English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Tervek - Barbotlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2012-07-31
20:08:57
Előzmény: sándor #32026#32063
Szia sándor!
irod:"Ugye nem baj, ha inkább azt mondom, hogy én nem értem, hogy mit is akarsz a melegvíz termeltetéssel? Melyik konkrét időszakban nem akarsz fát használni a nap mellé, vagy helyett?"
Amíg süt a Nap, addig nem akarok fát használni. Tavasztól őszig melegvizet, ősszel, tavasszal pedig melegvizet, és/vagy egy 5x4-es helység fagymentesitését/temperálását/fűtését szeretném megoldani.

"Annyit találtam Neked, hogy hasonló (Cser) méretű, de minőségi síkkollektorból kevesebb mint 3 db-ra lenne szükséged ideális tájolásnál.
A vákumcsöves (ami szintén drága) 22 csövesből már 2,2 db elég lenne, de szintén ideális tájolásnál."
A jelenlegi árakon 2 drb minőségi sikkollektor drágább, mint három rézlemezes cser-féle.

"Mindkettő éves átlagban nagyjából ugyan annyit termelne." Igen, az ár/teljesitmény után már következnek a következő szempontok, a könnyű szerelhetőség, a bővithetőség, az élettartam.

"Mivel sem a sík, sem a vákumcsöves ilyen tájolásnál és darabszámban nem tudna feltételezem augusztus végétől ellátni benneteket napi begyújtás nélkül melegvízzel, szerintem értelmetlen komolyan válogatni közöttük.
Ha úgy is be kell ugrasztani a kazánt, akkor az szeméttel olcsóbban gyárt melegvizet, ráadásul még a lakást is fűti."
Igen, aránylag olcsón gyártom a melegvizet-és mégis drágán. Mert amit most eltüzelek, az télire jó lenne begyújtani. Igaz, hogy az apró nyesedéknek, kukoricacsuszának, stb. hulladéknak körülményes a tárolása, kezelése, de bűn veszni hagyni, elrohasztani, ha ki lehet váltani vele a tűzifát.

"A használt napkollektorról lebeszélnélek." Szivesen veszek én újat is, de "módtól függ a tarisznyálás". Hátha szerencsém lesz, és jó kollektort tudok venni jó áron!



villam64Válasz erre
2012-07-30
06:41:03
Előzmény: barbot #31996#32030
Én továbbra is tartom a 60 vákuumos csövet, vagy 4 m2 síkkollektort. A pufferre levezetés kell. Lehet DB, de lehet zárt hőcserélős, fagyállós, szünetmentes, forrásmentes rendszer is. A felesleg a pufferre. Még a téli tesztjeim nincsenek meg, de az ötrétegű 16-os al-pex padlófűtés cső jobb választás, mint a rézcső. Javult a rendszerem hatásfoka, mióta a 18-as rezet, meg a vas fűtésrendszert kiváltottam vele. Jóval kisebb a hővesztesége, kevesebb szigetelés elég rá, olcsóbb, könnyen hajlítható. A 60 % HMV kiváltás reális. Steing 2 db 'Cser abszorbert' épített be. Abból 4-et javaslok a te tartályaidhoz.
2012-07-28
10:16:49
Előzmény: sándor #31992#31996
sándor!
nem akarok megosztott kollektormezőt. vagy-vagy lesz.
A hmv-t jelenleg is kazánnalk állitom elő. Nem nagy munka, de a most felhasznált kerti nyesedék, ukoricacsúsza télen is jól fogna, tűzgyujtónak. Bűnnek tartom elégetni, ha ott a Nap. A legolcsóbb tűzifa az, amit ki sem kell vágni. :-)
A sikkollektor teljesitményét ha ki akarod számolni, megköszönöm: rézlemezre házilag forrasztott rézcsővel számolj, vagy a legolcsóbb Cser tipussal, esetleg használt nyugatival. Vákumcsövesből is a legolcsóbb Westechel, 30 csővel. És akkor-tanácsod szerint- a DNy-i, 45 fokos tetővel.
2012-07-28
09:36:30
Előzmény: sándor #31994#31995
Sándor,

Mint az előbb írtam, csak vészes helyhiány esetén látom értelmét.

1. Nem arra gondoltam, hogy kiemeléssel dél felé állítanák a kollektorokat, hanem azt, hogy egy tetősíkra szerelték volna.

2. Az, hogy szétszórták a kollektorokat, még nem eredményezett több árnyékot, a klímát sem kíméli jobban.

2012-07-28
06:27:21
Előzmény: sándor #31992#31993
Sándor,

"Láttam 35-45 fok közötti, direkt K és NY tájolású tetőkre (házgerinc É-D tájolású) megosztva szerelt kollektorokat"

Egy esetben látom csak értelmét egymáshoz képest 90 fokos szöget bezáró tetősíkra szerelni a kollektorokat (két kollektormező DK-DNy tájolással), és az csak áthidalhatatlan helyhiány lehet. Mi más oka lehet egyébként az elvileg semmivel több hozamot nem eredményező elrendezésnek?


2012-07-27
07:15:21
Előzmény: steing #31929#31957
szia steing!
köszi az infókat, fontosak. Nem 500-as a hmv tartályom, hanem csak 300-as. Tehát ehez kellene mérni/méretezni a kollektorokat. Az 500-as, kukázott tartály a puffer lenne, ha sikerül. És abba vezetném bele a + hőenergiát. Nekünk is elég lenne a 40-45-50 fokos viz, főleg, ha nem lenne rétegződés a tartályban.
Neked hogy vannak kötve a kollektorok? Sorba, vagy párhuzamosan? drain backban, vagy nyomás alatt, fagyállóval?
Meg vagy elégedve a rendszered hozamával? Érdekelne az ár/használati érték "indexed" is, illetve az, hogy tapasztalatokkal a hátad mögött, ma/most hogy döntenél, ha újra belevágnál egy kollektor felszerelésének?
2012-07-27
07:08:19
Előzmény: sándor #31815#31956
szia Sándor!
Én sem akarok sokat foglalkozni a kollektorral. Drain backosat szeretnék épiteni, hiszen ahoz már megvannak a szükséges ketyerék, csak a kollektor hiányzik. Figyelem a lehetőségeket. Ami talán biztosnak mondható erre az évre, az a villam64-el tervezett vegyeskazán bekötési átalakitás.
A Csernél nem irnak a kész kollektorok üvegezésének milyenségéről. Viszont van egy drágáb kategóriájuk is, amihez minősitést adnak: ez vajon a minősitésért kerül többe, vagy az anyaga miatt?
Hárfa elrendezésben a sikkollektort hogyan tölti fel a keverőszivattyú egy drain backos rendszernél? Alulról, vagy felülről?
DK-i tájolással, 60 fokos tetőn mit tudna a sikkollektor a DNy-i, 45 fokos tetőhöz viszonyitva?
2012-07-26
07:32:56
Előzmény: barbot #31763#31929
Hello,

nekem végig gebo van. Németo.-bol rendeltem, olcsóbb volt mint ha itthon veszem meg. Nekem saját kolelktorom van, 10es policarbonát lappal. így a 2 panel (Cseres alu) nekem a 120as vizet 50°Cra mindig felnyomja (ha süt a nap persze, ha meg jól süt akkor kapcsol be a 2. tartály a 200as) vagy csak 40re ha kevesebbet. de ahogy Sándor mondja kompromisszumot kell hozni ebben az esetben, de nekem a 40°C is jó, mert fürdeni elég.

nemtudom mennyivel lenne több a 3 panel, de ha jól emlékszem és 500Les a tárolód, háát én nem vennék mérget rá hogy elég hozzá. De mint mondom, nincs viszonyítási alapom a gyári Cseres teljesítményére. de biztos jobb mint az enyém... de a Csernél a főnök, biztos meg tudja mondani..

steing
2012-07-23
10:10:03
Előzmény: sándor #31815#31818
Sándor,

Vagy esetleg építse meg napelemből. Róbert már készített erről kalkulációt: http://biosolar.hu/forum/show/30852#30852

Így kicsit drágább lenne napelemmel (normál paraméterű, kis csőtávú napkollektoros rendszerhez képest), azonban a fűtőbetét időnkénti vízkőmentesítésén kívül 25 évig (jóval több, mint napkolinál!) más karbantartási művelet nincs! Fűtés rendszerre kötése nagyon egyszerű, csak egy csőfűtőtest kell. Nincs szigetelés, se abszorber, se télen kevesebbet hoz mint használ, se stagnáció, se fagyálló, stb... A nyár és tél között hatásfok sokkal kedvezőbb. A napelem ugyanazon napsütésben télen nem hogy kevesebbet, a nyárhoz képest vagy 20-30%-al többet hoz. Még télen is, felhős időben is van hozama...
2012-07-22
20:05:59
Előzmény: sándor #31773#31795
Szia sándor!
Én sosem csináltam gondot abból, hogy nem tudok új autót venni. Ha tehetném sem vennék, pontosan az első év/évek értékvesztése miatt: Egy két éves, és egy új autó értéke közti különbség többszöröse lehet a két éves rendbetételéhez szükséges összegnek. És az autó elég drága i ahoz, hogy tényleg, és szó szerint tartós használati cikknek számítson. De ez mellékvágány...
Szerinted, ha egy 30 csöves hp kollektor árából illetve annak teljesítményéből indulunk ki (kb. 150000 ft), akkor az ebből a pénzből megvásárolható 3 drb, 6 nm-es, alu abszorberes síkkollektor teljesítménye kisebb lesz, vagy nagyobb? Illetve a sík felületének nagysága kompenzálja kisebb? teljesítményét?
2012-07-22
19:54:55
Előzmény: robert #31767#31794
Szia robert!
Az egyik ismerősöm, aki egy forgalmas út mellett lakik, egy teleszkópos nyelű szivaccsal, illetve havonta 1x vizsugárral háritja el a port a kollektorokról. Érezhető utána a teljesítmény-javulás. Ez benne van a pakliban.
A szelektiv bevonat hogy megy tönkre? Lepattog, vagy szigetelni/tükrözni kezd? A Cser kollektorai vajon minek számitanak? Gyárinak, vagy jó minőségű kisiparinak?
A gyári síkkollektoroknak hogy van megoldva a kondenzviz eltávolítása?

2012-07-22
07:33:49
Előzmény: barbot #31766#31767
barbot,

A sík-kollektor teltesítmény-csökkenéséért felelős fő tényezők:
a. lerakódás az üvegen, mattulás
b. szelektív bevonat tartóssága
c. szigetelés állapota

a.
érdemes évente egyszer mosószeres vízzel lemosni az üveget
az üveg belső oldalán is szennyeződhet, ha a dobobozolás vagy vízelvezetés nem megfelelő (pl tömítőanyag elöregszik, vagy a kollektorba kerülő vízpára az üvegen kikondenzálódik)
műanyag bevonat esetén az átlátszóság idővel romlik

b.
a gyárilag bevont abszorberekkel általában nincs gond, a házilagos festés lehet problémás

c.
nem megfelelő szigetelőanyag használata, vagy a dobozba jutó víz elamortizálja a szigetelést

2012-07-22
07:14:12
Előzmény: sándor #31765#31766
Sándor!
Ha jól értem, a vákumcsöves kollektort megveszed, és vagy használod csökkenő teljesítménnyel, vagy időnként cseréled a csöveket?
Vagyis 10-15 év alatt akár az összes csövet ki kell/lehet cserélni?
Akkor én, ha egy egyenletes, többé-kevésbé kiszámítható melegvíztermelést akarok, akkor be kell ruházzak ismét/időnként, folyamatosan kitolva a megtérülési időt?
A gyenge minőségű, és olcsó sikkollektoroknak melyek lehetnek a kritikus pontjai, amelyek miatt teljesítményük alacsony? És ezeknek romlik-e tovább a teljesítményük idővel? Tudom, hogy igen, de ár/érték/teljesítményük arányában értem.
2012-07-21
22:11:24
Előzmény: steing #31761#31763
Szia Steing!
Kb. igy látom én is. A házi szerelésnél meg az a baj, hogy itt nem lehet alu és rézlemezt kapni, és a huszonkm-ről kezdem vadászni, az mind megjelenik a költségoldalon. Közben megtaláltam a Cser itteni képviseletét. Nem értem, hogy a réz és az alu abszorberlemezes kollektor között hogy lehet csak kb. 8000 ft-nyi különbség?
Te mivel, milyen csővel kötötted be az aluabszorbert? Végig gebo-val?
Szerinted 3 alu kollektor mit tud?
Ha ezeknek a kollektoroknak nem spéci napkollektoros üvegjük van, akkor:
-mit tudnak egy 45 fokos ÉNy-i tetőn, illetve mit egy kb. 60 fokos DK-i tetőn?
Köszönettel, barbot
2012-07-21
19:54:09
Előzmény: barbot #31745#31761
barbot,

karesz76 véleményét osztom én is. ha nincs otthon maradék anyagod amiből keretet építs, akkor jobban kijössz ha megveszed a CSER komplett kollektorát.

csöveket, felfogató panelekt, meg mindent ami kell meg megveszed ahol olcsóbb..

steing
2012-07-21
18:05:39
Előzmény: Karesz76 #31753#31759
Karesz76,

Az előző hozzászólást a "több nagyságrend" említése miatt írtam, ami önmagában hamis is állítás, a hatásában pedig végképp.

Ha azt írod, hogy a kétféle abszorberből készült kollektor éves hozamában 2% (csak írtam egy számot, egyáltalán nem biztos, hogy ennyi) különbség van, akkor kalkulálható, hogy adott árkülönbözet mellett melyiket érdemes megvenni.



2012-07-21
14:28:42
Előzmény: Karesz76 #31753#31755
Ahogy takyka is írta, réz abszorberrel sokkal vékonyabbra csinálják többnyire, már csak az anyag spórolás miatt is, mondván, jobb vezetés miatt annyi is elég, ami már nem teszi olyan egyértelművé az előnyt, így a gyakorlatban sokkal közelebb van egymáshoz a két érték, mint azt gondolnánk.

Ott is becsapódik az ember, hogy rézből jó a duplája az ár és sokan melléteszik a dupla hővezetést is, gondolatilag "becsapva" magukat, hogy ez "belefér". No de spórolnak az anyaggal!!! Jóval kisebbek a vezető keresztmetszetek!
Karesz76Válasz erre
2012-07-21
13:29:34
Előzmény: robert #31749#31753
Szia !


Amit te írsz az nagyon leegyszerűsíti a dolgokat.

Szerintem nagyon nem mindegy, hogy valami 500 Ft vagy 1000 Ft
200 le vagy 400 Le
50°C vagy 100°C
10 év vagy 20 év

Szóval ennyire leegyszerűsíteni a dolgokat szerintem nem lehet, a dupla és dupla között lehet kicsi is és nagy is a különbség.

De amúgy végül is igazad van, annyiban hogy napkollektornál nagy különbség nem adódik, csak a gondolatmenettel nem tudok egyetérteni.
2012-07-21
08:36:03
Előzmény: Karesz76 #31747#31749
Karesz76,
"... de annyi biztos hogy a réz hővezető képessége nagyságrendekkel jobb"



Néhány anyag hővezetési tényezője [W/m·K]:
Vörösréz - 395
Sárgaréz - 111
Alumínium - 221
Acél - 46-58
Ezüst - 419

Szó sincs nagyságrendekről. A réz hővezető képessége az alumínium duplája. Számold ki, hogy éves szinten mekkora a különbségből adódó többletenergia a réz abszorber javára.


Karesz76Válasz erre
2012-07-21
07:23:28
Előzmény: barbot #31745#31747
Szia !


Nem ismerem ezt a rendszert, így ránézésre a profilok jónak tűnnek.
Azt hogy mekkora különbség van a réz és alú között, mérések tudnák pontosan megmondani, de annyi biztos hogy a réz hővezető képessége nagyságrendekkel jobb.

A házilagos gyártásnál azért a következőket vedd figyelembe.
Az ember a számításból mindig kihagy valamit.
Pl: Mig egy gyártó cégnél alig van hulladék, addig nállad nagyon sok lesz.
Pl: megveszel egy tekercs üveg vagy közetgyapotot, aminek kb a felét fogod elhasználni, a másik fele "hulladék"
Fémprofilok, megveszed 3-4 méteres szálakba, minden szálból kb 1 méter kuka.
Amiket be tudsz szerezni profilokat valószinű soha nem lesz olyan minöségi mint a gyári.
Üveg: nemrég néztem a youtuben egy videót egy sikkolektor készítő cégről.
olyan kollektort gyártottak, hogy nem hogy a jégesőnek ellenáll, de még egy platós kisteherautóval is átmentek rajta különösebb károk nélkül.

Amit még sokan kihagynak a számításból az az üzemanyag ár.
Mert egyik boltban ezt lehet beszerezni, másikban azt, és tuti mikor hazaérsz, akkor jut eszedbe, uhh, az első boltban nem vettem meg azt a csavart....

Vagyis: először új le. alaposan számolj össze mindent, ahhoz adj még kb 10% ot.
És csak akkor fogj bele a saját építésbe ha a különbség az épített és a vásárolt között jelentős összegnek bizonyul. És akkor számold hozzá azt, hogy valószínű a tiéd nem lesz olyan szép, olyan profi, és olyan tartós sem.
És ha baja lesz akkor garancia sincs rá.

Én azt mondom az ember ne ezeken akarjon spórolni, mennyit tudsz megspórolni ? 10-20 ezer forintot ? Tudom van akinek ez is nagyon sok pénz, de aki ebben gondolkozik, annak valószínű azért nem a kenyérért kell küzdenie.
Amin inkább spórolj, az az legyen, hogy az egész rendszert te magad szereled össze ezekkel is iszonyat pénzeket lehet megtakarítani, kezdve a beszerzési források felkutatásánál. Pl: barkácsáruházakban noha többnyire mindent megkapsz legalább 20% extra árrés van rajta. jobban jársz ha neten veszed meg a cuccokat.
vagy kisebb boltokban. A nagyobb vízszerelési boltok is nagyon drágák, legalábbis felénk. Azzal hogy a neten vásároltam még a tartályt is, legalább 50.000 Ft ot spóroltam meg szállítással együtt is.

ui: A fagyálló akkor veszélyes ha elkezd savasodni, akkor viszont szinte mindegy hogy rész vagy alumínium.

villam64Válasz erre
2012-07-21
06:30:57
Előzmény: barbot #31745#31746
http://biosolar.hu/forum/show/11979#11979
www.steing.homelinux.org/solar/
2012-07-20
22:36:23
#31745
Sziasztok!
Köszönöm a hozzászóllásokat!
Kérdésem az lenne-ha már előkerült az olcsó, háziszőttes kollektor barkácsolása, hogy pl. a Cser féle kollektorokból 4 drb alu abszorbert vásárolva (www.napkollektor.cser.eu/#, ami a honlap szerint 16000 ft + áfa=20350 ft, ha jól számoltam)durván 81000 lenne az abszorber. HA kb. 20000-30000 ft-ba beleférne az üveg, és a keret (?), akkor kb. mit tudna ez a rendszer? Tudna annyit termelni, mint egy kb. ugyanennyi pénzből vásárolt egyetlen gyári kollektor? És ha igen, akkor mennyire megbizhatóan? 4 kollektort lehet/érdemes drain backba kötni, vagy legyen zárt rendszer? Mennyire lenne halálos az alunak a fagyálló + drain back páros? Hányas üveg kellene neki, illetve mik lennének a veszélyes, költséges pontok?
Karesz76Válasz erre
2012-07-19
19:31:45
Előzmény: barbot #31598#31708
SZia !


Annyit füznék ehez hozzá, hogy az U csövest nem lehet DB-s rendszerben üzemeltetni, mivel ott az U csöben végig folyadék van.

A vákumcsővesek tartáságáról nem tudom Sándor saját tapasztalatból beszél vagy forumokról szerezte az infót.
De! 5-6 évvel ezelőtt még olyan vákuumcsöveket készítettek, ahol a vákuumot egy szilikon zárókupak szolgáltatta, ennél 2-6 éven belül tényleg jelentkezett a vákuumvesztés. (www.solarkollektor.hu/napkollektor_vakumcsoves_napkollektorok)

Elvileg az új csövek teljesen le vannak zárva, azaz maga az üveget olvasztják meg, ezek hasonlóan készülnek mint a villanykörték, abba igaz nincs vákuum, csak légmentesen van lezárva a nemesgázokkal, de maga a technológia hasonló.
A gyártás során nagy teljesítményű lézer olvasztja meg az üveget, miután kiszivattyúzták az üvegcsőből a levegőt.

www.youtube.com/watch?v=NOJeDzd2bQU&feature=relmfu

Mivel a csövekben egy speciális anyag van ami oxigén hatására fehér színűvé teszi az üveg felületét, én nehezen tudom elképzelni ezt a lassú vákuumvesztés elméletet, mivel ha oxigén jut a rendszerbe ami már teljesítmény csökkenést idéz elő annak látható nyomainak kell lennie.

Másfelől a lassú vákuumvesztés is igen ritka lehet, mivel ha rés van a csővőn az a legapróbb résen keresztül is hetek alatt kiegyenlítődik a légköri nyomással, elvégre itt az egész légtér maximum deciliterben mérhető. (az egész csőbe 2,2liter víz fér)

A gyártás során nagy teljesítményű lézer olvasztja meg az üveget.
2012-07-17
08:19:19
Előzmény: sándor #31595#31598
Szia Sándor!
Te melyik sikkollektort ajánlanád, hol van az árbeli alsó határ? Az U csövesekhez mit szülsz, pl. ezekhez: www.napelem.hu/,
itt a Foton sorozat. Ma reggel láttam itt a városban egy 45 csöves kollektormezőt, ezt a tipust.
2012-07-16
20:40:49
Előzmény: sándor #31585#31593
Szia Sándor!
Sikkollektorban nem nagyon gondolkodtam nap/irány-érzékenysége miatt, illetve a vákuumcsöveshez társitható drain back miatt. kezdetben U csövesben gondolkodtam, de nagyon magas az áruk, nem engedhetem meg.
De látam hirdetéseket, hogy 50000 ft-ért árulnak használt német kollektorokat. itt is kb. ilyen árban vannak, de nagyon ritkán. Illetve van kb. 80-90000 ft.ért is használt, de azt már drágállom annyiért.
Tavasszal-ősszel szivesen használnám egy 5x4-es helység temperálására is, ezt akár azon az áron is, hogy kevesebb lesz a melegviz.
persze, hogy szeretném bőviteni majd az elkövetkezendőkben. de ennek legfőbb akadálya az, hogy még az alaprendszer kollektora is hiányzik. és nem sokat akarok foglalkozni a felügyelettel, és nem szivesn biznám másra sem ezt. Erre jó az automatika.
Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Tervek - Barbotlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva