English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Fűtés - Egyéb  =>  Vegyes kazán és pufferlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2011-10-10
20:24:27
Előzmény: zsezse #18457#18497
Üdv.
Csak néhány szóban, mert ma sikerült eltörnöm a lapockámat és így kicsit körülményes az írás a rajz pedig felejtős, (de most legalább van egy kis szabadidőm, sajna).
Köszi az észrevételeket.
A boilerrel kapcsolatban, úgy gondoltam, az első boilerből mindig csak előmelegített, közel 60 fokos víz menne át a villanyboilerbe, így mivel
az is 60 fokra lenne letekerve, csak akkor kellene bekapcsolnia, ha a víz esetleg hűl egy kicsit. Mosogatógépünk van nyár óta(kevesebb melegvíz kell), bár a család öttagú, elégnek kell lennie kv 250l 60 fokos víznek.
Eddig jól kijöttünk, a 150l 80 fokossal. Nem jól gondolom?
Az ESBE szelep beépítésével kapcsolatban.
Gondolom azért kell a szivattyú, mert kell egy kis minimális nyomáskülönbség, nem elég a fajsúlykülönbségből eredő. Ezért gondoltam, hogyha valaki mégsem rakna kazántöltő szivattyút, akkor a lakás felé menő forró, szivattyús ágból venne el
annyit amennyi a kazán védelmére kell. Azért jutottam erre a megoldásra, mert a szelep működése valószínűleg megszűnik, ha a puffer aljának hőfoka eléri a 60 fokot. Bocs, ha hülyeségeket írkálnék.
Egy kérdés. Nálatok a pufferből előremenő, sokszor 80 fokos melegvíz megy ugye a radiátorokba. Ezzel nekem az a gondom, hogy a legkisebb gyermekem még csak mésfél éves. Ha ilyen magas hőfokú radiátort érintene, az szerintem sérülést okozhatna neki.
Egy kollégám kinek vegyes-puffer rendszere van, már találkozott a problémával. Plusz azt tapasztalta, hogy mivel kicsit túlméretes radiátorai, és kisebb helységei vannak, mikor a thermoszelep lezárta a vízbetápot a bezárt "hőpuffertől" a helység érezhetően túlmelegedett.
Ő úgy oldotta, meg hogy berakott egy kézi szab. keverőszelepet a lakás felé menő ág és a visszatérő ág közé. Beállította, hogy az előremenő víz max 60 fokos legyen. A problémája így kiküszöbölődött. Életképes lehet ez a megoldás?

Szép napot.
2011-10-10
08:01:52
#18468
Üdvözlet minden tisztelt fórumozónak!

Új vagyok ezen a fórumon. Szeretném a meglévő rendszeremet egy pufferrel bővíteni.A jelenlegi problémámról már itt esett szó de a megoldásra még nem találtam javaslatot(vagy átsiklottam rajta,ez esetben elnézést kérek).
Konkrétan a puffert töltő szivattyú vezérlése,csak akkor szállítson ha a kazán elmenő vize melegebb mint a puffer közepén vagy alól mért víz hőfoka.A segítséget előre is köszönöm!
2011-10-09
20:16:19
Előzmény: wokesa #18453#18457
wokesa
latom, te is agyalsz erosen a rendszeren:) Helyes!

A ket bojleres otleteddel ugyanaz a baj, mint a puffer+csokigyoval: a fo bojlered le fog hulni, ennek a veszteseget mindenkeppen az aramszamlan fogod fizetni.
Lehet kapni a hajdu bojlerekhez is utolagosan beepitheto belso hocserelot futoszallal. Kb 18-20e Ft ert tudsz szerezni ilyet, es akkor nem kell ket bojler.

(de kb ugyanennyibe jonne ki egy kisteljesitmenyu azonnali melegviz szivattyu + egy 20Kw-os kulso hocserelo, amit kesobb szolarhoz is tudsz hasznalni vagy azonnali melegviz szolgaltatashoz.. :) )
De az elomelegitessel nem fogsz annyit sporolni, mint gondolnad.

ha a tartaly magasabban van, akkor kisebb az esely a gravitacios visszahutesre, de szerintem akkor is lesz valamennyi. (ezt majd mas remelem megerositi/megcafolja)

"Az ESBE szelepet gravitációs bekötésnél belehetne építeni úgy, hogy a szelep a bekeverendő melegvizet a lakás előremenőjéből kapja?"
Ezt nem teljesen ertem. Rajzold le legyszives:), mire gondoltal.
Ahogy Dejoe irta, gravitacios rendszereknel nem alkalmazhato az ESBE szelep.

"Egy munkatársammal beszélgettem a témáról és kérdezte, a keverőszelepet nem lehetne kiváltani egy gépkocsi 60 fokos thermosztátjával, megfelelő házba illesztve? Csak érdekességképpen?" Elvileg ugyanaz a szerepe mindket termosztatnak, de a kocsiban altalaban 90 fokos termosztatok vannak, nem?
2011-10-09
19:25:10
Előzmény: zsezse #18397#18453
Üdv!
Én is próbálok válaszolni a kérdésekre.
dejoe:
Az elfűtött tüzelőanyagot illetően csak a fával kapcsolatban vannak tapasztalataim a jelenlegi fűtött területtel. Kb 70kg akácfa 90 alsó és 70 padlásszobai négytetméterrel. Délután 5 körül gyújtottam be, este 9-kor még megraktam a kazánt, és másnap délután 5 körül legrosszabb esetben 19 celsius volt.
A ház egyébkénz 6cm hungarocellszigeteléssel van ellátva, a falak hagyományos HB38-as téglából vannak. A padlásteret is próbáltam kellőképpen leszigetelni. Régebben az alsó szintre 19-20 m3 gáz fogyott, és nem volt bent meleg(szigetelés nélkül).

Zsezse:
A tartálytérfogattal kapcsolatban, már inkább 1800-2000 literesben gondolkodom.
A csőkígyós HMV megoldást elvetettem, mert túl messze lenne a boiler a puffertől, nem sok értelme lenne. Ez helyett egy barátom ötletét továbbfejlesztve kiötlöttem valami mást.
A meglevő 150l-es villanyboiler mellé, ami szerencsére a kamrában van és van hely, felteszek egy másik, kb 80-100literest(próbálok szerezni egy jó állapotút aminek rossz az elekrtomos része). Ebbe készítek egy rozsdamentes v. réz csőkígyót. A fürdőszobai fűtés elüremenő-visszatérő gerince a közelben megy el. Bekötöm rá a boiler csőkígyóját egy hőfokszabályzós szeleppel.
A villanyboiler hidegvízbetápját átkötöm a 100literes betápjára, annak kilépőjét pedig a villany belépőjére, aminek hőfokát leveszem kb 60 fokra. Igy kissebb lesz a veszteség és valszeg a villanyszámla is, nem kell külön keringető szivattyú. Ja és bocs ha valaki ezt már korábban kitalálta volna, de nem volt időm mindent átolvasni.

Egy munkatársammal beszélgettem a témáról és kérdezte, a keverőszelepet nem lehetne kiváltani egy gépkocsi 60 fokos thermosztátjával, megfelelő házba illesztve? Csak érdekességképpen?

A kazán akkor is elkezd radiátorként funkcionálni, ha a puffertartály jóval magasabb, gravitációs bekötésnél?

Az ESBE szelepet gravitációs bekötésnél belehetne építeni úgy, hogy a szelep a bekeverendő melegvizet a lakás előremenőjéből kapja?

Ha a kazán-puffer között a keringetős megoldást javasoljátok, természetesen ez mellett maradok, csak szerettem volna elkerülni a plusz hibaforrást, áramfogyasztást, bonyolultságot.
Holnapra megpróbálok rajzot csinálni, véleményezésre.

Szép napot.
2011-10-09
17:43:08
Előzmény: oceanszerelveny #18434#18449
oceanszerelveny

nekem nincs fustgaztermosztatom, csak a puffer alja/kazan eloremenoje alapjan kapcsolgatom a szivattyut.
Az egyeduli, amit eszrevettem, hogy a kazan leegesenel az a jelenseg jatszodik le, hogy a puffer tetejen az eddigi mondjuk 80 fokos viz 75 fokos lesz, DE a puffer nagyobb szazalekban lesz feltoltve, mintha lekapcsoltam volna 80 foknal a kazan. Tehat ugy gondolom, hogy a pufferben tobb hot tudok igy eltarolni.

Amint a puffer alja mar nem hidegebb, mint a kazan, termeszetesen lekapcsol a szivattyu.

Szerintetek ez miert nem jo megoldas?


2011-10-09
14:26:32
Előzmény: oceanszerelveny #18439#18442
Pontosságot nem tudom mihez viszonyítani. :-))
Füstgázt mérek vele . K jelű az érzékelő (400fokig mér ELVILEG) , de vegyessel (nyitott rakodó ajtó+ apró gallyak égetésekor), volt már 450felett is :-))
Tehát bírja a kiképzést.
"Könnyű programozni?"
Hozzá adott használati az kínai volt. :-(
"Pontos?"
+-1 fok-ra kapcsol.(ha jól emlékszem)
De a neten van angol nyelvű.
Én az alarm -ot használom kapcsolásra. Nem bonyolult.
Szerintem OK.

oceanszerelvenyVálasz erre
2011-10-09
13:54:36
Előzmény: dejoe #18435#18439
Igen, látom. A választ azért írtam, hogy a kevésbé tájékozottak is tudjanak egy egyszerű is biztonságos megoldásról. Viszont én is szeretnék érdeklődni. A REX C100 mennyire vált be? Pontos? Gyorsan reagál? Könnyű programozni?
2011-10-09
13:15:41
Előzmény: oceanszerelveny #18434#18435
Ha visszaolvasol láthatod, hogy ezt "bizonygattam" én is.:-))

oceanszerelvenyVálasz erre
2011-10-09
12:28:27
Előzmény: DeJoe #18359#18434
A feltöltő szivattyút füstgáz termosztáttal kell működtetni. Ha a kazánban ég a tüzelőanyag, akkor a kazánfüstcső meleg, az érzékelő indítja a szivattyút. Ha leégett a fa, a füstcső kihűl, a szivattyú leáll. Csőtermosztáttal soha nem tudsz pontosan szabályozni, mindig vissza fogja hűteni a puffert.
A probléma leginkább az, hogy a magyar szerelők nem tudnak a füstgáz termosztátról, emiatt mindenféle dologgal kísérleteznek, többnyire hiába.
Zsezse jókat ír, de mindent Ő sem tudhat. (természetesen én sem)

2011-10-09
10:31:58
Előzmény: zsezse #18428#18431
"Azaz, ha minimum 60 fokos vizet szeretnenk, akkor az 50 fokos termosztatot kell valasztanunk"
Ezzel nem értek 1-et! :-))
Lásd másikon a magyarázatot :-)))
2011-10-09
10:09:55
#18428
Sziasztok!

Ugy gondoltam, hogy irok egy kisebb osszefoglalot ebben a temaban, mert most mar sokadszorra kell leirni ugyanazt. Megprobalok reszletesen kiterni mindenre, igy mindenki szamara hasznos lehet ez a leiras a

kesobbiek soran, aki tervezni szeretne.
Ha valakinek lenne kiegeszitese, szivesen veszem! Mivel tervezek egy "uzemeltetesi" reszt is, a faelgazositosoktol kernek majd segitseget:)

Elore bocsatom, hogy ez a leiras az itt osszeszedett informaciok alapjan keszult, es nem vallalunk felelosseget az itt leirtak miatt okozott barmifele kozvetlen vagy kozvetett karokert, mindenki csak sajat

felelossegre hasznalja fel az itt irtakat! :)

A celunk tehat az, hogy a termeszet adta lehetosegeket kihasznalva minel hatekonyabban tudjunk tuzelni a kazanunkban.
Feltetelezem, hogy egy ujepitesu vagy felujitando hazrol van szo, ahol meg nincs semmi kiepitve, esetleg "barmit ki lehet meg epiteni". A tobbit az olvaso fantaziajara bizom!

A kazan
-------
Az elso es legfontosabb feladat a kazan kivalasztasa. Ehhez sok szempontot kell figyelembe venni, kezdve a haz hoigenyetol, a tervezett tuzelo fajtajatol at a hazban lakok eletviteleig. Mennyi idot tudunk

szanni a tuzelesre naponta/evente? Mennyi helyunk van a tuzelot tarolni? Mivel szeretnenk tuzelni alapvetoen?
Harom csoportot kulonboztetnek meg elso korben: a normal vegyes tuzelesu, a faelgazosito es az apritek(esetleg pellet) tuzelesu kazanokat.

Az elso elonye, hogy nem valogatos, szinte barmit megeszik, amit beleteszunk, nem erzekeny a tuzelo minosegere. Cserebe a hatasfoka valamelyest elmarad a masik kettotol. Nem igenyel nyomasallo kemenyt, mivel

termeszetes huzattal mukodik, nincs fustgazventillatora.

A faelgazosito es az apritek tuzelesu kazanok altalaban fustgazventillatorral rendelkeznek, igy ezekhez csak nyomasallo kemenyt szabad csatlakoztatni. Erzekenyebbek a fa minosegere, ezert csak teljesen

szaraz faval ill. apritekkal erdemes probalkozni. Az aruk valamennyivel magasabb, viszont jobb hatasfokkal lehet bennuk tuzelni, es valamelyest automatizalhatok.

El kell tehat dontenunk, hogy az elkovetkezo idoszakban mivel tudunk majd tuzelni. Ronkfa, hasitva, tuskok, agtuskok, szalma/szojabala, fureszpor, apritek, rossz gabona stb. Barmelyiket is valasszuk,

kalkulaljuk bele a szukseges munkat, mert lesz vele. Ha tudunk, legalabb 2 evre elore taroljuk be a szukseges tuzelot, hogy az biztosan szaraz legyen, mire a kazanba kerul. Ezzel elejet vehetjuk a

katranyosodasnak, a nehezkes es rossz hatasfoku egesnek.

A kazan teljesitmenyet a haz hoigenye alapjan lenne celszeru kivalasztani. Szerencsere a mai csaladi hazak legtobbje mar valamilyen szinten hoszigetelt, igy nem igenyelnek brutalisan sok energiat a futeshez.

Legyen egy atlagos csaladi hazunk, kozepes hoszigetelessel, a hoigenye pedig az egyszeruseg kedveert legyen 10kW. Ez azt jelenti, hogy ha -15 fokban felfutjuk a lakast mondjuk 21 fokra, akkor orankent 10kW

hoenergiat veszit a haz, ezt kell potoljuk. Ekkora vegyes kazan nincs. A legkisebbek is 20kW korul kezdodnek. Ezt a 10kW-ot azonban a haz mindenoraban elvesziti, ejszaka is, amikor nem vagyunk otthon, akkor

is. Ha tuzelunk, akkor a kazan viszont tulteljesit, lesz +10kW teljesitmenyunk.

Mit tehetunk? Visszafojtjuk a kazant, megprobaljuk a tuzeles idotartamat minel inkabb nyujtani. Elvonjuk az egeshez szukseges levegot, igy a fagazok elegetlenul fognak eltavozni a kemenyen, raadasul a

rontott huzattal megno a katranyosodas veszelye is, pocsekoljuk a fat. Ha nem fojtjuk vissza, akkor pedig a hazban lesz 28 fok estenkent, szelloztetni kell, hogy megmaradjunk benn, raadasul a haz is tobb hot

veszit, igy megint csak pocsekolunk. Ha tul kicsi kazant valasztunk, allandoan a kazan mellett fogunk ulni es pakolni, ha tul nagyot, akkor pedig nagyok lesznek a kilengesek, nem tudunk hatekonyan tuzelni.

Pedig milyen jo lenne ez a sok Celsius reggel, amikor a takaro alol kimaszunk! Valahogy el kell taroljuk ezt a sok hot, amit a vegyes kazan egyszerre lead. Erre valo a puffer.
A kazan teljesitmenyet meghatarozhatja meg az is, hogy milyen tuzelovel tudunk tuzelni. Aki pl nagy tuzteru kazanban gondolkodik, mert tuskoval, agtuskoval, szalma/szojabalaval, venyigevel, stb. szeretne

tuzelni, ott a nagy tuzter miatt nagy teljesitmenyt is kap.
Fontos meg, hogy nyitott vagy zart rendszerben szeretnenk hasznalni a kazant. Errol kesobb.


A puffer
--------
A motto: "a puffer sosem lehet eleg nagy!" :) Ez persze tulzas, de azert keszuljunk fel, hogy a lehetosegekhez kepest a legnagyobbat igyekezzunk megcelozni. Okolszabalykent a kazan kilowattonkent 50L puffer

altalaban jo kozelites. Egy 50kW os kazanhoz tehat 2500Les puffer dukal, minimum. Ha tehetjuk, akkora puffert valasszunk, hogy legalabb 24 orat at tudjon hidani, ne kelljen allandoan a kazan mellett

ucsorogjunk. A puffereket is tobbfelekeppen csoportosithatjuk: csak nyitott vagy zartra is alkalmazhato tartalyok, allo/fekvo, emellett also es/vagy felso belso hocserelos valtozatok is leteznek.
Itt most elso sorban a futesi rendszerekhez hasznalatos pufferekrol beszelunk, szamunkra igy nem relevans a belso hocserelo spiral. Errol is majd kesobb.
Attol fuggoen, hogy hol tudjuk elhelyezni a puffert valaszthatunk az allo vagy a fekvo tartaly kozott. Ha tervezunk kiegeszito egyeb futeseket is (pl szolar futes rasegites), akkor elonyosebb az allo tartaly

a jobb retegzodes es az also hocserelo spiral beepithetosege miatt. Ha csak kazanrol akarjuk futeni, akkor a fekvo is teljesen megfelel.
A legjobb, ha a puffert egy olyan helyisegben tudjuk elhelyezni, ahol annak hovesztesege hasznosul, pl garazs, mosokonyha, eselteg kazanhaz. Ha csak a kulterben van helye, akkor igyekezzunk extran

leszigetelni, ugyelve a vizszigetelesre is. Leteznek olyan vizallo fujhato hoszigetelo habok, amelyek segitsegevel akar a foldben is elhelyezhetjuk a tartalyt, ha vegkepp sehol nincs hely! Fontos, hogy a

talajnedvesseg ne tudja elvonni a hot a tartalytol!
A nyitott rendszerhez valo tartalyok barmilyen format felvehetnek, nem lesznek (nagy) nyomas alatt. Lehet teglatest, henger (lapos veggel), a nyomasallo tartalyok altalaban hengeritett palastuak es

domboritott veggel keszulnek.
Nem feltetlenul muszaj megvenni a gyari, draga tartalyokat, kis utanajarassal a kozeli gepmuhelyekben is le lehet gyartatni egyedi meretre, jelentosebben olcsobban. A szigetelest pedig kis gyakorlattal mi is

elvegezhetjuk. Belterben altalaban elegendo 10cm szalas szigetelovel korbetekerni, es arra valamilyen pormentes boritast tenni (pl osszecipzarozhato ponyva, vagy alu hotukor folia). A lenyeg, hogy ne

porolodjon a szigeteles.

Ha egyedi puffert keszitunk, meg kell adnunk a csatlakozok szamat es mereteit. Szukseges legalabb 2 nagymeretu csatlakozo alulra es felulre a kazan es a futes rendszer szamara, ugyelve, hogy a felso ponton

legtelenedni tudjon a puffer, ezek altalaban minimum 1" osak legyenek. Ha kulso menetesek, akkor egy hollanderrel konnyen ra lehet csatlakozni. Celszeru esetleg egy also leereszto csonkot is betenni, illetve

ha latni szeretnenk, hogy a pufferben mennyi melegviz van, akkor 2-3 homero csatlakozasi pontot is erdemes betenni, ezek ajanlottan 1/2", belso menetuek.

Ahogy a HMV keszitesnel is, itt is lehetosegunk van tobb puffer osszekapcsolasara, ha nem lenne elegendo helyunk egy tartalyban osszegyujteni a vizet. A hovesztesegunk ugyan megno, de ezt ellensulyozando

tobb vizet tudunk eltarolni. A szukseg torvenyt bont, ugye...

A kemeny
--------
Mar volt rola szo, hogy az egyes kazantipusok mas-mas kemenyt igenyelhetnek. A kazanokon altalaban fel van tuntetve a minimalis huzatigeny, illetve a fustcso atmeroje. Ennel kisebb atmeroju kemenybe bekotni

nem szabad, mert a huzat romlik, vissza fog fustolni a kazan. Sokkal nagyobb kemenybe pedig azert nem erdemes bekotni, mert a fustgaz nem tud kello sebesseggel kiaramlani a kemenybol, gyorsabban hul, ezmiatt

konnyebben kicsapodik a kondenz a fustgazbol, ami katranyosodashoz vezet.
A kemeny anyagatol fuggoen lehet: tegla kemeny, savallo koracel es keramia kemeny. Elozoek ma mar nem szamitanak korszerunek, nehezen tisztithatok, katranyosodas eseten nem egethetok, mert ez karositja a

kemenyt, illetve a teton kivuli resz altalaban az idojaras viszontagsagainak nehezen all ellen. Szetfagy, szetmalik, stb. Ha tehetjuk, invesztaljunk be egy uj, idotallo kemenybe, ezzel sok bosszusagtol

megkimelve magunkat. Ha erre nincs lehetosegunk, akkor beleltessuk ki a kemenyt, ha ezzel nem csokken a szukseges keresztmetszet ala a merete. Mar az sokat javit a helyzeten, ha a padlastol felfele le tudjuk

hoszigetelni a kemenyt.
A tegla kemenyeken idovel atut a katrany, budos, savanyu szagot arasztva magabol a lakoterbe. Nem erdemes ezt megvarni, ha van ra lehetoseg, elozzuk meg a bajt.
Valaszthatjuk a szerelt fem kemenyeket es a keramia beteteseket. A savallo csovek elonye, hogy akar a meglevo tegla kemenybe is behuzhatok, meteres szalban kaphatok, es akar hazilag is felszerelhetoek.

Fontos, hogy a teljes hosszaban le legyen hoszigetelve a kemeny, erre pl a tuzallo kozetgyapotok alkalmasak (az uveggyapot NEM!) A legfontosabb a teton kivuli resz, itt egy kulso kopenyt is ra kell huzzunk a

hoszigetelesre, hogy az eso ne aztassa el a hoszigetelest.
A gyarilag hoszigetelt szerelt kemenyek ara altalaban magasabb.

A keramia kemenyek felszerelesehez altalaban komuves kell, joval nagyobb sulyuak, eros betonalap kell hozza, cserebe esztetikusabbak es (talan) valamennyivel olcsobbak.
Mindket tipusbol leteznek nyomasallok, azaz a ventillatoros kazanok is bekothetoek.
A kemeny meretezesenel a kemenysepro vallalatot erdemes megkeresni, ok fogjak engedelyezni is az uj kemenyt!

Bekotes
-------
Megvan tehat a kazanunk, bekotve a kemenybe, mellette a pufferunk. A lakas oldali futesekrol most nem irok, de tetelezzuk fel, hogy keszen van pl. a radiatoros es/vagy a padlofutes rendszer.
Tobbfele bekotes kozul valaszthatunk, de celszeru mindig a legegyszerubbet valasztani a kesobbi bosszusagokat elkerulendo. Minel egyszerubb a rendszerunk, annal kevesebb hibalehetoseget hordoz magaban.
Az elso bekotes az un. Szakszeres bekoteskent emlitett vazlat. www.szakszer.hu/javasolt-bekotes


Itt egy mezei T csatlakozo segitsegevel van bekotve a puffer a kazan es a lakas koze. Ebben az esetben a kazan eloszor a lakast futi fel, majd a fennmarado melegviz megy a pufferbe. Ha a kazan mar kihult, a

lakas szivattyuk a pufferbol tudjak fedezni a tovabbi hoszuksegletet.
Vitathatlan elonye, hogy a puffer esetleges meghibasodasa, karbantartasa, koltoztetese, stb. eseten is ket csapot elzarva a rendszer uzemkepes marad, a puffer kizarhato a korbol. Hatranya lehet, hogy ha a

lakas oldalon kis ellenallasu futesi rendszer van (pl radiator), akkor elkepzelheto, hogy a kazan szivattyu meleget nyom a hazba, amikor az mar nem kerne futest. Ez ritka.

Egy masik bekotesi lehetoseg, hogy a puffert ket oldalrol "tamadjuk" meg, ehhez altalaban 2-2 csatlakozora lesz szuksegunk. Az egyik oldalrol a kazan tolti a puffert, a masik oldalon a lakas veszi ki.

Ezesetben teljesen fuggetlen a puffer toltese es a lakas futese. Hatranya, hogy a puffer kikerulhetetlen resze a futesnek, anelkul nem uzemkepes, illetve hatranynak emlitik, hogy a kazan csak kesleltetve

tudja futeni a lakast. Ez altalaban nem igaz, mert a begyujtas utan szinte azonnal ki tudja venni a lakas a meleget. Ennek ellenere az elso bekotes a javallott.

Tovabbi lehetosegkent lehet a puffer ele 3 jaratu motoros szelepek beepiteni, de ez csak bonyolit a helyzeten, a legtobb esetben erre nincs szukseg.

A kazanvedelmi szelep
---------------------
A legtobbszor csak ESBE-nek nevezett szelep fontos szerepet tolt be. A puffer nelkuli rendszerekben altalaban magasabb hofoku visszaterokkel talalkozik a kazan, mig egy puffer eseten az ido nagy reszeben 20

fok koruli vizet kap a kazan. Ez erosen huti a kazan falat, amin igy az eges soran keletkezo vizgoz lekondenzalodhat, ami katranyosodashoz vezet, illetve rontja az eges hatasfokat. Ezt elkerulendo a

kazanokokn altalaban megjelolik a nevleges mukodesi tartomanyt (pl 80/60). Ez azt jelenti, hogy a kazan 80 fokos eloremenovel es 60 fokos visszaterovel tud a leghatekonyabban uzemelni. Hogy ezt a minimum 60

fokos vizet biztositani tudjuk egy un. kazanvedelmi szelepet kell bekossunk a puffer es a kazan kozotti visszatero agba, amely az eloremeno vizbol annyit kever vissza a kazanba, hogy a 60 fokos visszatero

biztositott legyen. Erre a celra pl az ESBE VTC511-es sorozata megfelelo, segedenergia nelkuli szelep. Letezik tobbfele hoertekkel es ateresztokepesseggel, ezek kozul a nekunk legmegfelelobbet valasszuk ki.,


Futesoldali keveroszelepek
--------------------------
A regi radiatoros rendszereket altalaban 80/60 fok koruli mukodesi tartomanyra terveztek. A hoszigeteletlen falak, gyenge ablakok vittek az energiat. Szerencsenkre ma mar altalaban nincs szukseg ilyen magas

homersekletre radiatoros rendszer eseteben sem. Mivel van pufferunk, nincs annyiszor szukseg a lakast hideg allapotrol gyorsan felfuteni meleg allapotra, sokkal inkabb a lakas hontartasa lesz/lehet a celunk.

Ehhez elegendo lehet a 45-50 fok koruli eloremeno is, sok esetben akar a 40 fok is radiatoroknal. Ezt a legkonnyebben egy gazkazan mellett tapasztalhatjuk meg. A mai modernek szamito feluletfutesek (padlo es

fal/mennyezet futes) eseten ennel is alacsonyabb homersekletekre lesz szuksegunk. A padloba jellemzoen max 35 fok koruli vizet engedunk, a falba ennel valamennyivel magasabbat is engedhetunk, altalaban 40-45

fokot maximum. Hogy ezeket a homersekleteket beallitsuk, es ne egessuk meg magunkat a radiatorokkal keveroszelepeket alkalmazhatunk a lakas oldalon is. Ezek egyik elterjedt valtozatai az ESBE VTA322 sorozat.
Ebbol letezik 3/4"-1" meretu, kulso/belso menetes, 25-43 es 35-60 fok kozott allithato. Van lehetoseg motoros allitasra is. Itt is figyelembe kell venni az ateresztokepesseget es a konnyu csatlakozasi

lehetoseget. A Kulso menetes verziora egy sima felhollanderrel ra lehet allni. A 25-43 fok kozotti hasznalhato pl padlofuteshez, mig az utobbi radiatorhoz illetve akar falfuteshez.
Ide tartozik meg, de a HMVnel kerul emlitesre a HMV agba szerelt keveroszelep, amelyet forrazasvedelem gyanant ajanlott beepiteni.

HMV
---
Ez egy hosszu fejezet lesz.
A vegyes kazan a hasznalati melegviz keszitesebe is besegithet, ezzel is sporolva a gaz/villanyszamlan. Tobb lehetosegunk van erre attol fuggoen, hogy milyen fo vizmelegito berendezesunk van. Itt most a

villanybojler, a tarolos (beepitett es indirekt) es az atfolyos gazbojler (kombi gazkazan) kerul emlitesre. Nem art elore tudni azt sem, hogy tervezunk-e kesobb pl napkollektort felszerelni a HMV

kesziteshez.
A neten rengeteg beszerelesi rajzot talalhatunk az egyes napkollektorokkal foglalkozo cegek honlapjan, sok otletet lehet beloluk meriteni. A lehetosegek tarhaza vegtelen, ezert csak nehany, szamunkra bevalt

alap felallast reszleteznenk itt.

Mielott belekezdenenk az egyes esetek reszletezesebe, el kell donteni, hogy melyik hoforrasbol szeretnenk feltolteni majd a HMVt: a kazanrol direktben van a pufferrol. Elozo elonye, hogy a begyujtaskor

azonnal, parhuzamosan tudjuk tolteni a HMV tarolot a pufferrel/lakassal egyutt, es nem igenyel kulon szivattyut a futes oldalrol. Hatranya, hogy csak akkor van lehetosegunk az olcsobb melegviz eloallitasra,

ha begyujtunk. Hiaba van 5000L-es pufferunk, abbol mar nem tudjuk potolni kesobb.
Ha pufferrol akarjuk feltolteni, akkor ehhez egy kulon szivattyura lesz szuksegunk, ami a HMV keszitesert felelos a futes oldalon. Igy ha napkozben elfogyna a melegviz, de a pufferben meg van energia, fel

tudjuk hasznalni ezt is. (Szerencsesebb esetben, ha radiatoros rendszerunk van magas hofokkal, akkor a radiator kor szivattyujat is felhasznalhatjuk, mintegy parhuzamosan bekotve a HMV hocserelot a

radiatorok melle.) Ugyeljunk arra, hogy ha belso hocserelos tarolonk van, akkor ne tudjon gravitacios uton kihulni a hocserelon keresztul a HMV tartaly. Erre a celra egy visszacsapo szelep megfelelo lehet.

A) eset, napkollektor nelkul, csak vegyes kazan + hagyomanyos HMV keszites.
A1) hagyomanyos, regi villanybojler hocserelo nelkul: amennyiben mar rendelkezunk egy meglevo villanybojlerrel orulhetunk, nem kell plusz penzt koltenunk melegviz tarolora. Elegendo egy kulso lemezes

hocserelot es egy kisteljesitmenyu keringeto szivattyut beszereznunk, melynek segitsegevel meg tudjuk tolteni a villanybojlert, amikor a kazanban duborognek a kilowattok. Gondoljunk bele, hogy egy 50Kwos

kazanhoz 2500L puffert tehetunk, egy atlag villanybojler ennek toredeke (120L), kevesebb, mint 1 ora alatt fel fogja futeni. Amennyiben jol meretezett a bojler, a villanyt akar ki is kapcsolhatjuk a

futesidenyben.

A2) ha villanybojler vasarlas elott allunk, akkor lehetosegunk van olyan bojlert venni, amiben mar gyarilag van beepitett hocserelo, erre rakotve a futest maris megoldodott a melegviz problema. Kaphato a

regi hajdu villanybojlerekhez is utolagosan beepitheto belso hocserelo, amit ugyes kezu barkacsolok csinalnak, ezek ara kb 20e Ft korul van.
Az A4 esetben emlitett elotet bojlert is megoldhatjuk belso hocserelos hmv taroloval, ekkore megsporoltuk a kulso hocserelo es a szivattyu arat.

A3) tarolos gazbojler, esetleg indirekt futesu tarolo: hasonloan, mint az elozo esetben, a tarolot fel tudjuk tolteni egy kulso hocserelo segitsegevel. A kemenyes regi gazbojlerek hovesztesege altalaban eleg

jelentos, erre figyeljunk. Ha modern keszulekrol van szo, akkor altalaban elegendo levenni a keszuleken a viz hofokot, nem fog bekapcsolni egy esetleges tartaly lehuteskor, megvarja a kovetkezo begyujtast,

vagy csak eppen szinten tart. A jol meretezett tartalynal akar a kovetkezo begyujtasig is ki fog tartani a melegviz. Az orlangos keszulekeknel persze az orlang mindig fogyasztani fog valamennyit. HA teljesen

elzarjuk a gazt, akkor kezzel kell majd ujra begyujtani, ha esetleg szukseg lesz ra.
Amennyiben beepitett tarolos kombi keszulekunk van valoszinuleg ezzel a modszerrel nem fogunk tudni elegendo melegvizet eltarolni, igy szukseges lehet egy elotet bojler hasznalata, amit a cirkulacio soran

feltoltunk a beepitett taroloval egyutt. (Azert nem kulon, mert a beepitett tarolo hoveszteseget a gazbojler fogja potolni, ami nem szerencses. Errol kesobb.) Az elotet bojlerrol a kovetkezo pontban lesz

szo.

Mivel a celunk nem csak az elomelegitett viz beengedese a bojlerba, hanem a beepitett tartaly melegentartasa a vegyes kazan segitsegevel, ezert itt nem celszeru belso hocserelos elotetbojlert hasznalni, mert

a cirkulacios szivattyut igy is ugyis ajanlott beszerelni. Persze, ha mar rendelkezunk belso hocserelos tartallyal, ne dobjuk ki!

A4) atfolyos rendszeru gazbojler: Ez mar valamennyivel bonyolultabb helyzet. Itt szuksegunk lesz egy elotet tarolora, ami lehet akar egy regi kiszuperalt villanybojler, amit fillerekert beszerezhetunk pl. a

kozeli MEH telepen. A regi atfolyos rendszeru bojlerek nem figyeltek a kilepo viz hofokat, hanem folyamatosan mukodtek, amikor leesett a viznyomas, azaz kinyitottuk a csapot. Ezekkel nem sokra megyunk. A mai

modern keszulekek kozul pedig nehany letilt, ha tul magas homersekletu belepo vizet eszlel. Itt is bajban lehetunk. Nemelyik gazkazanhoz kaphato olyan modul, kiegeszito, amivel tudja fogadni az elomelegitett

vizet.
Normal esetben is elofordul azonban az, hogy ha megnyitjuk a csapot, akkor a gazkazan egy kis idore bekapcsol, amig a tarolobol a melegviz oda nem er az erzekelohoz. Ez ellen csak a gaz lekapcsolasaval (ill.

a HMV funkcio kikapcsolasaval) tudunk vedekezni. Megoldas lehet egy 3 jaratu szelep, ami a tarolo hofokatol fuggoen a tarolobol, illetve a gazkazanon at engedi a melegvizet.

Az elotet bojler lehet belso hocserelos vagy anelkuli. Amennyiben van benne belso spiral az (A2 eset), akkor kulso hocserelo nelkul is feltolthetjuk azt.

Az elotet bojler melegitese megegyezik az elso 2 esettel: kulso, vagy belso hocserelo segitsegevel.

B) eset: napkollektor + vegyes kazan
B1) belso hocserelos nelkuli hagyomanyos villanybojler: Az A1 esethez hasonloan tudunk eljarni annyi kulonbseggel, hogy a napkollektor szamara +1 kulso hocserelot kell kozbeiktassunk a kazan hocserelo ELE.

Igy ket hocserelon atkeringetve a vizet telen-nyaron fel tudjuk tolteni a villanybojlerunket. Hogy a sporolas teljes legyen, el kell gondolkodjunk a bojler elektromos futesenek vezerlesen. Ehhez jol jon egy

intelligens vezerlo elektronika, amelyen meg tudjuk hatarozni, hogy mely idoszakban szeretnenk stabilan melegvizet, akar elektromos energia aran is. Nappali arammal ez egyszerubb, de dragabb. Ejszakaival

kicsit tobb utanagondolast igenyel. Ezt most nem reszletezem itt.
A leggyakoribb hiba, amit elkovethetunk, hogy a villanybojlert egy minimalis 45 fokra allitjuk. Ugyanis ha este elhasznaljuk a nap/kazan altal megmelegitett melegvizet, akkor az ejszakai arammal a bojler

potolja azt. Reggel ugyan lesz egy ujabb adag melegvizunk, erre altalaban pedig nincs szuksegunk. A nap/kazan is raert volna megmelegiteni azt kovetkezo delelott. Igy - ha okosan takarekoskodunk a

melegvizzel -, inkabb kapcsoljuk ki a villanyt, ezzel megsporoljuk magunknak az ejszakai - altalaban felesleges - felfuteseket. Napsutesmentes napokon persze vissza kell kapcsoljuk azt.

B2) belso hocserelos indirekt tarolo, pl elektromos futesrasegitessel: Ha olyan tarolonk van, ami egy belso hocserelo spiralt tartalmaz, akkor valasztanunk kell, hogy azt melyik hoforrasra hasznaljuk el:

szolar vagy kazan. A belso hocserelo altalaban kisebb teljesitmenyu, igy celszeru azt a kisebb teljesitmenyu szolarra kotni, es a rovidebb felfutesi ideju kazant kulso hocserelon keresztul hasznalni. Igy az

ido nagy reszeben nem fog ket szivattyu uzemelni, bar ennek aramkoltsege nem jelentos.

B3) a tarolos gazbojler es az indirekt futesu tarolo esete megegyezik az A3 esettel, itt is egy plusz hocserelo kozbeiktatasaval tudjuk a szolar rendszerunket legegyszerubben csatlakoztatni. Ugyeljunk, hogy

a tarolos kemenyes gazbojlerek hovesztesege jelentos. Egy jol tervezett szolar + vegyes tuzelesu kazan rendszernel akar az ev 90-95%-ban kivalthatjuk a melegviz keszitesbol a gazt, igy esetleg erdemes

elgondolkodni egy jobban szigetelt tarolon, amit akar a dragabb villannyal tudunk felfuteni, de talan meg igy is olcsobb, mint az orlang 0-24h vagy a napi hovesztesegeket potolni.
Sajat velemenyem, hogy egy regi kiszuperalt villanybojlert beallitva a kemenyes gazbojlerem helyere magasabb komfortot lehet elerni, es jobb hoszigetelessel bir.

B4) atfolyos rendszeru gazbojler: szinten megegyezik az A4 esettel + kulso hocserelo.

B5) ket hocserelos tartalyok: itt jellemzoen az also hocserelo spiralba a szolart, a felsobe a gazkazant vagy a vegyes tuzelesu kazant tudjuk kotni. A gazkazan folyamatosan szintentartja a felso reteget,

azonban ha csak vegyes tuzelesu kazannal szeretnenk felfuteni, akkor a felso hocserelo spirallal csak a felso reteget tudjuk megmelegiteni, ez altalaban nem elegendo, nem hasznaljuk ki a tartaly teljes

terfogatat. Ilyenkor is celszeru elgondolkodni egy kulso hocserelon, amivel a tartalyt 100%-ban ki tudjuk hasznalni a vegyes kazan eseten is.


Essen meg nehany szo az elotet bojlerek hasznalatarol. Sokan esnek abba a hibaba, hogy a meglevo tarolo ele egy elotetbojlert kotnek, ezzel ugy gondoljak, hogy a fo taroloba majd meleg (elomelegitett) viz

erkezik, es ezzel sporolnak. Valoban, valamennyit sporolhatunk ezzel, de miert ne sporolnank tobbet? Legyen szo most egy villanybojlerrol es egy elotet tarolorol, mindketto 120-120L-es.
Az idealis eset, hogy felfutottuk a kazannal az elotet bojlert, es a villanybojlerunkben is melegviz van. A legelso felfutest arammal tettuk meg valoszinuleg, mivel nem fogunk kiengedni 120L vizet, csak hogy

az elotetbojlerbol atjojjon a melegviz. Ha megengedjuk a csapot, a villanybojlerbe elomelegitett viz jon, minden oke. Van 240L melegvizunk.
Akkor kezdodik a baj, ha elhasznaltuk az osszes melegvizet. Akkor az elso 120L-t ugyan a kazannal meg tudjuk melegiteni, de a fo tarolot ismet elektromos arammal fogjuk tudni megmelegiteni. Pedig milyen jo

lenne, ha a kazan meg tudna tolteni az elsodleges villanybojlert is!
Mi van az ejszakai hoveszteseggel? Ha tobb napra tavol maradunk? Ha rajtahagyjuk az elektromos futest, akkor a vesztesegeket az aram potolni fogja, amit mi majd kifizetunk - feleslegesen, hiszen nem voltunk

otthon, nem hasznaltuk el a melegvizet. Ha lekapcsoljuk az aramot, akkor pedig az elsodleges bojler kihul, a masodlagost pedig hiaba tudjuk melegen tartani pl a pufferrol, nem lesz melegvizunk.
Erre az esetre javaslott beepiteni egy cirkulacios szivattyut, ami segitsegevel fel tudjuk tolteni az elsodleges tartalyt is (legyen akar villanybojler, beepitett vagy indirekt tarolos kulso tartaly)
Ha nem eleg az elsodleges tartaly urtartalma (pl beepitett tarolos kombi kazanok jellemzoen 45-60L), akkor nyugodtan hasznaljunk elotet bojlert, igy ennek urtartalma is hozzaadodik.
Tegyuk hozza, hogy ha ket tartalyban taroljuk a HMVt, akkor a tarolasi vesztesegeink is megnonek, de ezt karpotolja, hogy olcsobb uton tudjuk eloallitani azt.


Nyitott vs zart futesi rendszer
-------------------------------
A viz terfogata a homerseklet fuggvenyeben valtozik. A legkisebb terfogata a +4 fokon, a legnagyobb 99 fokon. A fizikai hotagulasa kb 4% ebben a tartomanyban. Idealis esetben ugyan ennel joval szukebb

tartomanyban hasznaljuk a futesi rendszerunket, megis szamolnunk kell a benne levo viz tagulasaval.
A regi hagyomanyos kozponti futesi rendszerek altalaban nyitottak voltak. Ez annyit tesz, hogy a rendszer legmagasabb pontjan (altalaban a padlason) egy nyitott tagulasi tartaly van, amelybol megforras

eseten a tulfolyoba folyik ki a viz. A rendszert csak a viz hidrosztatikai nyomasa terheli, elonye az egyszerusege, nem igenyel draga biztonsagi elemeket, egy kazan megforras eseten legfeljebb elforr a viz a

rendszerbol, de fel nem robban. Hatranya, hogy valamelyest parologni tud a viz a tagulasi tartalybol, illetve ezen keresztul oxigen kerul a rendszerbe, bar ezek nem jelentos mennyisegek.
Sajnos/szerencsere a mai modern gazkazanok mar csak zart rendszerben hajlandok mukodni. A zart rendszer jellemzoje, hogy egy (altalaban) gumimembranos tagulasi tartalyba tagul a felmelegitett viz, es a

rendszer nyomasa altalaban magasabb, mint a hidrosztatikai nyomas lenne. A mai modern kazanok altalaban mar zart rendszerre kothetok, azonban vannak olyan - foleg regebbi - kazanok, amelyeknel ez nem

lehetoseges. Mielott zart rendszerbe kotnenk a kazanunkat mindenkeppen konzultaljunk a gyartoval, hogy ez lehetseges-e!!! Nem csak a garanciat veszithetjuk el, hanem komoly baleset is adodhat belole!

Normal mukodes soran szinte teljesen mindegy lenne, hogy melyik verziot hasznaljuk, de gondolnunk kell olyan extrem esetekre, mint pl az aramszunet, a kazan megforrasa, stb. A gazkazanoknal egy aramszunet

nem okoz gondot, hiszen leall a hotermeles, legfeljebb hideg lesz a lakasban, de fel nem robban a keszulek. A vegyes tuzelesu kazanban ez kevesse lehetseges, mert a felizzott tuzelo tovabbra is ontja magabol

a hot. Ha nincs lehetoseg a viz gravitacios keringesere, akkor ilyen esetben altalaban kazanforras lesz a vege. A fustgaz ventillatoros kazanok (pl faelgazositok) eseteben altalaban leall az intenziv futes

aramszunet eseten, de a termeszetes huzat meg mindig okozhat problemakat ilyen esetben. Az apritek tuzelo kazanokban altalaban minimalis mennyisegu tuzelo van egyszerre, igy ott ez kevesbe jelentkezik.
A vizgoz terfogata tobb szazszorosa a folyadek allapotanak, igy a kozeg eroteljesen tagulni fog.
A nyilt rendszerek tagulasi lehetosege elmeletileg "vegtelen" - hiszen a tulfolyon keresztul tavozik a felesleg, a zart rendszereknek veges a tagulasi lehetosege, a tagulasi tartalynal nagyobb terfogatot nem

tud felvenni, itt kerulnek eloterbe a biztonsagi elemek.

Biztonsagi elemek
-----------------
Az elobbiekben emlitettuk mar, hogy a vizgoz terfogata tobbszorose a folyekony halmazallapotanak, ami drasztikus nyomasnovekedest tud okozni egy zart rendszerben. A legalapabb biztonsagi elem az un.

biztonsagi szelep, amely egy bizonyos nyomas felett kinyit es utat enged a viznek (mint a nyilt tagulasi tartaly tulfolyoja), igy vezetve le a felesleges tulnyomast, megvedve a kazant egy esetleges

robbanastol. Sajnos a tapasztalat szerint egy eros gozkepzodes eseten neha ez nem biztosit elegendo keresztmetszetet, es ennek ellenere is bekovetkezhet a baj. Bar nem jellemzo, de neha a biztonsagi szelep

is meghibasodhat, ezert celszeru nem csak 1, hanem 2 biztonsagi szelepet alkalmazni, egyet az eloremeno, egyet a visszatero agban.
Hogy a biztonsagi szelep mukodesbe lepeset megelozzuk, zart rendszereknel eloiras, nyilt rendszereknel ajanlott az un. biztonsagi hutokor hasznalata. Ez egy olyan hocserelo, amely vagy egy belso hocserelo

spiralkent van a kazan vizterebe epitve, vagy egy nagyteljesitmenyu kulso hocserelo a kazan eloremenojen, melyen a megforras elott (altalaban 95 fokos eloremeno viznel) halozati hidegvizet vezetunk

keresztul, ezzel probaljuk meg lehuteni a kazant, megelozni a megforrast. Egy kozismert 95 foknal nyito termosztatikus szelep az STS20. A kazanba epitett belso hocserelo spiralok a tapasztalatok alapjan

ritkan bizonyulnak elegendonek egy komolyabb kazanforrasnal.
Sokan ezt a biztonsagi hutokort HMV keszitesre hasznaljak fel, azonban a legtobb kazan leirasa ezt kifejezetten TILTJA!!

Sajnos azt a ritka esetet, ha viz sincs, aram sincs nem tudjuk kikerulni. Ha hazi vizmuvunk van, aramszunet eseten altalaban az sem mukodik.

Aramszunet ellen korlatozott ideig vedekezhetunk szunetmentes tapegyseggel, a keringeto szivattyuk altalaban kisteljesitmenyuek, viszonylag sokaig mukodnek rola. Ugyeljunk azonban arra, hogy ezek a motorok

jellemzoen szinuszos jelet igenyelnek, az egyszerubb negyszogjelu szunetmentesek nem tesznek jot nekik.

Mit sem ernek a biztonsagi szelepek, tagulasi tartalyok, ha (veletlenul) egy csappal kizarjuk oket a korbol, eppen ezert a biztonsagi szelepeket es a tagulasi tartalyokat kozvetlenul a kazanhoz kell

csatlakoztatni elzaro szerelveny nelkul, hogy azokat veletlenul se tudjuk kiiktatni (pl egy gyerek ne tudja elzarni). Megoldas lehet, ha a csaprol levesszuk a fogantyut, ezesetben azonban mi sem tudjuk

szemrevetelezessel ellenorizni, hogy az valoban nyitva van. Erre fokozottan ugyeljunk!

A nyitott rendszereknel az eloremeno vezeteket a leheto legrovidebb uton kell a tagulasi tartalyig vinni a szukseges legnagyobb keresztmetszettel, hogy a felszabadulo goz minel hamarabb feljusson. Elonyosebb

az a megoldas, hogy a tagulasi tartaly aljaba egy (akar kisebb atmeroju csovel) a visszaterobol (normal tagulasi vezetek), az eloremenobol pedig egy - az eloremenovel megegyezo atmeroju - csovel (biztonsagi

tagulasi vezetek) egy felso hurkon keresztul a tagulasi tartaly felso reszebe allunk be, ugyelve a keringeto szivattyu emelesi magassagara. Ezesetben egy esetleges megforras eseten a biztonsagi tagulasi

vezeteken felszalado forro viz/goz a tartaly felso reszeben lekondenzalodik, a normal tagulasi vezeteken keresztul pedig potlodik az elforrt viz. Igy a kazan onmagat lehuti.
Ez a modszer alkalmas lehet arra is, hogy ha nem tudjuk teljesen fagymentes helyen elhelyezni a tagulasi tartalyt, akkor a tartaly, mint egy radiatorkent funkcionalva atkeringet valamennyi vizet sajat magan,

melegen tartva azt. Ez nem segit azonban akkor, ha egy hideg idoszakban sokaig nem vagyunk otthon, nincs futes!
A nyitott rendszerekhez sokan nem szoktak biztonsagi szelepet tenni, mondvan, felesleges, hiszen ott a tulfolyo. Elofordulhat azonban olyan eset, hogy a tagulasi tartaly, vagy az ahhoz vezeto vezetekek

elfagynak pl. egy hosszabb tavollet eseten, ha az nem 100% fagymentes helyen van. Ez csunyan megtrefalhat minket, mert a jegdugo lezarja a rendszerunket, raadasul tagulasi tartaly nelkul!
Ebbol az aspektusbol mar ertheto, miert erdemes biztonsagi szelepe(ke)t tenni a nyilt rendszeru kazanhoz is!

Ha minden kotel szakad, es minden vedelmi megoldas csodot mond valamiert, meg mindig van egy biztonsagi elem, amirol emlitest kell tegyunk. Ez pedig az un. beepitett hasado felulet a kazanban. A kazanok

tervezesenel altaban hagynak egy "leggyengebb" lancszemet az elemek osszeillesztesenel, egy heggesztest, amely legeloszor adja meg magat a tulnyomasnak. Ha ez nem lenne, hatalmas tulnyomas halmozodhatna fel

a kazantestben, ami mindenkeppen robbanashoz vezetne, es sajnos azokbol altalaban sulyos balesetek, ujsaghirek erednek. A hasadofeluletek azonban bizonyos nyomasnal fokozatosan szetnyilnak, fokozatosan

elengedve a vizet es a tulnyomast, megakadalyozva egy esetleges nagyobb robbanast! Amikor hazilag osszebarkacsolt kazant szeretnenk venni, mindig gondoljuk ezt vegig, megeri-e? A sufnituning kazanokbaugyanis

pont ezt a hasadofeluletet nem szoktak beletenni.

Biztonsagi ovintezkedesek
-------------------------
Nem feltetlenul a gepeszethez tartozik, de talan itt kell megemliteni, hogy a legrosszabbra felkeszulve erdemes a kazanhazbol a szabadba vezetoen egy robbano feluletet kepezni, ami egy esetlegesen

bekovetkezo robbanaskor utat enged a tulnyomasnak, igy nem a haz fog osszedolni, hanem csak az ablakok tornek ki, az ajto repul el. Ezzel kapcsolatban a tuzoltosaggal es/vagy egy epitesszel erdemes

konzultalni.

A tuzelot igyekezzunk ugy elhelyezni a kazanhazban, hogy egy esetlegesen kipattano szikra, a kazanajto kinyitasakor kieso ego tuzelo ne tudja elerni, langra lobbantani. Sajat tapasztalat, hogy ha "idegen

kez" nyul a kazanhoz, neha elofordulnak balesetek, igy ne arra szamitsunk, hogy csak mi fogjuk kezelni a kazant, keszuljunk fel elore, hogy megelozzuk a balesetet.
Ha megis megtortenne a baj, kigyulladna valami, legyen kesz forgatokonyvunk. Hasznos elem lehet meg egy porolto, amit celszeruen ne a kazanhazban helyezzunk el, mert tuz eseten nem fogunk hozzaferni!
Szamoljunk azzal, hogy ha vizzel probaljuk eloltani a tuzet, eloszor aramtalanitsuk le a helyiseget, nehogy egy esetlegesen elegett aramkabelre locsolva a vizet aramutes is erjen minket! Nem art, ha tudjuk,

hogy a fust zart helysegben eloszor felul fog megallapodni, felulrol lefele terjed. Jo, ha tudjuk, hogy a CO (szenmonoxid) a levegonel nehezebb, igy alul kezd el osszegyulni! Ha nem tudjuk magunk megfekezni

a langokat, haladektalanul hivjuk a tuzoltokat!

Ki kell meg terni a szenmonoxidra. A szenmonoxid szintelen, szagtalan, a levegovel kozel azonos fajsulyu, de nehezebb gaz, amely legnagyobb veszelye, hogy belelegezve sokkal intenzivebben szivodik fel, mint

az oxigen, igy azonnali fejfajas, szedules, latas es hallaskepesseg csokkenest okoz, ami akar ajulashoz, halalhoz vezet. Nem csak egy esetleges balesetnel, de uzem kozben is felhalmozodhat pl egy rossz

huzatu kemeny miatt. Kulonosen veszelyesek a fustgaz ventillatoros keszulekek, amelyek a tulnyomas miatt akar a lakasba is benyomhatjak az egestermeket, ha a kemeny eldugult, eppen ezert feltetel, hogy az

ilyen keszulekeket csak lakoterrel nem erintkezo (ajto sem!) helyisegben szabad felallitani, es csak gaztomor kemenybe kothetok!
Viccesnek tunhet, de sajnos nem az, amikor egy galamb meretu madar beleesik a kemenybe, vagy a koromzsak annyira felrakodik, hogy eldugitja a kemenyt. Ezt megelozendo rendszeresen ellenoriztessuk, tisztitsuk

a kemenyeket! Ugyeljunk, hogy a kazanhaz bejovo szellozoje is kelloen nagy keresztmetszetu legyen, es ne torlaszoljuk azt el!
A barkacs aruhazakban nehany 1000 Ftert vasarolhatunk szenmonoxid jelzoket, esetleg a riasztorendszerhez kapcsolhato tuz es/vagy fust erzekeloket. Ezek hasznos eszkozok, de soha ne bizzuk magunkat csak

ezekre, inkabb elozzuk meg a bajt.



folyt kov...

Szolar futesrasegites
---------------------

Uzemeltetes
-----------



Vegyes kazán és puffer RECOMMENDED


2011-10-08
21:54:15
Előzmény: dejoe #18412#18416
Üdv.
Köszönöm a segítségeket, holnapra átnézem a rajzokat, és meló után jelentkeztem.
2011-10-08
21:27:26
Előzmény: zsezse #18398#18412
Jaaaa és a legfontosabb.
Tudtam, hogy volt szó róla,.....
"Mivel a csövek lehetővé teszik, a tartályt a kazán mellé szeretném beépíteni, gravitációs keringéssel,"
Mivel gravitációsan szeretné fűteni a puffert, nem rakhat be ESBE VTC-T !
Ezért IS -és az ára miatt - gondoltam egyből a radiátorköri keverőre !
2011-10-08
21:23:32
Előzmény: zsezse #18398#18410
Tudom :-))
DE
egy VTC 1"-os 17eFt, az 5/4"- os nem tudom mennyi.
De biztos nem 50eft !
Úgy gondoltam, hogy a szakszeres rajzon látott honeywell V135 + t100R kombinációra gondolt, ami tényleg 50eFt. Vagy még több is néhol.
DE majd jön és jól megmondja, hogy melyikre gondolt :-)
2011-10-08
18:51:05
Előzmény: dejoe #18386#18398
Dejoe

VTC lesz az. a VTA az maximum homersekletet tart (padlofuteshez, HMVhez), a VTC minimumot.
www.stovesonline.co.uk/stove/img/esbe-vtc-load-valve.jpg
2011-10-08
18:35:57
Előzmény: wokesa #18383#18397
wokesa

azt javaslom, hogy mindenkepp olvasd vegig ezt es a rendszer rajzok topicot, sok hasznos informaciot fogsz benne talalni, ami segitseg lesz a tervezesben.
par hozzaszolassal lejjebb linkeltem be ( http://biosolar.hu/forum/show/18319#18319) pl a Calor 2000es kazanok ajanlott bekotesi leirasat, vagy a Szakszer-et. Hasonlo elven lett megcsinalva itt sokunk futesi rendszere, tobbek kozott az enyem is.

Hazi feladat ezeket megtalalni;)

Nezzuk a kerdeseidet:
-mekkora puffer. mivel a pufferben idealis esetben retegzodni fog a viz a homersekletnek megfeleloen, ezert szinte mindegy, mekkora puffert raksz be, mert maximum a hoveszteseg lesz nagyobb, de nem kell teljesen felfutened az egesz tartalyt. 2000L a kazanodhoz kb megfelelo. nekem hasonlo alapteruletu hazam van, 2200L-rel kb 24 orat at tudok hidalni teljesen feltoltott pufferrel.
nem irtad, mennyire hoszigetelt a haz.
Aki azt tanacsolta, hogy ne rakj 1000L-nel nagyobbat az valami kis hazban lakhat:) es valami kis kalyhaval tuzelhet, mert egy 40KW-os kazan megeszi reggelire az 1000L-t. Az kb az ejszakai hoveszteseget fedezi, nagyon keves. Van itt kozottunk akinek kozel (!)8000L-es tartalya van!

Tehat minel nagyobb fer be, annal jobban jarsz. a Lenyeg, hogy szigeteld le megfeleloen, pl 10cm szalas szigetelovel (kozetgyapot, uveggyapot)

A puffer beepitesevel a kazanod folyamatosan hideg vizet fog kapni, mikor futesz (amig a puffer teljes keresztmetszeteben at nem melegedett). Ez a hideg visszatero a kazan falan katranyosodast okozhat, ami rontja a kazan hatasfokat es roviditi az elettartamat. Nem beszelve arrol, hogy korulmenyes lesz a radiatoroknak megfelelo minimum 60 fokos vizet eloallitanod.
Nem tudom, te milyen keveroszelepet lattal, de a VTC511-es kb 20e Ft korul van, es segedenergia nelkuli, teljesen megfelelo erre a celra. Arra figyelj, hogy 60 fokos visszaterot keverjen, es ne 70 fokosat! A leiras alapjan ez az 50 fok hoerteku keveroszelep. Pufferhez ezt mindenkeppen ajanlott betenni. A bekotest megtalalod az abrakon.
Gravitacios uton szerintem nem fog mukodni az ESBE szelep!! ne sporold le a kazantolto szivattyut. Azt hogy oldod meg, hogy a pufferbol ne keringjen vissza a viz ejszaka, amikor nem tuzelsz?

az utolso kerdesedre nem tudok valaszolni, szerintem a sima vizszintes bevezetes nem keveri fel a retegzodest, ha ez volt a kerdes.

a puffer csatlakozoira figyelj oda, hogy azok megfeleloek legyenek, illetve kerdes, hogy nyomasallo/domboritott vegekkel keszitik-e el. A teglatest tartalyok altalaban dragabbak a tobb heggesztes miatt, bar tobb vizet is tudnak tarolni egysegnyi teruleten. Ki tudja, a kesobbiek soran nem lesz-e szukseged zartra kotni a tartalyt.
A szakszeres bekotes szerint elegendo 2 csatlakozas, mert egy T elagazassal kotod be, a masik bekotes szerint 2-2 csatlakozo kell ra.
Minimum 1" -os csatlakozokat hasznalj, de ha gravitacios uton akarod tolteni akkor esetleg nagyobbat is.
Celszeru rakni meg ra 2-3 fel collos BM csatlakozot, amibe egy egy homerot tudsz tenni, igy ranezesre latod, mennyire van felfutve a tartaly.

meg egy megjegyzesem lenne a beepitett csokigyoval kapcsolatban.
Elmeletben ez szep es jo, de nem eleg hatekony.
Kepzeld el a kovetkezo szituaciot: a csalad elmegy 2 napra hetvegen, nincs HMV hasznalat. Ezido alatt a villanybojler kihul. Tetelezzuk fel, hogy a puffer meleg vasarnap este, amikor hazaertek.
A) verzio szerint a villanybojler szintentartja onmagat, magyarul fedezi a vesztesegeket. Aramot fogyaszt
B) verzio szerint lekapcsolod a villanybojlert, es megprobalsz furdeni. Ez nem fog sikerulni, mert minimum 80 liter vizet ki kell engedjel, hogy a pufferen atfolyo melegviz odaerjen a csaphoz. hideg vizben furdesz.

Egyik sem jo.
Ez most sarkos pelda, de arra probaltam ravilagitani, hogy a villanybojlert es egyaltalan a nagyobb terfogatu HMV tarolokat igy elomelegiteni nem nagyon erdemes.
(Arrol most nem szolok, hogy ez a modszer csak akkor mukodik, ha a puffered mindig melegen van tartva, amit azert nehez osszehozni, es a 10 meter csokigyo valoszinuleg meg keves is (nem irtad az atmerot))

Tobbet tudsz sporolni (akar ki is kapcsolhatod egesz telen a villanybojlert!) ha egy szivattyu segitsegevel feltoltod a bojlert, amikor van ra lehetoseged.
Megteheted a kazanrol egy kulso hocserelo segitsegevel, vagy a pufferrol a belso hocserelon keresztul, ha igy tetszik. Utobbival tovabbra is az a gondom, hogy ha a puffer nem eleg meleg, akkor nem sokat er a dolog (pl hideg puffer, hideg lakas, hideg bojler eseten idobe telik, mire a lakast megmelegiti a kazan, es a pufferben osszegyulik annyi forroviz, hogy a bojlert is tudja tolteni)
A kazanrol toltes eseten a begyujtas utan azonnal tudod tolteni a bojlert is.

A rajzok kozott megtalalod ehhez is a bekoteseket.
Mindezt azert irtam le, mert eleinte en is az elomelegitessel "kuzdottem", de nem volt eleg hatekony. Attertem a feltoltesre, igy most mar 2. eve ki van kapcsolva a bojler a futesi ideny 100%-ban.

Remelem segitettem, ha kerdesed lenne meg tedd fel batran:)
2011-10-08
09:29:03
Előzmény: wokesa #18383#18386
Pufi méretét -mivel elég nagy kazánod van- úgy kéne meghatározni, hogy egy napot át tudj hidalni vele a legnagyobb hidegeknben is
Leghidegebb napokon csak gázzal mennyi volt a fogyasztás ?
vagy
legnagyobb hidegekben mennyi fát fűtöttetek el (kg?)?

"A keverőszelep beépítése számomra nem egyértelmű. Nem lehet egyszerűbben megoldani? Főleg a költségek miatt, mert egy ilyen 50000 körül kezdődik."
Jó oda az esbe VTA sorozet is !
Az "csak" 16-19eFt !


2011-10-08
09:22:31
Előzmény: zsezse #18366#18384
Igen
De mint írtam ezt vegyesnél figyeltem meg.
Majd fagággal meglátjuk, hogy fenáll-e a dolog.
2011-10-08
09:17:53
#18383
Üdvözletem!
Új vagyok itt, és előre is elnézést kérek, ha a kérdéseimet már előbb megválaszolták volna, de az előzménye böngészése közben teljesen kielégítő válaszokat nem találtam.
Családi házunk fűtési rendszerébe puffertartályt szeretnék beépíteni.
A "rendszer": Alsó elosztású nyitott gravitációs volt, de később beépítettünk egy keringetőszivattyút. A lakásban radiátorok vannak thermofejes szelepekkel(kivéve három radiátort a biztonság miatt, ezeket lecserélném ha a tartály megvan). A kazán vegyestüzelésű kisipari "Fekete"-féle 40kW-os lemez, a pincében van beépítve, huzatszabályzós. A ház alul 90, a padlásszobás részben 70 négyzetméteres.
Mivel a csövek lehetővé teszik, a tartályt a kazán mellé szeretném beépíteni, gravitációs keringéssel, hőcserélő nélkül, közös víztérrel. A puffer felső részébe egy 10 méteres réz csőkígyót építenénk be, amibe a villanyboilerbe menő hideg vizet kötném rá, hogy a használati melegvízbetáp elő legyen melegítve. A vezérlés szobathermosztáttal történne, sorbakötve a tartályban levő csőthermosztáttal.
Az edény kisipari készítésű.
-A legfontosabb kérdés, mekkora legyen a puffer? Az egyik képlet szerint e kazánteljesítmény x 50l, azaz 2000l-es. Egy másik szerint alapterület x 10l. Van aki azt tanácsolta, ne rakjak 1000l-esnél nagyobbat, mert nehéz lesz felfűteni. Én 1500l-esben gondolkodom.
-A keverőszelep beépítése számomra nem egyértelmű. Nem lehet egyszerűbben megoldani? Főleg a költségek miatt, mert egy ilyen 50000 körül kezdődik.
-A tartályban levő lamináris áramlások fenntartása miatt célszerű lenne-e beépíteni a visszatérő ágba egy perforált csőkarikát az edény fenekén?
Ez egy nagy beruházás nekem, és nem szeretném már az elején elrontani. A mester várja a válaszomat, ha jövő hétig igent mondok, novemberben megcsinálja.
Ha valaki tudna megnyugtató válaszokat adni a kérdéseimre, és ha bármilyen építő jellegű észrevétele lenne esetleg rajzzal, a tervvel kapcsolatban, azért nagyon hálás lennék.

Köszönöm szépen.
2011-10-07
17:56:31
Előzmény: DeJoe #18359#18366
dejoe

tovabbra sem ertek egyet azzal, hogy hutod a puffert a kazannal.
hiszen csak akkor lesz keringetes, ha a puffer alja hidegebb, mint a kazan, tehat mindenkeppen hot pumpalsz a pufferbe.
Vagy hutes alatt azt erted, hogy esetleg a puffer felso pontjan alacsonyabb lesz majd a homerseklet a vegen?

2011-10-07
11:29:30
Előzmény: sándor #18358#18359
Sándor!
"mi kazánunk"
Nekünk is olyan van. (DC22S)
Igaz egy percet sem fűtöttem még vele!

Ezt a kazán-visszahűti a puffert még előző, vegyeskazános időszakban tapasztaltam.
Ott jól jött a puffertöltő szivattyú , vizhőfok+füstgáz (termosztátok sorba kötve), általi vezérlése.
De ott nagyrészt puha fával nyomattam a kazánt (raklap-fakeret), ezért többszöri megrakással fűtötte fel a puffert, és ha nem időben mentem le rárakni, és leégett már a tűz, akkor előfordult, hogy "visszahűtötte a pufit".

MIvel ott 50fokos esbe volt, 2 lépcsőben lehetett a puffert magasabb hőmérsékletre felfűteni.
Első körben felnyomta a pufit 65 fokosora (50fok + Dt 15), teljes keresztmetszetében. Ekkor nem is volt annyira lényeg a visszahűtés mint zsezse írta, hisz a felülről "elvett" hő, alura ment, hisz ott hideg volt a víz.
Második körben, mikor a puffer teljeskeresztmetszetében 65 fokos volt, és a visszatérő is akkörül, így a kazán előremenő 80 fok volt (65 +DT15).
Ha ekkor leégett a tűz, vagy nem tudtam valami miatt tovább tüzelni, akkor jöhetett a lehűtés.
Igaz lehetett volna a csőtermóval a szivattyút magasabb hőmérsékleten indítani -mint írtam- de a sima csőre fogatható csőtermónak akkora volt a hiszterézise, hogy jobb volt ez így.

Szerintem Atmival szombaton lesz a próbafüttés, amikor is van idő arra, hogy egy felfűtést végig asszisztálhatok a kazán mellett, és megfigyeljem működését, és szükséges -termosztát- beállításokat kitapasztaljam.
Tapasztalatok később.




2011-10-06
21:34:23
Előzmény: zsezse #18352#18355
ezt most nem értem...:-)

"tehat ha az alja eleri a 80 fokot, akkor eleve kikapcsol a kazan szivattyu."
Miért kapcsolna ki?
Mi kapcsolná ki?
Nem hőfokkülönbséges, hanem csőtermosztátos szivattyú indításról volt szó!
Hisz akkor megforrhatna a kazán !
Nem ? Még hőfokkülönbségre vezérlés esetén is.

De ha mondjuk 70 fokon kapcsolja a csőtermosztát a keringetőt, akkor miután leégett a tűz a kazánban, egészen addig keringeti a vizet, amíg addig a hőmérsékletig le nem hül. (az egyszerűség miatt, vegyük azt, hogy a lakás éppen nem kér meleget)
A kazán rosszabb szigetelése miatt (ajtó, huzat, huzatszabályzó,füstcső), ez meg is történik.

vagy
"tehat ha az alja eleri a 80 fokot,"
ha sok fa van még a kazánban akkor felforr 80+20 = :-)))
2011-10-06
20:41:04
Előzmény: DeJoe #18345#18352
kotekedhetek? :)
ha teljes keresztmetszeteben felfutom 80 fokosra, akkor miert hutenem a kazannal?
feltetelezem, hogy 80/60 on megy a kazan is. tehat ha az alja eleri a 80 fokot, akkor eleve kikapcsol a kazan szivattyu. :)
2011-10-06
13:18:30
Előzmény: dejoe #18340#18347
"Ha elég magas hőmérsékleten indítod a puffertöltő szivattyút (>75-80 fok), akkor nincs nagy jelentősége,hogy van-é vagy nincs.
szerintem"

Mondjuk ez igaz.
2011-10-06
13:05:25
Előzmény: zsezse #18344#18345
"en meg rosszul irtam:"
Gondoltam...csak kiugrasztottam a nyulat a bokorból..:-))

"igy ha a puffer tetejet kicsit hutom is, a kazanban akkor sem hagyok melegvizet"
Ezért írtam a KICSI puffert ! 1000-1200literes.
Mert azt egy DC25s kazánnal egy megrakásból felfűt(heted), teljes keresztmetszetében 80 fokosra !
Na olyankor már a vége felé ténylegesen hűt rajta a kazán > veszteség


Biosolar Forum  =>  Fűtés - Egyéb  =>  Vegyes kazán és pufferlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva