English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Tervek - Barbotlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2017-05-19
21:47:43
Előzmény: villam64 #50967#50968
Legyen csak minél egyszerűbb. Ami nincs, az nem hibásodhat meg.

A rendszer bontása közben szembesültem egy pár régi ballépésemmel:
- Pl. 2 hollanderes csapot is fordítva szereltem.
- horganyzott könyökkel fordultam ki a zománcozott, védőanódos HMV tartály meleg ágáról, és a könyökön volt még egy kb. 25 cm-es, ugyancsak horganyzott cső. Erre volt kötve az 5 rétegű melegvíz-vezeték. 5 év alatt 3x cseréltem itt csapot, tisztítottam ki a csövet, úgy tele volt oxiddal. A colos csőben kb. ceruzányi rés volt maradva...Ugyanennek a tartálynak a HMV-belépő ágán kilyukadt egy horganyzott könyök.A tartály belülről teljesen ép, az anódból szinte semmi nem fogyott.

Hogy lehet megakadályozni a különböző elektródpotenciájú fémek találkozásánál az elektrokorróziót, milyen anyagú idomot milyenhez lehet kötni, hogy ne forduljon újra elő?


villam64Válasz erre
2017-05-19
21:17:15
Előzmény: barbot #50966#50967
Végül is a felső hőcserélővel is megoldható a hűtés, csak a vezérlés lesz bonyolultabb.
2017-05-19
20:45:53
Előzmény: villam64 #50965#50966
Azért is szimpatikus a két szivattyús rendszer, mert így kihagyhatom(nem kell megvennem) a keverőszelepet, a vezérlés meg készen van. Egy pár gonddal kevesebb.
A Sonnenkraft vázlatán nem szerepel, de gondolom, mindkét szivattyú után van egy-egy visszacsapószelep.
Arra is gondoltam, hogy a HMV tartály felső hőcserélőjét akár a HMV tartály visszahűtésére is lehetne használni a kollektorok túltermelése esetén, csak ez bonyolítja a HMV tartály fűtését a pufferről/kazánról.
villam64Válasz erre
2017-05-19
16:52:56
Előzmény: barbot #50964#50965
Én jónak tartom az elképzelésed. Esetleg a két kört összekapcsolnám egy keverőszeleppel, mely 60 fokos 400 literes hmv tartály esetén a puffert is bekapcsolja a kollektor körbe. Az esetleges nyári felesleg levezetésére. Elég lenne egy tágulási a két körre.
2017-05-18
21:20:47
#50964
Sziasztok!
A kazánházat rendesen kikilóztam, kong az ürességtől. Holnap szeretném bevinni a tartályokat, túl vannak a nyomáspróbán. :-)

Megvettem a kétkörös napkollektor-vezérlőt: Sonnenkraft SKSC2.Megtaláltam a neten a használati útmutatóját, és az 1.4.6-os bekötés nagyon szimpatikus.

Német leírás rajzokkal:8. oldal, 1.4.6-os pont:
www.oekoenergietechnik.at/wp-content/uploads/2013/05/SKSC2.pdf

Magyar leírás rajzok nélkül:9. oldal, 1.4.6-os pont:
www.soltec.hu/letoltes/sksc2_k%C3%A9zik%C3%B6nyv.pdf

Mi a véleményetek:
Azt szeretném, hogy az első kör dolgozzon a 400 literes, két hőcserélős HMV tartály alsó hőcserélőjére, a második kör pedig a 800 literes puffertartály hőcserélőjére. Így a HMV tartály a felső hőcserélőjén keresztül fűthető lenne a pufferről, illetve a vegyeskazánról egy hőmérséklet-különbség-kapcsolóval vezérelt szivattyúval, ha nincs napsütés...



2017-05-13
12:17:37
#50946
Mi a véleményetek ezekről a vezérlőkről, ismeritek-e, beváltak-e? Van egy-egy használt, 50 ájróért/drb, kb. holnap estig kell választ mondanom, hogy kell-e, vagy sem.

Austria email sdr2:
www.austria-email.at/fileadmin/content-de/produkte/04_solarsystem/komponenten/solarregler/sdr_2.pdf

Sonnenkraft sksc2:
www.oekoenergietechnik.at/wp-content/uploads/2013/05/SKSC2.pdf

2017-05-13
12:15:36
Előzmény: BJaca #50944#50945
Szia Bjaca!
Igen, áramszünet esetére nagyon megérné. A szünetmentes táppal 1-2 órát tudok áthidalni.
2017-05-13
10:26:08
Előzmény: barbot #50943#50944
Azt nem tudom, érdemes-e, de ha igen, akkor a szelepet kell egyenesen, a cső irányába tenni, és az elágazásba a szivattyút. Ha már a bypasson megy a víz, ne kelljen kanyarognia. Gondolom azt a célt szolgálja, aha megáll a keringető (mert áramszünet van), akkor nyit, és gravitációban is meg tudjon mozdulni a víz.
2017-05-13
08:18:28
#50943
Sziasztok!
Bocsi a távolmaradásért, de egy pár napig nem voltam itthon. Közben próbáltam ugyan előrelépni a puffertartály-csere ügyében, de nem sikerült, ugyhogy a két meglévő tartály lesz sorba kötve, ahogy tanácsoltátok.Lassan kezdhetek rajzolgatni, nyomáspróbázni. :-)

Az egyik tartály bekötése csak 1 colos, az szerintetek elég lesz?
A 800-as puffer, valamint a kazán csonkjai 5/4 colosak.Úgy gondoltam, hogy a puffer-fütési kör elágazásáig megyek az 5/4-es, maximális csőátmérővel.

A kazánköri szivattyúhoz érdmes ilyen bypasst beépíteni?:







zsbalazsVálasz erre
2017-05-08
21:52:58
Előzmény: barbot #50918#50935
Nekem a 3 egység amikor még jól működött március közepétől segített a fűtésre.Nálam a két hőcserélő közűl az egyik veszi le a meleg vizet.
Figyelembe kell venni.Mi történik ha nem melegíti fel 50 fokra (mint pl.ma)akkor tovább hűtöd a fűtés üzemeltetéssel?
Ősszel nem sokat fog fűteni,töredéke a tavaszinak.
Ha több napra akarsz Hmv-t akkor is felejtős a fűtés,ilyet nyáron csináltam,amikor látszódott hogy másnap nem fog sütni.

szocsmarciVálasz erre
2017-05-08
17:12:07
Előzmény: barbot #50918#50933
Szia
Bocs, hogy nem jelentkeztem, de el vagyok havazva munkával. Igyekeztem követni az írásodat, de nem tudtam rá válaszolni.

Én is azt tanácsolom, amit a többiek is mondtak, a fűtés rásegítést felejtsd el, és örülj a HMV-nek. Egy új "képesség" ebben az esetben több hibalehetőséget hordoz, mint a várható haszon. Habár a 4 db napkollektor nem kevés, de nagyon valószínűleg tartom, hogy teljesítmény szempontjából az a 4db használt kollektor 2db újnak felel meg.
A 400 literes duplacsöves hőcserélős tartály alkalmas napkollektor termelésre - ha nem lukas, meg ilyesmi. Egyszerűen rá kell kötni a napkollektorra és ennyi, nem kell túl bonyolítani. A felesleget lehetne a pufferre nyomni, de az megint bonyolítja a kapcsolást, és az elektronikát. Én magamnak sem erőltetném a napkollektort a fűtésre, illetve nem vonnám be a fűtési puffert a HMV tárolásba. Ha később mégis szükség lenne rá, még be lehet tenni egy szivattyút, motoros váltócsapot, meg még a szükséges apróságokat.

A szivattyúegységgel és a vezérlés kapcsolatosan nincs ajánlatom. Ahogy nézem 70.000 Ft-tól vannak a szivattyúk, a vezérlés pedig 40.000 Ft-tól. Neked a legegyszerűbb, legkisebb kell.

Volt egy olyan kósza ötletem, hogy a szivattyú vezérlőt én is megtudnám neked csinálni Arduinóval vagy ESP8266-tal, de nem biztos hogy őszig elkészülne. Nem egy bonyolult dolog, de az idő kritikus tényező.

Most nézem van kínai is (SR208C) 22.000 Ft-ért. Ezzel az árral nehéz versenyezni:www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20170508080957&SearchText=SR208C+


2017-04-22
13:16:14
Előzmény: butyiba #50917#50918
Szia butyiba!
Legyen meg a melegvíz, müködjön biztonságosan a rendszer, fogyjon kevesebb fa, és mindezek felett minden kicsinek örvendünk, amit ad az ég. :-)
Az új 2 hőcserélős HMV tartály 400 literes, a régi egy hőcserélős 300 literes volt: és elég volt a melegvíz 2-3 napra. A 4 drb/9 nm napkollektor meg csak termel annyit, hogy a napi melegvízen fölül még rá tudjon dolgozni a pufferre/fűtésre is...
2017-04-22
07:03:56
Előzmény: barbot #50915#50917
Szia,

Az őszi-téli fűtés rásegítésre ne számíts ha HMV-t készítesz bármilyen meredekségű is a tetőd. Nálam a 60 cső DK fekféssel és kb 45 fokos tetővel az őszi-téli hónapokban maximum csak a 300 liter HMV-t gyártja le.
Pl 2016 Január, Február, November, Decemberben havonta csak a napok felénél tudta a melegvizet előállítani, természetesen voltak napok amikor csak rásegített vagyis emelt pár fokot de nem tudta az 58 fokot elérni..
Tavasszal, nyáron és ősszel pedig gond nélkül elkészül a 300-500 liter. Nyáron még a vissza hűtés is elindul mert kb délután 1-2 órakor kész az 500 liter.
villam64Válasz erre
2017-04-21
21:10:38
Előzmény: barbot #50915#50916
Az 55-60 fokkal semmi gond. Csak télen nincs napenergia, és a vízcseppek, mint a köd visszaveri a napsugárzást. Ősszel tavasszal a dupla tartályos rendszerrel, vagy alsó felső hőcserélő keverőszelepes bekötésével a napmentes nap áthidalási ideje növelhető. Ha van egy 300 literes tartályod két hőcserélővel, akkor előfordul, hogy a felső hőcserélővel csinálsz 150 liter 60 fokos vizet. Míg ha csak az alsó hőcserélőt használod, akkor 300 liter 40 fokos vized lesz.
2017-04-21
20:59:29
Előzmény: villam64 #50914#50915
Tiszta beton minden. A tető kb. 55-60 fokos, vagyis inkább a tavaszi/őszi nappályára jó.
villam64Válasz erre
2017-04-21
20:55:02
Előzmény: barbot #50913#50914
Csak, ha nyáron hideg a műhelyed. Télen nem süt a nap. Nálam a november - december - január - február veszteséges. Túlméretezett rendszerrel az őszt és a tavaszt lehet szépíteni, és megnyújtja a nappalt (az utolsó inkább a napelemre igaz).
Mondjuk párhuzamosan csapokkal szétválasztva mehetne a műhelybe. A meleg víz rovására nem tenném.
2017-04-21
20:35:53
Előzmény: villam64 #50911#50913
Akkor elvileg jó lenne műhelyfűtésre is...
2017-04-21
20:28:58
Előzmény: szocsmarci #50910#50912
Szia szocsmarci!:-)
A puffer fütését elsősorban a biztonság kedvéért szerettem volna, másfelől pedig mert onnan már tudtam volna hasznosítani a + hőt a műhely fűtésére (a rajz jobb oldalán a fagyállós kör):



A műhely fűtését (ez a fagyállós kör)egy swep hőcserélő biztosítja, ez:



A műhelyben 3 radiátor van (egy 1,8m-es dupla, illetve két 1m-es szimpla). Nekem tökéletes lenne, ha a a kollektor által termelt felesleg bekerülne a műhelyben levő három radiátorba, sőt azt sem bánnám, ha tavasszal/ősszel besegítene a műhely temperálásába a HMV rovására.

A képen látható hőcserélő 5-10 fok különbséggel viszi át a hőt, és kb. a (kinti) 0 fokig teszi a dolgát (kb. 10 fokot emel a 6x4-es helység hőmérsékletén).
Ebben a körben jelenleg autókban használt fagyálló van.

Mi a véleményed: használható a puffer töltésére a swep? Vagy beköthető a kollektorkör a műhely fagyállós körébe? Így hasznosulna a legjobban a kollektorok esetleges túltermelése.

Nem úszom meg használt szerelvények nélkül a "korszerűsítést", de a kollektorokhoz új vezérlést, és szivattyúegységet szeretnék venni. A keretem erre kb. 100-110000 ft. Milyet ajánlasz?
Igyekszem tanácsaidhoz, tanácsaitokhoz tartani magam, amennyire lehetőségeim engedik.
Köszönettel, barbot
villam64Válasz erre
2017-04-21
20:20:06
#50911
A puffer kollektorral történő melegítésének a célja a kollektor felesleges hőjének elvezetése. Ilyen módon nem hasznosul, de védi a kollektor rendszert.
Az elv ugyan az, mint a napelem rendszernél, ahol a 3 kW-os inverterre 4 kW napelemet teszek. Megnyújtom az üzemidőt, biztosabb termelésem lesz, de a felesleget le kell vágnom. Sándor medencét fűt. Én is tervezem medencébe vezetni a felesleget.
szocsmarciVálasz erre
2017-04-21
16:55:23
Előzmény: barbot #50909#50910
Szerintem ne erőltesd a puffer töltést napkollektorról, ritkán fog működni. Ahogy írtad 400 literes HMV tárolód van. De ha nagyon ragaszkodsz hozzá, akkor elvileg működhet is az, amit rajzoltál. A "hivatalos" verzióban van egy váltószelep, ami csak akkor engedi rá külső hőcserélőre a napkollektor vizét, amikor már meleg a HMV tároló. A Te verziódat olcsóbb megszerelni, és egy mozgó alkatrésszel kevesebb van, cserébe kapsz egy állandó ellenállást, ami kb 10-50W többletfogyasztást eredményez villamos oldalról.

Ui.: követem az írásaidat, de egyrészt kevés időm van, másrészt nincs jó véleményem a használt szerelvényekről. A hőcserélőd kétséges, azt nem lehet megmondani képről, hogy milyen állapotban van. A külseje csak réz, és ez nem biztató. A szivattyúkról sajnos ennyi jót sem tudok mondani. Láttam már hibás (használatban megfáradt) szivattyút, ami ehhez képest sokkal jobban nézett ki. Ha működésre is bírod, akkor is maximum 1-2 évet adok neki. De minden attól függ, hogyan bántak vele. Még az is elképzelhető, hogy odafigyeltek a vízminőségre, akkor a hőcserélő lehet jó, de én nem látok manapság réz hőcserélőket, inkább KO acél az elterjedt. Talán nem véletlenül.
2017-04-21
08:22:15
Előzmény: villam64 #50908#50909
Mi történik ha a kollektorkör visszatérője a HMV tartály és a kollektorok között át van vezetve egy külső hőcserélőn, aminek a másik oldala a pufferre csatlakozik? HA a puffer/kazán-oldali szivattyú csak akkor kapcsol be, ha a HMV tartály eléri a 60-65 fokot,az jó lesz?



A szivattyúhoz érdemes ilyen biztonsági bypasstt beépíteni?



villam64Válasz erre
2017-04-21
05:13:30
Előzmény: barbot #50907#50908
Én kulcsos kötést használok. El kell kerülni a megforrást. Ha probléma van, akkor én javítom, nincs szerelői költségem. Ráadásul vákuumcsöves kollektorom van, ami gyorsan megforralja a vizet, ellentétben a síkkollektorral. A keverőszelep a puffer felé 65 fokos, így a kollektor még a 80 fokot sem éri el nyáron. Nálam a puffer és kollektor egy nyomáson van azonos tágulásival. 1-2 Bár között ingadozik. Nagyobb tágulásival, vagy megduplázva kivédhető a tágulás. Házi conrados a vezérlésem, de a gyenge reléik meg vannak erősítve autós relével, mert egyenáramú szivattyú van rajta. És nincs fagyállóm, csak fagyvédelem, vezérlés keringtet, amíg kikerül a fagyveszélyes helyzetből. De vákuumcsövesnél nem kell sok víz ehhez. Síkkollektor sok vizet igényelne.
Én hobbi szinten foglalkozom a napenergiával.
2017-04-20
21:12:35
Előzmény: villam64 #50906#50907
Eredetileg 5 rétegűvel szerettem volna, de elbizonytalanodtam. Bementem egy szaküzletbe, és ott nagyon lebeszéltek a használatáról. Azzal indokolták, hogy a kollektorhőmérséklet sokszor meghaladja az 5 rétegű maximálisan megengedett hőmérsékletét. Szerintük nem a cső a leg sérülékenyebb, hanem az illesztések,a présidomok, illetve a présidomokban a gumiszigetelés nem bírja sokáig.
A puffer a kazánköri nyomáson lesz, vagyis 1.2 bar-on. A kollektorkört tudtommal 2.5 bar-ra kell beállítani. A kazánkörben nagy a rendszer tehetetlensége a vízmennyiség miatt, a kollektorkörben a kisebb mennyiségű fagyálló-keverék + a nagyobb hőmérsékletingadozás miatt nagyobb lehet a nyomásváltozás- vagyis lesz nyomáskülönbség.
Neked a kollektor szivattyúállomása gyári (vezérléssel), vagy házilag összeállított?


villam64Válasz erre
2017-04-20
20:03:25
Előzmény: barbot #50905#50906
Én ötrétegű csövet használok kollektor levezetésre.
Milyen nyomáson lenne a puffer? Mert nálam azonos. Keverőszelep vezeti el a felesleges hőt a pufferre. Nekem mind a kettő hőcserélős megoldás elfogadható. A belső hőcserélőnél keverőszelep lehet (nem kell külön vezérlő), a külső hőcserélőnél szivattyú (vezérlő kell).
2017-04-20
14:00:51
Előzmény: villam64 #50893#50905
szia villam64!
Mellékelem a napkollektorral kapott külső hőcserélők, valamint a 800 literes tartályban levő hőcserélő fotóját: 30m rézcső feltekerve: 10m 15-ös, 10m 18-as, és 10m 22-es.
Mi a véleményed: miután a HMV tartály hőmérséklete elérte a 60 fokot, a 800 literesbe fölülről belelógatott réz hőcserélőt használjam a puffer melegítésére, vagy inkább a napkollektorral kapott két külsőt?
Az nem tetszik a belső, réz hőcserélőben, hogy a puffertartály tetejéről van belógatva.
A két külső hőcserélőt meg be lehetne kötni a HMV tartály után sorba, és ha a kollektorba visszatérő víz (vagy a HMV) hőmérséklete elérte mondjuk a 60 fokot, be lehetne kapcsolni egy keverőszivattyút a puffer felé.
Amúgy mennyi lehet az élettartama egy rézcsőnek a pufferben?









Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Tervek - Barbotlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva