English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Napkollektorok - Vizes rendszerek  =>  Hordó kollektorlapozz: 1, 2   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2012-04-27
21:57:34
Előzmény: Earthfan #28332#28950
Kis szilárdságú tartályokhoz nem lehetne jó megoldás egy reduktor? A fogyasztók felé szállító ágon pedig egy visszacsapó szelep. Így nem tudja a fogyasztó felől esetlegesen visszatolni a hideg vizet.

Vagy így a fogyasztóknál nem jön elég meleg víz a hideg víz magasabb nyomása miatt?
EarthfanVálasz erre
2012-04-12
07:06:21
Előzmény: kixgy #28319#28332
kixgy,
Ha 3,5 bárra van beállítva a nyomáskapcsolód és a hidrofór tartályod is ennek megfelelően van előfeszítve, akkor az 5 báros nyomáshatároló lehet, hogy sok lesz. Úgy értem, hogy a 3,5 bárról 5-re emelkedés túlfeszítheti a tartályod membránját vagy át is szakíthatja.
Természetesen, ha csak légzsákos a tartályod és elég nagy is, akkor ez nem fordulhat elő.
2012-04-11
19:03:11
Előzmény: Nandi #28290#28319
Nandi,

Hidroforra kötöm a rendszert de az is max 3,5 bar nyomáson dolgozik. Be akarok kötni egy 5 baros biztonsági szelepet.

Müanyag tartály helyett biztatott valaki aluminium söröshordóval, de még nem kaptam választ.

A könnyebb keringés biztositásáhoy akarok 1 colos stuccokat használni. A nagy ivben kanyarodást megjegyeztem.

EarthfanVálasz erre
2012-04-11
11:50:33
Előzmény: Nandi #28304#28305
Nandi,

Pontosan úgy van, ahogy mondod.
Méretezés nélküli rajzon egyébként elég nehéz elmélkedni, de ha kixgy azt megértette, hogy tartani kell egy biztonságos távolságot a "cső" rendszer felső csöve (piros vízszintes) és a (rajz szerinti) elvétel csővég (piros függőleges) között, akkor már jók vagyunk, vagyis segítettünk neki. Szerintem.
Én úgy gondolom, megértette a lényeget.
2012-04-11
11:31:47
Előzmény: Earthfan #28288#28304
Earthfan,

Én a rajzon úgy látom, hogy a függőleges távolság csökkent (szaggatott vonal megszűnik).

A függőleges csőszakaszok növelése indokolt, mert a hideg meleg fajsúlykülönbség okozta áramlást az biztosítja. Kixgy ábrájában a piros csőbekötés felett a tartályt már nem tekinthetjük csőnek.
2012-04-11
07:51:12
Előzmény: kixgy #28232#28290
Kixgy,

"keményfalu műanyag tartályt fogok használni"

Vajon bírja a hálózati víz nyomást a műanyag tartályod (3-4 bar, 70 C fokon).
Ha nyomás-próbázni akarod, töltsd fel meleg vízzel, azután még kompresszorral nyomd fel 8-10 bar nyomásra (emberek biztonságos távolságban). Ha azt kibírja, az már biztató. Fogalmazhatok úgy is, hogy csak szavatolt nyomásálló tartályt kössél rá hálózati víznyomásra.

A bojler tetején a légzsák tágulási tartályként működhet, pláne ha a búvárcsövet rövidebbre vágod. De biztonsági szelepet építsél be.

A rajzon a szaggatott piros, és piros vízszintes vonalak között nem értem a különbséget. Szerintem az a fontos, hogy vízszint alá fusson be a cső.

A légtelenítésnél arra fektetném a hangsúlyt, hogy a rajzon vízszintes csövek kapjanak egy enyhe lejtést. Így a piros cső tartály felőli oldala legyen a legmagasabban.

A gravitációs rendszerben könyökök helyett használj jó nagy sugarú íveket.

EarthfanVálasz erre
2012-04-11
07:29:45
Előzmény: kixgy #28280#28288
kixgy,
igen, arra a függőleges távolságra (szintkülönbségre) gondoltam, amit megnöveltél.
2012-04-11
05:32:13
Előzmény: Earthfan #28276#28280
Earthfan,

Igy gondoltad?




Persze, hogy napkolektor helyett hurok lesz, de a rojzprogramom csak egyenes vonalakat "tud csinalni"

EarthfanVálasz erre
2012-04-10
21:17:46
Előzmény: kixgy #28232#28276
Szia kixgy!
Ne legyen túl kicsi a magasságkülönbség az elvétel és a hurok (ti kollektornak írjátok) bekötés-vég között azért, hogy biztosan ne levegősödjön le a hurok-tározó rendszer elvételkor. A hurok bekötések felett, ha azok egyébként a mindenkori vízszint alatt vannak, mindegy mennyi levegő van.
-Ha meg tudod oldani úgy, hogy az elvétel-csap a betápot nyissa, akkor a rendszered nyitott is lehet. A tágulásnál a felesleg automatikusan túlfolyik majd. (Ebben az esetben a meleg víz fogy.)
-Ha eleve marad levegőréteg a tartályodban, akkor a vízelvétel szakadása is adott. Nem folyik le az összes víz csapzárás után a nyílt rendszerből. De, az elvételi csővég fölé töltött vízmennyiség mind le fog folyni.

Legalábbis, mi így tapasztaltuk régebben egy 600l térfogatú, műanyag, valamikori glicerintározóval.
2012-04-10
08:37:38
Előzmény: Nandi #28200#28232
Nandi, Earthfan!

A lerobbant villanybojler szitává lyukadt unalmában, tehát az esik.
Házilag fogok bütykölni valami melegvizgyüjtőt. Azt hiszem keményfalu műanyag tartályt fogok használni. Három járatosra gondolok.



Hőkitáguláshoz elég a bojler levegőrétege?

2012-04-08
22:29:50
Előzmény: Earthfan #27796#28200
Earthfan!

Jó gondolatnak látom a párhuzamos elrendezést. A hő megfelelő vastag csövezés mellett magától bemegy a bojlerba (termoszifon hatás).
Fontos, hogy a bojler jó magasan legyen.

< akkor a hideg-meleg víz fajsúly különbsége miatt önmagát keringteti (a napocska a "motor") a víz >

Néhány észrevétellel egészíteném ki a gondolatot.
1.
Naplemente után megfordulhat a hőáramlás ha egy magasságban van a bojler és a napkollektor.
Éjszakára le kellene zárni a napkollektort (KPE csöveket), ne váljon radiátorrá.
Motoros szelep jó lehet. Bár szükségtelen, ha a bojler magasabban van a napkollektornál.

Halkan megjegyzem: A visszacsapó szelep 1 magában nem lenne jó, mert a fajsúly különbség nyomása nem képes kinyitni.


2.
Szűkítést nem alkalmaznék a napkollektor csövezésében. Helyette a "T" idomot forgatnám úgy, hogy vízelvételkor a torlónyomás miatt a napkollektorban 0, vagy negatív legyen az áramlási irány.




Fontos az is, hogy a hideg "T" idom a bojler és a csöpögő (biztonsági szelep) közé kerüljön.

Természetesen, légtelenítéshez, és téli víztelenítéshez további szerelvények is szükségesek.


EarthfanVálasz erre
2012-04-08
20:17:33
Előzmény: kixgy #27865#28196
Kixgy!
A hideg-meleg víz fajsúly különbsége indítja be az áramlást az egyébként zárt rendszernek tekinthető tartály-meleg-víz-hurokban. Neked miért nem mindegy merre forog?
Ha a besugárzás után is meleg vizet szeretnél engedni, akkor ne vedd le a szige-telést a tartályról! Pont ez a lényeg, hogy a csőből a felmelegedett víz felfe- lé igyekszik. Mi a szigetelt tartályba szeretnénk becsalogatni és bent is tar- tani, hogy amíg a csőben lévő víz nem lesz melegebb mint a tartályban addig ne mozduljon a onnan és lehetőleg ne hűljön le. Besugárzás után, a hideg víz mindenképpen a hurok alján marad, a meleg víz berétegződik a tartály tetejére.
Ha nagyobb felületet akarsz, akkor párhuzamos ágakat rakjál a csöved mellé. Ha a hosszát változtatod úgy hogy karikába tekered, akkor nem tud könnyen beindulni a körforgás.
A leírt T idomos megoldásnál a hőfelvevő hurkod elejére és végére tegyél szűkítést, így amikor hideg vizet engedsz a rendszerbe, akkor a tartályból fogja kinyomni a meleg vizet, és nem hurkodon szalad végig.
Másik megoldás: Az eredeti bojler bekötéseket csak a hideg víz beengedésére és a meleg víz elvételére használod. Fúrsz még két lukat tartály aljára, csövet he- gesztesz bele, és erre kötöd a hurkodat. Így a vízelvétel és a felmelegítés külön rendszernek tekinthető. Biztos, hogy a meleg vizet fogja kinyomni a tartályból, ha kinyitod a csapot.
Írd le majd, hogy sikerült! Üdv.
2012-03-31
18:52:21
Előzmény: robert #27789#27866
Robert,
Mikor beirtam a kérdésemet, lezártam a számitógépet és már indultam is falura. Az uton már rá is ébredtem, hogy mi az az Y2 tengely.ű

Talán az egy kicsit érdekes, hogy én 42 évig tanitottam a mateket, de mindig csak egy függőleges OY és egy vizszintes OX tengelyt használtunk.Sok diák még igy is nehezen fogta fel a függvény és a grafikon fogalmát.
2012-03-31
18:43:38
Előzmény: Earthfan #27796#27865
Earthfan,

Az én eszem mind azon járt, hogy a hurkot a bojler elébe vagy utána kössem sorosan. Most kisül, hogy párhuzamosan kell kötni. Köszi a tanácsot.
A légtelenitest majd megoldom valahogy.
Van még két kérdésem:
1, A hurokban viz keringési iránya egyértelmű? Nem indulhat meg forditva?
2, A bojlert hagyjam hőszigetelve, vagy vetkőztessem le és fessem feketéra?
EarthfanVálasz erre
2012-03-29
09:26:31
Előzmény: kixgy #27780#27796
Dehogynem! Van hozzá mindened! A tetőd ferde, tehát a legfelső pontjára tedd a bojlert, ha álló, akkor álló helyzetben. Tegyél a két vízbekötésére egy-egy T idomot, kösd rá a hurkodat. Az eredeti hideg víz ágon lévő T maradék pontjára kösd a hideg víz bekötést, a másik T maradék bekötési pontjára a meleg víz elvételt! Ha le tudod légteleníteni, akkor a hideg-meleg víz fajsúly különbsége miatt önmagát keringteti (a napocska a "motor") a víz. Elvételkor a tartály tetejéről veszi a meleg vizet, alulról töltve a tartályt. Ha a napocska már nem süt (leáll a meghajtás) a hideg víz a rendszer legaljára húzódik és ott is marad a következő napsütésig. Ha a bojlered szigetelése még megvan, akkor lehet hogy még reggel is langyos lesz a vized.

Ha kész vagy vele várjuk a beszámolót!

(A következő lépésben a hideg vízbekötést elágaztatva egy termosztatikus keverő-szelepet a meleg víz ágba bekötve automatikusan szabályozni tudod felülről a kívánt és állandó hőmérsékletű elvett víz hőfokát. Termosztáton: Hideg víz be, meleg víz be, a kimenete pedig a megfelelő hőmérsékletű zuhanyvíz. Sajna 10eFt körüli az ára. De hamar megszokjátok, hogy nem kell a csapot tekergetni, hanem pont megfelelő hőfokú víz folyik, amint odaér a keverőszeleptől a zuhanyrózsáig.)
2012-03-29
06:53:35
Előzmény: kixgy #27780#27790
Ha a tartály magasabban van, mit a kollektor, akkor "magától" keringhet a víz
2012-03-29
06:46:27
Előzmény: kixgy #27787#27789
kixgy,

Az Y2 tengelyen a csupasz és átlátszó burkolattal ellátott két tartály közötti hőmérséklet-különbség van ábrázolva.
A csupasz tartály 15 fokkal alacsonyabb hőmérsékletre melegedett fel.
Más méretű tartályok esetén a hőkapacitásbeli különbség miatt jelentős eltérések lehetnek.

2012-03-29
06:14:23
Előzmény: robert #27785#27787
Robert,
Köszönöm a tanácsokat. Ki fogom próbálni.

Van még egy kérdésem. A 27776-os beirásodban van egy grafikon a sörös dobozok melegedéséről. A grafikon jobboldalán van egy beosztás 0-tól 17,5 C-ig. Az a skál mit mutat?
2012-03-28
22:59:29
Előzmény: kixgy #27780#27785
kixgy,

Kihűlésnél (felmelegedésnél is) a tartály méretének jelentős szerepe van.
Minél nagyobb a tartály, annál nagyobb a felülete a térfogatához képest. Annál nagyobb felületen éri a napsugárzás, de egyben annál nagyobb felületen hűl.

Egy 50 literes tartály 25C külső hőmérséklet mellett 3 óra alatt hűl le 50-ről 40C-ra (a kísérletemben szereplő 0.35 liter víz 30 perc alatt).
Egy 50 literes tartály 25C külső hőmérséklet mellett 6 óra alatt hűl le 40-ről 30C-ra (a kísérletemben szereplő 0.35 liter víz 50 perc alatt).

A csöved úgy viselkedik, mint a kísérletben szereplő sörösdoboz, 1 órát sem bír ki, miután már nem süti a nap.

Szerintem érdemes lenne az 50 literes bojlert használnod egy napos, lehetőleg szélárnyékos helyen. Tehát a KPE-cső megszűnne. A tartály nem lenne nyomás alatt, egy szelep a felhasználási helyen (tusoló) nyitná/zárná a hideg víz útját, ami kiszorítja a meleget a tartályból. Ugyanúgy, mint az átfolyós bojlerek esetén.
A tartályt és a csatlakozó vezetékeket fagyveszélyes időben teljesen vízteleníteni kell.


2012-03-28
19:27:47
Előzmény: robert #27776#27780
Robert,
"Amennyiben napnyugta előtt szándékozzuk felhasználni a vizet egyéb teendőnk nincsen."



A képen egy 15 méteres 1 colos fekete cső van feldobva a tetőre. Nem mértem a csőben a viz hőmérsekletét, de nyári kánikulában már nem lehetett elviselni a hőmérsékletét. Szereltem keverőcsapot rá. Igy már15-20 liter vizet tudok a fürdőszobában egy tussoláshoz használni. De csak amig a nap süt. Márpedig a kerti munkából a sötétedés kergeti be az embert a házba. Akkor pedig már nincs "ingyen" melegviz. Ilyenkor következik a villanybojler. De az már nem ingyen. (A tussoló fülke falán két keverő csap van: az egyik a tetőről, a másik a bojlerből:))

Hőcserélő meg keringetőpompa nélkül nem lehet valamilyen fogással a tetőn lévő csőből a melegvizet "összegyűjteni" legalább estig?
Van 50 literes lerobban villanybojlerem.
A vizet hidrofor szolgálttatja.



2012-03-28
17:19:22
#27776
A kíváncsiságom nagyobb volt, mint a lustaságom.
A mai verőfényes napon ezt a kísérlet végeztem el:

Két feketére festett hengeres tartályba (sörösdoboz) vizet töltöttem.
A vízbe a tartályok tengelyében 80mm mélyre merül egy-egy hőmérő szonda.
Az egyik tartály (A) szabadon áll, a másikra (B) egy 1.5 literes megfelelő hosszúságúra vágott PET palackot húztam.
Mindkét tartályt a napra állítottam.




Mért adatok az idő függvényében:
1. A hőmérséklet [C]
2. B hőmérséklet [C]
3. Környezet hőmérséklet [C]



Amíg a tartály hőmérséklete alacsonyabb, mint a környezet hőmérséklete, addig a szabadon álló tartály két oknál fogva is gyorsabban melegszik:
- az egyik ok, hogy a napsugárzás az egyik oldalát közvetlenül éri (burkolat anyagáról függően ~20% többlet várható)
- a másik ok az, hogy a rosszabb hőszigetelés miatt több hőt képes felvenni a környezetétől
Amikor a tartály hőmérséklete már meghaladja a környezet hőmérsékletét, a burkolattal ellátott tartály kevesebb hőt veszít, de a felületére csak szűrt sugárzás jut.

Nagyon egyszerű, low-tech napkollektorról van szó, mégis sok szempontot kell figyelembe venni a teljesítmény értékelésekor.


A részletek mellőzésével, egy közelítő modell szerint egy magára hagyott (stagnáló) hordó esetén 25 fokos külső hőmérséklet esetén a következő egyensúlyi víz-hőmérséklet várható:
A. Csupasz: 25 + 20 = 45 C

B. Burkolt: 25 + 32 = 57 C

Az eredményből érdekes következtetést lehet levonni:
Egy feketére festett hordóban a külső hőmérsékletnél felhőtlen napokon 20 fokkal, egy feketére festett és fóliával burkolt hordóban a külső hőmérsékletnél 30 fokkal melegebb vizet lehet előállítani, várhatóan az április és szeptember közötti időszakban.

Amennyiben napnyugta előtt szándékozzuk felhasználni a vizet egyéb teendőnk nincsen.
Ha napnyugta után órákkal - és főleg akkor, ha másnap reggel is - szeretnénk meleg vizet használni, akkor megoldás lehet mobil hőszigetelés alkalmazása, vagy a melegvíz átfejtése egy hőszigetelt tartályba.



2012-03-27
15:45:40
Előzmény: robert #27723#27738
Szerintem jó ötlet az üvegezés.
Egyrészt a nap könnyű szerrel átmegy rajta.
Másrészt a fekete bojler, amit megfosztanék szigetelésétől
a falra lenne fölfogatva. Viszonylag jó keretet tudnék készíteni.
Előbb a földön végzek egy próbát üveggel-üveg nélkül, úgy ahogy
tervezted. Így meglátom megéri-e bajlódni az üvegházzal.
Harmadszor nem hűlne ki olyan könnyen nyáron, mintha csupaszon maradna.
2012-03-27
09:37:27
#27729
Pet palackal vegeztek kiserleteket kb 5 evel ezelott

2,5 literes palackot kette vagtam majd ebbe aplakaltam 1 db 1,5 literes palackot , a palackra fekete agro folia burkolatot huztam, az 1,5 liter viz
kb 5 0ra alatt 45 C melegedet ( aprilis elejen )
2012-03-27
07:55:00
Előzmény: oldtri #27721#27723
oldtri,

Nem én csináltam, nincs tapasztalatom.
Az biztos, hogy lassabban hűl ki a tartály (főleg a szeles helyeken), de csak a sugárzás egy része éri. Lehet, hogy ez a két hatás kioltja egymást.

Érdekes lenne, például két feketére festett PET palackba zárt vízzel és hasonló felépítésű fólia borítással végezni egy kísérletet.
A. palack szabadon
B. palack fólia burokban

1. Reggel mindkét palackba azonos hőmérsékletű vizet önteni és megmérni a víz és a környezet hőmérsékletét.
2. Leborítani az egyik palackot a fóliával.
3. Délben megmérni mindkét palack és a környezet hőmérsékletét.
4. Este megmérni mindkét palack és a környezet hőmérsékletét.
5. Másnap reggel megmérni mindkét palack és a környezet hőmérsékletét.


Még érdekesebb lennel négy feketére festett PET palackba zárt vízzel és hasonló felépítésű fólia borítással végezni a kísérletet.
A. palack szabadon
B. palack fólia burokban
C. palack félig szabadon, az északi oldal hőszigeteléssel
D. palack fólia burokban, az északi oldalon hőszigeteléssel fólia burok és a palack között

1. Reggel mindegyik palackba azonos hőmérsékletű vizet önteni és megmérni a palack és a környezet hőmérsékleteket.
2. Délben megmérni az összes palackban a víz és a környezet hőmérsékletét .
4. Este megmérni az összes palackban a víz és a környezet hőmérsékletét .
5. Másnap reggel megmérni az összes palackban a víz és a környezet hőmérsékletét .
2012-03-27
07:38:13
Előzmény: robert #27661#27721
Igen, ilyesmire. Mi a tapasztalatod?

Biosolar Forum  =>  Napkollektorok - Vizes rendszerek  =>  Hordó kollektorlapozz: 1, 2   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva