English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Tervek - Barbotlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
villam64Válasz erre
2012-04-08
13:56:16
Előzmény: barbot #28192#28193
Így most két oldalról fűtöd a puffert. Ez belefér. Itt van egy kis kavarodás, de működik. A kollektor csak a hmv és puffer hőcserélőjére dolgozik, a fűtésre közvetlenül nem, csak a pufferen keresztül. Az SZ4 szivattyút a csomópont másik oldalára rajzold a VT4 után. Úgy látom így jó lesz. Tedd fel a javítást is, hogy megértettük-e egymást.
www.indavideo.hu/video/Husveti_szokasok_-_Szekelyszenterzsebet
2012-04-08
12:59:43
Előzmény: villam64 #28179#28192
Beraktam a KSz1-et a HMV tartály mellé. Azért oda, mert egyfelől számomra átláthatóbb, másfelől meg a későbbiekben/utólag könyebben beszerelhető.
Igyekeztem mindent feltüntetni a rajzon, a rajzról csak a leválasztó (pl. a kazánról,és a tartályokról), feltöltő, leeresztő, valamint az átfolyásszabályzó csapok (pl. a drain-back tartály előtti) hiányoznak.
Az általad tervezett pufferbekötést is berajzoltam, csak épp áttettem a másik oldalra, hogy tisztábban lássam. Ezzel kapcsolatban a kérdésem: szerinted a puffer visszatérőjének azt az ágát, amelyiken a VT4 visszatartó szelep van, nem kellene betenni az Sz4 szivattyú és a puffertartály közé? Mert igy csak a szivattyúm keresztűl tud folyni a viz, és az nem tudom, mennyire akadályoz, vagy sem.




villam64Válasz erre
2012-04-07
10:42:08
Előzmény: barbot #28176#28179
A KSZ1-et pont a bővítés miatt terveztem be. Akkor már kell. Az előbb a hmv-t tölti fel, utána engedi a puffer felé a felesleget. Oda mindenképp kell valamilyen szabályzó váltó. A keverőszelep az olcsóbb, és egyszerűbb, mint figyelgetni, hogy rákapcsolhatom-e a puffert a kollektorra, vagy nem (legalább 200 nap egy évben). Amennyiben megfelelő becsatlakozást találsz, mehet a te bekötésed, de én is olyankor szoktam plusz szerelvényeket betervezni a hiba javításra. Addig ott az én ábrám. Ha be tudod kötni és programozni a termosztátod, hogy a külső érzékelője a tartályból nagyobb mint 30-40 °C vízhőmérséklet, és a szoba fűtés igény , és időpont együttes megléte esetén kapcsoljon egy áramkört(a szivattyúét), akkor önmagában megfelel.

Nektek is Kellemes Húsvéti Ünnepeket Kívánok!
2012-04-07
09:00:10
Előzmény: villam64 #28170#28176
Szia!
Megnéztem a rendszereket, általában a 30 csöves kollektort 300 literes tartályal társitják, pl. itt:
www.hoszigeteles-webaruhaz.hu/products/megujulo-energia-109.html
Az jó, ha fölösleges a VT2. Egyszerübb, és olcsóbb is lesz a rendszerem. Több szem többet lát. :-)
A szobatermosztátom külső érzékelője a gázkazán meglevő/gyári érzékelőcsatlakozójára van kötve, de lehet rákötni külön érzékelőt is. Van külön külső, és belső hőérzékelője, programozható, kalibrálható, napi 4, heti, vakációs program, stb van benne.
Tehát ha a bekötési hibákat kiküszöböljük, megvan a rendszerrajzom? :-)
A keverőszelep KSz1 nélkül müködhet 30 helyett 50-60 csővel is a kollektorrendszer?
Köszönettel, Barbot

Kellemes Húsvéti Ünnepeket! :-)
villam64Válasz erre
2012-04-07
05:54:16
Előzmény: barbot #28166#28170
A tartály méretezés egyszerű. Megnézed a kollektor rendszereket, amiket kínálnak. Ott látni fogod mekkora tartály kell hozzá. Különben megrohannák a reklamálók őket a hőfok miatt. A keverőszelep hideg ága reggelre nem lesz nyitva. Nem tudod arra kikeringtetni a vizet. A VT2 felesleges, ott nincs nyomás záró irányban. Nem ismerem a szoba termosztátod. Van külső hőérzékelője és belső is egyszerre? Szerelvény szempontjából csak a KSZ1-et hagytad ki. Azt most ki is lehet, mert 1 kollektorhoz nem kell. Tehát nem javítottál rajta, csak még van bekötési hiba a tiéden.
2012-04-06
21:54:01
Előzmény: villam64 #28165#28166
"Az én viadrusom tetején van hőmérő, és nyomásmérő. Én a hőmérő mellé dugtam a kapcsolóm érzékelőjét. Ha van már neked megfelelő kazán vezérlő rendszered, akkor ez felesleges."
Nekem a kazánvezérlő hőérzékelője közvetlenül a kazán előremenő csonkjára van felfogatva. Jó, megbizható kazánvezérlőm van.

"VT1 feladata.."
OK, megértettem.

"A módosításoddal csak anyagköltséget csökkentesz, és lerontod a feladatot."
A költségcsökkentés nagyon fontos. Szivesen megcsinálnám a drágább rendszert is, de nem engedhetem meg magamnak. De ugyanakkor nagyon fontos a költséghatékonyság is, vagyis hogy megtermelje a meleg vizet.

"A kollektornak a módosított bekötéseddel 800 litert kellene felmelegíteni. Ezt 3 db kollektor tudja. Így 40 °C-os vized sem lesz nyáron. Ez csak a fűtéskor jó. Nyáron le kell választani az 500 literes puffert."
A pufferbe, a puffer hőcserélőjébe csak az a meleg jut, amit a HMV tartály hőcserélője nem tud átadni a HMV tartálynak. Szinte mindig azt olvasom, hogy- ha jól értelmezem- a napkollektoros melegviz-előállitáskor az a jó, ha a kollektor által termelt hő lent, a tartály(ok)ban gyűl, és akkor dolgozik a leghatékonyabban. Ahogy berajzoltam, úgy a kollektor a hőjét átadja a HMV tartálynak, aztán átmenve a puffer hőcserélőjén (ami le is választható) leadja abba a maradék hőt, és úgy tér vissza a kollektorhoz. Elméletileg ezzel kifacsarom a maradék hőt is a kollektorkörből. Persze most az a kérdés, hogy egy ciklus alatt a lehütött hőszállitó folyadékot mennyire tudja visszamelegiteni a kollektor? De erre, meg a használható hőkülönbségre meg vigyáz a HKK2 hőfokkülönbség-kapcsoló.

"Az M4 mérőpont nekem mindegy hova teszed, de a működés változik keveset."
Alul rakva a tartály leghidegebb részét méri, vagyis alacsonyabb hőfokon beindulhat. Ez elsősorban hideg időjárás melett hozhat számottevő hőt betermelni, mikor a HMV tartály aljába kb. 4 fokos vezetékes viz kerül be. AHogy néztem a HMV tartályok rétegződését, 20-30 fok különbség is lehet a tartály alja és teteje között. Az alja hideg, ehhez viszonyít.

"Ha kialszik a tűz a kazán felé lezár a kazánvédő. De ha elég erős a puffer keringtető szivattyúja, akkor a VT2-n és VT3-on keresztül bekapcsolja a tartályok hőcserélőjét a keringtetésbe, párhuzamos hurkot képezve a radiátorokkal."
Már most van a rendszerben egy visszatartó, hogy a gázkazán ne melegitse a vegyeskazánban is a vizet. Ezt be lehet épiteni a puffer előremenője, és a VT3 előremenőre csatlakozó idoma közé, és máris megakadályoztuk a párhuzamos hurkot.
És van még egy különbség, ami lehet, hogy bekavar a Te, és az én rajzom között: Te hőcserélő nélküli pufferrel számoltál, én 1 hőcserélőssel .

"És hol a vendég forrázás védelmi opció, amit a rajzomon a KSZ2 végez el?"
Berajzoltam. Csatolom a fejlesztett rajzot. :-)

"Szintén kihagytad a puffer tartályt figyelő hőfokkapcsolót. Ha ez nincs és alacsony a tartály hőmérsékleted, akkor feleslegesen keringteted a vizet a rendszerben. Nálam ez 40 °C-ra van állítva...A programozható termosztát a hőmérsékletet is figyeli."
Nekem a gázkazánt egy Kinel vezérli. Eszembe nem jutott volna,fogalmam sem volt, hogy ilyet lehet használni a vegyesfütéshez is!
"Mondom még egyszer, hogy 1 kollektorral 800 litert fűtesz, még nyáron sem. A nagy melegekben lesz 40 °C-os vized a kazánházban."
Úgysem tudom most a teljes rendszert egyből megépiteni. Ha úgy tudom használni, hogy nyárára kikapcsolom a pufferfütést, úgy is jó lesz. 300 liter vizet meg kell tudjon melegiteni.



villam64Válasz erre
2012-04-06
20:22:20
Előzmény: barbot #28163#28165
Az én viadrusom tetején van hőmérő, és nyomásmérő. Én a hőmérő mellé dugtam a kapcsolóm érzékelőjét. Ha van már neked megfelelő kazán vezérlő rendszered, akkor ez felesleges. VT1 feladata, hogy kazán működés esetén ne legyen hurok a hőcserélő felé. Mert kevesebb jut különben a radiátorokra, és veszteséget okoz feleslegesen. A módosításoddal csak anyagköltséget csökkentesz, és lerontod a feladatot. - A kollektornak a módosított bekötéseddel 800 litert kellene felmelegíteni. Ezt 3 db kollektor tudja. Így 40 °C-os vized sem lesz nyáron. Ez csak a fűtéskor jó. Nyáron le kell választani az 500 literes puffert. - Igen a HKK2 vezérli SZ3 szivattyút, de a nagy rajzon be van rajzolva, azóta ezen is pótoltam. Az M4 mérőpont nekem mindegy hova teszed, de a működés változik keveset. Az alja hideg, ehhez viszonyít. Hamar bekapcsol a szivattyú, de sokat nem hűt viszonyítotthoz képest. Esetleg folyamatosabban működik. A felső mérésnél nagyobbat hűt.Többet kapcsolhat ki a szivattyú. Nagyobb lesz a hőfokkülönbség a belső hőcserélőben. Nem tudom, hogy melyik a jobb. - Ha kialszik a tűz a kazán felé lezár a kazánvédő. De ha elég erős a puffer keringtető szivattyúja, akkor a VT2-n és VT3-on keresztül bekapcsolja a tartályok hőcserélőjét a keringtetésbe, párhuzamos hurkot képezve a radiátorokkal. - És hol a vendég forrázás védelmi opció, amit a rajzomon a KSZ2 végez el? - Az M1 esetén a kollektoroknak van kétoldalt 6 mm-es hüvelye a mérőhöz. Az általad kihagyott KSZ1 több kollektor esetén csak a felesleget viszi a pufferre, de felmelegíti a hmv-t előtte. Steing most csökkentette a második tartály méretét, mert kevés volt a kollektora hozzá. Előbb a hmv tartály töltődjön fel, és csak a felesleget tedd máshova. Szintén kihagytad a puffer tartályt figyelő hőfokkapcsolót. Ha ez nincs és alacsony a tartály hőmérsékleted, akkor feleslegesen keringteted a vizet a rendszerben. Nálam ez 40 °C-ra van állítva. Még a nálam alkalmazott Q7 szoba termosztát sem sokkal drágább, mint az időkapcsoló. De a Q3 is elég neked. Az időkapcsolót nem fogja érdekelni a szoba hőmérséklete bekapcsol a beállított időre. A programozható termosztát a hőmérsékletet is figyeli. Mondom még egyszer, hogy 1 kollektorral 800 litert fűtesz, még nyáron sem. A nagy melegekben lesz 40 °C-os vized a kazánházban.
2012-04-06
19:18:17
Előzmény: villam64 #28160#28163
Szia Villam64!
Igy megmagyarázva kezd bejutni a bükkfafejembe. Újrarajzoltam, mert igy jobban megértem a működését. A vezérlés vezetékeit szineztem, hogy ne gabajodjak bele, ugyanakkor belerajzoltam egy lehetséges puffer-bekötést is. Igy szerintem kalapács módszerrel, de müködik- de Te mondod ki a boldogitó igent. :-)
Akkor sorban:
-Mi a szerepe a rajzodon a VT1 visszatartó szelepnek?
-A HKK2 hőfokkülönbség kapcsoló vezérli az Sz3 szivattyút?
-A HKK3 hőfokkülönbség kapcsoló kapcsolja a kazánkör Sz1-es szivattyúját. Ez nekem a kazánvezérlő termosztát. Ide szükséges az M7-es mérőpont, illetve ha igen, akkor az hol van?
-A HKK2 hőfokkülönbség kapcsoló M4-s mérőpontja nem jobb, ha a HMV tartály alján/közepén mér?
-Ha a kazánban kialszik a tűz, és lehüll, akkor a KVSz M és K ága lessz nyitva, és a KVSz1 lezár a radiátorok felől. Vagyis simán beköthető a puffer, és annak Sz4-es szivattyúja egy időkapcsolóval, minden + költség és hókuszpókusz nélkül müködtethető. Igy a puffert + annak keverőszivattyúját utólag is beköthetem az előre beépitett 2+2 T idomba. És ha bekötöm,akkor a puffer hőcserélőjén is keresztűlmegy mindig a napkollektor visszatérője. Jól matekeltem ki?



villam64Válasz erre
2012-04-06
16:47:26
Előzmény: barbot #28158#28160
A kazánvédő helyett beteheted az esetlegesen csappal a hőcserélőhöz kapott fejet, bár a radiátor fej töredék vizet enged át, mint a kazánvédő. Annyi, hogy a kazánvédő helyére T idomot teszel és úgy a csapot. Valamint kialakítasz egy mérőhüvely helyet a T idom és a kazán közé. Maga ez a megoldás új árat nézve drágább, mint a kazánvédő, és nem annyira hatékony. Viszont nem választja le a kazánt a fűtéskörről, ha hűl, és már nincs rá szükség.
A második téma. Azt kérted, hogy tegyem olcsóbbá. Így kihagytam a puffert. Amíg nincs puffer, addig a vendégvédő funkció nem működik. Vagy csak annyira, hogy a kazán meleg ága előbb a hmv hőcserélőjén megy keresztül, és utána a radiátorok felé. Amennyiben van puffer, akkor a ksz2 keverőszelep keveri hozzá a puffer hidegebb vizét a radiátorok felé. Mellesleg az esbe és a giacomini legolcsóbb keverőszelep. A keverőszelep nem ugyan az, mint a két utas szelep. Az árakat sem látom, amit leírsz. Az elektromos szelepek jóval drágábbak a keverőszelepeknél. Lehet, hogy kiragadod csak a csapot, de a vezérlővel, meg ami kell hozzá, az két háromszor drágábbá teszi. Nem ismerem amit javasolsz, így nem tudok nyilatkozni róla. Elektromos nagy áteresztő képességű szelepet kompletten 10000 Ft-ért nem láttam még. Azt se felejtsd el, hogy 5 radiátort akarsz működtetni rajta keresztül.
HKK - hőfok különbség kapcsoló
M1...6 - mérő helyek, vagy hőmérséklet érzékelő
KSZ - keverő szelep, a fűtéskörbe nagy áteresztő képességű, a kollektorhoz elég a 1/2 colos
BSZ - biztonsági szelep, de ez van a fűtés körödön
A keverőszelep értelmezése: van az alap irány, amikor még hideg, ezek a fekete nyilak. Ebből K=kevert, M=meleg. A harmadik a H-hideg ág, amit akkor nyit, ha a kevert ág melegebb a beállítottnál, de közben ugyan annyit zár a meleg ág felé. Így próbálja a kevert ág felé tartani a hőfokot.
Ha a SZT=szobatermosztát helyett időkapcsolót teszel a HK akkor is célszerű sorba kötni, hogy a kihűlt puffert ne próbálja keringtetni. Ha megveszed a puffert, akkor a hozzá csatlakozó szerelvényeket is bele kell számolnod a költségvetésbe. Az első rajz, csak az 1 kollektor rácsatlakozása. A pufferhez, már kell az összes többi szerelvény. A pufferbe nem kell hőcserélő. A KSZ1 akkor kell, ha több kollektor lesz.
A tartályok nem igen fagynak, a tömegük miatt. A csövek és a kazánok, a kis víztömegű dolgok.
2012-04-06
14:17:05
Előzmény: villam64 #28152#28158
Ok, ezt értem, tehát nincs/nem lesz nyomás alatt a rendszer. Azért raknék egy 1.5 baros lefúvót, mert el lenne zárva igy a levegőtől a kollektorrendszer, de ez részletkérdés.

"A kazánvédőt berajzoltam, de első lépcsőben nem számít."
A kazánvédő ne legyen benne a rajzban, illetve ha igen, akkor ne az esbe tipusu drága, hanem csak egy cső, rajta radiátorszelep, ami elzár, ha megfelelő a visszatérő hőmérséklete. Jelenleg az enyhén túlméretezett füttésrendszer (csövek+ radiátorok) is úgy átforditják a vizet, hogy a kazán előremenőjén az elindulást követően) nem esik 45-48 fok alá a hőmérséklet (ennyire van beállitva a kazánvezérlő termosztát, a kazán huzatszabályzója pedig 75-80 fokra -vagyis itt még van tartalékom felfelé). Tehát ha a kazánvezérlő termosztátját 60-65 fokra állitom, a visszatérő hőmérséklete is emelkedik. Minimális kátrányosodás csak a kazán leghátsó sarkában figyelhető meg néha (tüzelőanyagtól függően), középen, egy tenyérnyi helyen.

"A hőfokot el kell dönteni. 50-60 °C. Viszont, ha úgy döntesz, hogy most építed be, akkor igen. A teljes verzió csatlakozásait eldöntheted, hogy lesz lehetőséged megépíteni."
Az viszont jó lenne, hogy a radiátorkör csak akkor kapjon 50-60 foknál melegebb vizet, ha a puffer már meleg. Vagyis jó lenne a puffert úgy bekötni, hogy ha az előremenő hőmérséklete eléri a 60-65 fokot, akkor kinyit a puffer előremenőjének a csapja, és abba is engedi a vizet- vagyis a radiátorkör + a puffer közösen el tudják nyelni a megtermelt hőt. Aztán ha kialudt a tűz, kezd hülni a kazán, leesik az előremenő hőmérséklete, lezár a puffer előremenőjének a csapja, hogy az ne hüljön le. Aztán reggel felé egy időkapcsoló bekapcsolja a puffer külön keverőszivattyúját, hogy a tárolt meleg bejusson a házba. Tehát ezzel azt akarom mondani, hogy ha a 3 utas automata szelepknél jelentősen olcsóbbak az elektromos termosztáttal vezérelhető 2 utasak, akkor azokkal épiteném meg. (pl. az elektromos termosztát vezérlésű csap használtan 10.000 ft kb. Ennek az érzékelője az előremenőn lenne, a puffer előremenőjének bekötése után, igy vezérelhetné a két utas csapot a puffer előtt. -Szerinted ez jó ár, megoldás?)

"Most is kialakíthatod csapokkal ledugózva."
Ez nagyon fontos, vagyis hogy moduláris legyen a rendszer, mert biztosan nem lesz pénzem egyből mindenre.

"A fűtés körödön most is van biztonsági szelep?"
Van, 3 darab, közvetlenül a kazán előremenőjén, és visszatérőjén. Egy 3/4 colos van a kazán visszatérőjén, és két 3/4-es a kazán előremenőjén. vagy 2.5, vagy 3 barosak, ezt megnézem.

'a tágulási tartály amely szabadon érintkezik a kazán meleg pontjával."
A fütéskör 50 literes tágulási tartálya a visszatérőre van bekötve, az ottani lefúvószelep mellé közvetlenül.

"A puffer esetén még egy tágulási kell majd."
Rendben. A tegnap megnéztem egy 500 literes, 2 hőcserélős, zománcozott tartályt. Átszámolva kb. 100.000 ft. Olyanra gondoltam.
"És ha mínusz előfordulhat a kazánházban, akkor a fagyvédelmet is be kell kötni."- Ennek esetleg csak a helyét.

"Valamit nem értesz kérdezz."
Megkérlek, hogy a rajzodon szereplőn idomok, elemek röviditéseit, jelöléseit ird le, mert nem mindegyiket értem.
K- kazán
HK- hőkapcsoló
HKK- napkollektor hőkapcsolója
NK- napkollektor
Sz1-4- szivattyúk
VT1-3- visszatartószelep
HMV- használati melegviztartály
KVSz- kazánvédő szelep
HCs- hőcserélő
PT- puffertartály
R1-..-radiátorkör
T- tágulási tartály
M1-6-?
KSz- ?
BS- ?
Hogy kell értelmezni a 3 utas szelepek M, H, K jelöléseit?

Köszönettel, Barbot.
villam64Válasz erre
2012-04-06
10:45:23
Előzmény: barbot #28092#28152
Nyomás alatti DB rendszert a fűtéssel összekötve nem vállalhat senki. A belinkelt oldalak esetén sincs ez másként. Annyi történik, hogy a feltöltő nyílást feleslegesen lezárják egy csappal, ezért tesznek rá biztonsági szelepet. Amennyiben csak egy könyököt felfelé fordítva teszel, akkor kapsz egy nyitott rendszert, és nem kell biztonsági szelep és csap.
A kazánvédőt berajzoltam, de első lépcsőben nem számít. A hőfokot el kell dönteni. 50-60 °C. Viszont, ha úgy döntesz, hogy most építed be, akkor igen. A teljes verzió csatlakozásait eldöntheted, hogy lesz lehetőséged megépíteni. Most is kialakíthatod csapokkal ledugózva. Ugyan úgy a kazán vezérlés, amit kitárgyaltak a vegyes és faelgázosítós fórumban a többiek. A fűtés körödön most is van biztonsági szelep? Ezen nincs rajta az összes védelmi. 1,5-2,5 B biztonsági, és a tágulási tartály amely szabadon érintkezik a kazán meleg pontjával. A puffer esetén még egy tágulási kell majd. És ha mínusz előfordulhat a kazánházban, akkor a fagyvédelmet is be kell kötni. Valamit nem értesz kérdezz.





2012-04-04
20:38:22
Előzmény: villam64 #28090#28092
Ok. Vedd figyelembe, hogy kezdő vagyok, aki álmodik! :-) Az egyszerübb rajzokon eligazodok, ezen nem.
És kezdetben biztosan drága lenne, sokba kerülne minden hozzávalót megvenni. Ezért tényleg fontos, hogy meglegyen a bővithető gerincvezeték a vegyeskazán és a fütőkőr között, és hogy arra rá lehessen csatlakozni a napkollektoros hmv-el.
Ezért kérlek, hogy minden nélkülözhetőt faragj le.

A nyomás alatti drain backot azért hozom elé mindegyre, mert pl itt:
www.portal.d-eg.hu/content/view/657/41/
a drain back tartályt lezárják egy 1.5 bar-os szeleppel. ez azt jelenti, hogy 1.5 barig a rendszer müködőképes.
De itt egy max. 2 baros lefúvót ajánlanak- ez bőven fölötte van a fütésrendszerem 1.2-1.6 bar nyomásának:
www.hungaroklima.hu/?h_id=37&hsub_id=43



villam64Válasz erre
2012-04-04
18:09:17
Előzmény: barbot #28088#28090
Semmivel sem drágább. Pilóta iskola sem kell, mert beállítás után automata. Annyi van, hogy be lett tervezve a puffer is. De elég a csatlakozókat kiépíteni. Több egység később is beépíthető. Azt mondtad, hogy fel akarsz készülni. Ezért tettem rá mindent. De felbonthatjuk fontossági sorrend szerint. A DB-ben nem vagyok jártas. A nyomás alatti DB-t én nem vállalhatom. Annak idején megpróbáltam, és belebuktam. Nyitott DB-s rendszernél én nem tennék lefújó szelepet. Aki ezt mondja, az nem logikusan gondolkodik. A nyitott fűtési rendszerem sem volt annak idején biztonsági szelep. A DB-hez az kell, amit berajzoltam.
Nálam nyomás alatt van. Vízzel töltve. De 2 hőfokkapcsoló figyeli a lejövő csöveket. Sándor, Zsezse külső hőcserélővel használja. Beírod a keresőbe, hogy drain-back. Én nem találok zártat.
Most beugrott egy esetleges ötlet. A napkollektor marad csak a külső hőcserélőn. Így esetleg 1-2 szerelvény elhagyható lesz. Ez holnap. De itt a B00X verzió. A T2 tágulási a puffer miatt kell, de még nincs rajta.



2012-04-04
17:01:39
Előzmény: villam64 #28081#28088
Egyre bonyolultabb, és drágább lesz a rendszer, lassan pilótaiskola kell melléje.
Próbáljunk meg egy olyan rendszert, amelyik a fütéskör vizét használja a kollektorban is.
És árulja el valaki, hogy ha a drain backos rendszerben, feltöltés után, a drain back tartályt 2.5 baros lefúvószeleppel kell lezárni, akkor mért ne müködtethetném a kollektort is a fütésrendszer megszokott, 1.2-1.6 baros nyomásán? Rengeteg gondtól megszabaditana.
villam64Válasz erre
2012-04-04
13:27:39
Előzmény: barbot #28079#28081
A hőcserélő mindkét irányba működik, ha megfelelő szivattyú és irány van rajta. Azért rajzoltam be a szivattyúkat, 4 darabot. A 100 euró jó, csak a csap nem. Mit akarsz zárni a hőfok emelkedésével? A v135 keverőszelep hozzá meg 30 000 Ft. Valamire majd használhatod. Nálam általában 35 °C tartály hőmérsékletnél lezárja a felső hőcserélőt. Azért használom, hogy a gázkazán a felső hőcserélőn rásegítsen a hmv-re.
Itt vannak a v135 árak. Feltételezed, hogy ez van a 100 euróban, meg a 60 kW-os hőcserélő? Azt lehet, hogy savazni kell. Én mosószódát öntöttem a puffer vízhez vízkő ellen.
Egy bővített alternatíva.




2012-04-04
13:10:05
Előzmény: villam64 #28058#28079
Tényleg bekever a rendszerek összekötése, de ha most nem csinállom meg, a kollektorszereléssel egyidőben, akkor jaj nekem, mert szűk a hely. A kazán mögött csak a vezetékeknek, és a két tartálynak van helye.
Ami termofejet adnának a hőcserélővel, annak a csapja rajta van a hőcserélő egyik kimenetén, innen kaptam az 5letet. Vagyis a használt, 60 kw-os hőcserélő + a termofej érzékelővel + a csap lenne 100 ájró. Ez jó ár?
a kazántól a hmv felé is müködik a hőcserélő, nem?
villam64Válasz erre
2012-04-04
09:05:22
Előzmény: barbot #28035#28058
Az a gond, hogy össze akarjuk kötni az egyes rendszereket. Ezek hozzák a plusz szerelvényeket. Ezt lehet csapokkal, de te is bele fogsz zavarodni. Vagy önműködő szerelvényekkel.
A kollektor 2 db nem igényel 18-as csőnél nagyobbat, és 1/2"-nál nagyobb csapokat. Elég a végén hozzátoldani megfelelő közcsavarral. A fűtés az 30 kW-os, az igényli.
Hátránya a nem elektronikus szabályzónak az ára, vagy mérete. Nem a szabályzó fogyaszt, hanem a szivattyú. De bizonyos helyekre lehet kapilláris termosztátokat használni, például kidobott bojlerét. Amit kinéztél az addel oldalán az méreg drága. Ez maga a fej, Plusz az ő sima keverőszelepük is majd 30000 Ft hozzá. A gicomini olcsóbb, csak én még keverőszelepet nem találtam. A normál szelepek csak zárnak. A 60 kW-os hőcserélőnek lehetne haszna.
A rajzodon az a probléma, hogy egyirányú a fűtéstől a hmv felé. A napkollektortól a fűtés felé nincs megoldás, az szintén plusz szerelvények. Ha lemondunk az összekötési igényekről, illesztésekről, akkor könnyen meg lehet oldani. Lehet, hogy a legjobb az lenne, ha megépítenéd gyorsan a kollektor részt a hmv-re, és egy visszatartóval menne rá továbbra is a kazántól a ráfűtés. A többi illesztést meg folyamatosan. Beiktattam a hőcserélőt. A puffer bekötés külön, mert oda is kellenek szivattyú és szabályzó. Az egyenes kötés, amit rajzoltál a puffernél, az gravitációs működést feltételez.


A merülő hüvelyeket is be kell tervezni a kapcsolók érzékelőinek.
2012-04-03
21:38:12
Előzmény: villam64 #28034#28035
Ez azért lenne szimpatikusabb az enyémnél, mertegyszerübb, kevesebb a visszatartó szelep benne, és azt irtad, hogy a visszatartó fogja le a leginkább a szivattyút. Ami nem tetszik benne, az a három keverőszelep, pontosabban azok ára.

A mostani, 300 literes hmv tartálynak 1 colos, 2 nm-es hőcserélő-spirálja van. Tapasztalatom szerint télen elég lenne a fél colos, vagy vékonyabb cső bekötés is. Nyáron, mikor nem kell fütés, teljesen megnyitom a csapot, vagyis az 1 colos hőcserélőn teljes terjedelemben fut a viz. Viszont kollektorral elméletileg lehetne vékonyabb bekötés is, hisz télire úgyis kazán kell, nyáron meg ott (lesz) a kollektor. Mindezzel azért spekulállok, mert esetleg úgy kellene számolj, hogy ne colos, 3/4-es idomokat, szelepeket használjak, mert azok drágák, hanem inkább félcolosakat, vagy valami olcsó megoldás kellene. És ugyancsak fontos lenne, hogy ne elektronikus legyen a szabályzó, magyarul független legyen a külső áram/energiaforrásoktól...

Kb. egy ilyet láttam a használtkazánosnál:
www.ntech.addel.hu/detailproduct.php?productid=101259
használt, 60kw-os külső hőcserélővel 100 ájró volt az ára. Ilyen kellene valami ahoz, hogy:

A rajzodon: Ha a hőcserélő helyére menne a napkollektor, valamint a hmv tartály, és a napkollektor között külön rendszer lenne, akkor a két rendszert ( (napkollektor + hmv tartály): (vegyeskazán + puffer + radiátorkör) ) lehetne összekötni egy hőcserélővel. Igy nem kellene egy harmadik szivattyú a napkollektorkörbe, illetve biztonságosan el lehetne választani a vegyes fütőkörét a napkollektorétól. a hőcserélőn, ha elég nagy, átfolyhat a fütéskör vize direktben? És ha a hmv oldalon hőre van szükség, megnyit a másik oldala, leveszi a hőt, ha a hmv tartály meleg, akkor meg simán átmegy rajta a fütésviz. Ha elég meleg a hmv tartály, akkor meg a hőcserélőn keresztűl a puffert, kazánt melegitheti.





villam64Válasz erre
2012-04-03
20:17:45
Előzmény: barbot #28031#28034
Még én sem látom át a teljes működését. Le kellene vezetnem. Visszatartó nincs benne. A kazánvédő a szivattyú mellett. Csak az alap, mert lehet még variáció.
Fűtesz, szivattyú beindul, kazánvédő 60 °C-ig tart, majd elkezd nyitni a hideg ág felé a radiátorok visszatérője felé. A meleg elkezd áramolni a második keverőszelep felé. Az nyitva van a beállított értékig a radiátorok felé. Tehát először fűt. Azért, hogy ne nagyon emelkedjen a radiátorok felé a hőmérséklet, elkezdi nyitni a hideg ágát, ami a hmv visszatérője, és a gubanc a nem kívánatos a kollektor rendszer keverő szelepe. Ebből a két irányból áramlik a hideg ágra a hűvösebb víz. A nyomást még a fűtés szivattyú végzi. Az ideális, hogy átmegy a hmv tartály hőcserélőjén. A másik irányt lehet, hogy le kell választani egy visszatartóval a kazán meleg ága felől. Ahogy emelkedik a hőmérséklet, annál inkább a hmv hőcserélőjén megy keresztül a radiátorok felé a fűtés. A hatásfoka függ a hmv hőcserélőjétől, hogy mennyit tud levenni. Pufferrel már nem kell figyelni a hőfokot, mert nehezebb lesz túlmelegíteni a kazán. Az írás elkezdése után rájöttem, hogy ez az én 2000 literesemre igaz, azért a tervezeted szerinti 500-asnál, meg kell tanulni a határt a rápakolásnál, de egy darabig az is lefékez, és nem kell vidéki orvoslás a radiátornak támaszkodó vendégnek. A másik fenti szivattyú a külső hőcserélőtől jövő meleget viszi a hmv hőcserélőjére. Amikor a hmv felől a visszatérő a keverőszelep beállított értékét eléri, elkezdi nyitni a hideg ágat, és elkezdi a fűtés rendszert a radiátorokkal hozzákeverni. Elméletileg. Még át kell gondolni, ha a kazán és a kollektor szivattyú is megy!
2012-04-03
19:38:33
Előzmény: villam64 #28026#28031
Hát,csak tippelni tudok...

A K a vegyeskazán, a visszatérőjén
egy keverőszivattyúval,vagy egy visszatartószeleppel?
és egy esbe? kazánvédő szeleppel
aztán a radiátorkörrel?.

A vegyeskazán előremenőjén van
a kazánvédő-bekötése,
aztán a HMV tartály direkt bekötése.
Ezután újabb esbe? szelep? Ez talán arra jó, hogy ha a hmv tartály hőmérséklete elérte a kivánt hőmérsékletet, és már nem igényel fütést, akkor visszakeveri a vizet a kazán előremenő ágába?
ezután jönnek a radiátorok.

HMV tartály-kör
A hmv tartályt ellenárammal melegiti a vegyeskazán.
Ha a hmv tartály elég meleg, akkor visszakerül a fütéskör vize a vegyeskazán előremenőjébe.
aztán megint egy esbe? szelep, amelyik talán?hideg(ebb) vizzel táplálja a HCs-t (ami mi az: hőcserélő?)
ezzel párhuzamosan, a HCs másik ágán van egy visszatartó szelep? vagy szivattyú?
de továbbra sem értem, hogy müködik, milyen szelepek vannak, illetve mi az a körbe zárt háromszög?

villam64Válasz erre
2012-04-03
17:44:48
Előzmény: barbot #27980#28026
Ezt találtam neked. Ezen igazodjon ki valaki. Páffer később.



2012-04-02
10:27:35
#27980
Sziasztok!
Mellékelem életem fő művét :-)

A megfejtése:
VK-vegyeskazán
Cs1-Cs8- csapok
L1-L3 - lefúvószelepek
VSz1-3- visszatartószelep
T1-tágulási tartály
Sz- fütésköri szivattyú
Puf-puffer
HMV- hmv tartály
NK- napkollektor

A müködése a kukázott 4 utas (a rajzon a Cs6 ) csapon alapszik, amelynek 3 főállása van: 1-jobbra, 2- balra, 3- középállás. Az egész rendszert a jelenlegi fütéskör szivattyúja forgatja.

1: Az elsőben a napkollektor előremenője rámegy a melegviztartályra, a kazán (ha müködik) előremenője pedig a pufferre. A puffer, és a hmv tartály egymástól függetlenül müködhetnek, az átforgatott vizmenyiséget csapokkal lehet beállitani.

2:A második állásban a napkollektor a pufferre megy, a vegyeskazán (ha müködik), a HMV tartályra. A puffer, és a hmv tartály egymástól függetlenül müködhetnek, az átforgatott vizmenyiséget csapokkal lehet beállitani.

3.változat: A 4 utas csap középállásban van. Igy a kazán is, a napkollektor is fütheti a hmv tartályt, és a puffert. A puffer elé be van épitve egy visszacsapószelep, és a visszacsapószelep, valamint a Cs6 4 utas csap között pedig van egy termosztatikusan vezérelhető csap. Ez akkor nyit, amikor a hmv tartály hőmérséklete elérte a szükséges hőfokot. ( Ugyanilyet, ugyanigy lehetne beszerelni a hmv tartály elé is.)

Működése: a napkollektor felmelegedik, elinditja a hőfokkülönbség-kapcsoló az Sz szivattyút. Az felnyomja a vizet a kollektorba, ahonnan visszatérve a Cs6-on keresztülmenve ér a szivattyúhoz, amelyik a kazánon keresztül (ha azt puffernek akarjuk használni), vagy a Cs3 csapon keresztül visszafordul a cs6 -puffertartályon keresztül a kollektorhoz. Ez itt még nem tiszta, igyekszem áram és magas technika használata nélkül nélkül kiokoskodni a sorrendet.
Ha felmelegedett a hmv tartály, megnyit a Cs8 termosztatikus csap, és elnyeli a kollektor által termelt felesleges hőt.

De mi lesz, ha süt a nap, dolgozik a kollektor, és füteni is kell a vegyeskazánnal?



villam64Válasz erre
2012-04-02
08:32:17
Előzmény: barbot #27967#27972
Én automatikusra szeretném neked. Ha az asszonynak kell fűteni, és telefonon magyarázod neki mit hova forgasson. Az nem ideális állapot. De beköthetjük. Csak még az irányokat, és az elképzeléseket szeretném megtervezni. A rajzjeleket az internetről, katalógusból nézegetem. Ugyan olyan fűtés szerelő vagyok, mint te. Én is megpróbálom logikusan értelmezni a jelöléseket. De nem szakszerű jelöléseket használok időnként. A besatírozás jelöli nálam az alap irányokat, például visszacsapó, keverő szelep. Ott jelölöm a k=kevert, m=meleg, h=hideg. Ezeket szokták hasonlóan ráírni angolul.
Nálam a leválasztások visszacsapók, termosztátok, relék. Dolgozzanak a beállítás szerint nélkülem.
2012-04-02
07:44:39
Előzmény: villam64 #27964#27967
Szia Villam64!

Előszőr is lenne egy nagy kérésem- esetleg Robert felé is:
Én amolyan "magonkelt vadóc" viz és fütésszerelő vagyok csak, nem tennétek ki egy táblázatot a fütésszerelésben használatos egyezményes jelekkel? Megköszönném, és megérteném az általatok készitett rajzokat. Ez az én hiányosságom, de gondolom, sok erretévedő zöldfülünek válna hasznára.

A visszacspószelepeim nem rugósak, mert sok rossz tapasztalat gyült itt a környéken velük szemben (általában a rugók mennek szét, vagy a műanyagdarabok- a zárólapot megvezető tengely- törnek el- szóval nem ajánlották). Mindkét visszacsapószelep emelős (?), vagyis hogy a viznyomás felemeli a csövet elzáró fémlapot. Ilyen van a vegyeskazánnál másfél colos, és a gázkazánnál fél colos. Sajnos nem tudom, mi a neve.

A fütéskör iránya már volt gond, mikor bekötöttük a vegyeskazánt a már többé-kevésbé meglevő gázas rendszerbe. Akkor a gázkazán szobatermosztátját "lefokoztam" 16 fokra, és kikapcsoltam a kazánt. Igy ha elutazunk, vagy gond van a vegyeskazánnal, akkor bekapcsolom a kazánt, és a termosztátot, és csak akkor tud indulni a gázkazán. Ez kalapácsmódszer, de eddig müködött.

Ami meg a vegyskazán bekötéseit illeti, van egy 5letem. :-) Van az a kukázott, négy utas csapom, amelyiknek a fotóját ide beraktam. azt lehetne használni-de mindjárt hevenyészek egy rajzot, hátha érthetőbb lessz.


villam64Válasz erre
2012-04-02
06:50:47
Előzmény: barbot #27932#27964
Kedves Barbot
Próbálok neked rajzot kreálni, de a két oldalról történő fűtése a tartálynak akadályt jelent, az áramlási irányok leválasztása miatt. Amit írsz a szivattyúról, hogy erősebb fokozat kell, az nem a magasság, hanem a visszacsapó szelep, ami rúgós. Próbálom kikerülni, de az drágább, és még nem sikerül. A visszacsapók darab számát és erejét ki kellene egyensúlyozni az irányok között. Még gondolkodom a lehetséges bekötésen. Addig ízelítő a jövőből.



Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Tervek - Barbotlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva