English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Tervek - Barbotlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
szocsmarciVálasz erre
2012-11-04
11:14:53
Előzmény: villam64 #35084#35090
Nem értek egyet a kazánköri szivattyú maximális fordulaton történő üzemeltetésével. Csak az az előnye, hogy hideg puffernél melegebb lesz a lakás felé menő víz. Cserébe elveszik a puffer rétegződése, és nehéz lesz magas kazánkilépő hőmérsékletet tartani. Ha korábban be van gyújtva, mint ahogy a lakás hőt kér, akkor ez kiküszöbölhető. Esetleg a puffer elzáróján lehetne kicsit fojtani, hogy ne kapja ki olyan gyorsan a vizet a lakásszivattyú, ha a kazánköri ESBE nyitva van - inkább a kazán felől szívjon.
Szerintem Barbot érti a rendszer lényegét, tudja, hogy hova lehet nyúlni, mit tud állítani. Ha úgy dönt, hogy a kazánköri szivattyút legmagasabbra állítja, és úgy jó Neki, akkor legyen - a lényeg a Tulajdonos elégedettsége.
Én azt mondom, hogy legyen a kazánköri 1-es állásba, a lakás szivattyú a legalacsonyabb értéken, amikor még a legtávolabbi radiátor is átmelegszik.
villam64Válasz erre
2012-11-04
10:29:29
Előzmény: barbot #35082#35084
A működést leírtam. Ha a puffert elzárod, akkor hamarabb megfordul a víz a lakásban, hamarabb, jobban nyit a szelep, tovább melegszik a kazán. A puffer amíg rajta van, ezt a folyamatot késlelteti. A szelep sokáig tud elég hideg visszatérőt kapni, hogy tartsa az 50 °C-ot, és lassabban nyit, kevesebbet ereszt át, hosszabb a folyamat. Amikor zárnak a radiátor fejek, akkor melegedne a kazán, de kérdés, milyen töltöttségben van ekkor a puffer. De csak ismétlem magam. Leírtam, hogy miért javasoltam a fűtés és a puffer szétválasztását, Gyurinál is ezért. Itt nálad a keringtető arányát kell eltalálnod, hogy hamar elindulhasson a fűtés, és ne csak a puffer feltöltése után. Ehhez a saccolt szorzót javaslom. Akkor már ideális a beállítás, ha 1 óra tüzelés után már meleg a puffer felső bemenője, tehát 1 óra alatt minimum el kell érned, hogy ne szívjon a pufferből, eléggé nyisson a szelep. Tehát ha 2-es a kazán állás, akkor 1-es a fűtés. Ha 3-as a kazán, akkor 1-2 a fűtés. Nem tudok más tanácsot adni, mint hogy el kell kerülni, hogy 33 %-os szelep nyitottságnál a pufferből is szívjon a fűtő szivattyú.
2012-11-04
09:54:47
Előzmény: villam64 #35080#35082
Látatlanban is jól leírtad a rendszer működését. :-)
Tényleg nem tapasztalható rétegződés a tartályban a visszatérő csonkja fölött. Az alá sajnos nem tud bekeverni, csak nagyon lassan amiatt, hogy oda nem tudtam betenni a fenékre lenyúló csőcsonkot-itt kb. 10 cm-en van a váltás.
A működés tényleg ilyen. Annyi, hogy a lakásköri szivattyú 1-es fokozatban inkább fölülről üríti a puffert, míg 2-es fokozatban -valószínűleg- alulról, ahogy írod.
A kazánköri szivattyút még nem tekerném 3-as fokozatba a fogyasztás miatt, de megpróbálom előszőr fennebb vinni a kazánhőmérsékletet. Eddig nem tudtam 65 fok föli vinni, pedig szép, kék lánggal égett a tűz. A huzatszabályzó 80 fokra volt állítva. Szerinted miért?
A fenti okokból kifolyólag állt 55-60 fokon a puffer is, miközben jó lenne e fölötti hőmérséklet.
2012-11-04
09:33:26
Előzmény: sándor #35073#35081
Hát, végiggondolva a hőtükröt, én kívül tenném ez esetben. A tartályon első körben a kőzetgyapott szigetel, illetve az ebbe bezárt levegő. Ami hő átjut a gyapotton, azt kell visszaverje a hőtükör. És azért, hogy a hőtükör ne növelje a veszteséget, ne működjön szivattyúként, itt már érdemes elgondolkodni a hőtükör szigetelésén.
A szigetelést én csak ráhúzni tudom, mivel a tartályt 3 oldalról nem tudom megközelíteni. persze nem fölülről, hanem körbe kell behúzzam a fal, illetve a kazán csövei által határolt szűk helyre. De ez is meglesz.
villam64Válasz erre
2012-11-04
08:17:32
Előzmény: barbot #35059#35080
A 2-3 szorzó csak saccolás. Abból indultam ki, hogy a kazánvédő szeleped 50 °C-ot tart. 50 °C-tól nyit. Ez azt jelenti, hogy a puffer és lakás felé csak akkor lesz teljesen nyitva, ha a visszatérőd 60 °C-os. Ehhez szerintem nálad minimum 2-3 óra fűtés kell. Tehát eközben részlegesen van nyitva a kazánvédő. Így arányosan a kazán keringtetőjének a teljesítménye a kazán-keverőszelepen belül keringtet. Tehát 100 W szivattyúnál 30 %-ot van nyitva a keverőszelep, akkor csak 30 %-nyi víz jut a puffer felé, vagyis 30 W teljesítmény. Amennyiben 50 W-on dolgozik a lakás keringtető, akkor 20 W hiánya lesz víz mennyiségből, mert tételezzük, hogy ugyan olyan a víz szállító képességük a teljesítmény arányában (ez nem igaz különböző szivattyúknál). A víz hiány pótlását az erősebb szívó hatás miatt megpróbálja pótolni a rendszer. Elsődlegesen nyitva van a puffer a kezdeti töltöttségi állapotában. Ennek egy része pótlásként hozzá keveredik a kazán vizéhez a lakás felé. A melegedő lakás visszatérő egy része a pufferbe megy, megzavarva a beindult rétegződést, a másik része a kazán felé. Akkor amikor a keverőszelep egy idő után még jobban nyit, a kazán felől a rendszerbe jutó víz mennyisége elég lesz a lakás szivattyúnak. Ekkor semmi nem kerül még a pufferbe. Majd ha tovább nyit a keverőszelep, és többet nyom a kazánköri, mint amennyit elvisz a lakás köri, akkor, már a puffert is fűti. Tehát, ha magasabb hőmérsékletű vizet akarsz a lakásba juttatni, minél előbb. Akkor a lakás köri szivattyú teljesítménye = kazán köri szivattyú teljesítménye * a keverőszelep nyitott állapota %-ban (ez az érték egy folyamatos változó). Az egész beállítást megkavarja, hogy milyen intenzitással tüzelsz. Mert minél jobban tüzelsz, annál jobban emel a kazán a vízhőfokon a visszatérőhöz képest, annál jobban nyit a szelep %-osan. A másik változó a lakás felől és a puffer felől a visszatérő víz hőmérséklete, mert ahogy ez is melegszik, ettől is egyre jobban nyit a szelep. Ezen változók miatt a két szivattyú beállítása lehetetlen. Ki kell tapasztalni egy neked megfelelő beállítási arányt, és azt elfogadva, aszerint tüzelni mindig. Minden pillanatban 100 %-ban megfelelő arány nincs ennél a bekötésnél.
Tehát én maximumra tekerném a kazán szivattyút, és harmad teljesítményre a lakás szivattyút, amikor a szelep már 33 %-ban nyitva van, onnantól már a kazán előremenő víz hőmérséklete jusson a radiátorokba, és ne keverje hozzá a puffert. Ha ugyan olyan a szivattyúk teljesítménye, a változók miatt el is felejtheted a rétegződést, csak fűtsél ezerrel. Mondjuk az 500 liter sem nagy rétegződő. Viszont a lakás sem kap olyan meleget, mert hozzá keverődik a puffer, mely a lakás visszatérőjét kapja. Viszont nem is tudod felfűteni a puffert 70 °C-ra, csak akkor, ha a lakás visszatérője 70 °C-os.
Tehát olyan arányt próbálj beállítani, amit kényelmesen fűtve elérsz, és nem puffert kevered hozzá. Kézrátétel is megmondja a csövek hőmérsékletét.
2012-11-03
22:38:54
Előzmény: villam64 #35016#35059
Ma is simogattam a rendszert, sikerült egy kicsit többet kihoznom belőle: A puffert felnyomattam 60 fokra, és sikerült a lakást is elég gyorsan kifűteni. Ezt elsősorban annak tulajdonítom, hogy a wilo/lakásköri szivattyút átkapcsoltam a 2-es fokozatba az egyesről.

Érdekes dolgot tapasztaltam: a puffer csőtermosztátját felhúztam 60 fokra, hogy azt melegítse a kazán. A lakásköri előremenő, és a kazán hőmérője testvériesen 60 fokon állt. Mikor a csőtermosztát bekapcsolt, a lakás felé menő előremenőn hirtelen kb. 10 fokot esett a hőmérséklet, miközben az ESBE szelep felől buborékok hangja hallatszott. Kb. annyi idő után, mint amennyi alatt a viz körbeér a lakásban, és vissza a kazánhoz, így maradt, majd lassan elérte 2-3 fok híjján a kazánkörit. Én ezt azzal magyarázom, hogy a lakásköri, és a kazánköri szivattyú együttes ereje az ESBE szelepen keresztül a lakásköri visszatérőből szívott hidegebb vizet, és az hűtötte vissza látványosan az előremenőt.
Azt nem tudom, hogy ha a grundfos/kazánköri szivattyút egyel fenebb kapcsolom, mi változik a fogyasztásán kívül? Azt irtad, hogy a kazánköri teljesítménye kb. 3x-a kell legyen a lakáskörinek, ha jól emlékszem...

2012-11-03
22:15:20
Előzmény: sándor #35015#35055
Az alufóliának a hőtükör szerepét szántam. Miért rontja a hőszigetelést?
Legszivesebben horganyzott lemezből hajtanék egy köpenyt, és megfújnám pur-habbal- csak ez egy vagyonba kerülne, miközben megvan az ásványgyapott...
A dróthálóra felvarrt ásványgyapottot nem lesz sétagalopp ráhúzni a tartályra, de megoldható.
2012-11-03
21:58:33
Előzmény: Gyuri #35009#35043
Nekem 60x100-as, és 10 cm vastag, lazán préselt kőzetgyapottom van, ez kerül fel. ma nagyon meglapődtem, hogy mekkora felülete van az 500 literes tartálynak: 1.90 magas, és ugyanekkora a kerülete is. nem piskóta...
villam64Válasz erre
2012-11-03
08:06:52
Előzmény: barbot #35008#35016
Inkább tegyél a pufferbe merülő hüvelyes hőfokkapcsolót. Próbaképp a csőtermosztátot a puffer felső kimenethez tenni, csőszigetelésben.
2012-11-03
00:01:48
Előzmény: barbot #35007#35009
Én is kb úgy állok ahogy te a puffer szigeteléssel.
Feltekertem 2x 5cm kőzetgyapotot az oldalára. A tetejére 4x5 cmt.
Én csak fel kötöttem madzaggal, de most akarok venni fóliát. Elvileg padlófűtés??? alá való. 200 ft/ m2 olyan nylon anyagból van, és mint a pukkanszgatós fóla, egyik oldalán hőtükörrel.
2012-11-02
23:40:21
Előzmény: villam64 #35003#35008
szia villam64!
A beszabályzás nem lesz sétagalopp: most pl. kialudt a tűz, elméletileg a pufferből kellene nyomja a szivattyú, de nem teszi. Megpróbálom leszabályozni a csőtermosztátot 10-15 fokra, azzal kell(ene) menjen...
2012-11-02
23:36:23
Előzmény: sándor #35002#35007
szia sándor!
A kőzetgyapott megvan, maradt meg a padlásfödém szigetelésekor.
Fólia alatt a háztartásban használt átlátszó, önmagához tapadó fóliára gondolsz? Én arra gondoltam, hogy a kőzetgyapottot háztartási fóliával jó szorosan odafogatom a tartályra, majd erre egy réteg alufóliát ragasztok/tekerek körben. Ezt az alufóliát újra betekerném háztartási (átlátszó) fóliával, hogy védve legyen az aluréteg is.
Ezt most hamarjában, és olcsón meg tudnám csinálni, hálóval meg talán a jövő hét végén...
villam64Válasz erre
2012-11-02
22:29:52
Előzmény: barbot #35001#35003
Remélem sikerül pontosítani a beállításokat a rendszeren, hogy egyre elégedettebb legyél. Az elmélkedés jót tesz az öregedés ellen. A kazánvédővel elvész a gyenge tüzelés lehetősége. De a többi kárpótol, hogy gyorsan, és nyugodtabban megpakold a kazánt. Ne kelljen fojtogatni. Az intenzívebb tüzelésre jobban nyit a kazánvédő szelep. Érdemes ebbe az irányba menni. Most meg kell tanulni ennek a használatát. Aztán lehet tovább lépni. A szigetelést se felejtsd, sokat számít. Akár szakaszosan is. Nem mindegy, hogy 5 órát fűtesz, vagy 4-et, 3-at 2-t. Én mindig variálok, hogy csökkentsem a leendő kiadásokat. További sikereket.
A vascső sokkal hidegebb a rendszerben, mint a rézcső. A csőtermosztátot nehezebb beszabályozni ilyenkor.
2012-11-02
21:52:40
#35001
És akkor a KÖSZÖNET:
Szeretném megköszönni a segítségeteket, türelmeteket, amit a rendszer fejlesztése/tervezése során nyújtottatok! Tudom, hogy nem könnyű velem. :-)Külön köszönet robertnek a fórumért, villam64-nek, szocsmarcinak, sándornak, zsezsének: Biztosan felszusszannak most Ők is! :-)))
2012-11-02
21:45:08
Előzmény: szocsmarci #34996#34999
Jelenleg a rendszer elég stabilan beállt:
kb. 5 óta ég a tűz, a lakásban a hőmérséklet az akkori 17 fokról mostanra felment 19-re. A kazán huzatszabályzója 80 fokon, a kazán hőmérséklete 60 fok, +/- 2-3 fok, nyomás 1.5 bar. Az előremenő fütőviz hőmérséklete (a hmv tartály 3/4 részben lezárt bekötése, és a puffer lekötése között) 50-55 fok körül van-amit nem értek...(lehet, hogy kalibrálni kellene a hőmérőket...)
Sajnos a visszatérőre nem tudtam visszatenni a hőmérőt, és nagyon hiányzik(nem csak onnan).
A puffer kukázott nyomás és hőmérő-órája valószinüleg nem jó, ez 2 bart, és 40 fokot mutat.
A puffer visszatérőjébe sajnos nem tettem be olyan pipát, mint amilyet az előremenőbe, igy a puffer alsó bekötőcsonkja alatti rész hideg. A váltás meglepően gyors, érződik, hogy nagyon rétegzett a viz ezen a szakaszon. Az alsó bekötőcsonktől felfele nem érzek rétegződést.
A grundfos/kazánköri szivattyú 2-es, a wilo stratos/radiátorköri szivattyú az auto 1-es fokozaton van.
A csőtermosztát eléggé lustának tünt eleinte, de müködik. Mivel nagyon szakaszosan küldte be a vizet a lakásba, és mert már egy hete nincs rendes fütésünk (a gyerekszoba csempéjét használtuk csak)hát lehúztam a csőtermosztátot 10 fokra, hogy beinduljon a fütés. Most felhúztam 30 fokra, remélem, ennyire kikeveri a meleget, miután leégett a tűz. Elég sok fa elment a régi rendszerhez viszonyitva. Szép egyenletes, kék lánggal égett a tűz, ezt az esbe szelepnek tulajdonitom.
Hogyan tudom szigetelni a puffert, mert a kazánházba egy kicsit sok a 21 fok? Én kőzetvattára gondoltam, amit pl. geotextillel, vagy esetleg vászonnal szoritanék a pufferre, majd erre egy réteg alufóliát ragasztanék. Szerintetek?


2012-11-02
21:20:38
Előzmény: villam64 #34990#34998
Elnézést kérek, hülye vagyok.
A pufferhez nem kell visszacsapó szelep. Csak bepánikoltam...
szocsmarciVálasz erre
2012-11-02
21:03:06
Előzmény: barbot #34982#34996
Nem baj, ha nem érted, legalább nem derül ki, hogy pontosan Én sem értem :) . Automata üzemmódban úgy működhet, hogyha a szivattyú hirtelen hőmérséklet esést tapasztal, akkor azt hiszi, hogy éjszaka van, és beáll 1-es fokozatnak megfelelő állásba. Ha megnő a hőmérséklet, akkor visszaáll a beállított értékre.
Neked 3 állásod van, de nem úgy van, hogy 1-3-5 a jelzésen? Tedd középre, és onnan indulj el.
"a a szivattyú érzékelője szabályoz- ezek szerint a szivatyú állás közben átenged valamekkora vizmennyiséget magán?"' - Igen, 1-es állásnak megfelelő vízmennyiséget - ha a szobatermosztát is bekapcsol!

Melyik visszacsapód hiányzik? A fűtési pufferre nem kell, a HMV "puffere" kell. Ha a HMV-n nincs, akkor próbáld szinte teljesen lefojtani a HMV tartály egyik elzáróját.
2012-11-02
19:20:46
Előzmény: barbot #34989#34995
Radiátor szelepeket lezárni?
villam64Válasz erre
2012-11-02
17:49:33
Előzmény: barbot #34989#34990
Csapot tettél a pufferhez, nem? És melyiket felejtetted ki?

2012-11-02
17:26:47
#34989
Baj van
Kifelejtettem a visszacsapót a puffer visszatérőjéből...
Egyelőre megpróbálom lehúzni a csőtermosztátot 10-15 fokra, hogy menjen a lakásba a fütés...
Hirtelen 5let?
2012-11-02
12:04:16
Előzmény: szocsmarci #34978#34982
Szia
A szivattyú az előremenő vezetéken van.
Igen, én is megtaláltam a leirását, de nem értettem, most sem értem. Ezek szerint a szivattyú fordulatszáma annál nagyobb, minél nagyobb a fütőviz hőmérséklete, vagyis minél több hőt el kell szállitson? Az szerinted mit jelent, hogy " A szivattyú ezután a minimális fordulatszámra kapcsol. A fűtőkazán újabb felfűtése után a szivattyú a korábban beállított névérték-fokozatra kapcsol vissza."? Azt, hogy alacsony vizhőfoknál nem kikapcsol, hanem csak lassan keringeti a vizet, hogy legyen idejük a radiátoroknak a hőleadásra? Akkor a szabályzó fokozatai gyakorlatilag a szivattyú működés közbeni, maximális teljesitményét/fordulatszámát határozzák meg?
A nappali üzemmódban is 3 állása van a szabályzógomnak.
Ha a szivattyú érzékelője szabályoz- ezek szerint a szivatyú állás közben átenged valamekkora vizmennyiséget magán?

szocsmarciVálasz erre
2012-11-02
10:18:06
Előzmény: barbot #34975#34978
Szia
A következő csak akkor érvényes, ha a szivattyú az előremenő vezetékben van!!!!!
"A Wilo Stratos Eco szivattyúmnak a kapcsolója milyen állásban kell legyen?"
Ezt találtam: A szivattyú automatikusan követi a fűtőberendezés éjszakai csökkentett üzemét egy hőmérséklet érzékelő elektronikus kiértékelése alapján. A szivattyú ezután a minimális fordulatszámra kapcsol. A fűtőkazán újabb felfűtése után a szivattyú a korábban beállított névérték-fokozatra kapcsol vissza."
Neked vegyes kazánod van, ezért ha nem raksz a kazánra, akkor lecsökkenhet a vízhőmérséklet, amit vehet úgy a szivattyú, mintha éjszaka lenne - holott nappal van. A kérdés az, hogy ez jó, vagy nem jó? Erről a belső hőmérséklet érzékelőről nem tudok semmit, ezt nehéz lesz megmondani.
Én a következőket tenném a helyedben. Próbafűtésnél nappali állásba, 3-as pontra állítanám. Ekkor folyamatosan üzemel a szivattyú, a legutolsó radiátorokig is el kell jusson a melegvíz. Ha nem jut el, akkor lehet növelni (5-ösig), de a legközelebbi radiátorok szelepei se legyenek zajosak. Ez lenne az alap beszabályozás. Akkor jó, ha minél kisebb az állás, és eljut a víz a legvégére.
Másodikként áttenném az AUTO oldalra, ugyanazzal az értékkel, amivel jól üzemelt a nappali állásban, és figyelnék pár napig. Ha megfelelően üzemel, így hagynám. Ha nem, akkor vissza a nappali oldalra.
Úgy emlékszem, a visszatérőbe rajzoltam a szivattyút, ezért ha úgy is tetted be, akkor csak a nappali állásba teheted, és 3-asról indulj el. Erre a szivattyú szabályzásra nem gondoltam, pedig akkor már ismert volt, hogy milyen szivattyúd van. Lehet hogy megspórolhattál volna pár kWh elektromos energiát évente.
Ui.: Egy próbát megérne, hogyan viselkedne a szivattyú, ha az AUTO oldalra raknád (pár napig).
2012-11-02
08:24:26
#34975
sziasztok.
A tegnap feltöltöttem a rendszert, és kipróbáltam (volna). Szerencsém volt, hogy nem raktunk visszacsapót a hmv tartály hőcserélőjére, hanem megfuttattam volna a rendszert: forditva tettem fel a kazánköri szivattyút. Mindenesetre, amire kiszedtem a parazsat a kazánból, már volt melegvizünk. Jól megijesztett...
Csak egyetlen csapnál csöpögött 2 bar-on, de az is a tömbszelencénél. Hogy jobb legyen, egy olyan használt csap, amin hollander sincs, úgyhogy Szent Lóvé napja után ki kell cseréljem.
A csőtermosztát nagyon lustának, megbizhatatlannak tünik...

Kérdés:
A Wilo Stratos Eco szivattyúmnak a kapcsolója milyen állásban kell legyen? A szabályzógombján balfelől az auto felirat alatt van 3 fokozat, mig jobb felől a nap piktogramm alatt is van 3 fokozat.
villam64Válasz erre
2012-10-31
15:22:14
Előzmény: barbot #34914#34918
50 fok felett, hogy a lekapcsolási küszöb ne legyen 50 fok alatt, mert akkor csak a kazánban kering a víz.
2012-10-31
14:56:06
Előzmény: sándor #34889#34914
szia sándor!
Nálam a kazán + hmv + puffer + a radiátorkör 5/4-es, illetve 35-ös réz gerincvezetékre van bekötve, 28-as rézzel. A radiátorkör 32-es 5 rétegüvel csatlakozik a 35-ös rézben végződő kazánkörre. A 32-es gerincre van rákötve 4 radiátor, valamint egy 28-as gerincvezeték. Ez a 28-as réz gerinc 1 radiátorral, és egy csomópontal rendelkezik, ahonnan elágaznak a 18-as réz vezetékek 3 irányba, összesen 5 radiátorra. Ez az egész kb. 35-40 méter gerincvezetéket jelent + a 3 oldalágat. A puffer beszerelése előtt a rendszerben kb. 120-130 liter viz volt, ebből a kazánban 45 liter. Nem egyszerre készült a rendszer, hanem 3-4 évente módositottam, toldtam, ahogy a nadrágszij engedte. A túlméretezett csövekről, radiátorokról lebeszéltek a szerelők, de nem bántam meg. Ami nagyon alulméretezett, az az új pufferem, ami csak 500 literes (és még szigeteletlen is, mivel gáztartály volt).
Ezeket azért irtam le, hogy szerinted, szerintetek ez majd mennyiben fogja befolyásolni a tömegáramokat, szivattyúsebességeket, müködést, stb?
Ha a vtc511-es kazánvédőm 50 fokos, hány fokon kell inditsam a kazánkör szivattyúját? És a fütéskörét?
A választott rendszerem az, aminek a rajzát ide utoljára feltettem-szereléskor csak egyetlen csap helyét változtattam meg.Erre rábólintott villam64, szocsmarci is, és beépitettem a szocsmarci által javasolt biztonsági hütőcsapokat is.
Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Tervek - Barbotlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva