English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Tervek - Barbotlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
villam64Válasz erre
2012-03-25
07:40:22
Előzmény: barbot #27632#27636
Magát a napkollektort amikor tervezik, és megadják az adatokat az ideális, veszteség nélküli. Ebből le kell vonni a beszerelési hely veszteségei. Egy 300 literes tartály legalább 2 kWh/nap. A csövezés vesztesége, hőcserélő vesztesége. Víz használat vesztesége, mert nálad távol van. A kollektor növekvő hőmérsékletéből adódó veszteség. Ezt megnézheted, ha a tartályt nem 50 °C-ra állítod, hanem 60-70 °C-ra. A kollektornak ekkor magasabb hőmérsékleten kell járnia, kisebb lesz a rendszer éves hozama. A második tartályt érdemes nálad ugyan úgy rákötni a fűtésre. Együtt melegedne a lenti hmv-vel, csak amíg felér a víz az alsó tartályból, addig ebből meleg folyna. Ez addig hideget kap de utána meleget. Egy 100 literesből kiveszel 10 litert mire felér a meleg víz, utána a további vízkivétel már visszamelegíti ezt a felső tartályt. Nyáron ez is segítene a víztárolásban. Ez szintén többlet költség, de amúgy is meg kellene csinálni. Ennek a tartálynak is lenne egy plusz napi hővesztesége víz kivétel nélkül is, 1 kWh, de kevesebb víz fogyna. Kisebb víz hőfok elég lenne. Lenn a kazánháznál neked még viszonylag rövidek a csőszakaszaid, ez jó. Én nálam hosszabb, de fele annyian vagyunk 1 db 30 csövesre. És nincs 70 °C-os víz. A víz mennyisége is számít, a külső hőmérséklet. És felhő átvonulás, vagy nyáron borult napok. A kollektor, csak napsütésben dolgozik. Egyéb időben a veszteségre megy a termelése. Kettőnél a másodiknak nem kell a veszteséggel foglalkoznia. Ha most megépíted eggyel, az egy tapasztalása lesz a rendszernek. De én már most 2 db 30 csövest javaslok, és az építést is az 1 db 30 csövessel, vagy ha kisebbet építesz, hogy majd egy gyors összetoldással meg tudd oldani a bővítést később.
2012-03-24
23:32:25
Előzmény: villam64 #27578#27632
Sziasztok!
villam64
Mindenképpen kell egy hmv tartály a fürdőbe, kollektorral, vagy anélkül, mert sajnos a viz ára is az egekben.Mondjuk,sosem engedjük potyára a vizet, hisz a csöben lehült hidegviz legalább arra jó, hogy ne kelljen a meleghez hideget keverni utólag.Csak igy jobban áthüll a fürdőkád, de kibirjuk. Majd ha odakerülök, kérek egy rajzot, meg egy alkatrészlistát, hogy jól menjen a két hmv tartály közötti vizcsere. Ami bekeverhet esetleg, az az, hogy nem ajánlják fogyasztásra a hmv tartályból kikerült vizet, de nem tudom,miért.
Mit értesz azalatt, hogy " Úgy számolhatsz, hogy 1 db 30 csöves épp hogy biztosít meleg vizet nálad." ?

szocsmarci
tetszik a roppantóidomos megoldás, szerintem itt is lehet kapni valahol. rezet szeretnék, csak ki kell matekelni , hogy maradjon meg az ára. :-) Szivattyút meg-meglepődtem- láttam vilot 10.000 ft-ért valamelyik netes üzletben. kb. ennyit is számoltam-bár itt a fórumon inkább a grundfost ajánlották.

steing
Segits, hogy lekörözzelek!
Ma beszélgettem egy nagyon környezettudatos emberkével- aki teljesen le akar szakadni a multik szolgáltatásairól. Ezelőtt 3 évvel klészitett egy grünpower-tipusu, 230 literes kollektort, a hordórészt horganyzottlemezből. Azt mondja, birja a fagyot is, és szerinte az való ide. De nincs mosógép,stb. Merthogy 12 V-os rendszert épitett ki a házában.Kiváncsi vagyok rá, ha megnézhetem, elmesélem.
Néztem azt a csövet, jó lenne, de a netes vásárlással hadilábon állok- bár ott vettem a kollektoromat is (amit még mindig hazavárok...)

Mellesleg a tegnap bementem egy kollektoros céghez. Holnap leirom a tapasztaltakat, de még vissza fogok menni oda.
villam64Válasz erre
2012-03-24
09:48:14
Előzmény: barbot #27553#27619
Nézted Zsezse rendszerét? www.i-house.hu/haz/zrinyi/online/
És Steing-é. www.steing.homelinux.org/solar/
2012-03-24
09:01:47
Előzmény: steing #27608#27616
Szia steing!

Erre gondoltál a Single Tube DN16 on the roll Tube Internal Dimension 16.3mm ± 0.3mm Tube External

www.shentaisolar.ie/web/products/Solar-Accessories/

ebay-t most nem tudok nyitni.

Pali
2012-03-23
20:59:48
Előzmény: barbot #27553#27608
barbot,

sajnos a legolcsóbb napkoli már nem lehet a tiéd.. az nálam van :-D

de komolyan, 5-rétegű csővel még én sem vacakoltam. Talán itt írta valaki, hogy nem is szabad/ajánlott olyan helyen használni ahol mínusz van, mert megrepedezik, vagy mi. a meleg ágban pedig tényleg gáz lehet, ha (főleg a DB-s rendszernél) indulásnál belódul a 100fölötti melegvíz. én ilyet vettem:
ebay.de és ott a DN16-ra keresel, megjön. 3.4EUR/méter a végére meg kell egy anya meg egy alátét+szigetelés.

Jobban hajlik mint a lágyréz, nem tudod megtörni.. stb. nézd meg, szállít hozzátok is. én csütörtökön rendeltem, anno és 7főre ott volt a csomag.. olcsóbb mint a réz...

szivattyú: használtat én sem ajánlok, ha beáll futkoshatsz és akkor csak drágán tudsz hirtelen venni. meg a régiek élből többet fogyasztanak(akkor még nem számított annyira)

én is azt javaslom, hogy mindet ott vegyél meg ahol olcsó, én kb 20helyről vettem össze mindent, összesen 3 országból :-D még jó hogy van internet :D
szocsmarciVálasz erre
2012-03-23
18:49:50
#27597
Barbot.
Ne nagyon spórolj az anyagminőséggel, több lesz vele később a vesződség, mint a nyereség és az öröm. A legdrágább rendszer az, amelyik nem működik.

"Csak a felmenő cső legyen ötrétegű műanyag"
A kollektor kötéseknél még lágyforasztásos rézforrasztást sem szabad használni, pedig az 110°C-ra van "hitelesítve". Csak kemény forrasz vagy roppantógyűrűs csatlakozó jöhet szóba a magas (akár 150-200°C-os) hőmérséklet miatt.

Szivattyú- használt ? - szerintem vegyél újat, ez lesz az egyetlen mozgó alkatrészt tartalmazó szerkezet a rendszeredben, így ez az egyik legérzékenyebb. Ne felejtsd, hogy a szivattyú is öregszik, idővel csökken a szállítási teljesítménye. Ma még nem éri meg 50E Ft-ost venni, de pár év múlva már lehet végezni a gazdaságossági számításokat.


villam64Válasz erre
2012-03-23
14:40:09
Előzmény: barbot #27553#27578
Barbot
Azt is javaslom beütemezni a második kollektorral, hogy a felhasználási helyhez egy 100 literes tartályt szintén a fűtés rendszerről melegítve. Ez lenne az utó tartály. Először a csap víz a 300-asba menne, majd a 100-as hideg bemenet, majd a csapok. Kevesebbet kellene meleg vízre várni. Keverő szelepekkel, jó pénzért, beállítható, hogy ne keringtesse ki a vizet az elején a szivattyú. Úgy számolhatsz, hogy 1 db 30 csöves épp hogy biztosít meleg vizet nálad.
2012-03-22
22:16:44
Előzmény: villam64 #27549#27553
igazad van, jobb a rosszra számitani, aztán ha bejön a jó, rendben, ha nem, akkor nincs akkora pofára esés.
Amit matekeltem az előző hozzászólásban, úgy gondoltam, hogy tartályt itthon kapok használtat olcsón, és megvenném anélkül a redszert, ha adják. Igy meglenne egyben a drain back rendszer, és mellé jönne a 30 csöves kollektor. Persze, akkor még úgyis kell a hőcserélő, csövek, stb. Elfutott a költségvetésem. Most egyelőre úgyis az erőgyüjtés van soron, meg a rendszer elméleti és gazdasági optimalizálása. Megnéztem újra a másik honlapot, és ott tetszik, biztató az, hogy vannak 10,12,15 csöves kollektorok is, kevesebb pénzel is lehet fejlesztgetni egy jó alaprendszerre.
villam64Válasz erre
2012-03-22
21:05:45
Előzmény: barbot #27527#27549
Nekem ővelük sem sikerült alkudnom. Ebben ne reménykedj. Ezek 12 csöves és 20 csöves kollektorok. Ez m2-re kevesebb a 30-ashoz képest. Ímélben próbálhatsz egyezkedni a cégekkel. Nem tétel, de a nyitott DB-hez kihagynám a nyomásmérőt, és biztonsági szelepet. Itt a hőcserélő a tartályban van. Kihagyod a tartályt, akkor hőcserélőről gondoskodnod kell. Azt is vedd figyelembe, hogy mire elég neked 160 liter víz? És csak napos időben. Idealizált adatokat kapsz. A 4-6 fő, az inkább 4. Az 1 napkollektorosok, mint én, nem termelünk túl, pedig 2 főt számolhatok nálam. Kérdezd meg a többieket. 300 literest használsz, mennyire? A kis rendszer csak langyos vizet fog adni. Az nagyobb csalódás lesz. Amúgy a permanent nem drága. Mint írtam, az olcsóbb, amit te raksz össze.
Tessék. Kihagyod a 300-as tartályt. Hőcserélővel a fűtés rendszerhez. www.hungaroklima.hu/?h_id=48
2012-03-22
17:18:20
Előzmény: villam64 #27521#27527
No, közben nyomozgattam az árak felől.
találtam 6350-ért egy drain backos szerelési egységcsomagot 6350 ft-ért, valamint 20 literes drain-back tartályt 30480-ért. Vagyis ha ezt hozzáteszem az eddigi 236000 ft-os költségvetéshez, 273000 ft-nál tartok durván, és még sok minden hiányzik. Vagyis van miből lefaragni.
Viszont ugyanott, ahol a db tartályt, meg a szerelési csomagot találtam, van egy napkollektor-rendszer bruttó 264000 ft-ért (www.webaruhaz.permanent.hu/termek/napkollektor-124-hmv_rendszerek-125/komplett_12_csoves__drain_back_napkollektoros_rendszer__1_3_fo_reszere-1385 ), illetve egy másik rendszer 338000 ft-ért (www.webaruhaz.permanent.hu/termek/napkollektor-124-hmv_rendszerek-125/komplett_20_csoves__drain_back_napkollektoros_rendszer__2_3_fo_reszere-1387 ). Na most,ha lehetséges, és ha az elsőből kiveszem a 100 literes hmv tartályt, ami ugyanitt bruttó 116904 ft-ért szerepel, illetve ha a másodikból kiveszem az abban szereplő 160 literes tartályt, ami itt bruttó 125603 ft, akkor az első rendszer ára 147906 ft, illetve 212397 ft. És ezek elméletileg szinte teljes rendszerek. De ha itt ennyiért árulják, egyben, akkor kell legyen ez alatt is, Ti tudtok ilyet? Nálatok lehet alkudni valamilyen szinten az árakból, ha egyben, kb-ban fizetik és viszik az árut? Az első rendszerhez akár még beleférne egy kisebb kollektor is jó occón! :-)Nem mintha nem kellenének azok a tartályok, de itthon kapok használtat olcsóbban, akkor minek megvenni drágán?
villam64Válasz erre
2012-03-22
15:07:05
Előzmény: barbot #27519#27521
A tartalék vákuumcsövet nehogy megvedd, csak próbáld előre elkérni, mint az elektromos berendezéseknél a hozzáadott szénkefét. Még nem divat a napkollektorosoknál, hogy hozzáadják, de szerintem ildomos lenne, statisztikák alapján. Két kollektorhoz is elég a 18-as cső, ha az olcsóbb. Amelyik melegebb, ott nagyobb a veszteség, az legyen rövidebb. A meleg ág. De az a DB tartályba megy. A fűtésnél is a meleg, de ott szerintem nincs nagy távolság. Az állványnál rafináltak. Előtte le kell tisztáznod mit adnak, mennyiért. Most más hiányt nem látok. Remélem a többiek szólnak, ha elnéztem valamit. A kollektor elhelyezésénél az egyik oldal kimenete magasabb. Az legyen a meleg ág, mert könnyebb arra áramoltatni a felmelegedő folyadékot.
2012-03-22
14:25:48
Előzmény: villam64 #27518#27519
Ok, vagyis ha sorosan rakom a két kollektort, akkor a majdani bővitéskor az új kollektort egyből köthetem a régihez, illetve csak a meleg (vagy hideg) ágat kell toldanom a régi csatlakozásig. Melyiket érdemes hosszabban vezetni, melyik ág kell közelebb legyen a hmv tartályhoz? A heat pipe-s kollektornál mindegy a vizirány?

A kiemelő talpat megcsinállom idehaza. Vagy hegesztek zárt szelvényből, vagy veszek alu rúdat, és abból épitek csavarokkal. De most nézem, hogy alapos tetős keret olcsóbb, mint a ferdetetős. Na most, ha én úgyis meg kell döntsem a kollektort, a háztetőt úgy is felfoghatom, mint egy nem vizszintes lapostetőt.Vagyis akkor csak ki kell vágnom a lapostetőre készitett kollektorálvány lábaiból, nem? Nem ismerem, de valahogy igy képzelem, tévedek?


Frissitett költségvetés Drain Back-os változathoz, bruttóra javitom az árakat, felfelé kerekitem egyszerübb:

- 30 csöves kollektor (www.solar-napkollektor.hu/arak/fogyasztoi-arlista/napkollektor-arlista-fogyasztoi/)- 144000
- tartókeret (ugyanott) - 20000
- 10 liter fagyálló (itthon)- 7000
- hőcserélő (www.megatherm.hu/termektar2007/termektar.php?start=93)- 20000
- 2 drb hőfokkülönbség-kapcsoló (1 a kollektorkörbe, 1 a hmv körbe) (www.conrad.hu/conrad.php?name=Products&pid=191253) - 8000
- 2 drb szivattyú, használt max.- 20000
- 20 m 20-as rézcső, kb. - 17000

Idáig kb. (egy kicsit felkerekitve, úgyis kimarad mindig valami) 236000 ft. Ebból még lehet lefaragni? kezdek kifutni még a virtuális keretből is...

kell még:
- drain back tartály
- idomok
- kiemelő állvány
- hőmérők
- visszacsapószelep
- tartalék vákuumcső
-...
- ...
- ...
villam64Válasz erre
2012-03-22
13:37:41
Előzmény: barbot #27506#27518
Nehezebb két kis kollektort párhuzamosítani, mint sorosítani. Több lesz az egyszerre felmelegített víz, és ritkábban kapcsol ki a keringtető. Ide a kimenethez elég egy vezérlő, de a fűtéskör felé egy másik kell, mert egy darabig a DB melegszik induláskor, és ha már onnan elég meleg jön a a hőcserélőhöz, akkor érdemes a belsőt is engedélyezni. Az első a kollektor, és a DB felől a kollektor felé menő visszatérőt hasonlítja össze, és működteti a DB keringtetőt. A második a DB felől a hőcserélőbe menőt hasonlítja a hmv tartállyal össze, és ha megfelel, akkor működteti a második szivattyút. Itt a hőcserélő miatt magasabb delta T kell, mint a kollektor körnél. Ezen a vezérlőn az is állítható, hogy hány fokos T1-től működjön a delta T. Ezeket ki kell tapasztalni. Ez egy natúr összeszerelt kapcsoló, a doboz külön árban van, de te is építhetsz neki. Nem te rakod össze a vákuumcsövet. A hp már benne van. Kivehető, de a vékony hőszállító lemez könnyen rongyos lesz. 10 cm-t lóg ki, de az állványzat tartalmazza ezt a magasságot. A gond az, hogy a ferde tetőhöz a kiemelő 1-2 rozsdamentes vas nincs az árban. Vagy külön szerkesztesz ilyen talpat, vagy megveszed. Ezért lett nekem br 173 e, csak a kollektor. A vákuumcső olyan, mint a másiké, de ha azt nem akarod megtartani, akkor 1-2 db tartalék kellene, mert lehet veszteség az első évben anyag hibából. Kérni kéne, hogy ne akkor kelljen utána járni, amikor meghibásodik. Erre is vonatkozik a garancia, tehát figyelni kell, és hiba esetén azonnal cserélni, és bevinni, ha így állapodsz meg velük. Mert ez is drágább náluk, ha tőlük veszed. A spórolás, amit Sándor javasolt. Most vízzel töltöd fel, majd ősszel fagyállóval. Így azt is megtudod, hogy mennyi fagyálló kell majd. A két csövet egymástól nem érdemes külön szigetelni. Elég néhány centi távolság, és egy be lehet szigetelni. A hőátadás a rendszerben marad. Az idomok drágák, próbáld egyszerűen vezetni. A szivattyúkat nem számoltad. Mint jelezték a 250 e nagyon alacsony határ. Nem igen lehet alája menni. Kell visszacsapó a fűtéskör felé. A haka akkor drága. www.megatherm.hu/termektar2007/termektar.php?start=150
UI.: A párhuzamosítással nem nyersz semmit, csak bonyolítod. Nagyon most nem érdemes a szigetelést túlbonyolítani. És az esetleges későbbi kollektor bővítést is most érdemes megtervezni, hogy gyorsan lehessen csatlakoztatni. Az üresjárat 200 °C. De ezt egy meglódított folyadék nem tudja felvenni. A két hőmennyiség számít. Pillanatok alatt visszahűti a folyadék a kollektort. Azt ne felejtsd el, hogy ez a kapcsoló 12 V egyenről működik.
2012-03-22
13:11:56
Előzmény: sándor #27509#27515
Szia Sándor!
Igen, kaptam jó tanácsokat. De még többet remélek. :-) Szeretném, ha az enyém lenne az egyik legolcsóbb, biztonságosan üzemeltethető napkollektorrendszer, amit még egy átlagember meg tud épiteni.

Kérdezek:

Irod, hogy "A db tartály legyen olyan közel a kollektorokhoz amennyire csak lehet. Zsezsénél a padláson van elhelyezve." Nekem, ha a drain back tartályt a kazánházban helyezem el, a drain back tartály teteje, és a kollektor tervezett, legmagasabb pontja között a függőleges távolság nem lessz töb, mint 3,5 méter, mig a hmv tartály aljától a kollektor tetejéig nem lehet több, mint 6 méter, de inkább 5,5. Igy is kozkáztassam a drain back tartály padlástérbe helyezését? A vizhasználattal egyetértek, azt majd a fagyokkal is lehet fagyállósitani, ha kell.

Irod: "Csak a felmenő cső legyen ötrétegű műanyag. A lemenőt ne kockáztasd. Az maradjon réz." Megnéztem a Haka oldalán, 90 fokig garantálják, ha jól értelmezem. A vákuumcsöves kollektor üresjárata több száz fok is lehet. Ha átmelegszik, olvadni, deformálódni fog a Haka a csatlakozásnál. Most az a kérdés, hogy milyen vastag csőre van szükség a kollektor müködtetéséhez? Mert azért a Hakának is van ára (itt 5 rétegűt csak ezt lehet kapni-illetve talán Comisát, de azt nem ismerem). Magyarul megéri-e az 5 rétegű, és a lágy rézcső közti árkülönbség az esetleges műanyag-olvadás, deformálódás okozta gondokat? A másik, hogy a rezet biztonságosabban lehet toldani, ismételten szét és összeszerelni, mint a műanyagcsövek idomait. Lágy rézcsőre azért gondoltam, hogy ne kelljen forrasztani.

A padláson tudok szigetelni, és mivel aránylag kicsi, egy sima farostlemez/ gipszkarton is sokat fog jelenteni, ha belülről burkolom a szarufákat. De még ott van a kémény hője is.

Irod: "Inkább legyen egy, akár a kazánról a db tartályba vezetett fűtés. Ha a kazántól egy vékony csövet egyszerűen átvezetsz a db tartályon, akkor az abban lévő 10-20 liter víz nem fog befagyni." Ez tetszik. De a drain back tartályt melegithetem a kazánházban is, és igy biztosan feljut a langyos/meleg viz a kollektorhoz, nem tud jég képződni még minuszokban sem- vagyis ha előre melegitett vizet nyom fel a szivattyú, akkor télire fagyálló sem kell. Ezzel persze csökken a kollektor hatásfoka, de a kollektor indulása után leállitható valami automatikával, vagy egy termosztátos radiátorcsappal a drain back tartály fütése, nem?


És egyáltalán, mekkora, hány literes drain back tartály kell nekem?

Milyen szivattyút ajánlasz, és mennyi annak az ára?
A hácserélő után a hmv, vagy a fütési viz átfordul gravitációsan-illetve gravitációs úton el lehet szállitani a keletkező hőt, ha ahőcserélő a hmv tartály beömlési csonkja alatt van?
2012-03-22
11:09:12
Előzmény: villam64 #27502#27506
Ez a hőfokkülönbség-kapcsoló nagyon tetszetős árban van! :-) Szokott elromolni, érdemes kettőt venni?
A másik: úgy terveztem, hogy a két kollektort párhuzamosan teszem, egy T-vel összekötve, mert mint irtam, nehéz a megközelitése a tetőnek, és igy egy szervizablakot be tudok épiteni a (jövendőbeli) két kollektor közé. Lehetséges ez? És ha igen, akkor két hőfokérzékelő kell, vagy akkor is elég egy a kollektorkörök találkozási pontjánál?
Fontos kérdés, hogy a vákuumcsövekben mennyire ér le a HP abszorbere, mekkora hely kell a kollektor alatt, hogy a csöveket ki és be lehessen szerelni?
Kb. mennyi szolárfolyadékra lesz szükség előreláthatólag? Kevesebbhez kevesebb fagyálló kell. :-)
Szigetelés: ha a már szigetelt csöveket belehúzom egy 90-es, és egy 110-es műanyagcsőbe, amelyeket még szigetelek a kettő között, az elég lesz? Igy lehetne biztositani, hogy a kollektor csövei a cserépen kibuvásig gyakorlatilag egy légtérben legyenek a kazánházzal.

Akkor a jelenlegi költségvetés Drain Back-os változathoz:

- 30 csöves kollektor (www.solar-napkollektor.hu/arak/fogyasztoi-arlista/napkollektor-arlista-fogyasztoi/)- 113256
- tartókeret (ugyanott) - 15600
- 10 liter fagyálló (itthon)- 7000
- hőcserélő (www.megatherm.hu/termektar2007/termektar.php?start=93)- 17000
- hófokkülönbség-kapcsoló (www.conrad.hu/conrad.php?name=Products&pid=191253) - 4000

Idáig kb. (egy kicsit felkerekitve, úgyis kimarad mindig valami) 198000 ft. Ebból még lehet lefaragni?

kell még:
- drain back tartály
- idomok, cső
- ...
- ...



villam64Válasz erre
2012-03-22
10:17:49
Előzmény: barbot #27500#27502
A hőfokkülönbség kapcsoló 1 kollektort működtet, de kettő már kettőt. www.conrad.hu/conrad.php?name=Products&pid=191253 De ha meg lesz a második kollektorod, akkor nem külön kell használnod, hanem sorba kötve. Tehát a hátul lévő kapja a visszatérőt, a meleg ágát az elől lévő visszatérője, és annak a meleg előremenője továbbra is a hőcserélőre menne. Itt még be kell tervezni a későbbi bővítésre a lejtéseket a visszaürüléshez. Lehet, hogy fel kell cserélni a sorrendet, és a hátsó kollektort magasabbra tenni. A lejtés meglegyen. Oda kell most tenni a kollektort, ami majd a bővítés után is a kimenet lesz. A benapozást alaposan nézd meg. Egész nap éri a nap, azon kívűl, hogy DNY? http://biosolar.hu/forum/76
Szerintem az ötrétegű csövet is indíthatod roppantó gyűrűvel a kollektortól. Ez 90 °C-ig bírnia kell. Nem kell e környékén járatni. Ennek 300 Ft métere. Bizonyos határig hajlik. Hővezető képessége tizede a réznek. Kisebb veszteség. A réz felfűti a környezetét. Ez műanyag belsővel rendelkezik, ezért nem korrodál, nem okoz galván elem effektust, míg a különböző fémek igen. Könnyen javítható. A DB oldali szivattyú a fontosabb. Ennek kell megfelelő nyomás, emelőmagasság a kollektorig, legalább középső fokozatban, hogy maradjon tartalék. A másodiknak nem kell erősnek lennie a fűtés rendszer felé. Ha tudsz működőket olcsón, akkor meg lehet venni. Vigyázni kell, hogy ne olyan legyen ami hamarosan tönkre megy. Nálad a kazánházban lenne a DB tartály, így még a hangcsillapítás sem fontos, csak, hogy visszaürüljön a rendszer.
2012-03-22
09:32:11
Előzmény: villam64 #27492#27500
Pálinkás jó reggelt!
Előszőr is köszi a felajánlott segitséget! :-)
Akkor kezdek faragni:
Drain Back-os változathoz:
- 30 csöves kollektor - 113256
- tartókeret - 15600
- 10 liter fagyálló - 7000
- hőcserélő - 17000
Ez idáig nettó 152856, bruttó 194127 ft.


- resol vezérlés helyett - a hőfokkülönbség kapcsoló tud müködtetni több kollektort is?


- drain back tartály - --ennek jó lenne egy kisebb bojler? Payagyerek irta, hogy Ő egy használt tartályt szerzett a dr tartálynak- az vajon miből van? Tudnátok küldeni egy db tartály- rajzot?


- szivattyúállomás - ha darabokból épitem, mennyiből hozható ki? Látok egy pár alkatrészt, de nem tudom, mi a lényeges, és mi a kihagyható benne. Használt szivattyút lehet venni kb. 7-10000 ft-ért-ez vajon jó lenne?



- flexi, inox cső helyett lágy rézcső? - Itt igazából arról lenne szó, hogy kiküszöböljem a különböző toldásokat. Másfelől meg rézcsővel dolgoztam már, ismerem. A múanyag (pl. Haka) is jó lehet, de irtátok valahol, hogy legalább 1 méterre kell inditani a kollektortól. És akkor már a szerelési idomok, stb szinte ott van, mint a drágább rézcső. Ha kevésbé kevert a rendszer, szerintem stabilabb, nem?
villam64Válasz erre
2012-03-21
23:04:11
Előzmény: barbot #27490#27492
No igen. Össze kell válogatnod a rendszered. Ne akarj mindent tőlük venni. Én is csak a kollektort vettem. + tartókeret + ferde tető 170 e.
Hagyd el a drága csövet, és old meg az általunk javasolt olcsóval. Vezérlőt fele, harmad áron vehetsz. Drain-back tartályt is kapsz olcsóbban. Két szivattyú is olcsóbb fűtés szerelvény üzletben. Ugyan itt hőcserélő a feléért. Fagyálló autós boltban. Nálatok az övék az olcsó DB-s kollektor? Az egyes elemekért ott nálatok kell körülnézni az említett üzletekben. A rendszerek nagyon drágák. Itt a fórumozók nem igen veszik. Inkább elemenként rakjuk össze. www.megatherm.hu/termektar2007/termektar.php?start=93
17 e
Nálatok is lehet vatera féle licitálos internetes oldal.
De szívesen segítek itteni beszerzésben.
2012-03-21
22:00:08
Előzmény: villam64 #27472#27490

Igen, arról az oldalról volt szó, csak nem tudtam, ki lehet-e irni. Itt az üzletben azt mondták, hogy tőlük veszik a kollektort. Ami a szépséghiba, hogy itt a 20 csövest bruttó 134.000-ért adják (szinte 40.000 ft a különbség sajnos)-vagyis a 20 csöves itteni ára +10.000 ft-al többért már vehetek odakint egy 30 csövest. itt sajnos már nem mertem megkérdezni, hogy a 30 csöves mennyibe kerül.
No, megint matekeltem, próbálom szükiteni a költségeket:
Ha a legdrágább, 3-as megoldást választom, akkor a már idézett honlap alapján durván kell:

Drain Back-os változathoz:
- 30 csöves kollektor - 113256
- drain back tartály - 39520
- hőcserélő - 42910
- 10 liter fagyálló - 10400
- dupla szivattyúállomás - 62400
- resol vezérlés - 41600
- tartókeret - 15600
- flexi inox cső, 10 m dupla - 28000

Nettó összesen: 381686

Nyomás alatti változathoz:

-30 csöves kollektor - 113256
-tágulási tartály - 10340
- hőcserélő - 42910
- 10 liter fagyálló - 10400
- dupla szivattyúállomás - 62400
- resol vezérlés - 41600
- tartókeret - 15600
- flexi inox cső, 10 m dupla - 28000

nettó összesen: 324506

Nyomás alatti változathoz, szükebb változat ugyaninnen:

-30 csöves kollektor - 113256
-tágulási tartály - 10340
- hőcserélő (feg) - 36800
- 10 liter fagyálló - 10400
- dupla szivattyúállomás (a fütési,nem a soláros!)- 35510
- resol vezérlés - 41600
- tartókeret - 15600
- flexi inox cső, 10 m dupla - 28000

nettó összesen: 291506
- és még sok-sok apróság.

sokkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk

Hogy szükitsem a rendszert még biztonságosan használhatóra? Ez igy nem lesz jó...






2012-03-21
15:58:36
#27476
Sziasztok!

Lenne egy "agymenésem".
Átalakított hűtőből vízmelegítőt készíteni?
Tulajdonképpen feltaláltam a levegő-víz hőszivattyút:)

Nincs fagyálló, nincs túlmelegedés, nincs tárolási veszteség.
15°C-nál indítani a kompresszort, 4-es COP-val már elég jó lehet a nyereség.

Mennyi lenne az az összeg, aminél érdemes lenne elgondolkodni a dolgon?

Valaki kiszámolta, hogy mennyibe kerül a kollektoros rendszere bekerülési, üzemelési és javítási költsége 10-15 év viszonylatában?


Üdv: Pali
villam64Válasz erre
2012-03-21
15:25:03
Előzmény: barbot #27473#27474
Nem hiszem, hogy annyira jobb, mint írják. Megnéztem a leírást. Ahogy Róbert mondaná, a m2 számít. Gondolom erre gondoltál. www.solar-napkollektor.hu/arak/fogyasztoi-arlista/napkollektor-arlista-fogyasztoi/
Nekem a legolcsóbb cfrs 1800-58/30 van tőlük 113e Ft+Áfa

Nem tudom hogy áll a tervével. http://biosolar.hu/forum/show/23397#23397
2012-03-21
15:16:56
Előzmény: villam64 #27472#27473
Igen, jó ára van,de:
Itt a 20 csöves heatpipeos, 30-35000 ft-al több, mint kint MO-on. Nemrég kérdeztem meg az egyik itteni üzletben, azt mondták, hogy ők a magyar C..fon-t árulják.
Egyik udvarhelyi ismerősöm szerint egy richter? u csöves ott jobban termel, mint a 2x akkora heat pipeos, igaz lehet?
A mérete miatt tetszik az u csöves 47/1500-as, meg biztonságosnak látom (amig el nem veszik a villanyt)
villam64Válasz erre
2012-03-21
15:01:55
Előzmény: barbot #27471#27472
Azt látom, hogy a 16 cs/1500 kerül ugyanannyiba, mint a hp 30 cs/1800. A fotonnál azt írják, hogy egyben szállítandó, és emelendő a tetőre daruval. És a szünetmentes áramforrás. Viszont nem DB rendszernél nem kell emelőmagasság a szivattyúnak. DB-nél számít.
Én a 3-ast javaslom. Akkor legyen a kazánház tetején. A fürdőhöz egy tartály beépítése javasolt. A fűtés rendszerről menne a hőcserélője. Ez a hmv mehet sorba kötve a kazánházi hmv-vel. Tehát a kazánházi megkapja a hideg csap vizet, és felmelegítve megy a lakóházi tartályba. Onnan a csapokba.
A kollektor külön rendszeren. Akkor inkább hp-s 30 csöves DB tartályos, fagyállós, külön szivattyú. Hőcserélő. A fagyállót nem kell cserélgetni, csak nem szabad megforrni hagyni. Több kellektor hőjét is nyugodtan elvezeti, mert a nagy része víz. A hőcserélő szekunder oldala visszacsapóval és szivattyúval a fűtés rendszerre. A radiátor csapokkal, meg a többi csappal tudod a kollektor hőjét a megfelelő irányba vezetni. Egy napkollektor 30 cs újonnan 130 ezer Ft+Áfa körül van. Az idei évre ez fér bele. Síkkollektor 2 m2 80 ezer Ft+Áfa. De ehhez zárt fagyállós, és szünetmentes tápegység kell.
2012-03-21
14:43:33
Előzmény: villam64 #27468#27471
Fagymentes helyre csak a a kazánházba rakhatom, annak belmagassága kb. 2,1 m.
A kollektort pont a kazán, vagy a hmv tartály fölé tenném, a kéménytől jobbra és balra. A kémény a tető másik (ÉK-i) oldalán van, és azzal egy irányba tervezek egy kisebb ablakot, kibúvót, hogy ne kelljen állandóan leszedni a cserepet.
A tetőtérben lenne hely a drain backnak, de az nem fagymentes. A tetősik nem nagy, max. 3 méter a kupáscseréptől az ereszcsatornáig. Alulról nem lehet megközeliteni.
A tető mérete miatt gondolkodok a csak másfél méteres csőhosszú U csöves vákumos kollektoron, vagy fektetett sikkollektoron, mert szerviz esetén nehéz lenne a munka.
Mi a véleményed az 47/1500-as U csövesekről? Pl. erről:
"Foton Upipe rendszerű 47x1500 mm csövekkel,ferdetetős szerelőkerettel" (cégnevet nem tudom, szaba-e kiirni-a gugliban ráugrik)
villam64Válasz erre
2012-03-21
13:40:39
Előzmény: barbot #27466#27468
A DB tartály a legmagasabb vízszintet kell tartalmazza a rendszerben. Hova teszed a kollektort és a DB tartályt? A DB mellett az szól, hogy nincs szünetmentesed. A zárt DB-t bizonytalannak tartom, ezért elvetem. Nem tudok garanciát rá. A 3. verziót támogatom a külön napkollektort. Amint kiderül hova tennéd a napkollektort. A kisebb tartály is megfelelő. Keverő szeleppel, magasabb hőmérsékletnél a fűtés rendszer hozzákeverhető. Nálad nincsenek radiátor thermofejek. Ezt később érdemes lehet rátenni, ha a puffer meglesz. A beállított hőmérsékletnél lezárnak, és a tartályokra megy a fűtés és napkollektor feleslege.
Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Tervek - Barbotlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva