English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Tervek - Barbotlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2012-07-16
20:32:39
Előzmény: robert #31573#31592
szia Robert!
Az 50% többletet úgy érted, hogy ha egy 30 csöves megtermel 300 liter melegvizet, akkor a három sikkollektor 450-et melegit fel?
2012-07-16
09:57:35
Előzmény: barbot #31571#31573
barbot,

3db sík-kollektor az adott tájolással nagyjából 50%-al termel többet egy évben, mint a 30 csöves.

Az épületek között ne vezesd át a csöveket.

A jobb hőszigetelésből adódó magasabb téli hozam olyan csekély, hogy nem érdemes számolni vele.


2012-07-16
09:29:03
Előzmény: sándor #31549#31571
Szia Sándor!
Alapesetben, alapáron ha megveszek egy 30 csöves, olcsó (?WT) heat pipe kollektort, kb. 140-150.000 ft-ért, illetve ha megveszek ugyanebből a pénzből 3 használt sikkollektort, melyik lenne jobb? A tetőm tájolásda DNy-i, 45 fokos. Illetve nagyon muszályból még van/lenne lehetőség egy DK-i, kb. 60 fokos tető kihasználására is, de akkor kb. 10 métert kellene vezeti vizszintesen is a kollektorvezetékeket, ebből 2 m két épület között.
2012-07-16
09:21:56
Előzmény: Karesz76 #31547#31570
Szia Karesz76!
Én a heat pipe mellett a drain back miatt döntöttem első sorban. Illetve közrejátszott az is, hogy a vákumcsöves jobban szigetelt, kisebb a hőveszetsége. De ha találnék olcsón használt sikkollektort, azt venném meg. Mivel nincs tapasztalatom a napkollektorokkal, nyitott vagyok a lehetőségek irányába, no és nagyon-nagyon árérzékeny. Ha a Fentvaló is úgy akarja, akkor kihozom a maximumot a lehetőségeimből. Remélem, még az idén, mert még hátra van a Villam64-el betervezett vegyeskazán-fütőkőr átalakitása is...
2012-07-14
21:07:48
Előzmény: Karesz76 #31517#31541
Szia!
Köszi a részletes választ!
Sajnos itt egy kicsit nagyobb az árbeli különbség a két változat között, bár ha kerül autó,akkor MO-on már jobbak az árak. :-)
Az egyik ismerősöm nagyon győzköd a sikkollektorral. Sajnos a tető tájolása miatt (DNy) -ha jól matekeltem,- a 300 iteres hmv tartályhoz kb. 3 drb/6nm kellene. Főleg, mert nagyon kacsintgatok a használt kollektorok felé...
Karesz76Válasz erre
2012-07-13
14:47:38
Előzmény: barbot #31494#31517
Szia !


A különbség elsősorban a hőátadó felület nagyságában van.
Valamint varnak apróbb különbségek is.

Amikor megrendeltem az én készülékemet véletlenül rossz fejegységet hoztak, így láttam mindkettőt.
A vékonyabbnál ha jól láttam úgy van megoldva, hogy felül van az 1 db rézcső amiben a víz folyik, és annak az aljára van ráforrasztva a csatlakozási pont.
A vastagabbnál, a vízvezetőcsőből szerintem kettő van, és a két cső közé van behelyezve a csatlakozási pont. Ezt abból gondolom, hogy itt a csatlakozási pontba benézve nem a vizes rézcsövet látod hanem csak a hőszigetelést.


Mivel a rendszerem kb 1 hete üzemel ezért még hatalmas tapasztalataim nincsenek.
De ha jól tudom Zsezse rendszere is 30 csöves és a vékonyabb fajta.
Mivel az ő adatai az interneten elérhetőek, az övével szoktam összehasonlítani az én rendszeremet.

Azt kell mondjam hatalmas különbségek nincsenek, a kollektorban lévő hőmérsékleti értékek hasonlóak szoktak lenni. mondjuk ez nem egy nagy csoda hiszen a csövek ugyanazok, csak a heatpipe feje nagyobb.
Viszont Zszse rendszere 240liter vizet melegít az enyém 300 litert.
Az egyik reggel szinte tizedre megegyezett a tartály hőmérséklet, nap végére az enyém 3 fokkal volt melegebb. Ami ha azt is hozzávesszük, hogy nálam 60 literrel több van a tartályba, már nem is tűnik olyan kevésnek.

Persze mivel a két rendszerbe elég nagy különbségek vannak (külső vs. belső hőcserélő), nehéz megmondani, hogy ez csak a kollektornak köszönhető, vagy egyéb egységek is közrejátszanak.


Az időjárásban nagy különbségek nem lehettek, igaz 120km re lakunk egymástól, de a múlthéten az egész országban kánikula volt és gyakorlatilag nem volt felhő.

Mindenesetre, mivel a két típus között árban alig van különbség, és a nagyobb fejű verzió az újabb fejlesztés, és a gyár is azt mondja hogy nagyobb teljesítményű, én csak azt venném. Akitől vettem, az is azt mondja hogy kb: 10-15% al tud többet.


Amit még tudni kell, az én rendszereben a csövek teljes hőszigetelése csak ma készült el, és eddig nagyon sok hő elment itt-ott, valamint a házunk tájolása sem a legideálisabb, 15:40 körül, már árnyékban van a kollektor miközben még vagy 3 órát süt a nap.

2012-07-12
19:35:32
#31494
Mi a különbség a különböző átmérőjű heat pipe csövek között? érdemes a drágábbikat, a nagyobbat/vastagabbat venni?
Az olcsóbb, vékonyabb kondenzátora 14 mm, a vastagabbiké 24 mm.
villam64Válasz erre
2012-07-11
07:47:40
Előzmény: barbot #31446#31456
A korábban belinkelt cég, akitől rendeltem, nem a most belinkelt cég volt.
1 kollektor esetén nem látom értelmét semmilyen puffernek. Nem termel annyit, és plusz veszteségként jelentkezik a rendszerben. Kettő kollektornál már keletkezik felesleg nyáron. Ide nem tennék puffert. Egy ilyen tartály kb.: napi 1 kWh veszteség. Hőcserélővel működtetheted ezt a radiátor kört. Amikor dolgozik a kollektor. Temperálásra elég, de felesleges ahhoz magasabb hőfokra engedni a kollektort, elég 30 foktól dolgoztatni. Jobb a hatásfok. Nálam is 4 radiátort langyosított az 1 kollektor. 2 kollektorral lakást is lehet temperáltatni tavasszal és ősszel, viszont nincs meleg víz.
Amire figyelj a keverőszelepnél, az a kvs, az áteresztő képesség. Hogy milyen a csatlakozása az mellékes. A fűtés körbe a 30 kW-ot el kell vezetni. Erre ideálisabb a kvs 4.5, mint a 3.2. De ezeknek Szocsmarci a számolója.
2012-07-10
22:23:53
Előzmény: villam64 #31424#31446
Szia!
A puffer csonkja alapból 1"-os. A kazán csonkjai le vannak szükitve 5/4"-ra. Igy a pufferhez jó lesz az 1"-os szelep is?
Másik kérdés:
HA a drain backos kollektorkörbe beteszek egy 80 literes puffert, mi történik, mi történhet? Gondolom, nagyobb lesz a rendszer tehetetlensége, de jól gondolom? Tavasszal-ősszel a kollektorkörben levő hő elég lenne-e egy 5x4-es helység temperálására nagy felületű radiátorokkal (2x1,6 m, illetve 1x0,8 m, Dunaferr tipusú, dupla radiátorokról lenne szó)?
Mellékelek egy rajzot. Eszerint a kollektor alapesetben a hőcserélőre dolgozik, és ha megengedem a csapot(vay termosztáttal bekapcsol egy szivattyút) a radiátorkör felé, akkor azokra.
Mit szólsz ehez?




villam64Válasz erre
2012-07-10
07:39:26
Előzmény: barbot #31412#31424
Még azt is írtam, hogy az interneten rendeltem meg a korábban belinkelt cégtől. Van amikor lehet alkudni. Hivatkozni kell az olcsóbb beszerzési forrásra. Néha drágább keresgélni üzletekben, és átmenni budapest másik végébe, mint az internetes rendelésnél kifizetni a szállítási díjat.
Hőfokkülönbség kapcsolóra az olcsóbb, összeszerelt verziót ajánlom. Ez hidegben tartva az alacsonyabb érzékelőjét, hőfokkapcsolónak is jobb. Ha pontosítani kell írj.
A keresőbe elég beírni a szelep típusát, lehet ilyen áron otthon is megrendelheted.
villam64Válasz erre
2012-07-10
07:13:47
Előzmény: barbot #31419#31423
A vrg131 nem thermo fejes, magától nem tartja a hőfokot. Motor és vezérlés kell hozzá. Úgy már drágább. A javasolt motorokat is nézd meg. Azért választottam az erősebbet, mert nem lenne biztonságos, ha a kazánkörben maradna a teljesítmény egy része. A 322-es nagyon keveset enged át. Esetleg megfelel a 372-es, de ebben nem vagyok biztos.
2012-07-09
22:04:03
Előzmény: villam64 #31416#31419
Szia Villam64!
Köszi a gyors választ. Megnéztem a szelepeket, jó drágák...
Ezeket ajánlottad:
www.vezuv.hu/termek/esbe_vta_572_termkeveroszelep_54_45-65.html
www.futesuzlethaz.hu/shop/esbe-vtc500-tolt-szelep/2846-esbe-vtc511-dn32-50c-termikus-keveroszelep-1.html

Kérdésem az, hogy a vta572 helyett ez:
www.vizgazfutesbolt.hu/index.php?route=product/product&product_id=1328
vagy ez:
www.gepeszbolt.hu/harom-jaratu/13594-esbe-vrg131-haromjaratu-keverszelep-bels-5-4rez.html
jó-e, megfelel-e? Ezek sokkal olcsóbbak. A kazánvédőhöz inkább az 50fokosat választom, mert jobbnak tartom, illetve ezzel a hőmérséklettel már van tapasztalatom.
A Viadrus kazánom csak fával 30kW, szénnel 35 kW-ot tud a leirás szerint.
Kukáztam egy hőcserélőt, holnap befotózom, hogy megszakértsétek. :-)
villam64Válasz erre
2012-07-09
20:19:16
Előzmény: barbot #31412#31416
Namost összeroppantam. Összefogalmaztam magam, és nem vette be a válaszom a szemétláda.

Röviden. A kollektor körbe mehet vta322. A fűtés körbe inkább vta572 inkább vtc511 kvs9 55 fokost javaslok. Többit később. Vagy aki tud válaszoljon.
2012-07-09
16:34:28
Előzmény: villam64 #30042#31412
Sziasztok!
Ha teheted,légy szives, ird le pontosan a kazánvédő, 5/4-es ESBE-szelep? adatait, valamint a puffer feltöltéséhez szükséges termosztatikus szelep adatait, illetve hogy hol tudnám a legolcsóbban megvásárolni Budapesten (ott tudom megvetetni, hazajuttatni).
A kazánvédő ESBE szelep 50 fokon kellene nyisson (ha jól emlékszem, akkor ez 60 fokon nyit teljesen), a puffertöltő keverőszelep pedig 60-65 fok fölött (VTA322-ból az 50-75 fok között müködő kellene?).
Milyen kollektorvezérlőt, illetve hőfokkülönbség-kapcsolót ajánlasz?
Köszönettel, B.
villam64Válasz erre
2012-06-01
19:21:02
Előzmény: barbot #30025#30042
Méretezést ne tőlem kérdezz. Nem értek hozzá, csak tippelek.
2012-06-01
15:05:05
Előzmény: villam64 #30019#30025
Értem.
Igy megoldódik a hmv előállitása, és a külső hőcseréllő meg nem érzékeny a hmv tartályban fellépő elektrokorrózióra. A pufferben, kilágyult vizben akkor elméletileg jó lenne egy 11 méteres, 22-es rézcsőspirál a kollektorkörbe? Ennek felülete 0,77 m2. És akkor a hmv vegyeskazánra kötését megoldja a külső hőcserélő, a kollektorkör hmv tartályra kötése menne a mostani rajzod szerint, a puffer pedig ahogy terveztük előtte, termós keverőcsappal.
villam64Válasz erre
2012-06-01
12:37:48
Előzmény: barbot #30017#30019
Kezdhetem elölről, mert nem ment át. Ez a könnyebb leválasztáshoz kell. Igazából a kazános résznél fontos, a kemény csap víz miatt. A vízkő kitakarításához.
2012-06-01
12:06:51
Előzmény: villam64 #30008#30017
A hőcserélők elé miért van 4 csap betervezve?
villam64Válasz erre
2012-06-01
09:42:29
Előzmény: barbot #30001#30008
Végül is így valóban kihagyható az a keverőszelep. Hogy változtatja meg a működési görbét nem tudom.





2012-06-01
09:00:41
Előzmény: villam64 #29996#30001
A fütésrendszerbe mindenképpen a pufferen keresztűl vezetném, annak készen van 4 csonkja (2 drb 5/4-es az oldalán, illetve 2 drb 1/2 colos az alján/tetején. Annyi nem tetszik az oldalsó 5/4-es csonkoknál, hogy kb. 1/4-3/4 magasságnál vannak a kivezetések, vagyis egy-egy pipát fogok hajtani a csövekbe, hogy ne legyen holttér. Én is hőfokkapcsolóval gondoltam a kollektor hőjét átvezérelni a pufferbe, hisz igy akkor a hmv meletti hmv-puffer váltó keverőszelepet ki lehet spórolni a kollektorkörből. Még filózok ezen. Úgyis első körben a vegyeskazánkört kell átalakitsam a rajz szerint.
villam64Válasz erre
2012-06-01
07:03:44
Előzmény: barbot #29986#29996
Méretezésben nem vagyok jártas. 2 db kollektor teljesítménye azon a hőmérsékleten 1-3 kW. Oda a legkisebb hőcserélő is elég szerintem (10 kW). Érdemes egy hőfokkapcsolót beiktatni, hogy csak bizonyos hőfok felett (>70 °C) működtesse ezt a szivattyút a puffer felé. Nem biztos, hogy érdemes külön leágazást csinálni a puffer felé, lehet a fűtés rendszerre is vezetni visszacsapóval. Viszont nem gyújthatsz be, amikor a kollektor a fűtésre dolgozik. Külön csövezve a pufferbe ez nem gond.
A vegyes felől nagyobb hőcserélő kell, legalább 30 kW-os. Ennek a primer oldala párhuzamosan a fűtéssel. A szekunder oldala vagy a hmv belső hőcserélőjével sorban, vagy a VT2 sorban a hmv vizes HM csatlakozásai között. Nem szívesen használnám fel a másik berendezéseket, mert újabb gubancot kellene esetleg megoldani, megbonyolítani.
2012-05-31
19:13:08
Előzmény: villam64 #28511#29986
Szia villam64!
Van az utolsó, müködőnek itélt rajzunk:


Nagyon úgy néz ki, hogy kevés lesz az olvasó az idén, és főleg félek attól, hogy a pufferbe nem tudja majd leadni a hőt a kicsi, használt hőcserélő-spirál, illetve a 300 literes hmv tartályomat sem tudom még egy hőcserélővel ellátni, kicserélni meg drága lenne. 10-15 évvel régebbit ajánlottak az én 4 évesemért, jelentős ráfizetéssel.
Ahogy számolom, olcsóbban jönnék ki, ha a pufferbe tervezett, belső/spirál napkollektor-hőcserélő helyébe egy külső hőcserélőt + egy szivattyút raknék. (a szivattyú már megvan, egy kicsi, használt wilo)A szivattyú 5-45 watt között fogyaszt, vagyis nem lenne drága a működtetése (1-től emelik az áram árát megint...).
Az lenne a fő kérdésem, hogy ha a napkollektor már felmelegitette a hmv tartályt, és a puffert kezdi melegiteni, akkor mekkora külső hőcseréllőre lenne szükségem (számolj használtal, ami esetleg egy kicsit eltömődött már), illetve ugyanezen a hőcserélőn keresztül fel tudnám-e füteni a hmv tartályt a vegyeskazánnal, vagy oda is kellene még egy + hőcserélő + egy szivattyú?

2012-05-27
19:18:38
Előzmény: payagyerek #29839#29849
Szia!
Azt irod, hogy "A fogyasztásával ne foglalkozz, mert sima fázishasítós fesszabályzóval letekerheted a fordulatot, teljesítményt." - Ez az a ketyere, amivel a fényerősséget lehet szabályozni az izzóknál? Mennyit időt bir ki egy ilyen fényerősség-szabályzós kapcsoló,megbizható-e, illetve leégetheti-e a szivattyút?
"Mivel (ezen alkalmazásnál) zárt, nyomott víztérben van a szivattyú.(DB-nél már más a helyzet!)" Ezt hogy érted? A hőcserélőt a kollektorkörbe terveztem, ha nem tanácsoltok egyebet, és drain back-el. Vagy ha Drain back lesz, akkor inkább a kollektor dolgozzon a hmv tartály eredeti, beépitett, 2nm-es felületű hőcserélőjére?
Én erről a hőcserélőről azt is elhinném, ha felét, vagy dupláját mondanák, sajnos nem értek hozza. A hosszúsága kb. 30-40 cm, a vastagsága kb. 10 cm. Hogy hány lemezes, azt elfeledtem. Egy olyan csappal árulják, amit egy olyan termosztát vezérel, amilyen a villanybojlereket is vezérli, csak ezen a vékony csövön + egy termosztátos csapfej van. Ezért kérnek 100 ájrót. Azt néztem, hogy (ha tényleg megvan 60 kw-os), akkor olcsóbb, mint az üzletben, és olcsóbb, mint ha elcserélném a meglevő, jó, 1 hőcserélős hmv tartályomat egy régi, 2 hőcserélősre.

payagyerekVálasz erre
2012-05-27
13:52:18
Előzmény: barbot #29819#29841
A szivattyú sokkal olcsóbb, mint a HCS. A fogyasztásával ne foglalkozz, mert sima fázishasítós fesszabályzóval letekerheted a fordulatot, teljesítményt. Mivel (ezen alkalmazásnál) zárt, nyomott víztérben van a szivattyú.
(DB-nél már más a helyzet!)
payagyerekVálasz erre
2012-05-27
13:46:24
Előzmény: barbot #29807#29839
1 ilyen HCS nem arra való. Ahhoz drága móka és pazarlás. Kazánhő elvételre bőven elég ennek a 10-ede, 5-öde.
Az, hogy 1 HCS-re azt mondják, hogy 60kW, az nem jelent semmit. Leginkább akkor mondják így, ha hazudnak és úgy akarják eladni, hogy hülyére akarnak venni.
1 olyan HCS, amit beraktam, bőven lehet 300kW-os is, meg 3kW-os is. Ám mindenképp meg kell adni a többi paramétereket is. Leginkább, hogy miféle hőfokáttétellel.
Példaként:
1 szimpla gázkazánban nevetséges kis picsányi HCS van, mégis 24kW-ot nyes át. Holott ennek a bengának csak 10-ede. Az ismert hőfokáttétel miatt.

Én leginkább a felülettel szoktam jellemezni 1 HCS-t. Az mindent elmond róla.
1 ekkora HCS inkább HMV elvételi HCS-nek való. (Frissvíz-modul-ként említik.) Minden ez alatti alkalmazás igen drága pazarlás.

"egy 30 kw-os kazán 60-80 fokos vizét mennyire tudja visszahűteni"
Ez így sajnos értelmezhetetlen, mert pl. 100°-os "hűtővízzel" semennyire sem.
Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Tervek - Barbotlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva