English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Fűtés - Egyéb  =>  Vegyes kazán és puffertároló kombinációlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2012-10-18
21:32:36
Előzmény: HBalazs #34486#34493
radiátoros körbe biztos kell a 70-80+ fokos víz ? :-)

"Mit szoltok?"
"csak akkor szabadna tolteni a HMVt, ha megy a kazán is "
"Ha már csak a puferbol veszem ki a kakaót, akkor a végefelé (40C) már hűtöm a HMV-t...."
Az indirektben van beépített termosztát ?
Ha van...azzal kéne sorba kötnöd egy másik (kapilláris termosztátot), amivel mérnéd a puffer tetején a hőmérsékletet.
Ha az mondjuk nagyobb mint 65 fok és az indirektben alacsonyabb a hőm. mint 50 akkor mehet a szivattyú.
(a puffert mérő ZÁR ha a víz melegebb mint 65 fok, az indirekté ZÁR , ha a tartályban alacsonyabb a víz hőmérséklete mint 50 fok...esetleg)

"Mi a tapasztalat az iszaplevalasztóról? van ertelme, megeri?"
Gázkazánoknál garanciális feltétel...de itt mivel a pufferben a leglassabb az áramlás,ha van a dzsuva a puffer aljában fog úgyis összegyűlni.

"Zárt tágulási tartaly merte mekkora legyen "
Ez sokmindentől függ(het)..
- rendszer magasságtól (statikus nyomás)
stb..
Szóval van gázkazán a rendszerben aminek kell egy bizonyos nyomás ?
2012-10-18
16:48:05
#34486
Szia Zsezse, Sandor, All,

(1)-Felmerult bennem még egy tisztáznivaló.
A terveim szerint lesz HMV(140l)is a rendszerhez kötve csokigyoval.
2 eset van sztem:
A) Ha éppen fűtök, akkor 80C megy át a HMV-n (ha kéri)
B) Ha már csak a puferbol veszem ki a kakaót, akkor a végefelé (40C) már hűtöm a HMV-t....
Lesz egy PufferTermo is, de az kb 30C minimumra lesz állítva, hogy a lakás szivattyuk ne menjenek ha kihul minden (LakasTermo+PufferTermo sorbakötve)

Szal sztem csak akkor szabadna tolteni a HMVt, ha megy a kazán is (80C).igaz rovidebb ideig lesz a HMV-r rasegitve (amugy a futoszal melegiti).
Mit szoltok?

(2) Mi a tapasztalat az iszaplevalasztóról? van ertelme, megeri?
(3) Zárt tágulási tartaly merte mekkora legyen (1500l puffer)most 80l van betervezve?

csatolva a bekotes ujra.



2012-10-18
16:34:00
Előzmény: grano #34484#34485
grano
nem ertem a kerdest

20KW-os hoigeny nagy es/vagy szigeteletlen hazat feltetelez.

mi a cel?
ha az, hogy 24 oran at kitartson a puffer, akkor egy energetikussal ki kell szamolni, hogy ez mennyi vizet jelent, es a pufferhez kell meretezni a kazant

ha csak az a cel, hogy ne futsed tul a lakast, akkor eleg egy 30-40KWos kazan, 1500-2000L pufferrel, a feleslege ebbe belemegy.

en most az adott korulmenyeimhez egy univerzalis kazanban gondolkodom.
ha vennem a fat, akkor se vennek faelgazositot, mert amennyiert megveszem a fat annyibol majdnem kifutom egy kond. gazkazannal es nem lesz 1x sem koszos a kezem.

a szomszedom iden 120e Ftert vett nyarfat es nem lesz eleg neki a telre. a masik szomszedom kozel 400e FTert vett bukk es tolgy kemenyet.
2-3 ev alatt elpofekeli o is kandalloban + gazkazan a temperalashoz.
ennyit nekem nem er meg.

ha lenne sajat erdom, vagy jutanyos aron szereznem be a fat, akkor elgondokodnek a faelgazon.

2012-10-18
15:56:16
Előzmény: zsezse #34482#34484
zsezse:
persze, de mekkora kazánt tennél egy 20kW-s hőigényre?

Az igazi válaszod az előző volt, azaz a kiválasztáskor kisbálát akartál tüzelni.
Az h ma már más a fűtőanyag az csak történelem, a nálam lévő totya pl nem jó fára, az szenes kazán, mutatja ezt a kilakítása is (kis ajtó).
Mégis fával tüzelek benne mert ez adódik.
2012-10-18
15:40:05
Előzmény: grano #34480#34482
grano

tul kicsi, ha kevesebb vagy alig nagyobb a kazanod teljesitmenye, mint a haz hoigenye

szamszerusitve mondjuk egy 20KW os kazan szerintem tul kicsi ha meg pufferelni is szeretned a ho"t.

az is lehet, hogy egy 8Kw-os kandalloval kifutod a hazat, de folyamatosan pakolnod kell, hogy meleg legyen benn.


tul nagynak pedig hivjuk azt, ahol mar effektive nem rovidul le a tuzeles idotartama azaltal, hogy nagyobb kazant veszel.

pl: szerintem egy 60KWos kazannal nem jarnek jobban, mint az 50essel, mert mindkettovel naponta 1x begyujtok, kb ugyanakkora fak mennek bele:)

jo valasz igy?:)
2012-10-18
14:52:07
Előzmény: zsezse #34478#34480
zsezse:
köszönöm.
Az idézett részben benne van valóban h ne legyen túl kicsi ne legyen túl nagy de mi a túl kicsi és mi a túl nagy?

A Te választásod azaz h kisbálás kazán teljesen érthető sokan választják ezt a módot, különösen azok akiknek olcsón van kisbála.
Mondjuk hosszú távon az h nem kell aprigatni a fát sok spórolást jelent.
2012-10-18
14:32:32
#34478
kazan meretezes

ezt mar olvastatok?
http://biosolar.hu/forum/405/18428/view#18428

tipp: kiemelt cikkek! :)
eleg sokmindent leirtam benne szajbaragosan

ha tul kicsi kazant veszel a hazhoz, allandoan ott fogsz ucsorogni mellette.
ha tul nagyot, akkor nagy puffer kell hozza, ami egyreszt draga, masreszt relativ megno a hoveszteseged a tarolas miatt.

cserebe viszont lerovidul a tuzelesre forditott ido.
Nekem pl azert lett 50KWos kazanom, mert anno azt gondoltam, hogy majd szalmabalaval fogok tuzelni, mert az olcso.
a legkisebb szalmabalas kazan pedig a V50 -> 50kw.
igazabol, ha van puffered, akkor szinte tokmind1, mennyivel nagyobb a kazanod a haznal.
en szeretem azt is, hogy nem kell tokolni a tuzelo elokeszitesevel, megusztam a hasogatast, az aprofa keszitest, azzal tuzelek, amit mas mar kidob (fureszpor, kereg, zsakolhato tuzelo, agtusko, tusko) igy meguszom olcson a telet.
ezt kis kazanban en sem vallalnam be
nekem ez volt a szempont.

puffert pedig nem a vizter meretehez valaszt az ember, hanem a kazan teljesitmenyehez ill. a haz hoigenyehez.
okolszabalykent kb 50L / kazan Kw szoktak ajanlani, tehat 30KWos kazanhoz kb 1500L a minimum.
akkorat celszeru beszerezni, hogy napi 24 orat fedezni tudjon a puffer.


2012-07-23
21:42:59
Előzmény: szocsmarci #31831#31836
szocsmarci
koszi az eszreveteleket.
nem tudtam, hogy nem szabad kozositeni, de elhiszem neked.
Ezesetben gondolom fuggetlenul kell felvinni a tartalyhoz. sztem ugyis zart rendszer lesz, igy ez mindegy is.

nem csoda, ha nem ertetted a HMV keszitest, mivel lehagytam a rajzrol a HMV oldali szivattyut:(
bar ahogy irtam, ha pufferrol tortenik a toltes akkor sztem a felso hocserelore is rakotheto a gazkazannal parhuzamosan egy egy visszacsapoval

"- Hidraulakilag nem tökéletes a puffer körüli rész. A pufferre rádolgozik a két kandalló, ez OK. A pufferről veszi a fűtővizet a 3 fűtési kör, ez félig OK, mert a puffer nem hidróváltó. De kis rendszernél még elmegy."
a rajz alapja a mar-mar hirhedtte valt szakszeres bekotes. en ebbol indultam ki.

a gazkazan es a futesi szivattyuk sorbakapcsolasaval kapcsolatban viszont nem tudok vitatkozni, azzal meg nem foglalkoztam. elkepzelheto, hogy kell hozza hidrovalto.

a helyisegenkenti szabalyozast mar parszor kitargyaltuk, hogy nem biztos, hogy megeri foleg ilyen kis meretben. foleg padlofutesnel.

nekem nincs kulso homerseklet alapu szabalyzasom, de kb evente 2x kell allitanom az eloremeno homersekletet: a nagy hidegekben par fokkal feljebb vettem az eloremenot. a gazkazanon gondolom ez konnyebben megoldhato, mint egy VTA szelepen. egy sima mezei VTA szelep ~10e Ft. nem tudom, megeri-e egy komolyabb vezerles + 3 db allitomotor. persze profibb lenne a rendszer igy, ahogy irtad, csak kerdes, hogy ennyi pluszkoltseget meger-e ez az amugy is bonyolult rendszer.

szocsmarciVálasz erre
2012-07-23
13:26:56
Előzmény: zsezse #31784#31831
- A két kandalló biztonsági vezetékét nem szabad közösíteni. Ez biztonsági előírás, azon felül beindulhat egy olyan nemkívánt áramlás is, ami az egyik kandalló melegvizét átnyomja a másik, nem működő kandallón.
- A puffer feletti melegvíz készítést nem nagyon értem. Ha van vízelvétel, akkor beindul a fűtési pufferről a ráfűtés? Nagyon érzékeny automatika kell, és erősen túlméretezett hőcserélő. Pl: ilyen: www.soltec.hu/kollektortermek/fwm.php , frissvíz modulnak hívják. És ha nincs vízelvétel, nincs ami a HMV hőcserélő szekunder oldalán mozgassa a vizet, azonfelül csapnyitáskor sem állandó térfogatáramú víz áramlik a hőcserélőn. Annál inkább, mivel a kisebb ellenállás felé áramlik a víz, ezért be sem megy a HMV hőcserélőbe.
Oda egy belső hőcserélő kellene (a fűtési pufferbe), ami a puffer melegvizét nyomja (csőkígyón keresztül) a HMV tartályba, plusz egy bronzházas szivattyú szükséges, + hőmérséklet különbség kapcsoló.
- Hidraulakilag nem tökéletes a puffer körüli rész. A pufferre rádolgozik a két kandalló, ez OK. A pufferről veszi a fűtővizet a 3 fűtési kör, ez félig OK, mert a puffer nem hidróváltó. De kis rendszernél még elmegy. Ha csak a gázkazán megy, és a kandalló hideg, akkor sorba lesz kötve a gázkazán szivattyúja, az egyes körök szivattyújával. Ez már nem jó.
Az egyik megoldás a Buderus kapcsolási rajza: www.buderus.hu/files/201110211147370.R1%20%28G124,%20G211,%20SU,%20LP,%20HV,%204XXX,%202%20FK%29.pdf . Hátránya, hogy a gázkazán és a hidróváltó közötti részt a gázkazán állandóan melegen fogja tartani, de le lehet kézzel állítani a gázkazánt, és csak akkor indítani, amikor biztos, hogy szükséges lesz rá.
A másik megoldás egy hidrováltó a gázkazán és a puffer után a közös fűtési vezetékbe, de ekkor kell egy szivattyú a puffer és a hidrováltó közé (plusz visszacsapó szelepek a megfelelő helyre).
Nem állítom, hogy Zsezse megoldásával rossz lesz a rendszer, de "áramlásilag nem szabályos".
- Illene külső hőmérséklet függvényében szabályozni a rendszert, nem kézileg állítani a VTA szelepeket. Elvileg nem szabad tervezni helységenkénti szabályzási lehetőség nélküli fűtési rendszereket sem, tehát a fal és padlófűtési osztóra termodinamikus szelepet kell tenni, és a szobákba szobatermosztátot. A földszintre termós szelepeket a radiátorokhoz. Ez feltételezi, hogy a három szivattyú (fal, padló, radiátoros kör) fordulatszám szabályzott.
2012-07-23
12:34:00
Előzmény: Bilvus #31819#31827
en ugy veszem ki, ez egy sima futo fali keszulek, ehhez indirekt tarolot tudsz csatlakoztatni.
ezesetben az elso nagy rajz lenne szamodra megfelelo hmv szempontbol.
2012-07-23
11:15:14
Előzmény: zsezse #31784#31819
Szia!

Ez a gázkazánom, kb. 3 éve megvan, ezt tervezzük beépíteni az új rendszerbe is:
www.gepeszdepo.hu/kazanok/gazkazanok/ariston/reszletek/731/ariston-genus-premium-system-24

Köszönöm szépen a rajzot!

Szilvi
2012-07-22
12:44:22
Előzmény: Bilvus #31776#31784
bilvus

sokmindent leirtal, latszik, hogy meg elotte vagy a dolgoknak, a tervezes idoszakaban (Ezt pozitivumkent irom!)

a tervek legyenek nagyok, merjunk nagyot almodni, aztan majd ugyis a vegere kiesnek a felesleges reszletek.
kezdjuk sorba:
ha jol gondolom, nem nehany evre szeretned tervezni ezt a rendszert. ezesetben erdemes gondolni a kesobbiekre is. biztos, hogy evek mulva is lesz lehetoseg, ido es ero a fat felhordani?
melyik az egyszerubb: a gyereket levinni magaddal abban az 1-3 evben, amig kicsi es megrakni lenn a tuzet vagy felhordani tobb kobmeter fat?

ket kalyha, ket kemeny (mert akkor mar erdemes a kemenyt kibeleltetni, ne usson at a katrany nehany ev mulva) -> dupla koltseg. ezek a vizteres kandallok nem olcsok, lehet, hogy az osszkoltsegbol kijonne 1 komolyabb kazan is, amivel sokat lehetne sporolni idoben es munkaban (nem kell aprora vagni a fat, nagyobb teljesitmenyu, kevesebbszer kell megpakolni, nem koszolsz a lakas(ok)ban, stb)

arrol nem is beszelve, hogy a lakoterben elhelyezett kalyha rengeteg levegot huz ki a lakoterbol, tehat biztositani kell a friss levego utanpotlast.
ez a para szempontjabol jo, de a folyamatos huzat engem speciel zavarna.
csak hangosan gondolkodom...

en rabeszellek a padlofutesre DE azt tudnod kell, hogy a gyerekeknek nem feltetlenul egeszseges ez! oda kell figyelni, hogy a padlo ne legyen tul meleg, ne keverje a port - es persze intenzivebb porszivozast/felmosast igenyelnek ezek a feluletek. ezert is irtam, hogy a padlot erdemes csak temperalasra hasznalni es a fo futes legyen a falfutes.

a kombi puffer elonye, hogy helytakarekos, de hatranya, hogy nyaron sokkal tobb vizet kell melegen tartanod, mint amire szukseged lenne.

okolszabalykent 50L puffer terfogatot szamolunk KW-onket. pl: 20 KW hoz 1000L minimum

ertheto, hogy a gazkazant nem akarod hasznalni, de ahogy irod is: lesz olyan alkalom, amikor fogod. Ezmiatt fontos, hogy atfolyos vagy indirekt futesu. ezt nem irtad meg egyebkent pedig fontos lehet.

ha lesz 1 kis idom rajzolok 1 skiccet en hogy kepzelem el:
ime!

az elso kepen a komplett rendszert probaltam felvazolni.
a) feltetelezem, hogy nyitott rendszer lesz - bar itt a gazkazan mukodesevel lehetnek problemak. Ha zart rendszert epitetek, akkor mindket kalyhahoz tagulasi tartaly es biztonsagi hutokor kiepitese szukseges!

b) Tovabba - bar nem irtad - a rajzon egy indirekt futesu gazkazant rajzoltam, mellyel a HMV felso reszet folyamatosan melegen tudod tartani, ha erre igeny van.

c) a gazkazant egy 3 jaratu szeleppel valasztottam el a puffertol. Ha ezt kiveszed, akkor megoldhato a gazkazannal a puffer futese is, ezzel bizonyos esetekben gazdasagosabba lehet tenni a gazfutest. hatranya viszont, hogy ha a gazkazan nem mukodik, akkor is athuznak rajta valamennyi vizet a lakasoldali szivattyuk.

d) meg 1 opcio: mivel azonos a vizter a HMV felso hocsereloben es a pufferrol leagazo kulso hocsereloben, ezert egy-egy visszacsapoval bekotheto a felso hocserelo kigyoba a puffer es a gazkazan is, ekkor elhagyhato a kulso hocserelo, cserebe a HMVnek csak a felso reszet tudja felfuteni a vegyes kazan, igy mindenkeppen szukseges lehet a pufferrol valo utantoltes lehetosege.

e) en valoszinuleg meghagynam a kulso hocserelot es az egesz HMV tartalyt futenem a vegyes korrol.

f) egy szivattyut tudsz sporolni, ha nem a pufferrol, hanem a vegyes tuzelesu kalyhakrol direktben futod a HMV tartalyt. Ezesetben erosen ajanlott a kulso hocserelon keresztuli feltoltes, hiszen egyebkent csak a HMV felso reszet tudnad tolteni, ami valoszinuleg keves lenne, illetve ha elfogyna, akkor a pufferbol nincs lehetoseg utantolteni.

ff) meg egy szivattyut es keveroszelepet tudsz sporolni, ha a padlofutes es falfutes koroket ugy tudod meretezni, hogy azonos hofoku vizzel is mukodjenek,
ebben az esetben motoros szelepekkel tudod szetvalasztani a ket kort.

g) celszeru olyan HMV tartalyt beszerezni, amin van 3 db kimenet: 2 hideg es 1 meleg oldali, igy a kulso hocserelot a ket hideg pontra tudod ratenni a hatekonyabb feltoltes erdekeben.

h) beletettem a falfuteshez egy opcionalis falhutest is, ha esetleg a kesobbiekben erre igeny lenne - egy kulso hocserelovel es 2 csappal a falfutes csoveit hutesre is tudod hasznalni. kihagyhato.


i) ezen a rajzon 2 opciot rajzoltam az atfolyos rendszeru kombi gazkazanhoz:
az elso rajzon siman bekotod a gazkazan hideg HMV oldalara a HMV tartaly meleg agat. nemelyik gazkazan ezt nem viseli el es letilt, igy a futest sem fogja biztositani (tul meleg vizet erzekel a bemeneten)
j) Tovabbi gond lehet, hogy ha bekapcsolva hagyod a gazkazant - vesz melegviz ellatas, esetleges rafutes - akkor minden csapmegnyitaskor belobban a kazan, es csak akkor all le, ha a tartalybol odaert mar a melegviz.
k) a 2. opcional egy 3jaratu szeleppel ki tudod kerulni a gazkazant, igy a fent emlitett problemak nem lepnek fel. cserebe bonyolultabb lesz a vezerles picit.
nemelyik gazakazanhoz van is ilyen opcio modul, ugy tudom.
l) a forrazasveszely elkerulese vegett celszeru egy ESBE VTA szelepet betenni a HMV tartaly utan a meleg agba, ezt nem rajzoltam be. a vegyes kazan es a szolar ugyanis akar 70-80 fokos vizet is elo tud allitani a HMV tartalyban, ami ovatlan csapmegnyitaskor baleseteket okozhat (pl tipikusan az idos emberek nem annyira tudjak kezelni az egykaros csaptelepeket, konnyen forrazas lehet a furdesbol - tapasztalat)



remelem segitett:)


2012-07-22
10:12:00
Előzmény: zsezse #31770#31776
Sziasztok!

A puffer és a HMV tároló a földszinten lesz, elférnek, megvan a helyük bármekkorák. :) A kályhák akkora teljesítményűek, hogy külön-külön is épp kifűtik az egész házat (biztos ami biztos, különböző családi eshetőségekre). A gázkazán 24 kW-os kombi fűtő (Ariston), de semmit nem akarok a gázra alapozni, vegyük úgy mintha nem is lenne (fűtésre egyáltalán nem szeretném használni, csak ha mindenki elmegy otthonról, 2. gyerek épp jön, betegség, a másik lakásban élők sem tudnak épp fűteni, stb). Melegvizet télen mindenképp a fatüzeléssel szeretnék készíteni, nyáron a kollektorral, a gázt csak az olyan időszakokban használnám melegvíz készítéshez, ha fűteni sem kell és a nap sem tud melegvizet adni. (Elegem van a gázszolgáltatók havi rendszerességgel érkező sokkoló sárga cetlijéből. :))
Az emeletre nem probléma felhordani a tüzelőt, a fenti kályhás helység mellett van egy nagy terasz, kívülről feljuttatható a fa, ott elfér.
A nyílászárók lent 2 rétegű műanyag ablakok, kb. 50 éves, vastag falak (nem tudom hol-mit raktak bele, tégla, szikla, kő...), fent lyukacsos tégla falak és 3 rétegű műanyag ablakok. Még nincs leszigetelve, de később kívülről az egész ház le lesz szigetelve 10-essel.
A vegyes tüzelésből mindenképp kettő kell, mert ha én fent lakom, és mondjuk a szülők (lent) elutaznak egy-két hónapra rokonokhoz, akkor kívülről (ez itt olyan vidék, hogy néha 1 m a hó, folyamatosan fúj a szél, és sokszor nagyon hideg van, -20-25 fok) járok le az ő lakásukba majd rakni a kályhát, a gyereket meg hagyom magában...? Vagy fordítva, mi utazunk el valahova, ők meg a csúszós és letakarítatlan lépcsőn járjanak fel pakolni a kályhát 60 évesen...?
A padlófűtés régi álmom, és még semmi nincs fent, így szabadon választható. Nekem sajnos örökké a lábam fázik télen, meg a gyerek is a földön szeret játszani ameddig kisebb... :)
Tudom, kicsit talán túl van méretezve a kályha-téma, de nekem fontos, hogy később ne kelljen fáznunk soha azért, hogy spóroljunk a gázon. Gyerekekkel meg jó ha van a lakásban télen 23-24 fok, a fa cipelését és a hasogatást még bírjuk ennyi idősen. :) Szénmonoxid riasztó lesz mindkét szinten.

Köszönöm szépen az eddigi válaszokat, a kérdés tényleg csak az, hogy kombi puffer vagy külön HMV és puffer, és ugye mekkora + miből hány kígyós...?
2012-07-22
09:02:31
Előzmény: szocsmarci #31768#31770
szocsmarci:
szerintem felesleges egy ilyen kismeretu hazra kulon puffert tenni, igazabol csak bonyolitja a dolgot. raadasul a hoveszteseg is nagyobb lesz.
szerintem szepen szet lehet valasztani a ket szintet a korokkel.
lehet, hogy az emeleten el sem tudna helyezni egy ekkora puffert.
ugyan fellephet az "kozos lo" effektus, hogy az egyik szintnek nagyobb a hoigenye, mint a masiknak, igy az egyik hiaba pakolja agyon a kalyhat, o is fazni fog, mert a masik szinten feltekertek a termosztatot, de az az elonye is megvan, hogy ki tudjak egymast segiteni.


ennek ellenere a ket kalyhat en is tulzasnak erzem, raadasul az emeletre felhordozgatni a tuzelot... macera. mondjuk en kazan parti vagyok eleve.


viszont a fenti padlofutesrol nem beszlenem le. nekunk van az emeleten 1 furdonk, ahol eddig nem volt padlofutes, es igencsak hideg volt a padlo, pedig alatta is futott helyiseg volt. tavaly raszantam magam es atalakitottuk padlofutesesse. egeszen mas a komfort!
a fenti padlofutest szerintem egy az aljzatbetonba tett erzekelovel lehetne szabalyozni es csak temperalas celjabol mukodtetni (pl 25-26 fokos beton homerseklet)

szerintem szolarral nem akar futeni - ahogy irtad, nincs is sok ertelme.
szocsmarciVálasz erre
2012-07-22
08:39:09
Előzmény: Bilvus #31751#31768
1. Nekem szimpatikusabb a külön puffer, külön hmv tároló kombináció, kicsit drágább, mint a mindent egybe kombi HMV-s puffer, de magasabb a komfortja, és a rendszer jól tagolt lesz, átlátható, könnyen üzemeltethető.

2. Én nem tennék az emeletre cserépkályhát, ha ott fal és padlófűtés lesz, akkor felesleges. Ráadásul a padlófűtésnek nagy a tehetetlensége, ha begyújtasz a kályhába, túlfűtőd az emeletet.

3. Igazából az emeletre nem tennék padlófűtést, inkább a földszintre. Az emeleti padló nem lesz hideg, mert azt fűti a földszint.

4. Nagyon bonyolult lesz a fűtési rendszered a három fajta fűtéssel (fal, padló, radiátor), és a három fajta energiával (fa, szolár, gáz).
Elvileg a fal-, és a padlófűtést össze lehet vonni, a szolárfűtés rásegítés megtérülése pedig kérdéses, én javaslom egyenlőre elhagyni. Később tehetsz majd fel még kollektort.

5. HMV tartály mérete szerintem is minimum 300 liter, esetleg a fűtési pufferben is lehet tárolni energiát, és onnan kivenni, ha a 300 liter melegvíz kevés lenne. Csak át kell gondolni a kapcsolást.

6. A fűtési puffer méretezésére itt találsz online programot: http://apps.biosolar.hu/tank_sizing/

7. Napkollektorból 2-3 db síkkolektor javasolt. De persze ha tudsz tárolni a fűtési pufferben is energiát, akkor mindenképpen 3db.
2012-07-21
22:11:26
Előzmény: Bilvus #31751#31762
bilvus

kicsit keves az adat ahhoz, hogy mi is tudjunk neked szamokat mondani.
Szukseg lenne a kovetkezokre:
-hany KWosak a kalyhak (vizter oldalon)?
-mekkora feluletu szolart szeretnetek feltenni?
-mennyire jol szigetelt a haz? ablakok, falak, tetoter?
-a kondenzacios kazan kombi vagy csak kazan? atfolyos vagy indirekt futesu?

esetlegesen jo lenne tudni a havi gazszamla alapjan a gazfogyasztast is, ebbol kalkulalhato az eves hoveszteseg.

egyebkent 6 fore minimum 300L-es HMV tartalyt erdemes tenni, szemelyenkent 50L-rel szoktak szamolni. Ehhez egy minimum 30 csoves kollektor dukal.

nalunk hasonlo alapteruletu hazat kb 2-2.5 kobmeter vizzel tudunk kifuteni kenyelmesen 24 oraban, a mienk sajnos meg nem a legjobban hoszigetelt, viszont foleg padlofutesunk van.
ez alapjan en minimum 2m3-es puffert javaslok. ha nagyobb is, nem baj: legfeljebb nem futitek fel teljesen.

HMV tartalybol erdemes ket hocserleoset venni.
HA a gazkazan tud indirekt futein, akkor a felso hocserlore ra lehet kotni a gazkazant, ez biztositja az allando stabil melegvizet, az also hocserelore a szolart.
a vegyes kazant es/vagy a puffert pedig egy kulso hocserelovel lehet munkara fogni.
HA a gazkazan atfolyos jellegu, akkor a felso hocserelo szabadon marad es arra kotheto a puffer.
a futesi pufferbe felesleges belso hocserelo, hiszen nincs mivel hasznaljad.

a ket szintet legegyszerubben 2(3) szivattyuval tudod szetvalasztani.
az also szinten 1 szivattyu a radiatoroknak + egy szobatermosztat
a felso szinten 2 szivattyu a padlo es a falfutesnek + 2 termosztat.
remelem segitettem


2012-07-21
11:15:12
#31751
Sziasztok!
Légyszíves írjátok meg a véleményeteket, mi a jobb az alább részletezett rendszerhez, kombi puffertároló vagy külön HMV és puffertartály, illetve mi lenne az ideális kiépítés? Miből hány literes lenne jó (puffertároló, tágulási tartályok)? Miben hány csőkígyós lenne az ideális?
Télen a melegvizet is mindenképp a fatüzeléssel szeretném megoldani, a gáz csak "extra - vész" illetve tavasz-ősz melegvíz ellátás esetére lesz a rendszerben, nyáron a szolárral szándékozom megoldani a melegvíz ellátást, fontos, hogy mindig a lehető legolcsóbban.

2 szint, 2 külön lakás (2 generációs), 6 fő, 2x 80 négyzetméter, időnként külön használva (nem mindig kell egyforma hőmérséklet fent-lent, ki mikor utazik el valahova, stb.), de egy fűtési és melegvíz rendszer lesz. Egy HMV és puffer, egy kondenzációs gázkazán, egy szolár a tetőn, viszont 2 KÜLÖN FATÜZELÉSŰ fűtő (fent is és lent is vízköpenyes égésterű modern cserépkályha (a füst melegét is hasznosítja), mindkettő a közös rendszerbe kötve - szeretjük a meleget, jó a padkán ülni, plusz látni a tüzet az üvegajtón keresztül :)).
Az alsó szinten radiátoros fűtés, a felső szinten padló és falfűtés lesz.

Tanácstalan vagyok, mert eddig 2 profi szakember 2 ellentétes dolgot javasol ideális megoldásként, én meg nem értek hozzá.
Most nem az egyszeri kiépítés ára a legfontosabb (kb. 200e Ft - 3 havi gázszámla különbség sincs a két javaslat között), hanem az, hogy utána a legolcsóbban és "gázmentesen" élhessek. :)

Köszönöm ha válaszoltok,
Szilvi
szocsmarciVálasz erre
2012-06-12
09:32:06
#30519
Honeywell példatár vegyes tüzelésű és gázkazánok kapcsolására.

www.www51.honeywell.com/hungary/uzletagak-sub/automatizalas-sub/epuletgepeszeti-sub/documents/honeywell_peldatar_vegyestuzelesu_kazanok_web.pdf


2012-05-25
10:03:28
Előzmény: szocsmarci #29777#29780
napkollektoros tapasztalatom nincs (eddig)
viszont a gáz vs fatüzelés együttes alkalmazása HMV esetén érdekes tapasztalatokat hozott. Az időszak jelentős részében le kellett tiltanom a gázt, ugyanis az könyörtelenül bekapcsolt ha el kezdtünk fürdeni és nem volt a másik körben elegendően magas az előre menő. Hiába volt a bojlerben elegendő melegvíz a család számára a gázkazán azonnal elindul ahogy elkezdjük használni a melegvizet és után fűt. Utána hiába melegszik be a fatüzeléses rendszer már nincs mit fűtenie, max ha túlfűtés alakulna ki (lezáró termoszelepek miatt) akkor kisméretű vésztározóként funkcionált a bojler.

Az általad írt belengéstől nem félek. Mivel a szomszéd ház árnyékot vet a kollektor felületre a fűtési idényben, érdemi hő nem jöhet le onnan amig megy a fatüzelés. Igy május táján valószínű h a gáz és a szolár együtt dolgozik, viszont ők teljesen külön vannak.
szocsmarciVálasz erre
2012-05-25
08:09:31
Előzmény: grano #29770#29777
Két hőcserélő sorba kötése: kivédhető egy hőfok különbség kapcsolóval. Ha a napkollektorba bemenő víz hőmérséklete magasabb, mint a távozó, akkor álljon le a szivattyú. A kérdés már csak az, mi van ha felhős az ég, hol süt a nap, hol meg nem? Belenghet a rendszer.

Az elektromossághoz nem értek, nem tudom milyen fajta érzékelők kellenek. A füstgáz termosztát a kazán füstgáz csonkjára kell, a kazánvíz kilépőhöz pedig a kazánvíz hőmérő. A puffer legmagasabb csatlakozócsonkjába pedig a puffervíz érzékelő. Ha a tetejében van hasznosítható melegvíz, akkor érzékelje melegnek a puffert.
2012-05-24
20:58:42
Előzmény: szocsmarci #29769#29770
" A lefuvató vezetéken (biztonsági előremenő, vagy gőz vezeték) a vízszint lejjebb lesz, mint a tartályban!"
igen ez szerintem is így lesz (van). Egyedül a kavitációtól féltem, de eddig nem jelentkezett. Legalábbis nem hallottam erre utaló jelet.


"két hőcserélő sorba kötése számomra még mindig kérdés. Tegyük fel a puffer forró és kicsit kisüt a nap, a bojler hideg. Mindhárom szivattyú beindul, fűtik a HMV tarályt."
Itt arra gondolsz, hogy mindegyik vezérlése független a másiktól és mindegyik azt érzékeli, hogy fűtenie kell?
Ez eddig is probléma volt (lett volna) de relékkel megoldottam. A TOTYA által termelt hő elsőbbséget élvezett a gázkazánnal szemben, ha volt elegendő hő akkor relék leválasztották a jelforrásról a gázkazánt. Az egyik szoba termosztátot szedte le a másik pedig a HMV NTC szondáját (ezt később úgy alakítottam át, hogy nem simán leválasztottam, hanem kapott egy 1k-s ellenállást amit 82 foknak érzékel a kazán.)

Most egy kicsit bonyolultabb lesz vezérlés, különösen a puffer miatt.

Itt korábban nagy eszmecsere volt a füstgáz vs pufferalso/kazánfelső hőfokkölünbségének alapján.
Bevallom ez utóbbi az amiben gondolkodom, de többszöri elolvasás után sem tiszta.
Hova kerülnek a hőérzékelők? És milyenek? Most NTC szondát hazsnálok a HMV esetében a hőfokkülönbség kapcsolóhoz, de nem igazán sikeres.

szocsmarciVálasz erre
2012-05-24
20:13:41
Előzmény: grano #29766#29769
Feladom. Tedd az előremenőbe a szivattyút, és működni fog. A lefuvató vezetéken (biztonsági előremenő, vagy gőz vezeték) a vízszint lejjebb lesz, mint a tartályban!
Visszacsapó szelepek kellenek mindenhova, ahol több szivattyú van. Ha Az egyik szivattyú nem működik, a másik szivattyú fordítva próbálja meg szívni azt a vezetéket. És a visszacsapó szelep jó a "kóbor áramlatok" ellen is, azaz a gravitációs nyomáskülönbségből adódó áramlások ellen.

A két hőcserélő sorba kötése számomra még mindig kérdés. Tegyük fel a puffer forró és kicsit kisüt a nap, a bojler hideg. Mindhárom szivattyú beindul, fűtik a HMV tarályt. A nap elmegy, de a szolár szivattyú nem kapcsol le, mert a puffer tartály hőcserélője felmelegíti a HMV-t, az meg meg átadja a hőjét a napkollektornak (visszafelé fűti). A napkollektor szivattyúja ezért nem áll le addig, míg a pufferben van annyi meleg, hogy a szolár rendszert a kikapcsolási hőmérsékletig fűtse. Ennek reális esélye van.

Ha ezt valahogy kiküszöbölted, tehetsz egy visszacsapószelepet a szolár körbe is, nehogy gravitációsan beinduljon egy nem kívánt áramlás :).
2012-05-24
17:41:11
Előzmény: szocsmarci #29764#29766
nekem más jött le a mellékletből
meg apósomnál is így üzemel vagy 30 éve valami riszrossz szivattyúval
Csak nála a tágulási a padlástérben egyszer lefagyott, azóta a legnagyobb hidegben mindíg leengedi.
Baumann féle előadásban is így van (azon amit kézzel rajzoltak, meg tán a következő oldalon is).
www.bausoft.hu/database/Szilardtuz.pdf





szocsmarciVálasz erre
2012-05-24
17:03:37
Előzmény: grano #29759#29764
www.vgfszaklap.hu/cikkek.php?id=191
Kicsit hosszú, de érdemes áttanulmányozni, ha komolyan érdekel a dolog.

www.vgfszaklap.hu/kepek/00-07_08/8.jpg szivattyú az előremenőben, huroknak nyoma sincs.

www.vgfszaklap.hu/kepek/00-07_08/6.jpg - ha "átfordítod" magadban a rajzot, akkor itt is látható, hogy a hurokban a vízszint lefelé van.

"Miért okoz gondot szerintetek az előre menőben lévő szivattyú?" nem gond, bírja a hőmérsékletet, sőt, pár %-kal (vagy csak pár tized%) kisebb lesz a fogyasztás is a viszkozitás csökkenés miatt.
2012-05-24
16:05:29
Előzmény: szocsmarci #29757#29759
"A hurokban a vízszint magassága a kazán ellenállásától függ"
Attól függ, hogy szívott vagy nyomott rendszerről van szó.

Ha a visszatérőben van a szivattyú és nyomott a rendszer akkor a szivattyú emelőmagasságát csak a kazán, a csövek és a T elágazás ellenállása csökkenti.
Ha szívott akkor a csövek és a T elágazás ellenállása csökkenti a tágulási felé ami így túlfolyhat.
Ha az előremenőben van akkor csövek + T + ESBE + T <60 fokesetén, ha nagyobb akkor ugye már a "nagykörön" megy nagyobb ellenállással.

Nálam ez nagyon határon van, épp, hogy kijön a szivattyú hozzáfolyási nyomás minimuma is a 95 Celsius esetére.

Miért okoz gondot szerintetek az előre menőben lévő szivattyú?
Biosolar Forum  =>  Fűtés - Egyéb  =>  Vegyes kazán és puffertároló kombinációlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29   következő »
Copyright © 2005-2014 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva