English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Tervek - Barbotlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
villam64Válasz erre
2012-04-04
14:27:39
Előzmény: barbot #28079#28081
A hőcserélő mindkét irányba működik, ha megfelelő szivattyú és irány van rajta. Azért rajzoltam be a szivattyúkat, 4 darabot. A 100 euró jó, csak a csap nem. Mit akarsz zárni a hőfok emelkedésével? A v135 keverőszelep hozzá meg 30 000 Ft. Valamire majd használhatod. Nálam általában 35 °C tartály hőmérsékletnél lezárja a felső hőcserélőt. Azért használom, hogy a gázkazán a felső hőcserélőn rásegítsen a hmv-re.
Itt vannak a v135 árak. Feltételezed, hogy ez van a 100 euróban, meg a 60 kW-os hőcserélő? Azt lehet, hogy savazni kell. Én mosószódát öntöttem a puffer vízhez vízkő ellen.
Egy bővített alternatíva.




2012-04-04
14:10:05
Előzmény: villam64 #28058#28079
Tényleg bekever a rendszerek összekötése, de ha most nem csinállom meg, a kollektorszereléssel egyidőben, akkor jaj nekem, mert szűk a hely. A kazán mögött csak a vezetékeknek, és a két tartálynak van helye.
Ami termofejet adnának a hőcserélővel, annak a csapja rajta van a hőcserélő egyik kimenetén, innen kaptam az 5letet. Vagyis a használt, 60 kw-os hőcserélő + a termofej érzékelővel + a csap lenne 100 ájró. Ez jó ár?
a kazántól a hmv felé is müködik a hőcserélő, nem?
villam64Válasz erre
2012-04-04
10:05:22
Előzmény: barbot #28035#28058
Az a gond, hogy össze akarjuk kötni az egyes rendszereket. Ezek hozzák a plusz szerelvényeket. Ezt lehet csapokkal, de te is bele fogsz zavarodni. Vagy önműködő szerelvényekkel.
A kollektor 2 db nem igényel 18-as csőnél nagyobbat, és 1/2"-nál nagyobb csapokat. Elég a végén hozzátoldani megfelelő közcsavarral. A fűtés az 30 kW-os, az igényli.
Hátránya a nem elektronikus szabályzónak az ára, vagy mérete. Nem a szabályzó fogyaszt, hanem a szivattyú. De bizonyos helyekre lehet kapilláris termosztátokat használni, például kidobott bojlerét. Amit kinéztél az addel oldalán az méreg drága. Ez maga a fej, Plusz az ő sima keverőszelepük is majd 30000 Ft hozzá. A gicomini olcsóbb, csak én még keverőszelepet nem találtam. A normál szelepek csak zárnak. A 60 kW-os hőcserélőnek lehetne haszna.
A rajzodon az a probléma, hogy egyirányú a fűtéstől a hmv felé. A napkollektortól a fűtés felé nincs megoldás, az szintén plusz szerelvények. Ha lemondunk az összekötési igényekről, illesztésekről, akkor könnyen meg lehet oldani. Lehet, hogy a legjobb az lenne, ha megépítenéd gyorsan a kollektor részt a hmv-re, és egy visszatartóval menne rá továbbra is a kazántól a ráfűtés. A többi illesztést meg folyamatosan. Beiktattam a hőcserélőt. A puffer bekötés külön, mert oda is kellenek szivattyú és szabályzó. Az egyenes kötés, amit rajzoltál a puffernél, az gravitációs működést feltételez.


A merülő hüvelyeket is be kell tervezni a kapcsolók érzékelőinek.
2012-04-03
22:38:12
Előzmény: villam64 #28034#28035
Ez azért lenne szimpatikusabb az enyémnél, mertegyszerübb, kevesebb a visszatartó szelep benne, és azt irtad, hogy a visszatartó fogja le a leginkább a szivattyút. Ami nem tetszik benne, az a három keverőszelep, pontosabban azok ára.

A mostani, 300 literes hmv tartálynak 1 colos, 2 nm-es hőcserélő-spirálja van. Tapasztalatom szerint télen elég lenne a fél colos, vagy vékonyabb cső bekötés is. Nyáron, mikor nem kell fütés, teljesen megnyitom a csapot, vagyis az 1 colos hőcserélőn teljes terjedelemben fut a viz. Viszont kollektorral elméletileg lehetne vékonyabb bekötés is, hisz télire úgyis kazán kell, nyáron meg ott (lesz) a kollektor. Mindezzel azért spekulállok, mert esetleg úgy kellene számolj, hogy ne colos, 3/4-es idomokat, szelepeket használjak, mert azok drágák, hanem inkább félcolosakat, vagy valami olcsó megoldás kellene. És ugyancsak fontos lenne, hogy ne elektronikus legyen a szabályzó, magyarul független legyen a külső áram/energiaforrásoktól...

Kb. egy ilyet láttam a használtkazánosnál:
www.ntech.addel.hu/detailproduct.php?productid=101259
használt, 60kw-os külső hőcserélővel 100 ájró volt az ára. Ilyen kellene valami ahoz, hogy:

A rajzodon: Ha a hőcserélő helyére menne a napkollektor, valamint a hmv tartály, és a napkollektor között külön rendszer lenne, akkor a két rendszert ( (napkollektor + hmv tartály): (vegyeskazán + puffer + radiátorkör) ) lehetne összekötni egy hőcserélővel. Igy nem kellene egy harmadik szivattyú a napkollektorkörbe, illetve biztonságosan el lehetne választani a vegyes fütőkörét a napkollektorétól. a hőcserélőn, ha elég nagy, átfolyhat a fütéskör vize direktben? És ha a hmv oldalon hőre van szükség, megnyit a másik oldala, leveszi a hőt, ha a hmv tartály meleg, akkor meg simán átmegy rajta a fütésviz. Ha elég meleg a hmv tartály, akkor meg a hőcserélőn keresztűl a puffert, kazánt melegitheti.





villam64Válasz erre
2012-04-03
21:17:45
Előzmény: barbot #28031#28034
Még én sem látom át a teljes működését. Le kellene vezetnem. Visszatartó nincs benne. A kazánvédő a szivattyú mellett. Csak az alap, mert lehet még variáció.
Fűtesz, szivattyú beindul, kazánvédő 60 °C-ig tart, majd elkezd nyitni a hideg ág felé a radiátorok visszatérője felé. A meleg elkezd áramolni a második keverőszelep felé. Az nyitva van a beállított értékig a radiátorok felé. Tehát először fűt. Azért, hogy ne nagyon emelkedjen a radiátorok felé a hőmérséklet, elkezdi nyitni a hideg ágát, ami a hmv visszatérője, és a gubanc a nem kívánatos a kollektor rendszer keverő szelepe. Ebből a két irányból áramlik a hideg ágra a hűvösebb víz. A nyomást még a fűtés szivattyú végzi. Az ideális, hogy átmegy a hmv tartály hőcserélőjén. A másik irányt lehet, hogy le kell választani egy visszatartóval a kazán meleg ága felől. Ahogy emelkedik a hőmérséklet, annál inkább a hmv hőcserélőjén megy keresztül a radiátorok felé a fűtés. A hatásfoka függ a hmv hőcserélőjétől, hogy mennyit tud levenni. Pufferrel már nem kell figyelni a hőfokot, mert nehezebb lesz túlmelegíteni a kazán. Az írás elkezdése után rájöttem, hogy ez az én 2000 literesemre igaz, azért a tervezeted szerinti 500-asnál, meg kell tanulni a határt a rápakolásnál, de egy darabig az is lefékez, és nem kell vidéki orvoslás a radiátornak támaszkodó vendégnek. A másik fenti szivattyú a külső hőcserélőtől jövő meleget viszi a hmv hőcserélőjére. Amikor a hmv felől a visszatérő a keverőszelep beállított értékét eléri, elkezdi nyitni a hideg ágat, és elkezdi a fűtés rendszert a radiátorokkal hozzákeverni. Elméletileg. Még át kell gondolni, ha a kazán és a kollektor szivattyú is megy!
2012-04-03
20:38:33
Előzmény: villam64 #28026#28031
Hát,csak tippelni tudok...

A K a vegyeskazán, a visszatérőjén
egy keverőszivattyúval,vagy egy visszatartószeleppel?
és egy esbe? kazánvédő szeleppel
aztán a radiátorkörrel?.

A vegyeskazán előremenőjén van
a kazánvédő-bekötése,
aztán a HMV tartály direkt bekötése.
Ezután újabb esbe? szelep? Ez talán arra jó, hogy ha a hmv tartály hőmérséklete elérte a kivánt hőmérsékletet, és már nem igényel fütést, akkor visszakeveri a vizet a kazán előremenő ágába?
ezután jönnek a radiátorok.

HMV tartály-kör
A hmv tartályt ellenárammal melegiti a vegyeskazán.
Ha a hmv tartály elég meleg, akkor visszakerül a fütéskör vize a vegyeskazán előremenőjébe.
aztán megint egy esbe? szelep, amelyik talán?hideg(ebb) vizzel táplálja a HCs-t (ami mi az: hőcserélő?)
ezzel párhuzamosan, a HCs másik ágán van egy visszatartó szelep? vagy szivattyú?
de továbbra sem értem, hogy müködik, milyen szelepek vannak, illetve mi az a körbe zárt háromszög?

villam64Válasz erre
2012-04-03
18:44:48
Előzmény: barbot #27980#28026
Ezt találtam neked. Ezen igazodjon ki valaki. Páffer később.



2012-04-02
11:27:35
#27980
Sziasztok!
Mellékelem életem fő művét :-)

A megfejtése:
VK-vegyeskazán
Cs1-Cs8- csapok
L1-L3 - lefúvószelepek
VSz1-3- visszatartószelep
T1-tágulási tartály
Sz- fütésköri szivattyú
Puf-puffer
HMV- hmv tartály
NK- napkollektor

A müködése a kukázott 4 utas (a rajzon a Cs6 ) csapon alapszik, amelynek 3 főállása van: 1-jobbra, 2- balra, 3- középállás. Az egész rendszert a jelenlegi fütéskör szivattyúja forgatja.

1: Az elsőben a napkollektor előremenője rámegy a melegviztartályra, a kazán (ha müködik) előremenője pedig a pufferre. A puffer, és a hmv tartály egymástól függetlenül müködhetnek, az átforgatott vizmenyiséget csapokkal lehet beállitani.

2:A második állásban a napkollektor a pufferre megy, a vegyeskazán (ha müködik), a HMV tartályra. A puffer, és a hmv tartály egymástól függetlenül müködhetnek, az átforgatott vizmenyiséget csapokkal lehet beállitani.

3.változat: A 4 utas csap középállásban van. Igy a kazán is, a napkollektor is fütheti a hmv tartályt, és a puffert. A puffer elé be van épitve egy visszacsapószelep, és a visszacsapószelep, valamint a Cs6 4 utas csap között pedig van egy termosztatikusan vezérelhető csap. Ez akkor nyit, amikor a hmv tartály hőmérséklete elérte a szükséges hőfokot. ( Ugyanilyet, ugyanigy lehetne beszerelni a hmv tartály elé is.)

Működése: a napkollektor felmelegedik, elinditja a hőfokkülönbség-kapcsoló az Sz szivattyút. Az felnyomja a vizet a kollektorba, ahonnan visszatérve a Cs6-on keresztülmenve ér a szivattyúhoz, amelyik a kazánon keresztül (ha azt puffernek akarjuk használni), vagy a Cs3 csapon keresztül visszafordul a cs6 -puffertartályon keresztül a kollektorhoz. Ez itt még nem tiszta, igyekszem áram és magas technika használata nélkül nélkül kiokoskodni a sorrendet.
Ha felmelegedett a hmv tartály, megnyit a Cs8 termosztatikus csap, és elnyeli a kollektor által termelt felesleges hőt.

De mi lesz, ha süt a nap, dolgozik a kollektor, és füteni is kell a vegyeskazánnal?



villam64Válasz erre
2012-04-02
09:32:17
Előzmény: barbot #27967#27972
Én automatikusra szeretném neked. Ha az asszonynak kell fűteni, és telefonon magyarázod neki mit hova forgasson. Az nem ideális állapot. De beköthetjük. Csak még az irányokat, és az elképzeléseket szeretném megtervezni. A rajzjeleket az internetről, katalógusból nézegetem. Ugyan olyan fűtés szerelő vagyok, mint te. Én is megpróbálom logikusan értelmezni a jelöléseket. De nem szakszerű jelöléseket használok időnként. A besatírozás jelöli nálam az alap irányokat, például visszacsapó, keverő szelep. Ott jelölöm a k=kevert, m=meleg, h=hideg. Ezeket szokták hasonlóan ráírni angolul.
Nálam a leválasztások visszacsapók, termosztátok, relék. Dolgozzanak a beállítás szerint nélkülem.
2012-04-02
08:44:39
Előzmény: villam64 #27964#27967
Szia Villam64!

Előszőr is lenne egy nagy kérésem- esetleg Robert felé is:
Én amolyan "magonkelt vadóc" viz és fütésszerelő vagyok csak, nem tennétek ki egy táblázatot a fütésszerelésben használatos egyezményes jelekkel? Megköszönném, és megérteném az általatok készitett rajzokat. Ez az én hiányosságom, de gondolom, sok erretévedő zöldfülünek válna hasznára.

A visszacspószelepeim nem rugósak, mert sok rossz tapasztalat gyült itt a környéken velük szemben (általában a rugók mennek szét, vagy a műanyagdarabok- a zárólapot megvezető tengely- törnek el- szóval nem ajánlották). Mindkét visszacsapószelep emelős (?), vagyis hogy a viznyomás felemeli a csövet elzáró fémlapot. Ilyen van a vegyeskazánnál másfél colos, és a gázkazánnál fél colos. Sajnos nem tudom, mi a neve.

A fütéskör iránya már volt gond, mikor bekötöttük a vegyeskazánt a már többé-kevésbé meglevő gázas rendszerbe. Akkor a gázkazán szobatermosztátját "lefokoztam" 16 fokra, és kikapcsoltam a kazánt. Igy ha elutazunk, vagy gond van a vegyeskazánnal, akkor bekapcsolom a kazánt, és a termosztátot, és csak akkor tud indulni a gázkazán. Ez kalapácsmódszer, de eddig müködött.

Ami meg a vegyskazán bekötéseit illeti, van egy 5letem. :-) Van az a kukázott, négy utas csapom, amelyiknek a fotóját ide beraktam. azt lehetne használni-de mindjárt hevenyészek egy rajzot, hátha érthetőbb lessz.


villam64Válasz erre
2012-04-02
07:50:47
Előzmény: barbot #27932#27964
Kedves Barbot
Próbálok neked rajzot kreálni, de a két oldalról történő fűtése a tartálynak akadályt jelent, az áramlási irányok leválasztása miatt. Amit írsz a szivattyúról, hogy erősebb fokozat kell, az nem a magasság, hanem a visszacsapó szelep, ami rúgós. Próbálom kikerülni, de az drágább, és még nem sikerül. A visszacsapók darab számát és erejét ki kellene egyensúlyozni az irányok között. Még gondolkodom a lehetséges bekötésen. Addig ízelítő a jövőből.



2012-04-02
07:14:23
Előzmény: sándor #27919#27962
Szia Sándor!
Ma reggel fél 8-kor (-4,5 fok, tiszta ég) napot néztem: Már jócskán fent volt, és ha a kazánház fölötti tetőre fel lett volna szerelve egy napkollektor kb. 60-65 fokban döntve úgy, hogy a gyűjtő 10 cm-rel túlnyúlik a kupáscserépen, akkor bizony a csövek felső 50-60 cm-ét már sütötte volna- hátulról. Tehát egy tiszta, napsütötte napon a legkevesebb napsütést reggel 9-kor kapna, mikor csak egyetlen csövet érnek a napsugarak. :-)
2012-04-01
14:47:37
Előzmény: villam64 #27912#27932
Villam64, Sándor!

Sziasztok!
Nem hiszem, hogy átszabott gondolkodású klónt akartok csinálni belőllem. :-) Mint ahogy a puding próbája az evés, úgy egy fütésrendszeré is lehet a sok éves, megbizható működés. És minél kevesebbet kell beavatozni egy rendszerbe, annál jobb. Tehát az ideális rendszer a pókhálós. :-)
A mostani fütésem kialakitásában is sokat segitett pl. az index vegyestüzeléses fóruma. Az onnan ellesett elgondolások nem egyszer késztették nyaktekergetésre a helyi szakikat, volt, amivel egyetértettek, volt, amivel nem. Szóval igy tekintve, a mostani fütésrendszer is egy hibrid, és mégis egyedi valami. Ez van.
Filózok azon is, hogy a házban levő + 3 méteres csőszint-különbséget valahogy kinullázzam, ezzel is megkönyitve a szivattyú dolgát, mert igy csak a 2-es fokozaton keveri megnyugtatóan a vizet. Persze, ez a jövő zenéje, és megcsinállása majd szórakozásszámba fog menni. :-)

Megnéztem a kazánbekötést, elméletileg a felső talán jó lesz, ahogy van, az alsó meg szerencsére hollanderes, úgyhogy át tudom épiteni segitség nélkül is.
Kérdésem az, hogy a keverőszivattyú dolgát mennyiben neheziti meg a kazánra közvetlenül, keresztbe felcsavart T idom?

A másik kérdésem: Én eddig arra törekedtem, hogy a visszatérő legyen legalább 55 fok, illetve hogy a visszatérő, és az előremenő között ne legyen 10, max 15 foknál több. Ez a müködés szempontjából azt jelentette, hogy a kazánt ritkán engedtem 75 fok fölé. Ha beszerelem az esbe-t, akkor meg lehet oldani, hogy a radiátorok előremenője mondjuk legyen mindig 55-60-65 fok, vagy valami ideális hőmérséklet, és ami fölötte van, csak az a hőfok menjen a pufferbe, hmv tárolóba? Egyfelől úgyis max 1 méterre van a hmv tartály/leendő puffer a kazántól, másfelől meg úgyis gyorsan felmelegszik a viz, hisz a tartályokon keresztül többször átfordul, mint a fütésen keresztül. A lényeg az lenne, hogy a házban minél tovább legyen egyenletes hőmérséklet, és nem az, hogy a radiátornak nekidőlő, gázkazánhoz szokott vendég fél métert ugorjon függőlegesen, mint a múltkor. :-)

Itt kilenckor már ereje van a napnak, március elejétől már 7.30-kor kibukkan a dombok mögül. És itt is van téli/nyári időszámitás.
villam64Válasz erre
2012-04-01
10:56:26
Előzmény: barbot #27907#27912
Jó lesz, ha át tudod alakítani.
Használhatod a szivattyú kerülő kört, de te látod hogy tudod beépíteni, csak a szerelvény sorrendet tartsd be.
30-40 °C különbség is lehet, függ a hideg víz betáplálás módjától a tartályban.
Ha nincs fagyás a kazán helyiségben télen. Akkor a kazán fagymentesítése csak hosszabb téli leállás miatt szükséges. Esetleg egy radiátor thermo fejjel áthidalva a keverőszelepet. Alacsony kazán helyiség hőmérsékletnél (0 °C). A legkisebbre állítva. De néha tesztelni kell, nehogy beragadjon.
A külső hőcserélő mehet a cs6 és cs7-re. A cs6 és cs7 felcserélhető, a többi elem átrajzolásával.


Most látom, hogy ebben a bekötésben a hmv kazánról történő fűtése nem működik. Még variálni kell rajta.
2012-04-01
10:23:00
Előzmény: villam64 #27898#27907
"Vagy a rajzod rossz, vagy a bekötés." -elnézést kérek, a rajzom rossz.
A brain back tartály méretezését megértettem. 20 liter fölöttit keresek. Szerinted jó lesz erre a célra egy tágulási tartály átalakitva?
jajajajaj a fixen szerelt fütésrendszerem! Nem lehet valahogy megoldani a kazánvédő kört, esbe bekötést csak a szivattyúkerülő kör átalakitásával?
És hogy hány liter melegvizre van szükségünk, és milyen melegre? Nos, nem pancsolunk, bár fürödni jobban szeretünk, mint tusolni...Szerintem a most meglevő 300 literes hmv tartály a felső határ, és ha ez a vizmennyiség 60 fokos, akkor ok. Csak meg kell oldani, hogy mindenütt 60 fokos legyen. Mi a véleményed ezekről az értékekről? Mekkora hőmérsékletkülönbség lehet egy 2 méter magas, 300 literes tartály alsó és felső része között?
"Milyen hideg a helyiség két fűtés leghidegebb időszakában?" -az idei minuszokon + 10 +12 fokra hült le két fütés között. Ezért is nem került visszacsapó a hmv tartály fütéskörére, mert igy visszahüti ugyan a tartályt, de a kazánt melegen tartja. Nem próbáltam, de gondolom, hogy a hmv vize két-három nap fagymentesitést megold a kazánnál. De ezt csak gondolom, nem próbáltam!
De ezek már a fütésrendszer részei,és nekem szűkös költségvetésem van még arra is. Persze mindenképpen előrelátóan kell beépiteni, ha nem akarok később szivni, mint pl. most az esbe miatt.
Visszaolvasgattam a fórumon. Azért eléggé átszabtátok a gondolkodásomat, meggyőzőek vagytok! :-) Eleinte hallani sem akartam HeatPiperól, drain backról esetleg, az esbe szelepről pedig lebeszélni próbáltam egyik kollegát...
villam64Válasz erre
2012-04-01
08:17:53
Előzmény: barbot #27869#27899
Bontsd szét a fázisokat. A nyár jön, tehát a kollektort kellene megépíteni.
villam64Válasz erre
2012-04-01
08:03:46
Előzmény: barbot #27869#27898
Elsőre. A T2 tágulásid a rajzodon nem a visszacsapó szelep és a hmv tartály között van, hanem előtte. Vagy a rajzod rossz, vagy a bekötés. A hmv tartályban növekszik a nyomás, akkor jobban zár a visszacsapó, és a T2-höz már nem jut el a nyomás növekedés. A helyes sorrend: csap víz, visszacsapó szelep, T2 leágazás, hmv víz bemenet.
A DB tartály feladata az is, hogy a levegőt kiválassza. De a számításodra a 8 literre mondtam, hogy kevés. A keringtető szivattyú beindul, a 8 literből kiszív valamennyi vizet, hogy feltöltse a csöveket. A visszatérő levegős víz már jóval kevesebb vízbe csobog bele, és a levegő buborékoknak sem idejük, sem helyük nem lesz a felszínre úszáshoz, mert a szivattyú szívja. Ezért vannak a 20-30 literes tartályok.
A termosztátos csapok a hőmérséklet emelkedésre zárnak. Én nem találtam nyitó verziót. A keverőszelep lassan átvált a két bemenet között. Tehát először összezárja a kazán ki és bemenetét (itt kell a keringtető is), majd a hőfok elérésével a harmadik hideg ágat keveri hozzá (a fűtéskört), hogy tartsa a hőmérsékletet. A puffer nagy víz tartalmú, ezért a bekötése után a kazánvédő nélkül, sokáig 30-40 fokos vizet kap a kazán, ami a falán a kátrányt kicsapatja. Egy 3 csatlakozó pontú (T alakú) szelepet kell beszerkesztened. Úgy hogy a szivattyú a kazán körben legyen. Nézd meg az esbe oldalát például a vtc511-et.
Én vta322 keverőszelepet használok (30-60 °C állítható) a hmv-nél, de van más gyártóknak is. Nálad még át kell gondolnom a szerepét. Neked a külső hőcserélő és a tartály között rövid szakasz van, ezt nem kell annyira előmelegíteni. Viszont rajta van a fűtés rendszer is. Legyen elegendő meleg víz, és utána keverje bele a fűtést, vagy egyéb tartályokat. A napsütést elég nehéz figyelgetni, hogy átforgasd a csapokat. Tehát hány fokos hmv-t akarsz?
A kazánvédő szelep hideg kazánnál zár a fűtéskör felé, nem melegszik fel. Visszacsapó nem kell. A kazán fagyvédelmét kell átgondolni. Milyen hideg a helyiség két fűtés leghidegebb időszakában?
Pillangószelep azért nehéz, mert begyújtásnál, hideg kéménynél füstölsz a legjobban. Ekkor szokás a pillangó szelepet teljesen kinyitni, és később meleg kazánnál lefojtani. Zárt pillangónál nem igen szokott meglenni a megfelelő huzat a begyújtáshoz.
A négyutas szelepet nem tudom hova használhatnád.
A DB tartályt a többiek csináltak mindenféle tartályból. Szerintem nem akadály. De még kukázott olcsóbb tartály is jó, ha átalakítható. Neked a kazánházban a csobogó hangtól sem kell rettegned. Csak a visszaeresztő, és buborék megtartó funkciója meglegyen.
2012-03-31
20:26:33
Előzmény: villam64 #27859#27869
Szia!
A T2 tágulási tartály a HMV tartályhoz van rendelve. Ugyanis a tágulási tartály elé, a hideg (városi) viz bekötésénél van egy visszacsapó szelep, amit azért tettem fel, hogy megakadályozzam a meleg viz visszanyomását a hideg vizes vezetékbe.Ugyanis mindenki azt mondta, tanácsolta, hogy a tartály meleg vizét a védőanód oldódása, valamint az esetleges legionella-baktérium miatt nem lehet fogyasztásra használni, csak fürdésre, mosakodásra, ezért nem jó, ha a HMV tartályából a viz visszajuthat a hideg vizes csőbe. (A hidegvizes cső 20-as PP. a melegvizes 16-os Haka). Igy a tartályban levő meleg viz tágulását egyfelől a visszatartó szelep, másfelől meg az elzárt vizcsapok akadályozzák. A tartályban melegedő, táguló viz keltette nyomás felvételére van felszerelve a fenti T2 tágulási, amelynek nyomása a vezetékes viznek megfelelő 1,5 bar. Az L4 lefúvószelep a maximális vezetékes viznyomás (2 bar) másfélszeresén, vagyis 3 bar-on nyit.

A drain back tartályban kavargó vizből nem vállik ki ott a levegő? Hisz ott nagyon lelassúl a vékony csőből kilépve.

Kazánvédő szelepet csak abban az esetben tudok beépiteni, ha a meglevő kazánvédő körbe be tudom épiteni, a sima golyóscsap helyébe. Esetleg ha a golyós csapot egy termosztáttal vezérelt csappal helyetesitem, az nem lenne elég? A HMV/puffer tartály visszatérőjén + a termosztát által megnyitott kazánvédő-körben úgyis megfordul a viz, hisz kisebb arra az ellenállás, mint a radiátoros fütőkőrben, amelyiknek első radiátoraihoz kb. 10 méter cső, valamint -1,5 méter + 1 méter szintkülönbség is vezet. A jelenlegi kazánvédő kör 18-as rézcsőből készült, de a fővezetékek idommérete miatt 1 colosra bővithető.

A tartályokhoz be tudom szerelni a visszacsapó szelepeket, annál is inkább, mivel a meglevő helye változik, és az új kerül be a régi helyére. Amin nem, vagy csak nagyon nehezen tudok változtatni, az a kazánba vezető fővezetékek, amelyeken amúgy is van csatlakozási pont kihagyva.

"Keverő szeleppel az is megoldható, hogy a fűtéskörből, csak bizonyos hőfok után menjen a hmv tartály felé meleg víz, ez a visszacsapót is helyettesíti." -itt milyen keverőszelepre gondolsz? Mi a neve, hogy müködik? Általában messziről kerültem az ilyen drága ketyeréket, inkább kézzel állitottam, amit muszály volt. A radiátorkör teljesen leválasztható egy csappal, és előtte van egy colos, szabad csatlakozási lehetőség. Itt meg lehetne oldani, hogy ha megfelelően meleg viz jön vissza a radiátoroktól, és/vagy elég meleg van a házban, kinyitja a puffer/hmv tartályának visszatérőjét, ahol könnyebben megfordul a fütéskör vize, és igy oda több meleget nyom, mint előre, a radiátorokhoz. igy gondoltad valahogy, jól értettem? Meleg vizem is lesz, hisz nem pancsolunk el 300 liter melegvizet egyik napról a másikra. Igy viszont a kazánvédő szelep nem tudja megakadályozni, hogy a kollektor fütse a kazánt. esetleg egy visszacsapó szelep segitene itt?

A visszacsapó szelep, amit vettem, eredetileg gázkazánon volt, és melegre nyit. Úgy gondoltam, a füstcsőnél kisebb zárólap mellett kimegy a kezdeti, hidegebb füst, aztán a melegedő már nyitja teljesen.

A kollektort elsősorban melegviz előállitására akarom használni, de úgy gondoltam, hogy a hmv tartály felmelegedése után egy keverőszelep/váltószelep? átváltana a hmv tartály hőcserélőjéről a puffer, vagy a kazán fütéskörére, az azon levő hőcserélőre. Igy az is el tudná tárolni a felesleges hőt. És ha esetleg még az sem lenne elég, akkor a kazán termosztátja tetszőleges hőmérsékleten bekapcsolhatná a fütéskör szivattyúját, benyomva a radiátorokhoz a meleget.

Ma hozták a 160/180 literes bojlert, nem tudom használni melegvizhez, fütéshez.

Előző hozzászólásomban betettem egy kukázott, 4 utas keverőszelep fotóját: a kar bal állásában alulról balra (vagy vissza), illetve jobbról felfelé (vagy vissza)enged vizet. Középső állásban bármelyik irányból bármelyikbe folyhat a viz, jobb oldaliban balról felfele (vagy vissza), illetve lentről jobbra (vagy vissza). A bal oldali ág áteresztőképessége bármely állásban a duplája a jobb oldalinak. Ezt hová használhatnám?

És végül: lehet drain back tartályt késziteni tágulási tartályból? Aránylag jó árban vásárolható, ha nem kerül inox.
villam64Válasz erre
2012-03-31
07:51:32
Előzmény: barbot #27818#27859
Első körben a T2 szerepét nem értem. A saját tartályomon egy olyan átkötésen gondolkodom, hogy a csőspirálja alsó pontján vezetném be a meleget, és a felső lenne a hideg visszatérő. Így a légbuborékot, nem kellene átkeringtetni a csőspirálon. A tartály fűtését érdemes egy visszacsapóval megoldani, hogy ne hűljön vissza. A kazánvédő szelep bekötésére készülj fel, mert főként a puffer bekötéséhez elengedhetetlen. Keverő szeleppel az is megoldható, hogy a fűtéskörből, csak bizonyos hőfok után menjen a hmv tartály felé meleg víz, ez a visszacsapót is helyettesíti. Elvégzi azt a feladatot is, hogy ha a kollektor felől még nem elég meleg a víz, addig nem engedi a tartály felé, nem hűti vissza, illetve a radiátorokra engedi a nyitott thermo csapokon. Meleg vized nem lesz addig, míg a lakás el nem éri a beállított hőmérsékletet. Tehát fűtési szezonban fűt, nyáron meleg vizet állít elő. A kazánvédő szelep azért is jó lenne, hogy a kollektor ne a kazánt fűtse. A fagyvédelmet inkább plusz hőfokkapcsolóval oldanám meg. A visszacsapó szelep amit vettél, az lezár, de mitől fog nyitni. Melegre, vagy hidegre nyit? Az első füst még hideg. A kollektor bekötést meghatározza, hogy ténylegesen mire akarod használni. Csak hmv-re, vagy esetleg fűtés rásegítésre is. A fűtés körön az alsó hmv és a felső hmv is fűthető, megfelelő leválasztással és illesztéssel, attól függően, hogy a lakás fűtése mennyire avatkozzon bele. Természetesen plusz költségért. Még esetleg olyan bekötés ugrott be a felesleg miatt, visszacsapóval leválasztva a fűtésről (amikor nem megy a fűtés keringtető) a hmv. A kollektor felől meg egy keverőszelep, mely 60 °C környékén áthidalja a visszacsapó szelepet, és a fűtéskört hozzákeveri.
2012-03-30
07:17:32
Előzmény: sándor #27824#27828
A rajz megvan.

És akkor a tartályok:
-Jelenleg van egy 300 literes, 1 hőcserélős HMV tartályom.
- A héten kapok még ingyen egy 160, vagy egy 180 literest, ami nem szalonképes- vagyis kivül ronda, nem lakásba való.
- Esetleg még tudok venni egy 300 literes inoxot, 1 hőcserélőst.
- Kellene egy 150-200 literes a házba, ahová át tudom szivattyúzni a melegvizet a kazán melletti tartályból.

Lehetőségek:
-HMV-nek marad a meglevő 300-as, amit veszek, az lesz puffer
-az ingyenes 160/180 literest vagy szerelem fel, vagy nem. Enni nem kér, nem muszály használni.
-ha a házba tudunk venni egy bojlert, akkor abba bele kell forgatni a hátsó, kazán melletti HMV tartályból a vizet. Hideg-meleg vizvezeték van, de a kérdés az, hogy mehet-e a hideg vizes csőbe az a viz, ami már volt egyszer a hmv tartályban? Olvastam valahol, hogy amelyik tartályban védőanód van, az már nem ad fogyasztható vizet. A másik, hogy a hátramenő városi viz feket PP? csőben megy- ez mennyire birja a hőt? Az kizárt, hogy új csövet húzzak be.
2012-03-29
23:03:21
#27821
És amit ma vettem kemény 1000 ft-nyi oroszlánért:
Az első egy 4 utas csap. Tudtok adni tippeket a felhasználására?
A másodikért mentem tulajdonképpen, az egy bimetál lappal mozgatott kéménylezáró. Gázkazánon volt, a vegyesre rakhatom? Ezzel remélem megoldani a kazán lezárását, miután kialudt a tűz, hogy ne hüljön a kéményen keresztül.
Kaptam egy salmson keverőszivattyút is, ez állitólag müködik, csak hangos.







2012-03-29
22:48:41
Előzmény: barbot #27818#27820
Az előbb lemaradt.




2012-03-29
22:45:46
Előzmény: villam64 #27814#27818
No, megpróbállom a jelenlegi rendszert közérthetővé tenni. A sok bogozás, idom a maradékok felhasználása miatt adódott- azóta már többszőr is megbántam, ma inkább rézzel vezetném, átláthatóbb lenne, és egy-két kanyarral rövidebb. Beépitenék egy-két T idomot pluszba, hogy legyen csatlakozási lehetőségem több. Most a csövek egy része be van forrasztva a helyére, nehéz lessz szétszedni. 2x is meggondolom, hogy nekifogjak-e, vagy sem. Emiatt lehet, hogy gyorsabb lesz az enyhén ecetes flex, sarokcsiszoló. :-(
A fotón nagyjából feliratoztam az aktiv elemeket, szerencsére anno hagytam meg egy-két bekötési lehetőséget, most azokra remélek csatlakozni.
A rajzon:
30 kw vegyes tüz. kazán.
Az L1,L2,L3,L4 lefúvószelepek. Az L1 a fütésköri forró viznek, az L2, L3 a fütésköri gőznek. Igy talán vész esetén gyorsabban ürül a rendszer...
Az L4 lefúvószelepre, valamint a T2 (15 literes)tágulási tartályra a HMV hideg, bemenő ágának a VT2 visszatartó-szeleppel való szerelése miatt volt szükség.
A Cs1 a fütéskör/kazán leeresztő csapja.
A T1 a fütéskör tágulási tartálya, 50 literes.
A FSZ fütésszivattyú, előtte a Cs3, utánna a Cs4 csapokkal. Ezeket a csapokat elzárva lehet kiiktatni, szervizelni, cserélni a szivattyút.
A Cs5 a szivattyúkerülő ág csapja. Ezt abban a reményben szereltem, hogy szivattyúmeghibásodás esetén is használhatom HMV készitésre a rendszert, illetve ha elveszik az áramot, itt át tud fordulni a viz a HMV tartály felé, ami hüti. Nem vált be.
A Cs2 a kazánvédő csatlakozásé, ezt kezdetben próbálgattam, de mivel a HMV tartály visszafüti a kazán fütéskörének visszatérőjét, nem használlom.
Az Sz a fütéskör szürője. Egy hasonló, de kisebb van a kazánkör ellenkező végén, a gázkazán előtt.
A H a hőmérő.
300 literes HMV tartály. Zománcozott belsejű és 1 hőcserélős Hoval.
A Cs8, illetve a Cs9 a HMV tartály hideg, illetve beömlő ágának a csapjai
A Cs6, Cs7 a fütéskör HMV tartályra csatlakozó csapjai
A Cs7 melett van egy automata levegőztető, ami kimaradt a rajzból
A Rad a radiátorkör




villam64Válasz erre
2012-03-29
20:44:38
Előzmény: barbot #27811#27814
Egy csomó kérdésedre a hozzáértők remélem válaszolnak. Azt ne felejtsd el, hogy neked fentre kellene egy kisebb tartály, áthidalónak, amíg felér a víz. A tartály a tartályban nem tudnád a kollektorral felfűteni. Ahhoz jóval több kollektor kell. Az inox lehet hogy jó. A két hőcserélős nem igen kell neked. Ha szétválasztod a kollektort a fűtés rendszertől, akkor nem tudsz a fűtésre dolgozni, nehezebb lenne a felesleget levezetni. Kisebbre kell méretezni. Azért jó lenne, ha időnként egy alaposabb rajzot készítenél, és variálnál rajta. A mostani rendszered is lerajzolhatnád. Itt mindenkinek más a bekötése, és az elképzelése. Minden rendszer más. A tied hozzád fog igazodni. A legegyszerűbb és olcsóbb a jelenlegi felhasználása, ezt ne felejtsd el. Szép dolgok vannak, de ha nem szükséges ne vedd meg. Rajzold le a mostani rendszered, és majd turkálunk benne.
2012-03-29
18:01:39
Előzmény: villam64 #27805#27811
No, ma sikeresen turkáltam a "first class, second hand" telepen. :-) Este lesz fotó is a szerzeményeimről, első körben sajnos elszalasztottam az ideális drain back tartályt: hoztak 10 drb 15 literes inox szódás/kólás tartályt Ausztriából, de el is kelt mindegyik (15 ájró/drb) . Volt még egy 80 literes inox tartály, kb. akkora réz csőkigyóval, mint amekkora egy 150 literes bojlerben van, de drága, kb. 40.000 ft átszámolva.
Mi a véleményetek a tank in tank tartályokról, jobb a hőcseréjük, mint a csőkigyósoknak_?
Lenne 300 literes inox, 1 hőcserélős hmv tartály egy árban a 300 literes, zománcozott, 2 hőcserélős tartállyal. Melyikkel járok jobban: a két hőcserélős zománcozottal, vagy az egy hőcserélős inox + külső hőcserélővel?
Hőcserélő:Van új 20 kw-os, (20000 ft)és új 30 kw-os (25000 ft), illetve használt egy 60 kw-os (30000 ft) . Melyik lenne jó, mi a véleményetek? Érdemes túlméretezni?
Használt motoros szelepet is láttam, kb. 10000 ft-nak megfelelő oroszlánért. Ezek mennyire romlandóak, hol lehet gyártási évet nézni rajtuk, illetve érdemes ebben gondolkodni? Melyik márka a megbizhatóbb?
Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Tervek - Barbotlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva