English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Fűtés - Egyéb  =>  Vegyes kazán és pufferlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
zimmeritVálasz erre
2010-10-26
14:58:52
#8461
Sándor

"
... egy régi, nyomás alá nem helyezhető kazántól a legtávolabbi pontra elvinni a tágulási tartályt, az komoly hiba. Mire odaér a gőzlöket, addigra megnyílhat valahol a kazánod is.
Meghibásodható szerelvényt leszakaszoló lehetőség nélkül beépíteni csak a szerelőnek jó üzlet.
Kevesebb szolgáltatás ugyanannyi munkadíjért. A kuncsaft meg szenvedjen, engedje le a teljes bojlerkör vizét! Hová is? Gondolom a padlóra, vödörbe, lavórba.
Mert akkor valószínűleg központi, illetve helyi leereszőhelyeket sem alakítottak ki a mesterek.
A szivattyúk előtt/után + a tartálynál lezárható részek vannak, tehát a bojler köréből, ha sokat mondok kijöhet 5 liter víz - ezen biztos nem fogom szétidegelni magam :). A feltöltéshez és a leeresztéshez tartály/kazánok/radiátorkör minden szakaszhoz van szerelvény."

A tágulási tartályt átbeszéltem már itt is, és más szerelőkkel is, eddig senki nem mondta, hogy zűrős. Tényleg az?
Viszont ugye látom, hogy mennyivel értelmesebb lett volna csak egy-egy becsatlakozás a pufferba /nem átmenő/, és a radiátos kört a puffer elé tenni, ezt még azért kibeszélem vele (a napokban jön, szerinte a magasabb bojler körbe szorult levegő a gubanc). De azért 500l víznél ez sem tragédia, úgyis felfűtőm mindig a puffert is. Persze lehet, hogy csak önigazolásokat keresek :), hogy ha már eltapsoltam ennyi lét, legalább ne tűnjek tök idiótának.
villam64Válasz erre
2010-10-26
11:43:16
#8443
Zimmerit
A thermofej leszerelése a szelepről nem nehéz. Csak rá van egy szorítóval erősítve a fej alatt. Ezt leemelve, már látod a szelepet, ami egy közönséges tűszelepes csap. Amennyiben fűtéskor a bojler felé a meleg ág nem melegszik fel, a bojler mellett, akkor nincs keringés. Amennyiben megvárod a szerelőt, és az megállapítja, hogy a thermo szelep a hibás, és cserélni akarja a költségedre, nem javaslom az elfogadását, az előző hozzászólásaim alapján. Mert a tűszelep bejáratható újból. A thermo fej még kevésbé állhatott be.
zimmeritVálasz erre
2010-10-26
10:51:57
#8437
"""
Attól, hogy víz jön, még lehet a kazánban levegő. Általános szabály, hogy a kazánokat nem szabad vízszintesre állítani. Általában hátul, alul fölül vannak a be és kivezetések. Ezért a kazánok hátuljának kb 4cm-el magasabbnak kell lennie, mint az elejének. Tehát erősen előre kell lejtsen.

-) ahogy betolja a vizet a pufferbe, a másik oldalon szinte rögtön ugyanolyan meleg vizet húz ki a radiátoros kör szivattyúja.-( írod. De, hogy ez mekkora veszteség, levegő gyűjtőhely-hibaforrás, azt csak akkor tudnád meg, ha direktben a gerincről fűtenél.

Egy 120 literes bojlert nem lehet kazánnal túlfűteni. Ne gondold, hogy a kazánod folyamatosan csak forráspont közeli hőmérsékletű vizet termel. A 80 fok az általános ebben a kapcsolásban, ebből lehet max. 70 fokos a bojlered. De miután keringtetve melegíted, lesznek olyan időszakok is amikor leég a kazán 60 fok alá, és akkor már nem is ad több kimenő melegvizet!

Azt, hogy a termoszelep e pillanatnyilag a hibás, természetesen meg kell vizsgálni. De továbbra is az a véleményem, hogy ennek az árán betehettek volna egy mini szivattyút egy visszacsapóval (15eFt). Azzal akkor állítod le a bojler fűtését amikor akarod. A visszacsapó miatt nem tudná kihúzni belőle a melegvizet a lakásfűtés. Az meg, -) hogy másrészt megakadályozható, hogy az esetlegesen megfutó kazánból a forró víz itt keringjen.-( hozzá nem értés, badarság. A bojler kibírja, legfeljebb több melegvized lesz. A leforrázás veszélyt nem egy kicsi, 120 literes bojler 50 fokon tartásával kell megakadályozni. Hanem a forróvizet (70-75 fok) tároló bojler utáni keverőszeleppel. 120 liter 50 fokos víz nem elég egy család napi működéséhez. Fűteni meg, csak a melegvíz miatt úgy sem fogsz reggeltől estig.

Amig a szerelők visszajönnek, addig nyugodtan szétkaphatod a bojler termoszelepét. Gondolom van elzáró szerelvény előtte és utána? Mert ha nincs, akkor ne is engedd vissza a mesteredet, hanem keressél másikat.
Legalább láthatnád, hogy a lezáró tű nélkül lesz e átáramlás. Ha továbbra sincs áramlás, akkor az előző mondatom lépne nálam életbe megint.
Akkor meg kellene tudni, hogy van e víz egyáltalán a bojlerben.
Ha többet nem is, de ennyit rögtön megtehetsz.
"""

Egy régebbi - nem nyomásálló (asszem így hívják ezeket), szóval normál kazánunk van, egy hátsó(alul) és egy a kazán tetején kijövő lecsatlakozási ponttal. Nincs záró szerelvény a bojler-körén, de ezt én nem érzem akkora problémának, persze laikusként, hiszen a kazánnal együtt zárható ez a kör. Én nem szeretném piszkálni a szelepet, mert egyrészt sose szedtem szét ilyet, másrészt nem akarom, hogy a szerelő majd ezt esetleg az én saramnak írja, csak ugye érteni szeretném, azért is kérdezgetek itt.
2010-10-26
08:12:59
#8434
Itt egy gyári kapcsolás szivattyúval az előremenő ágban:




2010-10-26
08:03:38
#8431
szia

a termofej arra is jo lehet, hogy ha mar felmelegedett a bojler, akkor rontja a hutes hatasfokat az a kor, igy a pufferbol visszatero vizet nagyon melegithetne.
a legjobb persze egy magnesszelep lenne, de ez is megteszi. - szerintem.

ha tudod, probald ki, amit villam vagy en javasoltam, hogy vagy szedd szet es nezd meg, nincs-e eldugulva, elzarodva a termoszelep vagy zard el a puffert ovatosan - figyelj a kazanra, nehogy megforrjon! - es uyg van-e keringes a bojleren keresztul.
zimmeritVálasz erre
2010-10-26
07:57:31
#8430
Sándor

"
Akármilyen szuper céged van, ezt elszúrták. A kazán termelte vizet először átvezetni egy tárolón? Akkor mikor akarsz fűteni? Ha már a tároló felmelegedett?
Kell a kazánfeltöltés. Az egyszerűség kedvéért a nyitott kazánkör is, ami egyben megoldja a légtelenítésedet és a gőzkivezetést is.
A tárolót az Atmos ajánlatnak megfelelően kell bekötni. A bojlert is! Tulajdonképpen miért kell a termofejes szabályozás a bojler elé? Nem akkor jársz a legjobban ha a legtöbb és legmelegebb viz áll a rendelkezésedre? Olvasd el mit irtam erről topikj-nak.

Légtelenítés!
A kazán fölé, lehetőleg közvetlenül a csonk után a meleg ágra kell tenni. A rendszer legmagasabb pontján már elegendő egy egyszerű golyóscsap is az időnkénti légtelenítéshez, vagy egy automata légtelenítő. Ezzel a kazánkör biztosan nem tud le levegősödni.
Ha a bojlerkör vezetékei valahol szint fölött mennek, akkor a legmagasabb pontokon egy egy T-be bele kell tenni a légtelenítőket.

A kazánod bugyogása 65 fokon képtelenség. Ha nincs teljesen tele vízzel, csak háromnegyedig, akkor is ha bugyogni kezd, a gőz biztosan van 100 fokos, tehát ezt kellene a csonkba szerelt hőmérőnek mutatnia. A bugyogás csak megerősíti, hogy ez a fajta légtelenítés hatástalan. Keresztül hajtani a levegőt a tárolón? Abszurdum. A kitáguló víz mindig kiszorít egy kevés levegőt maga előtt a mögöttes csővezetékbe. Ráadásul a szivattyú még jól el is keveri a vízzel a levegőt, ami majd egy nyugodtabb részen újból összeáll, és lezárja a víz útját.
Szerintem a kazánodban több levegő van mint víz. Csavard ki óvatosan a hőmérő mérőhüvelyét, és hallani fogod a szuszogást. Feltéve, ha felülről tud víz egyáltalán lefolyni! Nyomásgondod nem lehet, nyitott a rendszer. Viszont ha először nem bugyogott, akkor a későbbi fűtések során keletkező gőz, és a felszabaduló levegő lassan feltöltötte a kazán felső részét és most nem tud távozni.
"""

Van légtelenítő rögtön a felső kazáncsonk után, de víz jön belőle, levegőnek nyoma sincs.
A tágulási tartályt közvetlenül a kazán után problémás lenne már feltenni, itt megint komoly lyukakat kéne ütni falakba, mennyezetbe, hogy elérjük a padlást.
A radiátoros körrel igazából nincs problémánk, a kazán feletti szivattyú, ahogy betolja a vizet a pufferbe, a másik oldalon szinte rögtön ugyanolyan meleg vizet húz ki a radiátoros kör szivattyúja.
Mondjuk ha előbb rátalálok erre az oldalra, biztos százszor jobbat ki lehetett volna hozni :).

Vki kérdezte, hogy a bojlerkörre minek termofej, nos ha jól emlékszem azt magyarázta a főnök, hogy ez egyfajta védelem, ha a visszatérő ágon már 50fokot mérünk, akkor egyrészt a bojlerben már biztos meleg víz lesz, másrészt megakadályozható, hogy az esetlegesen megfutó kazánból a forró víz itt keringjen.

Sajnos úgy néz ki, hogy amíg a szerelők vissza nem jönnek, nem leszek okosabb, pontosabban hála nektek azért tisztul a köd :), csak azt hiszem, tényleg jobb, ha rájuk hagyom a megoldást.

villam64Válasz erre
2010-10-26
07:06:32
#8424
DeJoe
Egyenlőre Zimmeritnél azon kell variálni, hogy egyáltalán a kazán fűtse a bojlert. A te eseted más. A visszacsapó sok helyen kell. Nálam a fűtési körön van sok minden.
- radiátorok
- 300 L tartály alsó hőcserélő
- 2000 L tartály
- gáz kazán
- vegyes kazán
- napkollektor

Ezért még a napkollektort is leválasztottam visszacsapó szeleppel, hogy a kazánok ne keringtessék benne a vizet. Viszont arra vigyázni kell, hogy a szivattyú, át tudja nyomni a vizet a visszacsapó szelepen, legyőzve annak rugóját.
2010-10-25
20:41:59
#8410
zimmerit
probald meg valahogy lelegteleniteni a bojlert, esetleg ovatosan zard el a puffert, es figyeld meg, igy van-e aramlas a bojler fele! kell mennie, hacsak nincs tenyleg beragadva a tuszelep!
zimmeritVálasz erre
2010-10-25
20:16:39
#8409
Gyanítom én is, hogy levegős lehet a kazánrész, illetve a bojler felé menő ág. A radiátoros kör az "tiszta", az tökéletesen le lett légtelenítve. A kazán viszont, mint már említettem 65-70 fok körül szép nagy bluggy hangokat dob, és a szivattyú is mintha szakaszosan gőzt nyomna, érdekes módon 60-65 fok alatt ez nem jelentkezik. Sajnos a bojler felé menő ág a pince plafonján fut, és ebből következik, hogy magasabban van, mint a kazánrészre tett légtelenítő...
zimmeritVálasz erre
2010-10-25
20:02:42
#8408
DeJoe 800k volt az anyagár, 200 a szerelés (ebben benne volt a régi gravitációs rendszer leszerelés, plusz a vízvezeték átkötése a pincébe, mert oda került le a bojler). Az agyagárban kb. ezek voltak: 500l szigetelt puffer, 7db Dunaferr radiátor, a 120l termo-elektromos bojler, tágulási tartály, rézcsövek, szivattyúk, hőkeverő, idomok, termosztátok, stb, magyarul a kazánt kivéve minden. A ház 120nm2.
2010-10-25
19:51:15
#8407
Sándor,


"""
Először, ahogyan a feltett görbédet (10.02) én olvasom:
-Látható, hogy min. két fűtés szivattyúd üzemelt.
-12.30 körül indult az első, ami egy valószínűleg kisebb ellenállású kört táplál (vagy a szivattyú alacsonyabb teljesítményű).
-13.30 körül ráindult a második szivattyú. Ami vagy nagyobb teljesítményű, vagy az általa táplált kör nagyobb ellenállású.
-16.00 körül kikapcsolt a második szivattyú. Az első ment tovább.
-17.30 körül kikapcsolt az első szivattyú is.

Másodszor, szerintem van átáramlás a kazánon, de most csak nagyon minimális. Csak öt fok körül van a visszatérő hőmérséklet emelkedése. Ezért nem tud az előremenő is felmelegedni a tárolóból kapott melegvíztől. Beáll egy hőegyensúly a kazán hűtőhatása miatt. Ezért nem emelkedik az előremenőn mért hőmérséklet.

Harmadszor, reggel 06.00-kor valószínűleg nem csak a hmv-et járatod meg, hanem a fűtést is. Ott egy nagyon komoly hőmérséklet emelkedés van, de csak egy csúcs szerű felmelegedést mutat. Ez most vagy az érzékelő(k) elhelyezéséből adódik, vagy ez az első kérdés amit nem értek. Mert később rendben vannak a kazán ágak hőmérséklet különbségei.

Negyedszer, ugyan ez van 10.01-én is. Viszont 09.28-án csak egy igen erőteljes, de nem tű szerű kiugrás van a kazán visszatérőben 16.00 körül. Ez viszont már megemeli pár fokkal az előremenőt is, mert ott a visszatérő hőmérséklet emelkedése meghaladja a 10 fokot. Tehát garantált az átáramlás. A környező napokon is mutat hasonlót. Ez lenne a második kérdés. Mi nyomhatja fel a visszatérő érzékelőjéhez ilyen intenzitással és hosszan a melegvizet a pufferból?

Apróságok, de érdekes a jelenség. Mindent nem tudunk, nem éri meg egy házi rendszernél nyitni, zárni. Van ahol beszámítjuk azt, hogy merre illene menni a különböző hőmérsékletű víznek. Ez általában be is jön. Én, az ötszöri átépítésemből egyet annak köszönhetek, hogy elfogadtam a szakemberek erre vonatkozó tanácsait.
"""

Úgy gondolom az analízis nagyjából megállja a helyét, de szerintem a hatások mértéke sokkal kisebb, mint gondolnád. A gáz-kazánnak ugyanis olyan kicsi a hőtehetetlensége és a hővesztesége, hogy folyamatos áramlás mellett majdnem két egybeeső görbét kellene látnunk. Lehet persze valamekkora áramlás, de az gyakorlatilag elhanyagolható. Nem tudok számokat mondani, de biztosan csak néhány Wh veszteségről lehet szó.
Nagyobb csőátmérő esetén tényleg erősebb lehet az áramlás, de el tudom képzelni, hogy egy visszacsapó-szelep még nyitó irányban is ellen tud állni az áramlásnak.

2010-10-25
19:32:27
#8406
Háát szerintem meg nem :-)

Nekem meg pont az ellenkezője a problémám.
Vegyes/pufi+ indirekt a korábban belinkelt szakszeres bekötés szerint bekötve,
DE
az indirekt körből kimaradt a visszacsapó, gondoltam vékonyabb csőnek+ keringetőnek nagyobb az ellenállása , mint a pufinak.
De nem. Az álló indirektes keringetőn keresztül keringeti a vizet a pufferkör szivattyúja.
Valamikor bekék rakni 1 visszacsapót oda (is)
villam64Válasz erre
2010-10-25
19:20:51
#8405
DeJoe, Zimmerit

Szerintem át tud keringeni, amennyiben nincs zárás az útjában. A rajzon csak a kapilláris thermoszelepet látom. Levéve a thermo fejet kiderül, hogy működik-e a tűszelep. Amennyiben valaki bírja a fájdalmat, újjal is tudja nyomkodni. Meg a csövek fogdosásával is meg lehet állapítani, hogy van-e áramlás fűtéskor a bojler hőcserélője felé. Meg levegős lehet a rendszer. Az egész.
- Légtelenítők ?
- Szivattyú teljesítménye ?
Én nyáron zártam le a radiátor thermoszelepet. Ősszel nagyobb hőfokra állítottam, és nem nyitott ki.
2010-10-25
19:09:52
#8402
villam64
Láttad zimmerit bekötését.
Szerinted ha a termoszelep ok lenne, akkor tudna arra is keringeni a víz egyáltalán.
Keringetőa vegyes előremenőjében, keringető után van leágazás indirekthez (előremenő), pufi visszatérőjébe van bekötve a visszatérője az indirektnek. Állítólag elég kis átmérőjű csővel.
villam64Válasz erre
2010-10-25
18:56:17
#8400
Zimmerit

Én már láttam olyan thermo szelepet, ami beragadt. Szedd le a thermo fejet, és mozgasd át a tűszelepet. Amikor a thermo fej rajta van,tekeréskor érezni lehet amikor a fej elkezdi nyomni a szelepet. Amennyiben be van ragadva a tűszelep, fogóval ki lehet húzni, és néhányszor átmozgatni.
2010-10-25
18:16:23
#8393
zimmerit
Azt megkérdezhetem, hogy milyen "műszaki tartalom" volt az 1 misibe ?
Azt már tudjuk, hogy adott volt a lemezkazán.....
Azon kívül....
zimmeritVálasz erre
2010-10-25
14:34:34
#8389
Nevet nem mondanék, de a környéken elismertnek számító fűtésszerelő kompánia, tehát nem sufnituning/feketézős módszerbe rendeltük meg a kivitelezést. A ház adottságai - pince a kazánház, és a régi lemezkazánunk adott volt, a többi cuccot ő tervezte hozzá. A referenciái rendben voltak... Ja és adott volt az anyagi keret ~1misi, őszintén szólva rendben fűt, a technikai dolgokhoz meg nem sokat értettünk, azért is kérdezgetek itt, meg olvasgatom a hsz-eket. Nagyon már nem tudjuk átvariálni, mert az anyagi keret a végét járja :).
2010-10-25
14:17:36
#8388
zimmerit
"hivatalosan" a szívó ágon szokott lenni, főleg ha van kazántöltő szelep is.
Akkor is ugyan úgy tölti a pufit.

Nézd meg ezt.:


Nem kátrányososodik a kazánotok/kémény így ?

A jelenlegi felállásban az indirekt felé nem tud vízet keringetni a szivattyú.
Építs be még a keringetőt az indirekt ágba is, akkor jó lesz.

Ki csinálta a bekötéseket?
zimmeritVálasz erre
2010-10-25
14:10:17
#8387
DeJoe a szivattyú (már amennyiben jól sejtem, mert én csak felhasználó volnék) sztem ebben a felállásban nem lehet a szívó ágon, mert asszem az volt az elképzelés, hogy így a pufferbe betolja a melegvizet, a másik szivattyú húzza, és így a radiátoros kört fűti egyből, aztán csak ha már a szobatermosztát lekapcsolt, akkor nyomja fel a puffert.
Bár jobban utánagondolva valszeg butaságot mondtam, mert ha a visszatérő ágon van a radiátoros kör szivattyúja akkor is meg lesz az áramlás.
2010-10-25
13:52:49
#8386
zimmerit
Biztos így van bekötve, mert ha igen akkor az lehet a probléma, hogy a szivattyú az indirekt felé semmiféle képpen nem tudja keringetni a vizet ebben a formában.
Szerintem...

Szivattyú miért nem a visszatérőben van?
Ha átraknád oda , és elé kötnéd be az indirekt visszatérőjét, akkor mindkettőn (puffer+indirekt) átkeringetné a vizet.

Ha van pufid, kazántöltő szelep (pl ESBE VTC511) beépítése sem volna hátrány, sőőt....
zimmeritVálasz erre
2010-10-25
13:46:54
#8385
Sándor - igen a bojler felé menő lecsatlakozás vékonyabb.
Egyébként úgy érzem, hogy a fűtésszerelőt inkább visszahívom a bojler miatt, mert magam, amúgysem tudnám megoldani.
Közben azért adodott egy másik kérdés, szóval a kazáncsonkba tett hőmérő 65 fokok mutat és már ekkor bugyogó, kuttyogó hangot ad a kazán, a szivattyún meg sziszegő víz megy át szakaszosan. Nos nem értem, hogy ez már a gőzképződés lehet, vagy mi a frász? Az első próbafűtések alatt nem tapasztaltam hasonlót, igaz akkor még a visszatérő ágon volt a tágulási tartály. Ez nemrégiben átkerült a lenti skiccen látható elmenő ágra (amúgy szinte a rendszer legtávolabbi pontján megy fel a padlásra), mert így könnyebb légteleníti a rendszert.
Mi a frászkarika lehet a bugyborékolás? Kazánba szorult levegő vagy nyomásgond?
2010-10-25
12:08:31
#8383
Sándor

Az elözö rajz az csak részben hasonlít az én rendszeremhez. Csináltam egy újat.

Ez szerintetek müködöképes lenne így?





2010-10-25
10:33:37
#8380
Robert!

Ha jól értem, itt egy közös vízterű tároló rendszernek van problémája, és nem egy tárolóban (be és/vagy ki) hőcserélős rendszernek.

Ui.
Elképzelhető, hogy a tároló áramlási ellenállása sokkal kisebb, mint a bojler hőcserélőjé. Ezért nem hajlandó arra is menni a víz. Vagy irányérzékeny a bojlerben lévő hőcserélő. Lehet benne talán egy visszacsapó?
Még egy dolog!
Zimmerit eredeti leírásában egy "kisebb átmérőjű lecsatlakozás" megy a bojler felé!

Nem akarok már újabbat írni!
Robert nálad a szivattyú valószínűleg a gázkazánban van. Van hozzá egy pár fékező alkatrész is, mint pl. áramlás érzékelő, ami a topikj féle kapcsolásban nincs. Ott csak nagy keresztmetszetek vannak.
Ahol télen pluszban fűtök, ott párhuzamosan van kötve a két kazán. A gáz, az egy minden mentes 25-30 éves darab. Bármelyik megy, a másikon is átkering a melegvíz, iszonyatos veszteséget okozva. Ez kb. a kazán-tároló példának felel meg.
zimmeritVálasz erre
2010-10-25
10:01:41
#8379
Levettem az érzékelőt, de úgy sem volt keringés.
Illetve készítettem egy móricka-ábrát, tessék elnézni, hogy kihagytam egy csomó dolgot, pl. a szobatermosztátos szivattyú előtt van egy keverőszelep, plusz visszacsapószelep, meg pár átkötés lemaradt, ja és még egy gázkazán is van bekötve, amit nem használunk.




2010-10-25
09:07:25
#8376
Sándor felvetésére reagálva: nekem is olyan a bekötésem, mint a rajzomon. A mellékelt ábra mutatja, hogy a gázkazán (tehát nem vegyes tüzelésű) felé nem alakult ki áramlás, mert akkor mindkét ág hőmérséklete azonos jelleggel változott volna. A fűtés szivattyúk bekapcsolásakor megmozdult ugyan a víz, de folyamatos áramlás nem jött létre.




Biosolar Forum  =>  Fűtés - Egyéb  =>  Vegyes kazán és pufferlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva