English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Tervek - Barbotlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2017-04-21
21:59:29
Előzmény: villam64 #50914#50915
Tiszta beton minden. A tető kb. 55-60 fokos, vagyis inkább a tavaszi/őszi nappályára jó.
villam64Válasz erre
2017-04-21
21:55:02
Előzmény: barbot #50913#50914
Csak, ha nyáron hideg a műhelyed. Télen nem süt a nap. Nálam a november - december - január - február veszteséges. Túlméretezett rendszerrel az őszt és a tavaszt lehet szépíteni, és megnyújtja a nappalt (az utolsó inkább a napelemre igaz).
Mondjuk párhuzamosan csapokkal szétválasztva mehetne a műhelybe. A meleg víz rovására nem tenném.
2017-04-21
21:35:53
Előzmény: villam64 #50911#50913
Akkor elvileg jó lenne műhelyfűtésre is...
2017-04-21
21:28:58
Előzmény: szocsmarci #50910#50912
Szia szocsmarci!:-)
A puffer fütését elsősorban a biztonság kedvéért szerettem volna, másfelől pedig mert onnan már tudtam volna hasznosítani a + hőt a műhely fűtésére (a rajz jobb oldalán a fagyállós kör):



A műhely fűtését (ez a fagyállós kör)egy swep hőcserélő biztosítja, ez:



A műhelyben 3 radiátor van (egy 1,8m-es dupla, illetve két 1m-es szimpla). Nekem tökéletes lenne, ha a a kollektor által termelt felesleg bekerülne a műhelyben levő három radiátorba, sőt azt sem bánnám, ha tavasszal/ősszel besegítene a műhely temperálásába a HMV rovására.

A képen látható hőcserélő 5-10 fok különbséggel viszi át a hőt, és kb. a (kinti) 0 fokig teszi a dolgát (kb. 10 fokot emel a 6x4-es helység hőmérsékletén).
Ebben a körben jelenleg autókban használt fagyálló van.

Mi a véleményed: használható a puffer töltésére a swep? Vagy beköthető a kollektorkör a műhely fagyállós körébe? Így hasznosulna a legjobban a kollektorok esetleges túltermelése.

Nem úszom meg használt szerelvények nélkül a "korszerűsítést", de a kollektorokhoz új vezérlést, és szivattyúegységet szeretnék venni. A keretem erre kb. 100-110000 ft. Milyet ajánlasz?
Igyekszem tanácsaidhoz, tanácsaitokhoz tartani magam, amennyire lehetőségeim engedik.
Köszönettel, barbot
villam64Válasz erre
2017-04-21
21:20:06
#50911
A puffer kollektorral történő melegítésének a célja a kollektor felesleges hőjének elvezetése. Ilyen módon nem hasznosul, de védi a kollektor rendszert.
Az elv ugyan az, mint a napelem rendszernél, ahol a 3 kW-os inverterre 4 kW napelemet teszek. Megnyújtom az üzemidőt, biztosabb termelésem lesz, de a felesleget le kell vágnom. Sándor medencét fűt. Én is tervezem medencébe vezetni a felesleget.
szocsmarciVálasz erre
2017-04-21
17:55:23
Előzmény: barbot #50909#50910
Szerintem ne erőltesd a puffer töltést napkollektorról, ritkán fog működni. Ahogy írtad 400 literes HMV tárolód van. De ha nagyon ragaszkodsz hozzá, akkor elvileg működhet is az, amit rajzoltál. A "hivatalos" verzióban van egy váltószelep, ami csak akkor engedi rá külső hőcserélőre a napkollektor vizét, amikor már meleg a HMV tároló. A Te verziódat olcsóbb megszerelni, és egy mozgó alkatrésszel kevesebb van, cserébe kapsz egy állandó ellenállást, ami kb 10-50W többletfogyasztást eredményez villamos oldalról.

Ui.: követem az írásaidat, de egyrészt kevés időm van, másrészt nincs jó véleményem a használt szerelvényekről. A hőcserélőd kétséges, azt nem lehet megmondani képről, hogy milyen állapotban van. A külseje csak réz, és ez nem biztató. A szivattyúkról sajnos ennyi jót sem tudok mondani. Láttam már hibás (használatban megfáradt) szivattyút, ami ehhez képest sokkal jobban nézett ki. Ha működésre is bírod, akkor is maximum 1-2 évet adok neki. De minden attól függ, hogyan bántak vele. Még az is elképzelhető, hogy odafigyeltek a vízminőségre, akkor a hőcserélő lehet jó, de én nem látok manapság réz hőcserélőket, inkább KO acél az elterjedt. Talán nem véletlenül.
2017-04-21
09:22:15
Előzmény: villam64 #50908#50909
Mi történik ha a kollektorkör visszatérője a HMV tartály és a kollektorok között át van vezetve egy külső hőcserélőn, aminek a másik oldala a pufferre csatlakozik? HA a puffer/kazán-oldali szivattyú csak akkor kapcsol be, ha a HMV tartály eléri a 60-65 fokot,az jó lesz?



A szivattyúhoz érdemes ilyen biztonsági bypasstt beépíteni?



villam64Válasz erre
2017-04-21
06:13:30
Előzmény: barbot #50907#50908
Én kulcsos kötést használok. El kell kerülni a megforrást. Ha probléma van, akkor én javítom, nincs szerelői költségem. Ráadásul vákuumcsöves kollektorom van, ami gyorsan megforralja a vizet, ellentétben a síkkollektorral. A keverőszelep a puffer felé 65 fokos, így a kollektor még a 80 fokot sem éri el nyáron. Nálam a puffer és kollektor egy nyomáson van azonos tágulásival. 1-2 Bár között ingadozik. Nagyobb tágulásival, vagy megduplázva kivédhető a tágulás. Házi conrados a vezérlésem, de a gyenge reléik meg vannak erősítve autós relével, mert egyenáramú szivattyú van rajta. És nincs fagyállóm, csak fagyvédelem, vezérlés keringtet, amíg kikerül a fagyveszélyes helyzetből. De vákuumcsövesnél nem kell sok víz ehhez. Síkkollektor sok vizet igényelne.
Én hobbi szinten foglalkozom a napenergiával.
2017-04-20
22:12:35
Előzmény: villam64 #50906#50907
Eredetileg 5 rétegűvel szerettem volna, de elbizonytalanodtam. Bementem egy szaküzletbe, és ott nagyon lebeszéltek a használatáról. Azzal indokolták, hogy a kollektorhőmérséklet sokszor meghaladja az 5 rétegű maximálisan megengedett hőmérsékletét. Szerintük nem a cső a leg sérülékenyebb, hanem az illesztések,a présidomok, illetve a présidomokban a gumiszigetelés nem bírja sokáig.
A puffer a kazánköri nyomáson lesz, vagyis 1.2 bar-on. A kollektorkört tudtommal 2.5 bar-ra kell beállítani. A kazánkörben nagy a rendszer tehetetlensége a vízmennyiség miatt, a kollektorkörben a kisebb mennyiségű fagyálló-keverék + a nagyobb hőmérsékletingadozás miatt nagyobb lehet a nyomásváltozás- vagyis lesz nyomáskülönbség.
Neked a kollektor szivattyúállomása gyári (vezérléssel), vagy házilag összeállított?


villam64Válasz erre
2017-04-20
21:03:25
Előzmény: barbot #50905#50906
Én ötrétegű csövet használok kollektor levezetésre.
Milyen nyomáson lenne a puffer? Mert nálam azonos. Keverőszelep vezeti el a felesleges hőt a pufferre. Nekem mind a kettő hőcserélős megoldás elfogadható. A belső hőcserélőnél keverőszelep lehet (nem kell külön vezérlő), a külső hőcserélőnél szivattyú (vezérlő kell).
2017-04-20
15:00:51
Előzmény: villam64 #50893#50905
szia villam64!
Mellékelem a napkollektorral kapott külső hőcserélők, valamint a 800 literes tartályban levő hőcserélő fotóját: 30m rézcső feltekerve: 10m 15-ös, 10m 18-as, és 10m 22-es.
Mi a véleményed: miután a HMV tartály hőmérséklete elérte a 60 fokot, a 800 literesbe fölülről belelógatott réz hőcserélőt használjam a puffer melegítésére, vagy inkább a napkollektorral kapott két külsőt?
Az nem tetszik a belső, réz hőcserélőben, hogy a puffertartály tetejéről van belógatva.
A két külső hőcserélőt meg be lehetne kötni a HMV tartály után sorba, és ha a kollektorba visszatérő víz (vagy a HMV) hőmérséklete elérte mondjuk a 60 fokot, be lehetne kapcsolni egy keverőszivattyút a puffer felé.
Amúgy mennyi lehet az élettartama egy rézcsőnek a pufferben?









2017-04-19
15:57:26
#50904
Sziasztok!
Milyen csövet, és milyen méretűt ajánlotok a 4 napkollektoroktól a tartályig? 5 rétegűt, rezet, vagy inox gégecsövet?
Árban az 5 rétegű a legjobb, de az csak 100 fokig bírja. A rézzel nehéz lesz bevenni a kanyarokat, az inox meg drága...Kb. 15-20 méterről lenne szó.
2017-04-12
21:31:06
#50897
Sziasztok.
Nem vesztem el, csak próbálom a 2 meglevő puffertartályt elcserélni egy nagyra...
2017-04-10
18:22:15
Előzmény: barbot #50892#50894
Szia,

Nekem eredetileg 1 hőcserélős 200 literes tartályom volt amíg csak a gázkazán készítette a HMV-t. A napkollektor beruházásánál kellett vegyek egy 300 literes 2 hőcserélős tartályt. A 200 literest elvileg dobhattam volna a kukába és ekkor született az ötlet, hogy ha már van akkor termeljek bele melegvizet és így alakult, hogy sorba kötöttem. A 300 literes álló tartályom 2 spirál csöves hőcserélős alul a szolár és felül a kazán részére míg a 200 literes egy Buderus fekvő tartály. Nyilván egyszerűbb 1 tartályban tárolni de ez a beszerzési lehetőségtől függ.
villam64Válasz erre
2017-04-09
20:23:26
Előzmény: barbot #50892#50893
Azt érdemes közelebb tenni, melyiket többet használod. Én simán sorban felfűzném a tartályokat. Meleg-hideg-meleg-hideg.
A rendszerek nyomása a meghatározó a napkollektor bekötésénél. Különböző nyomások esetén a hőcserélőt javaslom. Nálam a 65 fokos keverőszelep vezeti le a felesleget a pufferre.
2017-04-09
19:27:55
#50892
Sziasztok.
villam64: Tetszik a zsezse rendszere, köszi a tippet. Sorbakötésnél hogy előnyösebb: az alacsonyabb tartály közelebb a kazánhoz, vagy fordítva?

butyiba: Neked a puffertartály melyik részébe van beépítva a hőcserélő? Nem jobb egy tartályban,magasabb hőmérsékleten tárolni a fűtési melegvizet, mint két tartályban homogenizáltan, alacsonyabb hőfokon?

Ha a puffertartályra rá akarom kötni a napkollektort, hogy tárolja a túltermelést, akkor hőcserélő/hőleadás szempontjából melyik jobb:rézcső-spirál, vagy egy tank in tank tartály? Konkrétan: 800 literes pufferbe felülről belelógatva 30m rézcsőspirál, vagy egy 1000 literes tartályban levő 150 literes tartály?

2017-04-09
08:03:11
Előzmény: barbot #50889#50891
Szia.

Én is sorba kötve használok két tartályt (így hozta az élet), igaz mind a kettőben van hőcserélő. Így a vezérlőm átvált egy 3 utas motoros szelepet ha a második tartály fűtése szükséges.
Mivel az egyik tartályodban nincs hőcserélő én a következőt tenném.
- Tartályok sorba kötve
- Elsődleges tartály ( ahonnan kiveszed a melegvizet ) az amelyikben a hőcserélő van
- Keringtető szivattyú és vissza csapó szelep beépítése az elsődleges tartály kimenete és a másodlagos tartály bemenete közé melegvíz forgatási céllal. Vissza csapó szelepet a 2-es tartály fűtési rendszer bemenethez is kell tenni.
- Vezérlő beállítása, hogy bizonyos feltétel teljesülése esetén forgassa a vizet a két tartályban. Ilyen lehet pl hogy 40 fokos vizet szeretnél és ha az 1-es tartály elérte a 40 fokot akkor kapcsoljon be a keringtető szivattyú és addig működjön amíg le nem esik a hőfok pl 37-re. Ekkor leáll és a kollektor tovább fűti az 1-es tartályt ismét 40 fokra. Kezdődik előröl a folyamat. Előbb utóbb a 2-es tartályod is felmelegszik hőcserélő nélkül. Ha pedig vizet veszel ki az 1-es tartélyból akkor a 2-esből melegebb víz kerül az 1-esbe így nem hűl le olyan hamar.
villam64Válasz erre
2017-04-08
22:06:23
Előzmény: barbot #50889#50890
Én továbbra is támogatom a sorba kötést. Zsezse is így használja. A puffer vagy zsezse rendszer fórumot olvasd.
2017-04-08
13:31:21
#50889
sziasztok.
Van egy 500 literes, és egy 800 literes pufferem. Az 500 literesben nincs hőcserélő, a 800 literesben van 30 m (3x10m, sorba és párhuzamosan köthető)rézcső feltekerve (10m 15-ös, 10m 18-as, és 10m 22-es) és fölülről belelógatva a tartályba. 11 BAR-os, 7-es lemezből készült tartályok, szóval van bennük tartalék.
Mi a véleményetek, érdemes a pufferek soros/párhuzamos összekötésében gondolkodni? Szívesebben bekötnék egyetlen 1500 literes puffert, de ezek megvannak, vagyis anyagilag ez a legkevésbé megterhelő (a tartályvásárlás szempontjából). Ugyanakkor lehet, hogy a 2 tartály összehangolása, a csapok, stb. többe kerül, mint amit a két tartály (esetleges) eladásán veszítek.
Két tartálynak nagyobb a hővesztesége is...
Mi a véleményetek?
2017-04-02
13:08:52
Előzmény: butyiba #50874#50878
Szia butyiba!
Köszi a gyors választ! :-)
Megnéztem a vezérlőd itteni árát, és majd lehidaltam. Nálatok 100 ájróval olcsóbb, de úgy is egy teljes télre elegendő fa ára...
Tudom, hogy a kollektorok régiek, de a "sok lúd disznót győz" elv alapján a 9 nm napkollektor majd csak megtermeli a szükséges melegvizet.
A kollektorral kapott hőcserélőegységhez nagy reményeket én sem füzök, de valamire majd csak jó lesz. A két érzékelős vezérlést a HMV fűtésére tervezem használni (a pufferből), arra gondolom jó lesz.
Nekünk a 2 hőcserélős, 400 literes HMV tartály az elmúlt évek tapasztalata alapján bőségesen elég lesz, úgyhogy a napkollektor felesleges termelését a pufferbe szeretném tárolni. A szolárszivattyú, a motoros, 3 utas szelep már megvan.
2017-04-02
09:13:53
Előzmény: barbot #50873#50874
Szia,

Nekem 3 db 20 csöves kollektor van a tetőn DK fekvéssel és kb 45 fokos tetővel ( lásd a fénykép ) és 2 db tartályom van. Az egyik tartály 300 literes és ez az elsődleges, és van egy 200 literes ez a másodlagos tartály. A két tartály sorba van kötve. A rendszer először a 300 literes tartályt fűti és ha van még tartalék akkor átkapcsol a 200 literes fűtésére. A 200 literes tartályom egy hőcserélős és amikor a kazánt vettem ebben tároltam a kazán által melegített vizet. Amikor a napkollektort telepítettem új 2 hőcsrélős tartály kellet, így ki kellett volna dobni a 200 literes tartályt. Ezért született ez a megoldás.
Vezérlésem Resol Deltasol M. Erre 12 db szenzor köthető és 9 db relé kimenete van. Nálam most 11 szenzor van aktív használatban valamilyen funkcióval és 8 db relé vezérel valamit ( a 9.-et sajnos vezérlő sajátosságai miatt nem lehet szabadon felhasználni ).
Több szenzor elhelyezése a rendszerről sok infót ad és az esetleges hiba meghatározása is sokkal egyszerűbb.
Megértettem, hogy komplett rendszert kaptál, de a képen láthatólag nem mai darabok. Félre ne értsd inkább csak jelzés képpen tanácsolom hosszú távon szerintem jobban jársz ha modernebb és jobb hatásfokra tervezed a rendszered. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy most egyszerre vegyél meg mindent ami kell hozzá, ezt lehet később fokozatosan is fejleszteni. Én is így csináltam. A pénztárca is jobban elbírja a fokozatosságot :-).
A bypass szelep azt jelenti hogy a szolár állomás (kollektor szivattyú) és a puffer tartály közé beteszel egy 3 utas motoros szelepet amit a szolár vezérlő szabályoz. Ide be kell tegyél egy szenzort is. Amikor el kezd sütni a nap akkor elkezd felfűteni a kollektor egységed és beindul a szivattyú. A melegvíz elkezd keringeni de NEM a puffer hőcsrélőjén keresztül hanem a 3 utas szelepnél vissza fordul a kollektor felé. Ha a csőben lévő melegvíz eléri a beállított értéket a bypass szelepnél elhelyezett szenzornál akkor a 3 utas szelep átkapcsol és most már a tartályban lévő hőcserélőn keresztül folyik. Ha menet közben felhő jön vagy le kell állnia a tartály fűtésének akkor a 3 utas szelep lekapcsolja a puffer tartály hőcsrélőjét. Csatolok egy fényképet a jobb érthetőséghez.
A csővel kapcsolatban nálam pl rozsdamentes flexi cső lett beépítve mert a kazánház és a tető között egy használaton kívüli LEIER kémény lett felhasználva. Többen mondták, hogy zajos lesz a bordák miatt de nulla zaj van. A helyedben a réz csövezést választanám.






2017-04-02
08:30:41
Előzmény: butyiba #50871#50873
Szia butyiba!
A vezérlést, és a szivattyúegységet adták a kollektorokkal + HMV tartállyal, akárcsak a 35 l-es tágulási tartályt. Csomagban vettem, de nagyon jó áron. Neked milyen vezérlőd van?
Nézegettem én is a vezérlőket, több típusnál láttam, hogy 4-6 érzékelő is köthető rá.Egy kicsit félek a fejlett technikától,mert az elérhető árú darabok nem annyira megbizhatóak, a megbízható technika meg nem annyira megfizethető. Szóval ki kell választanunk az arany középutat.
A bypass hogy van megoldva? A bypass arra szolgál, hogy a HMV tartályban levő víznél hidegebb vizet (ami a kollektortól levezető csőben van?) visszaforgassa a napkollektorba?
Mekkora kollektorfelület mennyi vizet melegít? A kollektorok a pufferre is dolgoznak?
A napkollektoroknak megvan a helyük: egy 45 fokos, DK-D-re néző tető. A kazánház, és a kollektorok között kb. 15 m csőre van szükség. 5 rétegű műanyag csővel meg lehet oldani a napkollektor-bekötést, vagy kell a réz? Az 5 rétegű csőnek talán kisebb a hővesztesége, mint a réznek.
A melegvizet mindenképpen szivattyúval szeretném belekergetni a pufferből a HMV tartályba. Anno szöcsmarci tanácsolta is, de nem hallgattam rá. Meg is bántam, mert nyaranta, majd minden begyujtáskor eszembe jutott: sokszor mikor a HMV elfogyott, még meleg volt a puffer, lett volna honnan melegíteni fa nélkül is...

2017-04-02
07:36:36
Előzmény: barbot #50868#50871
Szia,

Kérdés mi a minél egyszerűbb rendszer ? Az én tapasztalatom, hogy a minimális rendszereknek azon kívül, hogy kevesebb anyagi befektetést igényelnek megvannak a hibái vagy hiányosságai. A saját példámat tudom előhozni amikor is a rendszeremet megrendeltem és telepítették. Mivel nem volt tapasztalatom egy egyszerű vezérlőt és egy egyszerű ( fordulatszám szabályzás mentes ) szivattyút akartak hozni. Szerencsére ezt a két dolgot mindjárt elvetettem és függetlenül a többi kivitelezéstől ezek cseréjét kértem de a vezérlőt én választottam ki. Nem bántam meg, sőt a további fejlesztéshez elengedhetetlen volt ! A kivitelezés utáni nyáron rögtön rájöttem a rendszerem hibájára és a 2. valamint a 3. évben is volt további fejlesztés/átalakítás.

1. éveben - Alaprendszer kiépítése
2. évben - Bypass szelep és HMV tartály melegvíz forgató beépítése ( a melegvíz forgató szivattyú csak a kazán rámelegítésénél működik ), további szenzorok hozzá adása, adatgyűjtő vásárlása
3. évben - Kollektor mező bővítése, további szenzorok telepítése minden kollektor kimeneti részére

Az átalakításoknak köszönhetően most már a negyedik évben a rendszer a lehető legnagyobb hatásfokkal működik és az adatok elemzése alapján a tavalyi évben a HMV melegvizet 80%-ban legyártotta tehát télen és hidegben is amikor valamennyi napsütés volt.

Amit mindenképpen javaslok egy komolyabb vezérlő, és bypass szelep. A bypass szelep sokat segít a hatékonyságban mert csak akkor engedi a kollektorból a melegvizet a tartályba ha valóban felmelegedett a rendszer. Bypass szelep nélköl előbb visszahül a tartályod pár fokot és utána kezdődik a valódi melegítés. Ez tűző nyári napon nem is érdekes de pl egy felhősebb őszi vagy téli napon okoz olyat, hogy beindul a rendszered és vissza hűti a tartályod majd jön egy felhős időszak ami miatt megakad a további melegítés. Vagyis a már meglévő melegvizeddel fűtöd fel a rendszert de nincs további melegítés a kollektorból. Ezzel sokat lehet bukni az őszi, téli időszakban.

2017-03-31
21:53:12
#50868
Sziasztok!
Megvásároltam a napkollektorokat.4 drb van, egyenként 2,2 m2 hasznos felülettel. Igaz, hogy használtak, de én ezeknek is annyira örülök, mint más az újaknak. :-)Mellékelem a fotókat.Ismeritek ezt a típust?
Szóval megérett az idő a fűtésrendszerem fejlesztésére. Ez nem fog menni egyik percről a másikra, de szeretném még a nyárig/nyáron befejezni.
Szerintetek érdemes ezt a napkollektorokkal kapott hőcserélőmodult, vezérlést használni? Minél egyszerűbb rendszert szeretnék.












2015-02-16
15:32:42
Előzmény: szocsmarci #48362#48376
Szia szocsmarci!
Köszi a feloldást. :-)
Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Tervek - Barbotlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva