English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Tervek - Barbotlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2014-08-10
20:51:31
Előzmény: villam64 #47008#47011
Szia Villam64!
Igen, de nekem fel van stukaturozva a mennyezet. A stukaturozott mennyezetre kell felragasztanom a párazáró fóliát, arra felcsavarozni a vakolaton keresztül a gipszkartont. Nem akarok álmennyezetet, fémvázas gipszkartont.
villam64Válasz erre
2014-08-10
12:27:39
Előzmény: barbot #47004#47008
A párazárás ki lett tárgyalva. Normál gipszkarton töκéletes, ha van fölötte szigetelés. A párnafára rárögzítheted a párazáró fóliát, és rá a gipszkartont. Nem szabad szellőztetni a lakást a szigetelésen keresztűl.
2014-08-10
08:10:17
Előzmény: szocsmarci #47003#47004
Szia Szocsmarci!
Okk, megértettem. Akkor az idénről elfelejtem a kollektort.

Inkább megcsinálom a párazáró réteget, amit már régen ajánlottál:
http://biosolar.hu/forum/show/44916#44916

Sokat könyítene anyagilag, és technikailag, ha a stukaturozott mennyezetre fel lehetne közvetlenül fogatni a párazáró fóliát, és a gipszkartonlapot. De vajon lehetséges-e, illetve mit tudna okozni?( Penész, gomba, amitől félek.)
És ha körbeszigetelem kivülről a házat, akkor nem fog-e még jobban a födémre koncentrálódni a páraterhelés?
szocsmarciVálasz erre
2014-08-10
07:16:42
Előzmény: barbot #47000#47003
Ez kb olyan, mintha egy KPE műanyag csövet tekernél a háztetőre - hatásfokban, élettartamban, súlyban, színben körülbelül megegyezik. Én nem pazarolnám a drága fagyállót bele. Esetleg ha betennéd egy hőszigetelt dobozba, elől üveglappal, akkor jó lehet. Megnéztem a gyártó lapját, árul réz, és alu hőelnyelőt, dobozzal együtt is, meg egyet jó drágán Keymark minősítéssel is.
Nyilván azért nézted ki, mert ez a legolcsóbb. De itt a vízzel érintkező felület az alumínium, ezért ha további réz dolgok vannak a rendszerben (pl rézcső, hőcserélő, radiátorszelepek) akkor már nem jó elektrokorroziós szempontból. A csatlakozásnál is figyelni kell, az alumínium jóval gyengébb, mint a réz vagy az acél, ráadásul ez pont belsőmenetes -> nagy az esély hogy szétreped vagy az összeszerelésnél, vagy amikor elkezd mozogni a hőtágulás miatt.
Nem szeretném "bántani" a gyártót, de szerintem egy villamosmérnöknek nem lehet sok tapasztalata napkollektor gyártásában, egyszerűen nem ezt tanulta az iskolában. Ha mondjuk általános gépész, vagy gyártástechnológus mérnök végzettsége lenne, az jobban hangzana.
2014-08-08
15:06:26
Előzmény: szocsmarci #46991#47000
Szia Szocsmarci!
Okk, köszi a tanácsot, megfogadom. Még ha rézabszorberes lenne, megvenném, de így nem.
Ehhez mit szólsz:
www.napkollektor.cser.eu/napkollektor/alu_betet/alubetet.html
szocsmarciVálasz erre
2014-08-08
08:07:13
Előzmény: barbot #46989#46991
A réz-alu párosítás itt nem gond, mivel a víz csak az egyikkel érintkezik.
A fehér folt valószínű befolyt csapadékvíz, amit nem lehet már tisztítani. Rosszabb esetben a hőtágulásból eredő feszültség miatt keletkezett kár.
30.000 Ft drága egy ilyen kollektorért, amikor újonnan már kapsz 100.000 Ft alatt. Inkább vegyél egy jót, mint három rosszat.
2014-08-07
22:33:29
Előzmény: szocsmarci #46981#46989
Sziasztok!
Lehet, hogy ugrik a kollektorvásárlás, mert a kollektor oldalán levő cimke szerint aluminium hőelnyelője van, ha jól értem. Viszont a kollektorból kilógó csövek rézből vannak. Létezik ilyen?
Itt a link a hirdetésre, ahol látszanak a fotók: www.tocmai.ro/panouri-solare-pentru-apa-calda-18258322.html A cimke szerint szerbiában, Nis-ben készítették. Vajon mi történt az üvegekkel? Mi a véleményetek? Így mennyit érhetnek?
szocsmarciVálasz erre
2014-08-07
08:36:09
Előzmény: barbot #46975#46981
Szerintem nem kering át a víz a kicsiből a nagyba olyan gyorsasággal, mint ahogy a napkollektor melegíti a vizet. Az ötlet egyszerűnek tűnik, de valójában inkább bonyolítja, maradj az egyszerű dolgoknál!
2014-08-06
17:55:24
Előzmény: szocsmarci #46972#46975
Szia Szocsmarci!
A szivattyút át lehet helyezni, van hely arra.
Közben méricskéltem, és a létra alá be lehetne még tenni egy álló,150-200 literes HMV tartályt, mérettől függően. Arra gondoltam, hogy a napkollektor ezt a kicsit melegítené, és ha ezt a kicsi tartályt párhuzamosan kötném a meglevő 300 literes HMV tartállyal (a kicsi annak kb. felemagasságáig érne), akkor a kicsiből a nagyba gravitációsan átürülhetne a meleg víz. Ez tűnik a legegyszerűbbnek.

szocsmarciVálasz erre
2014-08-06
07:52:58
Előzmény: barbot #46971#46972
Bocsi, az Sz4 szivattyúra gondoltam. Az lenne a Cs12 csap mellett közvetlenül. Így a kollektorból lejövő víz még hűlne egy kicsit a hőcserélőn, mielőtt a szivattyúhoz érkezik. Csak a szivattyú élettartama miatt.
A presszes csövek nem drágák, ott az idomok dobják meg a végösszeget. A jó hőszigetelés is drága, a csőnél is több lehet.
A legegyszerűbb tényleg a dupla csőkígyós HMV tartály lenne, de nem bontott anyagokkal összehozva!
Ha már itt tartunk, esetleg tölthetné a puffert is a napkollektor, a melegvíz készítéshez pedig kellene még egy szivattyú a HMV tartályhoz. És már lassan el is jutunk a hagyományos kapcsolási rendszerhez.
2014-08-05
21:20:25
Előzmény: szocsmarci #46970#46971
Szia Szocsmarci!
Nem értem azt, hogy "Az Sz3 szivattyút nem kell megfordítani, csak a másik ágba tenni - hogy a hidegebb oldalon legyen. Áramlási irányok nem változnak."
Ha nem lesz jó az 5 rétegű cső, akkor lehet, hogy DK-i oldal helyett DNy-i-ra kell szereljem. De ezen még 5letelek. Presses csöveket itt is árulnak kollektorokhoz, rézcső is van.
Ahogy látom, egy 2 hőcserélős HMV tartály sokat segítene a helyzetemen...
szocsmarciVálasz erre
2014-08-05
18:54:46
Előzmény: barbot #46964#46970
Az Sz3 szivattyút nem kell megfordítani, csak a másik ágba tenni - hogy a hidegebb oldalon legyen. Áramlási irányok nem változnak.
A fagyállókat nem ismerem, annyit tudok róluk, hogy akár üzemszerűen is naponta többször légnemű állapotba mehetnek át, ezért ezt is bírniuk kell. Az autó fagyállók állandó folyadék halmazállapotban üzemelnek - terv szerint. Nem találtam sehol leírást arra, hogy az autó fagyálló ne lenne jó, csak a mérgezést említik, mint lehetséges hátrányt - ezért az etilén glikol nem jó, helyette propilén glikol kell. De Neked két hőcserélő is van közte, ezért a gyakorlati esélye annak, hogy bekever a HMV-be a fagyálló, szinte 0.
Az ötrétegű cső szerintem nem túl jó, elvileg 95°C-ig bírják. A napkollektorok magasabb hőmérsékletű vizet is kiengedhetnek magukból, ezért még a lágyforrasztásos rézcső kötés sem alkalmas a kollektorok bekötésére. Után már igen, de 1-2 méteren belül akár 230-250°C is lehet.
A Steel Press cső adatait néztem meg, a -20 -> +120°C gumigyűrűt nem ajánlja szolár rendszerre, helyette külön ad az idomaihoz -20 -> +220°C gumigyűrűt. A Haka ezt a hőmérsékletet már bőven nem tudja.
A kapcsolásod kicsit szerencsétlen, jelenlegi elképzelés szerint csak a HMV tartályt tudja felfűteni, a puffert már nem. Vagy ha fel is fűti, akkor nem lehet kivenni a vizet, ráadásul alulról tölti.
2014-08-04
18:00:23
Előzmény: szocsmarci #46962#46964
:-) :-) :-)
No ugyé! :-)Alakul. A fagyállóm autósüzletből van, mivel nem érintkezik HMV tartállyal. De ha kell, kicserélhetem. -17 foknál kezd kásásodni.
A HMV tartályban 2 nm-es felületű csőkígyó van, az rendben lesz. A lemezes hőcserélő 32x8x5 cm-es. A kazán után van egy visszatartó szelep, a kazán nem tudja visszahűteni.
Viszont ami bekever, az az SZ3-as szivattyú, aminek az irányát nem lehet megfordítani, mivel akkor szembe dolgozna a kazánköri SZ1 szivattyúval. Ha marad az SZ3, SZ4 szivattyúirány, akkor a puffert, és a HMV tartályt alulról töltené fel melegvízzel a kollektor. Ahogy végiggondoltam, ez csak annyit kavarna be a 3 drb. kollektorral, hogy lassabban melegedne fel a víz a HMV tartályban, viszont nem lenne rétegződés a puffertartályban. Nagyobb lenne a tehetetlensége a rendszernek.
Az SZ4-es szivattyú 18-48 wattos (3 fokozatos Wilo), az SZ4-es 41-85 Wattos (4 fokozatos Wilo-Vailant). A fagyállós körhöz az SZ4-es szivattyút a legkisebb, 18W-os fokozatban járatom, a kazánköri SZ3-as szivattyút a 2-es fokozaton, 52W-on. Így a kazánköri hőmérsékletet 10 fok különbséggel viszi át a hőcserélő (Átviszi 48 W-on is, de lassabban).
Ettől eltekintve tényleg nagyon jó lenne, ha a fagyállós rendszert használhatnám, mert annak az 5 rétegű Haka vezetékek ki vannak építve addig a DK-nek néző, 50 fokos tetőig, ahová fel tudnám szerelni a kollektorokat. És ha megvenném mind a hármat, akkor az igazán megbírná a puffert is.
Már meg is néztem a helyén. Ha nagyon-nagyon muszály, akkor a HMV tartályt 5-5 cm-t lehet mozdítani- viszont hogy hogyan fogok beférni oda szerszámokkal, azt még a kártyavető cigányné sem mondja meg...
szocsmarciVálasz erre
2014-08-04
08:01:07
Előzmény: barbot #46958#46962
Eszembe jutott még egy "ötlet". Ha a fagyállód típusa engedi, akkor mi lenne, ha a fagyállós körre kötnéd a kollektorokat melegvíz készítés céljából. Az Sz4 lenne a kollektoros kör, az Sz3 pedig a szekunder szivattyúja -> megfordulna nyáron a hőközlés folyamata.
Az Sz4 szivattyút át kellene tenni a hőcserélő másik csatlakozásához (nyáron a hidegebb ágba). Nagy hátránya lenne, hogy két hőcserélőn keresztül megy a víz, mire átadja a hőt, de ez csak a hatásfokot érintené. Úgy emlékszem, a lemezes hőcserélőd elég nagy.
2014-08-03
21:43:16
Előzmény: villam64 #46951#46959
Szia Villam64!
Akkor ha a nyomáspróba sikerül, nyugodtan megvehetem a kollektorokat ennyiért? Sajnos nem ezért mentünk a kereskedőhöz, csak kutyafuttában néztem meg a kollektorokat. A cimkéjén csak egy NIS felirat látszott, az ha jól tudom, valami különleges, kollektoroknál használt üveg. Viszont nagyon zavar, hogy fehér foltos az üveg. Még nem tudom, lemosható-e, vagy sem.
A kazánhoz csak a Szocsmarci által javasolt módon tudom bekötni. Viszont ha levinném a kollektorok HMV tartályát a pincébe, onnan már könnyedén rá tudnék csatlakozni a HMV, és a fütésrendszerre is.
A kazánházban levő HMV tartályon nem igazán tudok változtatni, nincs hely. A kazánnál, a HMV, és a puffer-tartálynál idom idomot ér, ezért írtam is Szocsmarcinak, hogy nyári használatra tervezve a kollektorokat, fagyálló nélkül a legegyszerűbb lenne bekötni a kollektorok előremenőjét a HMV tartály hőcserélőjének a CS2 csapjához, illetve a visszatérőt a puffer alján levő leürítőcsaphoz- az a rajzon a CS7 mellett van.
Amúgy ördögöd van. :-) A nyáron már egyszer úgy maradt 3 hétig a fagyállós rendszer kézi kapcsolója. A család már sztrájkra készült, hogy egyik napról a másikra nem elég a meleg víz...
2014-08-03
21:20:48
Előzmény: szocsmarci #46939#46958
Szia Szocsmarci!
A nagy az összeforrasztott dupla hőcserélő.

A napkollektorokat még megnézem egyszer a jövő héten. Esetleg megpróbálom nyomáspróbázni, ha a kupec engedi.

A fagyállós kör fütésére lehetne a legyegyszerüben használni, és elég is lenne az átmeneti időszakban. Viszont nyáron lehetne a legjobban kihasználni.

Néztem a kazánházban a mozgásteret: Mivel nagyon szűk, kicsi helyre van bezsúfolva minden, hát a legegyszerűbb lenne bekötni a kollektorok előremenőjét a HMV tartály hőcserélőjének a CS2 csapjához, illetve a visszatérőt a puffer alján levő leürítőcsaphoz- az a rajzon a CS7 mellett van.
Tavasztól őszig is sokat jelentene. A nyáron kb. 20000 ft-nyi fát fürödtünk el kukoricacsusza hiányában...
villam64Válasz erre
2014-08-02
20:51:10
Előzmény: barbot #46932#46951
Garanciával a 20000 ft-ot megéri darabja. Kollektoros fűtés rásegítés csak a német jeges hőszivattyú technológiával működik. 2 darabtól már be kell tervezni a felesleges hő elvezetését. Ez nálam a keverőszelep a puffer felé tereli. Nálam úgy van beállítva, hogy 50 fokig átenged a keverőszelep a hmv felé, onnantól meg elkezdi a puffer felé terelni, és a visszatérőt keveri a hmv felé. 60 fokos lejövőnél már először a puffert fűti, és annak a visszatérőjét kapja a hmv.
De fűtés rásegítés majdnem 0, mert november 1-től február végéig minimális a napsütés. 1 nyári hónap termelése majdnem lefedi ezt a 4 hónapot.
Annak a helyiségnek téli temperálásába besegíthet, de vigyázni kell a nem automata csapos kapcsolgatással. Könnyen elfelejtődhet. Esetleg egyszerűbb külső hőcserélővel illeszteni a hmv-hez.
A saját rendszeremet is újra terveztem a változó igényhez. A te esetedben is újra tervezést javaslok.
szocsmarciVálasz erre
2014-07-31
23:03:13
Előzmény: barbot #46932#46939
"A kötegelt csöves hőcserélőt a nagy után gondoltam beépíteni, hogy az a rajz szerint a maradék hőt a puffertartályba nyomja."
Ezt nem értem, mi az a "nagy"?

Napkollektorokhoz sajnos nem értek ilyen szinten, nem tudom eldönteni ránézésre sem, hogy egy kollektor jó-e vagy sem. De úgy tudom, hogy ezeknek is van élettartamuk, a vákumcsöves kollektorok jobban öregszenek, mint a síkkollektorok. Gondolom a síküveg is gyengül az idő múlásával, ez a jégkár miatt lehet fontos. Esetleg az üveg fakulhat, ez meg a hatásfokot gyengítheti. A benne levő rézcső nem öregszik, de esetleg szétfagyhatott, a hőszigetelés meg zsugorodhat. Röviden ezek lehetnek a hibák szerintem. Tudni kellene miért szerelték le!

A fagyállós körhöz tudod csatlakoztatni a napkollektort, de szerintem felesleges fűtésrásegítésre használni. A HMV készítés elviszi télen szinte a teljes megtermelt energiát, ezen ne is gondolkozz, itt már többször kitárgyaltuk ezt a témát.
A Te helyedben elgondolkodnék a fagyálló nélküli üzemen. Ahogy Téged ismerlek, egyszerűség mindenek felett, nem baj, ha kényelmetlenséggel jár!
Tehát tavasszal, ha vége a fűtésnek, csak fel kell tölteni a napkollektort, amit a HMV tartály CS2 és Cs3 csapjainak jobb oldalára kötsz. Egy szivattyú, kis vezérlés, 18-as rézcső és kész. Ősszel ne feledd leüríteni, mert szétfagy a kollektor, a Cs2 csapot meg hagyd nyitva, hogy tudjon tágulni a víz.
2014-07-30
20:34:39
Előzmény: szocsmarci #46930#46932
Szia Szocsmarci!
Igen, szeretnék minél több fát kiváltani. A HMV előállítás nem gond addig, amíg megy a fütés, és nyáron is olcsó (szinte ingyen) volt, amíg volt kukoricacsúsza. Most nincs, és szívom a fogam, és mérgelődök a fa miatt.

Ezért reménykedtem a hőcserélőkben. A kötegelt csöves hőcserélőt a nagy után gondoltam beépíteni, hogy az a rajz szerint a maradék hőt a puffertartályba nyomja.

Most van három drb. 2 nm-es, használt síkkollektor, darabjáért 20000 ft-nyi oroszlánt kérnek. Az egyiknek mintha meszes lenne az üvegje. Réz hőelnyelősök. Azt szerinted érdemes megvenni?

A következő lehetőség az lenne, ha a meglevő rendszerre rá tudnám kötni a napkollektorokat. Itt a rendszerrajz:


A kérdés az, hogy a jobb felől látható, már kiépített fagyállós körhöz rá tudnám-e csatlakoztatni a kollektorokat? Ez a kör müködik, a méhészműhelyt füti szükség esetén. Télen esetleg temperálna a kollektor, nyáron meg fütené a HMV tartályt. Persze, most jó lenne az a + szivattyú a HMV fütési körébe, a puffer felé, amit javasoltál anno...
2014-07-30
20:15:03
Előzmény: barbot #46929#46931
Ha occsóér adják, hozd csak el azokat a lemezes hőcserélőket. Nekem ilyen viszi a falhűtésemet. Remek cucc. Attól, hogy dzsuvásak, meg össze vannak kötve, még nem biztos, hogy rosszak. Kisavazod, lenyomáspróbázod aztán kiderül... Ha jó mind a kettő, az egyiket simán eladod.

T.
szocsmarciVálasz erre
2014-07-30
15:40:37
Előzmény: barbot #46929#46930
A rajzod egy NTH hőcserélőt mutat. NTH = Nagy Teljesítményű Hőcserélő. Viszonylag nagyok, és a nevével ellentétben kis teljesítményűek, csak amikor ezek készültek, akkor nagynak számítottak. Csak azt akarom mondani, hogy ezek is kis teljesítményűek lehetnek, melegvíz előállításhoz pár kW-ot nézek ki belőlük.
Már említettem talán, hogy lekicsinylően beszélsz a melegvíz előállításról, pedig ha kukázott cuccból dolgozol, akkor sokkal nehezebb alkotni valami tartósat, mint a fűtés esetében. Gondolom HMV termelésre gondoltad ezt a hőcserélőt.
Ez el fog tömődni a csövek közt néhány hónap múlva.
2014-07-30
07:44:53
Előzmény: szocsmarci #46928#46929
Szia Szocsmarci!
Az inox csöves hőcserélőt egyiket a másik végébe, sorosan összehegesztve gondoltam, belesülyesztve egy vastagabb csőbe. Mellékelek egy neten talált rajzot, úgy- csak épp gőz helyett meleg víz menne rá.
A lemezes hőcserélőt meg nagyon sajnálom. esetleg megpróbálom elhozni úgy, hogy ha nem jó, akkor visszaveszik. Sajnos későn mentem, és szétvágtak két nagyot: mindkettő lemezes volt, az egyik kb.40x30x12, a másik pedig 100x40x10 cm-es lehetett...




szocsmarciVálasz erre
2014-07-30
06:50:33
Előzmény: barbot #46926#46928
Szia Barbot.Az inox csöves köteges hőcserélő szerintem felejtős, csak olyan tartályba rögzíthető, ahol a mefelelő pontok ki vannak alakítva a rögzítéshez és a tömítéshez. A kép jobb alsó részén mintha meg lenne sérülve a cső is.
A lemezes hőcserélő elég ramaty állapotban van. Nem a színére gondolok, mert azon lehet segíteni, hanem a csatlakozásokra. Nincs garancia arra, hogy mindegyik jó - és ha csak egy nem jó, akkor mehet a kukába.
Nem értem a csavarokat sem a hátlapon. Ez egy forrasztott lemezes hőcserélő, talán Swep B25 típusú - ahogy kiveszem a képről (hcs2_3.jpg) . Nem szétszedhető!!!!!!
Hat csonkja van, ez különlegesnek számít az épületgépészetben. Neked csak 4 csonk kell, ezért kettőt le kell dugózni. A pontos típusból kinyomozható, hogy melyik az a kettő.
Neked egy hőcserélő is elég lenne a napkollektorhoz, de ezek a hőcserélők nem javíthatóak! Szerintem ne vedd meg, várj inkább egy jobb alkalomra, vagy vegyél újat.
2014-07-29
19:35:29
#46927
Sziasztok!
Szerintetek megér egy 2 nm-es síkkollektor használtan 20000 ft-ot? Gondolom, réz abszorberes, mert réz csövek lógnak ki belőle. 3 drb. van.
2014-07-29
19:10:25
#46926
Sziasztok!
Ma vettem egy hőcserélőt kb. 1000 ft-ért. Az első képen látszik. 7 mm-es inox csövekből van kötegelve 2 drb., 74 cm hosszú, és egyenként 4 cm vastag csőköteg. Mi a véleményetek, használható?
A többi képen levő dupla hőcserélő használható lenne napkollektorhoz? Kb. 50 cm hosszúak, 12 cm szélesek, és kb. 8 cm magasak. Ezt nem tudtam megvásárolni, de félrerakattom. Ha megveszem, hogy lehet kimosni, illetve ha esetleg folyni talál, javítható? Nem szerelt, csavarokkal összehúzatott típus.














Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Tervek - Barbotlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva