English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Tervek - Barbotlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
villam64Válasz erre
2012-03-20
12:11:09
Előzmény: robert #27422#27424
Róbert
A te éghajlatodon, de nem hiszem, hogy Barbot-nál 40 °C lesz nyáron. Ott az is 10 % veszteség minimum. Minél hidegebb a kollektor reggel, annál lassabban fog elindulni. Én nem bagatelizálnám ezt el. Sokkal hűvösebb hely. És 5-en vannak. 65 °C-ra szereti felfűteni a vizet. Ott még a 40 csővel sem lesz könnyű. A délnyugatról is el kell fordulni. A beesés a grafikonon nyáron nem mindennapos. 1-2 felhősebb nap, és be kell gyújtani. A fűtési idényed told meg 1-1.5 hónappal. A tüzelő árához add hozzá a fűtési idő munka díját. Nem is lesz olyan egyszerű a megtérülés. Hivatkozom ezen hozzászólására.- http://biosolar.hu/forum/show/27364#27364
2012-03-20
11:16:38
Előzmény: villam64 #27413#27422
barbot, villam64,


A grafikon közepén látható kráter az az időszak, amikor a sok kollektor miatt többet termelsz, mint amennyit fel tudsz használni. Na, akkor fog túlhevülni a rendszered. Ezen a tároló nagyságának növelése nem segít, csak az, ha letakarod a kollektort, de minek vennél annyi kollektort, amennyi fölösleges?

Ha a felhasználásodnak megfelelő kollektorfelületet építesz be, akkor elkerülheted a fent említett hibát (és ráadásul nem adsz ki pénzt feleslegesen).
Ha a két legelterjedtebb kollektort nézzük, akkor 40 cső, vagy 3 síkkolektor ugyanazt a hozamot biztosítja, minimális túltermeléssel, de azt a rendszer még tolerálni tudja.

A téli állapottal ne foglalkozz, akkor mindegy, hogy mennyit termel a kollektor: szinte semmit, vagy kétszer semmit. Napkollektort arra az időszakra vegyél, amikor süt a nap.


villam64Válasz erre
2012-03-20
10:52:08
Előzmény: barbot #27417#27421
Készíts rajzot légy szíves. Olyat, hogy a szintek is látszódjanak. Nem tudok zárt DB-ről, nekem nem sikerült. Talán valaki jelentkezik, hogy üzemeltet ilyet. Én a jelenlegi rendszeredhez illeszteném a napkollektor, így nem kellene plusz tartály, hanem a mostanit használnád tovább, így kisebb lenne a költség és hely valamennyivel. A külső hőcserélő veszteség, de nem valószínű, hogy meg tudod oldani nélküle. A lakásba teszed, és leszigeteled, akkor nem is olyan vészes. Az én déli tájolású vákuumcsövesem 6:30-tól kapja a napot. A 27 °C-ot, amin most elindul 8 órára éri el. Tehát a napfelkeltétől 1.5 óra késéssel. Magasabb tartály hőmérsékleten még később. Ezt a 9 órához add hozzá. Neked kb. 16 óráig működne ma a rendszered. 11-12 órától kezdene el dolgozni. Télen mire beindulna le is állna. A síkkollektor még érzékenyebb a tájolásra. Nem mondom, hogy egyből vedd meg az egészet. A második kollektort jövőre is megveheted. De a tájolásod miatt a veszteséged nagyobb. Ezt a programot Róbert csinálta. A te tájolásoddal a síkkollektor csak a felét termeli a vákuumcsövesnek. A billentést meg kell oldanod dél felé. A grafikon bal oldalán a napi termelés van. a görbék 1-2 30 csöves, és 1-3 sík kollektor görbéje, és 1-3 sík kollektor déli tájolással.
A kiemelés szükséges nálad, de ezáltal a hátsó kollektort, lehet, hogy letakarod. Ha nem emelsz megfelelően ki, akkor a 40 %-kal dolgozni képes kollektorod, csak 20-30 %-kal fog dolgozni. Készíts terveket, hogy minél jobban ki tud használni a napot.
Az olcsóság szempontjából, szerintem a megvett nyitott rendszer mielőbbi illesztése lenne a jelenlegi rendszerhez. Amikor ez üzemel, akkor utána variálni a tovább lépésen. A kész összekötő csöveket a későbbiekben ugyan úgy használhatod. Azon is elgondolkodnék, hogy nem lenne-e olcsóbb az új padlófűtés csövet használni összekötéshez? 200-300 Ft nálunk métere. 90 °C-ig jó.
2012-03-20
10:17:32
Előzmény: villam64 #27413#27417
Az rendben, hogy illeszteni kell a drai back rendszert a hmv-hez meg a fütéshez, de mért ne lehetne nyomás alatt? Ha jól értettem, a drain back lényege, hogy mikor fent elfogy a kollektor által termelt hő, megáll a szivattyú, és gravitációsan leürül a rendszer. A drain back rendszer le tud ürülni nyomás alatt is, nem kell nyitott legyen a rendszer. Vagy igen? Ha valahol találok egy inox drain back tartályt, vagy tudok venni, nem szabad gondot okozzon a korrózió.És akkor igy ki lehet hagyni egy + hőcserélőt, ami veszteséget jelentene. Úgyis lessz veszteség a hmv felfütésekor. És akkor most nem kellene megvegyem a + hmv tartélyt sem, nem jelentene akkora terhet az indulás.
Az épület tengelye pontosan DK-i tájolású, de. 9 után mindjárt kezdi érni a nap. Úgy gondoltam, hogy ha egy kicsit kiemelem a kupáscserép fölé a kollektort, és meredekebbre állitom, akkor még nyerek is.
A belinkelt grafikonon nem tudok eligazodni, nem értem- segitenél?
Én most csak egy nagyon szűkön méretezett rendszert akarok, de olyat, ami biztonságosan müködtethető, és bővithető az elkövetkezendőkben. Kezdetben biztosan nem inditok 60 csővel, 3 drb sikkollektorral-egyszerűen nincs miből. Ezért szeretném a meglevő rendszer minden elemét kihasználni.

villam64Válasz erre
2012-03-20
09:16:53
Előzmény: barbot #27411#27413
a DB rendszer nyitott. A hmv és a fűtés rendszered zárt, tehát illesztened kell. A külső hőcserélő az plusz szivattyút is jelent. A napkollektor problémáknál, jelezte azt hiszem DeJoe, hogy a DB-s rendszerénél is befagyott a csőbe a víz. Ha nem tudod nagyon leszigetelni a külső csövet, és gyorsan átmelegíteni az első reggeli indulással, akkor ez előfordulhat. Sándor most cseréli vissza vízre a fagyállót DB rendszernél, biztonsági okból. Nálad hidegebbek vannak, mint itt. Neked cserélned sem kell, csak nem kell a fagyállót 90 °C-on járatni. Az rajz most már valóban nem ártana. A te körülményeidnél nem hoznám a tetővel harmóniába a kollektort. Diszharmóniát javaslok. A DNY kisebb katasztrófa télen. A napból csak 90°-ot látsz. Ha ferdén rakod a tetőre, 60° dőlés elég. Az egyik sarkát ~1 méterrel lejjebb rakod, a magas ponton lesz a meleg pont, és máris délre néz. Még a vákuumcsövesnél is számít. A kevesebb napsütés, és hidegebb idő miatt nem rontanám az éves hatásfokot. Na meg a kollektorok se takarják egymástól a napot.
http://apps.biosolar.hu/solar_gain/?coll1=TZ58-1800-30R&coll2=++++WIKOSUN2002Ti&coll3=++++WIKOSUN2002Ti&ca1=2.4&ca2=2&ca3=2&pcs1=1&pcs2=1&pcs3=1&col_azm1=45&col_azm2=45&col_azm3=0&col_tilt1=60&col_tilt2=60&col_tilt3=60&Ta1=60&Ta2=60&Ta3=60&buffer_capacity=20&P=5&loss_pipe=3000&contr_p=7&pump_p=80&ho_start=1&nap_start=1&ho_stop=12&nap_stop=31&esrc=1e-05
http://apps.biosolar.hu/solar_gain/?coll1=TZ58-1800-30R&coll2=Heliostar300N2L-CF&coll3=Heliostar300N2L-CF&ca1=2.4&ca2=2&ca3=2&pcs1=2&pcs2=3&pcs3=3&col_azm1=45&col_azm2=45&col_azm3=0&col_tilt1=60&col_tilt2=60&col_tilt3=60&Ta1=60&Ta2=60&Ta3=60&buffer_capacity=20&P=5&loss_pipe=3000&contr_p=7&pump_p=80&ho_start=1&nap_start=1&ho_stop=12&nap_stop=31&esrc=1e-05
Neked a minimum a 60 vákuumcső, vagy 6 m2 sík kollektor a te körülményeidhez.
2012-03-20
08:29:56
Előzmény: villam64 #27409#27411
szia villam64
-egy + hőcserélő nem ront a hatásfokon? És ha + hőcserélőt rakok be, akkor a kollektorkör szivattyúja melett még kell egy + szivattyú is?
-a drain back rendszert nem épp azért találták ki, hogy megakadályozza felügyeletmentesen a rendszer elfagyását?
-a fütéskörbe nem lenne gazdaságos a fagyálló használata, a múltkor számitottam ki, hogy csak a csövekben + a kazánban van vagy 130 liter viz. A fütőtesteket ebbe nem számoltam bele, azok térfogatát nem ismerem-szóval sok, drága fagyálló kellene...
A tető 45 fokos, és délnyugatra néz.
A fórum alapján úgy gondoltam, hogy kb. 60-70 fokra lenne döntve a napkollektor (kb. mint a payagyereké), de az irányultsága maradna DNy-i. Igy nemcsak a hó ellen lehetne védekezni jobban, hanem rontanám a nyári hatásfokát (kevesebb gondot okozna a + nyári hő), viszont tavasszal és ősszel meg nőne a hatásfok. Jól szűrtem le a fórumról?
Kibujni a tetőre még nyáron is nehéz, alulról megközelithetetlen.
Szerinted akkor beköthető-e a meglevő fütésrendszerbe a kollektor? Megpróbálok rajzot késziteni.
2012-03-20
08:13:37
Előzmény: robert #27405#27410
No, megint elveszett a válaszom, ujrázok.

robert:
Ha a nyári fütést tudom kiváltani, annak örülök. Hisz nemcsak a nyári fütőanyagot váltom ki, hanem az előteremtéséhez, elégetéséhez szükséges munkát is. Igy is lehet tartalékolni télire. És hogy télen két kollektor után csak hat napi tüzifa marad meg? Annyi marad meg, annyinak örülök. Annyival kevesebb fát kell kivágni.
Jelenleg egy 300 literes,1 hőcserélős svájci Hoval hmv tartályom van, amelynek a belső oldala, és a 2 nm-es cső hőcserélője is zománcozott. 2008-as gyártás, szinte újszerű állapotban vettem. A 300 liter melegviz, ha nem fürdünk, csak tusolunk, akkor 2-3 napra elég. Ami nem tetszik a tartályban, hogy vékony a szigetelése, és pl. a tegnapelőtt estétől (mikor kialudt a tűz) a tegnap du. 5-ig (mikor ujra begyújtottam) 65 fokról szinte 55-re esett vissza.

steing
Nem akartam, nem tartom valószinünek a fütés kiváltását napkollektorral. De ha plusz hőmennyiség keletkezik, akkor azt bejuttatom a házba. Igy egy keveset melegit, és biztonsági rendszerként/hütőként/ is müködhet.
Olcsó fa nem létezik. Rá vagyunk kényszeritve a használatára, mert a gázt már nem tudnánk megfizetni. A sirás utolérne, ha látnád, hogy letarolták sokfelé az erdőket.
"Én azt csinálnám, hogy a biztonságos HMV termelésre koncentrálnék ezzel megspórolsz egy szekér kukoricát, csomó időt amivel eddig fűtögettél. majd az átmeneti hónapban meg elfűtöd a megmaradt szekérrevalót :-D" -pontosan ezt szeretném. :-)
És tetszik a karcsú költségvetésű ajánlatod is. Ezzel kapcsolatban kérdeznék:
-ha a két réz abszorberes sikkollektor helyett kapok olcsóbban egy 30 csöves vákuumost, azt is vehetem?
-a gebo-cső tetszik, azt még nem tudom, itt mennyiért lehet kapni, de utánnanézek. Szerinted a gebo bordás falára nem könyebben felfagy a viz, mint a sima rézcsőre? És ha esetleg a réz melett döntök, lehet lágyforrasztást használni, vagy csak keményforrasztást, illetve préselt csatlakozókat?
-A fütésrendszer meglevő tágulási tartálya mellé kell még egy? Drain back tartályt milyet ajánlasz, illetve a drain backot lehet használni a fütéskör 1,2-1,8 atm. nyomásán?
A kollektor tervezett max. magasságától a hmv tartály beömlőcsonkjáig max. 6 méter szintkülönbség van.
villam64Válasz erre
2012-03-20
07:37:18
Előzmény: robert #27405#27409
Róbert
-Ezek után:
A fütésszezon (szeptember 1-től április 1-ig) alatt egy 4 nm-es kollektor megtakarítása csak 4x66=264kg, szűken 6 napi tűzifa!-

Meg a kényelem, plusz nyáron a kényelem, hogy nem kell begyújtania. 6 m2 5 tagú családnak elég minimális. Ez valószínűleg a hmv 60 %-a. De ez feljebb tornázható, a túlméretezéssel. Hosszabb távon én kihasználnám a teljes tetőt.

Barbot

Síkkollektort drain-back-be nem javasolt, a leürülés bizonytalan. Összekötni a DB rendszert a zárt fűtéssel hőcserélőn keresztül. Amúgy is hőcserélőt javaslok a hidegebb időjárás miatt, és fagyállót, hogy a kollektort összekötő cső soha ne fagyhasson el. Nem írtad a tetőd meredekségét. Amennyiben a hmv szükségesnél nagyobb kollektort teszel, akkor a dőlésszögét javasolt a nyári 40° beállítás helyett 60° felé közelíteni. Ez növeli a fűtési idényben a nyereséget, csökkenti a nyári többletet, és segíti a hó lecsúszását a kollektorról. A szélerősség is számít. A vákuumcsöves nem érzékeny rá. A síkkollektor kisebb helyet foglal, de megdöntésnél esetleg jól jön mögéje egy ház a tetőig, ami a szelet elvezeti, mint a tetőablakok. A havat nem érdemes rajta tárolni, mert akkor nem dolgozik. A vákuumcsöves a kerekebb formák miatt a teteje jobban kiemelhető a tetőből, és a hó így kevésbé áll meg rajta. Vagy sűrűbben kibújsz letakarítani, amikor behavazódik. Még pontosan nem látható a házad meg a fűtési rendszered számomra. Nálam a kazán közelében csatlakozik a kollektor a fűtési rendszerre visszacsapókkal leválasztva az egyes fűtőegységek. A tartály hőcserélője meg a másik végén, párhuzamosan a radiátorokkal. De, nálam a kollektorban is folyamatosan a fűtésrendszer vize van, ezért a csőelfagyástól 2 hőfokkapcsoló védi, és átkeringteti a vizet. Nálad a hűvösebb idő miatt ez költségesebb lenne, tehát hagyományos fagyállós, keringtető szivattyú, hőcserélő, fűtés rendszer keringtető szivattyút javaslom. Ha, a 300 literes tartályba van szabad belső hőcserélőd, akkor a külsőt el tudod hagyni. Milyen a hmv tartályod most, és hogy csatlakozik a rendszerhez?
2012-03-20
07:04:00
Előzmény: barbot #27402#27408
barbot,

én még mindig azt mondom, és Robert számításai is azt igazolják, hogy fűtés kiváltásra nem igazán éri meg a napkoli, főleg úgy hogy (jelenleg legalábbis) igen csak olcsó fával tüzelsz.. grr... Robert szerint ha jól értem 1/2m3 fát spórolhatsz meg, ami nálad kb 3300Ft. Ez még a napkoli rögzítésére szánt csavar áránál is szinte kevesebb..

a másik pedig az ár. most is az a véleményem, hogy a 250-be nem fér bele minden. szerintem kezd el a meleg vizet max. úgy csináld, hogy ha jön hozzá később píz akkor tudd folytatni. Most mekkora a HMV tárolód amit a kukorica-csuszával fűtesz? azt írtad, hogy 65-70°C-ra melegíted. hány naponta kell a kazánt ezért (nyáron) fűteni? 5 személynek a 300as tartály elégnek kellene legyen, ha abban pl. 60°C-os víz van akkor az a hideg 17-20°Cos vízzel keverve kb. 600L 35-40°Cos fürdővizet jelent. ami pedig elég a zuhanyhoz. Én azt csinálnám, hogy a biztonságos HMV termelésre koncentrálnék ezzel megspórolsz egy szekér kukoricát, csomó időt amivel eddig fűtögettél. majd az átmeneti hónapban meg elfűtöd a megmaradt szekérrevalót :-D

így még a 250be bele is férne a beruházás.

korábbi kérdésedre: Nekem alu abszorberem van. előnye: olcsóbb mint a réz. hátránya: kényesebb mint a réz, ha javítani kell én otthon nem tudom. direkt rendszerben nem köthetem rá a vezetékez vízet. drain-backes rendszetben szerintem nem használható réz csöves rendszerrel. hatásfokáról nem tudok semmi összehasonlítást, volt itt erről szó tavaly, ugyan az alu rosszabb hővezető mint a réz, viszont vastagabb is az abszorber lemez.(enyémben)

én a helyedben rezet vennék. ha a tárolód megvan, akkor kell a 2db 2m2-es sikkoli (KB. 150eFt ahogy írtad), a cső, javasolom a gebo-t (1000-1200ft/m), egy keringető szipka-6m-es emelő magasságú (15-35eFt)-,tágtartály(10eft), egy hőfok kapcsoló 10eft, golyós csapok, ezaz szerelvények..stb. talán belefér a 250be :-D
(bár ugye nagyban függ hogy hány méter cső kell a tartálytól a koliig)

üdv
2012-03-19
23:31:17
Előzmény: barbot #27402#27405
barbot,

Hogy értem azt, hogy 1nm kollektor 25 kg fát vált ki fütésszezonban?
Eddig saccoltam, de most ki is számolom a kazán-hatásfok figyelembevételével:
Szeptember 1-től április 1-ig a napkollektor 1 m2-re várhatóan 190kWh hőt képes befogni. Ebből (30% veszteség reálisan feltételezhető) marad hasznosítható 133kWh .

Ugyanezt a mennyiségű hőt a kazánod (hatásfok kb 50%) 66kg mennyiségű 4kWh/kg fűtőértékű fával állítja elő.

Ezek után:
A fütésszezon (szeptember 1-től április 1-ig) alatt egy 4 nm-es kollektor megtakarítása csak 4x66=264kg, szűken 6 napi tűzifa!




A melegvíz készítés:
Körülbelül az éves szükséglet 60%-át tudod napenergiával előállítani. Ez is egy közelítő adat, ami sokmindentől függ. Minél többen vagytok, annál jobb a megtérülés. Ha aránylag egyenletes a felhasználás, és nem mindenki reggel és este használja a melegvizet, meg nem ugyanazon a napon szeretne kádfürdőt venni, akkor szükséges tároló-méret is csökken, stb..

1 főre 40 liter napi melegvízigénnyel számolva 6m2-nél nem több (pl 3db 2m2) sík-kollektort javasolnék.
A 300 literes tároló lehet, hogy elég, ha az előző bekezdésben említett egyenletes felhasználás teljesül, ha nem, akkor nagyobbra van szükség.
Várhatóan a nyár jelentős részében nem lesz gond, de a burús napokon valamilyen utánfűtésről gondoskodni kell.

Jelenleg milyen tárolót használsz, amit a vegyessel fűtesz?
2012-03-19
21:33:27
Előzmény: robert #27397#27402
Szia robert, villam64!
Sajnos sosem mértem az elfogyasztott kw-ot. Csak azt tudom, hogy a gázszámlánkat szinte lenulláztuk azzal, hogy csak főzésre használjuk a gázt.

A vegyestüzelésű kazánra való átállásra is az adta a végső lökést, hogy a köbméter szerinti számlázásról áttértek a teljesen ellenőrizhetetlen kw alapú számitásra. Papiron ez nagyjából azt jelenti, hogy mindig jó minőségű (magyarul drága ) gázt használunk, attól függetlenül, hogy még a sütő gázlángja is képes különböző szinű (kék, piros, sárga) lángot produkálni ugyanazzal a beállitással-vagyis a papiron azonos minőségű gáz minősége (nyomás? fűtőérték?) valószinüleg ingadozik. Most pl. nagyon szépen ég, de pl. főleg csúcsfogyasztás idején panaszkodik az oldalbordám, hogy több idő kell a főzéshez. A kártyavető cigányné sem veti ki, hogy épp milyen gázt kapunk, és honnan... de elkanyarodtam.

Hogy érted azt, hogy 1nm kollektor 25 kg fát vált ki fütésszezonban? A fütésszezon okt-március, és ez alatt egy 4 nm-es kollektor (2 + 2) megtakaritása csak 4x 25 kg =100 kg? 2 napi tűzifa?!

És hogy mennyi tűzifa-megtakaritást remélek? Biztosan egy nyárra valót. Sajnos itt sem tudok konkrét mennyiséget mondani, ugyanis a tavaly nyáron (májustól okt. elejéig kb.) 1 jó szekér kukorica-csúsza fogyott. Ez kb. 3-3,5 köbméter-de csak saccra! Megint bevezettem egy mértékegységet a banánosláda mellé. :-)

A melegvizet 5 személy részére a vegyestüzelésűvel állitom elő. Hogy mennyi energia megy el erre, meg a fütésre, számszerűsiteni nem tudom. Kb. bő felébe kerül a fafütés a gázhoz képest (beleszámolva az évi 2 köbméter fát + egyéb, használható nyesedéket, ami kikerül a magánerdőből + a kertből). Évente 2x-3x 5-10 percre bekapcsolom a gázkazánt, de csak hogy megmozduljon, meg ellenőrizzem (csak tartalék).



2012-03-19
20:22:34
Előzmény: villam64 #27398#27399
villam64,

Budapesten az éves középhőmérséklet 11,0 C .
Barbot azt írta, hogy náluk 7 C .
A 4 fokkal alacsonyabb hőmérséklet a hatásfokban kb 2% csökkenést jelent, a kollektor méretét ettől még nem kell kell növelni.

A napsütéses órák száma 2000 alatt, ami 5%-al kevesebb, mint hazánk legtöbb területén.

Összességében a két hatás nem éri el a 10%-ot.



villam64Válasz erre
2012-03-19
20:02:56
#27398
Barbot
Akkor nyáron is a vegyessel állítod elő a meleg vizet?

Róbert
A méretezésnél a hűvösebb időjárást is számold bele. Még a hmv előállításához is nagyobb méretre van szüksége. Mennyivel? 1/3?
2012-03-19
19:40:51
Előzmény: barbot #27394#27397
barbot,

1m3 felhasogatott és sorba rakott 1 éves fa körülbelül 450kg.
Ha 3m3 (3*450kg=1350kg) 20 ezer Ft, akkor 1kg ára 15Ft nálatok.

A tavalyi 22m3 tűzifa fogyasztásod 45.000kWh energiának felel meg.
Ez első és utolső fűtési hónapban ebből körülbelül 20% megy el (9.000kWh).

Ahogy írtam: 1m2 napkollektor kb 20-30kg (átlag 25kg) tüzifát vált ki a fűtési szezonban.

Te hány m3 fa (hány banánosláda fa) megtakarítást remélsz?


A melegvizet mivel állítod elő? Hány személyre? Van róla tudomásod, hogy mennyi energia megy el erre a célra?


villam64Válasz erre
2012-03-19
19:29:14
Előzmény: barbot #27394#27396
Steing
Én nem azt mondom, hogy az 1000 literes pufferre vidd a kollektor hőjét, hanem a radiátorokra. Úgy, mint nálam. A fűtés rendszeren van a hmv hőcserélője, és a napkollektor. A napkollektort ugyan az a hőfokkülönbség kapcsoló működteti. A különbség annyi, hogy a radiátor thermofejek nyitva vannak, és a kollektor termelése arra tud menni. Jobb időben lejjebb veszem őket, és csak hmv tartály hőcserélője marad. Két thermo szelep van a hmv tartályon. Az egyik egy kapilláris, mely a tartály tetején mér, és >35 °C-nál lezárja a felső hőcserélőt. A másik keverőszelep >50 °C engedi az alsó hőcserélőre a napkollektor/fűtés hőjét. Ez akadályozza meg, hogy a napkollektor visszahűtse a tartályt. Télen nem is erőltetem a magasabb hőmérsékletű hmv előállítását, csak fűtésbe nyomja bele az alacsonyabb hőmérsékleten a hőt. A hmv-t egyéb módon állítom elő, gáz, vegyes, és éjszakai villany bojler, de tervezem, hogy utóbbit kiveszem, és csak a 300 literes marad. Az 1000 literes puffert arra használnám csak, hogy a napkollektor visszatérője 60 °C felett hozzákeverje a puffer vizét, és lenyelje a felesleges hőt nyáron.

Barbot

Fogalmam sincs használt napkollektor minőségéről. Nagyon meg kell nézni, hogy ne fizess rá. Én úgy számolok, hogy 100 liter vízhez 10 csöves, vagy 1 m2 síkkollektor kell közelítőleg.
2012-03-19
18:39:31
Előzmény: robert #27379#27394
Sziasztok!
Sorban megpróbállok válaszolni Mindanyiótoknak.

robert:
Fásszinben összerakott, száraz (1 éves) , normál 1x1x1 méterben szorosan összerakott, kb. 35-40 cm hosszúra vágott, és 10-20 cm vastag tűzifára gondoltam. Az alább emlitett napi banánosláda fa (gyertyán, bükk, illetve nyir)a mai mérés szerint bőven mérve kb. 40-45 kg. De ma nem fog elmenni az egész: Reggel +1, du. + 17 volt, bár az udvaron még nem olvadt el a hó egészen, fagyos a föld. Du. 5-kor gyujtottam be (a tegnap estétől nem volt tűz, és 17 fokról 2 óra alatt felvitte 20-ra a hőmérsékletet a házban. Most pl. a fütés előremenője 65 fok, a visszatérő 50-55, a hmv tartályban levő viz valamivel 60 fok fölött van. Begyújtásra kukoricacsúszát, ágnyesedéket használunk, illetve pl. a tavalyi nyáron végig kukorica-csúszával állitottuk elő a meleg vizet. A 300 literes hmv tartály felső harmadánál levő hőmérő szerint 65-70 fokos viz van másfél banánosdoboz (kb. 40x60x30-elfeledtem megmérni pontosan)kukorica-csúsza elégetésével.
Pl. ma vigan termelt volna a kollektor...(Egyik ismerősöm két új sikkollektora a hétvégén 60-65 fokos vizet csinált, ma meg a teljesen leüritett 300 literes hmv tartályban 4 fokról 36-ra emelte a hőmérsékletet.


vilam64:
A nagyobb rendszer azért is tetszene, mert nagyobb a tehetetlensége: pl. a fütésnél a nagyobb rendszer (túlméretezett fütőtestek és csövek)jól bevált. Hadd gyüljön csak a meleg bent, a kazánnál meg maradjon a müködéséhez szükséges tartalék.
Szerinted akkor a kezdő-rendszerem kollektorfelülete 30 cső, vagy 2x2 nm sikkollektor?
És akkor visszakanyarodok a kezdeti kérdésekhez: Ha kollektorfelület kell, szerintetek megvehetek 2 új sik, vagy 1 új 25-30 csöves kollektor helyett mondjuk 3 használt sikkollektort? Vagy ha pl. nem futja a cérna 1-2 újra, vehetek 2 használtat?

steing:
Hamar megnéztem a tetőt. :-)Ha a kazán fölötti levezetéstől jobbra-balra 2-3 kollektort sorba lehet kötni, akkor 5 drb 2x1 méteres kollektor elfér egymás melet, úgy, hogy a 2., és a 3. között hagyok egy méternyi helyet. Ha vákuumcsöves lesz, akkor a kibuvástól jobbra-balra egy-egy 30 csöves. Igy középen marad egy kevés hely, ahol ki tudok bújni a tetőre a cseréplécek között.Alulról létrával nem lehet megközeliteni.
Lehet, hogy nem derült ki az előzőekből rendesen, de ha müködne a drain back rendszer a fütéskörben levő vizzel,akkor a kazán a benne levő vizzel + a fütésrendszer is nem úgy müködne, mint egy puffer?
És ami az álomhatárt illeti: a 250000 az tényleg határ, és az sem biztos, hogy összejön teljesen. Ha a kollektorrendszerhez szükséges ketyerék (vezérlő,állomás,tartályok) sokba kerülnek, akkor csak egy kollektor kerül fel. És annak az egynek örülök, mert a következő lépés majd könyebb lesz.A tartályokkal meg úgy gondoltam, hogy ha a rendszer alátámasztja reményeimet, akkor eladom a kicsit, és veszek nagyobbat. A tartályokkal nem házasodtam össze. :-)
És igen, segitettél. :-)

Köszönettel, B.


2012-03-19
17:05:34
Előzmény: barbot #27378#27390
barbot,

kb. 1 évvel ezelőtt hasonló cipőben jártam én is. Gondoltam egy nagyot, hogy majd én összeépítek egy rendszert... használt/olcsó/házilag épített rendszert. Minél többet olvastam, annál több kérdés merült fel, de meg csináltam és működik, de közben egy csomó minden kitisztult.

először is azt kell tudnod, hogy mekkora a tetőfelület pl. elfér-e rá 4-6 db síkkollektor.. ha nem akkor kevesebb kell, de akkor nem kell/lehet akkora puffer,de.. ha veszel egy 1000L-es puffert és a 300L-es meg a HMV lesz akkor hogy megfelelő meleg legyen azért kell neki elég rendes kollektor felület is.. mert sokat nem ér az 1300L 20°C -os víz... szóval, ha akkora koll. felületed van ami a 300as tartályt biztonságosan felfűti, akkor nem sok minden marad a pufferba. ha annyit teszel, hogy a fűtés is rendben legyen akkor nyáron a HMV tartály pikpakk tele lesz és töltheted az 1000Lest hogy ne röpüljön el a tetőd :-D, de az átmeneti időben vajon lesz-e annyi nap, hogy igazából segít a fűtésre is? ahhoz hogy ennyi vizet felmelegíts, jó minőségű nagy hatásfokú koli kell. használt/levetett sokéves osztrák koli nem biztos hogy jó választás. a szállításhibás 300eurosból meg 4-6db hamar megugratja a 200-250.000es álomhatárt.

Én csak HMVre építettem, a részleteket megtalálod itt, ebben a topikban, saját építésű tartály/koli. én sem úsztam meg 200alatt...

Minél tovább bonyolítod("Az általad irt 1000 literes puffer felépithető több kisebből ") annál nagyobb a meghibásodás veszély és annál több extra szerelvény kell.

na, remélem segítettem ;-)
villam64Válasz erre
2012-03-19
16:45:23
Előzmény: robert #27386#27388
Azért, hogy később spóroljak. Ez nem a pénz urairól szól, hanem rólunk. Magunknak építjük a jövőnket. Szépen összekuporgatjuk rá a pénzt. Mások akik nem teszik, majd sírnak holnap, hogy magasak a költségeik. Az, hogy drágább? Ez majd a karosszékben, később már nem fog érdekelni. Ha tudtam volna 9 évvel ezelőtt, hogy az 5 cm hőszigetelés már szart sem ér, hanem 15 cm kell. Hijj de jó lett volna. De elkényelmesedtünk az olcsó gáztól. Nem gondoltunk a jövőre.
A kétszeres költséggel vitatkozok. Csak a kollektort duplázod meg, a többi drága láthatatlan költséget nem.
2012-03-19
16:05:59
Előzmény: villam64 #27385#27386
villam64,

"... Ha a meleg víz igénye nyáron 2-3 m2 kollektor, akkor felrak 4-6 m2 kollektort. Ez még nem horribilis beruházás, és a hőfelesleg is levezethető... "

Miért jobb kétszer annyit költeni, mint szükséges?




villam64Válasz erre
2012-03-19
15:53:38
Előzmény: robert #27375#27385
Azért nem is csak a fűtési idénnyel számolok. Az egész évre vetítem a megtérülést. Több lesz a hmv, elnyújtottabb, biztonságosabb. És be tud segíteni a fűtésbe ősszel és tavasszal. Természetesen szigeteléstől függően. Ne ragadjunk le a fűtés kiváltásnál. Ha a meleg víz igénye nyáron 2-3 m2 kollektor, akkor felrak 4-6 m2 kollektort. Ez még nem horribilis beruházás, és a hőfelesleg is levezethető. A 300 literes tartályához a minimum a 3 m2.
2012-03-19
14:40:14
Előzmény: barbot #27378#27379
barbot,

"...3 köbméter tüzifa kb. 20000 ft-nak megfelelő lejbe kerül..."
Normál (1x1x1m), vagy erdei köbméter(1x1x1.7m3), rönkben vagy hasítva sorba rendezve esetleg ömlesztve?

2012-03-19
13:46:10
Előzmény: villam64 #27374#27378
Sziasztok!
robert
-Az általad irt 1000 literes puffer felépithető több kisebből (pl. a meglavő 300 literes, + az elkövetkezőkben (1-2-3 éven belül) megvásárolandó kisebbekből? Tehát ha tehetem, vegyek egy zománcozott, 500 literes tartályt? vagy egy inox 300 literest?
-"Szerintem a melegvíz-készítéshez méretezett rendszerben érdemes gondolkodni.
Ehhez a 300 literes tároló megfelelő lenne 20-30 vákumcsővel, vagy 2 olcsó sík-kollektorral." -Én is valahogy igy gondoltam kezdetnek - a lényeg, hogy folyamatosan, vagy fokozatosan, vagy ahogy az anyagiak engedik, fejleszteni lehessen.
villam64
-az általad irt lenne a jövő. Ha kerül annyi pénz, hogy telik belőle egy tiz csőre, vagy egy sikkollektorra, akkor bővitek. Ez is egyfajta befektetés, nem?

Már csak a technikai kérdések vannak hátra, azután, hogy elméletileg összejöhet a rendszerem!
:-)
Tehát milyen kollektort, vezérlést, solárállomást válasszak, és hol vegyem meg a lehető legolcsóbban? az előző hozzászólások, kérdések figyelembevételével?

De jó, hogy szerkeszthető! :-)
robert kérdezi: "Erdélyben nem tudom mennyibe kerül a tüzelő, és azt sem, hogy barbot mennyiért tud napkollektort vásárolni, ezért inkább azt írom le viszonyításképpen, hogy 1m2 napkollektor kb 20-30kg tüzifát (vagy 10-15m3 földgázt) vált ki a fűtési szezonban."

Nos, nálunk 1 köbméter tűzifa (bükk, gyertyán, tölgy) 80-100 lej. Hogy egyszerübben számoljunk, és az emelkedő árakra tekintettel legyünk, átszámolva 3 köbméter tüzifa kb. 20000 ft-nak megfelelő lejbe kerül. Sajnos kilóra sosem mértem az eltüzelt fát, de én a rendszeremben -8 -10 fokig napi 1 banánosláda fa ment el, 15 fokig egy halmozott, és a kellemes, napsütéses -20 -25 fokos időben duplája, vagyis 2-2,5 láda. A tavalyi, enyhe télen elment kb. 22 köbméter fa, az idei, hosszú, és hideg télen kb. ugyanannyiból megúsztam, mivel közben szigeteltem a padlást. :-)
Valahogy megmérem, ? kg fa megy bele egy banánosládába.

2012-03-19
13:11:55
Előzmény: villam64 #27374#27375
villam64,

A te nagyon alacsony szintű fűtési energiafelhasználásod mellett... talán.
A 2 hónap pedig pont kétszer annyi, mint 1 hónap. Szerintem nem szabad így dobálózni a számokkal.

Szóval, a szükséges hőenergiától függ, ami viszont jellemzően többszöröse, mint a tied.


Erdélyben nem tudom mennyibe kerül a tüzelő, és azt sem, hogy barbot mennyiért tud napkollektort vásárolni, ezért inkább azt írom le viszonyításképpen, hogy 1m2 napkollektor kb 20-30kg tüzifát (vagy 10-15m3 földgázt) vált ki a fűtési szezonban.

villam64Válasz erre
2012-03-19
13:07:50
#27374
Barbot, Róbert

Az én megítélésem az, hogy ha nyári meleg víz szükséglethez való kollektor mennyiséget megduplázzuk, akkor még csak kis költséggel, de 1-2 hónapot rá tudunk segíteni a fűtésre, és a hmv időben történő kitolására. Ebben az esetben, még nem ugrik annyira meg a megtérülési idő, mintha ténylegesen fűteni szeretnénk.
2012-03-19
12:56:01
Előzmény: barbot #27370#27373
barbot,

Ahhoz, hogy úgy legyen mit felhasználni délután úgy, hogy másnap reggelre is maradjon melegvíz, minimum 1000 literes tartályra lenne szükség, ennek a felfűtéséhez meg méretes kollektorokra.

Szerintem a melegvíz-készítéshez méretezett rendszerben érdemes gondolkodni.
Ehhez a 300 literes tároló megfelelő lenne 20-30 vákumcsővel, vagy 2 olcsó sík-kollektorral.


Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Tervek - Barbotlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva