgáz. Jelenleg még fáklyázzák, mert annyi van belőle, hogy bedöntötte a piaci földgáz árakat és a csővezetéket sem éri meg a kitermelési helyekig elvinni. (de bünti lesz ezért kezdenek vele valamit).
Olcsó földgáz: meg fog jelenni mint üzemanyag.
EU már most is rendelkezik jelentős CNG kúthálózattal.

De:
égi csatorna szerint a (közeli?) jövő egyik lehetséges üzemanyaga a metán alapú hidrogén hajtású elektromos autó.
Metán alias földgáz mai technológiai szinten is jól tárolható, abból katalizátorokkal a szén tartalmat kiszedve tiszta hidrogént kapunk ami mehet az üzemanyagcellába onnan az áram a villanymotorba.

Plusz adalék: úgy néz ki, hogy metánból itt a földön több nagyságrenddel több van még mint kőolajból valaha volt.


2013-04-24
13:18:59
Előzmény: Bous83 #40388#40401
Bous83,

Egy újsághírre szabad egy másik újsághírrel felelnem?

Bloomberg: Csökkentek a várakozások
"Az idei évben a WTI típusú kőolaj átlagára a Barclays meglátása szerint 95 dollár lehet, míg korábban az elemzőház 108 dolláros átlagárat prognosztizált. A Brent olaj esetében pedig 112 dolláros átlagárat jósolnak, ami ugyancsak jelentős csökkenés a korábban adott, 125 dolláros várakozáshoz képest.
Mivel indokolja döntését a Barclays?
A Barclays 125 dolláros Brent előrejelzése egyébként eddig a legmagasabb becslés volt a Bloomberg által követett elemzők között. Az indoklás szerint a várakozások csökkentésére azért került sor, mert a korábbinál békésebb geopolitikai környezetre, azaz enyhébb kínálat oldali feszültségre számítanak.
Az olajár az idei évi csúcsához képest már mintegy 8%-ot esett, ami nagyrészt azzal hozható összefüggésbe, hogy a piaci szereplők meglátása szerint az Irán és a nyugati országok közti konfliktus jövőbeli fokozódásával kapcsolatos spekulációk enyhültek. Ez utóbbi egyébként negatívan érintené a közel-keleti olajexportot, ami az olaj árfolyamát felfelé hajthatná."







Az általam citált hír szerint manapság nem a tartalékok, hanem a kereslet-kínálat határozza meg az árat, ami éppen csökken. De elismerem, hogy a benzint terhelő hatalmas -de szerintem jogos- adókat is figyelembe véve logikus, hogy nem a benzin a "jövő energiaforrása".

Mégis, az üzemanyagárakkal való riogatás a kínai napelemeket sújtó adók miatti pánik-keltésre emlékeztet. Nem hiszem, hogy ezek a félelmek elég indokot szolgáltatnának arra, hogy egy kezdetleges és nagyon drága technológiába, a félelemtől hajtva bevásároljuk magunkat.

Milyen konkrét jeleit látod annak, hogy hirtelen kifogynak a készletek, és az lesz a király aki most elektromos autót vesz?
2013-04-24
12:30:55
Előzmény: Bous83 #40388#40397
Bous:
azért azt kifelejtetted, hogy a benzin/gázolaj jelenlegi árában több az adó mint az összes többi (kitermelés/feldolgozás/szállítás/értékesítés) együttvéve.
Ha ez az adó megjelenne a villanyautóknál is akkor jajjj.

2013-04-23
20:50:41
Előzmény: 444tibi #40385#40388
Tibi,

Szerintem vedd figyelembe az üzemanyagárak alakulását is! Persze Róbert álláspontja (melyben lássuk be azért van valami, de szereti kisarkítani), hogy senki sem tudja, mi lesz 10 év múlva, így ezzel számolni sem lehet. Szerintem azért a tendencia jól látszik:

www.fna.hu/vilagfigyelo/olajcsucs

"Olajcsúcs, peak oil

Az olajkitermelés már most lemenő ágban van, és a szén, a földgáz, az urán hanyatlása is 16-18 éven belül elkezdődik, nem pótolható velük az olaj. A fosszilis, azaz nem megújuló források aránya 91 százalékos volt 2007-ben a világ energiafogyasztásában.

Egyes kutatások szerint 2006-ban a világ túljutott az olajhozam csúcsán, azaz ekkor állt a legtöbb olaj az emberiség rendelkezésére.
A geofizikusok egybehangzó becslése alapján könnyen kitermelhető (azaz 1 hordó erőforrás ráfordításával 5-8 kitermelt hordót eredményező) olajból már nincs több
a Földön; és 90 százalék annak az esélye, hogy nagy mezők már nincsenek feltáratlanul. Jelenleg az olajkészletek harmada már kimerülő mezőkről származik, amelyekre nagyjából állandó 4 százalékos csökkenés jellemző: a világméretű termelés tehát több mint egymillió hordóval csökken évente. Kőolaj ezután is lesz, azonban egyre kevesebb és egyre drágábban kitermelhető, a világ szükségletei viszont még mindig folyamatosan növekednek. A földgáz, a szén, az urán hozamcsúcsai előrejelzések szerint 2020 és 2030 között érik el kitermelésük csúcsát.

Az emberiség jelenleg a fosszilis energiahasználat rövid, ugrásszerű növekedésének csúcsánál tart, és arra készül, hogy belépjen egy soha nem tapasztalt mértékű, ismeretlen rendszerbe: egy olyan erőforrás elveszítésének korába, amely a növekedés és a fejlődés vitathatatlan motorja volt."

Szóval hiába eszik 3,6l-t, ha az a 3,6l már most kétszer annyiba kerül, mint mondjuk az azonos kategóriás elektromos üzemeltetése! Aztán majd 10 év múlva az arány már nem kétszeres lesz, hanem négszeres (annak ellenére, hogy a 3,6l már csak 3l lesz) A bekerára idővel talán még meg is előzi majd a belsőégésűt, tehát az irány adott, csak idő kérdése minden...

Környezet? Vajon a foszilis energiák eldurrantása milyen hatással volt-van a környezetre? Szerintem csak arról lehet beszélni, hogy mi a kisebb rossz. Gyártani PV-t úgy, hogy azt majd el is kell tüntetni, illetve a gyártásához használt energiát élete első 1,5 évében hozza vissza, vagy az, hogy 30 éves üzemideje alatt helyette mondjuk fosszilist égetünk, és toljuk a CO2-t...
2013-04-23
15:51:15
Előzmény: robert #40375#40385
robert,

utánajártam, van ilyen fogyasztással nem kisautó, hanem pl. az új Renault Clio.
Ráadásul kombi, nem kispályás kétszemélyes, és a kis dízelmotoros változat itt is 3,6l-re van specifikálva.

Kissé elgondolkodtam, és számolgattam.
Nekem most egy leharcolt 13 éves Skoda Feliciám van, elég sokat vidékezek, ha ráállok 90-re,
akkor 5,4-5,5 litert eszik. Tuti biztos, hogy nem költenék rá 1-2 millát, hogy elektromost, vagy hibridet csináljak belőle, az életben nem hozná be, hacsak nem a full környezettudatosságomat legyezgetném hiúan, és feszítenék egy Tesla roadsterben.
Ami megint csak lehet, hogy nem is olyan környezettudatos dolog, mert pl. az elhasznált akkuk
is szennyeznek, vagy okos gondolatmenetet találtam a napelemekről, a gyártásukkor bőven történik környezetkárosítás,
és 30-40-50 év múlva, amikor bedöglenek majd, hová tesszük a több millió négyzetméternyi napelemhulladékot??

Kb. 2 hónapja találtam ezt a fórumot, azóta szinte minden topikját ától cettig végigmazsoláztam.
Sok helyen elmegy a csapásirány az eredeti témától, és okfejtésekbe, túl elvi síkra terelődik,
ennek ellenére tetszik, ha egy nap kimarad a Biosolar olvasgatása, elvonási tüneteim lesznek. :-)


2013-04-23
14:55:19
#40381
Sok érdekes adat az elektromos autókról:
www.en.wikipedia.org/wiki/Electric_car

Egyes országokkra kattintva további adatok. Pl Hollandia:
www.en.wikipedia.org/wiki/Electric_cars_in_the_Netherlands#Netherlands


Mennyi lehet most az árkülönbözet egy azonos tudású elektromos és benzines között? Kétszeres? És a költségek 100.000 km megtétele alatt?


2013-04-23
13:56:18
Előzmény: 444tibi #40373#40375
444tibi,

A bulvár-cikkeknek nem szabad hitelt adni.

De a mai kis-fogyasztású autóknál is lehetséges 5 literes fogyasztás abban a vezetési stílusban és ütemben haladva, amire egy olcsó elektromos járgány képes, mindezt "alapáron".

Jó lenne, ha egy versenyképes ajánlatot láthatnék mondjuk csak egy Corsa tudású elektromos autóra. Nem a beláthatatlan jövőben, hanem most.



2013-04-23
13:42:58
Előzmény: robert #40366#40374
Róbert,

Ahogy telefonon beszéltük, nézzünk egy röpke egyszerűsített számítást.

Átalakítás költségét vegyük 2,5mFt-ra, mellyel egy töltésnél 100km tehető meg, továbbá 2000 ciklus, azaz 200 000 km akkucseréig.

Osszuk vissza, tehát 2,5mFt / 200000km = 12,5Ft/km amortizáció az egészre.
Ez 100km-re 1250Ft. Ehhez jön durván 350Ft villanyköltség 100km-re, azaz összesen 1600Ft / 100km. Ez benyában durván 3,8l fogyasztás.

Ignis + átalakítás = 3,5 mFt --> 100km 3,8l benyának megfelelő

Ford Fiesta 1,4 TDCI = 1,4mFt --> 100km 4l gázolaj
(vagy bárki magasnyomásús dízele CDI, PDTI, HDI)

Tehát innen nézve igen Róbert, hagyjuk az egészet...
2013-04-23
13:40:40
Előzmény: robert #40366#40373
Bocs, hogy belekotyogok,
a minap olvasgattam valami bulvársajtót, aminek a középső lapja autós témákkal foglalkozik.
Ott volt benne, szolíd 4 személyes kisautó, vegyes fogyasztás 3,6l/100km.
Országúton beéri 2,8-2,9 liter gázolajjal. Hogyha 2-3 év alatt még icipicit csiszolnak a technikán,
kilyukadunk 2-2,5 literes fogyasztásra.
Innen kezdve énszerintem értelmét veszti a kicsike, nehéz, kis hatótávú, és ráadásul télen nehezen fűthető elektromos városi-agglomerációs jármű.
2013-04-23
10:05:26
Előzmény: Bous83 #40365#40366
Bous83 ,

Értem az aggodalmadat, de szerintem nem kivitelezhető piaci alapon az elképzelésed. Szerinted?

Véleményem szerint teljesen más irányból kell megközelíteni a kérdést. A személy és áruszállítást szét kell bontani távolsági és helyi közlekedésre, ugyanis teljesen mások az elvárások és a lehetőségek.


A költségekből kifelejtettél az "akkumlátor+hajtás" miatt egy szorzót :) x2... x3... x4 ???!!!

Ha valakinek a komfort a szempont, akkor nem is gondol az elektromosságra. Ott a jól bevált benzinkút!

2013-04-23
10:01:12
Előzmény: robert #40364#40365
1. A sok-sok vasnak van egy nagy előnye, körbevesz! Ez egy elég nagy előny, ha egy koccanás, vagy egy baleset van... Sajnos már vesztettem el barátot úgy, hogy egy ugyan olyan motorral, mint nekem van, pont hozzám tartott. Fő út, 70km/ó-val ment, Traki balra nagy ívben bekanyarodott elé, reggeli 3 indító feles után... Azóta kicsit másként tekintek ezekre a dolgokra...

2. A benzines rész megmarad, tehát a napi 20km-es körömet megteszem elektromosan (irodámban 23Ft/kWh a villanyár (+fa), itt töltöm majd napközben), de ha kell, benzinnel bármeddig mehetek. 4 személyes, "komfortos"...

3. Ha összejön, biztos lenne jó pár vevő... ;)

2013-04-23
09:54:26
#40364
Bous83,

Miért egy benzines autót akarsz átalakítani elektromosra?
Egy
- benzines autó tömege körülbelül a tízszerese, mint a hasznos teher (utas)
- bicikli/tricikli tömege körülbelül a fele, mint a hasznos teher (utas)

A balansz/hasznos teher arány hússzoros a tricikli javára!

A kérdésem lényege: miért pazarolni az energiát egy nehéz vas-kaszni szállítására a könnyű és praktikus tricikli helyett?

2013-04-23
08:36:38
Előzmény: jeepatti #40294#40360
A targonca akku is egy lehetőség, csak sajna nem sok az értelme. Nem a 20km a gond, hanem a motor terhelő-töltő árama. Tehát lítium esetén is azért választottam a 35km-es hatótávot, mert az a legkisebb olyan akkupakk, ami tartósan, kis gyilkolás mellet le tudja adni a szükséges teljesítményt, illetve a legfontosabb, hogy fékezéskor be tudja nyelni az adott teljesítményt. Ólomakkunál az utóbbi a gond, névleges kapacitásának csak 10-évelk töltheted. Tehát egy 100Ah akkut tartósan 100A-al terhelve már gyilkolod, 10A fölötti töltőárammal szintúgy. Egy 100Ah lítiumpakkot 500A terhelheted, és 300A-el töltheted, ezek azok a határok, amik már gyilkolják, de nem annyira, hogy nagyon durván lerövidüljön az élete. A másik, hogy a lítium akku "csak" kb kétszer-háromszor annyiba kerül, viszont a fentebbieket, és az elérhető ciklusszámokat figyelembe véve, a töredékébe kerül. Az az olcsóbb, ami a drágább...

(100Ah ólom akku 500A terhelőáram, 300A töltőáram = 30-50 ciklus, 100Ah ólom akku 100Ah terhelőáram, 20A töltőáram 200-300 ciklus, 100Ah lítium akku 500A terhelőáram, 300A töltőáram 1000-1500 ciklus, 100Ah lítium akku 300A terhelőáram, 100A töltőáram 2000 ciklus. Durva különbségek!!!)

Összefoglalva: X Ft ólomakku 50 ciklus, 3*X Ft lítiumakku 1250 ciklus = a lítium akku 1250/50/3 = 8,3 szor olcsóbb, tehát majd a tizedébe kerül!!!

Ez mind szép meg jó, csak keményen a zsebbe kell nyúlni, nálam is ezért áll az ügy. (na jó, nekem mostanság időm sincs) Majd most télen nekifekszem, addig is már egész jól összeraktam a fejemben, mit hogy oldok meg. (már a gazdaságos fűtésre is van jó ötletem... :)

P.S. Ami még jó kis kérdés, és még nem tudom, hogy oldom meg, hogy a lítium akku hidegben és melegben elég szar, csak a 20°-ot szereti. -20-ban lehet el sem indulsz fel kell melegítened, nyáron, flaszteren hagyott autóban 50°-ra melegedett akkut meg hogyan hűtöd meg, ha tél miatt leszigetelted? + üzem közben keményen melegszik...
2013-04-23
08:27:05
Előzmény: jeepatti #40293#40359
Szia, bocsi, olvastam annó, csak akkor nem értem rá, aztán meg jól elfelejtettem... :)

"
Ha hátsó hajtást hajtanál meg elektromosan, akkor
ott direkt hajtás lenne vagy áttételes?"

Ez relatív, mert mindkettő igaz. A hátsó difművet közvetlenül hajtanám meg, azonban az ignis-hátsó-diffben van egy 4,3/1-es lassító áttétel. Számításaim szerint 140km/h-nál 5800ford/perc lenne a motor, tehát 6000ford/perc-et tudnia kell, miközben a lassítóáttétel ellenére az indítónyomaték nem túl nagy, mert ahhoz nagyobb áttétel kellene. Azért nem teszek bele + áttételt (nekem is elég lenne a 70), mert nem lesz benne kuplung, és így ha pályán mennék, szétpörgetném az elektromos motort. Ha tennék bele mondjuk egy + felezőt, akkor bár az indítónyomatékom dupla lett, de 140-nél már 12000ford/percel pörögne a motor, amivel a fő gond, hogy még egy két pólusú motornál is 200Hz, de legalább 4, de remélem 6 pólusú lesz, ott meg már ekkor 600Hz lenne, amit tuti nem bír a "sima" motorvas. A felező nélkül is 4 pólusnál 200Hz, 6 pólusnál 300Hz lesz. Ennél több biztosan nem, mert nagyon megdrágítja a motorvas.

Ha az eredeti váltón viszed át, akkor az azt jelenti, hogy kiszeded a belsőégésűt. Na ezzel az a baj, hogy akkor hogyan lesz fékszervód, hogyan lesz kormányszervód, ABS-ed, (na ezek miatt nem fogod engedélyeztetni), de akár klímád, vagy fűtésedet is valahogyan meg kell oldani. Ha hibrid üzemet választasz, akkor mondhatod azt, hogy a belsőégésű mindig megy, csak segít az elektromos. (így adott, hogy az autó biztonsági rendszeri a szabványoknak megfelelően továbbra is működik)
2013-04-23
07:03:40
Előzmény: jeepatti #40294#40357
Ilyet én is csináltam, 25 éve, a Wartburg kombiba Méh guberált targonca motor került,
meg 6 Ifa akksi.
Sajnos, az áramfelvétel 50-55 km/h-nál 220A volt, így csak hobby maradt, de jó volt kísérletezni vele.
jeepattiVálasz erre
2013-04-19
19:57:04
Előzmény: jeepatti #40293#40294
+MÉg egy kérdés, akkunak targonca akku menyire lenne jó ha a cél
napi 20 km megtétele csak?

Nekem helyem van bazinagy minden autónkban (1m3 nél több hátul) igazából 1 fővel megyünk 70% ban többi 2 néha van hogy többen de az ritka.
jeepattiVálasz erre
2013-04-19
19:46:11
Előzmény: Bous83 #38568#40293
Bous83

Ha hátsó hajtást hajtanál meg elektromosan, akkor
ott direkt hajtás lenne vagy áttételes?

Nekem van egy grand voyagerem ami 4x4 es hátul el lehetne valami megoldást tenni rá. Alul van 200mm hengeres hely kb.

Kérdés egy 1700 kg os kasznihoz ha nem célom hogy 70 nél gyorsabban menjek
mekkora villamos motor kéne? Én úgy gondolom 10-15 KW elég lenne ha áttételes (pl az eredeti váltón át megy)

Én 90% ban két város közt mászkálok ahol alig van forgalom
rég gondolkodtam a dolgon de még nem csináltam tesztet.

mondjuk a tuti az eredeti motor helyére tett villamos hajtás lenne na de az még nagyobb meló.
2013-02-15
12:51:51
Előzmény: takyka #38541#38568
Takyka,

Írtam lentebb, hogy két lehetőségem van. Vagy szétvágom a karosszériát, és akkor mind1 milyen motort teszek (akár kereskedelemeben kapható is lehet), vagy építek egyet, ami max 17cm átmérő, és max 70cm hosszú. Én utóbbit választottam, mert így siker esetén én magam adhatom az olcsó tömegterméket... :)

P.S. Ha a hátsó hidat fixen meghajtom, autópályán 130-nál (160-nál :)) szétszakad a motor! tehát ez esetben kell egy kuplung is. jómagam meg nem gépész vagyok, sem autószerelő (azaz nem ismerem az elérhető termékeket), ellenben villamosmérnök vagyok, tehát a saját szakmámból közelítem meg, és oldom meg a problémákat. Egészen biztos, hogy egy gépész máshogy oldaná meg, és valószínű egy okosabb autószerelő, vagy bárki más is megoldhatja (youtube tele van ilyen videókkal).

P.S.2. Nem igazán van időm foglalkozni ezzel, tehát az elméleti problémák még jó sokáig meglesznek, ugyanis jelenleg se időm, se keretem a projectre, azonban a szabadidőben (pl vezetés közben, vagy néha egy kis melóközbeni szünet) gondolkodás inygyé van... :) ...szóval amíg nem tudok belekezdeni, gondoltam átrágom a témát alaposan... ;)

Sándor,

Az egésznek még nagyon az elején vagyok. Amint kiderül-eldöntésre kerül a motor fajtája, fogom tudni a szükséges anyagparamétereket. Persze valamelyest ez is befolyásolja a kiválasztást. Sokkal könnyebb utólag légrést állítani egy axiál fluxusú motornál, valamint a nagy előnye, hogy a szükséges vastestek lehetnek hasábok (persze lemezelt), ergo egyszerűbb beszerezni, kivágni, összerakni ezen részt. Ellenben a mágneseket tartó tárcsa, és a hűtés megoldása jóval bonyibb. Még sok-sok utánajárás, mely része (sőt, az alapja) az elérhető anyagok (és áruk!) felkutatása hátra van...



2013-02-13
22:38:07
Előzmény: Bous83 #38537#38541
Szia,

Engedj meg egy építő jellegű kritikát!
Azok alapján amit írsz, nagyon "elméleti szakember" szerű a hozzáállásod ehhez a témához. Van egy project, annak kiragadtad egy részét és a FELTÉTELEZETT (ettől még lehet valós) problémára próbálsz megoldást találni. Úgy gondolom,az egész hajtási rendszer kialakítása sokkal több és komolyabb problémát fog felvetni, mint a motor fluxusváltozásának problémája. Ha működik olcsó kereskedelmi termékekkel a rendszer, utána látod, hogy mi a leggyengébb, további fejlesztést igénylő láncszem. Szerintem első körben, ha csak 60-at vinne a rendszer villanyról, stabilan, az is nagy eredmény lenne.

T.

2013-02-13
11:18:04
Előzmény: sándor #38524#38537
Sándor,

nem igazán értem a lebegő-mágnesvonat kapcsolatát a motorommal. Az valóban egy "kihajtogatott motorhoz hasonló", de ilyen alapon minden motor hasonló, ugyanazon fizikai törvényeken alapul, csak különböző megoldások.

"Az általunk ismert lágyvas anyagok a feladathoz alkalmatlanok."
Ezt azért nem értem, mert ha 100-200Hz fölé nem megyek, kb bármelyik sziliciumos lemezelt trafóvas alkalmas lehet. Bár mivel jobbat szeretnék, inkább kicsit komolyabb anyagokat használnék, pl.: www.arnoldmagnetics.com/Grain_Oriented_Electrical_Steel_Information.aspx

"A robotszervók speciális állandó mágnesei elérhetetlenek."
Elérhető: van itthon is, de mint minden, kb 3x-os áron. Itt egész türhetőek az árak: www.neomag.cz

A fluxusgyengítés azért lenne indokolt, mert a motoroknak van egy KV száma, ami a fordulatszám-feszültség összefüggését határozza meg. Tehát ha egy motort úgy tekercselek, hogy 100V mellett tudjon 6000-et pörögni, akkor kis fordulatszámon, pl 100/percnél az állandó KV miatt kb 1,66V belső feszültség adódik, ez kevés, nem optimális, kicsi a nyomaték. Azért, hogy kis fordulatszámon nagy nyomatékot tudjon, nagyobb KV-t választok, akkor az oké, hogy 100/percnél adhatok neki mondjuk 10V-ot, de ha azt szeretném, hogy 6000-et pörögjön, 600V kellene, de ha csak 100V van, akkor nem tudom 1000 fölé pörgetni, mert megszűnik a nyomaték. Viszont ha ugyanezen a motoron az állandó mágnes fluxusát lecsökkentem (mint ahogy ezt álló és forgórész tekercselés DC motoroknál szokás) akkor lecsökken a KV szám, és bár kisebb nyomatékkal, de nagyobb fordulatszámra lehet pörgetni azonos feszről. A jó kérdés csak az, hogy egy állandó mágneses gépnél hogy lehet ezt megoldani. Az egyik lehetőség, ha a légrést változtatom. Ezt egy axiál fluxusúnál még csak-csak, de más módszer kellene. Az előző hozzászólásomban lévő pdf-ben van erről szó, csak nekem nem esett le, hogy hogy is csinálja pontosan. Ezt még meg kell fejteni... :)


2013-02-12
09:26:25
Előzmény: sw2janos #38514#38520
Ami tőlem a legtávolabb áll, az a motortervezés. (pedig ez a végzettségem, bme/energiaátalakító rendszerek szakirány, szervó és robothajtások mellékszakirány, azaz elvileg én vagyok az a mérnök, aki pont ehhez ért, azaz a motorokhoz, inverterekhez, valamint hajtásláncokhoz és azok vezérléséhez) Bár sokat tudok a motorokról, azért egészen más sokat tudni, meg a nullából elsőre egy hibátlant tervezni. Mivel egyetem alatt nem érdekelt, mindig is azon voltam, hogy levizsgázzam, majd mihamarabb elfelejtsem. ;) Na ezt annyira profin sikerül megtennem, hogy pár év után a motorokról tanultakból szinte mindent elfelejtettem! :D Most, hogy kezdtem belefolyni ebbe a hibrid témába, utánamentem sok-sok anyagnak és ezáltal alapszinten újra képbe kerültem. Ennek ellenére sok olyan van, amit nem tudok, fogalmam sincs hogy oldjam meg illetve számoljam ki. Persze google a barátom, meg van egy haverom-fejlesztősrácom, akivel bármilyen problémát meg tudunk oldani, de sok-sok-sok idő, no meg a fejlesztő pénzbe is kerül...

Szóval a nagy kérdés, hogy PM motornál hogy oldod meg a fluxusgyengítést, hogy kis fordulatszámon nagy nyomaték legyen, de nagy fordulatszámmal is tudjon menni. Mahmoudi et al pdf 13. figure (nagy fordulatszám az a 6000 ford/perc, ahol is (nincs nálam a számítós cetlim, de azt hiszem) 140-150km/ó -nak megfelelő. Ha két pólusú, már akkor is 100Hz megy a vasra, ha 4 pólusú, már 200Hz, stb) A másik, hogy milyen felépítésű motort tervezzünk. A nagy nyomaték miatt a lehető legnagyobb kerület kellene, de korlátoz a 16-17cm. (a motorházat 3-5mm-re véve a belső átmérő maxi 16cm) ez pont az a határ, ahol nem biztos, hogy axiál fluxusú motort éremes építeni. 20cm felett már egyértelműen kiütközik az előnye, de 16cm-nél túl sok szint kellene, úgy 16 körüli. :(

Az egész témában talált egyik legjobb anyag!!! :

www.academicjournals.org/sre/pdf/pdf2011/18Jun/Mahmoudi%20et%20al.pdf

Lehetne olyasmi szerkezet is, mint az elterjedt BLDC-k, azaz a motorkülső egy vascső, aminek belső fala a mágnes. Ám ekkor egyik oldalon sugár irányban dupla csapágy kell (belül áll, középen forog, kívül áll), valamint egy oldalról kell megoldani az összes vezetékezést, hűtést, a dinamikus nyomatékot elviselő állórészrögzítést, valamint szerintem nem variálható a fluxus nyagysága. bár axiál fluxusúból 16 réteges multi szendvics kell, van egy hatalmas előnye, hézagolásokkal utólag növelhető és csökkenthető a légrés! Valamint ekkor 16db kisebb motor van, melyet lehet 16db, 8db, 4db, vagy 2db teljesítményelektronikával hajtani. Így nem kell 1db 600A-es vezérlő, lehet pl 4db 150A-es is, mondjuk külön akkupakkal. (úgy is kell párhuzamosítani is az akkukat)

Na úgy hirtelen... :)



sw2janosVálasz erre
2013-02-11
19:08:59
Előzmény: Bous83 #38420#38514
Bous83
írtad:
Milyen területen vagy jártas? Motorok? Inverterek? uC programozás? vagy ilyen szinten azért nem...

Így, ebben a sorrendben.

Motorok? alapvetően gépész vagyok
Inverterek? végzett teljesítmény elektronika szakos
uPC programozás? ezt én már kihagynám
ilyen szinten azért nem... szóval meg van minden ami kell, csak a gyakorlat hiányzik, mert hosszú ideig kereskedtem.

A programozást kivéve miben segíthetek?
üdv: János
Biosolar Forum  =>  KÖZLEKEDÉS  =>  Elektromos autólapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva