English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Általános  =>  Fogyasztóvédelem
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
szocsmarciVálasz erre
2014-03-23
06:53:44
Előzmény: robert #46016#46031
"nem ért hozzá, mert akkor hogyan adhatta el a kreálmányát?"
Ő nem egy rendszert adott el, hanem egy házat.
Ha nem hívja fel a figyelmet külön arra, hogy nem teljesen szabályos a kivitelezés, akkor talán számon kérhető.

Tipikus eset hogy a padlófűtési körök túl hosszúak, a rendszer beszabályozhatatlan, és hatalmas szivattyú kell. Itt nehéz a bizonyítás, és nehéz megmondani azt is, hogy mekkora kár érte a vevőt. Még nehezebb megmondani, hogy a kijavításához mekkora összeg szükséges, mert többféle alternatíva is van.

Ha baleset veszélyes az a valami, amit épít, és tényleg megtörténik a a baj, akkor is lehet azzal védekezni, hogy őnála rendesen működött, biztos az új tulaj rontott el valamit. Ekkor jöhetnek a szakértők, és nyilatkozhatnak. A rendszert biztosan hibásnak találják, de az mindig kérdéses lesz, hogy az új tulaj mit mulasztott el, hogy a bajt elkerülje. Például a felülvizsgálatokat, karbantartást, stb.

Ha egy ház elkezd repedni, és a tulajdonos úgy hagyja, és felhívja a vevő figyelmét erre a tényre, akkor már nem tartozik felelősséggel ezért a hibáért. Ha betapasztja a rést, akkor több év után is sikerrel perelhető.
2014-03-20
23:02:35
Előzmény: szocsmarci #46013#46016
szocsmarci,

"Te nem vagy szerelő/tervező, hanem "csak" felhasználó."

Amit írtál, az a kereskedelmi forgalomban lévő berendezésekre, általánosan elterjedt technológiával készült részekre ok.

Viszont, ha valaki maga barkácsol egy fűtési rendszert, ami nem csak "a kazán alatt három golyóscsap", hanem puffer, ilyen-olyan trükkös ágak, vezérlések, akkor egyáltalán nem biztos, hogy hiba esetén egy szerelő felfogja, hogy mit akart a furfangos ezermester. Sőt, könnyen még a puszta üzemeltetés is balesetveszélyes lehet, aminek talán a rendszer alkotója sincs is tudatában.
Ha a 30 éves gázkazán fél év múlva elromlik, az pech, de ha egy új vegyes-kazán robban fel, vagy okoz szénmonoxid mérgezést, vagy helytelen érintésvédelmi szerelés okoz balesetet, vagy egy "házilag tervezett" és kivitelezett födém leszakad, vagy az sk napelem lakástüzet okoz, akkor szerintem a kárt ráverhetik a régi tulajra. Nem védekezhet avval, hogy ő nem szakember, nem ért hozzá, mert akkor hogyan adhatta el a kreálmányát?

Gyuri kérdése (én legalábbis úgy értettem) erre vonatkozott.
Szerinted mi a helyzet a házi barkács megoldások tekintetében?

szocsmarciVálasz erre
2014-03-20
20:56:53
Előzmény: gyuri #46001#46013
Szerintem nem kell adni működési leírást, mivel neked sincs. Ez alapján adhatnál alapozási tervet, és hogy hol futnak az elektromos vezetékek a falban.
De például, ha tudod, hogy a kazán rossz, és cserélni kell, de nem szólsz, akkor már jogilag bele lehet kötni.

Új építésű háznál már hallottam bírósági perekről. Ezek általában vállalkozótól vásárolt vagy vállalkozóval építettet házak, akit perelni is könnyebb, és általában rendelkezésre állnak tervek, amit fel lehet használni. Az új építésű házakra a mai szabványok érvényesek, amik többé kevésbé ismertek.
Egy régi háznál plusz munkát ad az is, hogy az építéskori szabványoknak / előírásoknak kell megfelelni, ezeket meg kell keresni, és értelmezni az adott épületre. Ezen túl nehéz elválasztani a rendeltetés szerű használatból adódó hibát a rejtett hibától.

Ha két hónap után tönkremegy a 30 éves kazán, akkor azt az eladó fizeti? Hiszen tudhatta a vevő, hogy nemsokára tönkremegy, és nyilván nem annyit fizetett a 30 éves házért mint egy újért. A kazáncsere esetében pedig ma már csak modern kazánt lehet felszerelni, tehát ha a garanciális időn belül (ha van ilyen használt épület esetében) tönkremegy, akkor a vevő jól járhat. Főleg ha a bíróság megítélné az új kémény kiépítésének, és a gázszerelés költségét is.

"Készítsek egy leírást, hogy hogyan működik? Vagy az alkatrészekről, hogy mi mire jó?"
Csak olyanra dolgokra hívd fel a figyelmét, ami nem átlátható vagy szabályszerű. Ha van a kazán alatt három golyóscsap, akkor nem szükséges megmondani, hogy melyik a fűtővíz, melyik a gáz. De ha van olyan golyóscsap, amit nem szabad elzárni, akkor azt tudatni kell vele.

"Milyen karbantartást javasoljak nekik?"
Semmit. Te nem vagy szerelő/tervező, hanem "csak" felhasználó. A rendszer hibáit azonban el kell mondanod neki.
2014-03-19
23:01:21
Előzmény: gyuri #46001#46002
Gyuri,

Nem vagyok jogász, csak nagyjából sejtem, hogy mi a teendő eladáskor.

Nyilvánvaló, hogy az épületnek alkalmasnak kell lennie a rendeltetésszerű használatra.
A lakásban és berendezéseiben lehetnek a természetes elhasználódásból eredő, illetve egyéb hibák, de a vevőt erről tájékoztatni kell.
Hibákkal együtt is el lehet adni bármit, csak ne mondhassa azt a vevő, hogy nem volt róla tudomása. Ezért az általad ismert problémákat érdemes egy külön papíron leírni, és aláíratni a vevővel.
Az eladó felelőssége az általa nem ismert hibákra is kiterjed.


Azt is külön a tudomására kell hozni, ha a megszokottól eltérő, különösen, ha egyedi berendezés került beépítésre. Ebben az estben a berendezés használatához a megfelelő segítséget, lehetőleg írásos formában a rendelkezésére kell bocsátani.
Nem kell a vevőket a részletes működésről kioktatni, csak a használathoz és a javíttatáshoz szükséges információkat kell közölni. Nem várható el, hogy értsenek a rendszeredhez, de probléma esetén egy szerelőnek ki kell tudnia javítani a hibát.

Nagyon lényegesnek tartom még, hogy olyan állapotba kell hozni a berendezéseket, hogy balesetet, kárt ne okozhassanak. Például egy nem szabványos bekötésű gáztűzhely, egy megpatkolt biztosíték, egy lezárt túlnyomás-szelep, megbontott földelés, stb ...
Ha nem vagy biztos a dolgodban, akkor esetleg szakembert kell felkérni egy felülvizsgálat elvégzésére.


2014-03-19
21:20:48
#46001
Robert te biztos fogod tudni a választ, de azért kiváncsi vagyok a többiek vélményére is.

Ha eladom a házam a megépített rendszerrel kapcsolatban milyen felelősségem van?
Hogy adjam át az új lakónak? Készítsek egy leírást, hogy hogyan működik?
Vagy az alkatrészekről, hogy mi mire jó?

Hogy szokták az ilyet kezelni? Milyen karbantartást javasoljak nekik?
villam64Válasz erre
2013-08-23
11:40:29
#41949
7. Javítás
a) A napi tárolási díj azonos a gép javításkori értékének (maradványérték) 1/90-ed részével, melyet a Hilti állapít meg a gép szervizelése során feltárt állapota és futásteljesítménye alapján. A szerviz- és tárolási díj erejéig a Hiltinek a gépen kézizálog joga keletkezik. Az Ügyfél felhatalmazza a Hiltit, hogy a zálogtárgyból 90 napos fizetési késedelem esetén végrehajtáson kívüli értékesítéssel kielégítést keressen, mely során az Ügyfél elfogadja a Hiltinek a szervizelés során feltárt gépállapot és futásteljesítménye alapján végzett javításkori érték-(maradványérték-)számítását.
b) Amennyiben az Ügyfél a Hilti birtokában lévő gépét többszöri írásos felszólításra sem viszi el, továbbá annak visszaszerzése érdekében nem intézkedik, úgy a készre jelentés napjától számított 90. nap elteltével úgy kell tekinteni, hogy az Ügyfél a gép tulajdonjogával a Ptk. 112. § (1) szakasza alapján felhagyott.
c) Amennyiben az Ügyfél kifejezetten jóváhagyás iránti igényt nem támasztott, úgy a Hilti automatikusan, további tájékoztatás, vagy egyéb nyilatkozat nélkül jogosult a gép javítására. Az Ügyfél kifejezett kérésére a Hilti javítási ajánlatot készít, melyről az Ügyfelet telefonon értesíti. Amennyiben az Ügyfél a javítási ajánlat összegét nem fogadja el, úgy köteles az értesítéstől számított 15 napon belül írásban – min. fax, e-mail útján – azt visszautasítani vagy módosítását kérni. A határidő eredménytelen eltelte esetén, vagy amennyiben az Ügyfél a javítási árajánlatot nem fogadja el, úgy a Hilti törli a javítást és a gépet szétszerelt állapotban szállítja vissza az Ügyfél részére. Amennyiben az Ügyfél kifejezett kérésére a Hilti a gépet összeszerelt állapotban szállítja vissza, úgy a Hilti jogosult nettó 5000 Ft ajánlatkészítési díj felszámítására.

d) A Hilti jogosult a gép 264/2004 (IX. 23.) kormányrendelet szerinti gyűjtésével, ártalmatlanításával és egyéb jogszabályi kötelezettség teljesítésével felmerült igazolt költségeit az Ügyfél részére továbbhárítani.
2013-03-10
09:37:10
#39382
FOGYASZTÓVÉDELEM VAGYMI

Ha egy terméket nettó hazugságokkal próbálnak eladni, akkor kihez lehet fordulni?
Nem arra gondolok, hogy a hibás, vagy veszélyes terméket már megvásároltuk, hanem arra, amikor nyilvánvaló a reklámról, hogy valótlanságokat állít.
Van erre szervezet/hatóság, aki kivizsgál egy bejelentést, vagy önszorgalomból kell egy bizonyítási eljárást egy magánszemélynek végigvinni?

Ezt találtam, de nem tudok mit kezdeni vele:
Megtévesztő reklámok
"A B2C (fogyasztóknak szóló) kommunikációban ugyanakkor a megtévesztés esetén a fogyasztóvédelmi hatóság fog eljárni akkor, ha az adott kereskedelmi gyakorlat nem érinti a versenyt (és nem a pénzügyi szektorról van szó), ami igen jelentős hatásköri bővülést jelent a hatóság életében."
Bővebben itt: www.tudatosvasarlo.hu/cikk/uj-reklamtorveny-%E2%80%93-negy-szemmel

Tudtok példákat arra, hogy milyen konkrét esetekben sikerült eljárni a megtévesztő reklámok haszonélvezőivel szemben? Olyan ügyekre gondolok, amelyek a mi érdeklődésünkhöz közel állnak.


Apropó a "hőszigetelő festék":
Nyilvánvaló, hogy egy közpénzekkel gazdálkodó szakember (önkormányzati fenntartó) egy rossz döntése után csak akkor fog reklamálni, ha hanyag kezelés vádjával sarokba szorítják (nem akarja beismerni a tévedését/gyengeségét).
Egy magánszemély egyszerűen szégyelli bevallani, hogy hagyta magát átverni.

Érdekes kérdés, hogy meddig lehet feszíteni a húrt?

Ha jól tudom, a fogyasztóvédelemnél és a GVH-nál akkor is lehet vizsgálatot kezdeményezni, ha nem vagyunk közvetlenül érintettek egy általunk megtévesztőnek ítélt gazdasági tevékenységgel (pl. reklámmal) kapcsolatban.

Van róla tudomásod, hogy mi a helyzet a kamaránál? Mikor éri el valami a "kamarai ingerküszöböt"? Mikor kezdi szúrni a szemüket valami, mikor indítanak vizsgálatot hivatalból, és mikor figyelmeztetik a tagokat egy körlevélben?
(Erre is volt már példa, az ion-kazánokkal kapcsolatban).

Talán naivitás részemről bármit is remélni, de a "kötelező kamarai regisztrációs díj" bevezetése óta ilyen eretnek gondolatok is megfogalmazódnak bennem.

Egyébként:
Létezik a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény, meg a Fogyasztóvédelmi Hatóság is. Elvileg törvénytelen egy adott terméket nem valós adatokkal hirdetni. Nem bújhat ki a forgalmazó a felelősség alól avval az indokkal, hogy ugyan nem ért hozzá, "csak tetszik neki az ötlet", ő bízik másokban (a kereskedelem bizalmi dolog), elhitte, amit a gyártó állított... stb



Biosolar Forum  =>  Általános  =>  Fogyasztóvédelem
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva