English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Probléma - daráltfalapozz: 1, 2, 3   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
daráltfaVálasz erre
2014-11-22
16:24:21
Előzmény: daráltfa #46535#47843
Sziasztok!

Szép lassan megépült az én rendszerem is, már élesben zajlik a próbaüzem. Eddig egész jól működik, bár már gyűlnek a tapasztalatok, mit kell átalakítani, kiegészíteni a nyáron. Köszönöm szépen mégenyszer mindenkinek a segítséget, ötleteket!
daráltfaVálasz erre
2014-06-01
15:08:52
Előzmény: szocsmarci #46518#46535
Szia,

Kicsit megnyugodtam, köszi..

A csőtermosztát sorba kötése nekem is megfordult már a fejemben, szerintem ez lesz a megoldás. A csövek elvileg 95 fokig bírják, de a 40m2 kerámia szerintem annyira nem.
szocsmarciVálasz erre
2014-05-30
16:38:20
Előzmény: daráltfa #46517#46518
- Ha nincs visszacsapó szelep a bojler előtt, akkor nem kell tágulási - a hidrofor átveszi a szerepét. Azért szoktak tenni visszacsapót, hogy védje a hidegvíz vezetéket, és vele együtt a csapolókat, azoknak is csak a hidegvíz részét. Illetve társasház esetében a szomszédokat. Más indokát nem tudom.
- A 22-es darab cső a puffernél nem okozhat gondot, az összes ellenállás max 1-2%-át teheti ki (ami a csőátmérő különbségéből származik).
- A puffer előtt is jó a fűtési és a HMV körök kikötése, nincs jelentősége.
- Elméletileg meg kell védeni a padlófűtést a túl magas hőmérséklettől. Gyakorlatilag a legtöbb cső elbírja a magas hőmérsékleteket, a betonnak pedig pedig el kell bírni a 30-35C közti felületi hőmérsékletet. Ez felett már illik észrevenni, hogy valami meghibásodott.
Ha biztosra akarsz menni, akkor sorba köthetsz egy csőtermosztátot ami magas hőmérsékleten megszakítja a padlófűtési szivattyú működését.
daráltfaVálasz erre
2014-05-30
15:07:58
Előzmény: zsezse #46314#46517
Szia Zsezse, Sziasztok!

Köszi az újabb tippeket, már neki is láttunk a megvalósításnak. Résen (kéne) hogy legyek, mert a szerelőim folyton újítanának..
Hidroforról töltöm a HMV-tartály hideg ágát, tehát ha nem raknék visszacsapót akkor nem is kéne tágulási? A szerelőm szerint kell a visszacsapó nálam is, de azt nem igazán értem, hogy minek.
A másik kérdésem:

A megvalósítás közben valahogy a puffer nem 28-as csővel lett bekötve a gerincről, hanem 22-el, mind a két ága. Kb 15 cm-es szakaszrol van szó, egy 90 fokos idommal. (a gerinc 28-as) Szerintem nagyjából azért csinálták így, mert könnyebb volt bekötni így. Ez okozhat problémákat, vagy mindegy?

A HMV kör és a radiátor kör előremenője közvetlenül a puffer elöttről lett leágaztatva. (kb 20cm-es csőszakasz, 1-1 db T meg a puffer 90 fokos idomja+ csap) Itt meg az az aggályom, hogy ha nem megy a kazán köri szivattyú, tele a puffer valyon kijön-é belőle a meleg?

A harmadik aggályom:

A padlófűtés kört (amit sikerült nekik a rajzom szerint bekötni) az egy darab VTA322 védi csak? Gondolok itt arra, hogyha bármi miatt kiakad a VTA, akkor vések a nappaliban? Vagy ide kötöttetek valami védelmet?




2014-05-02
08:17:42
Előzmény: daráltfa #46297#46314
szia
alakul.
amit en meg valtoztatnek:
visszacsapokat en az ESBE ele tettem a futes korben, nem a szivattu utan. , semmilyen eselye ne legyen visszaszivni onnan. Nem tudom, ez a jo megoldas-e, de en igy csinaltam. a legtelenitesi problemakat lekuzdve mas bajom nem volt vele.
hmv tagulasi tartaly hideg agba rakd.
hidegviz esbe talalkozasahoz is tettem visszacsapot. mar nem emlekszem miert, lehet, csak nalunk kellett.
meg egy dolog: a hmv hocserelonek eleg kicsi az ellenallasa, ebben a felallasban elkepzelheto, hogy valamennyi vizet at fog rajta keringetni a kazan szivattyu is.
futeskornel ugye lezarnak a 322-es ESBEk, ha arra forro viz menne, de a hmvnel nem. ez nem feltetlenul baj, csak figyelj majd oda ra, nehogy ez gondot okozzon.
daráltfaVálasz erre
2014-04-29
08:09:22
Előzmény: zsezse #46178#46297
Amugy kicsit atrajzoltam meg egyszer a rendszert, ugy dontottem, hogy beteszem a HMV-kori szivattyut.



daráltfaVálasz erre
2014-04-29
08:05:26
Előzmény: szocsmarci #46177#46296
Sziasztok!

Kicsit eltuntem, de ha hazaerek nekiallok megepiteni a rendszeremet!


Koszonom mindenkinek a tanacsokat, otleteket, meg biztosan jelentkezek!


2014-04-03
10:21:19
Előzmény: daráltfa #46172#46178
a helyzet az, hogy ezt en idokozben atalakitottam, mert atkeringett es akkor meg nem tudtam ezt a csapos modszert.
nekem most csak a biztonsagi felszallo ag van egy 28as csovel bekotve a tartaly aljaba.

van ennel jobb megoldas, igyekszem azt ajanlom mindenkinek, ezert is hagytam igy a rajzon, de en mar ezt igy hagyom.
szocsmarciVálasz erre
2014-04-02
22:14:06
Előzmény: daráltfa #46174#46177
Kb jó.
A dupla csöves indirekt tároló spiráljainak bekötése még mindig nem az igazi, egy kis gubanc van benne. Ne sokat gondolkodj rajta, kösd sorba!
A HMV készítésről elmondtam a véleményemet -> szivattyú kell. Lehet a puffer után is kötni, és akkor is fog üzemelni, ha a kazán nem.

A kapilláris szelepes megoldás ezek alapján: www.gienger.hu/uploads/arlistak/installacio/szerelvenyek/Zona-,%20valto-%20es%20keveroszelepek.pdf
Honeywell zónaszelep V2050 : 7.300 + Kapillárcsöves termofej: 11.000 . Nettó listaárak, kb ennyi a végfelhasználói bruttó.
daráltfaVálasz erre
2014-04-02
16:57:58
Előzmény: szocsmarci #46141#46174
Sziasztok!

Újrarajzoltam a rendszeremet, véleményezzétek légyszíves. A HMV-kérdést egyenlőre nem bolygattam, de valószínű, hogy első körben így marad. Nálam is eléggé túl van méretezve a kazán, bízom benne, hogy működni fog. Ez a kapilláris szelepes megoldás amúgy drága dolog?



daráltfaVálasz erre
2014-04-02
16:23:23
Előzmény: szocsmarci #46112#46173
Szia,

Ha jól számolom, nálam a 7,5 m a szivattyú és a tágulási közötti szinteltérés. Amiket leírtatok, az alapján elégnek kell lennie, hogy ne nyomja fel a vizet. A tágulási tartály le lesz szigetelve.

Újrarajzolom a rendszert és felteszem, ha más nem vitát generálni :)
daráltfaVálasz erre
2014-04-02
16:12:56
Előzmény: zsezse #46153#46172
Szia,

Igy már menni fog, köszönöm!

Kérdés:

A rajzod szerint a tágulási vezetéked a szivattyú és a kazán közé van bekötve. Azt írtad, hogy négy éve így használod, és még nem volt vele gondod. Nem kering át? Van bármiféle csap a tágulási vezetéken a valóságban? Mekkora a szintkülömbség a biztonsági előremenőd és a tágulásidban lévő vízszint között?


2014-04-02
16:07:34
Előzmény: zsezse #46170#46171
zsezse:
szerintem nálad azért működik így mert a kazánod túlméretezett enyhén szólva.
A fűtőkörök leszabályoznak, nem veszik fel a teljesítményt, térfogatáramot korlátoznak, ergo a kazán a pufferre/ hmv-re termel.
Sokszor álldogáltam a télen a "T"-m mellett. Szépen lehetett érezni a T mellett lévő 5/4-es mofémes csapon, hogy mikor kezd el leszabályozni a VTA, mert akkor a csap elkezdett melegedni.
2014-04-01
23:17:31
Előzmény: szocsmarci #46167#46170
"Ott mindenhol van visszacsapószelep, tehát visszafelé nem kering a víz a HMV tartály spirálján keresztül, csak megállítja azt -> nem lesz melegvíz készítés."
a kulso hocsereloben is hamar megfordul a viz, igy nekem tolti a HMVt is mar az elejetol kezdve. nezd meg a grafikonokat is nyugodtan, mikor kezd el emelkedni a HMV also pontja.

"Egy 30.000 Ft-os szivattyút megy egy 10.000 Ft-os termosztátot szerintem megér, hogy legyen HMV."
Nekem akkor nem ert meg, most meg 4 ev tapasztalatabol azt mondom, nekem felesleges. Nagyon ritka 1-2 nap az evben, amikor mar nem futunk, de a nap valamiert nem sutott rendesen, vagy meg nem futunk, de a nap mar nem sut rendesen.
ha lusta vagyok begyujtani, ami kb 30 perc alatt megtermelne a 2 napi melegvizet, akkor bekapcsolom 1-2 orara a villany futest nappali arammal, ez is ~200Ft/nap.
Ha evi 2x5 napot is futok igy, akkor 2000Ft/ev -> 15 evig tudok a szivattyu araval vizet melegiteni. A szivattyu aramfelvetelet most nem szamoltam bele!
en igy szamoltam:)
szocsmarciVálasz erre
2014-04-01
08:46:57
Előzmény: zsezse #46166#46167
Az injektáló üzemmód azt takarja, hogy a szelep néha-néha ad be egy melegebb löketet a fűtésbe, amit a szivattyú elkever.
Normális (elvárt) üzemmódban a szelepek alig mozognak, a fűtővíz hőmérséklete nagyon kicsiket változik, mégis mindig megvan a kívánt értéke. Értelemszerűen ez a jobb: takarékosabb, hosszabb élettartam a szelepnél, nincs ingás a hőmérsékletben. A szelepautoritást is ezért kell számolni.

A csöveknél ökölszabály az, hogy az egy mérettel nagyobb cső kétszer akkora vizet képes szállítani ugyanakkora ellenállásnál.

"... ezmiatt nem gondolnam, hogy jelentos mennyisegu viz akarna a lakas fele menni, amit a kazan szivattyu tol befele. rosszul gondolom?"

Jól gondolod a kazán szivattyú oldaláról. Csakhogy ha üzemel a radiátoros kör szivattyúja, akkor az szívja a közös részt. Ott mindenhol van visszacsapószelep, tehát visszafelé nem kering a víz a HMV tartály spirálján keresztül, csak megállítja azt -> nem lesz melegvíz készítés.
Arra tudok gondolni, hogy azért vagytok megelégedve a HMV készítéssel, mert nagy a HMV tartályotok és nagy a kazánteljesítmény. Egy átlag 4 fős családnak 120 literes bojler elegendő (ha gázkazánnal van fűtve), a Tietek meg 200-300 literes. És a vegyes kazán túlméretezett (ami nem baj), emiatt magas lesz a vízhőfok (ami szintén nem baj), és ez miatt zárnak a lakás felé lévő szelepek.

http://biosolar.hu/forum/show/46150#46150 "parhuzamosan kezdi el futeni a HMVt es a lakast, majd ha a lakas visszatorlaszt, akkor a puffert es a HMVt. ha pedig a lakas es a HMV is lezarodik, akkor 100%ban a puffert tolti."
Szerintem az első része nem teljesen igaz. A lakásfűtés üzemel először, ha az elkezd zárni, akkor kezdi el a puffert és a HMV tartályt is tölteni (párhuzamos ágon van). A puffert könnyeben tölti, mert ott nincs visszacsapószelep, aminek viszonylag nagy az ellenállása.
Ráadásul csak akkor megy a HMV készítés, amikor üzemel a kazán, a pufferből nem képes pótolni a hőt.
Egy 30.000 Ft-os szivattyút megy egy 10.000 Ft-os termosztátot szerintem megér, hogy legyen HMV.
2014-04-01
08:04:19
Előzmény: szocsmarci #46163#46166
errol az injektalo modrol tudnal meg irni, mit takar pontosan?

en ugy gondolom, illetve ugy magyaraztatok el, hogy a 28-as cso ugye kb 1.5x akkora keresztmetszettel bir, mint a 22-es
28/1.5 falvastagsag: 156,25
22/1: 100

tehat az aramlasi ellenallasa kisebb. Erre jon meg ra a lakas ellenallasa (mondjuk 100m padlofutescso vagy meg rosszabb falfutes cso) kontra 80cm atmeroju puffer.

ezmiatt nem gondolnam, hogy jelentos mennyisegu viz akarna a lakas fele menni, amit a kazan szivattyu tol befele.

rosszul gondolom?
2014-04-01
07:17:52
Előzmény: szocsmarci #46162#46164
szocsmarci:
nem keverem az emelőmagasságot. Csakhát mindenki magából indul ki és nálam a padlástér belmagassága 5m.

A hurok szigetelése szerintem nem annyira érdekes. Abban a víz mozog: bekapcsoláskor fel, kikapcsoláskor le. sőt ha thermofejek vannak a rendszerben akkor menetközben is szambázhat.

(Ez nem egy darab könyv, hanem sorozat: Bánhidi, Kajtár, Zöld András, Halász Györgyné, Barótfi István, hogy csak az ismertebb neveket említsem a szerzők közül. A kiadás dátuma 2000. október. Nekem az Alapismeretek és a Fűtéstechnika kötet van meg.)
szocsmarciVálasz erre
2014-03-31
22:46:59
Előzmény: zsezse #46160#46163
Ha nem egyenlítettek a nyomások (pl. nincs hidrováltó), akkor a szelepek "injektáló" üzemmódba mehetnek át. Főleg a motoros szelepek; a termosztatikus szelepek talán pontosabbak, ott nem biztos, hogy fellép ez az ideges üzemmód. A sok nyitás-zárás miatt létre jöhet hőingás, és tönkre vághatja a motoros szelepet.

Régebben azt tanultuk, hogy olyan rendszert kell tervezni, ami szabványos. Mióta bejött az Únió, azóta az van, hogy olyan rendszert kell építeni, amivel a Megrendelő elégedett (és mellesleg megfelel a biztonsági, eüi-, stb. szabályoknak). Ha Te elégedett vagy a HMV szivattyú nélküli rendszereddel (Villám, és Barbot is az), akkor az üti a hidraulikai szabályokat.
szocsmarciVálasz erre
2014-03-31
22:35:21
Előzmény: grano #46161#46162
1-2 méter hurok szerintem nem kicsi, azt már biztos jól le kell szigetelni, nehogy elfagyjon; ezért is kerülni kell a használatát. Ha valaki elzárja a radiátoros kört (és mindent az osztón), akkor felmehet 5m-re is a vízszint egy sima 25-50 szivattyúnál.

"Ha padlástér tetején van a tágulási ott már szerintem nem kell hurok egy 50-es szivattyúnál."
Ne csináld már; kevered a szivattyú emelőmagasságát a rendszer statikus magasságával. Ha 100 méter magas az épület, akkor is ugyanakkora hurok kell, mint az egyszintes épület esetében.

A könyv szerintem megvan valahol papíron. Ez egy főiskolai jegyzet fénymásolata, mi is ebből tanultunk. Kb az 1970-es években íródhatott, a Calor szivattyúk akkor lehettek fénykorukban - a rajzokon egyértelműen felismerhető a formájuk.
2014-03-31
20:38:22
Előzmény: szocsmarci #46157#46161
szocsmarci:
"De a tágulási "visszatérő" vezetéket akkor sem szabad a szivattyú elé kötni a biztonsági "előremenő" vezetéket meg mögé."
Valóban a hurok kell, de az emelőmagasság kicsi, így a hurok is


Ha padlástér tetején van a tágulási ott már szerintem nem kell hurok egy 50-es szivattyúnál.

(Épületgépészet 2000 I és II kötet. Ide nem tudom feltölteni mert 54mega a kettő együtt, ha kell akkor, adj egy emilt és küldöm)
2014-03-31
20:13:25
Előzmény: szocsmarci #46158#46160
ebben te jobban otthon vagy, mint en, de erre irtad egyszer, hogy a puffer ugyan nem hidrovalto, de kis rendszereknel annak is elmegy:)
szerintem az esbe VTAk miatt nem nagyon zavar be a futesbe az enyem. nem veszem eszre, hogy meleg lenne a lakas oldali cso, ha a lakas oldali szivattyuk allnak.

szocsmarciVálasz erre
2014-03-31
19:30:20
Előzmény: zsezse #46150#46158
" parhuzamosan kezdi el futeni a HMVt es a lakast"
Hát ezzel is nehéz vitatkozni. "Hivatalosan" a kazánköri szivattyút úgy kell(ene) méretezni, hogy CSAK a kazánkör ellenállását tudja leküzdeni, az osztó (vagy osztócsőn) már 0 legyen az emelőmagassága. A víz további mozgatásáról már az adott körök szivattyúi gondoskodnak. Ha túl van méretezve a kazánköri szivattyú, akkor képes ellátni a HMV termelési funkciót is, de ekkor bezavar a fűtési rendszerekbe is a túlnyomás.
Családi házas méretben elmegy, pár Wattot igényel elektromos oldalról a szivattyú többlet munkája, azonfelül a hőingás kicsi. Nagyobb rendszereknél már csak hidróváltó jöhet szóba, annál meg egyértelmű, hogy kell a szivattyú a HMV termelésre.
szocsmarciVálasz erre
2014-03-31
19:20:56
Előzmény: grano #46151#46157
Jó mélyre ástál a linkelt rajzoddal.
Nagy rendszernél oda kell figyelni, kis rendszernél, ahol a szivattyú emelőmagassága 2-3 méter, ott szerintem meg szokott lenni a szükséges 1-1,5 méter (a tartály és a radiátor teje közti távolság). De lényegében igazad van, neked járt a pont.
De a tágulási "visszatérő" vezetéket akkor sem szabad a szivattyú elé kötni a biztonsági "előremenő" vezetéket meg mögé. Ha mindenképpen oda szeretnéd kötni, akkor egy függőleges hurkot kell tenni a biztonsági lefuvató vezeték és a tartály közé. A hurok magassága a lehet akár 1-2 méter is lehet - most nem mennék bele a részletekbe.


Konkrétan fogalmazva Daráltfa rendszer rajza rossz.

Nyelvtanilag nézve:
---"A szivattyú és a kázan közé tett biztonsági visszatérő miatt szívott lesz a rendszer, a legutolsó radiátorok levegősödése valószínű, ráadásul ha a szivattyú emelőmagassága nagyobb mint a tágulási magassága kinyomhatja a rendszerből a vizet. ---
Az állítás első fele igaz, a második akkor nem. Nem tudja kinyomni a vizet a rendszerből, mert csak egy kijárat van.



2014-03-31
18:27:21
Előzmény: daráltfa #46152#46153
keress ra arra, hogy szakszeres bekotes
egyebkent meg az en rendszeremet ha megnezed, az is igy van rajzolva



a puffert kvazi parhuzamosan kotod be a radiatorokkal egy-egy T elem segitsegevel.
www.i-house.hu/haz/zrinyi/online/

itt a ket puffer ne zavarjon meg, sorba vannak kotve, szamitsd oket egynek.
daráltfaVálasz erre
2014-03-31
18:11:24
Előzmény: zsezse #46143#46152
Sziasztok!

A HMV-t félreértettem/félrerajzoltam, sorosan akartam bekötni.

Zsezse, a 2 T-s pufferes bekötésedet nem értem :( Leskiccelnéd nekem?

A tágulásival és a HMV-vel feladtátok a leckét, nekem valamiért a tartályon átcsövezett átkeringetés a nyerő, de tapasztalatom egyenlőre nulla... Amúgy a kazánköri szivattyú a pincében, a tágulási a kakasülőben szintkülönbség kb 7,5 méter

A HMV-nél szivattyút szeretnék spórolni, azaz inkább cirkulálásra használnám, mivel elég hosszúak a HMV-vonalak a házon belül.


Köszönöm mindenkinek az ötletelést, sokat segítetek!


Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Probléma - daráltfalapozz: 1, 2, 3   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva