English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Tervek - Barbotlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
szocsmarciVálasz erre
2017-05-23
21:54:18
Előzmény: barbot #50979#50980
Ez a GreenPro egy olcsó Wilo utánzatnak tűnik, abból is az RS sorozatot másolja. Ez volt a legalsó szintű terméke a Wilonak, míg az energia hatékonysági rendelettel ki nem tiltották .
Megnéztem a Wilo szolár szivattyúit, és Ők sem tudnak 110°C-nál többet, legalábbis tartósan nem. A Grundfos képes 130°C-t elviselni.

Olvastam hogy a más jellemzője is van a szolár szivattyúknak: "kataforézises bevonattal a hidraulikán párakicsapódás okozta korrózió ellen".
Őszintén szólva nem tudom mi a szivattyúnak a hidraulikája, és milyen párakicsapódás lehet egy szivattyúban, de elhiszem, hogy ez így van. Majd egyszer talán megkérdezek valakit ez ügyben.

A Wilo Stratos ECO 25/1-5 szivattyút használt vennéd?, mert már megszűnt. Drágább fajta volt régen, legalábbis úgy rémlik.

A Greenprot és hasonló kínai társait (Dalton, stb) felejtsd el. Arra jó, hogy cseréjekor könnyű betenni az új szivattyút, mert a hossza megegyezik a rendes szivattyúval, ezért nem kell csövet vágni.
2017-05-23
21:07:58
Előzmény: szocsmarci #50978#50979
Szia szocsmarci!

Ma megnéztem a szolár szivattyút. Greenpro Solar RS32/6G.
Itt kb. 24000 Ft-nyi oroszlány, nálatok, MO-on 13113 Ft.

...

Ezzel a Greenpro szivattyúnak ugyanaz a baja, amit a Wiloról írtál: "Wilo Stratos ECO 25/1-5 szerintem nem jó, mert nincs meg a hőtűrése, a 110°C kevés." A Greenpronak is 110 oC.



szocsmarciVálasz erre
2017-05-23
08:05:13
Előzmény: barbot #50977#50978
"A hőfokkülönbség-kapcsoló a HMV tartály pufferből való felfűtéséhez fog kelleni. De nem tudom, hogy lehet fizikailag megoldani, mert ehhez az 1.4.2-es bekötésben levő szivattyúzási iránnyal ellentétesen kell keringetni a vizet, és visszacsapó szelep kell..."
- Emiatt ne aggódj, működni fog.

Ha találtál szolár szivattyút, az jó, itt Magyarországon már nem lehet kapni. Régebben még lehetett, de amikor már csak az "A" energiaosztályú szivattyúkat engedték forgalmazni, akkor eltűntek a boltokból.

Az Inox bordáscső valószínű jő lesz, méretben biztosan. Én jobban preferálnám a preszes acélcsövet a megfelelő tömítőgyűrűvel. A cső ára olcsó, de az idomok drágák.



A csőszigetelés néha drágább, mint a cső anyaga, erre készülj fel lelkiekben.

Tágulási tartály elég lesz.
2017-05-23
00:37:33
Előzmény: szocsmarci #50976#50977
szia szocsmarci!

A soros kötéssel kezdtem el a csőszerelést, most már így hagyom. A 800-as van elől (az előremenőn), az 500 literes pedig a második (a visszatérőn), de az lesz közelebb a kazánhoz. Van ugyan egy ántivilágbeli 4 utas csapom, de egymagában nem sokat ér-pedig most lehetne használni a soros/párhuzamos kötés összehasonlítására. De bízok benne, hogy jól fog müködni a rendszer így is. :-)

28-as rézcsővel kötöm be a puffereket, csak 2 m-t kellett vegyek. Kb. 90%-át a régi rendszernek újrahasznosítottam. A fagyállós körnek, és a HMV felfűtésére pedig marad a 22-es.

Vészhűtés/visszahűtés-fogalomzavar, az én saram. Arra akartam kilyukadni, hogy ha nem használunk el 400 l melegvizet,és rotyog a víz, még mindig jobb a puffer felé hűteni a HMV-tartályt, mint éjszaka felnyomni a kollektorokba azt a hőt, amit energiabefektetéssel már egyszer tároltunk, illetve amire még szükségünk lehet.

Ha sok lesz a túltermelése a kollektoroknak, akkor a 800-as puffer hőcserélőit is ki fogom használni, akkor már megéri a váltószelep + a kellékek. :-)

Örülök, hogy megmaradnak a régi Euroster vezérlők. Sokan használják, bevált darabok. Eddig a következőképpen működött a kapcsolás: A kazánkör szivattyúja akkor indult, ha a kazán kilépőcsonkján elérte az 50-55 fokot. A radiátorkör szivattyúja akkor indult, ha a lakás termosztátja meleget kért, és a puffer hőmérséklete 40 fok fölött volt.

A hőfokkülönbség-kapcsoló a HMV tartály pufferből való felfűtéséhez fog kelleni. De nem tudom, hogy lehet fizikailag megoldani, mert ehhez az 1.4.2-es bekötésben levő szivattyúzási iránnyal ellentétesen kell keringetni a vizet, és visszacsapó szelep kell...

Ma láttam az üzletben szolár szivattyút. Kb. 20000 ft-nak megfelelő oroszlánt kértek érte. A szolár szivattyúállomást én fogom összerakni. Megvan az átfolyásmérő, a ferdeszelepek leeresztővel, stb. Újak, Németországból.

30 literes szolár tágulási tartályom van.

Inox bordáscsövet szeretnék venni a kollektoroknak. DN20-ast ajánlottak, kb. 1000 ft/m, szigeteletlen. Szerinted jó lesz?






szocsmarciVálasz erre
2017-05-22
21:05:07
Előzmény: barbot #50975#50976
A fűtési pufferek kötéséről: Nem vagyok benne biztos, hogy melyik legyen jó elsőnek, és melyik második puffernek. Valószínű teljesen mindegy, melyik van elől. Én javaslom, hogy úgy kösd be, ahogy lerajzoltam, mert így menet közben is változtatható. 22-es rézcső elegendő 3/4" elzárókkal.

A napkollektor vezérlő 1.4.2 bekötése jó lesz. Nyilván a fűtési pufferben nincs hőcserélő, de ez nem baj. De nem értem, hogy miért beszélsz vészhűtésről, ez egyértelműen felfűtésre jó. Vészhűtésről nem hallottam napkollektor esetében, csak visszahűtésről.


(- A visszahűtés éjszaka történik, ha meleg a HMV tartály. A szivattyú beindul éjszaka, így a napkollektoron eltávozik a feleslegesnek gondolt hő.)

Elvileg ezzel a kapcsolással megoldható lenn, hogy a napkollektor fűtse fel a fűtése puffereket, de én azt mondom, hogy a használati vizet nem tanácsos felhasználni hőközvetítő közegnek. Ha ilyen gondolataid lennének, akkor külön kell választani egy hőcserélővel a kollektort és a fűtési puffert (külön szivattyúval + váltó szeleppel). De ekkor ez a szabályzó már kevés lesz.

A vezérlés maradhat a régi. Annyit tennék hozzá, hogy kell egy hőmérséklet különbség kapcsoló (ha még nincs), ami a puffer aljában és a kazán kilépője közti hőmérsékletkülönbséget nézi. Ha ez kisebb, mint 2-5°C, akkor leáll a kazán szivattyúja. Ez a puffer éjszakai kihűlése ellen véd.

Wilo Stratos ECO 25/1-5 szerintem nem jó, mert nincs meg a hőtűrése, a 110°C kevés. Régebben árultak szolár szivattyúkat külön is, de most már csak szettben kapható - szolár szivattyú állomás néven futnak.

A szolár tágulási tartály méretezése egyszerű: amennyi folyadék van a napkollektorban, és a tető feletti csővezetékben, akkora tartály kell.
2017-05-22
08:29:55
Előzmény: szocsmarci #50974#50975
Szia szocsmarci!
Akkor maradnak sorbakötve a pufferek, valamivel kisebb helyre tudom így berakni.A 800 literesbe lesz kötve az előremenő, az 500-ból a visszatérő.

Hagyom a 28-as csövet a kazánkör leágazásairól, a lakás felé is 32-es Haka megy.Nem kell sok.

Elektromos vezérlés:
Megvettem ezt a Sonnenkraft SKSC2-es vezérlőt:

www.oekoenergietechnik.at/wp-content/uploads/2013/05/SKSC2.pdf

Ennek vannak előre meghatározott programjai. Nézegettem, próbáltam leegyszerűsíteni a rendszert. Előszőr az 1.4.6-os rajz (8.oldal) szerint akartam bekötni a napkollektort, de most jobbnak látom az 1.4.2-es rajzot (6. oldal).Annyi változtatással, hogy a HMV tartály felső hőcserélőjéből nem a puffer hőcserélőjébe menne a víz, hanem egyből a pufferbe. Ez vészhűtésnek tökéletes lenne, csak azt nem tudom, hogy ezzel hogy lehet összehozni a HMV pufferről való felfűtését.

A kazán, és lakásvezérlés maradhat a régi?

A kollektorhoz jó lesz egy Wilo Stratos ECO 25/1-5?




szocsmarciVálasz erre
2017-05-22
06:47:10
Előzmény: barbot #50973#50974
Szia

A pufferek úgy vannak kötve, hogy működhetnek bárhogyan. Tehát sorba vagy párhuzamosan is. Ha sorba vannak kötve, akkor megválasztható hogy melyik legyen az első, melyik a második. Ezen felül ha az egyik meghibásodik, akkor ki lehet zárni a rendszerből.

A 28-as rézcső megfelel, én gyanítom hogy a 22-es is, de ehhez ismernem kellene a teljes rendszert. Nem muszáj nagyon vastag csővel szerelni, mert minden körhöz van szivattyú, ezért csak annyi ellenállást kell leküzdeni a kazánszivattyúnak, ami a kazánházban van. És ez kevés folyómétert jelent, hogyha alig férsz el.

Nem beszéltünk még az elektromos vezérlésről, szerintem ott még nem minden tiszta, de még nem volt időm, hogy jobban belemerüljek.
2017-05-21
23:23:29
Előzmény: szocsmarci #50972#50973
Szia szocsmarci!
Nagyon szépen köszönöm, sokkal átláthatóbb, mint az enyém. :-)
Nem értem a két puffer közti szaggatott vonalakat.Úgy gondoltad, hogy jó lenne fenntartani a pufferek mind soros, mind párhuzamos használatának lehetőségét?
A puffereket én sorba kötve terveztem bekötni,ahogy a zsezse rendszerében is van,a Te rajzodon párhuzamosan vannak bekötve-illetve sorba (?) ha a szaggatott vonalat nézzük.
Ma beraktam a sarokba a 800 l-es puffert, holnapra-holnaputánra terveztem a bekötéseket, csütörtökig szabadot vettem. Nagyon szűk a hely, lassan lehet dolgozni.
A 28-as rézcső elég a pufferek bekötésére? A kazán előremenője, visszatérője 5/4"-os addig, amíg szét nem vállik a puffer és a radiátorkör.
Köszönettel, barbot

szocsmarciVálasz erre
2017-05-21
18:05:45
Előzmény: barbot #50970#50972
Kicsit átrajzoltam.



2017-05-21
08:09:38
#50970
sziasztok!
Itt az új rendszer vázlata. Mi a véleményetek?



2017-05-21
08:07:31
Előzmény: zsbalazs #50935#50969
Szia zsbalazs!
Visszaolvasgatom a hozzászólásokat, és aztírtad az egyiknél, hogy:
"Nálam a két hőcserélő közűl az egyik veszi le a meleg vizet."
Úgy érted, hogy a HMV tartály egyik (pl. a felső) hőcserélőjét használod a hőlevételre a puffer felé?
2017-05-19
22:47:43
Előzmény: villam64 #50967#50968
Legyen csak minél egyszerűbb. Ami nincs, az nem hibásodhat meg.

A rendszer bontása közben szembesültem egy pár régi ballépésemmel:
- Pl. 2 hollanderes csapot is fordítva szereltem.
- horganyzott könyökkel fordultam ki a zománcozott, védőanódos HMV tartály meleg ágáról, és a könyökön volt még egy kb. 25 cm-es, ugyancsak horganyzott cső. Erre volt kötve az 5 rétegű melegvíz-vezeték. 5 év alatt 3x cseréltem itt csapot, tisztítottam ki a csövet, úgy tele volt oxiddal. A colos csőben kb. ceruzányi rés volt maradva...Ugyanennek a tartálynak a HMV-belépő ágán kilyukadt egy horganyzott könyök.A tartály belülről teljesen ép, az anódból szinte semmi nem fogyott.

Hogy lehet megakadályozni a különböző elektródpotenciájú fémek találkozásánál az elektrokorróziót, milyen anyagú idomot milyenhez lehet kötni, hogy ne forduljon újra elő?


villam64Válasz erre
2017-05-19
22:17:15
Előzmény: barbot #50966#50967
Végül is a felső hőcserélővel is megoldható a hűtés, csak a vezérlés lesz bonyolultabb.
2017-05-19
21:45:53
Előzmény: villam64 #50965#50966
Azért is szimpatikus a két szivattyús rendszer, mert így kihagyhatom(nem kell megvennem) a keverőszelepet, a vezérlés meg készen van. Egy pár gonddal kevesebb.
A Sonnenkraft vázlatán nem szerepel, de gondolom, mindkét szivattyú után van egy-egy visszacsapószelep.
Arra is gondoltam, hogy a HMV tartály felső hőcserélőjét akár a HMV tartály visszahűtésére is lehetne használni a kollektorok túltermelése esetén, csak ez bonyolítja a HMV tartály fűtését a pufferről/kazánról.
villam64Válasz erre
2017-05-19
17:52:56
Előzmény: barbot #50964#50965
Én jónak tartom az elképzelésed. Esetleg a két kört összekapcsolnám egy keverőszeleppel, mely 60 fokos 400 literes hmv tartály esetén a puffert is bekapcsolja a kollektor körbe. Az esetleges nyári felesleg levezetésére. Elég lenne egy tágulási a két körre.
2017-05-18
22:20:47
#50964
Sziasztok!
A kazánházat rendesen kikilóztam, kong az ürességtől. Holnap szeretném bevinni a tartályokat, túl vannak a nyomáspróbán. :-)

Megvettem a kétkörös napkollektor-vezérlőt: Sonnenkraft SKSC2.Megtaláltam a neten a használati útmutatóját, és az 1.4.6-os bekötés nagyon szimpatikus.

Német leírás rajzokkal:8. oldal, 1.4.6-os pont:
www.oekoenergietechnik.at/wp-content/uploads/2013/05/SKSC2.pdf

Magyar leírás rajzok nélkül:9. oldal, 1.4.6-os pont:
www.soltec.hu/letoltes/sksc2_k%C3%A9zik%C3%B6nyv.pdf

Mi a véleményetek:
Azt szeretném, hogy az első kör dolgozzon a 400 literes, két hőcserélős HMV tartály alsó hőcserélőjére, a második kör pedig a 800 literes puffertartály hőcserélőjére. Így a HMV tartály a felső hőcserélőjén keresztül fűthető lenne a pufferről, illetve a vegyeskazánról egy hőmérséklet-különbség-kapcsolóval vezérelt szivattyúval, ha nincs napsütés...



2017-05-13
13:17:37
#50946
Mi a véleményetek ezekről a vezérlőkről, ismeritek-e, beváltak-e? Van egy-egy használt, 50 ájróért/drb, kb. holnap estig kell választ mondanom, hogy kell-e, vagy sem.

Austria email sdr2:
www.austria-email.at/fileadmin/content-de/produkte/04_solarsystem/komponenten/solarregler/sdr_2.pdf

Sonnenkraft sksc2:
www.oekoenergietechnik.at/wp-content/uploads/2013/05/SKSC2.pdf

2017-05-13
13:15:36
Előzmény: BJaca #50944#50945
Szia Bjaca!
Igen, áramszünet esetére nagyon megérné. A szünetmentes táppal 1-2 órát tudok áthidalni.
2017-05-13
11:26:08
Előzmény: barbot #50943#50944
Azt nem tudom, érdemes-e, de ha igen, akkor a szelepet kell egyenesen, a cső irányába tenni, és az elágazásba a szivattyút. Ha már a bypasson megy a víz, ne kelljen kanyarognia. Gondolom azt a célt szolgálja, aha megáll a keringető (mert áramszünet van), akkor nyit, és gravitációban is meg tudjon mozdulni a víz.
2017-05-13
09:18:28
#50943
Sziasztok!
Bocsi a távolmaradásért, de egy pár napig nem voltam itthon. Közben próbáltam ugyan előrelépni a puffertartály-csere ügyében, de nem sikerült, ugyhogy a két meglévő tartály lesz sorba kötve, ahogy tanácsoltátok.Lassan kezdhetek rajzolgatni, nyomáspróbázni. :-)

Az egyik tartály bekötése csak 1 colos, az szerintetek elég lesz?
A 800-as puffer, valamint a kazán csonkjai 5/4 colosak.Úgy gondoltam, hogy a puffer-fütési kör elágazásáig megyek az 5/4-es, maximális csőátmérővel.

A kazánköri szivattyúhoz érdmes ilyen bypasst beépíteni?:







zsbalazsVálasz erre
2017-05-08
22:52:58
Előzmény: barbot #50918#50935
Nekem a 3 egység amikor még jól működött március közepétől segített a fűtésre.Nálam a két hőcserélő közűl az egyik veszi le a meleg vizet.
Figyelembe kell venni.Mi történik ha nem melegíti fel 50 fokra (mint pl.ma)akkor tovább hűtöd a fűtés üzemeltetéssel?
Ősszel nem sokat fog fűteni,töredéke a tavaszinak.
Ha több napra akarsz Hmv-t akkor is felejtős a fűtés,ilyet nyáron csináltam,amikor látszódott hogy másnap nem fog sütni.

szocsmarciVálasz erre
2017-05-08
18:12:07
Előzmény: barbot #50918#50933
Szia
Bocs, hogy nem jelentkeztem, de el vagyok havazva munkával. Igyekeztem követni az írásodat, de nem tudtam rá válaszolni.

Én is azt tanácsolom, amit a többiek is mondtak, a fűtés rásegítést felejtsd el, és örülj a HMV-nek. Egy új "képesség" ebben az esetben több hibalehetőséget hordoz, mint a várható haszon. Habár a 4 db napkollektor nem kevés, de nagyon valószínűleg tartom, hogy teljesítmény szempontjából az a 4db használt kollektor 2db újnak felel meg.
A 400 literes duplacsöves hőcserélős tartály alkalmas napkollektor termelésre - ha nem lukas, meg ilyesmi. Egyszerűen rá kell kötni a napkollektorra és ennyi, nem kell túl bonyolítani. A felesleget lehetne a pufferre nyomni, de az megint bonyolítja a kapcsolást, és az elektronikát. Én magamnak sem erőltetném a napkollektort a fűtésre, illetve nem vonnám be a fűtési puffert a HMV tárolásba. Ha később mégis szükség lenne rá, még be lehet tenni egy szivattyút, motoros váltócsapot, meg még a szükséges apróságokat.

A szivattyúegységgel és a vezérlés kapcsolatosan nincs ajánlatom. Ahogy nézem 70.000 Ft-tól vannak a szivattyúk, a vezérlés pedig 40.000 Ft-tól. Neked a legegyszerűbb, legkisebb kell.

Volt egy olyan kósza ötletem, hogy a szivattyú vezérlőt én is megtudnám neked csinálni Arduinóval vagy ESP8266-tal, de nem biztos hogy őszig elkészülne. Nem egy bonyolult dolog, de az idő kritikus tényező.

Most nézem van kínai is (SR208C) 22.000 Ft-ért. Ezzel az árral nehéz versenyezni:www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20170508080957&SearchText=SR208C+


2017-04-22
14:16:14
Előzmény: butyiba #50917#50918
Szia butyiba!
Legyen meg a melegvíz, müködjön biztonságosan a rendszer, fogyjon kevesebb fa, és mindezek felett minden kicsinek örvendünk, amit ad az ég. :-)
Az új 2 hőcserélős HMV tartály 400 literes, a régi egy hőcserélős 300 literes volt: és elég volt a melegvíz 2-3 napra. A 4 drb/9 nm napkollektor meg csak termel annyit, hogy a napi melegvízen fölül még rá tudjon dolgozni a pufferre/fűtésre is...
2017-04-22
08:03:56
Előzmény: barbot #50915#50917
Szia,

Az őszi-téli fűtés rásegítésre ne számíts ha HMV-t készítesz bármilyen meredekségű is a tetőd. Nálam a 60 cső DK fekféssel és kb 45 fokos tetővel az őszi-téli hónapokban maximum csak a 300 liter HMV-t gyártja le.
Pl 2016 Január, Február, November, Decemberben havonta csak a napok felénél tudta a melegvizet előállítani, természetesen voltak napok amikor csak rásegített vagyis emelt pár fokot de nem tudta az 58 fokot elérni..
Tavasszal, nyáron és ősszel pedig gond nélkül elkészül a 300-500 liter. Nyáron még a vissza hűtés is elindul mert kb délután 1-2 órakor kész az 500 liter.
villam64Válasz erre
2017-04-21
22:10:38
Előzmény: barbot #50915#50916
Az 55-60 fokkal semmi gond. Csak télen nincs napenergia, és a vízcseppek, mint a köd visszaveri a napsugárzást. Ősszel tavasszal a dupla tartályos rendszerrel, vagy alsó felső hőcserélő keverőszelepes bekötésével a napmentes nap áthidalási ideje növelhető. Ha van egy 300 literes tartályod két hőcserélővel, akkor előfordul, hogy a felső hőcserélővel csinálsz 150 liter 60 fokos vizet. Míg ha csak az alsó hőcserélőt használod, akkor 300 liter 40 fokos vized lesz.
Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Tervek - Barbotlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva