English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Tervek - Barbotlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
villam64Válasz erre
2012-03-19
20:29:14
Előzmény: barbot #27394#27396
Steing
Én nem azt mondom, hogy az 1000 literes pufferre vidd a kollektor hőjét, hanem a radiátorokra. Úgy, mint nálam. A fűtés rendszeren van a hmv hőcserélője, és a napkollektor. A napkollektort ugyan az a hőfokkülönbség kapcsoló működteti. A különbség annyi, hogy a radiátor thermofejek nyitva vannak, és a kollektor termelése arra tud menni. Jobb időben lejjebb veszem őket, és csak hmv tartály hőcserélője marad. Két thermo szelep van a hmv tartályon. Az egyik egy kapilláris, mely a tartály tetején mér, és >35 °C-nál lezárja a felső hőcserélőt. A másik keverőszelep >50 °C engedi az alsó hőcserélőre a napkollektor/fűtés hőjét. Ez akadályozza meg, hogy a napkollektor visszahűtse a tartályt. Télen nem is erőltetem a magasabb hőmérsékletű hmv előállítását, csak fűtésbe nyomja bele az alacsonyabb hőmérsékleten a hőt. A hmv-t egyéb módon állítom elő, gáz, vegyes, és éjszakai villany bojler, de tervezem, hogy utóbbit kiveszem, és csak a 300 literes marad. Az 1000 literes puffert arra használnám csak, hogy a napkollektor visszatérője 60 °C felett hozzákeverje a puffer vizét, és lenyelje a felesleges hőt nyáron.

Barbot

Fogalmam sincs használt napkollektor minőségéről. Nagyon meg kell nézni, hogy ne fizess rá. Én úgy számolok, hogy 100 liter vízhez 10 csöves, vagy 1 m2 síkkollektor kell közelítőleg.
2012-03-19
19:39:31
Előzmény: robert #27379#27394
Sziasztok!
Sorban megpróbállok válaszolni Mindanyiótoknak.

robert:
Fásszinben összerakott, száraz (1 éves) , normál 1x1x1 méterben szorosan összerakott, kb. 35-40 cm hosszúra vágott, és 10-20 cm vastag tűzifára gondoltam. Az alább emlitett napi banánosláda fa (gyertyán, bükk, illetve nyir)a mai mérés szerint bőven mérve kb. 40-45 kg. De ma nem fog elmenni az egész: Reggel +1, du. + 17 volt, bár az udvaron még nem olvadt el a hó egészen, fagyos a föld. Du. 5-kor gyujtottam be (a tegnap estétől nem volt tűz, és 17 fokról 2 óra alatt felvitte 20-ra a hőmérsékletet a házban. Most pl. a fütés előremenője 65 fok, a visszatérő 50-55, a hmv tartályban levő viz valamivel 60 fok fölött van. Begyújtásra kukoricacsúszát, ágnyesedéket használunk, illetve pl. a tavalyi nyáron végig kukorica-csúszával állitottuk elő a meleg vizet. A 300 literes hmv tartály felső harmadánál levő hőmérő szerint 65-70 fokos viz van másfél banánosdoboz (kb. 40x60x30-elfeledtem megmérni pontosan)kukorica-csúsza elégetésével.
Pl. ma vigan termelt volna a kollektor...(Egyik ismerősöm két új sikkollektora a hétvégén 60-65 fokos vizet csinált, ma meg a teljesen leüritett 300 literes hmv tartályban 4 fokról 36-ra emelte a hőmérsékletet.


vilam64:
A nagyobb rendszer azért is tetszene, mert nagyobb a tehetetlensége: pl. a fütésnél a nagyobb rendszer (túlméretezett fütőtestek és csövek)jól bevált. Hadd gyüljön csak a meleg bent, a kazánnál meg maradjon a müködéséhez szükséges tartalék.
Szerinted akkor a kezdő-rendszerem kollektorfelülete 30 cső, vagy 2x2 nm sikkollektor?
És akkor visszakanyarodok a kezdeti kérdésekhez: Ha kollektorfelület kell, szerintetek megvehetek 2 új sik, vagy 1 új 25-30 csöves kollektor helyett mondjuk 3 használt sikkollektort? Vagy ha pl. nem futja a cérna 1-2 újra, vehetek 2 használtat?

steing:
Hamar megnéztem a tetőt. :-)Ha a kazán fölötti levezetéstől jobbra-balra 2-3 kollektort sorba lehet kötni, akkor 5 drb 2x1 méteres kollektor elfér egymás melet, úgy, hogy a 2., és a 3. között hagyok egy méternyi helyet. Ha vákuumcsöves lesz, akkor a kibuvástól jobbra-balra egy-egy 30 csöves. Igy középen marad egy kevés hely, ahol ki tudok bújni a tetőre a cseréplécek között.Alulról létrával nem lehet megközeliteni.
Lehet, hogy nem derült ki az előzőekből rendesen, de ha müködne a drain back rendszer a fütéskörben levő vizzel,akkor a kazán a benne levő vizzel + a fütésrendszer is nem úgy müködne, mint egy puffer?
És ami az álomhatárt illeti: a 250000 az tényleg határ, és az sem biztos, hogy összejön teljesen. Ha a kollektorrendszerhez szükséges ketyerék (vezérlő,állomás,tartályok) sokba kerülnek, akkor csak egy kollektor kerül fel. És annak az egynek örülök, mert a következő lépés majd könyebb lesz.A tartályokkal meg úgy gondoltam, hogy ha a rendszer alátámasztja reményeimet, akkor eladom a kicsit, és veszek nagyobbat. A tartályokkal nem házasodtam össze. :-)
És igen, segitettél. :-)

Köszönettel, B.


2012-03-19
18:05:34
Előzmény: barbot #27378#27390
barbot,

kb. 1 évvel ezelőtt hasonló cipőben jártam én is. Gondoltam egy nagyot, hogy majd én összeépítek egy rendszert... használt/olcsó/házilag épített rendszert. Minél többet olvastam, annál több kérdés merült fel, de meg csináltam és működik, de közben egy csomó minden kitisztult.

először is azt kell tudnod, hogy mekkora a tetőfelület pl. elfér-e rá 4-6 db síkkollektor.. ha nem akkor kevesebb kell, de akkor nem kell/lehet akkora puffer,de.. ha veszel egy 1000L-es puffert és a 300L-es meg a HMV lesz akkor hogy megfelelő meleg legyen azért kell neki elég rendes kollektor felület is.. mert sokat nem ér az 1300L 20°C -os víz... szóval, ha akkora koll. felületed van ami a 300as tartályt biztonságosan felfűti, akkor nem sok minden marad a pufferba. ha annyit teszel, hogy a fűtés is rendben legyen akkor nyáron a HMV tartály pikpakk tele lesz és töltheted az 1000Lest hogy ne röpüljön el a tetőd :-D, de az átmeneti időben vajon lesz-e annyi nap, hogy igazából segít a fűtésre is? ahhoz hogy ennyi vizet felmelegíts, jó minőségű nagy hatásfokú koli kell. használt/levetett sokéves osztrák koli nem biztos hogy jó választás. a szállításhibás 300eurosból meg 4-6db hamar megugratja a 200-250.000es álomhatárt.

Én csak HMVre építettem, a részleteket megtalálod itt, ebben a topikban, saját építésű tartály/koli. én sem úsztam meg 200alatt...

Minél tovább bonyolítod("Az általad irt 1000 literes puffer felépithető több kisebből ") annál nagyobb a meghibásodás veszély és annál több extra szerelvény kell.

na, remélem segítettem ;-)
villam64Válasz erre
2012-03-19
17:45:23
Előzmény: robert #27386#27388
Azért, hogy később spóroljak. Ez nem a pénz urairól szól, hanem rólunk. Magunknak építjük a jövőnket. Szépen összekuporgatjuk rá a pénzt. Mások akik nem teszik, majd sírnak holnap, hogy magasak a költségeik. Az, hogy drágább? Ez majd a karosszékben, később már nem fog érdekelni. Ha tudtam volna 9 évvel ezelőtt, hogy az 5 cm hőszigetelés már szart sem ér, hanem 15 cm kell. Hijj de jó lett volna. De elkényelmesedtünk az olcsó gáztól. Nem gondoltunk a jövőre.
A kétszeres költséggel vitatkozok. Csak a kollektort duplázod meg, a többi drága láthatatlan költséget nem.
2012-03-19
17:05:59
Előzmény: villam64 #27385#27386
villam64,

"... Ha a meleg víz igénye nyáron 2-3 m2 kollektor, akkor felrak 4-6 m2 kollektort. Ez még nem horribilis beruházás, és a hőfelesleg is levezethető... "

Miért jobb kétszer annyit költeni, mint szükséges?




villam64Válasz erre
2012-03-19
16:53:38
Előzmény: robert #27375#27385
Azért nem is csak a fűtési idénnyel számolok. Az egész évre vetítem a megtérülést. Több lesz a hmv, elnyújtottabb, biztonságosabb. És be tud segíteni a fűtésbe ősszel és tavasszal. Természetesen szigeteléstől függően. Ne ragadjunk le a fűtés kiváltásnál. Ha a meleg víz igénye nyáron 2-3 m2 kollektor, akkor felrak 4-6 m2 kollektort. Ez még nem horribilis beruházás, és a hőfelesleg is levezethető. A 300 literes tartályához a minimum a 3 m2.
2012-03-19
15:40:14
Előzmény: barbot #27378#27379
barbot,

"...3 köbméter tüzifa kb. 20000 ft-nak megfelelő lejbe kerül..."
Normál (1x1x1m), vagy erdei köbméter(1x1x1.7m3), rönkben vagy hasítva sorba rendezve esetleg ömlesztve?

2012-03-19
14:46:10
Előzmény: villam64 #27374#27378
Sziasztok!
robert
-Az általad irt 1000 literes puffer felépithető több kisebből (pl. a meglavő 300 literes, + az elkövetkezőkben (1-2-3 éven belül) megvásárolandó kisebbekből? Tehát ha tehetem, vegyek egy zománcozott, 500 literes tartályt? vagy egy inox 300 literest?
-"Szerintem a melegvíz-készítéshez méretezett rendszerben érdemes gondolkodni.
Ehhez a 300 literes tároló megfelelő lenne 20-30 vákumcsővel, vagy 2 olcsó sík-kollektorral." -Én is valahogy igy gondoltam kezdetnek - a lényeg, hogy folyamatosan, vagy fokozatosan, vagy ahogy az anyagiak engedik, fejleszteni lehessen.
villam64
-az általad irt lenne a jövő. Ha kerül annyi pénz, hogy telik belőle egy tiz csőre, vagy egy sikkollektorra, akkor bővitek. Ez is egyfajta befektetés, nem?

Már csak a technikai kérdések vannak hátra, azután, hogy elméletileg összejöhet a rendszerem!
:-)
Tehát milyen kollektort, vezérlést, solárállomást válasszak, és hol vegyem meg a lehető legolcsóbban? az előző hozzászólások, kérdések figyelembevételével?

De jó, hogy szerkeszthető! :-)
robert kérdezi: "Erdélyben nem tudom mennyibe kerül a tüzelő, és azt sem, hogy barbot mennyiért tud napkollektort vásárolni, ezért inkább azt írom le viszonyításképpen, hogy 1m2 napkollektor kb 20-30kg tüzifát (vagy 10-15m3 földgázt) vált ki a fűtési szezonban."

Nos, nálunk 1 köbméter tűzifa (bükk, gyertyán, tölgy) 80-100 lej. Hogy egyszerübben számoljunk, és az emelkedő árakra tekintettel legyünk, átszámolva 3 köbméter tüzifa kb. 20000 ft-nak megfelelő lejbe kerül. Sajnos kilóra sosem mértem az eltüzelt fát, de én a rendszeremben -8 -10 fokig napi 1 banánosláda fa ment el, 15 fokig egy halmozott, és a kellemes, napsütéses -20 -25 fokos időben duplája, vagyis 2-2,5 láda. A tavalyi, enyhe télen elment kb. 22 köbméter fa, az idei, hosszú, és hideg télen kb. ugyanannyiból megúsztam, mivel közben szigeteltem a padlást. :-)
Valahogy megmérem, ? kg fa megy bele egy banánosládába.

2012-03-19
14:11:55
Előzmény: villam64 #27374#27375
villam64,

A te nagyon alacsony szintű fűtési energiafelhasználásod mellett... talán.
A 2 hónap pedig pont kétszer annyi, mint 1 hónap. Szerintem nem szabad így dobálózni a számokkal.

Szóval, a szükséges hőenergiától függ, ami viszont jellemzően többszöröse, mint a tied.


Erdélyben nem tudom mennyibe kerül a tüzelő, és azt sem, hogy barbot mennyiért tud napkollektort vásárolni, ezért inkább azt írom le viszonyításképpen, hogy 1m2 napkollektor kb 20-30kg tüzifát (vagy 10-15m3 földgázt) vált ki a fűtési szezonban.

villam64Válasz erre
2012-03-19
14:07:50
#27374
Barbot, Róbert

Az én megítélésem az, hogy ha nyári meleg víz szükséglethez való kollektor mennyiséget megduplázzuk, akkor még csak kis költséggel, de 1-2 hónapot rá tudunk segíteni a fűtésre, és a hmv időben történő kitolására. Ebben az esetben, még nem ugrik annyira meg a megtérülési idő, mintha ténylegesen fűteni szeretnénk.
2012-03-19
13:56:01
Előzmény: barbot #27370#27373
barbot,

Ahhoz, hogy úgy legyen mit felhasználni délután úgy, hogy másnap reggelre is maradjon melegvíz, minimum 1000 literes tartályra lenne szükség, ennek a felfűtéséhez meg méretes kollektorokra.

Szerintem a melegvíz-készítéshez méretezett rendszerben érdemes gondolkodni.
Ehhez a 300 literes tároló megfelelő lenne 20-30 vákumcsővel, vagy 2 olcsó sík-kollektorral.


2012-03-19
13:43:13
Előzmény: robert #27366#27370
szia robert!
Én sem látom gazdaságosnak a napkollektoros fütést. Én igazából az esetlegesen fel nem használt hmv hőjére gondoltam. Ha anyagi lehetőségünk engedné, csak megújúló energiát használnánk, igy örülümk annak is, amit ad az Ég.
Általában június kivételével a nyár napos, meleg, a késő őszi-kora tavaszi időszak is napos,de hüvös. Pontosabban nagy a hőingadozás, a hőmérséklet-különbség a reggeli és déli-délutánni órák között (akár 20, vagy több fok is lehet). Tehát napközben elméletileg keletkezhet annyi fürdésre, mosakodásra fel nem használható hőtöbblet a hmv, vagy puffertartályban, hogy azt érdemes legyen megforditani a fütésrendszerben.
Életritmusunkból kifolyólag melegvizre elsősorban reggel és este van szükség (napközben mosásra,mosogatásra tervezem csak-oda meg a langyos is jó). Tehát ha a család túl van az olyan esti, és reggeli programokon, amihez nem szükséges melegviz, akkor a tartályban levő meleget be lehet keverni a házba, és fel lehet használni a fütéskörben. Hiszen igy csökken a tárolótartály (hmv, puffer) hőmérséklete, igy ujra van hova dolgozzon a kollektor, ha süt a nap. Vagyis elsősorban meleg vizre van szükségünk, aztán ha marad melegviz, lehet hasznositani, ha nem, akkor meg ujra melegit a kollektor. Ha meg nem süt a nap, még mindig ott van a vegyes kazán.
2012-03-19
12:47:42
Előzmény: barbot #27364#27366
barbot,


"... Átlag 6 hónap fütés (szinte 7) Ha ebből lefaraghatnék két hónapot, úriember lennék..."

A két hónap csökkentést napkollektorral szeretnéd elérni?

Feljegyezted, hogy abban a két hőnapban mennyi gázt/fát tüzeltél el eddig? Ha igen, akkor tudhatod, hogy mennyi energiát kellene a napkollektorokkal megtermelmi, és elraktározni.
Ezeknek az adatoknak a figyelembevételével adódik, hogy egyáltalán mekkora kollektorfelületre lenne szükség a cél elérése érdekében.

Amíg ezt nem látod, addig nem érdemes továbblépni.

2012-03-19
12:18:37
Előzmény: sándor #27360#27364
Szia Sándor, Payagyerek, mindenki!
Köszönöm tanácsaidat! Többször is elolvastam, átrágtam magam a Ti rendszereitek megoldásain.
Mivel nagyjából összeirtam egy új topikinditásra való állapotleirást, meg kérdést, most kihasználom az alkalmat, és bemásolom ide azt, ami lecsapódott az utóbbi pár hét alatt:

Minél többet olvasgatok, keresgélek, annál több kérdés merül fel. És mivel még nincs tapasztalatom napkollektoros rendszerrel, sokszor kerülök tévutra elképzeléseimmel (lásd előző hozzászólásaimban).
Régóta szeretnék egy napkollektoros használati melegviz készitő rendszert, és úgy tünik, hogy az idén talán összejön az alaprendszer „anyagi alapja”, vagy legalább egyes elemei.

A napkollektor-használat érdekében tettem már lépéseket, ugyanis vásároltam olcsón egy 20 csöves, 200 literes tartályos, nyilt rendszerű napkollektort azzal a céllal, hogy a vákuumcsövek, és a tartókeret felhasználásával egy zárt rendszert épitsek. Úgy tünik, ennek a tervnek sok buktatója van, de erről olvashattok a „http://biosolar.hu/forum/259” fórumcim alatt is.
Tehát arra gondoltam, hogy megpróbállok egy gazdaságos rendszert épiteni vásárolt elemekből. Olyan rendszert szeretnék, ami a szükséges ellenőrzéseken kívül akár két hétre is magára hagyható, biztonságosan üzemeltethető. A fütésszerelésben nem vagyok mester, de a meglevő rendszerünk nagy részét már én épitettem, a szerelésekkel, forrasztásokkal elboldogulok. A lényeg az lenne, hogy lerakjam egy stabil, bővithető, fejleszthető kollektoros rendszer alapjait, és ehez kérném a segitségeteket, tapasztalatotokat.

Amim van:
-Kiépitett fütésrendszer Viadrus öntöttvas, vegyestüzeléses kazánnal, tartalék gázkazánnal.
-A házban levő fütésrendszer Dunaferr radiátorokkal + rézcsővel van megoldva, a szomszéd épületben levő kazánnal pedig 1 méter mélyen vezetett, szigetelt Haka 5 rétegű cső köti össze. A fütésrendszer hossza kb. 45-47 méter.
-Használati melegviztartályom egy 300 literes, egy hőcserélős, belül zománcozott Hoval, amit szinte újszerű állapotban vettem.
-A HMV tartály és a fürdő sajnos gyakorlatilag a rendszer két végén van.
-20 csöves, 200 literes nyilt rendszerű napkollektorom nincs használatban. Amenyiben nem tudom felhasználni elemeit egy zárt rendszerhez, megválok tőle.
-Átlag 6 hónap fütés (szinte 7) Ha ebből lefaraghatnék két hónapot, úriember lennék. :-)
-Az éves átlaghőmérséklet 7-7.5 fok celsius, a napos órák sokéves átlaga 1950-2000 óra.
-A napkollektorok telepitésére alkalmas tető 45 fokos, és D-Ny-ra néz.
-A tető, és a jelenlegi hmv tartály közti függőleges távolság max. 5 méter.
- Lehetőség lenne a kollektorok hmv tartályát a pincében is elhelyezni, kb. a rendszer közepén, de nem szivesen tenném ide, mivel a hűvös pincére szükségünk van, illetve nagy a szintkülönbség az itteni tető, és a pince között.
- A kb. összeg, amibe bele kell férjek az 200000, max. 250000 Ft, és ez is csak részletekben.

Amit meg kell(ene) vásároljak:
- napkollektor- sik vagy vákuumcsöves, használt vagy új
- napkollektor vezérlés, szabályzó- új
- napkollektor szolár állomás – egy, vagy két körös -új
- 300 vagy 500 literes hmv, vagy puffertartály- használt
- drain back tartály- használt vagy új
- apróságok, vezetékek, csövek, stb...használt vagy új

És akkor kérdeznék:
- sik vagy vákuumcsöves kollektort vegyek? A székelyföldi viszonyok közé talán jobb lenne a vákuumcsöves.
- Ha sik kollektort, akkor 2-3 használtat, vagy egy újat?
- Sik kollektorral lehet drain back rendszert épiteni, hogy a kollektorkörben is a fütéskör vize legyen, fagyálló nélkül?
- A sik kollektor réz abszorberes (drágább) legyen, vagy olcsóbb (alu-abszorberes)?
- Ajánlottak szállitássérült, vagy gyárban visszamaradt rézabszorberes, német sikkollektort kb. a legolcsóbb kereskedelemben levő áráért. (kb. 300 ájróért) szerintetek?
- Ha vákuumcsövest, akkor heat pipe, vagy U csövest?
- A kollektorok nyári ( fölösleges) hőtermelésének leadására van egy északi, télen hideg, nyáron hűvös, fütetlen 5x6-os helység.De igazság szerint nyáron sokszor többet fázunk a házban, mint télen, mivel sokszor van 17-19 fok esténként az 50-es, 60-as téglafalak között. tehát a viz viszahütésére lenne lehetőség
- Napkollektor vezérlésből melyiket ajánljátok?
- Szolár állomás: egy vagy két köröset? De ha meggyőztök, hogy biztonságosan lehet használni egy hőfokkülönbség-kapcsolóval vezérelt keverőszivattyút, és az elég is, akkor azt választom. Itt arra gondoltam, hogy ha van 5-10 fok különbség a kollektor, meg a tartály között, bekapcsol, leadja az összegyüjtött hőt, majd kikapcsol.
- 300 literes HMV tárolót, vagy inkább egy 500 literest (ha befér). Ez lehetne puffer is, és dolgozhatna a kollektor pufferre?
- Drain back tartály:-használhatnám drain backal a fütésrendszerben kerengő vizet? A meglevő rendszeremben ellenőrzés során nem volt lerakódás, a szűrőkben nem volt felakadva darabosabb szennyeződés.
- A drain-back tartály müködik a fütésrendszer jelenlegi, 1,2-1,8 atm. Nyomásán? -Nem szeretnék nyilt rendszert használni. Ha Drain back rendszert használok a fütéskör vizével, akkor a meglevő tágulási elég? Illetve ha a drain backos rendszert 1,2-1,8 atm- nyomáson használom, mekkora tágulásira lesz szükség, ha a meglevő, jelenlegi rendszeremben kb. 130 liter viz van (ebben nincs benne a radiátorok vize, azokra nem találtam adatot sajnos).
-Az apróságokat, tartályt itt meg lehet venni, főleg ausztiából hoznak használtakat (néha sikkollektort is kb. 50-60000 ft-nyi lejért). A 300 literes tartály kb. 70000 Ft.
És végül: minél egyszerübb, átláthatóbb, annál jobb.
Ha lehet, inkább egy fagyállómentes rendszer melé állnák, mert a fagyálló sokba kerülne ekkora rendszerhez.
Egyelőre enyi. Várom köszönettel tanácsaitokat!
Barbot
2012-03-19
11:05:12
Előzmény: tutibor #27318#27362
Hány helyen méred a tartály hőmérsékletét , hogy ennyire pontosan tudod a "veszteséget" ?
MErt az, hogy a tartály tetejénél 6 fokot csökkent a víz hőmérséklete, az azt IS jelentheti, hogy alul mégtöbbet...hisz a víz rétegződik !


2012-03-19
09:09:06
Előzmény: tutibor #27318#27355
Ez tetszik is. Csak épp lehetne összekötni a meglevő rendszerrel valahogyan. 2 héten belül eldöl, hogy tudom hazahozatni,és akkor kézbevehetem, megismerhetem a fizikai valójában is. Akkor talán könyebben dönthetek pro és kontra...
2012-03-17
19:11:06
Előzmény: barbot #27242#27318
Én tapasztalatból mondom hogy 1 gravitációs vacuumcsöves napkollektor tartályának vesztesége teljes töltetnél nappal 14 éjjel 6 foknál este 6(68°) és reggel 8(62°) között 6 fokot esett. Magasabb vízhőfoknál +1-+2 fokkal nőhet, alacsonyabbnál -3--4 fokkal csökkenhet a veszteség.
Tartály 5,5cm vastag purhab szigetelés.

2012-03-15
23:06:05
Előzmény: tutibor #27236#27242
Biztosan nehéz lenne, + mászkálni, + emelni, és ki meg visszafödni a cserepet-nem egyszerű mulatság,nem is vállalnám- pedig nagyon szeretnék egy napkollektort.
Ajánlatodat köszönöm, de nem oldaná meg a legfőbb bajomat, a külső tartályt, annak hőveszteségét, stb. Pedig teljesitményben valószinüleg lekörözi a fém heatpipeokat. A heat pipetól azért ódzkodok, mert az egy + hőcserélő, vagyis egy + meghibásodási forrás. Az u csőves, meg a sikkollektor is azért szimpatikus, mert a megtermelt hőt azonnal el lehet vezetni.
A barátom nemrég szerelt fel egy sikkollektoros rendszert, 2 kollektorral. Ő nagyon meg van vele elégedve, azt mondja, hogy most is ilyet venne, nem csövest. A vezérlője jó cuccos, éjszaka visszahűti, ha bekapcsolja a vakációs programot. Bár az őszi fejlesztés után (a 200 literes hmv tartály mellé vett még egy 300-ast) még nem volt szükség visszahűtésre- valami 60-70 fokot emlitett az ősszel.
Tanácstalan vagyok, nyakunkon a tavasz, és csábitó a napsütés...:-)
2012-03-15
18:22:16
Előzmény: barbot #27232#27236
Úgy gondoltam, hogy állvánnyal együtt. Hát ezt a mutatványt tetőn megcsinálni???
Inkább ne!
Tudok eladni a sajátomból olyan csövet ami heat pipe-os, csak tiszta üveg.
A belső csőben is vacuum van, meg egy kis folyadék. És ez jön-megy (a napsütés hatására elpárolog, a felső részen lehűl, és kicsapódik).
3700,-/db.

www.youtube.com/watch?v=yQfM5THwvUc&feature=related

A fémbelsős heat pipe dologban nem vagyok otthon, de szerintem házilag nagyon macerás és költséges, főleg ha olyan pontosan akarod csinálni mint a gyári.




2012-03-15
16:42:03
Előzmény: tutibor #27101#27232
Hogy gondolod az emelést: úgy, hogy az álvány felső felén levő tartály-kengyelben átforditod a tartályt?Ehez is fel kell menni a tetőre.
Hogy érted, hogy "Vagy olyan csövet kell használni amibe nem megy bele a víz. "? Hogyan tudsz segiteni? :-)
Ma bementem az egyik helyi szerelvényüzletbe, de nem rajongtak az 5letért, hogy kollektort adjanak csövek nélkül. Pedig a kollektor árának majd fele a cső, ha jól matekelem...
Vajon lehet kapni a kereskedelemben vákuumcsöves kollektorhoz felső osztó/gyüjtőt?
És HeatPipe-os, vagy U csöves kollektor csövébe való abszorlemezt? Mert én csak hőcsővel együtt találtam, úgy meg drága...
2012-03-13
09:45:11
Előzmény: barbot #27094#27101
Fizikailag kell a kollektor csövek oldali végét megemelni, ha van rá lehetőség.
Vagy olyan csövet kell használni amibe nem megy bele a víz. Ebben tudok neked segíteni.

2012-03-12
23:55:21
Előzmény: tutibor #27081#27094
Hogyan lehet kiüriteni akkor a csöveket? A bennehagyott viz azért sem tökéletes, mert egy halom vizkövet, lerakódást generál.
2012-03-12
20:20:55
Előzmény: barbot #27072#27081
A 1800x58-as cső a legáltalánosabb. Ezt mindenki tart.
A belső hőelnyelő felület szokott 2 fajta lenni.
Olcsóbb:

Drágább:

Árban, és teljesítményben is van különbség, de nem számottevő.

A csövek kiürüléséről: Akkor kitud párologni amikor még jó idő van, de ekkor használatban van, amikor már nem számottevő a hozam akkor viszont a csövek sem képesek felforrni.

Ha a csőben lévő víz problémás, tudok rajtad segíteni, de ez plusz költség.





villam64Válasz erre
2012-03-12
18:40:28
Előzmény: barbot #27072#27073
A csövekre válaszolok. Van a belső festett üveges, és a festetlen üveges. A tied festett lehet 1,8 m hosszú, 58 mm külső átmérő. Ilyet sokan gyártanak. A többi ritkábban gyártott. Azok nem teljes koppintások, hanem kísérleti eredmények, de nem olyan elterjedt. Az átlátszó üvegest azért használják, mert kikerülik a belecsúsztatott hőszállító cső, és a vákuumcső közötti hőcserélő lemezt. Az abszorbert a hőszállító csőre teszik. Ezeknél csak a vákuumcső jó szigetelő képességének a felhasználása a cél. Van, hogy sík kollektornak tűnik, mert sík abszorber van benne, a vákuumcsövek meg egymás mellett hézag nélkül. Ebből is van U csöves és HP-os is. A te csöveid miatt szerintem ne aggódj. Azért van ennyi féle, mert egy része kísérlet, hogy jobbat hozzanak létre, esetleg bizonyos éghajlatra, egy része meg jogdíj kikerülése lehet.
2012-03-12
17:55:13
Előzmény: tutibor #27043#27072
Sziasztok!
Én eddig úgy hittem, hogy a vákuumcsövek csak méretben különböznek (1400,1800 mm hosszúság,illetve 58 és 70 mm vastagság-harmadiknak meg hogy dupla vagy szimpla falu. Azt, hogy a fotókon, reklámokban találkoztam már átlátszó, és szinezett üvegben elhelyezett U csővel is, a minőségre fogtam, nem a különböző szabványokra, stb.
A csövek különbözősége a jövőre nézve mit jelent: pl. ha eltörik egy cső, akkor nem tudok méret alapján betenni egy másikat? Nem tudok bemenni a sarki üzletbe, hogy kérek 3 drb 1800 mm hosszú, 58mm vastag vákuumcsövet, majd hazamenve bele rakom a régi helyére, és kalap?! Mennyire cserélhetőek egymás között a csövek, illetve pl. a felsőtartályos (nyilt rendszerű)kollektorok csövei ugyanazok-e,mint a heat pipe, u pipe csövekhez alkalmazottak?
És egy kicsit más irányú kérdés: a felső tartályos kollektorból leengedve a vizet még a fagyok előtt, a csövek levétele nélkül ki tud ürülni a vákuumcső pl. úgy, hogy napsugárzás hatására elpárolog belőle a viz? Magyarul: a kollektor téliesitését meg lehet oldani tetőremászás nélkül?

Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Tervek - Barbotlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva