English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Tervek - Barbotlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
szocsmarciVálasz erre
2012-04-20
13:40:04
Előzmény: barbot #28653#28673
"Tehát a pufferre ne csak úgy tekints, mint egy melegraktárra/akkumulátorra, hanem mint egy vészhűtőre (is) a kollektorkör számára."
- ez ellenkezik a szemléletemmel, nem lehet mindent mindenre felhasználni. Persze jó, ha van néha termikus fertőtlenítés a tartályodban, de nem mindig. Sok lesz a vízkő előbb-utóbb, és a szabályzást is át kell gondolni.

HMV szabályzó szelepre típus+ár:
Egyutú termosztatikus szelep - V2050DH020 - 6060 Ft
kapilláris érzékelő 20–70°C - T750120 - 11531 Ft nettó listaára, ez kb bolti bruttó ár.

Változó tömegáramúság: a rendszerben a keringtetett víz mennyisége változó. Ezt úgy értettem, hogy a kazántól jövő víz, illetve a fűtési körre kiadott víz térfogatárama változatlan nyomásviszonyok mellett is változó. Nálad ez külön érdekes, mert a szivattyúd be van állítva fix fokozatra, mégis a szabályzószelepek miatt nem lehet megmondani, mennyi lesz a tömegáram, és a nyomás, csak a maximális értékeket lehet meghatározni. Méretezni azért még lehet a rendszert, de beszabályozni? A változó tömegáramúság egyébként jó dolog, csak nálad nem jár energia megtakarítással.

Hidraulikus váltót lehet gyártani is, 1" csőcsonk kell hozzá 4db, egy 0,6m NA80 cső és 2db NA80 edényfenék, vagy acéllemez darabka lezárni a cső két végét. Ha van ismerős hegesztő, és hozzáférsz akár bontott acél csövekhez, akkor ez nem nagy költség. De ekkor kell még szivattyú a rendszerbe!

Rajzoltam még egyet, Viessmann katalógusból: www.viessmann.hu/etc/medialib/Internet_hu/pdf_documents/Tervezesi_segedletek_2008.Par.38760.File.File.tmp/Vitoligno_100-S_5826_477_HU.pdf 19. oldal átalakítva kicsit. Ez már egy jó megoldás, de kell bele + 1 szivattyú a HMV-hez.

Én erősen tanácsolom, hogy ha lehet, valami hasonlót készíts magadnak. Ezzel a rendszerrel csak a szokásos gondjaid lesznek, nem több. Ha most megspórolsz 60-80 e Ft-ot a szivattyúval és a váltó szeleppel, akkor több évre elkötelezed magad egy rossz rendszer mellett. Szerintem meg fogod bánni. Ahelyett, hogy nyugodtan kertészkedhetnél, vagy foglalkozhatnál a gyerekeiddel, vagy az asszonnyal, mindig azon fogod törni a fejed, mit kell átállítani a kazánházban, vagy állandóan nézheted az időjárást. Persze az is igaz, hogy nehéz elkölteni azt a pénzt, ami nincs a zsebedben.



2012-04-20
06:33:40
Előzmény: szocsmarci #28645#28653
"Mi van akkor, ha nagyon erősen süt a nap, és sok napkollektorod van? A napkollektor víze felmelegszik ezzel együtt a HMV tartályod is, mivel állandóan kering rajta keresztül a víz, hiába zár ki a KSZ1 keverőszeleped meleg ága. Sőt, a HMV tartály mindig melegebb (lehet), mint a fűtési puffer tárolód."
Valamikor a kezdetben irtam volt, hogy egy fejleszthető rendszert szeretnék. Ha Isten is megsegit, akkor a rendszer elkészülte után egy HMV tartályt/bojlert fogok bevinni a fürdő mellé, és abba fogom átszivattyúzni a jelenlegiből a melegvizet. Kb. 30-35 méter távolságról beszélek, és ez nem kevés. És gondoltam a meleg pufferre is. Ha a HMV tartály már meleg, nincs szüksége hőre,és meleg a puffer is, akkor bekeverem a házba, a radiátorok visszahűtik. Itt tavasztól őszig nagyok a hőingadozások, egy napon belül 25-30 fok eltérés is lehet. Vagyis vannak nyári reggelek, amikor jól esne egy kevés meleg, ha máshol nem, akkor a fürdőben. Ez a meleg nyáron nem szükséges, de ha van/lessz, használjuk. Ősszel/tavasszal meg főként jól esne. Tehát a pufferre ne csak úgy tekints, mint egy melegraktárra/akkumulátorra, hanem mint egy vészhütőre (is) a kollektorkör számára.

"- A szivattyúk ne legyenek sorba kötve.
A két szivattyú egymástól "külön életet él" normális esetben. Ha a kazán fűt, akkor megy a kazánköri szivattyú, ha meleget kér a ház, akkor megy a radiátor köri szivattyú. Nem állíthatsz alá/fölé rendeltségi viszonyt egymáshoz képest, főleg nem úgy, hogy a kazánköri szivattyút állítod le. Biztos forraltad már fel a rendszeredet, ha mást nem, csak úgy próbából. Tudod, milyen hangja van, és tudhatod, hogy nem jó dolog a dübörgő kazán mellett találgatni, hogy indulhat el a keringés."
Igen, játszottam a tűzzel egyszer, a tavaly nyáron. Melegvizre volt szükségünk, begyújtottam, és gondoltam, kipróbállom úgy, hogy a teljes radiátorkör hideg, és a benne levő, a kazánénál kb. 3x nagyobb vizmenyiség biztonságosan visszahűtheti. Nagyon idegesitő...
Abban igazad van, hogy mindenképpen össze kell hangolni valahogy az elektronikát is. És ez nem lesz könnyű.


"Igazából ez a rendszer változó tömegáramú, és érdekes módon mindkét szivattyúra az külön-külön."
Ne haragudj, ezt nem értem. A változó tömegáram alatt azt érted, hogy a két szivattyú más-más teljesitménnyel dolgozik?

""Hiányzik a rendszeredről a HMV tartály felső hőcserélőjéről egy szabályzó szelep." Ha jelenleg is így működik, és megvagy elégedve vele, akkor rendben. A piros hetes üti a makk ászt. De meg mertem volna esküdni, hogy télen nem tudod belőni a HMV tartályod hőmérsékletét."
A jelenlegi bekötés melett a hmv tartály hőmérséklete a kazán felső hőmérséklete (60, ritkán 65-70 fok). Mivel még a gázas időkben igyekeztem alacsony előremenő hőmmérsékletű rendszert kiépiteni, túlméretezett csövek, és radiátoraim vannak. A meglevő gázas rendszert továbbfejlesztve (gyakorlatilag csak megnyújtva) született a mostani vegyeskazános rendszer. Ezt jelenleg úgy használom, hogy az előremenője 60-65 fok (nagyobb hidegben,-15-20 alatt 70-80 fok), visszatérője pedig 45-55 fok. Ahoz, hogy a visszatérője is beálljon erre a hőmérsékletre, kb. 3/4 óra kell. Utánna a két hőmérő szinte nem is moccan a tüzelés végéig. Persze, azt is figyelembe kell venni, hogy ha nem fürödöztük el a HMV tartályból a vizet, a HMV tartály gyorsan ledolgozza a hőveszteségét, és nem hűti vissza a kazánt, csak egyszerűen visszakeveri a kazán visszatérőjébe a fűtővizet, azt melegitve. Vagyis végső soron a HMV tartály még a radiátorkörből visszatérő vizen melegit 5, vagy több fokot-sajnos közvetlenül a kazán előtt nincs lehetőségem mérni, csak a HMV tartály visszatérője előtt (a radiátorkörön) van hőmérőm.

"...ugyanis a puffer nem hidraulikus váltó, csak bizonyos esetekben alkalmas erre a feladatra."
Olvastam ezekről a hidraulikus váltókról, meg hogy milyen jók lehetnek, de a gyárinak az ára, a háziszőttesnek meg az elkészitése rettentett vissza tőle.
villam64Válasz erre
2012-04-19
20:53:14
Előzmény: szocsmarci #28645#28646
Szocsmarci
A Barbot kérése az volt, hogy a kicsi puffer tartály reggel melegítse elő a lakást felkeléshez. Ezt ő a szobatermosztát programjában állítja be. Egyéb időpontban a szobatermosztát nem kapcsolja az SZ3 szivattyút. Mivel a tartály kicsi a lakás hőmérsékleten tartására. Egyéb időpontban csak a kazán szivattyúja menne. Nincs egyidejűség.
szocsmarciVálasz erre
2012-04-19
20:30:19
Előzmény: barbot #28638#28645
- HMV hőcserélő napkollektor oldala
Értem mit akarsz, és az érdekes az, hogy működhet is. Ezért kicsit elbizonytalanodtam a "Primer oldalon szabályzunk, szekunder oldalon mérünk" elv mindenhatóságán. De egy apróságra azért felhívnám a figyelmedet. Mi van akkor, ha nagyon erősen süt a nap, és sok napkollektorod van? A napkollektor víze felmelegszik ezzel együtt a HMV tartályod is, mivel állandóan kering rajta keresztül a víz, hiába zár ki a KSZ1 keverőszeleped meleg ága. Sőt, a HMV tartály mindig melegebb (lehet), mint a fűtési puffer tárolód.

- A szivattyúk ne legyenek sorba kötve.
A két szivattyú egymástól "külön életet él" normális esetben. Ha a kazán fűt, akkor megy a kazánköri szivattyú, ha meleget kér a ház, akkor megy a radiátor köri szivattyú. Nem állíthatsz alá/fölé rendeltségi viszonyt egymáshoz képest, főleg nem úgy, hogy a kazánköri szivattyút állítod le. Biztos forraltad már fel a rendszeredet, ha mást nem, csak úgy próbából. Tudod, milyen hangja van, és tudhatod, hogy nem jó dolog a dübörgő kazán mellett találgatni, hogy indulhat el a keringés.
Ha a két szivattyú párhuzamosan van kötve, akkor meglehet határozni a két szivattyú munkapontját, de kicsit körülményes. Ha nem lenne visszacsapó, akkor pedig még érdekesebb a jelleggörbe, de szerencsére ez most nem "játszik".
Igazából ez a rendszer változó tömegáramú, és érdekes módon mindkét szivattyúra az külön-külön.

"Hiányzik a rendszeredről a HMV tartály felső hőcserélőjéről egy szabályzó szelep." Ha jelenleg is így működik, és megvagy elégedve vele, akkor rendben. A piros hetes üti a makk ászt. De meg mertem volna esküdni, hogy télen nem tudod belőni a HMV tartályod hőmérsékletét.

-----"- Az Sz3 szivattyúdat áttettem a radiátoros körbe, ugyanaz a szivattyú, csak máshol." - Igy viszont az Sz3-as szivattyún keresztűl kell nyomja a fütési vizet az Sz1-es főszivattyú. -----
A két szivattyú az én rajzomon "elvileg" külön áll. A puffer tartály, mint nyomásmentes pont játszik fontos szerepet ebben. De a rajzomnak ez az egyik fő hibája, ugyanis a puffer nem hidraulikus váltó, csak bizonyos esetekben alkalmas erre a feladatra.
2012-04-19
13:14:52
Előzmény: szocsmarci #28636#28638
Szia!

"Ez a napkollektor szabályzó szelepére értettem (KSZ1). Úgy van bekötve, hogy fixen adja a napkollekorra a vízhőmérsékletet. Ez azzal jár, hogy ha erős a napsugárzás, akkor a fűtési puffert is fűteni fogja a HMV tartállyal párhuzamosan. Ha a HMV tartály felfűtött állapotban van, akkor is fog az alsó hőcserélőjén keringeni a víz feleslegesen (ha megy a napkollektor). Ez felesleges szivattyúzási energiát jelent, és azt, hogy a HMV tartály hőmérséklete meg fog egyezni a KSZ1 szelep beállított értékével."
Pontosan ezt akarom. A keverőszeleppel lehetőségem van szabályozni azt a fix hőértéket, amire szükségem van. És kollektorköröm akkor is működőképes marad 220 V nélkül, ha majd egyszer megérem, hogy napelem forgatja benne a vizet.


"- A szivattyúk ne legyenek sorba kötve.
A rajzodon, tegyük fel, hogy a kazán szivattyúja nem megy. Ekkor csak a fűtőköri szivattyú megy (Sz3), ami a beállított kapcsolójával egy bizonyos térfogatot a keringtet a radiátorokon keresztül. Tegyük fel, ez a megfelelő állapot. Ha a kazánt begyújtod, és a kazánvíz felmelegszik, az SZ1 szivattyú működésbe lép, KVSz szelep bypass ága zár. Ekkor a két szivattyú párhuzamosan lesz kötve egymással - nem sorba az igaz, de a lényegen nem változtat. A lényeg pedig, hogy nem lehet megmondani, mennyi víz kering át a radiátorokon, és mekkora nyomással. Nagy az esély - szinte biztos-, hogy a termosztatikus szelepek zajosak lesznek. Egy másik nagyobb probléma pedig, hogy biztos lesz olyan fázis a kazán felfűtés időszakában, amikor a fűtőköri szivattyú a kazán szivattyúja ellen dolgozik, esetleg fordítva. Ha rosszul van méretezve a rendszer, akkor állandóan, ha jól, akkor csak néha. Be fog lengeni a rendszer hőmérséklete, a kazán fel is forrhat."
Egy relé kapcsolással megoldható, hogy a kazánvezérlő felülbirálja a pufferkör áramellátását. Vagyis a két szivattyú között létre kell hozni egy vagy-vagy kacsolást. De megvan az életritmusunk, a pufferkör szivattyúját le tudjuk szabályozni olyan hajnali órára, amikor még alszunk. Jelenleg egy rendszeren van a gázkazánunk, és a vegyestüzeléses. A gázkazán ki van kapcsolva. Nincs.Évente 2x-3x beinditom, műszakilag ellenörzik a cégtől, ahonnan vettük. Tartalék. Ha egyidőben menne a vegyeskazánnal, szembedolgozna a két szivattyú. A gázkazánt is vezérelhetné a falikapcsoló, ami egy idő és egy hőrelé kombinációja. De minek?


"Hiányzik a rendszeredről a HMV tartály felső hőcserélőjéről egy szabályzó szelep. Olyan mint egy termosztatikus szelep, csak van egy merülőhüvelye, egy kapilláris csővel, azt kell bedugni a HMV tartály tetejébe. Kellenek ferdeszelepek is, hogy ne keringjen le sehol a kazánvíz. Ha nincs ez a szabályzó szelep, akkor ez a kör egy rövidzár, a kazán magába fog keringeni, és felforr."
Jelenleg sincs ilyen szelep a HMV tartályon. Le van szabályozva annyira, amennyire a tapasztalat, és a (szűkre szabott) igényeink diktálják. Jelenleg csak nyáron van teljesen rövidre zárva a HMV tartály. A kazán nem forrhat fel, mert ott van a huzatszabályzó. Nem rakjuk nyakra-főre a fát, hisz "több nap, mint kolbász". :-) Több, mint két éve működik a rendszer, hála Istennek, gond nélkül. Alkalmazkodtunk korlátaihoz, használjuk lehetőségeink szerint. Elhiszem, hogy az automatika megbizhatóbb, mint az emberi felhasználló, kezelő, de az automatikának ára van.

"- Az Sz3 szivattyúdat áttettem a radiátoros körbe, ugyanaz a szivattyú, csak máshol."
Igy viszont az Sz3-as szivattyún keresztűl kell nyomja a fütési vizet az Sz1-es főszivattyú.


"Ezt azért írtam, mert még így átdolgozva sem tartom helyesnek a rajzot, csak elméletileg működőképesnek - rossz hatásfokkal, rossz komforttal, felügyelet igénnyel. Nincsenek különválasztva megfelelően az egyes részek, ha még hozzávesszük, hogy esetleg a gázkazánt is belekombinálnád a HMV készítésbe, automata üzemmel, akkor ismét teljes lesz a kavarodás."
Ha teheted, kérlek, segits javitani a hatásfokát. Felügyelet-igény mindig volt egy vegyes rendszernél. Az oldalbordámnak sem tetszik, hogy összekormozza magát begyujtáskor, mindig emlegeti, de ha a fa árát összehasonlitja a szomszéd gázszámlá
jával, igazat ad abban, hogy olcsó a szappan. :-)
villam64Válasz erre
2012-04-19
12:15:25
Előzmény: barbot #28626#28637
Az a javaslatom, vázold fel Szocsmarcinak, hogy mely pontokon, hogy mik a kívánságaid, mert meglátásom szerint nem olvasta végig.

Szocsmarci
Kollektor működése. A kollektor vezérlő a hmv és kollektor különbségére működteti a szivattyút. A KSZ1 beállított értékéig a hmv hőcserélőjén megy csak keresztül. Efölött a puffert is hozzákeveri. A szivattyú egyenletesen működik. Amennyiben ezt egy váltó szelepre cseréled, akkor a hideg puffer tartály vizét küldöd a kollektora. A vezérlő továbbra is a hmv-t figyeli. Azonnal szakaszos üzemre vált, nagy időközzel a bekapcsolások között. A két tartály között van 30 °C különbség. Ez a napkollektor rendszer hatásfokában 20 % eltérés. Ha váltószelepet teszel, akkor a kollektor vezérlőt is még át kell állítanod a puffer tartályra. Viszont, ha csökken a hmv hőmérséklete, akkor vissza kell váltani. Nekem az sem probléma, hogy a hmv mindig 60 °C-os. Nagyon nem tud tovább melegedni, mert a puffer elnyeli a többit.
szocsmarciVálasz erre
2012-04-19
11:56:13
Előzmény: barbot #28626#28636
Szia

- Primer oldalon szabályzunk, szekunder oldalon mérünk.
Ez a napkollektor szabályzó szelepére értettem (KSZ1). Úgy van bekötve, hogy fixen adja a napkollekorra a vízhőmérsékletet. Ez azzal jár, hogy ha erős a napsugárzás, akkor a fűtési puffert is fűteni fogja a HMV tartállyal párhuzamosan. Ha a HMV tartály felfűtött állapotban van, akkor is fog az alsó hőcserélőjén keringeni a víz feleslegesen (ha megy a napkollektor). Ez felesleges szivattyúzási energiát jelent, és azt, hogy a HMV tartály hőmérséklete meg fog egyezni a KSZ1 szelep beállított értékével.

A radiátorok szabályzása (szekunder oldal) helyes, egyszer egy alapbeállítás szükséges (alul), mert vannak közelebbi és távolabbi radiátorok is, ezek ellenállást egy szintre kell hozni. Másrészt előfordulhat, hogy az egyik szobában nem kell meleg (,vagy pl. besüt a nap), ezért lehetőséget kell adni, hogy elzárják a radiátorokat. Erre szolgál a felső szelep (termós). De ez más, mint a primer oldalon szabályzunk, szekunder oldalon mérünk elv.

- A szivattyúk ne legyenek sorba kötve.
A rajzodon, tegyük fel, hogy a kazán szivattyúja nem megy. Ekkor csak a fűtőköri szivattyú megy (Sz3), ami a beállított kapcsolójával egy bizonyos térfogatot a keringtet a radiátorokon keresztül. Tegyük fel, ez a megfelelő állapot. Ha a kazánt begyújtod, és a kazánvíz felmelegszik, az SZ1 szivattyú működésbe lép, KVSz szelep bypass ága zár. Ekkor a két szivattyú párhuzamosan lesz kötve egymással - nem sorba az igaz, de a lényegen nem változtat. A lényeg pedig, hogy nem lehet megmondani, mennyi víz kering át a radiátorokon, és mekkora nyomással. Nagy az esély - szinte biztos-, hogy a termosztatikus szelepek zajosak lesznek. Egy másik nagyobb probléma pedig, hogy biztos lesz olyan fázis a kazán felfűtés időszakában, amikor a fűtőköri szivattyú a kazán szivattyúja ellen dolgozik, esetleg fordítva. Ha rosszul van méretezve a rendszer, akkor állandóan, ha jól, akkor csak néha. Be fog lengeni a rendszer hőmérséklete, a kazán fel is forrhat.


Hiányzik a rendszeredről a HMV tartály felső hőcserélőjéről egy szabályzó szelep. Olyan mint egy termosztatikus szelep, csak van egy merülőhüvelye, egy kapilláris csővel, azt kell bedugni a HMV tartály tetejébe. Kellenek ferdeszelepek is, hogy ne keringjen le sehol a kazánvíz. Ha nincs ez a szabályzó szelep, akkor ez a kör egy rövidzár, a kazán magába fog keringeni, és felforr.

- Az Sz3 szivattyúdat áttettem a radiátoros körbe, ugyanaz a szivattyú, csak máshol.

"Mellékelek egy nem teljesen helyes rajzot."
Ezt azért írtam, mert még így átdolgozva sem tartom helyesnek a rajzot, csak elméletileg működőképesnek - rossz hatásfokkal, rossz komforttal, felügyelet igénnyel. Nincsenek különválasztva megfelelően az egyes részek, ha még hozzávesszük, hogy esetleg a gázkazánt is belekombinálnád a HMV készítésbe, automata üzemmel, akkor ismét teljes lesz a kavarodás.
2012-04-18
19:29:06
Előzmény: szocsmarci #28625#28626
Szia szocsmarci!

Igen, nem sokat változtattam.
Fő gondom, hogy továbbra sem értem a rajzodat, a lerajzolt rendszer működését.

De először arról kérdezek, amit utoljára irtál:
"3. Primer oldalon szabályzunk, szekunder oldalon mérünk."
Nekem jelenleg az egyetlen, primer oldalon szabályozott "fogyasztóm" a 300 literes HMV tartály. Az is csak azért, mert lusta vagyok lehajolni, hogy a visszatérőt/szekundert szabályozzam. Minden radiátornak a visszatérőjén levő csap adja az alapbeállitást, az hangolja rá a fűtésrendszeremre. Az előremenőn levő radiátorcsapok csak a finombeállitást végzik, illetve szükség esetén a nyitást/zárást. Ezt átrágtam volt még az első/gázas fűtésrendszerem épitése közben a fellépő gondok miatt. Fűtésszerelők tanácsa volt ez. Hogy helyes-e igy, azt nem tudom, de jó és működik.

"4. A szivattyúk ne legyenek sorba kötve, ha igen, akkor azt nagyon átgondoltan tegyük, fűtésnél így sem."
Ezt nem értem. A rajzomon egyetlen szivattyú sincs sorba kötve. Illetve ha fűtéskörben gondolkodunk, akkor mindegyik sorban van.
Az Sz3-as szivattyú a teljesen leválasztott kollektorköré, az biztosan nem zavar.
Amikor az Sz1-es fűtőköri (fő) szivattyú dolgozik, az Sz3-as áll. Kikapcsolja az időkapcsoló, valamint a szobatermosztát az M5-ös mérőponton ( a lakásban). De ha jobbnak látod/látjátok, akár a szobatermosztát + egy hőkapcsoló is bekapcsolhatja, amelyik érzékeli, hogy kihült a kazán teljesen. Az Sz1-es szivattyút az Sz2-től leválasztja a KSz2 keverőszelep, valamint a VT3-as visszacsapószelep. Az Sz3-as pufferköri szivattyút leválasztja a fűtéskör/kazán főszivattyújáról a VT2-s visszacsapószelep. Az Sz1, és Sz3-as szivattyúk sosem működnek egyidőben.
Ami kimaradt a rajzról, az egy visszacsapószelep a KSz2 keverőszelep, és a radiátorkör közé, ami jelenleg is ott van, hogy a vegyes kazán meghibásodása esetén a kombi gázkazán tudjon fűteni a házban, és ne melegitse feleslegesen a vegyeskazánt, HMV tartályt is.

"5. Egy cső menjen ki, egy cső jöjjön vissza."
Ezt nem értem.

"Mellékelek egy nem teljesen helyes rajzot. Talán működhet, de aki nem saját maga építi a fűtési rendszerét, az inkább ne ezt alkalmazza."
Én sem teljesen magam épitem a rendszert, hisz hála a fórumnak, segitetek! Egyedül nem tudnám. Már igy is rengeteget tanultam az "esettanulmányommal". :-)

De vegyük a rajzodat.
Elsősorban, Te berajzoltál két szivattyút sorba. Miért kell a fűtőkör előremenőjére, a KSz2 keverőszelep, és a radiátorkör közé egy újabb szivattyú? Miért nem kell az általunk berajzolt Sz3-as szivattyú?
Miért van szükség egy termosztatikus, egyutas keverőszelepre a HMV tartály hőcserélőjéhez? Ezt nem értem. Azonkivül megnéztem az árakat, nagyon drágák Magyarországon is. Az itteni áruk pedig még a Mo-i fölött van egy kicsivel.
A pufferhez miért kell ferdeszelep, miért nem lehet sima csapot, golyóscsapot használni?
És végül a kollektorkörben miért nem jó a KSz1 50-75 fokos keverőszelep? Szerintem sokkal biztonságosabb, mert nem igényel áramot a működése, és a HMV tartály hőmérsékletét használható hőmérséklethatárok között tudja tartani. És sokkal olcsóbb is, mint a motoros váltószelep. Értem, hogy elegánsabb, jobb a termosztatikus motoros szelep, de az eleganciának ára van. És ha nekem a KSz1-es keverőszelepen maximálisan beállitható 75 (vagy pl. 60)fokot hozza a kollektor, és csak fölötte megy a pufferbe, az nekem elég.
Ezenkivül a kollektorkört vezérlő hőfokkülönbség kapcsoló is teszi a dolgát: mindegy, hogy hány fok van a HMV tartályban, csak akkor inditja be a kollektorkör szivattyúját, ha a kollektor 2-3-4 (vagy amennyire állitott) fokkal melegebb a HMV tartály aljánál/közepénél.

Ha valamit rosszul értettem/rajzoltam a jelenlegi rajzon, kérem villam64-et, hogy javitsa ki.
szocsmarciVálasz erre
2012-04-18
16:01:14
Előzmény: barbot #28624#28625
Szépen lerajzoltad az elképzelésed, nyilván egy CAD programmal szebben lehet dolgozni, de Painttel én sem csináltam volna különbet.
Csak az a baj, hogy ez ugyanaz, amit kézzel is rajzoltál, nem sok a különbség. Amit akkor írtam, még mindig áll.

Mint épületgépész, van néhány szabály, amit meg kellett tanulnunk. Ezek nem eget rengető dolgok, és nem is biztos, hogy igazak, de azt mondták, hogy így van, és kész.

1. Amelyik képletet nem tudod letakarni a hüvelyk ujjaddal, azt nem kell megtanulni. Tehát ezeket kell tudni: Q=cmdt, vagy Q=Akdt, esetleg U=RI. A többi képlet nem fontos.
2. A víz összenyomhatatlan.
3. Primer oldalon szabályzunk, szekunder oldalon mérünk.
4. A szivattyúk ne legyenek sorba kötve, ha igen, akkor azt nagyon átgondoltan tegyük, fűtésnél így sem.
5. Egy cső menjen ki, egy cső jöjjön vissza.

Van még, de egyenlőre nem jut több az eszembe, és az első kettő nem is ide vág.
Mellékelek egy nem teljesen helyes rajzot. Talán működhet, de aki nem saját maga építi a fűtési rendszerét, az inkább ne ezt alkalmazza.



2012-04-18
13:03:51
Előzmény: szocsmarci #28515#28624
Szia!
Mellékelem az utolsó rajzot egy kicsit letisztázva, amire villam64 rábólintott. Javitottam rajta a kollektorkör szivattyújának helyét tanácsod szerint. Nincsenek felrajzolva a kazán, puffer, hmv tartály töltő és üritő-csapjai, illetve a kazán előremenőjének második lefúvószelepe.
A rajzért, jelölésekért elnézést kérek, a képszerkesztő/rajzolóprogramokkal nem vagyok egyelőre jó barátságban.



2012-04-17
14:33:46
Előzmény: takyka #28575#28576
igen igen, olvastam paya hozzaszolasat. na majd a kovetkezo karbantartasnal lehet, hogy ramozdulok a temara.
2012-04-17
14:21:33
Előzmény: zsezse #28570#28575
A mostani 200-as Hajduban nincs behegesztve, szimplán csak bedugtak egy 5rétegű csövet a csonkba.

T.
2012-04-17
13:15:13
Előzmény: barbot #28567#28570
HM, Igy mar ertheto. akkor ehhez ki kellene vagni a bojlerben a beheggesztett melegviz csovet es kicserelni egy vekonyabbra.
2012-04-17
13:06:16
Előzmény: zsezse #28563#28567
Payagyerek rendszerleirásában, itt:
http://biosolar.hu/forum/449/10639/view#10639

2012-04-17
12:33:36
Előzmény: barbot #28205#28563
errol a modszerrol hol talalni tobb informaciot?
nekem is hagyomanyos vill. bojlerek vannak fenn, de nem tetszik, hogy forditott iranyban tolti a rendszer, lassu es nem hatekony:(

2012-04-17
08:49:42
Előzmény: barbot #28547#28549
a kulso hocserelo + egy 20Wos HMV szivattyu kijon 25e Ftbol ujonnan!"
Ha teheted, légyszives, ird be az üzlet linkját, jó tudni az olcsó helyeket. :-)

bocsanat, ugy latom, regen vasaroltam mar ilyeneket, mert igencsak elszaladtak az arak!
nekem LAING S1 szivattyum van a HMV oldalon, ez most olyan 20+afa
hocserelot utoljara ilyen 10+afa korul vettem.

a laing szivattyut hasznalhatod cirkulacios kor kialakitasahoz is, ha szeretnel 2. bojlert.

2012-04-17
08:17:06
Előzmény: zsezse #28535#28547
Szia zsezse!

"nekem csak 30 cso van, de tapasztalatbol mondom, hogy ebben az atmeneti idoszakban amikor meg sok a felhos nap nem sokat fog radolgozni a pufferre. en orulok, ha a HMVt megcsinalja ebben az idoszakban. a mi eghajlatunkon a szolar futesrasegites nem annyira mukodik gazdasagosan."
Itt csak olyan jó tartályt lehet kapni használtan, amiben van hőcserélő. Akkor már mért ne használjam? A pufferben összegyüjtött meleget fel tudom használni, és ami nem lényegtelen szempont, ha a hmv tartály már meleg, nem kell leállitani a kollektort, nem megy üresben. A puffer tehát a kollektorkör számára elsősorban kollektor-védő, biztonsági hőtároló/hütő, másodsorban pedig lehetőség, hogy komfortosabbá tegyem a meglevő rendszert. Még egy hmv tartályt a kazánhoz fölösleges betenni, legalábbis egyelőre elég a 300 liter meleg viz. Esetleg majd a lakásba beteszek egy kisebb bojlert, hogy abba át tudjam szivattyúzni a nagy tartályból a melegvizet- de ez is a jövő zenéje.

"Nekem is megvan a leheotseg a szolar futesrasegitesre, de a mai eszemmel mar inkabb nagyobb pufferre koltottem volna azt a penzt, amit a belso hocserelore + valtoszelepre koltottem."
A kazán mellé csak úgy tudnék betenni 2 drb 500 literes puffert, ha a 300 literes hmv tartályt kirakom. Vagyis egy pufferre van helyem.

"az ilyen atmeneti idoszakban nagyon jol mukodik, hogy az ember 3 naponta begyujt valami "szemettel", ami a haz korul osszejon a metszegetesbol, papirokbol, fatarolo kisopresbol, es a pufferbol szepen kidolgozza 2-3 nap alatt a melegvizet. de ehhez az 500L keves lenne, 30Kw-hoz minimum 3x ennyi illene!"
igazad va. Mi is szelektiven szemetelünk, már amikor muszály. Ami éghető, az a kazánhoz megy, a fém a fémhulladékba, ami meg töltésnek való, az a csűrkertbe. Régebb is mindent felhasználtak, amig be nem ütött ez a fene nagy demokrácia.

"a kulso hocserelo + egy 20Wos HMV szivattyu kijon 25e Ftbol ujonnan!"
Ha teheted, légyszives, ird be az üzlet linkját, jó tudni az olcsó helyeket. :-)


"meg egy dolog: egy korabbi hozzaszolasban lattam egy fustelzaro tanyert, amit vegyeshez akarsz beepiteni! ha jol lattam, ez teljesen elzarja a fust utjat!
IGY NE TEDD BE!"
Nem is mertem volna, ugyanis a bimetált szerintem csőbe kell húzni, hogy védve legyen a koromtól- mert ez gázkazánon volt. Még nem biztos, hogy beépitem, csak nagyon megtetszett, 5letes dolgognak tartom. De ezen még filózni kell.

2012-04-17
07:05:15
Előzmény: barbot #28528#28535
barbot

"-először valószinüleg még 60 cső sem lesz. villam64 először egy komoly,nagy rendszert tervezett, aztán sok-sok újratervezéssel, "nőttire" terveztük a rendszert. És ha van + hő, miért ne vigyem be a lakásba? Hidd el, tavasztól őszig sokszor többet fázunk, mint télen. Télen megy a fűtés, vastagabban vagy öltözve, megszokod a kinti hideget, minden rendben. Tavasztól őszig egy napon belül lehet 25 fok hőmérséklet-különbség is kint. Bent, a ház 50 cm-es falai között meg ritkán van 20-22 foknál melegebb- de ennyi is csak kemény kánikulában, nyitott ablakokkal. Az átlag inkább 17-18-19 fok. Most pl. már nem fütünk, 18 fok van. Nem fázok, de jól esik a ruha. Jól esne egy kis tűz. Reggelre lesz 17 fok is. És ilyen lesz még nyáron is. No, ilyenkor esik majd jól a puffer eltárolt melege( meg a pálinkáé :-) )."

nekem csak 30 cso van, de tapasztalatbol mondom, hogy ebben az atmeneti idoszakban amikor meg sok a felhos nap nem sokat fog radolgozni a pufferre. en orulok, ha a HMVt megcsinalja ebben az idoszakban. a mi eghajlatunkon a szolar futesrasegites nem annyira mukodik gazdasagosan. Nyaron futeni, mert hideg benn a haz? haaat:))) erdekes otlet, szerintem elobb utobb atmelegszik meg a legjobban hoszigetelt fal is, foleg nyitott ablakoknal.

Nekem is megvan a leheotseg a szolar futesrasegitesre, de a mai eszemmel mar inkabb nagyobb pufferre koltottem volna azt a penzt, amit a belso hocserelore + valtoszelepre koltottem.
az ilyen atmeneti idoszakban nagyon jol mukodik, hogy az ember 3 naponta begyujt valami "szemettel", ami a haz korul osszejon a metszegetesbol, papirokbol, fatarolo kisopresbol, es a pufferbol szepen kidolgozza 2-3 nap alatt a melegvizet. de ehhez az 500L keves lenne, 30Kw-hoz minimum 3x ennyi illene!

ha lesz 200L HMVd, az mar eleg lehet, a rajz alapjan ettol kevesebb volt. a kulso hocserelo + egy 20Wos HMV szivattyu kijon 25e Ftbol ujonnan!

de ezt persze utolag is megteheted, ha esetleg nem lenne elegendo a 200L melegviz!

meg egy dolog: egy korabbi hozzaszolasban lattam egy fustelzaro tanyert, amit vegyeshez akarsz beepiteni! ha jol lattam, ez teljesen elzarja a fust utjat!
IGY NE TEDD BE!
az ilyen szelepeknek minimum 10% keresztmetszetben nyitva kell maradjanak meg elzart allapotban is, mert igy balesetveszelyes!
Gondolj bele, veletlenul elzarodik/elzarjak menetkozben es maris megvan a baj!
flex-szel vagj ki belole egy darabot, akkor meg pillangoszelepkent is hasznalhatod, de engedjen at mindig! ha nem akarod, hogy a tuz kialvasa utan kihuljon a kazan, akkor a primer/szekunder levegoajtokat zard el!
2012-04-16
22:57:05
#28528
Sziasztok!
Nagy kavarodás támadt a keverőszivattyúim körül. :-)

Először a helyesirásomért kérek elnézést. Egyedül a hosszú í-t ne kérjétek számon, azt csak alt + 161-el tudom elővarázsolni.

Megpróbálok sorban válaszolni.

zsezse, irod:
"60 csovel szerintem nem kell futesrasegitesen gondolkodjal.
ezzel megsporolod a valtoszelepeket a kollektor agon.
a HMV tartalyt szerintem kulso hocserelovel futsd a vegyesrol, mert ha csak a felso felet tudod felfuteni, akkor joval nagyobb tartaly kell, hogy megfelelo mennyisegu melegvized legyen telen, nyaron viszont ez hatrany lesz.
a felso hocserelore altalaban gazkazant szoktak kotni, az automatikusan pótolja az elfogyasztott melegvizet."
-először valószinüleg még 60 cső sem lesz. villam64 először egy komoly,nagy rendszert tervezett, aztán sok-sok újratervezéssel, "nőttire" terveztük a rendszert. És ha van + hő, miért ne vigyem be a lakásba? Hidd el, tavasztól őszig sokszor többet fázunk, mint télen. Télen megy a fűtés, vastagabban vagy öltözve, megszokod a kinti hideget, minden rendben. Tavasztól őszig egy napon belül lehet 25 fok hőmérséklet-különbség is kint. Bent, a ház 50 cm-es falai között meg ritkán van 20-22 foknál melegebb- de ennyi is csak kemény kánikulában, nyitott ablakokkal. Az átlag inkább 17-18-19 fok. Most pl. már nem fütünk, 18 fok van. Nem fázok, de jól esik a ruha. Jól esne egy kis tűz. Reggelre lesz 17 fok is. És ilyen lesz még nyáron is. No, ilyenkor esik majd jól a puffer eltárolt melege( meg a pálinkáé :-) ).
A + szerelvényeket, váltószelepeket kihagyom, ha lehet. Mint ahogy kihagytam a villam64 által betervezett külső hőcserélőt is, mert a külső hőcserélő drága, és a napkollektor szivattyúja mellett a hőcserélő mellé is kell egy szivattyú (és annak is áram, és akkor a két szivattyúnak nagyobb akku a szünetmentes tápba...). Ha visszalapozol, valamelyik tervrajz mellett láthatod a hőcserélő-kör árát: kb. 50000 ft úgy, hogy használt alkatrészekből épitem meg. A hmv tartályunk 300 literes. Kb. alulról az 1/3 magasságánál van a keverőkör csőcsonkja, ahol ki akarom vezetni a (beépitendő) hőcserélőt- vagyis kb. 200 liter meleg vizem lesz(vegyeskazánnal fűtve). Jelenleg nagyon ritkán használjuk el a 300 liter melegvizet- vagyis elég lehet a 200 liter is. Legalábbis megpróbáljuk.

szocsmarci, irod:
kavarás: itt használjuk a keverést, és a kavarást is. Hol betonkeverővel kavarjuk a betont, hol betonkavaróval. De az kavar igazán, aki egy szoknya körül legyeskedik. Kavarodás itt is van, az olyan, mint a vásári forgatag. :-) Bár az pozitiv kifejezés, és bizony van olyan kavarodás is, amit nem jóindulat szült. Olyankor néha bicskáznak is. :-)De ez más tál tészta, ne menjünk bele. :-) Vagy egy külön topikban esetleg.
"Ha Barbot megégeti a vendégeit, akkor tegyen termós szelepeket a radiátoraira, vagy ne főzze 50 fok fölé a pálinkáját."
Van termós szelep a radiátorokon. Egyedül a fürdőszobáén nincs, hogy ott meg tudjon fordulni a viz. Ezt még a gázkazános időből "örökölte" a vegyeskazán. De Te hogy reagálnál, ha mondjuk egy tömbházban megszokod a gázas központi fűtések alacsonyabb hőfokú radiátorait (vagy hogy hol van fütés, hol nincs), majd itt lazán nekidőlsz egy 70 fokosnak? -15-20 fok alatt fel vannak húzva a maximumra, de néha a fejet felére leszabályozva sem zárnak le. Sajnos fogalmam sincs, milyen erős a pálinkánk. "De nem lehet nagyon erőss, né hogy belemegy az újam! :-) Komolyra forditva a szót, itt addig főzik, amig a meleg üst oldalára löttyintve még jól ég.
"Egy kicsit elszaladt a költség oldal, egy ilyen rendszer közelebb van az 1 millióhoz, mint a 200 ezerhez."
Ne ijesztegess. Bár az igazsághoz hozzátartozik az is, hogy eredetileg csak napkollektort akartam a kazánom mellé, aztán bele kellett nyúlni a fűtéskörbe is. Ez is gondot jelentett villam64-nek, sokszor újra kellett tervezni. Igy most, jelenlegi elképzeléseink szerint modulárisabb a rendszer, vagyis fejleszthetőbb. Vagyis az általunk rajzolt felállást meg tudjuk úgy épiteni, hogy először a fűtéskört fejlesztjük fel a napkollektor fogadására alkalmassá, aztán ráépitjük a napkollektor-rendszert. Igy, lépésenként tudom csak összehozni. Nem könnyű, de reménykedek.

A barbotrajzamegjegyz? cimű, általad javitott rajzhoz: a szivattyút csak azért rajzoltam oda fel, hogy ne keverjen be, hogy jobban elkülönüljön. Villam64 rajzát is átrajzoltam, és onnantól kezdtem más szinnel jelölni a vezérlés szálait is, hogy jobban átláthassam. Holnap lerajzolom a Te tervedet is, mert úgy jobban megértem. Aztán kérdezek.
És ha költségcsökkentő 5leted van, szivesen veszem.

villam64:
"A kavarásra azt értettem, hogy nálam egyértelmű a működési fázisok. Nekem például thermos szelepeim vannak. De a környezet hőfokát érzékelik, nem a radiátorét. Ezért hidegebb helyiségben ráengedik a 70-80-fokos fűtés vizet a radiátorokra. Barbot forrázta meg a vendégeit, pedig neki is thermo fejek vannak a radiátorain. De azok a gázkazán egyenletes hőmérsékletéhez szoktak, nem a vegyes kazán dupla hőmérsékletéhez. Ez volt a kérés. És így elsődleges szerepet kap a fűtés a puffer másodlagosat... Barbotnak néha nyáron is kellene a fűtés, ezért tesszük a felesleget a pufferbe." Itt a lényeg leirva. :-)De az is fontos, hogy nekem az 50 fokos előremenő gazdaságosabbnak tűnik, mert ez kb. azt jelenti, hogy a puffer + a radiátorkör elszállit minden hőt, amit termel a kazán. Ahogy mondják, "csak egy vékony tüzet" nem érdemes égetni a kazánban, mert akármilyen gazdaságos, nagy a tehetetlensége a rendszernek.



villam64Válasz erre
2012-04-16
20:49:22
Előzmény: szocsmarci #28515#28520
A kavarásra azt értettem, hogy nálam egyértelmű a működési fázisok. Nekem például thermos szelepeim vannak. De a környezet hőfokát érzékelik, nem a radiátorét. Ezért hidegebb helyiségben ráengedik a 70-80-fokos fűtés vizet a radiátorokra. Barbot forrázta meg a vendégeit, pedig neki is thermo fejek vannak a radiátorain. De azok a gázkazán egyenletes hőmérsékletéhez szoktak, nem a vegyes kazán dupla hőmérsékletéhez. Ez volt a kérés. És így elsődleges szerepet kap a fűtés a puffer másodlagosat. A KSZ1 feladata, hogy a hmv tartályt melegítse elsődlegesen a kollektor. Nyáron csúcsidőben meg levezesse lassan a felesleget a pufferre. De ne hirtelen, mert abban a pillanatban lekapcsol a vezérlő, hanem tegye rá a pufferre. Barbotnak néha nyáron is kellene a fűtés, ezért tesszük a felesleget a pufferbe. A KSZ2 VTA322 1/2".
szocsmarciVálasz erre
2012-04-16
20:24:24
Előzmény: villam64 #28511#28515
A kavarás:

Saját érdekében minden követ megmozgat, helyezkedik, ügyeskedik (mások rovására is)kever,kutyul,sokattud
vagy
Nem tud nyugton maradni, rohangál
vagy
Kavarodás, felfordulás

Itt most az utolsóra gondoltam :).

Légyszíves mondd meg, hogy mi a típusa a 12e Ft-os keverőszelepnek, és mi alapján szabályoz, mert én nem tudok magamtól rájönni.
A másik "kavarást", amit megpróbáltál magyarazni, azt végképp nem fogom fel, persze lehet, hogy a hiba az én készülékemben van.

A főszivattyúnak a radiátoros kör szivattyúját gondoltam, igazad van, ez félreérthető volt.

Ha Barbot megégeti a vendégeit, akkor tegyen termós szelepeket a radiátoraira, vagy ne főzze 50 fok fölé a pálinkáját.

Egy kicsit elszaladt a költség oldal, egy ilyen rendszer közelebb van az 1 millióhoz, mint a 200 ezerhez.
2012-04-16
20:08:03
#28514
barbot
csak par jotanacs:
60 csovel szerintem nem kell futesrasegitesen gondolkodjal.
ezzel megsporolod a valtoszelepeket a kollektor agon.
a HMV tartalyt szerintem kulso hocserelovel futsd a vegyesrol, mert ha csak a felso felet tudod felfuteni, akkor joval nagyobb tartaly kell, hogy megfelelo mennyisegu melegvized legyen telen, nyaron viszont ez hatrany lesz.
a felso hocserelore altalaban gazkazant szoktak kotni, az automatikusan potolja az elfogyasztott melegvizet.

szocsmarciVálasz erre
2012-04-16
19:58:55
#28512
Már kicsit késő van, ezt tudtam gyorsan leskiccelni. Vannak benne hibák, hiányosságok, de az elvet jónak gondolom.



villam64Válasz erre
2012-04-16
19:57:24
Előzmény: szocsmarci #28509#28511
Mi az, hogy kavarás? Az keverőszelep 12e ft. A váltószelep mennyi a működtetéssel együtt? Ráadásul a váltószelep ráengedi a hideg vizet a kollektorra, amitől egyből kikapcsol. A keverőszelep meg tartja a hőmérsékletet. A VT2 visszacsapó szelep. A KSZ2 mellette keverő szelep, mely nem enged forró vizet a radiátorokra, mert Barbot néha megégeti a vendégeit. Mi az, hogy főszivattyú legyen? Nálam a dc szivattyú 20 W-on kényelmesen benyomja a puffer vizét. Az a szivattyú Barbotnál csak reggeli keléskor kapcsol be. Ekkor semmi más nem megy nála.
szocsmarciVálasz erre
2012-04-16
19:36:54
Előzmény: barbot #28466#28509
Szelep KVS értéke - szivattyú függő, és függ a végleges kapcsolási rajzodtól is. A jelenlegi elképzelésed rossz, mert sorba vannak kötve a szivattyúk, ezáltal "ellenőrizhetetlen nyomásviszonyok lesznek" a rendszeredben - ezt így mondják. Mellékelem a megjegyzéseimet a rajzodhoz.



Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Tervek - Barbotlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva