English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Tervek - Barbotlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2012-07-21
20:54:09
Előzmény: barbot #31745#31761
barbot,

karesz76 véleményét osztom én is. ha nincs otthon maradék anyagod amiből keretet építs, akkor jobban kijössz ha megveszed a CSER komplett kollektorát.

csöveket, felfogató panelekt, meg mindent ami kell meg megveszed ahol olcsóbb..

steing
2012-07-21
19:05:39
Előzmény: Karesz76 #31753#31759
Karesz76,

Az előző hozzászólást a "több nagyságrend" említése miatt írtam, ami önmagában hamis is állítás, a hatásában pedig végképp.

Ha azt írod, hogy a kétféle abszorberből készült kollektor éves hozamában 2% (csak írtam egy számot, egyáltalán nem biztos, hogy ennyi) különbség van, akkor kalkulálható, hogy adott árkülönbözet mellett melyiket érdemes megvenni.



2012-07-21
15:28:42
Előzmény: Karesz76 #31753#31755
Ahogy takyka is írta, réz abszorberrel sokkal vékonyabbra csinálják többnyire, már csak az anyag spórolás miatt is, mondván, jobb vezetés miatt annyi is elég, ami már nem teszi olyan egyértelművé az előnyt, így a gyakorlatban sokkal közelebb van egymáshoz a két érték, mint azt gondolnánk.

Ott is becsapódik az ember, hogy rézből jó a duplája az ár és sokan melléteszik a dupla hővezetést is, gondolatilag "becsapva" magukat, hogy ez "belefér". No de spórolnak az anyaggal!!! Jóval kisebbek a vezető keresztmetszetek!
Karesz76Válasz erre
2012-07-21
14:29:34
Előzmény: robert #31749#31753
Szia !


Amit te írsz az nagyon leegyszerűsíti a dolgokat.

Szerintem nagyon nem mindegy, hogy valami 500 Ft vagy 1000 Ft
200 le vagy 400 Le
50°C vagy 100°C
10 év vagy 20 év

Szóval ennyire leegyszerűsíteni a dolgokat szerintem nem lehet, a dupla és dupla között lehet kicsi is és nagy is a különbség.

De amúgy végül is igazad van, annyiban hogy napkollektornál nagy különbség nem adódik, csak a gondolatmenettel nem tudok egyetérteni.
2012-07-21
09:36:03
Előzmény: Karesz76 #31747#31749
Karesz76,
"... de annyi biztos hogy a réz hővezető képessége nagyságrendekkel jobb"



Néhány anyag hővezetési tényezője [W/m·K]:
Vörösréz - 395
Sárgaréz - 111
Alumínium - 221
Acél - 46-58
Ezüst - 419

Szó sincs nagyságrendekről. A réz hővezető képessége az alumínium duplája. Számold ki, hogy éves szinten mekkora a különbségből adódó többletenergia a réz abszorber javára.


Karesz76Válasz erre
2012-07-21
08:23:28
Előzmény: barbot #31745#31747
Szia !


Nem ismerem ezt a rendszert, így ránézésre a profilok jónak tűnnek.
Azt hogy mekkora különbség van a réz és alú között, mérések tudnák pontosan megmondani, de annyi biztos hogy a réz hővezető képessége nagyságrendekkel jobb.

A házilagos gyártásnál azért a következőket vedd figyelembe.
Az ember a számításból mindig kihagy valamit.
Pl: Mig egy gyártó cégnél alig van hulladék, addig nállad nagyon sok lesz.
Pl: megveszel egy tekercs üveg vagy közetgyapotot, aminek kb a felét fogod elhasználni, a másik fele "hulladék"
Fémprofilok, megveszed 3-4 méteres szálakba, minden szálból kb 1 méter kuka.
Amiket be tudsz szerezni profilokat valószinű soha nem lesz olyan minöségi mint a gyári.
Üveg: nemrég néztem a youtuben egy videót egy sikkolektor készítő cégről.
olyan kollektort gyártottak, hogy nem hogy a jégesőnek ellenáll, de még egy platós kisteherautóval is átmentek rajta különösebb károk nélkül.

Amit még sokan kihagynak a számításból az az üzemanyag ár.
Mert egyik boltban ezt lehet beszerezni, másikban azt, és tuti mikor hazaérsz, akkor jut eszedbe, uhh, az első boltban nem vettem meg azt a csavart....

Vagyis: először új le. alaposan számolj össze mindent, ahhoz adj még kb 10% ot.
És csak akkor fogj bele a saját építésbe ha a különbség az épített és a vásárolt között jelentős összegnek bizonyul. És akkor számold hozzá azt, hogy valószínű a tiéd nem lesz olyan szép, olyan profi, és olyan tartós sem.
És ha baja lesz akkor garancia sincs rá.

Én azt mondom az ember ne ezeken akarjon spórolni, mennyit tudsz megspórolni ? 10-20 ezer forintot ? Tudom van akinek ez is nagyon sok pénz, de aki ebben gondolkozik, annak valószínű azért nem a kenyérért kell küzdenie.
Amin inkább spórolj, az az legyen, hogy az egész rendszert te magad szereled össze ezekkel is iszonyat pénzeket lehet megtakarítani, kezdve a beszerzési források felkutatásánál. Pl: barkácsáruházakban noha többnyire mindent megkapsz legalább 20% extra árrés van rajta. jobban jársz ha neten veszed meg a cuccokat.
vagy kisebb boltokban. A nagyobb vízszerelési boltok is nagyon drágák, legalábbis felénk. Azzal hogy a neten vásároltam még a tartályt is, legalább 50.000 Ft ot spóroltam meg szállítással együtt is.

ui: A fagyálló akkor veszélyes ha elkezd savasodni, akkor viszont szinte mindegy hogy rész vagy alumínium.

villam64Válasz erre
2012-07-21
07:30:57
Előzmény: barbot #31745#31746
http://biosolar.hu/forum/show/11979#11979
www.steing.homelinux.org/solar/
2012-07-20
23:36:23
#31745
Sziasztok!
Köszönöm a hozzászóllásokat!
Kérdésem az lenne-ha már előkerült az olcsó, háziszőttes kollektor barkácsolása, hogy pl. a Cser féle kollektorokból 4 drb alu abszorbert vásárolva (www.napkollektor.cser.eu/#, ami a honlap szerint 16000 ft + áfa=20350 ft, ha jól számoltam)durván 81000 lenne az abszorber. HA kb. 20000-30000 ft-ba beleférne az üveg, és a keret (?), akkor kb. mit tudna ez a rendszer? Tudna annyit termelni, mint egy kb. ugyanennyi pénzből vásárolt egyetlen gyári kollektor? És ha igen, akkor mennyire megbizhatóan? 4 kollektort lehet/érdemes drain backba kötni, vagy legyen zárt rendszer? Mennyire lenne halálos az alunak a fagyálló + drain back páros? Hányas üveg kellene neki, illetve mik lennének a veszélyes, költséges pontok?
Karesz76Válasz erre
2012-07-19
20:31:45
Előzmény: barbot #31598#31708
SZia !


Annyit füznék ehez hozzá, hogy az U csövest nem lehet DB-s rendszerben üzemeltetni, mivel ott az U csöben végig folyadék van.

A vákumcsővesek tartáságáról nem tudom Sándor saját tapasztalatból beszél vagy forumokról szerezte az infót.
De! 5-6 évvel ezelőtt még olyan vákuumcsöveket készítettek, ahol a vákuumot egy szilikon zárókupak szolgáltatta, ennél 2-6 éven belül tényleg jelentkezett a vákuumvesztés. (www.solarkollektor.hu/napkollektor_vakumcsoves_napkollektorok)

Elvileg az új csövek teljesen le vannak zárva, azaz maga az üveget olvasztják meg, ezek hasonlóan készülnek mint a villanykörték, abba igaz nincs vákuum, csak légmentesen van lezárva a nemesgázokkal, de maga a technológia hasonló.
A gyártás során nagy teljesítményű lézer olvasztja meg az üveget, miután kiszivattyúzták az üvegcsőből a levegőt.

www.youtube.com/watch?v=NOJeDzd2bQU&feature=relmfu

Mivel a csövekben egy speciális anyag van ami oxigén hatására fehér színűvé teszi az üveg felületét, én nehezen tudom elképzelni ezt a lassú vákuumvesztés elméletet, mivel ha oxigén jut a rendszerbe ami már teljesítmény csökkenést idéz elő annak látható nyomainak kell lennie.

Másfelől a lassú vákuumvesztés is igen ritka lehet, mivel ha rés van a csővőn az a legapróbb résen keresztül is hetek alatt kiegyenlítődik a légköri nyomással, elvégre itt az egész légtér maximum deciliterben mérhető. (az egész csőbe 2,2liter víz fér)

A gyártás során nagy teljesítményű lézer olvasztja meg az üveget.
2012-07-17
09:19:19
Előzmény: sándor #31595#31598
Szia Sándor!
Te melyik sikkollektort ajánlanád, hol van az árbeli alsó határ? Az U csövesekhez mit szülsz, pl. ezekhez: www.napelem.hu/,
itt a Foton sorozat. Ma reggel láttam itt a városban egy 45 csöves kollektormezőt, ezt a tipust.
2012-07-16
21:40:49
Előzmény: sándor #31585#31593
Szia Sándor!
Sikkollektorban nem nagyon gondolkodtam nap/irány-érzékenysége miatt, illetve a vákuumcsöveshez társitható drain back miatt. kezdetben U csövesben gondolkodtam, de nagyon magas az áruk, nem engedhetem meg.
De látam hirdetéseket, hogy 50000 ft-ért árulnak használt német kollektorokat. itt is kb. ilyen árban vannak, de nagyon ritkán. Illetve van kb. 80-90000 ft.ért is használt, de azt már drágállom annyiért.
Tavasszal-ősszel szivesen használnám egy 5x4-es helység temperálására is, ezt akár azon az áron is, hogy kevesebb lesz a melegviz.
persze, hogy szeretném bőviteni majd az elkövetkezendőkben. de ennek legfőbb akadálya az, hogy még az alaprendszer kollektora is hiányzik. és nem sokat akarok foglalkozni a felügyelettel, és nem szivesn biznám másra sem ezt. Erre jó az automatika.
2012-07-16
21:32:39
Előzmény: robert #31573#31592
szia Robert!
Az 50% többletet úgy érted, hogy ha egy 30 csöves megtermel 300 liter melegvizet, akkor a három sikkollektor 450-et melegit fel?
2012-07-16
10:57:35
Előzmény: barbot #31571#31573
barbot,

3db sík-kollektor az adott tájolással nagyjából 50%-al termel többet egy évben, mint a 30 csöves.

Az épületek között ne vezesd át a csöveket.

A jobb hőszigetelésből adódó magasabb téli hozam olyan csekély, hogy nem érdemes számolni vele.


2012-07-16
10:29:03
Előzmény: sándor #31549#31571
Szia Sándor!
Alapesetben, alapáron ha megveszek egy 30 csöves, olcsó (?WT) heat pipe kollektort, kb. 140-150.000 ft-ért, illetve ha megveszek ugyanebből a pénzből 3 használt sikkollektort, melyik lenne jobb? A tetőm tájolásda DNy-i, 45 fokos. Illetve nagyon muszályból még van/lenne lehetőség egy DK-i, kb. 60 fokos tető kihasználására is, de akkor kb. 10 métert kellene vezeti vizszintesen is a kollektorvezetékeket, ebből 2 m két épület között.
2012-07-16
10:21:56
Előzmény: Karesz76 #31547#31570
Szia Karesz76!
Én a heat pipe mellett a drain back miatt döntöttem első sorban. Illetve közrejátszott az is, hogy a vákumcsöves jobban szigetelt, kisebb a hőveszetsége. De ha találnék olcsón használt sikkollektort, azt venném meg. Mivel nincs tapasztalatom a napkollektorokkal, nyitott vagyok a lehetőségek irányába, no és nagyon-nagyon árérzékeny. Ha a Fentvaló is úgy akarja, akkor kihozom a maximumot a lehetőségeimből. Remélem, még az idén, mert még hátra van a Villam64-el betervezett vegyeskazán-fütőkőr átalakitása is...
2012-07-14
22:07:48
Előzmény: Karesz76 #31517#31541
Szia!
Köszi a részletes választ!
Sajnos itt egy kicsit nagyobb az árbeli különbség a két változat között, bár ha kerül autó,akkor MO-on már jobbak az árak. :-)
Az egyik ismerősöm nagyon győzköd a sikkollektorral. Sajnos a tető tájolása miatt (DNy) -ha jól matekeltem,- a 300 iteres hmv tartályhoz kb. 3 drb/6nm kellene. Főleg, mert nagyon kacsintgatok a használt kollektorok felé...
Karesz76Válasz erre
2012-07-13
15:47:38
Előzmény: barbot #31494#31517
Szia !


A különbség elsősorban a hőátadó felület nagyságában van.
Valamint varnak apróbb különbségek is.

Amikor megrendeltem az én készülékemet véletlenül rossz fejegységet hoztak, így láttam mindkettőt.
A vékonyabbnál ha jól láttam úgy van megoldva, hogy felül van az 1 db rézcső amiben a víz folyik, és annak az aljára van ráforrasztva a csatlakozási pont.
A vastagabbnál, a vízvezetőcsőből szerintem kettő van, és a két cső közé van behelyezve a csatlakozási pont. Ezt abból gondolom, hogy itt a csatlakozási pontba benézve nem a vizes rézcsövet látod hanem csak a hőszigetelést.


Mivel a rendszerem kb 1 hete üzemel ezért még hatalmas tapasztalataim nincsenek.
De ha jól tudom Zsezse rendszere is 30 csöves és a vékonyabb fajta.
Mivel az ő adatai az interneten elérhetőek, az övével szoktam összehasonlítani az én rendszeremet.

Azt kell mondjam hatalmas különbségek nincsenek, a kollektorban lévő hőmérsékleti értékek hasonlóak szoktak lenni. mondjuk ez nem egy nagy csoda hiszen a csövek ugyanazok, csak a heatpipe feje nagyobb.
Viszont Zszse rendszere 240liter vizet melegít az enyém 300 litert.
Az egyik reggel szinte tizedre megegyezett a tartály hőmérséklet, nap végére az enyém 3 fokkal volt melegebb. Ami ha azt is hozzávesszük, hogy nálam 60 literrel több van a tartályba, már nem is tűnik olyan kevésnek.

Persze mivel a két rendszerbe elég nagy különbségek vannak (külső vs. belső hőcserélő), nehéz megmondani, hogy ez csak a kollektornak köszönhető, vagy egyéb egységek is közrejátszanak.


Az időjárásban nagy különbségek nem lehettek, igaz 120km re lakunk egymástól, de a múlthéten az egész országban kánikula volt és gyakorlatilag nem volt felhő.

Mindenesetre, mivel a két típus között árban alig van különbség, és a nagyobb fejű verzió az újabb fejlesztés, és a gyár is azt mondja hogy nagyobb teljesítményű, én csak azt venném. Akitől vettem, az is azt mondja hogy kb: 10-15% al tud többet.


Amit még tudni kell, az én rendszereben a csövek teljes hőszigetelése csak ma készült el, és eddig nagyon sok hő elment itt-ott, valamint a házunk tájolása sem a legideálisabb, 15:40 körül, már árnyékban van a kollektor miközben még vagy 3 órát süt a nap.

2012-07-12
20:35:32
#31494
Mi a különbség a különböző átmérőjű heat pipe csövek között? érdemes a drágábbikat, a nagyobbat/vastagabbat venni?
Az olcsóbb, vékonyabb kondenzátora 14 mm, a vastagabbiké 24 mm.
villam64Válasz erre
2012-07-11
08:47:40
Előzmény: barbot #31446#31456
A korábban belinkelt cég, akitől rendeltem, nem a most belinkelt cég volt.
1 kollektor esetén nem látom értelmét semmilyen puffernek. Nem termel annyit, és plusz veszteségként jelentkezik a rendszerben. Kettő kollektornál már keletkezik felesleg nyáron. Ide nem tennék puffert. Egy ilyen tartály kb.: napi 1 kWh veszteség. Hőcserélővel működtetheted ezt a radiátor kört. Amikor dolgozik a kollektor. Temperálásra elég, de felesleges ahhoz magasabb hőfokra engedni a kollektort, elég 30 foktól dolgoztatni. Jobb a hatásfok. Nálam is 4 radiátort langyosított az 1 kollektor. 2 kollektorral lakást is lehet temperáltatni tavasszal és ősszel, viszont nincs meleg víz.
Amire figyelj a keverőszelepnél, az a kvs, az áteresztő képesség. Hogy milyen a csatlakozása az mellékes. A fűtés körbe a 30 kW-ot el kell vezetni. Erre ideálisabb a kvs 4.5, mint a 3.2. De ezeknek Szocsmarci a számolója.
2012-07-10
23:23:53
Előzmény: villam64 #31424#31446
Szia!
A puffer csonkja alapból 1"-os. A kazán csonkjai le vannak szükitve 5/4"-ra. Igy a pufferhez jó lesz az 1"-os szelep is?
Másik kérdés:
HA a drain backos kollektorkörbe beteszek egy 80 literes puffert, mi történik, mi történhet? Gondolom, nagyobb lesz a rendszer tehetetlensége, de jól gondolom? Tavasszal-ősszel a kollektorkörben levő hő elég lenne-e egy 5x4-es helység temperálására nagy felületű radiátorokkal (2x1,6 m, illetve 1x0,8 m, Dunaferr tipusú, dupla radiátorokról lenne szó)?
Mellékelek egy rajzot. Eszerint a kollektor alapesetben a hőcserélőre dolgozik, és ha megengedem a csapot(vay termosztáttal bekapcsol egy szivattyút) a radiátorkör felé, akkor azokra.
Mit szólsz ehez?




villam64Válasz erre
2012-07-10
08:39:26
Előzmény: barbot #31412#31424
Még azt is írtam, hogy az interneten rendeltem meg a korábban belinkelt cégtől. Van amikor lehet alkudni. Hivatkozni kell az olcsóbb beszerzési forrásra. Néha drágább keresgélni üzletekben, és átmenni budapest másik végébe, mint az internetes rendelésnél kifizetni a szállítási díjat.
Hőfokkülönbség kapcsolóra az olcsóbb, összeszerelt verziót ajánlom. Ez hidegben tartva az alacsonyabb érzékelőjét, hőfokkapcsolónak is jobb. Ha pontosítani kell írj.
A keresőbe elég beírni a szelep típusát, lehet ilyen áron otthon is megrendelheted.
villam64Válasz erre
2012-07-10
08:13:47
Előzmény: barbot #31419#31423
A vrg131 nem thermo fejes, magától nem tartja a hőfokot. Motor és vezérlés kell hozzá. Úgy már drágább. A javasolt motorokat is nézd meg. Azért választottam az erősebbet, mert nem lenne biztonságos, ha a kazánkörben maradna a teljesítmény egy része. A 322-es nagyon keveset enged át. Esetleg megfelel a 372-es, de ebben nem vagyok biztos.
2012-07-09
23:04:03
Előzmény: villam64 #31416#31419
Szia Villam64!
Köszi a gyors választ. Megnéztem a szelepeket, jó drágák...
Ezeket ajánlottad:
www.vezuv.hu/termek/esbe_vta_572_termkeveroszelep_54_45-65.html
www.futesuzlethaz.hu/shop/esbe-vtc500-tolt-szelep/2846-esbe-vtc511-dn32-50c-termikus-keveroszelep-1.html

Kérdésem az, hogy a vta572 helyett ez:
www.vizgazfutesbolt.hu/index.php?route=product/product&product_id=1328
vagy ez:
www.gepeszbolt.hu/harom-jaratu/13594-esbe-vrg131-haromjaratu-keverszelep-bels-5-4rez.html
jó-e, megfelel-e? Ezek sokkal olcsóbbak. A kazánvédőhöz inkább az 50fokosat választom, mert jobbnak tartom, illetve ezzel a hőmérséklettel már van tapasztalatom.
A Viadrus kazánom csak fával 30kW, szénnel 35 kW-ot tud a leirás szerint.
Kukáztam egy hőcserélőt, holnap befotózom, hogy megszakértsétek. :-)
villam64Válasz erre
2012-07-09
21:19:16
Előzmény: barbot #31412#31416
Namost összeroppantam. Összefogalmaztam magam, és nem vette be a válaszom a szemétláda.

Röviden. A kollektor körbe mehet vta322. A fűtés körbe inkább vta572 inkább vtc511 kvs9 55 fokost javaslok. Többit később. Vagy aki tud válaszoljon.
2012-07-09
17:34:28
Előzmény: villam64 #30042#31412
Sziasztok!
Ha teheted,légy szives, ird le pontosan a kazánvédő, 5/4-es ESBE-szelep? adatait, valamint a puffer feltöltéséhez szükséges termosztatikus szelep adatait, illetve hogy hol tudnám a legolcsóbban megvásárolni Budapesten (ott tudom megvetetni, hazajuttatni).
A kazánvédő ESBE szelep 50 fokon kellene nyisson (ha jól emlékszem, akkor ez 60 fokon nyit teljesen), a puffertöltő keverőszelep pedig 60-65 fok fölött (VTA322-ból az 50-75 fok között müködő kellene?).
Milyen kollektorvezérlőt, illetve hőfokkülönbség-kapcsolót ajánlasz?
Köszönettel, B.
Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Tervek - Barbotlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva