English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Tervek - Barbotlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2012-04-17
13:33:36
Előzmény: barbot #28205#28563
errol a modszerrol hol talalni tobb informaciot?
nekem is hagyomanyos vill. bojlerek vannak fenn, de nem tetszik, hogy forditott iranyban tolti a rendszer, lassu es nem hatekony:(

2012-04-17
09:49:42
Előzmény: barbot #28547#28549
a kulso hocserelo + egy 20Wos HMV szivattyu kijon 25e Ftbol ujonnan!"
Ha teheted, légyszives, ird be az üzlet linkját, jó tudni az olcsó helyeket. :-)

bocsanat, ugy latom, regen vasaroltam mar ilyeneket, mert igencsak elszaladtak az arak!
nekem LAING S1 szivattyum van a HMV oldalon, ez most olyan 20+afa
hocserelot utoljara ilyen 10+afa korul vettem.

a laing szivattyut hasznalhatod cirkulacios kor kialakitasahoz is, ha szeretnel 2. bojlert.

2012-04-17
09:17:06
Előzmény: zsezse #28535#28547
Szia zsezse!

"nekem csak 30 cso van, de tapasztalatbol mondom, hogy ebben az atmeneti idoszakban amikor meg sok a felhos nap nem sokat fog radolgozni a pufferre. en orulok, ha a HMVt megcsinalja ebben az idoszakban. a mi eghajlatunkon a szolar futesrasegites nem annyira mukodik gazdasagosan."
Itt csak olyan jó tartályt lehet kapni használtan, amiben van hőcserélő. Akkor már mért ne használjam? A pufferben összegyüjtött meleget fel tudom használni, és ami nem lényegtelen szempont, ha a hmv tartály már meleg, nem kell leállitani a kollektort, nem megy üresben. A puffer tehát a kollektorkör számára elsősorban kollektor-védő, biztonsági hőtároló/hütő, másodsorban pedig lehetőség, hogy komfortosabbá tegyem a meglevő rendszert. Még egy hmv tartályt a kazánhoz fölösleges betenni, legalábbis egyelőre elég a 300 liter meleg viz. Esetleg majd a lakásba beteszek egy kisebb bojlert, hogy abba át tudjam szivattyúzni a nagy tartályból a melegvizet- de ez is a jövő zenéje.

"Nekem is megvan a leheotseg a szolar futesrasegitesre, de a mai eszemmel mar inkabb nagyobb pufferre koltottem volna azt a penzt, amit a belso hocserelore + valtoszelepre koltottem."
A kazán mellé csak úgy tudnék betenni 2 drb 500 literes puffert, ha a 300 literes hmv tartályt kirakom. Vagyis egy pufferre van helyem.

"az ilyen atmeneti idoszakban nagyon jol mukodik, hogy az ember 3 naponta begyujt valami "szemettel", ami a haz korul osszejon a metszegetesbol, papirokbol, fatarolo kisopresbol, es a pufferbol szepen kidolgozza 2-3 nap alatt a melegvizet. de ehhez az 500L keves lenne, 30Kw-hoz minimum 3x ennyi illene!"
igazad va. Mi is szelektiven szemetelünk, már amikor muszály. Ami éghető, az a kazánhoz megy, a fém a fémhulladékba, ami meg töltésnek való, az a csűrkertbe. Régebb is mindent felhasználtak, amig be nem ütött ez a fene nagy demokrácia.

"a kulso hocserelo + egy 20Wos HMV szivattyu kijon 25e Ftbol ujonnan!"
Ha teheted, légyszives, ird be az üzlet linkját, jó tudni az olcsó helyeket. :-)


"meg egy dolog: egy korabbi hozzaszolasban lattam egy fustelzaro tanyert, amit vegyeshez akarsz beepiteni! ha jol lattam, ez teljesen elzarja a fust utjat!
IGY NE TEDD BE!"
Nem is mertem volna, ugyanis a bimetált szerintem csőbe kell húzni, hogy védve legyen a koromtól- mert ez gázkazánon volt. Még nem biztos, hogy beépitem, csak nagyon megtetszett, 5letes dolgognak tartom. De ezen még filózni kell.

2012-04-17
08:05:15
Előzmény: barbot #28528#28535
barbot

"-először valószinüleg még 60 cső sem lesz. villam64 először egy komoly,nagy rendszert tervezett, aztán sok-sok újratervezéssel, "nőttire" terveztük a rendszert. És ha van + hő, miért ne vigyem be a lakásba? Hidd el, tavasztól őszig sokszor többet fázunk, mint télen. Télen megy a fűtés, vastagabban vagy öltözve, megszokod a kinti hideget, minden rendben. Tavasztól őszig egy napon belül lehet 25 fok hőmérséklet-különbség is kint. Bent, a ház 50 cm-es falai között meg ritkán van 20-22 foknál melegebb- de ennyi is csak kemény kánikulában, nyitott ablakokkal. Az átlag inkább 17-18-19 fok. Most pl. már nem fütünk, 18 fok van. Nem fázok, de jól esik a ruha. Jól esne egy kis tűz. Reggelre lesz 17 fok is. És ilyen lesz még nyáron is. No, ilyenkor esik majd jól a puffer eltárolt melege( meg a pálinkáé :-) )."

nekem csak 30 cso van, de tapasztalatbol mondom, hogy ebben az atmeneti idoszakban amikor meg sok a felhos nap nem sokat fog radolgozni a pufferre. en orulok, ha a HMVt megcsinalja ebben az idoszakban. a mi eghajlatunkon a szolar futesrasegites nem annyira mukodik gazdasagosan. Nyaron futeni, mert hideg benn a haz? haaat:))) erdekes otlet, szerintem elobb utobb atmelegszik meg a legjobban hoszigetelt fal is, foleg nyitott ablakoknal.

Nekem is megvan a leheotseg a szolar futesrasegitesre, de a mai eszemmel mar inkabb nagyobb pufferre koltottem volna azt a penzt, amit a belso hocserelore + valtoszelepre koltottem.
az ilyen atmeneti idoszakban nagyon jol mukodik, hogy az ember 3 naponta begyujt valami "szemettel", ami a haz korul osszejon a metszegetesbol, papirokbol, fatarolo kisopresbol, es a pufferbol szepen kidolgozza 2-3 nap alatt a melegvizet. de ehhez az 500L keves lenne, 30Kw-hoz minimum 3x ennyi illene!

ha lesz 200L HMVd, az mar eleg lehet, a rajz alapjan ettol kevesebb volt. a kulso hocserelo + egy 20Wos HMV szivattyu kijon 25e Ftbol ujonnan!

de ezt persze utolag is megteheted, ha esetleg nem lenne elegendo a 200L melegviz!

meg egy dolog: egy korabbi hozzaszolasban lattam egy fustelzaro tanyert, amit vegyeshez akarsz beepiteni! ha jol lattam, ez teljesen elzarja a fust utjat!
IGY NE TEDD BE!
az ilyen szelepeknek minimum 10% keresztmetszetben nyitva kell maradjanak meg elzart allapotban is, mert igy balesetveszelyes!
Gondolj bele, veletlenul elzarodik/elzarjak menetkozben es maris megvan a baj!
flex-szel vagj ki belole egy darabot, akkor meg pillangoszelepkent is hasznalhatod, de engedjen at mindig! ha nem akarod, hogy a tuz kialvasa utan kihuljon a kazan, akkor a primer/szekunder levegoajtokat zard el!
2012-04-16
23:57:05
#28528
Sziasztok!
Nagy kavarodás támadt a keverőszivattyúim körül. :-)

Először a helyesirásomért kérek elnézést. Egyedül a hosszú í-t ne kérjétek számon, azt csak alt + 161-el tudom elővarázsolni.

Megpróbálok sorban válaszolni.

zsezse, irod:
"60 csovel szerintem nem kell futesrasegitesen gondolkodjal.
ezzel megsporolod a valtoszelepeket a kollektor agon.
a HMV tartalyt szerintem kulso hocserelovel futsd a vegyesrol, mert ha csak a felso felet tudod felfuteni, akkor joval nagyobb tartaly kell, hogy megfelelo mennyisegu melegvized legyen telen, nyaron viszont ez hatrany lesz.
a felso hocserelore altalaban gazkazant szoktak kotni, az automatikusan pótolja az elfogyasztott melegvizet."
-először valószinüleg még 60 cső sem lesz. villam64 először egy komoly,nagy rendszert tervezett, aztán sok-sok újratervezéssel, "nőttire" terveztük a rendszert. És ha van + hő, miért ne vigyem be a lakásba? Hidd el, tavasztól őszig sokszor többet fázunk, mint télen. Télen megy a fűtés, vastagabban vagy öltözve, megszokod a kinti hideget, minden rendben. Tavasztól őszig egy napon belül lehet 25 fok hőmérséklet-különbség is kint. Bent, a ház 50 cm-es falai között meg ritkán van 20-22 foknál melegebb- de ennyi is csak kemény kánikulában, nyitott ablakokkal. Az átlag inkább 17-18-19 fok. Most pl. már nem fütünk, 18 fok van. Nem fázok, de jól esik a ruha. Jól esne egy kis tűz. Reggelre lesz 17 fok is. És ilyen lesz még nyáron is. No, ilyenkor esik majd jól a puffer eltárolt melege( meg a pálinkáé :-) ).
A + szerelvényeket, váltószelepeket kihagyom, ha lehet. Mint ahogy kihagytam a villam64 által betervezett külső hőcserélőt is, mert a külső hőcserélő drága, és a napkollektor szivattyúja mellett a hőcserélő mellé is kell egy szivattyú (és annak is áram, és akkor a két szivattyúnak nagyobb akku a szünetmentes tápba...). Ha visszalapozol, valamelyik tervrajz mellett láthatod a hőcserélő-kör árát: kb. 50000 ft úgy, hogy használt alkatrészekből épitem meg. A hmv tartályunk 300 literes. Kb. alulról az 1/3 magasságánál van a keverőkör csőcsonkja, ahol ki akarom vezetni a (beépitendő) hőcserélőt- vagyis kb. 200 liter meleg vizem lesz(vegyeskazánnal fűtve). Jelenleg nagyon ritkán használjuk el a 300 liter melegvizet- vagyis elég lehet a 200 liter is. Legalábbis megpróbáljuk.

szocsmarci, irod:
kavarás: itt használjuk a keverést, és a kavarást is. Hol betonkeverővel kavarjuk a betont, hol betonkavaróval. De az kavar igazán, aki egy szoknya körül legyeskedik. Kavarodás itt is van, az olyan, mint a vásári forgatag. :-) Bár az pozitiv kifejezés, és bizony van olyan kavarodás is, amit nem jóindulat szült. Olyankor néha bicskáznak is. :-)De ez más tál tészta, ne menjünk bele. :-) Vagy egy külön topikban esetleg.
"Ha Barbot megégeti a vendégeit, akkor tegyen termós szelepeket a radiátoraira, vagy ne főzze 50 fok fölé a pálinkáját."
Van termós szelep a radiátorokon. Egyedül a fürdőszobáén nincs, hogy ott meg tudjon fordulni a viz. Ezt még a gázkazános időből "örökölte" a vegyeskazán. De Te hogy reagálnál, ha mondjuk egy tömbházban megszokod a gázas központi fűtések alacsonyabb hőfokú radiátorait (vagy hogy hol van fütés, hol nincs), majd itt lazán nekidőlsz egy 70 fokosnak? -15-20 fok alatt fel vannak húzva a maximumra, de néha a fejet felére leszabályozva sem zárnak le. Sajnos fogalmam sincs, milyen erős a pálinkánk. "De nem lehet nagyon erőss, né hogy belemegy az újam! :-) Komolyra forditva a szót, itt addig főzik, amig a meleg üst oldalára löttyintve még jól ég.
"Egy kicsit elszaladt a költség oldal, egy ilyen rendszer közelebb van az 1 millióhoz, mint a 200 ezerhez."
Ne ijesztegess. Bár az igazsághoz hozzátartozik az is, hogy eredetileg csak napkollektort akartam a kazánom mellé, aztán bele kellett nyúlni a fűtéskörbe is. Ez is gondot jelentett villam64-nek, sokszor újra kellett tervezni. Igy most, jelenlegi elképzeléseink szerint modulárisabb a rendszer, vagyis fejleszthetőbb. Vagyis az általunk rajzolt felállást meg tudjuk úgy épiteni, hogy először a fűtéskört fejlesztjük fel a napkollektor fogadására alkalmassá, aztán ráépitjük a napkollektor-rendszert. Igy, lépésenként tudom csak összehozni. Nem könnyű, de reménykedek.

A barbotrajzamegjegyz? cimű, általad javitott rajzhoz: a szivattyút csak azért rajzoltam oda fel, hogy ne keverjen be, hogy jobban elkülönüljön. Villam64 rajzát is átrajzoltam, és onnantól kezdtem más szinnel jelölni a vezérlés szálait is, hogy jobban átláthassam. Holnap lerajzolom a Te tervedet is, mert úgy jobban megértem. Aztán kérdezek.
És ha költségcsökkentő 5leted van, szivesen veszem.

villam64:
"A kavarásra azt értettem, hogy nálam egyértelmű a működési fázisok. Nekem például thermos szelepeim vannak. De a környezet hőfokát érzékelik, nem a radiátorét. Ezért hidegebb helyiségben ráengedik a 70-80-fokos fűtés vizet a radiátorokra. Barbot forrázta meg a vendégeit, pedig neki is thermo fejek vannak a radiátorain. De azok a gázkazán egyenletes hőmérsékletéhez szoktak, nem a vegyes kazán dupla hőmérsékletéhez. Ez volt a kérés. És így elsődleges szerepet kap a fűtés a puffer másodlagosat... Barbotnak néha nyáron is kellene a fűtés, ezért tesszük a felesleget a pufferbe." Itt a lényeg leirva. :-)De az is fontos, hogy nekem az 50 fokos előremenő gazdaságosabbnak tűnik, mert ez kb. azt jelenti, hogy a puffer + a radiátorkör elszállit minden hőt, amit termel a kazán. Ahogy mondják, "csak egy vékony tüzet" nem érdemes égetni a kazánban, mert akármilyen gazdaságos, nagy a tehetetlensége a rendszernek.



villam64Válasz erre
2012-04-16
21:49:22
Előzmény: szocsmarci #28515#28520
A kavarásra azt értettem, hogy nálam egyértelmű a működési fázisok. Nekem például thermos szelepeim vannak. De a környezet hőfokát érzékelik, nem a radiátorét. Ezért hidegebb helyiségben ráengedik a 70-80-fokos fűtés vizet a radiátorokra. Barbot forrázta meg a vendégeit, pedig neki is thermo fejek vannak a radiátorain. De azok a gázkazán egyenletes hőmérsékletéhez szoktak, nem a vegyes kazán dupla hőmérsékletéhez. Ez volt a kérés. És így elsődleges szerepet kap a fűtés a puffer másodlagosat. A KSZ1 feladata, hogy a hmv tartályt melegítse elsődlegesen a kollektor. Nyáron csúcsidőben meg levezesse lassan a felesleget a pufferre. De ne hirtelen, mert abban a pillanatban lekapcsol a vezérlő, hanem tegye rá a pufferre. Barbotnak néha nyáron is kellene a fűtés, ezért tesszük a felesleget a pufferbe. A KSZ2 VTA322 1/2".
szocsmarciVálasz erre
2012-04-16
21:24:24
Előzmény: villam64 #28511#28515
A kavarás:

Saját érdekében minden követ megmozgat, helyezkedik, ügyeskedik (mások rovására is)kever,kutyul,sokattud
vagy
Nem tud nyugton maradni, rohangál
vagy
Kavarodás, felfordulás

Itt most az utolsóra gondoltam :).

Légyszíves mondd meg, hogy mi a típusa a 12e Ft-os keverőszelepnek, és mi alapján szabályoz, mert én nem tudok magamtól rájönni.
A másik "kavarást", amit megpróbáltál magyarazni, azt végképp nem fogom fel, persze lehet, hogy a hiba az én készülékemben van.

A főszivattyúnak a radiátoros kör szivattyúját gondoltam, igazad van, ez félreérthető volt.

Ha Barbot megégeti a vendégeit, akkor tegyen termós szelepeket a radiátoraira, vagy ne főzze 50 fok fölé a pálinkáját.

Egy kicsit elszaladt a költség oldal, egy ilyen rendszer közelebb van az 1 millióhoz, mint a 200 ezerhez.
2012-04-16
21:08:03
#28514
barbot
csak par jotanacs:
60 csovel szerintem nem kell futesrasegitesen gondolkodjal.
ezzel megsporolod a valtoszelepeket a kollektor agon.
a HMV tartalyt szerintem kulso hocserelovel futsd a vegyesrol, mert ha csak a felso felet tudod felfuteni, akkor joval nagyobb tartaly kell, hogy megfelelo mennyisegu melegvized legyen telen, nyaron viszont ez hatrany lesz.
a felso hocserelore altalaban gazkazant szoktak kotni, az automatikusan potolja az elfogyasztott melegvizet.

szocsmarciVálasz erre
2012-04-16
20:58:55
#28512
Már kicsit késő van, ezt tudtam gyorsan leskiccelni. Vannak benne hibák, hiányosságok, de az elvet jónak gondolom.



villam64Válasz erre
2012-04-16
20:57:24
Előzmény: szocsmarci #28509#28511
Mi az, hogy kavarás? Az keverőszelep 12e ft. A váltószelep mennyi a működtetéssel együtt? Ráadásul a váltószelep ráengedi a hideg vizet a kollektorra, amitől egyből kikapcsol. A keverőszelep meg tartja a hőmérsékletet. A VT2 visszacsapó szelep. A KSZ2 mellette keverő szelep, mely nem enged forró vizet a radiátorokra, mert Barbot néha megégeti a vendégeit. Mi az, hogy főszivattyú legyen? Nálam a dc szivattyú 20 W-on kényelmesen benyomja a puffer vizét. Az a szivattyú Barbotnál csak reggeli keléskor kapcsol be. Ekkor semmi más nem megy nála.
szocsmarciVálasz erre
2012-04-16
20:36:54
Előzmény: barbot #28466#28509
Szelep KVS értéke - szivattyú függő, és függ a végleges kapcsolási rajzodtól is. A jelenlegi elképzelésed rossz, mert sorba vannak kötve a szivattyúk, ezáltal "ellenőrizhetetlen nyomásviszonyok lesznek" a rendszeredben - ezt így mondják. Mellékelem a megjegyzéseimet a rajzodhoz.



2012-04-15
22:03:08
Előzmény: szocsmarci #28462#28466
Szia!
Először is köszönöm a hozzászólást. És még kérdezek:

"A szelep KVS értéke megadja, hogy a szelep teljesen nyitott állásánál 1bar nyomásesés mellett hány m3 víz tud átfolyni."
- szerinted akkor mekkora kvs-ü szelepet kell beszereljek a 30 kw-os kazánom után 5/4-es vezetékre ? Ha kéred, szükségesnek tartod, beirom újra a mostani rendszerjellemzőket.


"Nem engedi ki a forró vizet a rendszerre, gyors működésű. A motoros szelepek zárási ideje akár fél perc is lehet, ez pár másodperc alatt zár."
- ezek szerint akkor a pufferen keresztül átfolyhat a teljes, szivattyúzott vizmennyiség? Vagyis a puffer által képzett "hurkon" keresztül megy tovább a fütési viz a radiátorok felé?

"Ne haragudj, de nem követtem a Villámmal folytatott tervezéseteket, és nem tudom értelmezni a rajzodat."
Nem haragszok, köszönöm, hogy segiteni akarsz. Villamnak rengeteg munkája fekszik abban, hogy elképzeléseimet anyagi és tudásbeli lehetőségeimhez igazitotta. Volt eszmecserénk a fütésrendszer elemeinek jelőléseiről, aztán ezeknél maradtunk. De szivesen veszem, ha a rendszerben használt, és alább felsorolt elemek szabványos jelöléseit megmutatod, szivesen tanulok.
-a röviditések:
K-vegyes tüzelésű kazán (30kw-os viadrus)
TT1-3-tágulási tartályok
BSz1-4-biztonsági szelepek
Sz1-3- szivattyúk
M1-5- mérőpontok
HK1-2- hőkapcsoló
HKK-hőfokkülönbség-kapcsoló
NK- napkollektor
DBT-drain-back tartály
KVSz-kazánvédőszelep
KSz1-2 -keverőszelepek
HMV-használati melegviz tartály
PUF-puffertartály
VT1-3-visszatartószelepek
SzT-szobatermosztát

"Szerintem kicsit túlbonyolítottad a rajzod, vagy csak én nem tudom átfordítani a saját műszaki nyelvemre. Mellékelek egy "viszonylag" szabályos kapcsolást, hátha jó lesz valamire."
A legboldogabb én lennék, ha tovább lehetne egyszerűsiteni a rajzot, illetve az elképzelt rendszert. A kapcsolási rajzot köszönöm. Azt látom, hogy hasonlit a mienkre, de nem tudom olvasni/értelmezni a rajz elemeit. Fel tudod oldani nekem/nekünk?
Köszönettel, Barbot
2012-04-15
21:01:35
Előzmény: villam64 #28446#28463
"Nem azt írtam, hogy a KSZ2 kazánvédő szelep is, hanem azt, hogy a KSZ2 lehet kazánvédő szelep is. Tehát a VTA322 állítható helyett be tehetsz fix VTC511-et is. A fix, hogy később ha 60 °C-osat tettél be, akkor csak pénzért tud a radiátor hőmérsékletet 50 °C-ra csökkenteni. "- jobban tetszik az állitható (50-75 fok közötti), mert igy van 25 fok "mozgásterem", vagyis a rendszer finomhangolását el tudom végezni tapasztalatok alapján, illetve az időjárásnak megfelelően tudom szabályozni az előremenő hőmérsékletet. Ez nagyon tetszik. :-)
szocsmarciVálasz erre
2012-04-15
20:42:40
Előzmény: barbot #28445#28462
Szia
A szelep KVS értéke megadja, hogy a szelep teljesen nyitott állásánál 1bar nyomásesés mellett hány m3 víz tud átfolyni. Ez egy mesterségesen kreált dolog, de nagyon egyszerű vele számolni. Meg lehetne adni a N/m2-ben, vagy mm vízoszlopban, esetleg Zeta-ban is ezt az értéket, de a KVS-sel a legegyszerűbb számolni a méretezés során.

"aszimmetrikus folyásirány"
Nem vagyok benne biztos, de azt hiszem hogy azt jelenti, a szelepet ágait nem szabad felcserélni, úgy kell szerelni, ahogy rá van rajzolva.

"forrázásbizos (hidegvíz kimaradása esetén azonnal lezár)"
Nem engedi ki a forró vizet a rendszerre, gyors működésű. A motoros szelepek zárási ideje akár fél perc is lehet, ez pár másodperc alatt zár.

"Hőmérséklet tartomány: 50-75 °C"
Te állíthatod be a hőmérsékletet ennél a szelepnél tetszőlegesen a két szám közé.

Ne haragudj, de nem követtem a Villámmal folytatott tervezéseteket, és nem tudom értelmezni a rajzodat. De a feltett kérdésedre válaszolva:
".. .kazán előremenője, és a puffertartály hőmérséklete is elérte ugyanezt a hőmérsékletet, és már nincs honnan hideget keverjen? "
Akkor az az ág lesz nyitva, amelyikre a kék szín van rajzolva, mert azt hiszi a szelep, hogy az a hideg.

""Egyes termosztatikus szelepekhez a rendszer megfelelő működéséhez a hideg oldali ágban az ESBE szelep elé fojtószelep beépítése válhat szükségessé! Ennek meghatározása az adott rendszertől függ! " -ez mit jelent?"
A szelep jó működés miatt a hideg és a meleg ágon a nyomásnak egyformának kell lenni. Ha az egyik ágon túl nagy a nyomás (pl a melegen), akkor a szelep kezd zárni, de érdemi változás nem történik, mert a melegvíz nagyobb nyomása ellensúlyozza a melegoldal zárását. A szelep ezért zárás közeli állapotban fog dolgozni, ami nem jó, mert beleng (nem lesz állandó a kevert víz hőmérséklete). Ezért kell a két bemenő oldalt "kiegyensúlyozni". Ez főleg nagy rendszereknél lehet látványos, márhogyha nincs fojtószelep a megfelelő oldalon.


Szerintem kicsit túlbonyolítottad a rajzod, vagy csak én nem tudom átfordítani a saját műszaki nyelvemre. Mellékelek egy "viszonylag" szabályos kapcsolást, hátha jó lesz valamire.






villam64Válasz erre
2012-04-15
15:36:57
Előzmény: barbot #28445#28446
Amire sejtem a választ, válaszolok.
Nem tudom mi pontosan a kvs érték, de összehasonlítási alapnak jó. A forrázás biztos azt jelenti, ha nincs a hideg ágon nyomás, akkor lezárja a meleg ágat. Nem a hőmérsékletet figyeli.
A keverőszelep. Ez egy váltó csapként működik. Beállítod mondjuk 75 °C-ra. A hideg és a meleg ágból, megpróbálja ezt a 75 °C-ot tartani. Ahogy melegszik a hideg ág, melegszik picit a meleg ág. Hogy tartani tudja a 75 °C-ot, ezért egyre jobban nyit a hideg ág felé, gondolván, hogy hideget kap. A tartály melegszik. Egyre melegebb jön onnan. A szelep közben arányosan zárja a meleg ágat. Végül olyan meleget kap a tartály felől, hogy csak az a hideg irány marad nyitva, így a tartályon keresztül megy a fűtés. Vagy a kollektor körben, hogy sorba van a két hőcserélő. Amíg a hideg ágon érkező víz nem meleg, addig onnan, csak egy része jut a kevert ágra. Ez fokozatosan történik a váltás, nem hirtelen, mint egy kapcsolónál. Ha gyengén fűtesz, akkor sosem kever hozzá. Amint nem fojtogatsz, hanem hagyod égni, egyből bekapcsolódik a keverés, és elvégzi helyetted a szabályzó funkciót. Neked csak a felfűtés végére kell figyelned.
A fojtó szelep nem lett tervezve, felejtsd el.
Nem azt írtam, hogy a KSZ2 kazánvédő szelep is, hanem azt, hogy a KSZ2 lehet kazánvédő szelep is. Tehát a VTA322 állítható helyett be tehetsz fix VTC511-et is. A fix, hogy később ha 60 °C-osat tettél be, akkor csak pénzért tud a radiátor hőmérsékletet 50 °C-ra csökkenteni. Tehát előre eldöntöd, mennyivel akarsz fűteni, és a többi menjen a pufferbe. Nem ez fogja a vendégeket leforrázni. Nagyobb a kvs-e, többet enged át, jobban betölti a kazánvédő funkciót. Mind a kettő szelep fajta váltó funkciót végez, csak más hőfok görbe szerint. A keverőszelep 50 °C-ot igyekszik tartani, A kazánvédő 50 °C-tól elkezd átváltani és 60 °C-ra átvált. A végeredmény mindkettőnél, hogy a hideg ág megy csak a kevert felé.
Az utolsó T idomos megoldásod nem létezik. Hőmérséklet emelkedésre nyitó szelep nem létezik. Az egy csap, ami a tű nyomására nyit. Ilyennel nem találkoztam. A kapilláris thermo fejemet is csak záró csapra tudtam rátenni, És a kívánt hőfokszabályozás is pontatlanabb. És nem olcsóbb. UA.
2012-04-15
13:59:18
Előzmény: villam64 #28437#28445
"A keverőszelepeknél a kvs értéket nézd, ne a csatlakozást. A kvs a víz áteresztő képesség."
Nézem, nézem, de nem értem. Pl. ennél:
www.webgaz.hu/termekinfo.php?id=1886
a kvs érték 3,5 - ez mi az eszik,isszák?

A másik, hogy vannak számomra egy kicsit elgondolkodtató dolgok leirva ugyanott:
Pl.:
"Funkció: aszimmetrikus folyásirány, forrázásbizos (hidegvíz kimaradása esetén azonnal lezár)" -ez azt jelenti, hogy ha a puffer elérte a szelep maximális hőfokát, már nemcsak a radiátorkörhöz előremenő ágat korlátozza/zárja le, hanem a pufferkört is? Mi lesz igy a kazánnal, mi lesz a magában forgó keverőszivattyúval? Vagy ha nem zárja le a pufferkört, akkor a puffert melegiti, mi meg a házban...?

"Hőmérséklet tartomány: 50-75 °C" -Itt értem, mi történik 75 fokig, de mi történik fölötte, mikor a kazán előremenője, és a puffertartály hőmérséklete is elérte ugyanezt a hőmérsékletet, és már nincs honnan hideget keverjen? Igy fel tudja füteni a puffert?

"Egyes termosztatikus szelepekhez a rendszer megfelelő működéséhez a hideg oldali ágban az ESBE szelep elé fojtószelep beépítése válhat szükségessé! Ennek meghatározása az adott rendszertől függ! " -ez mit jelent?

Azt mondod: "A KSZ2 lehet kazánvédő szelep is, annak nagyobb az áteresztő képessége. De előre el kell döntened a hőfokot, mert nem állítható." A radiátorkör előremenőjét 55-60 fokra "lőttük" be. De nem értem, hogy lehet oda beépiteni a kazánvédő szelepet. Mondjuk, elméletileg az is ugyanúgy müködik,mint a változtatható hőfokú keverőszelep, de mi történik mondjuk 60 fok fölött, mikor teljesen kinyit? Hisz a kazánvédő szelep, pl. ha 50 fokos, akkor 50 fokon kezd nyitani a hideg ágon, és 60 foknál nyitja teljesen. Vagyis semmit nem enged a pufferbe, és minden hő a radiátorkörbe kerül? Vagy forditva?

Nem lenne jobb a KSz2 helyett egy sima T idom, és előtte (a puffer ágán) valami termosztáttal szabályozható sima, egy utas szelep? Pl. az kazánkör előremenőjén a keverőszelep/T után levő csőtermosztát azt mondja: 60 fok. Erre megnyitja a puffer szelepét, szépen keveri a kazánból jövő vizet a pufferből jövővel, és igy állitja elő a radiátorkörbe szükséges hőfokot?
villam64Válasz erre
2012-04-15
08:52:11
Előzmény: barbot #28436#28437
A keverőszelepeknél a kvs értéket nézd, ne a csatlakozást. A kvs a víz áteresztő képesség. A többin majd gondolkodom. A KSZ2 lehet kazánvédő szelep is, annak nagyobb az áteresztő képessége. De előre el kell döntened a hőfokot, mert nem állítható.
2012-04-15
08:25:04
Előzmény: villam64 #28367#28436
Megértettem.
Akkor 50 fokos kazánvédőt keresek. Annál is inkább, mert 50 fok visszatérővel jól és (szerintem) az adott körülmények között gazdaságosan működött a kazánom (mondjuk, ebbe az 50 fokos visszatérőbe belekevert a hmv tartályon keresztűl jövő 10-15 fokkal melegebb viz, tehát inkább 55-60 fok volt a visszatérő-vagyis ha jól értettem- az 50 fokos kazánvédő működését hozta nagyjából).

"A VTA (VTA322) sorozatú keverőszelep, meg a beállított hőfokot igyekszik tartani. Ebből van a padlófűtéses 45 °C-ig, és a meleg vizes 60 °C-ig. Neked a 60-ig kell. Ez 45-65 °C és 50-75 °C között állítható. Szerintem a 45-65 °C megfelelő a KSZ2-nek. A KSZ1 lehet, 50-75 °C, hogy magasabb lehessen a hmv hőmérséklete."
Itt arra gondoltam, hogy ha esetleg megfut valami okból a kazánom, akkor jól foghat a magasabb hőmérsékleten áteresztő szelep. Arra is gondoltam, hogy esetleg nem lehetne a puffert bekötni egy nagyon rövid hurokkal a kazánba, hogy amikor annak hőmérséklete eléri a 90 fokot, a puffer vizét átnyomja a kazánon? Az 500 literes pufferben több, mint 10x több viz van, mint a kazánban, vagyis ha a puffer vize csak 10 fokkal alacsonyabb, mint a kazáné, akkor is vissza tudja hűteni. Vagy ezt megcsinálja a jelenlegi felállásban is a KSz2 is? Amit nem tudok, az az, hogy érdemes-e nagyobb áteresztésű keverőszelepet beépiteni, pl. 5/4 helyett 6/4-est oda is?

2012-04-14
21:29:51
#28422
Hazaért a kollektorom. :-) Egy cső törött el, rápakoltak. Ami megdöbbentő: nagyon vékony a 200 literes tartály fala. Amikor benyomták a gyárban a purhab szigetelést a két inoxtartály közé, a purhab nyomása benyomta/horpasztotta a belső tartály falát. Hihetetlen látvány (belenéztem). :-)
Az állvány utal a nyersanyaginséges időkra, jó vékony. Én nem mernék saját fejem után ilyen vékony anyagban megbizni.
Az ifjuság lelkesen segitett összerakni az állványt. Az épitést leállitottam, mikor kitalálták, hogy a vákuumcső tulajdonképpen olyan, mint egy fénykard, és ezt ki is próbálták volna az eszüktől. :) Tuti, hogy vágott volna...

villam64Válasz erre
2012-04-13
09:27:26
Előzmény: barbot #28362#28367
A csőméretezésre azért nem válaszolok, mert fogalmam sincs róla. Például a 60 °C kazánvédő működése: 60 °C-tól nyit, és 70 °C-ra teljesen átvált. Valószínű, hogy neked az 50-es elég, amennyiben elég jól, gyorsan be tudod indítani a rendszert, és utána nem hűti vissza nagyon a kazán a fűtés rendszert. Ha nagyon visszahűti, akkor nagyobb hőfokú kell. A VTA (VTA322) sorozatú keverőszelep, meg a beállított hőfokot igyekszik tartani. Ebből van a padlófűtéses 45 °C-ig, és a meleg vizes 60 °C-ig. Neked a 60-ig kell. Ez 45-65 °C és 50-75 °C között állítható. Szerintem a 45-65 °C megfelelő a KSZ2-nek. A KSZ1 lehet, 50-75 °C, hogy magasabb lehessen a hmv hőmérséklete. Ezek olyanok, mint a thermo radiátor szelepek, csak 3 utas. A kazánvédő fix hőfokú, a keverőszelep állítható. www.webgaz.hu/termek.php?subgroupid=130
www.webgaz.hu/termek.php?poz=2&subgroupid=129&companyid=0&pricetype=0
1 colos alatt ne nagyon válassz. KM külső menet, BM belső menet.
A DB miatt erős szivattyú kell a kollektor körbe az emelési magasság miatt. A pufferhez kicsi, az ráér dolgozni. A szivattyú méretről szintén a többieket kérdezd. Akár meg is duplázhatod a tágulásit egy újabb 50-essel.
A hőfokkülönbség kapcsolóra amit az elején javasoltam, az össze van szerelve. Amit nálam látsz, annak gyengébb a reléje, és össze kell forrasztani az alkatrészekből. Ehhez elektronikai tudás nem árt. A kandallómnál az összeszereltet használom. Izgágább. De beállítható, hogy hány foktól induljon a hőfokkülönbségre kapcsolás, és a hőfokkülönbség. A rajta lévő 3 gombbal pedig be is kapcsolható. Amennyiben a 2. érzékelőt nem dugod be, úgy hőfokkapcsolóként is működik. A kandallómnál így van most. A többi vezérlőket nem ismerem, de olyan 10 000-től felfele mennek az árak.
2012-04-13
07:33:36
Előzmény: villam64 #28348#28362
Szia!
Inox bordáscsövet rakhatnék be spirálnak a hmv tartályba? A bordáscsőnek milyenek a szerelőidomai, hogy tudom kivezetni forrasztott idom nélkül a tartályból...5let?

A következők:


Van ez a közös rajzunk, ami már működne, de ehez méretezni kellene az automata szelepeket, stbt rajta. Ezekből hány fokos, milyen tipus kell, illetve a keverőszelepeknél az irányt mi határozza meg? Pl. egy 60 fokos keverőszelep hány foknál kezd nyitani, illetve mikor zárja teljesen az eredeti irányt?

A cső/idomméretek:
A kazánvédőszelep másfél colos (6/4-es) -hány fokos kell ide?
A KVSz1 a kollektorkörön 18-as rézcsőre kerül-hány fokos kell ide? Ennek változtatható-e a nyitási értéke/hőfoka? Van szabályozható tipus, illetve hőfokkülönbség-kapcsolóval vezérelhető?
A KVSz2 a fütéskörön 5/4-es. Ide azt beszéltük, hogy az előremenő ne legyen 60 foknál melegebb, a fölött kezdjen nyitani a puffer felé. Ide milyen keverőszelep kell?

Az Sz1 szivattyú megvan. Milyen teljesitményű legyen az Sz2 kollektorköri szivattyú? Milyen árig érdemes elmenni az energiatakarékosság szempontjából? Gondolom, a pufferre kerülő Sz3 szivattyú ugyanolyan teljesitményű kell legyen, mint a meglevő fütésköri (Grundfos UPS 32-60), vagy elég lenne kisebb is?

A fütéskörön jelenleg egy 50 literes tágulási tartály van, kb. 140-150 liter vizhez. Ha ehez még hozzajön a puffer 500 litere, akkor is elég lesz a meglevő tágulási, vagy mindenképpen kell egy kisebb a pufferhez?

A HK hőfokkülönbség-kapcsolókból milyen tipust válasszak? A vezérléseknél olvastam az olcsóbb conradosokról pro és kontra. Az ott 4000 ft. De ha azt mondod, mondjátok, hogy inkább egy megbizhatóbb/pontosabb/drágábbat vegyek, akkor azt veszem. Inkább várok addig,amig kigyül a különbsége, mert számomra a legdrágább az, amit fölöslegesen vettem meg.
villam64Válasz erre
2012-04-12
16:26:59
Előzmény: barbot #28343#28348
A jobb hatásfok Sándornál számít 150 csőhöz. A te leendő 60 csövedet vígan elviszi a fagyálló. Annak is nagy része víz. De DB-nél valóban nem kell -60 fokra méretezni. Szerintem -10 fok elég. De nem vállalok rá garanciát. Nekem víz van télen-nyáron.
2012-04-12
12:07:28
Előzmény: villam64 #28340#28343
úgy értem, hogy a hmv/puffer hőcserélőjében levő viznek van egy bizonyos hőmérséklete, ami elméletileg nem nagyon csökken 10-15 fok alá, főleg télen, mikor megy a vegyeskazán. Igy a kollektor téli, fagyállós vizét nem kell olyan töményre késziteni. Vagyis tisztább/jobb hatásfokú hőtovábbitó folyadék lehet a kollektorkörben.
villam64Válasz erre
2012-04-12
10:35:37
Előzmény: barbot #28335#28340
Nem értem a fagy védelmet. Hol, és hány fok van, hogy védeni kelljen? 0 °C felett nem kell fagy védelem.
2012-04-12
09:05:42
Előzmény: villam64 #28330#28335
Szia!
Igen, ezért is kérdeztem, hogy melyik jobb: a csőköteg (több vékony cső, ami belefér a tartály colos csonkjába, és még hagy maga melett helyet a melegviznek is), egy szál vastagabb, vagy egy maximális átmérőjű, és az elégaztatva több szálra a bojler belsejében. Egy kicsit körülményesebb lenne fölül kötni a kollektor ágát, illetve csak abban az esetben lehetne, ha a hőcserélőspirálegyik ága alul, a másik fölül menne be. Ez segitene a fagyvédelemben is elméletileg, nem?
Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Tervek - Barbotlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva