English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Tervek - Barbotlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
szocsmarciVálasz erre
2012-09-16
08:20:06
Előzmény: barbot #33185#33189
A szivattyúk vezérlését külön kell megoldani egy csőtermosztát segítségével. www.siemensbolt.hu/siemens-termekek/91-siemens-ram-tw-cstermosztat.html - vagy valami hasonló. A kazán előremenőjére kell tenni, közel a kazánhoz, a másikat a puffer tetején lévő csőre, közel a a pufferhez. Ezt a termosztátot kell sorbakötni az időkapcsolóval, vagy még inkább a szobatermosztáttal. Szerintem az időkapcsoló nem fog ideálisan működni, akkor inkább egy 3000 Ft-os tekerős termosztát.
A HMV tartály köréhez kell a visszacsapó, a 2. szivattyúhoz nem, ezért ugyanannyi visszacsapó kell majd. Sőt, elmaradhat a HMV tartály és a puffer közti visszacsapó is, a kazánon nem fog átfordulni a víz, vagy ha átfordul az se nagy baj.

Ha megvan véve a golyóscsap, akkor maradjon, csak kellemetlen lesz minden elzárás után újra beállítani.

A kazán többlet teljesítménye nem hátrány vegyes kazánnál, a csúcsteljesítményt úgysem tartja egész végig, és a pufferrel lehet tárolni a felesleget, ha esetleg bedurrantanál.


villam64Válasz erre
2012-09-16
05:41:10
Előzmény: barbot #33185#33186
http://biosolar.hu/forum/show/33171#33171
Szocsmarci ezen utolsó rajzán a 2-es szivattyú átkeringteti a radiátor kör visszatérő vizét a hmv tartály hőcserélőjén. Az eredmény nagyon nehezen számítható. A hőcserélő alul van. Hogy meleg legyen a hmv alja, kicsi az esély. Mivel fűtés után kihasználod. Tehát hideg a valószínű reggel. Tehát elő langyosítja, ami a rétegződést szünteti meg. Nehéz megjósolni, hány fokos lesz a reggeli keringtetés után a hmv tartály.
2012-09-16
01:01:45
#33185
szocsmarci egyszerűsített rajza, amin szerepel a villam64, és az Ő megoldása is, elgondolkodtatott: a puffer utáni keverőszelep honnan keveri be a hideget a fűtés előremenő ágába? A pufferből, vagy a fűtés visszatérőjéből? Vagy mindkettőből?
Jól értem, hogy a szocsmarci által javasolt szivattyúelhelyezéssel, ha a kazán megállt, lehült, és a kazánvédő szelep lezárja a visszatérőt, és HA a puffer szivattyúja működik, akkor a fűtésrendszer visszatérőjét keresztülnyomja a hmv tartályon, és visszahűti azt? Így a hmv tartály is pufferként működhet egy bizonyos fokig, ami nem baj, ha nem csökken 40 fok alá a melegvíz hőmérséklete. Ennek a bekötésnek, ha működik, az is lenne az előnye, hogy a tervezett, a hmv tartály hőcserélő spiráljával sorbakötött hőcserélő ( a külön helységé) a pufferből is kapna hőt.
villam64Válasz erre
2012-09-15
20:07:01
Előzmény: barbot #33180#33181
Barbot
Nem. Hanem a kazán szivattyú vezérlője működtet egy két váltós relét. Egyik váltón a kazán szivattyúja van. A másik váltón a fűtés szivattyúja. A másik relét működteti a tervezett időzítő kapcsolás. Ennek a váltóján csak a fűtés szivattyú van. De ez a relé benne van az időzítő kapcsolásban, tehát nem plusz. Az első a fontos, mert a két szivattyú másként nem működik helyesen. Ez lehet 230-as relé foglalattal, melyet villanyszerelési boltban megkapsz. Valamelyikhez foglalatot is venni kell.
Szocsmarci
Kapcsolásánál ha csak a kazán szivattyúja megy, akkor a keverőszelepnél visszafordulhat a víz a kazán visszatérőjére a nyitásnál. Utólag látom, hogy berajzolt közben egy visszacsapót. Így már elmegy. Átmegy a 2-es szivattyún a kazán vize, csak a szivattyú által tompítva, ha nem megy. Ez felveti, hogy termosztáttal is vezérled. Viszont újabb probléma, hogy a 2-es szivattyú a hmv tartály hőcserélőjét is átnyomja. Tehát még nem jó. Vagy visszacsapó a hmv hőcserélő körébe.
2012-09-15
19:39:56
Előzmény: villam64 #33174#33180
A relét úgy érted, hogy vagy-vagy? Vagyis vagy a kazán, vagy a puffer szivattyúja megy, és a kazánnak mindig elsőbbsége van a pufferrel szemben?
Kerestem valami hasonlót a conradnál, de nem találtam. Valószinüleg rosszul kerestem.
2012-09-15
19:20:12
Előzmény: szocsmarci #33171#33179
Szia.
"A különbség csak a második szivattyú elhelyezésében van, az én gondolatmenetem szerint a szivattyúk nincsenek párhuzamosan kötve, tehát biztos, hogy nem lesz zajos a rendszer. Villám64 elrendezésében az áramlásokat sem lehet pontosan megmondani, az is lehetséges, hogyha a szobatermosztát nem kapcsol be, akkor is nyomja ki a melegvizet a kazánköri szivattyú a rendszerbe."
Én egy lüke, bükkfafejű székely vagyok, magonkelt fütésszerelő. :-) Nem tudom felfogni, hogy az általad javasolt helyre, ha beteszek egy szivattyút, az nem akadályozza, nehezíti a kazán melletti főszivattyú dolgát. Amit még nem értek, az az, hogy a villam64 által rajzolt szivattyúhelyen a szivattyó ugyanazon az "útvonalon" fordítsa át reggel a puffer vizét, mint a Te rajzodon. Csak esetleg nem szűkítí a keresztmetszetet. Nem kételkedek a véleményedben, de nem értem. A másik gond. hogy nincs szobatermosztát. Az utolsó rajzomon szerepel, lesz, de most még nincs. Igazából egy időkapcsoló is tökéletesen megteszi.

""A ferdeszelepek tényleg ferdeszelepek kell legyenek, vagy maradhatnak a jelenlegi golyóscsapok is?" - A golyóscsap elzáró szerelvény, elvileg nem lehet szabályzásra alkalmazni. Én a helyedben ferdeszelepeket tennék, nem sokkal drágább, mint a golyóscsap."
A golyóscsapok már megvannak, jók. Tényleg nem volt sok a különbség anno a golyóscsap, és a ferdeszelep között, de az itteni szakik ezt ajánlották, ezt vettem. Most egyfelől sajnálom kidobni, másfelől meg a sok kicsi sokra megy. Úgyis előjön majd egy halom előre be nem tervezett költség, ha hozzanyúlok a kazánhoz...

"Ahogy számolom 75+45 = 120nm az épület, 50W/m3-rel számolva ez 18kW-os hőigény."
Vagyis a kazánban még van min. 12kW tartalék? Elméletileg ennek a tartaléknak kellene a puffer? Ha igen, akkor tudva azt, hogy kb. 120-130 liter viz van a rendszerben, mekkora az ideális pufferméret, ami jó lenne nekem?

"A hőcserélőd jónak tűnik nagyságra, a 20nm-es szobára bőven megteszi. A bekötés helye talán jó, a nyomás meglesz primer oldalon. Csak úgy fordítsd, hogy a 3/4"-os csonkja legyen a kazánkörön."
Ok. :-)

"...- lehetséges, hogy be van korlátozva egy pöcökkel, ezért nem lehet állítgatni (csavargatni) a hőmérséklet értékét. Nehogy eltörd, inkább próbáld megkeresni a fejen a korlátozót, ami lehet hogy egy kis süllyesztett imbusz csavar. Ezt a fajta termosztatikus fejet ajánlottam a HMV boylerhez, csak lehet, hogy a 1/2"-os szelep kicsi lesz."
Tényleg van egy pöcök, ami akadályozza a váltást. :-) Nem tudtam megnézni alaposabban, mert ma csöveztem (a múlt télen kilyukadt a vezetékes viz gerincvezetéke. A nyár elején megcsináltam a lakásig, ma beástuk a kertbe, gazdasági épületekhez vezető másik szálat. Majd bekötöm valamikor...)
villam64Válasz erre
2012-09-15
15:09:11
Előzmény: szocsmarci #33171#33174
Szocsmarci
Valóban majdnem azonos a elképzelésünk, csak pont a szivattyú elhelyezése miatt másabb. Az én tervezetemben fűtéskor csak a kazán köri szivattyú megy, és ez nyomja át a házon és a pufferen is. Pont az a lényeg, hogy ha begyújtok, akkor felfűtsem a házat is. A másik szivattyú a terv szerint csak akkor megy időzítve, mielőtt felkelnek, hogy ne hidegben kelljen felkelniük. Ekkor nincs aki tüzeljen. A te tervezetedben, hogy a lakás fűtés menjen a kazánról, ahhoz mennie kell a második szivattyúnak. Ez a vezérlés nem gond. De kell a hajnali vezérlés, amikor csak a második szivattyú mehet csak, mivel nincs tüzelés. Ennek a vezérlését kell megoldani nálad. Kell egy relé két kapcsolóval, hogy szét választódjon a két szivattyú. És még egy relé egy kapcsolóval.
szocsmarciVálasz erre
2012-09-15
13:31:17
Előzmény: barbot #33168#33171
Lerajzoltam mégegyszer a Villám és a Te általad javasolt verziót úgy, hogy egyszerűbb és átlátható legyen, de csak a hidraulikát (külön kör nélkül).
A különbség csak a második szivattyú elhelyezésében van, az én gondolatmenetem szerint a szivattyúk nincsenek párhuzamosan kötve, tehát biztos, hogy nem lesz zajos a rendszer. Villám64 elrendezésében az áramlásokat sem lehet pontosan megmondani, az is lehetséges, hogyha a szobatermosztát nem kapcsol be, akkor is nyomja ki a melegvizet a kazánköri szivattyú a rendszerbe.

"A ferdeszelepek tényleg ferdeszelepek kell legyenek, vagy maradhatnak a jelenlegi golyóscsapok is?" - A golyóscsap elzáró szerelvény, elvileg nem lehet szabályzásra alkalmazni. Én a helyedben ferdeszelepeket tennék, nem sokkal drágább, mint a golyóscsap.

"Amit még nem értek, az az, hogy az Sz2 is kell műköjön akkor, mikor az Sz1 működik?" - Nem. Az én verziómban teljesen külön működik, de Villáméban is egymástól független az indulás/leállás.

Ahogy számolom 75+45 = 120nm az épület, 50W/m3-rel számolva ez 18kW-os hőigény.

A hőcserélőd jónak tűnik nagyságra, a 20nm-es szobára bőven megteszi. A bekötés helye talán jó, a nyomás meglesz primer oldalon. Csak úgy fordítsd, hogy a 3/4"-os csonkja legyen a kazánkörön.

A kapilláris csöves termófejről írtad: "Ez be van ragadva, legalábbis ahogy megpróbáltam, inkább le akart csavarodni a hőcserélő csonkjáról, mintsem elállítódjon." - lehetséges, hogy be van korlátozva egy pöcökkel, ezért nem lehet állítgatni (csavargatni) a hőmérséklet értékét. Nehogy eltörd, inkább próbáld megkeresni a fejen a korlátozót, ami lehet hogy egy kis süllyesztett imbusz csavar. Ezt a fajta termosztatikus fejet ajánlottam a HMV boylerhez, csak lehet, hogy a 1/2"-os szelep kicsi lesz.





2012-09-14
21:31:35
Előzmény: szocsmarci #33164#33168
Mellékelem az újdonsült, vagy inkább újrasütött rajzot.
Ez afféle öszvér lett. Mivel az előző rajzomba már berajzoltam volt a vezérléseket is, azt újrahasznosítottam, és kiegészítettem:
- az 5/4-es VTC 511-es kazánvédőhöz azért ragaszkodnék, mert 5/4-es idomok vannak, erre illeszkedik a szivattyú hollandere is, magyarán olcsóbban megúsznám a szerelést.
- a fűteni kívánt helység hőcserélőjét a legegyszerűbben a hmv tartály hőcserélő spirálja után lehetne beszerelni, sorban. Így mindig folyamatos lenne a helység hőcserélőjén keresztül a körforgás, vagyis nem zavarná a melegvíz-készítést, nem hűtené vissza a hmv tartályt, illetve betölthetné a kazánvédelmi funkcióját is: a külön helység külön, fagyállós rendszerében csak akkor keringene a víz, ha én bekapcsolom, illetve ha egy hőkapcsoló (HK3) azt érzékeli, hogy a kazánhőmérséklet elérte a 90 fokot.
- az általad javasolt ferdeszelep (FSz2) tényleg kimaradt az előző rajzomból, pedig ott a mostani rendszeremen is van egy golyóscsap. Ezt zárom el tavasztól őszig, mikor már nem kell fűtés, és ugyanekkor nyitom meg teljesen a FSz1-et (ami szintén golyóscsap jelenleg). Télen, mikor fűtünk, a FSz2 teljesen nyitott, és a FSz1 kb. 3/4 részben zárva van.
- A ferdeszelepek tényleg ferdeszelepek kell legyenek, vagy maradhatnak a jelenlegi golyóscsapok is?
- a Sz2-t a villam64 által javasolt helyen hagytam, mert bükkfafejemmel nem tudom megérteni, hogy nem akadályozza a főgerincbe építve a viz szabad(abb) körforgását. Az Sz2 szivattyú elméletileg megvan, egy wilo, ezt majd holnap megnézem pontosan, és beírom.
- amit még nem értek, az az, hogy az Sz2 is kell műköjön akkor, mikor az Sz1 működik?
- ha a szekunder körön a radiátorokat érted, akkor két sorházat képzelj el, amelyeken hosszan megy a fűtésvezeték. Leágazás csak 1 van mindkét lakásban, a fürdőszobáké.A gerincvezeték a második házig 32-es HAKA (5 rétegű), majd 22 illetve 18-as rézcső. A következő helységekben van radiátor: a kazánhoz közelebbi lakás kb. 45 nm, ebben van 4 radiátor (1 a fürdőben, 1 a konyhában, és 2 a két szobában- sima radiátorcsapokkal). A másik lakás kb. 75 nm, és van benne 2 szoba, 1 konyha, 1 előszoba, és egy fürdő. itt a fürdő kivételével mindenütt termosztátos csapfejek vannak.




villam64Válasz erre
2012-09-14
20:27:26
Előzmény: szocsmarci #33164#33166
A kérdés már csak a vezérlés. Például mivel, mennyiért oldod meg, hogy a két szivattyú egyszerre menjen tüzeléskor, illetve külön menjen a második szivattyú. Vagy kigondolni egy megfelelő vezérlést az igényekhez.
szocsmarciVálasz erre
2012-09-14
20:06:32
Előzmény: barbot #33148#33164
A pálinkát szívesen elfogadnám, de nem csúszna le jó szívvel, mert ez az a kapcsolás, ami működőképes, de nem ajánlott.
Mivel sokminden adott, illetve nem ismert, ezért csak ilyet tudok produkálni, oda kell majd figyelni a működésre.
A kazán védelem egyértelmű, kicsit nagyobb szelepet írtam, mint ami kellhet, biztos ami biztos.
A HMV tartály szabályzáshoz nincs mit hozzáfűzzek, szerintem nem lesz jó így, de mivel Te azt írtad, hogy drága a 18.000 Ft-os szelep, és hogy működött kézi szeleppel is, ezért így rajzoltam be. Megjegyzem a vízkő kiválás is fokozottabb lesz.
A két ferdeszelep azért kell, hogy be tudd lőni később az áramlási viszonyokat, ha nagyon ügyes vagy, akkor a HMV tartályhoz menő (a rajzon az alsó) elhagyható.
Írtad, hogy kellen egy hőcserélős kivét a puffer elé. Ezt így képzeltem el, a kazánköri szivattyútól függ a primer oldala, ha fűt a kazán, akkor lehet kivenni onnan energiát. Ez a legegyszerűbb megoldás, de van jobb is, de ahhoz kell még egy szivattyú.
A puffer utáni keverőszelep szerintem nem kell, ha termósak a radiátorszelepeid, de nem baj, ha benn van.
A radiátoros kör szivattyújának mérete abból adódott, hogy a régi kötésed szerint is 32-60-as volt, ami elvileg egyforma teljesítményű a 25-50-essel.
Hiányoznak a rajzról a tágulási tartályok, biztonsági szelepek, ürítők, elzárók, légtelenítők, elektromos szabályzók. Egy megtervezett családi háznál 1" méretű szerelvényeknél nem kellhet nagyobb, és 22-es rézcső is elegendő, de Nálad nem tudom, valószínű a 28-as rézcső elegendő lesz a kazánházban.



2012-09-14
19:20:17
#33162
pálinkás jó estét!
Ma, farakás közben még eszembe jutott, hogy a fűteni kívánt helység hőcserélőjét a legegyszerűbben a hmv tartály hőcserélő spirálja után lehetne beszerelni, sorban. Így mindig folyamatos lenne a helység hőcserélőjén keresztül a körforgás, vagyis nem zavarná a melegvíz-készítést, nem hűtené vissza a hmv tartályt, illetve betölthetné a kazánvédelmi funkcióját is: a külön helység külön, fagyállós rendszerében csak akkor keringene a víz, ha én bekapcsolom, illetve ha egy hőkapcsoló azt érzékeli, hogy a kazánhőmérséklet elérte a 90 fokot.
Lefotóztam a kukázott hőcserélőt, hogy megszakértsétek. Több szem többet lát. :-)
Az első képen jól látszik a kapilláris (?) termosztátfej. Ez be van ragadva, legalábbis ahogy megpróbáltam, inkább le akart csavarodni a hőcserélő csonkjáról, mintsem elállítódjon. Ha jól néztem, a fél colos csonkok is 3/4-re vannak rátekerve- de ezt még meg kell nézzem biztosra. A harmadik képen a tudnivalók a hőcserélőről, ami nekem azon túl, hogy ez egy melegvíz-előállító rendszerhez tartozott, nem mond semmit. Szerintetek jó lesz nekem, megbírja ez a hőcseélő az 5x4-es helység fűtését? A negyedik képen az oldala látszik a hőcserélőnek. A hőcserélő méretei:h 33 cm, sz. 7 cm, m. 6 cm.











villam64Válasz erre
2012-09-14
18:29:37
#33160
Megkérjük Szocsmarcit, hogy teljes rajzot csináljon, vezérléssel együtt.
2012-09-14
17:44:15
Előzmény: villam64 #33149#33159
szia villam64!
A kazán jelenlegi kapcsolata a hmv tartállyal szerintem nagyon is rendben van. Anno egy pár nap alatt kiismertem a rendszert annyira, hogy beállitottam a hmv tartály hőcserélőjének előremenőjén a csapot, és azóta is teljes megelégedésemre mőködik. Azon nem szeretnék változtatni, ezért a tervem szerint a régi és az új rendszer csak abban különbözik a kazán-hmv tartály közötti szakaszon, hogy bekerül a kazánvédő szelep.
Kivitelezőt én sem akarok hivni. Egyfelől nem engedhetem meg magamnak, másfelől meg én is össze tudom rakni, épiteni, ha lesz egy rajz.
villam64Válasz erre
2012-09-14
12:27:04
Előzmény: barbot #33148#33149
Szocsmarci a tervező. Én csak hobbi szinten nyúltam bele a fűtés rendszerbe, meg hogy ne hívjak kivitelezőt állandóan. A hmv töltés leszabályzásának a beépített pufferrel együtt nem látom értelmét.
2012-09-14
11:57:48
Előzmény: szocsmarci #33134#33148
Szia szocsmarci!
Kb. másfél héten belül meg kell rendeljem a szükséges alkatrészeket, hogy el tudják hozni. Szivesen állnám a sört/pálinkacilint, hogy összeüljetek villam64-el, és kiegyezzetek a rendszeremen. :-)
Ha teheted, kérlek, rajzolj egy jó, egyszerű, biztonságos rendszert a meglevő fűtésrendszerem + a megvenni szándékozott két szelep beépitésével...
A rajzodon a puffer hidrováltóként is müködik? A ferdeszelepnek mi a szerepe?
A hmv tartályhoz berajzolt honeywel szelep nagyon szimpatikus, értem is a szerepét, tetszik is, de az ára övön alul ér most, hogy meg kell vegyek egy kazánvédő szelepet + egy keverőszelepet két szekér fa után (amit a tegnap fel is vágtunk)...
Ami fontos lenne még a rajzban, az egy + hőcserélő beiktatása, amiről egy külön helységet fűtenék. A hőcserélőt kukáztam, van rajta olyan termosztátos szelep, amit Te berajzoltál a hmv-hez, de még egyiket sem tudtam kipróbálni.
Ha a puffer és a radiátorkör közti szivattyún át kell nyomja a kazán meletti szivattyú a vizet, az nem akadályozza a körforgást?
Kérlek, vedd figyelembe, amit villam64 irt:
"Begyújtás után elsődleges a lakás felfűtése. Két szivattyú kell menjen fűtéskor (amit én javasoltam ott csak egy), és reggel kell menjen csak a radiátor köri szivattyú... Úgy kell kivitelezni a vegyes tüzelést, hogy este fűtök pár órát. Hadd menjen, túlfűtés is. A végét nem várom meg. Reggel nélkülem előmelegítse a lakást. És esetleg áthidalja a napot estig. Nem elfelejtve a vastag falakat, melyeket nem szabad kihűlni hagyni. Nem könnyű szerkezetes a ház."
50-es a főfalvastagság, a födém szigetelt.
Köszönettel, barbot
villam64Válasz erre
2012-09-14
08:32:16
Előzmény: szocsmarci #33134#33139
Ez az én működő rendszerem. Ennek nagy része tavaly is üzemelt. Csak a két visszacsapós működés lesz az idén először próbálva. Napkollektorral eddig ment.

http://biosolar.hu/forum/show/32009#32009

Szöcsmarci
Oldd meg a két szivattyú vezérlését is a rajzodon. És minek a 18 ezres kapilláris a hmv-re ? A puffernél csak T idommal tartom jónak a bekötésed. Különben a puffer felfűtése hátráltatja a lakás felfűtését. Begyújtás után elsődleges a lakás felfűtése. Két szivattyú kell menjen fűtéskor (amit én javasoltam ott csak egy), és reggel kell menjen csak a radiátor köri szivattyú. A hmv-t javasolt visszacsapóval leválasztani, hogy a radiátor köri szivattyú ne szívja le. Amúgy más gondom nincs vele.
Úgy kell kivitelezni a vegyes tüzelést, hogy este fűtök pár órát. Hadd menjen, túlfűtés is. A végét nem várom meg. Reggel nélkülem előmelegítse a lakást. És esetleg áthidalja a napot estig. Nem elfelejtve a vastag falakat, melyeket nem szabad kihűlni hagyni. Nem könnyű szerkezetes a ház.
szocsmarciVálasz erre
2012-09-14
07:48:46
Előzmény: barbot #33127#33134
Szia
Mégegyszer, és utoljára mondom, nem értek egyet a kapcsolási rajzzal. Kicsit kusza az áramlás, és a vezérlés. Annyira nem komfortos, hogy az megüti egy barlanglakó ingerküszöbét is. Javaslom, hogy nézd át az én kapcsolási rajzomat, ami egy fokkal jobb, habár ez sem tökéletes.
Annyi a hátránya a Tiedhez képet, hogy többet fognak menni a szivattyúk. Cserébe nem lesz zajos a radiátorszelep, nem fogjátok magatokat leforrázni, és átlátható rendszert kapsz. Mégegyszer írom, ez sem jó rendszer, csak jobb, mint a Tied (illetve Villám64-é). Én magamnak nem ezt tenném, hanem a "hagyományos", minden körhöz külön szivattyú elvét követő rendszert.




villam64Válasz erre
2012-09-14
00:54:24
Előzmény: barbot #33127#33131
Szia Barbot
A TT3 a TT1-gyel együtt bőven elég lesz. A TT2 kevés.
2012-09-13
21:29:20
#33127
Sziasztok!
Köszi a gyors reagálást, és elnézést a késői válaszért, de fát vágtunk. :-)
Igyekszem rendezni a soraimat, és csatolom az aktualizált rajzot. A rajzból kihagytam a napkollektor-bekötéseket, hogy ne kavarjanak be.
És akkor a rajz leírása:
-VK 30/35 KW- Viadrus öntöttvas kazán. 30Kw fával, 35 Kw szénnel fűtve.
-TT1 - A fűtési rendszer 50 literes tágulási tartálya.
-BSz1 - Biztonsági lefúvószelep (1x3/4")
-Sz1 - A fűtési rendszer szivattyúja. Grundfos UPS BAS 32-60, amelyet a 2. fokozatban járatok.
-HK1-Hőfokkapcsoló. Ez kapcsolja be a fűtőkör Sz1-es szivattyúját, ha a kazánhőmérséklet (az előremenő csonkon mérve) eléri az 50 fokot, vagy azt a hőmérsékletet, amit beállitok.
-KVSz - kazánvédő szelep - ezt szeretném megvásárolni most
-BSz2 - Biztonsági lefúvószelep (2x1/2")
-HMV 300L - 1 hőcserélős HMV tartály, 300 literes, zománcozott Hoval. A hőcserélőspirál felülete 2nm.
-BSz3 - A HMV tartály lefúvószelepe.
-TT2 - A HMV tartály 17 literes tágulási tartálya. Mostanában sokat mérgelődök miatta, mert bár fel van nyomatva 1,5 bar-ra, mindig kinyomja a BSz3-on keresztül a vizet, ha a kazán gyorsan melegiti fel a vizet. Ilyenkor, meg nyáron kukoricacsúszát égetek a melegviz előállitására.
-VT1 - A HMV tartályba bekötött vezetékes viz visszatartó szelepe.

---Idáig van 5/4"-os csővel szerelve, innentől 35-ös rézcső van.

-VT2- a puffer visszatartó szelepe. Ez akadályozza meg, hogy a reggel bekapcsoló Sz2-es szivattyú a kazánba is visszakeverje vizet.
-KSz1- ennek elfelejtettem felirni a nevét/jelölését, de ez az utolsó szerelvény radiátorkör előtt, az előremenőn. Ezt is most szeretném megvásárolni. Ez szabályozná a radiátorkörök felé menő vizhőmérsékletet, ami kb. 60 fok lenne. De ezt a majdani tapasztalatok alapján kell belőnöm, ezért gondoltam itt egy 50-75 fok között működő szelepre.
-PUFF 500L- az 500 literes puffertartályom. Ezt majd még szeretném bőviteni a jövőben. Ezt csak arra használnám, hogy reggel, mikor már kialudt a tűz a kazánban, és még nem gyújtottunk be,bekeverje az eltárolt melegvizet a radiátorkörbe.
-TT3- A puffertartály tágulási tartálya- ezt is most kell megvegyem- 50 literes elég lesz?
-Sz2- a puffertartály kevrőszivattyúja, amit a HK2 hőfokkapcsoló kapcsol be, illetve az SzT szobatermosztát. Ez csak hajnalban/reggel működne.
-VT3. a puffer visszatartószelepe, amely megakadályozza, hogy az Sz1-es szivattyú a pufferen keresztűl visszafordítsa a vizet a kazánba.

---Idáig van 35-ös rézcsővel szerelve, innentől 32-es HAKA (5 rétegű cső) van.

A csőméretek fokozatosságához azért ragaszkodtam, és ragaszkod(nék)/ok most is, mert így a kazán megfutása esetén gyorsan ki lehet forditani a vizet a különböző fogyasztókhoz (hmv tartály, puffertartály, radiátorkör)anélkül, hogy a csőátmérő gondot okozna.

Ami még fontos, hogy a HMV tartály, és a puffer közé be szeretnék épiteni egy hőcserélőt, amin keresztül egy 5x4-es helységet ki tudok füteni. Ez egy külön rendszer lenne, és fagyállós, hogy csak szükség esetén lehessen/kelljen fűteni. Ennek a szivattyúját egy hőfokkapcsoló vezérelné, ami egyfelől bekapcsolna, ha a kazánhőmérséklet eléri a kritikus 85-90 fokot (hogy segitsen lehűteni a fűtéskört), vagy,- ha szükség esetén én bekapcsolom-fűtse ki az 5x4-es helységet.





szocsmarciVálasz erre
2012-09-13
09:33:18
Előzmény: villam64 #33099#33102
Már ne haragudj, de ez a számítás nem jó. De érdekes amit leírsz 4 külön mondatban, mert a 4 mondat midegyike igaz állítást tartalmaz, a harmadik kicsit vitatható, de még elmegy. Olyan, mint egy politikusi beszéd. Az ember hallgatja, és elgondolkozik, hogy milyen igazat mond ez az ember, és utána döbben rá, hogy az egész egybeolvasva nem igaz.
villam64Válasz erre
2012-09-13
08:20:20
Előzmény: barbot #33094#33099
Számolgattam közben. 30 kW a kazán. 1 m3 víz 1 °C-kal történő emeléséhez 1,16 kWh kell. Amennyiben a kazán bemenője, és kijövője között 10 °C a hőmérséklet különbség, akkor 3 m3/h elég. Tehát szerintem bőven elég a 4,5 kvs.
szocsmarciVálasz erre
2012-09-13
07:22:15
Előzmény: barbot #33094#33098
Szia
Én segítenék, de leragadtam a kapcsolási vázlatodnál. A legutolsó, amire emlékszem, azzal én nem értek egyet, ezért nem is szívesen segítek Neked, nem akarom, hogy összemosd a nevem egy rossz fűtési rendszerrel. De ha megtennéd, rajzold le az utolsó verziót, akkor talán kitudunk találni valami okosat.
A KVS értékének optimálisnak kell lenni. Egyfelől az a jó, ha minél nagyobb, másfelől az, ha minél kisebb.
Ha nagy a szelep KVS-e: kisebb szivattyú kell, kisebb átmérőjű csővezetékek.
Ha kicsi a szelep, akkor megszűnik a szelep szabályozó képessége, ami azt jelenti, hogy zárás közeli állapotban fog dolgozni mindvégig. Egyszerűen nyit-zár szeleppé alakul át, soha nem fog szépen szabályozni - ezt hívják szelepautoritásnak.
A 14 m3/h KVS értéke hatalmas, szerintem felesleges kazánvédőnek alkalmazni, akár még káros is lehet a kazánra, ha állandóan zárás közeli állapotban van. Persze tudni kellene a kazán teljesítményét, és a kazán keringtető szivattyújának típusát. Általában oda elég a 3/4", vagy 1" méretű VTC 312. www.gienger.hu/uploads/arlistak/installacio/szerelvenyek/Zona-,%20valto-%20es%20keveroszelepek.pdf Megjegyzem nekem szimpatikus az 1" külső menet ezen a szerelvényen, mert úgy rémlik, hogy a 3/4"-es vízóra hollandernek a mérete 1", így könnyen rátekerhető a szelep puffer felőli oldalára, és a függőleges ágba 1-1 db, a szivattyú felőli oldalon pedig ott van a szivattyú saját hollandere, így a szeleped bármikor kiszerelhető vágás nélkül.
Javaslom, hogy a rézcső átmérővel csinján bánjál, nagyon elszaladt az ára. 30kW -os kazánhoz egy normál családi házban max 28-as rézcső tartozik, ha jól van méretezve minden. De elüzemelhet akár 22-essel, csak kicsit forró lesz a radiátor :) .
"A kazán után következik a hmv tartály, ami után a csőátmérő 35-ös réz, illetve 32-es 5 rétegű cső lesz. " - a 28-as rézcső felel meg a 32-es ötrétegűnek!
"a szelepben inkább legyen a szükséges optimum fölött még tartalék, mintsem gondot okozzon a későbbiekben." - nem a szelepekben kell legyen tartalék, hanem a szivattyúban. De nem kell túlzásba esni itt sem, a fűtési szezon nagy részében (80%?) a maximális hőigény fele sem kell.
villam64Válasz erre
2012-09-13
03:55:06
Előzmény: barbot #33094#33096
Hogy elég-e a kvs érték, a többiek majd kiszámolják. Az 1"-os 572-es kvs-e 4,5 (1 1/4" kvs-e 4,8). Ára alapján 1" olcsóbb. www.webgaz.hu/termekinfo.php?id=1882
A kazán felé nem ennek a keveréke megy vissza, hanem a puffer alja és a visszatérő keveréke, mely jóval hidegebb. 20-40-60 °C. 60 °C mire felfűtötted.
A 65 °C elég, ez lenne a maximális fűtési köröd. A pufferre megy 70 °C-os víz is, csak a radiátorok felé nem.
2012-09-12
23:10:06
#33094
Sziasztok!
A segítségeteket kérem.
Folyik az erőgyűjtés, ebben a hónapban meg akarom venni a fűtésrendszerem fejlesztéséhez a kazánvédő szelepet, illetve a puffertöltő szelepet. Egyúttal be akarom építeni a majdani napkollektoros rendszer fogadásához szükséges elemeket is, az előzőekben vázolt rajzoknak megfelelően.

A kazánvédő szelep az tiszta, ilyet veszek:
www.futesuzlethaz.hu/shop/esbe-vtc500-tolt-szelep/2846-esbe-vtc511-dn32-50c-termikus-keveroszelep-1.html
www.webgaz.hu/termekinfo.php?id=1224

Viszont nem tudok dönteni a puffertöltő szelepek között, segítségeteket kérem, hogy melyik lesz jó ezek közül - vagy ajánlotok mást:
www.vezuv.hu/termek/esbe_vta_572_termkeveroszelep_54_45-65.html
www.webgaz.hu/termekinfo.php?id=1886

A fenti két szelep ára között jelentős a különbség, még az 522(www.webgaz.hu/termekinfo.php?id=1886)-is jelentős összeg.. A vta 572-s is 50-75 fokos tartományban kell(ene) müködjön.

Ami adott:
-A kazán bekötőcsonkja 1.1/4 ( 5/4").
-Az (egyelőre) 500 literes puffertartály bekötőcsonkja szintén 5/4-es.
-a hmv tartály 300 literes, bekötőcsonja 1".
A kazán után következik a hmv tartály, ami után a csőátmérő 35-ös réz, illetve 32-es 5 rétegű cső lesz.
-a lakás fűtendő területe kb. 120nm, illetve időszakosan esetleg fűtve lesz még 20 nm (vagyis max. 140nm).
-A szelep állítható hőmérséklet-tartománya 50-75 fok közé essen (a 45-65 fokos szelepet azért nem tartom jónak, mert igy kicsi lesz a hőmérséklet-különbség az 50 fokos kazánvédő szelep, és a puffertöltő szelepek között- de javítsatok ki, ha ez nem gond.


Amit szeretnék:
-minél kisebb keresztmetszet-csökkenést, minél kisebb ellenállást (vagyis minél nagyobb kvs értéket, ha jól értem a kvs értelmét)- jó ár/érték arányban.
- a szelepben inkább legyen a szükséges optimum fölött még tartalék, mintsem gondot okozzon a későbbiekben.
- a lehető legolcsóbban vásárolni (Budapesten fogok megkérni valakit).

A kazánvédő szelep kvs-e 14, a keverőszelepeké 3.5/4.5 . Jelentős a kvs különbség. A kérdésem az, hogy a 3.5/4.5-ös kvs-ü keverőszelep megfelelően "átjárható"-e, nem akadályozza a fütésrendszer müködését? A szelep a fővezetéken/gerincvezetéken lesz, a teljes fütés átmegy rajta.
Válaszotokat előre is köszönöm!

Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Tervek - Barbotlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva