English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Tervek - Barbotlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
villam64Válasz erre
2012-09-14
13:27:04
Előzmény: barbot #33148#33149
Szocsmarci a tervező. Én csak hobbi szinten nyúltam bele a fűtés rendszerbe, meg hogy ne hívjak kivitelezőt állandóan. A hmv töltés leszabályzásának a beépített pufferrel együtt nem látom értelmét.
2012-09-14
12:57:48
Előzmény: szocsmarci #33134#33148
Szia szocsmarci!
Kb. másfél héten belül meg kell rendeljem a szükséges alkatrészeket, hogy el tudják hozni. Szivesen állnám a sört/pálinkacilint, hogy összeüljetek villam64-el, és kiegyezzetek a rendszeremen. :-)
Ha teheted, kérlek, rajzolj egy jó, egyszerű, biztonságos rendszert a meglevő fűtésrendszerem + a megvenni szándékozott két szelep beépitésével...
A rajzodon a puffer hidrováltóként is müködik? A ferdeszelepnek mi a szerepe?
A hmv tartályhoz berajzolt honeywel szelep nagyon szimpatikus, értem is a szerepét, tetszik is, de az ára övön alul ér most, hogy meg kell vegyek egy kazánvédő szelepet + egy keverőszelepet két szekér fa után (amit a tegnap fel is vágtunk)...
Ami fontos lenne még a rajzban, az egy + hőcserélő beiktatása, amiről egy külön helységet fűtenék. A hőcserélőt kukáztam, van rajta olyan termosztátos szelep, amit Te berajzoltál a hmv-hez, de még egyiket sem tudtam kipróbálni.
Ha a puffer és a radiátorkör közti szivattyún át kell nyomja a kazán meletti szivattyú a vizet, az nem akadályozza a körforgást?
Kérlek, vedd figyelembe, amit villam64 irt:
"Begyújtás után elsődleges a lakás felfűtése. Két szivattyú kell menjen fűtéskor (amit én javasoltam ott csak egy), és reggel kell menjen csak a radiátor köri szivattyú... Úgy kell kivitelezni a vegyes tüzelést, hogy este fűtök pár órát. Hadd menjen, túlfűtés is. A végét nem várom meg. Reggel nélkülem előmelegítse a lakást. És esetleg áthidalja a napot estig. Nem elfelejtve a vastag falakat, melyeket nem szabad kihűlni hagyni. Nem könnyű szerkezetes a ház."
50-es a főfalvastagság, a födém szigetelt.
Köszönettel, barbot
villam64Válasz erre
2012-09-14
09:32:16
Előzmény: szocsmarci #33134#33139
Ez az én működő rendszerem. Ennek nagy része tavaly is üzemelt. Csak a két visszacsapós működés lesz az idén először próbálva. Napkollektorral eddig ment.

http://biosolar.hu/forum/show/32009#32009

Szöcsmarci
Oldd meg a két szivattyú vezérlését is a rajzodon. És minek a 18 ezres kapilláris a hmv-re ? A puffernél csak T idommal tartom jónak a bekötésed. Különben a puffer felfűtése hátráltatja a lakás felfűtését. Begyújtás után elsődleges a lakás felfűtése. Két szivattyú kell menjen fűtéskor (amit én javasoltam ott csak egy), és reggel kell menjen csak a radiátor köri szivattyú. A hmv-t javasolt visszacsapóval leválasztani, hogy a radiátor köri szivattyú ne szívja le. Amúgy más gondom nincs vele.
Úgy kell kivitelezni a vegyes tüzelést, hogy este fűtök pár órát. Hadd menjen, túlfűtés is. A végét nem várom meg. Reggel nélkülem előmelegítse a lakást. És esetleg áthidalja a napot estig. Nem elfelejtve a vastag falakat, melyeket nem szabad kihűlni hagyni. Nem könnyű szerkezetes a ház.
szocsmarciVálasz erre
2012-09-14
08:48:46
Előzmény: barbot #33127#33134
Szia
Mégegyszer, és utoljára mondom, nem értek egyet a kapcsolási rajzzal. Kicsit kusza az áramlás, és a vezérlés. Annyira nem komfortos, hogy az megüti egy barlanglakó ingerküszöbét is. Javaslom, hogy nézd át az én kapcsolási rajzomat, ami egy fokkal jobb, habár ez sem tökéletes.
Annyi a hátránya a Tiedhez képet, hogy többet fognak menni a szivattyúk. Cserébe nem lesz zajos a radiátorszelep, nem fogjátok magatokat leforrázni, és átlátható rendszert kapsz. Mégegyszer írom, ez sem jó rendszer, csak jobb, mint a Tied (illetve Villám64-é). Én magamnak nem ezt tenném, hanem a "hagyományos", minden körhöz külön szivattyú elvét követő rendszert.




villam64Válasz erre
2012-09-14
01:54:24
Előzmény: barbot #33127#33131
Szia Barbot
A TT3 a TT1-gyel együtt bőven elég lesz. A TT2 kevés.
2012-09-13
22:29:20
#33127
Sziasztok!
Köszi a gyors reagálást, és elnézést a késői válaszért, de fát vágtunk. :-)
Igyekszem rendezni a soraimat, és csatolom az aktualizált rajzot. A rajzból kihagytam a napkollektor-bekötéseket, hogy ne kavarjanak be.
És akkor a rajz leírása:
-VK 30/35 KW- Viadrus öntöttvas kazán. 30Kw fával, 35 Kw szénnel fűtve.
-TT1 - A fűtési rendszer 50 literes tágulási tartálya.
-BSz1 - Biztonsági lefúvószelep (1x3/4")
-Sz1 - A fűtési rendszer szivattyúja. Grundfos UPS BAS 32-60, amelyet a 2. fokozatban járatok.
-HK1-Hőfokkapcsoló. Ez kapcsolja be a fűtőkör Sz1-es szivattyúját, ha a kazánhőmérséklet (az előremenő csonkon mérve) eléri az 50 fokot, vagy azt a hőmérsékletet, amit beállitok.
-KVSz - kazánvédő szelep - ezt szeretném megvásárolni most
-BSz2 - Biztonsági lefúvószelep (2x1/2")
-HMV 300L - 1 hőcserélős HMV tartály, 300 literes, zománcozott Hoval. A hőcserélőspirál felülete 2nm.
-BSz3 - A HMV tartály lefúvószelepe.
-TT2 - A HMV tartály 17 literes tágulási tartálya. Mostanában sokat mérgelődök miatta, mert bár fel van nyomatva 1,5 bar-ra, mindig kinyomja a BSz3-on keresztül a vizet, ha a kazán gyorsan melegiti fel a vizet. Ilyenkor, meg nyáron kukoricacsúszát égetek a melegviz előállitására.
-VT1 - A HMV tartályba bekötött vezetékes viz visszatartó szelepe.

---Idáig van 5/4"-os csővel szerelve, innentől 35-ös rézcső van.

-VT2- a puffer visszatartó szelepe. Ez akadályozza meg, hogy a reggel bekapcsoló Sz2-es szivattyú a kazánba is visszakeverje vizet.
-KSz1- ennek elfelejtettem felirni a nevét/jelölését, de ez az utolsó szerelvény radiátorkör előtt, az előremenőn. Ezt is most szeretném megvásárolni. Ez szabályozná a radiátorkörök felé menő vizhőmérsékletet, ami kb. 60 fok lenne. De ezt a majdani tapasztalatok alapján kell belőnöm, ezért gondoltam itt egy 50-75 fok között működő szelepre.
-PUFF 500L- az 500 literes puffertartályom. Ezt majd még szeretném bőviteni a jövőben. Ezt csak arra használnám, hogy reggel, mikor már kialudt a tűz a kazánban, és még nem gyújtottunk be,bekeverje az eltárolt melegvizet a radiátorkörbe.
-TT3- A puffertartály tágulási tartálya- ezt is most kell megvegyem- 50 literes elég lesz?
-Sz2- a puffertartály kevrőszivattyúja, amit a HK2 hőfokkapcsoló kapcsol be, illetve az SzT szobatermosztát. Ez csak hajnalban/reggel működne.
-VT3. a puffer visszatartószelepe, amely megakadályozza, hogy az Sz1-es szivattyú a pufferen keresztűl visszafordítsa a vizet a kazánba.

---Idáig van 35-ös rézcsővel szerelve, innentől 32-es HAKA (5 rétegű cső) van.

A csőméretek fokozatosságához azért ragaszkodtam, és ragaszkod(nék)/ok most is, mert így a kazán megfutása esetén gyorsan ki lehet forditani a vizet a különböző fogyasztókhoz (hmv tartály, puffertartály, radiátorkör)anélkül, hogy a csőátmérő gondot okozna.

Ami még fontos, hogy a HMV tartály, és a puffer közé be szeretnék épiteni egy hőcserélőt, amin keresztül egy 5x4-es helységet ki tudok füteni. Ez egy külön rendszer lenne, és fagyállós, hogy csak szükség esetén lehessen/kelljen fűteni. Ennek a szivattyúját egy hőfokkapcsoló vezérelné, ami egyfelől bekapcsolna, ha a kazánhőmérséklet eléri a kritikus 85-90 fokot (hogy segitsen lehűteni a fűtéskört), vagy,- ha szükség esetén én bekapcsolom-fűtse ki az 5x4-es helységet.





szocsmarciVálasz erre
2012-09-13
10:33:18
Előzmény: villam64 #33099#33102
Már ne haragudj, de ez a számítás nem jó. De érdekes amit leírsz 4 külön mondatban, mert a 4 mondat midegyike igaz állítást tartalmaz, a harmadik kicsit vitatható, de még elmegy. Olyan, mint egy politikusi beszéd. Az ember hallgatja, és elgondolkozik, hogy milyen igazat mond ez az ember, és utána döbben rá, hogy az egész egybeolvasva nem igaz.
villam64Válasz erre
2012-09-13
09:20:20
Előzmény: barbot #33094#33099
Számolgattam közben. 30 kW a kazán. 1 m3 víz 1 °C-kal történő emeléséhez 1,16 kWh kell. Amennyiben a kazán bemenője, és kijövője között 10 °C a hőmérséklet különbség, akkor 3 m3/h elég. Tehát szerintem bőven elég a 4,5 kvs.
szocsmarciVálasz erre
2012-09-13
08:22:15
Előzmény: barbot #33094#33098
Szia
Én segítenék, de leragadtam a kapcsolási vázlatodnál. A legutolsó, amire emlékszem, azzal én nem értek egyet, ezért nem is szívesen segítek Neked, nem akarom, hogy összemosd a nevem egy rossz fűtési rendszerrel. De ha megtennéd, rajzold le az utolsó verziót, akkor talán kitudunk találni valami okosat.
A KVS értékének optimálisnak kell lenni. Egyfelől az a jó, ha minél nagyobb, másfelől az, ha minél kisebb.
Ha nagy a szelep KVS-e: kisebb szivattyú kell, kisebb átmérőjű csővezetékek.
Ha kicsi a szelep, akkor megszűnik a szelep szabályozó képessége, ami azt jelenti, hogy zárás közeli állapotban fog dolgozni mindvégig. Egyszerűen nyit-zár szeleppé alakul át, soha nem fog szépen szabályozni - ezt hívják szelepautoritásnak.
A 14 m3/h KVS értéke hatalmas, szerintem felesleges kazánvédőnek alkalmazni, akár még káros is lehet a kazánra, ha állandóan zárás közeli állapotban van. Persze tudni kellene a kazán teljesítményét, és a kazán keringtető szivattyújának típusát. Általában oda elég a 3/4", vagy 1" méretű VTC 312. www.gienger.hu/uploads/arlistak/installacio/szerelvenyek/Zona-,%20valto-%20es%20keveroszelepek.pdf Megjegyzem nekem szimpatikus az 1" külső menet ezen a szerelvényen, mert úgy rémlik, hogy a 3/4"-es vízóra hollandernek a mérete 1", így könnyen rátekerhető a szelep puffer felőli oldalára, és a függőleges ágba 1-1 db, a szivattyú felőli oldalon pedig ott van a szivattyú saját hollandere, így a szeleped bármikor kiszerelhető vágás nélkül.
Javaslom, hogy a rézcső átmérővel csinján bánjál, nagyon elszaladt az ára. 30kW -os kazánhoz egy normál családi házban max 28-as rézcső tartozik, ha jól van méretezve minden. De elüzemelhet akár 22-essel, csak kicsit forró lesz a radiátor :) .
"A kazán után következik a hmv tartály, ami után a csőátmérő 35-ös réz, illetve 32-es 5 rétegű cső lesz. " - a 28-as rézcső felel meg a 32-es ötrétegűnek!
"a szelepben inkább legyen a szükséges optimum fölött még tartalék, mintsem gondot okozzon a későbbiekben." - nem a szelepekben kell legyen tartalék, hanem a szivattyúban. De nem kell túlzásba esni itt sem, a fűtési szezon nagy részében (80%?) a maximális hőigény fele sem kell.
villam64Válasz erre
2012-09-13
04:55:06
Előzmény: barbot #33094#33096
Hogy elég-e a kvs érték, a többiek majd kiszámolják. Az 1"-os 572-es kvs-e 4,5 (1 1/4" kvs-e 4,8). Ára alapján 1" olcsóbb. www.webgaz.hu/termekinfo.php?id=1882
A kazán felé nem ennek a keveréke megy vissza, hanem a puffer alja és a visszatérő keveréke, mely jóval hidegebb. 20-40-60 °C. 60 °C mire felfűtötted.
A 65 °C elég, ez lenne a maximális fűtési köröd. A pufferre megy 70 °C-os víz is, csak a radiátorok felé nem.
2012-09-13
00:10:06
#33094
Sziasztok!
A segítségeteket kérem.
Folyik az erőgyűjtés, ebben a hónapban meg akarom venni a fűtésrendszerem fejlesztéséhez a kazánvédő szelepet, illetve a puffertöltő szelepet. Egyúttal be akarom építeni a majdani napkollektoros rendszer fogadásához szükséges elemeket is, az előzőekben vázolt rajzoknak megfelelően.

A kazánvédő szelep az tiszta, ilyet veszek:
www.futesuzlethaz.hu/shop/esbe-vtc500-tolt-szelep/2846-esbe-vtc511-dn32-50c-termikus-keveroszelep-1.html
www.webgaz.hu/termekinfo.php?id=1224

Viszont nem tudok dönteni a puffertöltő szelepek között, segítségeteket kérem, hogy melyik lesz jó ezek közül - vagy ajánlotok mást:
www.vezuv.hu/termek/esbe_vta_572_termkeveroszelep_54_45-65.html
www.webgaz.hu/termekinfo.php?id=1886

A fenti két szelep ára között jelentős a különbség, még az 522(www.webgaz.hu/termekinfo.php?id=1886)-is jelentős összeg.. A vta 572-s is 50-75 fokos tartományban kell(ene) müködjön.

Ami adott:
-A kazán bekötőcsonkja 1.1/4 ( 5/4").
-Az (egyelőre) 500 literes puffertartály bekötőcsonkja szintén 5/4-es.
-a hmv tartály 300 literes, bekötőcsonja 1".
A kazán után következik a hmv tartály, ami után a csőátmérő 35-ös réz, illetve 32-es 5 rétegű cső lesz.
-a lakás fűtendő területe kb. 120nm, illetve időszakosan esetleg fűtve lesz még 20 nm (vagyis max. 140nm).
-A szelep állítható hőmérséklet-tartománya 50-75 fok közé essen (a 45-65 fokos szelepet azért nem tartom jónak, mert igy kicsi lesz a hőmérséklet-különbség az 50 fokos kazánvédő szelep, és a puffertöltő szelepek között- de javítsatok ki, ha ez nem gond.


Amit szeretnék:
-minél kisebb keresztmetszet-csökkenést, minél kisebb ellenállást (vagyis minél nagyobb kvs értéket, ha jól értem a kvs értelmét)- jó ár/érték arányban.
- a szelepben inkább legyen a szükséges optimum fölött még tartalék, mintsem gondot okozzon a későbbiekben.
- a lehető legolcsóbban vásárolni (Budapesten fogok megkérni valakit).

A kazánvédő szelep kvs-e 14, a keverőszelepeké 3.5/4.5 . Jelentős a kvs különbség. A kérdésem az, hogy a 3.5/4.5-ös kvs-ü keverőszelep megfelelően "átjárható"-e, nem akadályozza a fütésrendszer müködését? A szelep a fővezetéken/gerincvezetéken lesz, a teljes fütés átmegy rajta.
Válaszotokat előre is köszönöm!

2012-07-31
21:08:57
Előzmény: sándor #32026#32063
Szia sándor!
irod:"Ugye nem baj, ha inkább azt mondom, hogy én nem értem, hogy mit is akarsz a melegvíz termeltetéssel? Melyik konkrét időszakban nem akarsz fát használni a nap mellé, vagy helyett?"
Amíg süt a Nap, addig nem akarok fát használni. Tavasztól őszig melegvizet, ősszel, tavasszal pedig melegvizet, és/vagy egy 5x4-es helység fagymentesitését/temperálását/fűtését szeretném megoldani.

"Annyit találtam Neked, hogy hasonló (Cser) méretű, de minőségi síkkollektorból kevesebb mint 3 db-ra lenne szükséged ideális tájolásnál.
A vákumcsöves (ami szintén drága) 22 csövesből már 2,2 db elég lenne, de szintén ideális tájolásnál."
A jelenlegi árakon 2 drb minőségi sikkollektor drágább, mint három rézlemezes cser-féle.

"Mindkettő éves átlagban nagyjából ugyan annyit termelne." Igen, az ár/teljesitmény után már következnek a következő szempontok, a könnyű szerelhetőség, a bővithetőség, az élettartam.

"Mivel sem a sík, sem a vákumcsöves ilyen tájolásnál és darabszámban nem tudna feltételezem augusztus végétől ellátni benneteket napi begyújtás nélkül melegvízzel, szerintem értelmetlen komolyan válogatni közöttük.
Ha úgy is be kell ugrasztani a kazánt, akkor az szeméttel olcsóbban gyárt melegvizet, ráadásul még a lakást is fűti."
Igen, aránylag olcsón gyártom a melegvizet-és mégis drágán. Mert amit most eltüzelek, az télire jó lenne begyújtani. Igaz, hogy az apró nyesedéknek, kukoricacsuszának, stb. hulladéknak körülményes a tárolása, kezelése, de bűn veszni hagyni, elrohasztani, ha ki lehet váltani vele a tűzifát.

"A használt napkollektorról lebeszélnélek." Szivesen veszek én újat is, de "módtól függ a tarisznyálás". Hátha szerencsém lesz, és jó kollektort tudok venni jó áron!



villam64Válasz erre
2012-07-30
07:41:03
Előzmény: barbot #31996#32030
Én továbbra is tartom a 60 vákuumos csövet, vagy 4 m2 síkkollektort. A pufferre levezetés kell. Lehet DB, de lehet zárt hőcserélős, fagyállós, szünetmentes, forrásmentes rendszer is. A felesleg a pufferre. Még a téli tesztjeim nincsenek meg, de az ötrétegű 16-os al-pex padlófűtés cső jobb választás, mint a rézcső. Javult a rendszerem hatásfoka, mióta a 18-as rezet, meg a vas fűtésrendszert kiváltottam vele. Jóval kisebb a hővesztesége, kevesebb szigetelés elég rá, olcsóbb, könnyen hajlítható. A 60 % HMV kiváltás reális. Steing 2 db 'Cser abszorbert' épített be. Abból 4-et javaslok a te tartályaidhoz.
2012-07-28
11:16:49
Előzmény: sándor #31992#31996
sándor!
nem akarok megosztott kollektormezőt. vagy-vagy lesz.
A hmv-t jelenleg is kazánnalk állitom elő. Nem nagy munka, de a most felhasznált kerti nyesedék, ukoricacsúsza télen is jól fogna, tűzgyujtónak. Bűnnek tartom elégetni, ha ott a Nap. A legolcsóbb tűzifa az, amit ki sem kell vágni. :-)
A sikkollektor teljesitményét ha ki akarod számolni, megköszönöm: rézlemezre házilag forrasztott rézcsővel számolj, vagy a legolcsóbb Cser tipussal, esetleg használt nyugatival. Vákumcsövesből is a legolcsóbb Westechel, 30 csővel. És akkor-tanácsod szerint- a DNy-i, 45 fokos tetővel.
2012-07-28
10:36:30
Előzmény: sándor #31994#31995
Sándor,

Mint az előbb írtam, csak vészes helyhiány esetén látom értelmét.

1. Nem arra gondoltam, hogy kiemeléssel dél felé állítanák a kollektorokat, hanem azt, hogy egy tetősíkra szerelték volna.

2. Az, hogy szétszórták a kollektorokat, még nem eredményezett több árnyékot, a klímát sem kíméli jobban.

2012-07-28
07:27:21
Előzmény: sándor #31992#31993
Sándor,

"Láttam 35-45 fok közötti, direkt K és NY tájolású tetőkre (házgerinc É-D tájolású) megosztva szerelt kollektorokat"

Egy esetben látom csak értelmét egymáshoz képest 90 fokos szöget bezáró tetősíkra szerelni a kollektorokat (két kollektormező DK-DNy tájolással), és az csak áthidalhatatlan helyhiány lehet. Mi más oka lehet egyébként az elvileg semmivel több hozamot nem eredményező elrendezésnek?


2012-07-27
08:15:21
Előzmény: steing #31929#31957
szia steing!
köszi az infókat, fontosak. Nem 500-as a hmv tartályom, hanem csak 300-as. Tehát ehez kellene mérni/méretezni a kollektorokat. Az 500-as, kukázott tartály a puffer lenne, ha sikerül. És abba vezetném bele a + hőenergiát. Nekünk is elég lenne a 40-45-50 fokos viz, főleg, ha nem lenne rétegződés a tartályban.
Neked hogy vannak kötve a kollektorok? Sorba, vagy párhuzamosan? drain backban, vagy nyomás alatt, fagyállóval?
Meg vagy elégedve a rendszered hozamával? Érdekelne az ár/használati érték "indexed" is, illetve az, hogy tapasztalatokkal a hátad mögött, ma/most hogy döntenél, ha újra belevágnál egy kollektor felszerelésének?
2012-07-27
08:08:19
Előzmény: sándor #31815#31956
szia Sándor!
Én sem akarok sokat foglalkozni a kollektorral. Drain backosat szeretnék épiteni, hiszen ahoz már megvannak a szükséges ketyerék, csak a kollektor hiányzik. Figyelem a lehetőségeket. Ami talán biztosnak mondható erre az évre, az a villam64-el tervezett vegyeskazán bekötési átalakitás.
A Csernél nem irnak a kész kollektorok üvegezésének milyenségéről. Viszont van egy drágáb kategóriájuk is, amihez minősitést adnak: ez vajon a minősitésért kerül többe, vagy az anyaga miatt?
Hárfa elrendezésben a sikkollektort hogyan tölti fel a keverőszivattyú egy drain backos rendszernél? Alulról, vagy felülről?
DK-i tájolással, 60 fokos tetőn mit tudna a sikkollektor a DNy-i, 45 fokos tetőhöz viszonyitva?
2012-07-26
08:32:56
Előzmény: barbot #31763#31929
Hello,

nekem végig gebo van. Németo.-bol rendeltem, olcsóbb volt mint ha itthon veszem meg. Nekem saját kolelktorom van, 10es policarbonát lappal. így a 2 panel (Cseres alu) nekem a 120as vizet 50°Cra mindig felnyomja (ha süt a nap persze, ha meg jól süt akkor kapcsol be a 2. tartály a 200as) vagy csak 40re ha kevesebbet. de ahogy Sándor mondja kompromisszumot kell hozni ebben az esetben, de nekem a 40°C is jó, mert fürdeni elég.

nemtudom mennyivel lenne több a 3 panel, de ha jól emlékszem és 500Les a tárolód, háát én nem vennék mérget rá hogy elég hozzá. De mint mondom, nincs viszonyítási alapom a gyári Cseres teljesítményére. de biztos jobb mint az enyém... de a Csernél a főnök, biztos meg tudja mondani..

steing
2012-07-23
11:10:03
Előzmény: sándor #31815#31818
Sándor,

Vagy esetleg építse meg napelemből. Róbert már készített erről kalkulációt: http://biosolar.hu/forum/show/30852#30852

Így kicsit drágább lenne napelemmel (normál paraméterű, kis csőtávú napkollektoros rendszerhez képest), azonban a fűtőbetét időnkénti vízkőmentesítésén kívül 25 évig (jóval több, mint napkolinál!) más karbantartási művelet nincs! Fűtés rendszerre kötése nagyon egyszerű, csak egy csőfűtőtest kell. Nincs szigetelés, se abszorber, se télen kevesebbet hoz mint használ, se stagnáció, se fagyálló, stb... A nyár és tél között hatásfok sokkal kedvezőbb. A napelem ugyanazon napsütésben télen nem hogy kevesebbet, a nyárhoz képest vagy 20-30%-al többet hoz. Még télen is, felhős időben is van hozama...
2012-07-22
21:05:59
Előzmény: sándor #31773#31795
Szia sándor!
Én sosem csináltam gondot abból, hogy nem tudok új autót venni. Ha tehetném sem vennék, pontosan az első év/évek értékvesztése miatt: Egy két éves, és egy új autó értéke közti különbség többszöröse lehet a két éves rendbetételéhez szükséges összegnek. És az autó elég drága i ahoz, hogy tényleg, és szó szerint tartós használati cikknek számítson. De ez mellékvágány...
Szerinted, ha egy 30 csöves hp kollektor árából illetve annak teljesítményéből indulunk ki (kb. 150000 ft), akkor az ebből a pénzből megvásárolható 3 drb, 6 nm-es, alu abszorberes síkkollektor teljesítménye kisebb lesz, vagy nagyobb? Illetve a sík felületének nagysága kompenzálja kisebb? teljesítményét?
2012-07-22
20:54:55
Előzmény: robert #31767#31794
Szia robert!
Az egyik ismerősöm, aki egy forgalmas út mellett lakik, egy teleszkópos nyelű szivaccsal, illetve havonta 1x vizsugárral háritja el a port a kollektorokról. Érezhető utána a teljesítmény-javulás. Ez benne van a pakliban.
A szelektiv bevonat hogy megy tönkre? Lepattog, vagy szigetelni/tükrözni kezd? A Cser kollektorai vajon minek számitanak? Gyárinak, vagy jó minőségű kisiparinak?
A gyári síkkollektoroknak hogy van megoldva a kondenzviz eltávolítása?

2012-07-22
08:33:49
Előzmény: barbot #31766#31767
barbot,

A sík-kollektor teltesítmény-csökkenéséért felelős fő tényezők:
a. lerakódás az üvegen, mattulás
b. szelektív bevonat tartóssága
c. szigetelés állapota

a.
érdemes évente egyszer mosószeres vízzel lemosni az üveget
az üveg belső oldalán is szennyeződhet, ha a dobobozolás vagy vízelvezetés nem megfelelő (pl tömítőanyag elöregszik, vagy a kollektorba kerülő vízpára az üvegen kikondenzálódik)
műanyag bevonat esetén az átlátszóság idővel romlik

b.
a gyárilag bevont abszorberekkel általában nincs gond, a házilagos festés lehet problémás

c.
nem megfelelő szigetelőanyag használata, vagy a dobozba jutó víz elamortizálja a szigetelést

2012-07-22
08:14:12
Előzmény: sándor #31765#31766
Sándor!
Ha jól értem, a vákumcsöves kollektort megveszed, és vagy használod csökkenő teljesítménnyel, vagy időnként cseréled a csöveket?
Vagyis 10-15 év alatt akár az összes csövet ki kell/lehet cserélni?
Akkor én, ha egy egyenletes, többé-kevésbé kiszámítható melegvíztermelést akarok, akkor be kell ruházzak ismét/időnként, folyamatosan kitolva a megtérülési időt?
A gyenge minőségű, és olcsó sikkollektoroknak melyek lehetnek a kritikus pontjai, amelyek miatt teljesítményük alacsony? És ezeknek romlik-e tovább a teljesítményük idővel? Tudom, hogy igen, de ár/érték/teljesítményük arányában értem.
2012-07-21
23:11:24
Előzmény: steing #31761#31763
Szia Steing!
Kb. igy látom én is. A házi szerelésnél meg az a baj, hogy itt nem lehet alu és rézlemezt kapni, és a huszonkm-ről kezdem vadászni, az mind megjelenik a költségoldalon. Közben megtaláltam a Cser itteni képviseletét. Nem értem, hogy a réz és az alu abszorberlemezes kollektor között hogy lehet csak kb. 8000 ft-nyi különbség?
Te mivel, milyen csővel kötötted be az aluabszorbert? Végig gebo-val?
Szerinted 3 alu kollektor mit tud?
Ha ezeknek a kollektoroknak nem spéci napkollektoros üvegjük van, akkor:
-mit tudnak egy 45 fokos ÉNy-i tetőn, illetve mit egy kb. 60 fokos DK-i tetőn?
Köszönettel, barbot
Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Tervek - Barbotlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva