English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Tervek - Barbotlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2017-04-19
14:57:26
#50904
Sziasztok!
Milyen csövet, és milyen méretűt ajánlotok a 4 napkollektoroktól a tartályig? 5 rétegűt, rezet, vagy inox gégecsövet?
Árban az 5 rétegű a legjobb, de az csak 100 fokig bírja. A rézzel nehéz lesz bevenni a kanyarokat, az inox meg drága...Kb. 15-20 méterről lenne szó.
2017-04-12
20:31:06
#50897
Sziasztok.
Nem vesztem el, csak próbálom a 2 meglevő puffertartályt elcserélni egy nagyra...
2017-04-10
17:22:15
Előzmény: barbot #50892#50894
Szia,

Nekem eredetileg 1 hőcserélős 200 literes tartályom volt amíg csak a gázkazán készítette a HMV-t. A napkollektor beruházásánál kellett vegyek egy 300 literes 2 hőcserélős tartályt. A 200 literest elvileg dobhattam volna a kukába és ekkor született az ötlet, hogy ha már van akkor termeljek bele melegvizet és így alakult, hogy sorba kötöttem. A 300 literes álló tartályom 2 spirál csöves hőcserélős alul a szolár és felül a kazán részére míg a 200 literes egy Buderus fekvő tartály. Nyilván egyszerűbb 1 tartályban tárolni de ez a beszerzési lehetőségtől függ.
villam64Válasz erre
2017-04-09
19:23:26
Előzmény: barbot #50892#50893
Azt érdemes közelebb tenni, melyiket többet használod. Én simán sorban felfűzném a tartályokat. Meleg-hideg-meleg-hideg.
A rendszerek nyomása a meghatározó a napkollektor bekötésénél. Különböző nyomások esetén a hőcserélőt javaslom. Nálam a 65 fokos keverőszelep vezeti le a felesleget a pufferre.
2017-04-09
18:27:55
#50892
Sziasztok.
villam64: Tetszik a zsezse rendszere, köszi a tippet. Sorbakötésnél hogy előnyösebb: az alacsonyabb tartály közelebb a kazánhoz, vagy fordítva?

butyiba: Neked a puffertartály melyik részébe van beépítva a hőcserélő? Nem jobb egy tartályban,magasabb hőmérsékleten tárolni a fűtési melegvizet, mint két tartályban homogenizáltan, alacsonyabb hőfokon?

Ha a puffertartályra rá akarom kötni a napkollektort, hogy tárolja a túltermelést, akkor hőcserélő/hőleadás szempontjából melyik jobb:rézcső-spirál, vagy egy tank in tank tartály? Konkrétan: 800 literes pufferbe felülről belelógatva 30m rézcsőspirál, vagy egy 1000 literes tartályban levő 150 literes tartály?

2017-04-09
07:03:11
Előzmény: barbot #50889#50891
Szia.

Én is sorba kötve használok két tartályt (így hozta az élet), igaz mind a kettőben van hőcserélő. Így a vezérlőm átvált egy 3 utas motoros szelepet ha a második tartály fűtése szükséges.
Mivel az egyik tartályodban nincs hőcserélő én a következőt tenném.
- Tartályok sorba kötve
- Elsődleges tartály ( ahonnan kiveszed a melegvizet ) az amelyikben a hőcserélő van
- Keringtető szivattyú és vissza csapó szelep beépítése az elsődleges tartály kimenete és a másodlagos tartály bemenete közé melegvíz forgatási céllal. Vissza csapó szelepet a 2-es tartály fűtési rendszer bemenethez is kell tenni.
- Vezérlő beállítása, hogy bizonyos feltétel teljesülése esetén forgassa a vizet a két tartályban. Ilyen lehet pl hogy 40 fokos vizet szeretnél és ha az 1-es tartály elérte a 40 fokot akkor kapcsoljon be a keringtető szivattyú és addig működjön amíg le nem esik a hőfok pl 37-re. Ekkor leáll és a kollektor tovább fűti az 1-es tartályt ismét 40 fokra. Kezdődik előröl a folyamat. Előbb utóbb a 2-es tartályod is felmelegszik hőcserélő nélkül. Ha pedig vizet veszel ki az 1-es tartélyból akkor a 2-esből melegebb víz kerül az 1-esbe így nem hűl le olyan hamar.
villam64Válasz erre
2017-04-08
21:06:23
Előzmény: barbot #50889#50890
Én továbbra is támogatom a sorba kötést. Zsezse is így használja. A puffer vagy zsezse rendszer fórumot olvasd.
2017-04-08
12:31:21
#50889
sziasztok.
Van egy 500 literes, és egy 800 literes pufferem. Az 500 literesben nincs hőcserélő, a 800 literesben van 30 m (3x10m, sorba és párhuzamosan köthető)rézcső feltekerve (10m 15-ös, 10m 18-as, és 10m 22-es) és fölülről belelógatva a tartályba. 11 BAR-os, 7-es lemezből készült tartályok, szóval van bennük tartalék.
Mi a véleményetek, érdemes a pufferek soros/párhuzamos összekötésében gondolkodni? Szívesebben bekötnék egyetlen 1500 literes puffert, de ezek megvannak, vagyis anyagilag ez a legkevésbé megterhelő (a tartályvásárlás szempontjából). Ugyanakkor lehet, hogy a 2 tartály összehangolása, a csapok, stb. többe kerül, mint amit a két tartály (esetleges) eladásán veszítek.
Két tartálynak nagyobb a hővesztesége is...
Mi a véleményetek?
2017-04-02
12:08:52
Előzmény: butyiba #50874#50878
Szia butyiba!
Köszi a gyors választ! :-)
Megnéztem a vezérlőd itteni árát, és majd lehidaltam. Nálatok 100 ájróval olcsóbb, de úgy is egy teljes télre elegendő fa ára...
Tudom, hogy a kollektorok régiek, de a "sok lúd disznót győz" elv alapján a 9 nm napkollektor majd csak megtermeli a szükséges melegvizet.
A kollektorral kapott hőcserélőegységhez nagy reményeket én sem füzök, de valamire majd csak jó lesz. A két érzékelős vezérlést a HMV fűtésére tervezem használni (a pufferből), arra gondolom jó lesz.
Nekünk a 2 hőcserélős, 400 literes HMV tartály az elmúlt évek tapasztalata alapján bőségesen elég lesz, úgyhogy a napkollektor felesleges termelését a pufferbe szeretném tárolni. A szolárszivattyú, a motoros, 3 utas szelep már megvan.
2017-04-02
08:13:53
Előzmény: barbot #50873#50874
Szia,

Nekem 3 db 20 csöves kollektor van a tetőn DK fekvéssel és kb 45 fokos tetővel ( lásd a fénykép ) és 2 db tartályom van. Az egyik tartály 300 literes és ez az elsődleges, és van egy 200 literes ez a másodlagos tartály. A két tartály sorba van kötve. A rendszer először a 300 literes tartályt fűti és ha van még tartalék akkor átkapcsol a 200 literes fűtésére. A 200 literes tartályom egy hőcserélős és amikor a kazánt vettem ebben tároltam a kazán által melegített vizet. Amikor a napkollektort telepítettem új 2 hőcsrélős tartály kellet, így ki kellett volna dobni a 200 literes tartályt. Ezért született ez a megoldás.
Vezérlésem Resol Deltasol M. Erre 12 db szenzor köthető és 9 db relé kimenete van. Nálam most 11 szenzor van aktív használatban valamilyen funkcióval és 8 db relé vezérel valamit ( a 9.-et sajnos vezérlő sajátosságai miatt nem lehet szabadon felhasználni ).
Több szenzor elhelyezése a rendszerről sok infót ad és az esetleges hiba meghatározása is sokkal egyszerűbb.
Megértettem, hogy komplett rendszert kaptál, de a képen láthatólag nem mai darabok. Félre ne értsd inkább csak jelzés képpen tanácsolom hosszú távon szerintem jobban jársz ha modernebb és jobb hatásfokra tervezed a rendszered. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy most egyszerre vegyél meg mindent ami kell hozzá, ezt lehet később fokozatosan is fejleszteni. Én is így csináltam. A pénztárca is jobban elbírja a fokozatosságot :-).
A bypass szelep azt jelenti hogy a szolár állomás (kollektor szivattyú) és a puffer tartály közé beteszel egy 3 utas motoros szelepet amit a szolár vezérlő szabályoz. Ide be kell tegyél egy szenzort is. Amikor el kezd sütni a nap akkor elkezd felfűteni a kollektor egységed és beindul a szivattyú. A melegvíz elkezd keringeni de NEM a puffer hőcsrélőjén keresztül hanem a 3 utas szelepnél vissza fordul a kollektor felé. Ha a csőben lévő melegvíz eléri a beállított értéket a bypass szelepnél elhelyezett szenzornál akkor a 3 utas szelep átkapcsol és most már a tartályban lévő hőcserélőn keresztül folyik. Ha menet közben felhő jön vagy le kell állnia a tartály fűtésének akkor a 3 utas szelep lekapcsolja a puffer tartály hőcsrélőjét. Csatolok egy fényképet a jobb érthetőséghez.
A csővel kapcsolatban nálam pl rozsdamentes flexi cső lett beépítve mert a kazánház és a tető között egy használaton kívüli LEIER kémény lett felhasználva. Többen mondták, hogy zajos lesz a bordák miatt de nulla zaj van. A helyedben a réz csövezést választanám.






2017-04-02
07:30:41
Előzmény: butyiba #50871#50873
Szia butyiba!
A vezérlést, és a szivattyúegységet adták a kollektorokkal + HMV tartállyal, akárcsak a 35 l-es tágulási tartályt. Csomagban vettem, de nagyon jó áron. Neked milyen vezérlőd van?
Nézegettem én is a vezérlőket, több típusnál láttam, hogy 4-6 érzékelő is köthető rá.Egy kicsit félek a fejlett technikától,mert az elérhető árú darabok nem annyira megbizhatóak, a megbízható technika meg nem annyira megfizethető. Szóval ki kell választanunk az arany középutat.
A bypass hogy van megoldva? A bypass arra szolgál, hogy a HMV tartályban levő víznél hidegebb vizet (ami a kollektortól levezető csőben van?) visszaforgassa a napkollektorba?
Mekkora kollektorfelület mennyi vizet melegít? A kollektorok a pufferre is dolgoznak?
A napkollektoroknak megvan a helyük: egy 45 fokos, DK-D-re néző tető. A kazánház, és a kollektorok között kb. 15 m csőre van szükség. 5 rétegű műanyag csővel meg lehet oldani a napkollektor-bekötést, vagy kell a réz? Az 5 rétegű csőnek talán kisebb a hővesztesége, mint a réznek.
A melegvizet mindenképpen szivattyúval szeretném belekergetni a pufferből a HMV tartályba. Anno szöcsmarci tanácsolta is, de nem hallgattam rá. Meg is bántam, mert nyaranta, majd minden begyujtáskor eszembe jutott: sokszor mikor a HMV elfogyott, még meleg volt a puffer, lett volna honnan melegíteni fa nélkül is...

2017-04-02
06:36:36
Előzmény: barbot #50868#50871
Szia,

Kérdés mi a minél egyszerűbb rendszer ? Az én tapasztalatom, hogy a minimális rendszereknek azon kívül, hogy kevesebb anyagi befektetést igényelnek megvannak a hibái vagy hiányosságai. A saját példámat tudom előhozni amikor is a rendszeremet megrendeltem és telepítették. Mivel nem volt tapasztalatom egy egyszerű vezérlőt és egy egyszerű ( fordulatszám szabályzás mentes ) szivattyút akartak hozni. Szerencsére ezt a két dolgot mindjárt elvetettem és függetlenül a többi kivitelezéstől ezek cseréjét kértem de a vezérlőt én választottam ki. Nem bántam meg, sőt a további fejlesztéshez elengedhetetlen volt ! A kivitelezés utáni nyáron rögtön rájöttem a rendszerem hibájára és a 2. valamint a 3. évben is volt további fejlesztés/átalakítás.

1. éveben - Alaprendszer kiépítése
2. évben - Bypass szelep és HMV tartály melegvíz forgató beépítése ( a melegvíz forgató szivattyú csak a kazán rámelegítésénél működik ), további szenzorok hozzá adása, adatgyűjtő vásárlása
3. évben - Kollektor mező bővítése, további szenzorok telepítése minden kollektor kimeneti részére

Az átalakításoknak köszönhetően most már a negyedik évben a rendszer a lehető legnagyobb hatásfokkal működik és az adatok elemzése alapján a tavalyi évben a HMV melegvizet 80%-ban legyártotta tehát télen és hidegben is amikor valamennyi napsütés volt.

Amit mindenképpen javaslok egy komolyabb vezérlő, és bypass szelep. A bypass szelep sokat segít a hatékonyságban mert csak akkor engedi a kollektorból a melegvizet a tartályba ha valóban felmelegedett a rendszer. Bypass szelep nélköl előbb visszahül a tartályod pár fokot és utána kezdődik a valódi melegítés. Ez tűző nyári napon nem is érdekes de pl egy felhősebb őszi vagy téli napon okoz olyat, hogy beindul a rendszered és vissza hűti a tartályod majd jön egy felhős időszak ami miatt megakad a további melegítés. Vagyis a már meglévő melegvizeddel fűtöd fel a rendszert de nincs további melegítés a kollektorból. Ezzel sokat lehet bukni az őszi, téli időszakban.

2017-03-31
20:53:12
#50868
Sziasztok!
Megvásároltam a napkollektorokat.4 drb van, egyenként 2,2 m2 hasznos felülettel. Igaz, hogy használtak, de én ezeknek is annyira örülök, mint más az újaknak. :-)Mellékelem a fotókat.Ismeritek ezt a típust?
Szóval megérett az idő a fűtésrendszerem fejlesztésére. Ez nem fog menni egyik percről a másikra, de szeretném még a nyárig/nyáron befejezni.
Szerintetek érdemes ezt a napkollektorokkal kapott hőcserélőmodult, vezérlést használni? Minél egyszerűbb rendszert szeretnék.












2015-02-16
14:32:42
Előzmény: szocsmarci #48362#48376
Szia szocsmarci!
Köszi a feloldást. :-)
szocsmarciVálasz erre
2015-02-15
08:20:19
Előzmény: barbot #48361#48362
Fűtési hőszükséglet számítás szabványban nincs arról szó, hogy a tél végi 0° hidegebb lenne, mint a tél elejei 0°C. De a tapasztalat azt mutatja, hogy egy fix külső hőmérséklet mellett december elején kevesebb energia kell , mint februárban. 5-10% lehet az eltérés energiában mérve, ami belső hőmérsékletben 1-2°C - ha fagypont körül van a hőmérséklet.
Valószínű a környező talaj kezd áthűlni, ami a padlón okoz többlet hőveszteséget.
2015-02-14
11:11:03
Előzmény: forrest #48358#48361
Szia!
Általában akkor is így vagyunk, ha hirtelen felmelegedés van.
Erős szél ritkán van, bár az utóbbi 2-3 évben az őszi/tél elején uralkodó Ny-i széljárás kezd átfordulni ÉNy-É-ra.
A hó most is a tetőn van.
A falak kb. 55-60 cm-ek, nincsenek szigetelve.
Valami oka csak kell legyen, mert különben nem mondták volna régen is az öregek. Ha csak a hőérzet lenne, akkor a tavaszi fáradtságra fognám, de a hőmérő is ezt mutatja.
2015-02-13
14:58:19
Előzmény: barbot #48357#48358
Én ilyent nem vettem észre. Nálunk pár napja süt a nap, éjjel -3, nappal 7-8 és kb 40%-al kevesebb tüzelőm megy el (25-30kg gyertyán/bükk) mint 2 hete. Kb 95nm-t fűtünk, de azt délutánonként 23 fokra sajna, napközben+éjjel 21-et tart.
Igaz van 10cm szigetelés a házon, de födémen semmi, ablakok kevés kivétellel régiek.

Nem szelesebb az idő felétek? Esetleg nem olvadt le egy jó adag hó a tetőről ami eddig szigetelt?
2015-02-13
14:28:01
#48357
Sziasztok.

Mivel magyarázható, hogy így a tél vége felé megnő a ház hőigénye, illetve hogy azonos/vagy inkább hasonló külső hőmérsékletek mellett jobban lehűl a ház reggelre? A tegnap este 21,3 fokról indultunk, és 17,5 fok volt reggel.

Sokszor akkor hűl le a legjobban/leggyorsabban a ház, ha kint már enyhül a fagy. Régebb az öregek azt mondták, hogy az enyhülés "benyomja" a hideget a házba, de ezt akkor sem értetem...

Amúgy 3,33 m3-on fa ment el az utóbbi hónapban, kb. 120 m2 van fütve.
2015-02-11
19:28:48
#48353
Sziasztok!
Ma a vezetékek végén levő radiátorok kivételével lezártam az összeset, és úgy járattam kb. 1 órát. Aztán újra ráengedtem az összes radiátorra a vizet. Újabb óra múlva ellenőriztem, de egyikben sem volt levegő. Egyedül a pufferben volt felgyűlve valamennyi, de ott sem sok.
A fűtés működik, de nem jöttem rá, hogy mi lehetett a baj. Most is -9 fok van odakint, de csak a tegnapi famennyiség 1/3-a ment el.

2015-02-10
22:04:38
Előzmény: szocsmarci #48351#48352
Szia szocsmarci!

A változást megelőzően nem nyúltam semmihez.
A külső hőmérséklet is nagyjából egyenletes, a Szilveszter körüli -17 után csak olyan "gyengeemberes" mínuszok vannak.
A HMV-fogyasztásunk nagyjából állandó. A HMV tartály valószínűleg még be is segít pufferként a fűtésbe a puffer lehűlését követően.

A HMV tároló a kazánkörön van, a puffer előtt, és szinte állandó jelleggel 60 fok körül van. (Igaz, a hőmérő a felső 1/3-nál mér). Inkább rásegít a fűtésre.

Holnap a legutolsó radiátor kivételével elzárom az összeset, majd begyújtás után visszafele haladva megnyitom sorban.
A radiátorok visszatérőjét zúgásig zárom, majd egy kicsit visszaengedek.
Két zsák van a vezetékeken, az egyiken nincs levegőztető.

szocsmarciVálasz erre
2015-02-10
21:10:43
Előzmény: barbot #48350#48351
Két oldalról közelíthetsz a problémádhoz.
Az első: mi változott?
Ez lehet a külső hőmérséklet hirtelen növekedése/csökkenése, HMV fogyasztás változása, de inkább az, hogy mit nyitottál, vagy zártál el egy hete.

A második: hova megy a víz?
A cső vastagságával nem hiszem hogy gond van, akár egy 5 lakásos társasházat is elbírnának. A szivattyúk is erősek. A gond inkább az lehet, hogy valahol lekering a víz. Ezt végig kell nézned. Árulkodó jel a túl magas visszatérő víz hőmérséklete. Ez lehet egy radiátor, vagy a a HMV tároló, vagy bármilyen más fogyasztó. Egy szivattyút "megállíthat" egy nyitva hagyott 1/2" gömbcsap is.
De levegő is lehet valahol beszorulva, az sem tesz jót a keringésnek.
2015-02-10
20:27:39
Előzmény: villam64 #48349#48350
Szia villam64!
Most raktam a tűzre, megnéztem. 1.2 bar. Hidegen, műszakon kívül is kb. itt van, illetve egy minimálissal kisebb (1,1 fölött van).
A kazánköri szivattyú már meg volt állva, a kazán 55 fokon, a puffer alja 50, a felső része 65 fokon.
Mikor 70-80 fokra felmelegedik a rendszer, akkor a nyomás max. 1,6-1,8 bar szokott lenni. Kb. 650 liter víz lehet a rendszerben, ha jól számoltam anno.
villam64Válasz erre
2015-02-10
19:58:17
Előzmény: barbot #48348#48349
Mekkora a rendszered nyomása ?
2015-02-10
18:36:20
#48348
Sziasztok!

Van egy kicsi gond a fűtéssel , és nem találom a hibát.
Amióta elkészült, azóta elégedetten használtuk, de egy hete forma nem tudom 20 fok fölé emelni a szobákban a hőmérsékletet. Általában 21 fokra szoktuk felfűteni, így -10 fok alatt sincs reggelre 18-19 fok alatt a szobák hőmérséklete.

Kint csak -5 fok van, de. 10 óta fűtök, a puffer 70/80 fokon, a kazán 70-en, a rendszerben nincs levegő, a radiátorok visszatérője szabályozva, szivattyúteljesítmény a maximumon. A padláson ellenőriztem szemmel, tapintással a kőzetgyapotot, de nincs átnedvesedve, látszólag rendben van.

A rendszer bekötése:kazán + hmv + puffer + a radiátorkör 5/4-es, illetve 35-ös réz gerincvezetékre van bekötve, 28-as rézzel. A radiátorkör 32-es 5 rétegűvel csatlakozik a 35-ös rézben végződő kazánkörre. A 32-es gerincre van rákötve 4 radiátor (2 drb. 40x90, 2 drb. 60x120), valamint egy 28-as gerincvezeték. Ez a 28-as réz gerinc 1 radiátorral (60x200), és egy csomópontal rendelkezik, ahonnan elágaznak a 18-as réz vezetékek 2 irányba, összesen 5 radiátorra (1 drb. 40x90, 1 drb. 50x50, 1 drb. 60x80, 1 drb. 60x100, 1 drb. 60x250). Ez az egész kb. 55-60 m.
A kazánköri szivattyú Grundfos UPS BAS 32-60-as, a radiátorköri pedig egy Wilo ECO Stratos 25/1-5. zárt rendszer, kb. -1.3/ + 4 m-es szintkülönbségekkel a kazán aljához viszonyítva.

Azzal kezdődött, hogy a legtávolabbi szoba hőmérséklete az 55-60 m hosszú rendszer végén nem ment 20,2 fok fölé, miközben a többi szoba fűtése rendben volt. Aztán egy pár nap múltán az utolsó szoba radiátorai nem melegedtek át teljesen, csak a felső részük. 18-19 fokra lehetett felfűteni csak. Levegő nem volt a rendszerben. A radiátorokat újraszabályoztam, vagyis a rendszer kazánhoz közelebbi részén a visszatérő-csapokat amennyire lehet, lezártam. A szivattyú fordulatszámát felemeltem a maximumig. Így most előremegy a fűtés, de nem tudom feljebb tornászni a hőmérsékletet.




villam64Válasz erre
2014-08-11
04:40:50
Előzmény: barbot #47011#47013
Értettem n. Csak a párazárást tartom fontosnak. Valahogy meg kell oldani, hogy bekerüljön a gipszkarton, és a mennyezet közé. Azt mondtad, a szigetelés meg van oldva felül. A fólia olcsóbb, és hatásosabb, mint a fürdőszobába alkalmas gipszkarton.
Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Tervek - Barbotlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva