English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Tervek - Barbotlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2012-04-02
06:14:23
Előzmény: sándor #27919#27962
Szia Sándor!
Ma reggel fél 8-kor (-4,5 fok, tiszta ég) napot néztem: Már jócskán fent volt, és ha a kazánház fölötti tetőre fel lett volna szerelve egy napkollektor kb. 60-65 fokban döntve úgy, hogy a gyűjtő 10 cm-rel túlnyúlik a kupáscserépen, akkor bizony a csövek felső 50-60 cm-ét már sütötte volna- hátulról. Tehát egy tiszta, napsütötte napon a legkevesebb napsütést reggel 9-kor kapna, mikor csak egyetlen csövet érnek a napsugarak. :-)
2012-04-01
13:47:37
Előzmény: villam64 #27912#27932
Villam64, Sándor!

Sziasztok!
Nem hiszem, hogy átszabott gondolkodású klónt akartok csinálni belőllem. :-) Mint ahogy a puding próbája az evés, úgy egy fütésrendszeré is lehet a sok éves, megbizható működés. És minél kevesebbet kell beavatozni egy rendszerbe, annál jobb. Tehát az ideális rendszer a pókhálós. :-)
A mostani fütésem kialakitásában is sokat segitett pl. az index vegyestüzeléses fóruma. Az onnan ellesett elgondolások nem egyszer késztették nyaktekergetésre a helyi szakikat, volt, amivel egyetértettek, volt, amivel nem. Szóval igy tekintve, a mostani fütésrendszer is egy hibrid, és mégis egyedi valami. Ez van.
Filózok azon is, hogy a házban levő + 3 méteres csőszint-különbséget valahogy kinullázzam, ezzel is megkönyitve a szivattyú dolgát, mert igy csak a 2-es fokozaton keveri megnyugtatóan a vizet. Persze, ez a jövő zenéje, és megcsinállása majd szórakozásszámba fog menni. :-)

Megnéztem a kazánbekötést, elméletileg a felső talán jó lesz, ahogy van, az alsó meg szerencsére hollanderes, úgyhogy át tudom épiteni segitség nélkül is.
Kérdésem az, hogy a keverőszivattyú dolgát mennyiben neheziti meg a kazánra közvetlenül, keresztbe felcsavart T idom?

A másik kérdésem: Én eddig arra törekedtem, hogy a visszatérő legyen legalább 55 fok, illetve hogy a visszatérő, és az előremenő között ne legyen 10, max 15 foknál több. Ez a müködés szempontjából azt jelentette, hogy a kazánt ritkán engedtem 75 fok fölé. Ha beszerelem az esbe-t, akkor meg lehet oldani, hogy a radiátorok előremenője mondjuk legyen mindig 55-60-65 fok, vagy valami ideális hőmérséklet, és ami fölötte van, csak az a hőfok menjen a pufferbe, hmv tárolóba? Egyfelől úgyis max 1 méterre van a hmv tartály/leendő puffer a kazántól, másfelől meg úgyis gyorsan felmelegszik a viz, hisz a tartályokon keresztül többször átfordul, mint a fütésen keresztül. A lényeg az lenne, hogy a házban minél tovább legyen egyenletes hőmérséklet, és nem az, hogy a radiátornak nekidőlő, gázkazánhoz szokott vendég fél métert ugorjon függőlegesen, mint a múltkor. :-)

Itt kilenckor már ereje van a napnak, március elejétől már 7.30-kor kibukkan a dombok mögül. És itt is van téli/nyári időszámitás.
villam64Válasz erre
2012-04-01
09:56:26
Előzmény: barbot #27907#27912
Jó lesz, ha át tudod alakítani.
Használhatod a szivattyú kerülő kört, de te látod hogy tudod beépíteni, csak a szerelvény sorrendet tartsd be.
30-40 °C különbség is lehet, függ a hideg víz betáplálás módjától a tartályban.
Ha nincs fagyás a kazán helyiségben télen. Akkor a kazán fagymentesítése csak hosszabb téli leállás miatt szükséges. Esetleg egy radiátor thermo fejjel áthidalva a keverőszelepet. Alacsony kazán helyiség hőmérsékletnél (0 °C). A legkisebbre állítva. De néha tesztelni kell, nehogy beragadjon.
A külső hőcserélő mehet a cs6 és cs7-re. A cs6 és cs7 felcserélhető, a többi elem átrajzolásával.


Most látom, hogy ebben a bekötésben a hmv kazánról történő fűtése nem működik. Még variálni kell rajta.
2012-04-01
09:23:00
Előzmény: villam64 #27898#27907
"Vagy a rajzod rossz, vagy a bekötés." -elnézést kérek, a rajzom rossz.
A brain back tartály méretezését megértettem. 20 liter fölöttit keresek. Szerinted jó lesz erre a célra egy tágulási tartály átalakitva?
jajajajaj a fixen szerelt fütésrendszerem! Nem lehet valahogy megoldani a kazánvédő kört, esbe bekötést csak a szivattyúkerülő kör átalakitásával?
És hogy hány liter melegvizre van szükségünk, és milyen melegre? Nos, nem pancsolunk, bár fürödni jobban szeretünk, mint tusolni...Szerintem a most meglevő 300 literes hmv tartály a felső határ, és ha ez a vizmennyiség 60 fokos, akkor ok. Csak meg kell oldani, hogy mindenütt 60 fokos legyen. Mi a véleményed ezekről az értékekről? Mekkora hőmérsékletkülönbség lehet egy 2 méter magas, 300 literes tartály alsó és felső része között?
"Milyen hideg a helyiség két fűtés leghidegebb időszakában?" -az idei minuszokon + 10 +12 fokra hült le két fütés között. Ezért is nem került visszacsapó a hmv tartály fütéskörére, mert igy visszahüti ugyan a tartályt, de a kazánt melegen tartja. Nem próbáltam, de gondolom, hogy a hmv vize két-három nap fagymentesitést megold a kazánnál. De ezt csak gondolom, nem próbáltam!
De ezek már a fütésrendszer részei,és nekem szűkös költségvetésem van még arra is. Persze mindenképpen előrelátóan kell beépiteni, ha nem akarok később szivni, mint pl. most az esbe miatt.
Visszaolvasgattam a fórumon. Azért eléggé átszabtátok a gondolkodásomat, meggyőzőek vagytok! :-) Eleinte hallani sem akartam HeatPiperól, drain backról esetleg, az esbe szelepről pedig lebeszélni próbáltam egyik kollegát...
villam64Válasz erre
2012-04-01
07:17:53
Előzmény: barbot #27869#27899
Bontsd szét a fázisokat. A nyár jön, tehát a kollektort kellene megépíteni.
villam64Válasz erre
2012-04-01
07:03:46
Előzmény: barbot #27869#27898
Elsőre. A T2 tágulásid a rajzodon nem a visszacsapó szelep és a hmv tartály között van, hanem előtte. Vagy a rajzod rossz, vagy a bekötés. A hmv tartályban növekszik a nyomás, akkor jobban zár a visszacsapó, és a T2-höz már nem jut el a nyomás növekedés. A helyes sorrend: csap víz, visszacsapó szelep, T2 leágazás, hmv víz bemenet.
A DB tartály feladata az is, hogy a levegőt kiválassza. De a számításodra a 8 literre mondtam, hogy kevés. A keringtető szivattyú beindul, a 8 literből kiszív valamennyi vizet, hogy feltöltse a csöveket. A visszatérő levegős víz már jóval kevesebb vízbe csobog bele, és a levegő buborékoknak sem idejük, sem helyük nem lesz a felszínre úszáshoz, mert a szivattyú szívja. Ezért vannak a 20-30 literes tartályok.
A termosztátos csapok a hőmérséklet emelkedésre zárnak. Én nem találtam nyitó verziót. A keverőszelep lassan átvált a két bemenet között. Tehát először összezárja a kazán ki és bemenetét (itt kell a keringtető is), majd a hőfok elérésével a harmadik hideg ágat keveri hozzá (a fűtéskört), hogy tartsa a hőmérsékletet. A puffer nagy víz tartalmú, ezért a bekötése után a kazánvédő nélkül, sokáig 30-40 fokos vizet kap a kazán, ami a falán a kátrányt kicsapatja. Egy 3 csatlakozó pontú (T alakú) szelepet kell beszerkesztened. Úgy hogy a szivattyú a kazán körben legyen. Nézd meg az esbe oldalát például a vtc511-et.
Én vta322 keverőszelepet használok (30-60 °C állítható) a hmv-nél, de van más gyártóknak is. Nálad még át kell gondolnom a szerepét. Neked a külső hőcserélő és a tartály között rövid szakasz van, ezt nem kell annyira előmelegíteni. Viszont rajta van a fűtés rendszer is. Legyen elegendő meleg víz, és utána keverje bele a fűtést, vagy egyéb tartályokat. A napsütést elég nehéz figyelgetni, hogy átforgasd a csapokat. Tehát hány fokos hmv-t akarsz?
A kazánvédő szelep hideg kazánnál zár a fűtéskör felé, nem melegszik fel. Visszacsapó nem kell. A kazán fagyvédelmét kell átgondolni. Milyen hideg a helyiség két fűtés leghidegebb időszakában?
Pillangószelep azért nehéz, mert begyújtásnál, hideg kéménynél füstölsz a legjobban. Ekkor szokás a pillangó szelepet teljesen kinyitni, és később meleg kazánnál lefojtani. Zárt pillangónál nem igen szokott meglenni a megfelelő huzat a begyújtáshoz.
A négyutas szelepet nem tudom hova használhatnád.
A DB tartályt a többiek csináltak mindenféle tartályból. Szerintem nem akadály. De még kukázott olcsóbb tartály is jó, ha átalakítható. Neked a kazánházban a csobogó hangtól sem kell rettegned. Csak a visszaeresztő, és buborék megtartó funkciója meglegyen.
2012-03-31
19:26:33
Előzmény: villam64 #27859#27869
Szia!
A T2 tágulási tartály a HMV tartályhoz van rendelve. Ugyanis a tágulási tartály elé, a hideg (városi) viz bekötésénél van egy visszacsapó szelep, amit azért tettem fel, hogy megakadályozzam a meleg viz visszanyomását a hideg vizes vezetékbe.Ugyanis mindenki azt mondta, tanácsolta, hogy a tartály meleg vizét a védőanód oldódása, valamint az esetleges legionella-baktérium miatt nem lehet fogyasztásra használni, csak fürdésre, mosakodásra, ezért nem jó, ha a HMV tartályából a viz visszajuthat a hideg vizes csőbe. (A hidegvizes cső 20-as PP. a melegvizes 16-os Haka). Igy a tartályban levő meleg viz tágulását egyfelől a visszatartó szelep, másfelől meg az elzárt vizcsapok akadályozzák. A tartályban melegedő, táguló viz keltette nyomás felvételére van felszerelve a fenti T2 tágulási, amelynek nyomása a vezetékes viznek megfelelő 1,5 bar. Az L4 lefúvószelep a maximális vezetékes viznyomás (2 bar) másfélszeresén, vagyis 3 bar-on nyit.

A drain back tartályban kavargó vizből nem vállik ki ott a levegő? Hisz ott nagyon lelassúl a vékony csőből kilépve.

Kazánvédő szelepet csak abban az esetben tudok beépiteni, ha a meglevő kazánvédő körbe be tudom épiteni, a sima golyóscsap helyébe. Esetleg ha a golyós csapot egy termosztáttal vezérelt csappal helyetesitem, az nem lenne elég? A HMV/puffer tartály visszatérőjén + a termosztát által megnyitott kazánvédő-körben úgyis megfordul a viz, hisz kisebb arra az ellenállás, mint a radiátoros fütőkőrben, amelyiknek első radiátoraihoz kb. 10 méter cső, valamint -1,5 méter + 1 méter szintkülönbség is vezet. A jelenlegi kazánvédő kör 18-as rézcsőből készült, de a fővezetékek idommérete miatt 1 colosra bővithető.

A tartályokhoz be tudom szerelni a visszacsapó szelepeket, annál is inkább, mivel a meglevő helye változik, és az új kerül be a régi helyére. Amin nem, vagy csak nagyon nehezen tudok változtatni, az a kazánba vezető fővezetékek, amelyeken amúgy is van csatlakozási pont kihagyva.

"Keverő szeleppel az is megoldható, hogy a fűtéskörből, csak bizonyos hőfok után menjen a hmv tartály felé meleg víz, ez a visszacsapót is helyettesíti." -itt milyen keverőszelepre gondolsz? Mi a neve, hogy müködik? Általában messziről kerültem az ilyen drága ketyeréket, inkább kézzel állitottam, amit muszály volt. A radiátorkör teljesen leválasztható egy csappal, és előtte van egy colos, szabad csatlakozási lehetőség. Itt meg lehetne oldani, hogy ha megfelelően meleg viz jön vissza a radiátoroktól, és/vagy elég meleg van a házban, kinyitja a puffer/hmv tartályának visszatérőjét, ahol könnyebben megfordul a fütéskör vize, és igy oda több meleget nyom, mint előre, a radiátorokhoz. igy gondoltad valahogy, jól értettem? Meleg vizem is lesz, hisz nem pancsolunk el 300 liter melegvizet egyik napról a másikra. Igy viszont a kazánvédő szelep nem tudja megakadályozni, hogy a kollektor fütse a kazánt. esetleg egy visszacsapó szelep segitene itt?

A visszacsapó szelep, amit vettem, eredetileg gázkazánon volt, és melegre nyit. Úgy gondoltam, a füstcsőnél kisebb zárólap mellett kimegy a kezdeti, hidegebb füst, aztán a melegedő már nyitja teljesen.

A kollektort elsősorban melegviz előállitására akarom használni, de úgy gondoltam, hogy a hmv tartály felmelegedése után egy keverőszelep/váltószelep? átváltana a hmv tartály hőcserélőjéről a puffer, vagy a kazán fütéskörére, az azon levő hőcserélőre. Igy az is el tudná tárolni a felesleges hőt. És ha esetleg még az sem lenne elég, akkor a kazán termosztátja tetszőleges hőmérsékleten bekapcsolhatná a fütéskör szivattyúját, benyomva a radiátorokhoz a meleget.

Ma hozták a 160/180 literes bojlert, nem tudom használni melegvizhez, fütéshez.

Előző hozzászólásomban betettem egy kukázott, 4 utas keverőszelep fotóját: a kar bal állásában alulról balra (vagy vissza), illetve jobbról felfelé (vagy vissza)enged vizet. Középső állásban bármelyik irányból bármelyikbe folyhat a viz, jobb oldaliban balról felfele (vagy vissza), illetve lentről jobbra (vagy vissza). A bal oldali ág áteresztőképessége bármely állásban a duplája a jobb oldalinak. Ezt hová használhatnám?

És végül: lehet drain back tartályt késziteni tágulási tartályból? Aránylag jó árban vásárolható, ha nem kerül inox.
villam64Válasz erre
2012-03-31
06:51:32
Előzmény: barbot #27818#27859
Első körben a T2 szerepét nem értem. A saját tartályomon egy olyan átkötésen gondolkodom, hogy a csőspirálja alsó pontján vezetném be a meleget, és a felső lenne a hideg visszatérő. Így a légbuborékot, nem kellene átkeringtetni a csőspirálon. A tartály fűtését érdemes egy visszacsapóval megoldani, hogy ne hűljön vissza. A kazánvédő szelep bekötésére készülj fel, mert főként a puffer bekötéséhez elengedhetetlen. Keverő szeleppel az is megoldható, hogy a fűtéskörből, csak bizonyos hőfok után menjen a hmv tartály felé meleg víz, ez a visszacsapót is helyettesíti. Elvégzi azt a feladatot is, hogy ha a kollektor felől még nem elég meleg a víz, addig nem engedi a tartály felé, nem hűti vissza, illetve a radiátorokra engedi a nyitott thermo csapokon. Meleg vized nem lesz addig, míg a lakás el nem éri a beállított hőmérsékletet. Tehát fűtési szezonban fűt, nyáron meleg vizet állít elő. A kazánvédő szelep azért is jó lenne, hogy a kollektor ne a kazánt fűtse. A fagyvédelmet inkább plusz hőfokkapcsolóval oldanám meg. A visszacsapó szelep amit vettél, az lezár, de mitől fog nyitni. Melegre, vagy hidegre nyit? Az első füst még hideg. A kollektor bekötést meghatározza, hogy ténylegesen mire akarod használni. Csak hmv-re, vagy esetleg fűtés rásegítésre is. A fűtés körön az alsó hmv és a felső hmv is fűthető, megfelelő leválasztással és illesztéssel, attól függően, hogy a lakás fűtése mennyire avatkozzon bele. Természetesen plusz költségért. Még esetleg olyan bekötés ugrott be a felesleg miatt, visszacsapóval leválasztva a fűtésről (amikor nem megy a fűtés keringtető) a hmv. A kollektor felől meg egy keverőszelep, mely 60 °C környékén áthidalja a visszacsapó szelepet, és a fűtéskört hozzákeveri.
2012-03-30
06:17:32
Előzmény: sándor #27824#27828
A rajz megvan.

És akkor a tartályok:
-Jelenleg van egy 300 literes, 1 hőcserélős HMV tartályom.
- A héten kapok még ingyen egy 160, vagy egy 180 literest, ami nem szalonképes- vagyis kivül ronda, nem lakásba való.
- Esetleg még tudok venni egy 300 literes inoxot, 1 hőcserélőst.
- Kellene egy 150-200 literes a házba, ahová át tudom szivattyúzni a melegvizet a kazán melletti tartályból.

Lehetőségek:
-HMV-nek marad a meglevő 300-as, amit veszek, az lesz puffer
-az ingyenes 160/180 literest vagy szerelem fel, vagy nem. Enni nem kér, nem muszály használni.
-ha a házba tudunk venni egy bojlert, akkor abba bele kell forgatni a hátsó, kazán melletti HMV tartályból a vizet. Hideg-meleg vizvezeték van, de a kérdés az, hogy mehet-e a hideg vizes csőbe az a viz, ami már volt egyszer a hmv tartályban? Olvastam valahol, hogy amelyik tartályban védőanód van, az már nem ad fogyasztható vizet. A másik, hogy a hátramenő városi viz feket PP? csőben megy- ez mennyire birja a hőt? Az kizárt, hogy új csövet húzzak be.
2012-03-29
22:03:21
#27821
És amit ma vettem kemény 1000 ft-nyi oroszlánért:
Az első egy 4 utas csap. Tudtok adni tippeket a felhasználására?
A másodikért mentem tulajdonképpen, az egy bimetál lappal mozgatott kéménylezáró. Gázkazánon volt, a vegyesre rakhatom? Ezzel remélem megoldani a kazán lezárását, miután kialudt a tűz, hogy ne hüljön a kéményen keresztül.
Kaptam egy salmson keverőszivattyút is, ez állitólag müködik, csak hangos.







2012-03-29
21:48:41
Előzmény: barbot #27818#27820
Az előbb lemaradt.




2012-03-29
21:45:46
Előzmény: villam64 #27814#27818
No, megpróbállom a jelenlegi rendszert közérthetővé tenni. A sok bogozás, idom a maradékok felhasználása miatt adódott- azóta már többszőr is megbántam, ma inkább rézzel vezetném, átláthatóbb lenne, és egy-két kanyarral rövidebb. Beépitenék egy-két T idomot pluszba, hogy legyen csatlakozási lehetőségem több. Most a csövek egy része be van forrasztva a helyére, nehéz lessz szétszedni. 2x is meggondolom, hogy nekifogjak-e, vagy sem. Emiatt lehet, hogy gyorsabb lesz az enyhén ecetes flex, sarokcsiszoló. :-(
A fotón nagyjából feliratoztam az aktiv elemeket, szerencsére anno hagytam meg egy-két bekötési lehetőséget, most azokra remélek csatlakozni.
A rajzon:
30 kw vegyes tüz. kazán.
Az L1,L2,L3,L4 lefúvószelepek. Az L1 a fütésköri forró viznek, az L2, L3 a fütésköri gőznek. Igy talán vész esetén gyorsabban ürül a rendszer...
Az L4 lefúvószelepre, valamint a T2 (15 literes)tágulási tartályra a HMV hideg, bemenő ágának a VT2 visszatartó-szeleppel való szerelése miatt volt szükség.
A Cs1 a fütéskör/kazán leeresztő csapja.
A T1 a fütéskör tágulási tartálya, 50 literes.
A FSZ fütésszivattyú, előtte a Cs3, utánna a Cs4 csapokkal. Ezeket a csapokat elzárva lehet kiiktatni, szervizelni, cserélni a szivattyút.
A Cs5 a szivattyúkerülő ág csapja. Ezt abban a reményben szereltem, hogy szivattyúmeghibásodás esetén is használhatom HMV készitésre a rendszert, illetve ha elveszik az áramot, itt át tud fordulni a viz a HMV tartály felé, ami hüti. Nem vált be.
A Cs2 a kazánvédő csatlakozásé, ezt kezdetben próbálgattam, de mivel a HMV tartály visszafüti a kazán fütéskörének visszatérőjét, nem használlom.
Az Sz a fütéskör szürője. Egy hasonló, de kisebb van a kazánkör ellenkező végén, a gázkazán előtt.
A H a hőmérő.
300 literes HMV tartály. Zománcozott belsejű és 1 hőcserélős Hoval.
A Cs8, illetve a Cs9 a HMV tartály hideg, illetve beömlő ágának a csapjai
A Cs6, Cs7 a fütéskör HMV tartályra csatlakozó csapjai
A Cs7 melett van egy automata levegőztető, ami kimaradt a rajzból
A Rad a radiátorkör




villam64Válasz erre
2012-03-29
19:44:38
Előzmény: barbot #27811#27814
Egy csomó kérdésedre a hozzáértők remélem válaszolnak. Azt ne felejtsd el, hogy neked fentre kellene egy kisebb tartály, áthidalónak, amíg felér a víz. A tartály a tartályban nem tudnád a kollektorral felfűteni. Ahhoz jóval több kollektor kell. Az inox lehet hogy jó. A két hőcserélős nem igen kell neked. Ha szétválasztod a kollektort a fűtés rendszertől, akkor nem tudsz a fűtésre dolgozni, nehezebb lenne a felesleget levezetni. Kisebbre kell méretezni. Azért jó lenne, ha időnként egy alaposabb rajzot készítenél, és variálnál rajta. A mostani rendszered is lerajzolhatnád. Itt mindenkinek más a bekötése, és az elképzelése. Minden rendszer más. A tied hozzád fog igazodni. A legegyszerűbb és olcsóbb a jelenlegi felhasználása, ezt ne felejtsd el. Szép dolgok vannak, de ha nem szükséges ne vedd meg. Rajzold le a mostani rendszered, és majd turkálunk benne.
2012-03-29
17:01:39
Előzmény: villam64 #27805#27811
No, ma sikeresen turkáltam a "first class, second hand" telepen. :-) Este lesz fotó is a szerzeményeimről, első körben sajnos elszalasztottam az ideális drain back tartályt: hoztak 10 drb 15 literes inox szódás/kólás tartályt Ausztriából, de el is kelt mindegyik (15 ájró/drb) . Volt még egy 80 literes inox tartály, kb. akkora réz csőkigyóval, mint amekkora egy 150 literes bojlerben van, de drága, kb. 40.000 ft átszámolva.
Mi a véleményetek a tank in tank tartályokról, jobb a hőcseréjük, mint a csőkigyósoknak_?
Lenne 300 literes inox, 1 hőcserélős hmv tartály egy árban a 300 literes, zománcozott, 2 hőcserélős tartállyal. Melyikkel járok jobban: a két hőcserélős zománcozottal, vagy az egy hőcserélős inox + külső hőcserélővel?
Hőcserélő:Van új 20 kw-os, (20000 ft)és új 30 kw-os (25000 ft), illetve használt egy 60 kw-os (30000 ft) . Melyik lenne jó, mi a véleményetek? Érdemes túlméretezni?
Használt motoros szelepet is láttam, kb. 10000 ft-nak megfelelő oroszlánért. Ezek mennyire romlandóak, hol lehet gyártási évet nézni rajtuk, illetve érdemes ebben gondolkodni? Melyik márka a megbizhatóbb?
2012-03-29
16:44:17
#27810
Csak állok, és bámulok, mint a borjú az új kapu előtt...Egy egész fórumot dedikáltatok alacsony költségvetésű tervemnek. :-)
Köszönöm a lehetőséget, és remélem, hogy nem lessz amojan "Vajúdnak a hegyek, egér születik" terv, és segitségetekkel meg is valósul!
Köszönet érte!

villam64Válasz erre
2012-03-29
12:17:39
Előzmény: barbot #27804#27805
8 literes DB-ben ne gondolkodj. A légbuborékot nem tudnád megszüntetni, és a szivattyúba menne. Azért van 20-30 literes DB tartály. Kisebbet ne csinálj.
2012-03-29
12:06:20
Előzmény: sándor #27795#27804
Szeretem az egyszerű dolgokat, csak közbe-közbe úgy vagyok velük, mint a székely bácsi a gözmozdonnyal: "Értem én, hogy gőzmozdony, de mi hajtja?!! :-)

Megnéztem a belinkelt oldalakat. Megnéztem payagyerek rajzát a légüstös kivezetésról. Aztán összeolvastam a Te rendszereddel, és az én elgondolásommal: Lehet azt csinálni, hogy a még egyszerübb cimén a légüstöt kihagyom, csak egy fejjel lefele forditott U legyen a kollektor végén? Igy ki lehet hagyni egy T idomot, egy kinyuló csővéget, és egy záródugót. Ezeket vagy préselni kellene, vagy keményforrasztani. Elméletileg tudok kölcsönkérni egy rézcső-hajlitót, és ha egy szép ivet hajlitok a kollektor magaspontjához a leszálló csö végére megteszi? Vagy mindenképpen kell a légüst, hogy lerugja/megszakitsa a vizet leálláskor? Hajlitva gazdaságosabb lenne.

A szigetelt csövet 50-es, műanyag szenyvizcsőbe gondoltam belehúzni, épp az emlegetett madarak miatt is. A madarakat elhajtani nem fogom, elég bajuk van azoknak nélkülünk is. A szigetelőszivacsban nem bizok, mert még ha zárt szerkezetű is, akkor is vesz fel valamennyi vizet, vagy ha nem is, nem tud lecsúszni róla a hó.

Jó 5let megcsináltatni a tartályt. :-) Szétnézek a használt kazánakkal kupeckedők házatáján, hátha van valami kicsi, inox tartályuk.

Néztem egy drain back méretezőt, eszerint nekem, 50 csőre számolva (álom, álom...), 18-as rézcsővel, 6 méteres emelőmagasságal max. 8,5 liter-es db tartályra van szükségem. Ez megfelel, vagy legyen nagyobb? Ha olcsón 20,30 literest kapok, azt használhatom-e?

Igértek egy régi, 160, vagy 180 literes régi (20-25 éves) villanybojlert csókért. Horganyzott kivül, belül. Ezt használhatnám a hmv készitésére, lehetne ez a kollektor hmv tárolója, amit időnként átszivattyúzok a 300 literesbe, vagy inkább legyen forditva, mint (asszem) payagyereknél? Ha a 300 literest melegiteném, és ebben a 160(180)-as-ban csak a legmelegebb vizet tárolnám, akkor ebből egyszerübben át lehetne kergetni a vizet a jövőben a házban elhelyezendő hmv tárolóba. Ezt a bojlert nem tudom bevinni, elég viharvert a külseje. Ugyanezzel kapcsolatban kérdezném, hogy ha kiszedem az üvegvatta szigetelést, akkor helyetesithetem purhabbal? Könnyű lenne befújni az üvegvatta helyére, a boritólemez, és a tartály közé. Ebbe hajlithatnék elméletileg jó hosszú csőspirált.
2012-03-29
07:05:01
Előzmény: sándor #27784#27791
Szia Sándor!

Nem cseles kérdés, csak itt télen sokan vannak kint. :-) Magyarul hideg van. Pl. az idén szivtak egy páran, akik csak 60-70 cm-re kaparták el a hidegviz-vezetéket.
Jól matekeltél, a szükséges emelőmagasság kb. 5,5, max 6 méter. És abban is igazad van, hogy az indulás a kritikus.
Én arra gondoltam-pontosan az U alakú alsó has miatt- hogy az U alsó, vizszintes részébe csinállok egy cső a csőben hőcserélőt, és az nemcsak a felmenő ágba szorult vizet melegiti, hanem a drain back tartályban levőt is. Csak kihagytam valamit a matekből: a visszahüllést. Ugyanis ha a kazán hőfoka 55 fok alá esik, megáll a keverőszivattyú, és nincs meleg viz a fütésben. A rézcső meg hamar letudja a benne maradt hőt. Ezért aztán arra gondoltam, hogy a hmv tartály ki és beömlő ágára csinállok egy oldalára fektetett U vezetéket, aminek az alső ága füti a drain back alső, és felmenő ágát. De itt megint gond lehet, mert nem tudok alsó hőmérsékletet a hmv tartályban, vagy ha elfürödjük, és reggelre csak langyos viz marad, akkor szivás lesz az első indulás, mint ahogy irod.
Mondjuk elektronikávak meg lehet oldani, hogy a hmv tartályból egy szivattyó gyorsan bekeverjen a hőcserélőbe vizet a kollektor indulása előtt, de ez bonyolitja a rendszert, és attól teszi függővé, hogy van-e 40 fokosnál melegebb viz a kollektor első indulásakor a hmv tartályban. És ez megint hibalehetőségek tárháza.
A jó rendszer egyszerű kell legyen-tehát a fütött drain back tartály nem járható út...
Akkor marad a vizcsere évi 2 alkalommal. Ez rendben van.
Ami meg a viz által kiszoritott levegő visszavezetését illeti, másnak is eszébe jutott-még előttem:
http://biosolar.hu/forum/449/0
Zumi szép rajzot készitett róla. Igy gondoltam valahogy én is. Az autós üzletben lehet vásárolni méterben réz fékcsövet, az ideális lenne erre. Valahogy nem csipem a szivattyúval lefele nyomott vizben felfelé kivánkozó légbuborékokat. Ezt még jó lenne átbeszélgetni részletesebben, hátha mégis megoldás lehet. Össze lehet szigetelni a másik két csővel, bekötni meg be lehet a drain back tartály vizszintjénél kinyulló csővégbe, egy T-vel. És gondolj bele: Ha gőz képződik a kollektorban, az felfele fog kivánkozni. És akkor ezt a felfele induló, külön csövet fogja választani, és mire leér, szépen kicsapódik. Mit szólsz?
A drain back tartályról meg alkalomadtán kérek egy rajzot.
És itt a jelenlegi, elfutott költségvetésű rendszer:

Frissitett költségvetés Drain Back-os változathoz, bruttóra javitom az árakat, felfelé kerekitem egyszerübb:

- 30 csöves kollektor
- tartókeret (ugyanott) - 20000
- 10 liter fagyálló (itthon)- 7000
- hőcserélő (
- 2 drb hőfokkülönbség-kapcsoló (1 a kollektorkörbe, 1 a hmv körbe)
- 20 m 20-as rézcső, kb. - 17000
- drain back + szerelési egységcsomag

Idáig kb. (egy kicsit felkerekitve, úgyis kimarad mindig valami) 273000 ft. Ebból még lehet lefaragni? kezdek kifutni még a virtuális keretből is...

kell még:
- idomok
- kiemelő állvány
- hőmérők
- visszacsapószelep
- tartalék vákuumcső
villam64Válasz erre
2012-03-29
06:38:14
Előzmény: barbot #27786#27788
Nem ismerem a kapható pillangó szelepeket. Azt tudom, hogy a kazánnak a kimenetén van. A kéményre barkácsolhatsz valami kézi működtetésűt. A tartályt lezárnám a fűtéskör felé visszacsapóval. A védelmet inkább hőfokkapcsolókkal oldanám meg. Fagyveszély esetén működtetnék a keringtetőt. Nálam is ezek védik a kollektort. 2 db. Neked is a fagyveszélyes helyekre kellene tenned. Csak 0 °C környékén működne. És nem hűtené feleslegesen a tartályt. Több hőmérőt kellene tartanod. Például a kazánházban, hogy tudd mennyire érdemes a fagy veszéllyel foglalkoznod. 30 KW-os kazánt nem működtetnék keringtető nélkül.
2012-03-29
05:58:28
Előzmény: villam64 #27783#27786
Szia!
A hmv tartálynál visszacsapószelep csak a hidegvizi ágon van. Ugyanis mikor készült a rendszer, még nem volt szünetmentes tápom, és arra gondoltam, hogy ha villany nélkül maradok, illetve ha meghibásodik a szivattyú, akkor megnyitom a kerülőkört (ami a fotókon a keverőszivattyútól balra látható), és akkor azon az ágon keresztűl gravitációsan átfordul a kazán és a hmv tartály között a viz, igy is hülve. Illetve reménykedtem, hogy nyáron talán tudok spórolni a keverőszivattyú áramán, vagyis hogy hmv-et anélkül is csinál a kazán. Csináll is, de mivel a nyári tüzelőanyag nem fa, és nagyon gyorsan fel szokott futni a hőmérséklet a kazánban, nem mertem keverőszivattyú nélkül müködtetni.
Persze, vissza is hüll a hmv tartály a kazán felé, sokszor annyira, hogy beindul a szivattyú. Ezt sajnálom részben (napi 10 fok a hőveszteség a hmv tartályban), de télen jól fog, hogy ne fagyjon el semmi. De mindenképpen jó lenne egy pillangószelep a kéménybe.
villam64Válasz erre
2012-03-28
21:12:01
Előzmény: barbot #27782#27783
Pontosabban, azt akartam kérdezni, hogy ezek szerint visszacsapószelepet, vagy keverőszelepet nem használsz a hmv tartály fűtésről történő automata leválasztására? Miután felfűtöd, a gravitációs keringést, hogy gátolod meg?
2012-03-28
20:40:48
Előzmény: villam64 #27756#27782
Küldöm az igért fotókat a kazánról, de a kereszt alakú csapot nem volt időm fotózni, azt holnap pótolom.





2012-03-28
09:54:22
Előzmény: villam64 #27756#27759
'Arra elég az 500 literes inkább, hogy éjjel nem használod, hanem reggel átnyomatod a radiátorokon, akkor felfűtsd a házat."-pontosan erre gondolok. Reggel 6-kor bekapcsolna egy időrellé, és mikor a házban 19-20 fokot elérte, kikapcsolna egy hőrelé. Estére érünk haza, minek füteni az üres lakást. Régen, a gázkazános időben a "jó" lakáshőmérséklet 19 fok volt, 20 fokon alig tudtunk elaludni, a kicsikkel alig lehetett birni. :-) Aztán jött a fáskazán, és most ott tartunk bánatomra, hogy az asszonynak a 21 a jó, a 20 éppen, és sajnos a kicsik is kezdik megszokni, alig lehet kipakolni őket a házból. És ez nem jó.
"A tartályod még nem tudom milyen egységekkel van a fűtés rendszereden. "- ezt nem értem, Hogy hogyan van bekötve a kazánhoz? este lefotózom, felrakom a képet. Meg kukáztam egy kereszt alakú csapot is, azt is fel akarom rakni, hogy mi az, és hogy hová tudnám használni.
Kazános kérdés, hogy mi tud vezérelni egy pillangószelepet, amit a sipban, vagy a kéményben helyeznék el úgy, hogy ne hülljön vissza a kazán a kéményen? És hogy lehet megoldani azt, hogy begyujtáskor, mikor még hideg a kazán, meg lehessen nyitani?
villam64Válasz erre
2012-03-28
08:45:54
Előzmény: barbot #27751#27756
Arra elég az 500 literes inkább, hogy éjjel nem használod, hanem reggel átnyomatod a radiátorokon, akkor felfűtsd a házat. Ha 1 napot akarsz, akkor 2 m3. A bojler elég jól dolgozott, amikor fűtöttem. Nekem a 300 liter 60 °C-os 2 napra elég. Az sem úgy volt. Az előző napkollektor jött ott le. A fűtés utána lett rácsatlakozva. Majd helyhiány miatt lett a másik napkollektor körbevezetve hozzá a fűtés rendszeren. Először a 2 m3 pufferen teszteltem a 30 csövet, de nyáron néhány fok pluszt jelentett csak. 35 fok víz lett. De a 300 literest tavaly már 60 °C-ra tudta melegíteni. Az nekem elég. Ezért mondtam, hogy neked 60 cső kell legalább. Én is használom a kapilláris thermo fejet, de valóban szűk a keresztmetszet. Kis vízmennyiséghez elmegy, de csak zárni tud egy csapot, és drágább a keverőszelepnél. Úgy keress rá, hogy kapilláris csöves thermo fej (a radiátorok thermo fejjel a töredéke árban ehhez képest). A csőtermosztát olcsóbb. Azzal az ajánlott hőfokkülönbség kapcsolóval vezérelheted a kazánt is, mert csak az első érintkezőjét dugod a kazán hőmérője mellé, a másik érzékelőt hűvösebb helyre lógatod. Azon az indulási hőfok is állítható a hőmérséklet különbség mellett. És egy nyomógombbal fixen bekapcsolhatod. A kikapcsolási hőmérséklet különbség nem állítható rajta. Nálam is egy hőfokkapcsoló végzi ezt, de azt össze kell forrasztani, és szar relét tesznek bele, és drágább. DB ügyben nézd meg a DB-s fórumot, ott Payagyerek, Sándor, Zsezse DB-s megoldása fenn van. Hogy oldották meg a biztos visszafolyást. Abban ők a jártasak.
Egy visszaforduló kell, ami nálad a fürdő, az nálam a tartály. A tartályod még nem tudom milyen egységekkel van a fűtés rendszereden. Azt is össze kell hangolni.
2012-03-28
07:40:42
Előzmény: villam64 #27747#27751
Sajnos erdő dolgában rosszúl állok én is, két évente jár 3 köbméter fa. A többit veszem. Amit jobban szeretnék az erdőben tartani amúgy.
Ha a fütésrendszer csöveiben + a kazánban kb. 130 liter viz van,(a dunaferr radiátorok térfogatát nem tudom sajnos), egy 300/500 literes, 60-70 fokra felfütött puffertartály mit tud emelni a hőmérsékleten? It arra gondolok, hogy egy sima időkapcsolóval reggelente be lehetne nyomni a házba a puffer vizét.
A radiátorokon termofej van, a fürdőszobait kivéve. A fürdőbe azért nem tettem, hogy az legyen a biztonsági kör, vagyis ha mindenütt lezárnak a termosztátos csapok, ott át tudjon fordulni a viz. Ezt még a gázkazános korszakban épitettem igy ki.
A fütésrendszer végére beépitett bojlerrel, ami a rajzodon szerepel, mi a tapasztalatod? Bevált?
A kazánba lógatható hőszonda alatt valami olyat értek, ami képes vezérelni egy termo-csapot, amit a radiátorokra is szerelnek. Arra gondoltam, a radiátorok termocsapja aránylag jó árban van, és ha a termofejet valami kazánba lógatható, vagy csőtermosztát szerű ketyeréével vezérelném meg, talán olcsóbb lenne, elérhetőbb, mint a nagy, motoros, stb szelepek. Persze itt az is akadály lehet, hogy a radiátorok termosztátos csapja aránylag szűk keresztmetszetű.

És akkor egy drain backos kérdés:
Ha a kollektorkörbe a fel vagy leszálló ág mellé beszerelnék még egy 8, vagy 10-es csövet a levegőnek, az segitene? Arra gondoltam, hogy igy nem keveredne levegőbuborék a vizbe, nem romlana a szivattyú hatásfoka, illetve a levegő nem oxidálná (talán) annyira a különböző elemeket. Segitené a leürülést is, mert a levegő felmenne a vékonyabb csövön, a vastag, fütéskörin meg leszaladna simán a viz.
Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Tervek - Barbotlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva