English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Villamos energia tárolása  =>  Elektromos Energia Tárolásalapozz: 1, 2   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2016-01-25
17:31:21
#49782
A technológiáról sajnos semmi...



2013-08-17
06:27:18
#41871
"A MAVIR ZRt. 826,9 millió forint uniós támogatást nyert az Új Széchenyi Terv keretében, a "Stratégiai tervezés és projekt előkészítés a 2014-2020. tervezési időszakra" című pályázati kiíráson. Az 1,65 milliárd forintos összköltségvetést meghaladó projekt mintegy 30 MW beépített teljesítményű, 150 MWh kapacitású akkumulátoros energiatároló berendezés rendszerbe integrálását készíti elő egy 1 MW teljesítményű egység megvalósításának segítségével.

A projekt elsődleges célja a magyar villamosenergia-rendszer szabályozhatóságának javítása, ezáltal az időjárásfüggő megújuló energiaforrásokat hasznosító erőművek további terjedésének elősegítése. Az üzemi tapasztalatok megszerzésén túl feladatai között szerepel az ipari méretű villamosenergia-tárolás piaci és jogszabályi környezetének kialakítása, valamint az elért eredmények, tapasztalatok szakmai körökben történő demonstrálása."
www.mavir.hu/web/mavir/storage

A fajlagos beruházási költség:
1.100Ft/W
5.500Ft/Wh=306Ft/kWh

Hatásfok? Élettartam / ciklus ? Karbantartási költség?

2013-07-24
21:31:55
Előzmény: szocsmarci #41428#41450
Az 59-es villamos max 59 ezrelék (5,9%) emelkedésű pályán, míg a 61-es a Márvány utcában 61 ezrelékes (6,1%) emelkedőn közlekedik.
2013-07-24
11:11:47
Előzmény: robert #41432#41433
robert:
a vasúti pályát pedig a helyi fémhulladékgyűjtők egyesülete adná át társadalmi munkában saját megvalósításban.


Én egyre kevésbé hiszek az energiatárolásban.
Az egyik alap tétel volt anyag és energiatranszport előadáson, hogy mi bármilyen energiát akkor tudunk magunknak kivenni egy rendszerből, ha a magasabb energiaszintről áramlik az energia az alacsonyabb szint felé. Mindegy miről van szó.
Szolár, termikus, kémiai vagy nukleáris mindegy.
Mi az entalpiának egy részét hasznosítjuk, amikor energiát vonunk ki egy rendszerből.
Ha mi tesszük bele az energiát, azaz növeljük az entalpiát rengeteget pazarlunk magára a gyömöszölésre. Ráadásul kevés olyan tárolási forma létezik ami menetközben ne "eresztene", azaz magának a tárolásnak ne lenne számottevő vesztesége. Nem a transzportnak, magának a tárolásnak. A transzport vesztesége is számottevő, a kettő együtt pedig igen jelentős.
Azaz a tárolás csak akkor lehet rendtábilis ha az energiaforrás nagyon nagy mennyiségben és nagyon olcsón áll rendelkezésre.

2013-07-24
10:46:46
Előzmény: szocsmarci #41428#41432
szocsmarci,

Ha EU támogatással szánkódombot lehetett épiteni az Alföld közepén, akkor egy energetikai beruházásra adnának. Ráadásul a hegyet közmunkások épitenék :)

szocsmarciVálasz erre
2013-07-24
07:12:39
Előzmény: grano #41425#41428
Az 50 Ft/kWh-t soknak találom, ha betáplálod a rendszerbe. A paksi atomerőmű 12,8 Ft-ért termelt 2012-ben - az is igaz, hogy a zöld energiát magasabban veszi át az állam. De jelenleg éjszaka túltermelés van áramból, max az esti csúcsban lehetne kihasználni.
1km-es szintkülönbségű vasúti pályát Magyarországon biztos nem lehet megépíteni :) . Ezt biztos a számítás egyszerűségért vetted fel ennyinek. A 20% lejtés is sok, ilyen emelkedőt csak fogaskerekű vasút tudhat. A "sima" max 5%-ot tud - ha tud.
2013-07-24
07:06:53
Előzmény: grano #41425#41427
grano,

1.000 tonna közelebb jár a valósághoz, ami kb 20 megrakott teherkocsi tömege.
Így egy feltöltés kb 200 háztartás napi energiaigényét fedezné.

2013-07-23
21:48:25
Előzmény: robert #41424#41425
robert:
egy kis fejszámolás: 100 tonnás vonat, 5km-es pálya 20%-os lejtő, 1km szintkülönbség. Egy teljes feltöltés kisütés ck 252 kWh*,8 = 200kWh. 50 forintjával az tízezer forint.
1.000 tonnás vonattal százezer forint.
Ha van ilyen pálya, hozzá ilyen vonat akkor occsó.
Ha csinálni kell......
2013-07-23
20:53:43
#41424
"""
Kötelező üzemlátogatás okán anno utaztam próbaüzemes Szovjet fejlesztésű lendkerekes energia tárolós trolival.
A kocsi közepén csak ülni lehetett, annyira alacsony volt.
A kanyarokban dőltünk mint a zsák, de alattunk a padló vízszintes maradt.
Dinamót hajtott meg, és képes volt három megállót vánszorogni kiakasztott áramszedőkkel.

Konténeres megoldást az Opelnél Kölnben láttam.
A hosszú gyártósorok energia ellátása szakaszonkénti trafó állomásokról történt.
A gyártási szakaszokban üzemelő robotok összehangolása egy rövid áramszünet után két órába került.
Ráadásul az egyes szakaszok bizonyos rugalmassággal rendelkeztek. Tudtak előre dolgozni és bizonyos határig késni is. Az egyes szakaszok a folytonos működés érdekében befolyásolhatták a többi szakasz ütem idejét.

Egy gyors visszakapcsolás is képes volt szétzilálni a rendszert, ezért telepítettek minden szakasz trafójához energia tárolókat.
A legtöbb még lendkerekes volt, de már volt köztük szupravezetős konténer is.

Az energia tárolók közel MW-os teljesítményűek volakt, de az áthidalási idejük kevesebb volt 0,1-0,2 másodpercnél.

Szerintem az ilyen rendszereket nem is lehet másra használni.
Hosszabb idejű kitárolásnál a megoldás minden más energiatároló módszernél gazdaságtalanabb.
Csak önmagában a lendkerék mágneses csapágyazása is sok energiát igényel.
"""


Egy érdekes tárolási mód, ami -állítólag- 80%-os hatásfokkal működik.
www.s3.amazonaws.com/siteninja/site-ninja1-com/1343762256/original/ARES_PressKit.pdf

Az Ares-rendszerében a megújulóval termelt, azonnal fel nem használható energiával bazi tehervonatokat hajtanánk fel egy hegyre (például erős napsütésben). Éjszaka aztán kiengednék a fékeket és a szerelvénybe szerelt generátorok alakítanák vissza a helyzeti energiát elektromossá.
Íme a gravitációs erőmű! Persze a SZET által ihletett ötletet a MÁV is megvalósíthatná egy leállított szárnyvonalán :)




2013-02-13
21:41:17
Előzmény: robert #38414#38542
Egy lendkerekes energiatároló telepítésről konkrétan tudok. Egy konténer méretű cuccot pakoltak le az egyik nagy elektronikai gyár udvarán, mert a szolgáltató másképp nem tudta garantálni a stabil villanyt.

T.
villam64Válasz erre
2013-02-13
21:04:59
#38540
Egyre több olyan autótípust hoznak forgalomba a gyártók, amelyben a hagyományos folyadékos rendszerű akkumulátor helyett felitatott elektrolittal működő, un. AGM akkumulátor van. Habár mindkét típus kémiailag ólom-sav akkumulátor, lényeges különbség van a szerkezetük kialakításában.


2013-02-06
21:40:23
Előzmény: takyka #38412#38414
takyka,

Tényleg érdekes, hogy másként jelenik meg a különböző nyelvű fordításokban ez a kifejezés, és nem fordítottak figyelmet a stilisztikára.
Talán az lehet a magyarázat, hogy egy ilyen speciális eszközt nem szórólapok alapján vásárolnak, Magyarországon talán egyáltalán nem is vásárolnak ilyet.


2013-02-06
20:58:08
Előzmény: robert #38408#38412
Kinek szánják ezt háziasszonyoknak? "Űrrepülő minőségű acél" He?
Komoly(?) cég hogy adhat ki ilyen brossúrát?

Eszem megáll!

T.
2013-02-06
20:04:06
#38408
Lendkerekes energia tároló





2013-02-05
21:38:07
Előzmény: Bous83 #38357#38361
Ekkora fajlagos árért simán elvállalnék egy min. 10kWh-s rendszert!
A lelke sima, ólmos, 100Ah-s ciklikus akksi lenne, amit átmatricáznák 20Ah-ra, az "új" kapacitásának megfelelő mennyiséget építeném be a rendszerre, csinálnék egy battery managementet, ami megvédené a hülyéktől, az invertert megvenném tőled ócsóé' ;-), oszt tsók...

T.
ÉgboltosVálasz erre
2013-02-05
21:13:39
#38359
Van egy 180Ah-s akksim, jutányosan megszámítom egy Önkormányzatnak.

Bármilyen energia tárolását házilag papír akkumulátorban tudom hosszú távon elképzelni egyelőre. 100% feletti hatásfok is elérhető. Külső megjelenésére nagyon hasonlít a pénzre. Másik típusa a részvény. A megfelelően használt fázisváltó képes a 100% feletti tárolást elérni. Hátránya, hogy használata nehéz és kockázatos. Én egyelőre 100% alatt tudom ezt működtetni, de tanácsot bárkinek tudok adni amíg fizetőképes.
2013-02-05
20:40:27
Előzmény: villam64 #38353#38357
A számítás egyszerű, 172mFt/500kWh = 344 ezer Ft / kWh (azaz kb egy 12V 100Ah akku kerül 344 ezerbe :D persze inverterestül)
villam64Válasz erre
2013-02-05
16:33:52
Előzmény: Bous83 #38352#38353
Még utána kell számolni az ár-teljesítmény aránynak. Meg ezt viszonyítani a hagyományos akkumulátorhoz. Elvégeznéd ezeket a számításokat? Nagyon fontos lenne a pályázathoz.
2013-02-05
16:02:09
Előzmény: villam64 #38351#38352
Villám, van olyan akku, aminek becsült élettartama 20 év, adnak 10 év garanciát arra, hogy akármit csinálsz, 10 év után 90% felett lesz a kapacitása, és az akkumulátor hatásfoka 90% felett van! Ha szeretnéd, inverterestül szállítják, és oda-vissza (AC/DC átalakíts, tárolás, DC/AC átalakítás) hatásfoka 87%! A legnagyobb 4MWh-s, 1 konténer. Kicsiben még nem forgalmazzák... :( (500kWh-s a legkisebb egység, tavaly kértem rá ajánlatot, 172mFt/db + szállítás :D, de abban már van 250kW-os inverter is, meg netes irányítás-távfelügyelet. Szerintem dobjuk össze a pénzt 1 db-ra, és teszteljük... :D:D:D)
villam64Válasz erre
2013-02-05
15:51:30
#38351
Én addig ellenzem az akkumulátort, amíg nem lesz 25 év élettartam garancia.
2013-02-05
14:02:40
Előzmény: Bous83 #38348#38349
Bous83,

"Szerintem ehhez még kell úgy 10-20 év..."

Ezért nem értettem, hogy mire a nagy lelkesedés. Habár minél gazdaságtalanabb valami, annál nagyobb EU támogatást lehet szerezni rá. Van olyan támogatás, aminél még egy ilyen energiatároló is megéri egy önkormányzatnak (de miből!) :)

2013-02-05
13:45:36
Előzmény: robert #38334#38348
Róbert,

Ki mondta hogy jobb? :) Jelenleg sajna nem, bár vannak rá törekvések. Hamarosan tömegesen terjedni fog a zöld energia oly módú támogatása, hogy azon részre amit el is használsz többet fizetnek (mint amit kinyomsz a hálózatra), ezzel tompítva a napközbeni túltermelést, valamint a tárolók fejlődésének-terjedésének támogatását.

Alapvetően azért szükséges, mert különben nem lehet jól decentralizálni a termelést a biztonság rovása nélkül. (plusz a fogyasztás-termelés kiegyenlítése) Bár ahhoz eléggé le kell esnie a tárolás árának, hogy tömegesen terjedjen. Szerintem ehhez még kell úgy 10-20 év... ...remélem azok között leszek, akik ezt 1000-el nyomatják... ;)
2013-02-04
17:59:44
Előzmény: Bous83 #38333#38334
Bous83,

Összefoglalnád, hogy miért jobb a tárolós megoldás, mint a visszatáplálás?

2013-02-04
17:52:49
#38333
Róbert kedvence címe lesz... :D

"Célkeresztben a nullaforintos villanyszámla"

VRB (Vanadium Redox Battery)

"A kistelepülések lehetnek a legnagyobb nyertesei annak a technológiai robbanásnak, ami az energiatárolási technológiákban zajlik. Noha a szakemberek 2025-re várják az általános elterjedését, azoknak, akik mostanra saját termelő egységre tettek szert, a fejlődés magától értetődő. Akkor is, ha nem kapnak nagy nyilvánosságot.
...
A VRB 80 százalékos hatékonysággal képes eltárolni a villamos energiát. A beruházási költségszint is kezelhető szintre került; egy 125 kW teljesítményt (ami megfelel tíz normál lakás energiaszükségletének) 2 órán keresztül (anélkül hogy áramtermelésre, újabb betáplálásra lenne szükség) biztosítani képes "akku"-t már 150 ezer euróból meg lehet venni. Ha 80-95 százalékos pályázati támogatás is társulna hozzá, igen kedvező árat hozna ki a végén, pláne, hogy a szerelési munkálatok költsége elenyésző. Gyakorlatilag megérkezik a konténer, pontosan beállítják, és csak rá kell kötni a termelőegységek végkapcsaira.
"

hvg.hu/gazdasag/20130204_VBR
2011-12-02
11:21:33
#21563
Az Audi nemrég bemutatott koncepciója az áramtárolására is megoldást kínál = a szintetikus földgáz, avagy az "e-gas"


Az e-gas projekt megoldást kínál a zöld áram tárolására.
Az Audi és partnerei (Fraunhofer IWES, SolarFuel, ZSW, EWE) elképzelései szerint a szél- és napenergia által termelt energia tárolására a legjobb megoldást a "szintetikus földgáz", avagy a projekt által használt terminológia szerint, az "e-gas" nyújtja. Az alapkoncepció szerint a tengeri szélerőművek által termelt többlet- (az adott időpillanatban felesleges elektromos áramot) vízbontásra használnák fel, majd az elektrolízis során keletkező hidrogént szén-dioxiddal vegyítve metánt, szintetikus földgázt hoznának létre, amelyet aztán be lehet táplálni a földgáz-rendszerbe, ahol kényelmesen és nagy mennyiségben tárolható.

Az Audi projektje mögött álló intézetek egy korábbi publikációja szerint az átalakítás 60%-ot meghaladó hatásfokkal hajtható végre.


www.youtube.com/watch?v=q7LMjsFK_Y8

Biosolar Forum  =>  Villamos energia tárolása  =>  Elektromos Energia Tárolásalapozz: 1, 2   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva